X-type vai S-type

Yleinen Jaguar-keskustelu
jakku
Viestit: 6
Liittynyt: La Marras 01, 2008 10:04 am

X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja jakku »

Hei

Tulevalla viikolla olisi tarkoitus hankkia ensimmäinen Jaguaari tähän talouteen ja ongelmana on valinnan vaikeus.
Tarjoukset olen saanut molemmista X- ja S-typestä. Hinta molemmissa samat (reilusti alle 20k), molemmat vm 2001, molemmissa 3L V6 ja automaatti sekä ajettu saman verran n. 150.000 km. X-type on neliveto ja S-type takavetoinen. Molemmat on Executive maleja.
Olisko jo kauemmin merkkiä harrastaneilla jotain perusteluja tai vinkkejä jotka auttaisivat valinnassani?

Terveisin jakku
Viimeksi muokannut jakku, Su Marras 02, 2008 11:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja juge »

Hei!

Vaikkei me Jaguarin parissa kahta kuukautta enempää olla oltu, ajattelin silti kantaa korteni kekoon.

Meillä vaimon kanssa on ollut pian parisen kuukautta X-Type Estate, tosin 2 litraisena dieselinä, etuvetoisena, ja vuosikertaa 2004, joten tuolta osin "verrokki" on vähän väärä.

Ostettiin kaara syyskuun alussa, mittariin on kertynyt nelisen tuhatta kilometriä.

Toistaiseksi ainakin auto on toiminut vallan mainiosti, ja sillä on ollut todella mukava ajella. On vain naurattanut kun sillä on jonnekin lähtenyt ajelemaan... :D

X-Type on hiljainen, mukava ajaa, hyvät varusteet valmiina, tyylikäs, hieno, ja mitä kaikkea vielä.

Ainakin omasta ja vaimon kokemuksista voin suositella X-Typeä :D
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
javerb
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 10:10 am
Paikkakunta: Nokia

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja javerb »

Ehdottomasti s-type!

Jaa miksi? Se on hiljaisempi, jykevämpi, isompi, tilavampi, jaggempi (vaikkakin x-type nayttääkin enemmän jaguarilta).

S-typessä on kaksi arkielämässä vastaan tulevaa huonoa puolta joita ei ole äksässä. Kun avaat etuoven ja istut autoon, etuovi onkin ihan älyttömän kaukana! Joutuu siis kauheesti kurottamaan että saa ovenkahvasta kiinni. Toinen aika iso miinus on kummallisesti päin jalkoja laskeutuva kojetaulun alareuna. Ei niinkään pahasti haittaa automaatissa mutta munuaalissa tosi iso miinus! Jos säädit penkin sopivalle etäisyydelle polkimista, sääret osui ärsyttävästi kojetaulun alareunaan ja jos taas säädit penkin niin ettei sääret osu niin juuri varpailla yletti polkimille.

Mutta siis kuitenkin s-type ja sillä uudemmalla kojetaululla. Se vanha "jenkkirautakojetaulu" on kamala!!!
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Mulla on monivuotinen kokemus S-typestä, X-typeä olen vain satunnaisesti ajellut.
Kyse on selvästi eri koko- ja hintaluokan autoista. Mikäli autot ovat samanhintaisia, ja jos X-type on olennaisesti uudempi tai huomattavasti vähemmän ajettu, silloin X voisi olla paikallaan. Tai jos ihan oikeasti tarvitset nelivetoista autoa(?), niin sitten X-type.
Muussa tapauksessa valitsisin S-typen. Ja jos vielä mahdollista, niin V8-koneella. Polttoaineenkulutuksessa erot ovat pienet kuutoseen verrattuna, mutta suorituskykyä tulee jo tuntuvasti lisää... ja se ääni :)
Eli omien kokemusteni perusteella voin suositella S-typeä.
XF 4.2 SV8
Markku
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 3:59 pm

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja Markku »

Onko takapenkillä matkustajia?

S-typessä takapenkin jalkatilat ovat ahtaat, mutta X-typessä olemattomat.
Jos lapset ovat sylivauvaa suurempia, niin S-type on ainoa vaihtoehto.
Siinäkin tilaongelma tulee vastaan, kun lapset tulevat murrosikään.

Vaikuttaa siltä että nämä pienemmät Jaguarit on tarkoitettu vain
lapsettomille (eläkeläis?)pariskunnille.
Avatar
EskoS
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 4:54 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Tässä minun S-Typen omistajan hyvin subjektiivinen;) näkemys asiaan:

Kuten edellä mainittiin, olen samaa mieltä siitä, että kyseessä ovat eri koko- ja hintaluokan autot.

Kun itse tein valinnan S-Typen puolesta riitti, että istuin molempiin ja vedin oven kiinni.
Oven sulkeutumisääni, kuten muukin viimeistely on S-Typessä mielestäni korkeammalla tasolla.

Myös ajossa S tuntuu X:ää suuremmalta ja jykevämmältä, jousitukseltaan pehmeämmältä ja jotenkin ylellisemmältä.

Paras ohje on varmaan ajaa molemmat ja tehdä oma päätös. Jaguar ostetaan tunteella. Käy ajelulla ja tee päätös sen mukaan kumpaa ajaessa suupielet nousevat enemmän;)

Päädyitpä kumpaan tahansa, saat hienon auton. Painotukset ovat vain hieman erilaiset.

Minua S-Type vaan jotenkin puhutteli enemmän ja vastasi paremmin kuvaani Jaguarista.
t. Esko S-Type

Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Markku kirjoitti:Onko takapenkillä matkustajia?

S-typessä takapenkin jalkatilat ovat ahtaat, mutta X-typessä olemattomat.
Jos lapset ovat sylivauvaa suurempia, niin S-type on ainoa vaihtoehto.
Siinäkin tilaongelma tulee vastaan, kun lapset tulevat murrosikään.

Vaikuttaa siltä että nämä pienemmät Jaguarit on tarkoitettu vain
lapsettomille (eläkeläis?)pariskunnille.
No tämä tilaongelma on ihan henkilökohtainen asia, ja joskus hieman mielikuvatkin värittävät sitä. Itse en tajua, miksi nykyiset XK-mallit ovat 2+2:sia kun ei niiden takapenkillä ole mitään jalkatilaa, jos minunpituiseni kuski on ratin takana. Jopa meidän E-typessä on ruhtinaalliset takatilat niihin verrattuna, kaksi alle 12v. lasta matkustaa todella mukavasti ja 1-2 aikuista kestää siellä runsaan tunnin, sitten pitää päästä oikomaan jalkoja ja selkää! :D

XJ:ssä (huom. SWB) ei meillä ole ollut mitään tilaongelmia, suksiluukkua olisi joskus kaivannut, mutta siinä on kai bensatankki takapenkin takana, noh siksi hankittiin suksiboksi, eikä koko perheen sukset kuitenkaan voisi olla sisällä kun kaikki on kyydissä. Eikä ole ollut myöskään pysäköintiongelmia, ensin pidin pakollisena parkkitutkaa, mutta asiaa hieman tutkittuani totesin sen hyödyttömäksi: XJ:ssä on erinomainen näkyvyys eteen ja taakse ja kaupungissa ei tutka, joka huutaa täysillä vaikka vielä olisi yli 30 cm tehokasta pysäköintitilaa, ole mitenkään erityisesti avuksi. Mutta väljemmillä seuduilla varmaan ihan hyödyllinen kapine.

Aikanaan moottoripyörässä ei mulla koskaan ollut sivu- tai takalaukkuja, ne kun eivät mielestäni näyttäneet kivoilta eivätkä varsinkaan parantaneet ajo-ominaiuuksia. Yli 10 vuotta meni repun ja tankkilaukun kanssa hyvin, pitkillä matkoilla oli vielä teltta/makuualusta/makuupussi-yhdistelmä kauhukahvan takana ja aina pärjättiin. Toki mitään tarpeetonta ei raahattu mukana, niin kuin kaikki tuntemani SUV-kuskit tuntuu harrastavan. :-?

E-typessä esikoinen (silloin 10 v. tytär kovassa kasvuvauhdissa) totesi toissa keväänä: "Isä, tää auto on kutistunut talven aikana!" :D niinpä niin...

Jos perhe mahtuu kuplafolkkariin, mahtuu se varmaan X-typeenkin. Mutta jos se ei mahdu S-typeen tai XJ:hin joutuu hankkimaan Lantikan tai bussin.... :lol:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja Major »

Päädyin X-typeen 4-vedon takia. Autot ovat aivan erilaisia niin olemukseltaan ja tunnelmaltaan. Jos tykkäät ajaa "urheilullisesti" niin silloin suosittelen X-typeä. Muuta syytä en X-typen valintaan keksi, S-type on rauhallisempi, mukavampi ja tyylikkäämpi.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
s-type -01
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 10:35 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja s-type -01 »

Minulla on ollut kaksi S-typeä ( 3l automaatteja) peräkkäin ja olen pitänyt tyypistä. Auton kori on ajattoman kaunis. Auton luonne edellyttää mielestäni automaattilaatikkoa. S-type ei ole revittelyä varten. Se lipuu tiellä. Takakontti on yllättävän pieni ja ihme ja kumma x-typeä pienempi. Onneksi takaselkänoja kääntyy alas. Suksiluukkua ei ole. Jos valintasi on S-type myyn s-typeen kuuluvat suksitelineet puoleen hintaan. S-typellä ajellessa keräät jatkuvasti huomiota ja pomo ilmoittaa yksiselitteisesti, että palkkaasi ei tarvitse sitten tästä lähin enää korottaa. Sinun täytyy olla varakas kun ajat Jaguaarilla (näinhän muut luulevat). Suosittelen executive-varustetasoa, vaikka kattoluukkua ei kesällä tulekaan käytettyä, antaahan se lasisena valoa. Ainakin omani tekniikka on toiminut hyvin. Etupyörien alapallonivelet taitavat olla s-typen heikko kohta ja niiden vaihto tulee aika kalliiksi.
Avatar
sippe
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 16, 2007 6:05 pm

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja sippe »

S-typellä tullut itse ajeltua. Jos matkustajia on enemmän kuin kaksi, niin suosittelen lämpimästi S-typen harkitsemista. X-typen takapenkillä matkustetaan polvet suussa ja mukavuus on muutenkin lentokoneen sikaosaston tasoa. Jälkikasvulle kun rupeaa kertymään pituutta, niin siellä takaenkillä ei ole enää kovin mukava olla. Jotkut irvileuat moittivat X-typeä "pimpatuksi mondeoksi". :oops:

Itse valitsisin auton sillä perusteella, että ottaa sen, mikä miellyttää eniten silmää ja täyttää tarpeet omaa käyttöä ajatellen parhaiten. :?

-sippe
__________________________
There's no place like 127.0.0.1!
__________________________
Epace
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 1:28 pm

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja Epace »

Tervehdys,
täällä kilvan kehutaan ässää ja hyvä niin. Itse ajan äksällä, pikkukoneella ja automaatilla. Auto kulkee hienosti, mikään ohjus se ei ole. Auto on kaunis ja tilatkin ihan ok. Eihän näihin nykyisiin keskiluokan autoihin aikuinen oikeesti mahdu istumaan taakse, tuulitunnelit ym. pitää huolen siitä. Olen kuitenkin ollut liikkeellä useasti 4 aikuisen porukalla eikä takaa mitään ylimääräistä valitusta ole tullut. Mitä tulee Mondeoon niin sehän on loistava auto ajaa ja ei ainakaan mun x näytä Mondeolta vaikka kuinka tuijotan. Kaikki autothan on jotain sukua, ei Lambomiehellekään tulla sanomaan, että ajat Skodalla(kai, en omista Lamboa) vaikka samaa firmaa onkin (ehkä vähän kauempaa haettu, mutta idea on tärkein). Onhan x alustassakin jotain omaa, koska tietääkseni Mondeota ei ole saanut nelivetoisena. Varaosissa on taas hyvää tämä "sukurasite" esim. hi-tech osa kuten jarrupalat Inchcapella 160 euroa pari ja Mondeon palat 40 pari, arvatkaa kummat ostin.

Summa summarum molemmat on hienoja, tärkeintä ei ole ajaminen vaan ajaminen tyylillä.
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja ojala »

Täytyy sanoa että vaikka omassa tallissa on S-type ja on ollut ennenkin, niin tuon "vm 2001" takia valitsisin nimenomaan X-typen.

Tosin sen verran "huonot" verrokit että 2001 on ensimmäisen vuosimallin X-type, eli mahdollisia lastentauteja voi olla tai myöhempien mallien pieniä korjauksia puuttua. Toisaalta S-typen kohdalla vm 2001 on ennen ensimmäistä faceliftiä, ja siinä ero on niin merkittävä että itse jättäisin vm 2001:n kauppaan.
Avatar
javerb
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 10:10 am
Paikkakunta: Nokia

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja javerb »

Major kirjoitti:Päädyin X-typeen 4-vedon takia. Autot ovat aivan erilaisia niin olemukseltaan ja tunnelmaltaan. Jos tykkäät ajaa "urheilullisesti" niin silloin suosittelen X-typeä. Muuta syytä en X-typen valintaan keksi, S-type on rauhallisempi, mukavampi ja tyylikkäämpi.
Jos tykkää ajaa urheilullisesti niin silloin ei kannata ottaa äksää ainakaan perus alustalla! Etenkin perä on kuin vanhassa jenkissä. Tulee mieleeni kruisailut kaverin 60-luvun alun impalalla. Tiedä sitten onko omastani iskarit jo urvahtanut ihan totaalisesti... Isäukolla oli joskus parikin äksää joissa oli tehtaan sport-alusta niin siinä vähän enemmän sporttisuutta ajettavuudessa jo olikin. Aika raskassoutuisena pidän äksää kuitenkin moneen kilpailijaansa verrattuna. Maantiellä kyllä pikkujaggekin menee hienosti. Ehkä juuri nelivetoisuutensa vuoksi ei ole niin uraherkkä kuin esim E46 koriset bemarit jotka puolestaan mutkatiellä menevät vilkkaammin. Tosin sporttialustan vaatii bemukin. Vakioalustalla aika voimakas puskutaipumus.

Itselläni jykevästi suunnitteilla omaan äksään jämäkämmät iskarit kun kuitenkin alkaa alustasta mennä palikkaa vaihtoon kun alkaa 100t km uhkaavasti lähestyä. Pientä kolahtelua kuuluu jo edestä.
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Avatar
javerb
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 10:10 am
Paikkakunta: Nokia

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja javerb »

äksätyyppi kirjoitti:Onhan x alustassakin jotain omaa, koska tietääkseni Mondeota ei ole saanut nelivetoisena. Varaosissa on taas hyvää tämä "sukurasite" esim. hi-tech osa kuten jarrupalat Inchcapella 160 euroa pari ja Mondeon palat 40 pari, arvatkaa kummat ostin.
Kävin rengasliikkeessä laitattamassa talvienkaat alle ja, kuinkas sattuikaan, viereisessä nosturissa oli edelliskoppainen mondeo. Aika samalta näyttivät jousituksen palikat edessä ja takana. Kun siis alustasta alkaa puslat ym. kyrvähtelemään niin auto vaan tutulle foortikauppiaalle korjaukseen. Mutta muuten kyllä on hyvinkin kaukana mondeosta. Ei ihan yhtä kaukana kuin lambo skodasta mutta ei paljon toisinkaan.
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja juge »

Tuossa kun vähän ennen oli puhetta X-Typen takajalkatilasta ja niiden pienuudesta. Työkaveri, jolla pituutta jotain 180+ cm, oli kyytissä ja kertoi että täällä on hyvin takajalkatilaa. Sanoin että "Joku jossain moittinut takatiloja pieneksi" :) Työkaveri siihen sitten, että ei tämä mitään, menepä kattomaan uuden Accordin takajalkatiloja, ne vasta ahtaat onkin.

Tänään sitten kävin paikallisella K-Autolla, kattomassa tuota uutta Accordia. Säädin kuskin penkin ihan taakse, ja penkin selkänojan ja takapenkin väliin jäi ehkä 10cm. Sama juttu oli sekä farmarissa että sedanissa. Ainakin päällisin puolin tuo Accordi on suurempi kuin X-Type, joten siinä suhteessa ainakin oli ylläri että noin suuressa autossa oli noin pienet takatilat.

Tein sitten siinä pienen testin: ite olen 162cm, ja säädin penkin niin että kuskina olisi noin 170-175cm pituinen kaveri. Menin sitten taakse istumaan ja voi video: jalat eivät sopineet penkin alle, ja muutenkin jaloilla ei ollut tilaa liikkua oikeastaan yhtään.

Pitääpä tehdä pieni testi tänä viikonloppuna, ja tehdä samat testit Jaggeen kuin tuohon uuteen Hondaan... saa vähän vertailtua :D

PS: Ko. työkaveri ajaa muuten pari vuotta vanhalla Megane farkulla.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
Grrnau
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 10:09 am
Paikkakunta: Joensuu

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja Grrnau »

Tervehdys!

Käytän hävyttömästi tätä topicia hyödykseni, mutten tohtinut aloittaa muutaman kysymyksen takia uutta aihetta. Jos sitten asiaan.

Harkinnassani olisi Jaguar X-Type 2.1 V6 '02/'03 ja haluaisinkin kysyä kys. auton omistajilta/omistaneilta kokemuksia. Minun käyttööni 2.1 riittäisi vallanmainiosti, joten en mitään tuon isompaa tarvitse, ellei toki löydy hyvää 2.5, mutta pääharkinnassani olisi nimenomaan tuolla 2.1 V6 koneella oleva Jagg. Olen lukenut monista paikoista, että Jaguar on ainakin mukava ajaa, hiljainen ja vakaa. Pätenee nämä samat ajo-ominaisuudet tuohonkin Jaguariin? Seuraavaksi haluaisin kysyä huoltokustannuksista. Olen ennen ollut siinä uskossa, että huollot ja osat olisivat suht arvokkaita Jaguarissa, mutta korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä! Ja millaiset saatavuudet on noilla osilla, etenkin kun asustaa täällä Joensuussa, jossa ei taida ns. "erillistä" Jaguar-huoltoa olla? Lähin taitaa olla Savonlinnassa Auto-Killassa. Tosin varmasti täälläkin on huoltopaikkoja, ettei aina tarvitsisi Savonlinnaan ajella.

Eli kokemukset ko. Jaguarista, plus huoltokysymyksiin vastauksia, niin tämä neitonen on kiitollinen!

Mukavaa äitienpäivää! :P
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja juge »

Hei!
X:än ajo-ominaisuuksista täytynee sanoa seuraavaa: mutkainen asfalttitie, alla 225x35x19" kesärenkaat. Auto suorastaan pyyteli kaasupoljinta lähemmäs lattiaa :D Kaara taittui mutkiin todella upeasti ilman minkäänlaista epäröintiä ja vikurointia :) Nopeus nousi yli rajoituksen, ja aivan huomaamatta...

Pitkää matkaa ajettaessa ei ratin takana kyllä väsähdä. Riipuu tietysti aivan ihmisestä, jotkut nauttivat ajamisesta enemmän ja jotkut vähemmän, ja itse kuulun tuohon ensinmainittuun ryhmään. Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen X-Typen jakkaroihin. Edustan pituuteni puolesta lyhyempiä ihmisiä, 162 senttiä pituutta, ja ratin takaa löytää helposti hyvän istuma-asennon. Asiaa auttaa toki kuskin jakkaran 8 -suuntainen sähkösäätö, jolloin penkin saa millin tarkkuudella kohdilleen. Myös ratin korkeus- ja etäisyyssäätö auttaa asiaa.

Huolloissa firmojen välillä on eroja. Meillä on 2 litrainen dieseli manuaalilaatikolla, ja viimeksi joulukuussa -08 kaara oli isossa huollossa. Vaihdettiin moottorin öljyt ja suodatin, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, naftasuodatin, tarkistettiin vaihteiston öljy, hinta töineen oli alle 200e. Tosin tuossa huollossa kävi sillälailla, että huoltofirma ei saanut mistään ilmansuodatinta, joka hain sitten itse toisesta varaosaliikkeesta, mutta huoltanut firma vaihtoi sen veloituksetta. Huollon teki Fordin mainoksilla varustettu huoltoliike.

Noi X-Typen dieselit ovat samoja kuin Mondeossa, joten siksi tuo huolto ei niin mahdottoman kallis ollut. Bensakoneissa on varmaan eri juttu noissa huolloissa, kun tietääkseni ne ovat kokonaan Jaguarin omia, ainakin 2.5 ja 3.0 litraiset. 2.1 litraisesta en ole ihan varma, mutta sekin pitäisi olla Jaguarin omaa tuotantoa.

Osien hinnoista sen verran voin sanoa, että tuo ilmansuodatin (joka on Jaguarin oma) maksoi 17e, ja aiemmin ite vaihtamani takajarrupalat maksoivat 39e yht. kummallekin puolelle. Tähänhätään en muista noiden öljyn- ja raitisilmansuodattimen enkä naftasuodattimen hintoja, mutta voinen tarkistaa ne huollon laskusta, jos ne on siihen eroteltu.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
Grrnau
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 10:09 am
Paikkakunta: Joensuu

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja Grrnau »

Kiitos erittäin paljon viestistäsi, juge! :)

Se sai minut entistä vakuuttuneeksi siitä, että saatan vielä jonain päivänä olla onnellinen X-omistaja! Nimenomaan olin positiivisesti yllättynyt mainitsemistasi huoltokuluista osineen, ja se sai suun lonksahtamaan auki, eli hinnat eivät ole todellakaan sitä luokkaa mitä itse Jaguarin tapauksessa oletin olevan. Eivät ole yhtään sen ihmeempiä kuin esim. Volvoissa, joista olen hakenut aika paljon kokemusta, tosin Volvon merkkihuoltokin taitaa olla paljon arvokkaampi kuin Jaguarissa, siksi en käytä Volvolla huoltamassa omaa Volvoani, kun muu huoltamo osaa saman homman paljon edullisemmin.

Auto siis pitää olla manuaalilla. Automaatti on OK, mutta itse olen aina autossa kun autossa, tykännyt manuaalista. (:

Sitten ajo-ominaisuudet. Eli ajo-ominaisuudet ovat Jaguarissa huippua, mikä on tärkeää. Autossa pitää viihtyä, etenkin pitkissä matkoissa! Itsehän olen pienestä neitosesta lähtien ollut erittäin kiinnostunut autoista ja näinollen autoilu on aina ollut miun mieleeni, joten lyhyet että pitkätkin matkat menee kyllä helposti, rakastan autoilua! Ja mikä olisikaan parasta taittaa ne kunnon autolla, jolla on nautinnollista vielä ajaa, ja X tai yleensäkin Jaguar taitaa sen puolen kertomasi perusteella tarjotakin. Ja vielä pituudesta. Itsehän olen aika pitkälti samoissa mitoissa kun sinä, joten on hyvin tärkeää, että penkin ja ratin säädöt osuvat senkin suhteen kohilleen.

Summasummaarum (ja muitakin kokemuksia toki saa antaa!), tämä kuullostaa todella hyvältä. :P Ja jos tosiaan viitsit, niin lisää tietoa voit antaa huoltokustannuksista. Tuo 2.1 V6 ei taida muuten sen ihmeemmin enemmän kuluttaa vrt. Volvo S60:n (2.4 140hv tai 170hv), joka on siis toisena vaihtoehtona.
Hemi
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 11, 2009 4:43 pm
Paikkakunta: Outokumpu

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja Hemi »

Moi,

Joensuussa Jaguarin huollot onnistuu Autotalo Laakkosella, vaikka eivät ole tätä asiaa mainostaneetkaan. Heiltä löytyy huolto-ohjelmat ym. ja tilaavat tarvittavat osat huoltotyypin mukaan kun sopii tästä huoltoaikaa varatessa. Teetin viime lokakuulla X-typen määräaikaishuollon (40tkm) ja homma toimi hienosti. Hinta jäi tosin kysymättä, koska tämän huollon kustannukset hoiti Tampereen Jaguar-kauppias auton oston yhteydessä tehdyn sopimuksen mukaan. Seuraava huolto tulee ajankohtaiseksi kesällä joten sitten hintatasokin selviää.
Syyskuulla 2008 hankkimani X-typen mittariin on ostohetkestä tullut ajeltua reilut 15000 km ja voi kyllä sanoa nauttineensa joka kilometristä, auto todella hieno ajo-ominaisuuksiltaan ja jousitukseltaan.
T: Hemi
Jaguar XE 2.0 vm.-15
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja juge »

Hei!
Tässä tarvikkeiden hintoja (hinnat ovat ovh hintoja, alennuksia hinnoilla oli 20-41%, riippuen tuotteesta):
- M-Filter öljynsuodatin 14,40e
- M-Filter naftasuodatin 31,45e
- Raitisilmansuodatin 25,90e
- GM-moottoriöljy (kohdassa määrä: 6) yht. 51,60e

- noiden lisäksi työ, ja jotain muita, esim. jokin tiiviste 1e, lasinpesunestettä 1,60e, vaihteistoöljyn lisäys 0,5L hinta 15e/litra. Niin ja se raikkari joka oli 17e alennuksineen.

Itellä ei ole noista X-Typen bensakoneista kokemuksia, mutta kyllä tuo 2.1 litrainenkin on varmaan aikasta riittävä, jos kerran 2.0 dieselilläkin on pärjännyt :) 2.5 tai 3 litrainen V6 olisi makea, tässä hyvä vaihtoehto, vieläpä nelivetoinen ja automaattivaihteinen: http://www.kayttoauto.fi/WebRoot/100546 ... ro=TCI-682 .

Automaatti on kyllä leppoisa, mukava ja helppo ajettava, ja kun kaarassa on tarpeeksi voimaa, ei manuaalia edes tarvitse :)

Kävin ihailemassa tuota Käyttöauton myynnissä olevaa X:ää, päällisin puolin näytti siistiltä peliltä ja kohtuu kilometreillä. Hintaa toki tuollakin vaunulla on... Ainut, mikä lievästi pisti silmään, oli sisustuksen väri: meidän omassa on kokomusta nahkasisustus + Pianoblack -viimeistelyllä oleva puupanelointi, ja tuossa Seinäjoen Käyttöautolla olevassa valkoinen nahka puun värisillä listoilla, mutta tuo ratin väri oli se joka pisti silmään... Liekö tottumiskysymys, varmasti onkin :D

Tuo Käyttöauton X-Type on vuosimallia 2005, joten uskoisin mahdollisten lapsentautien olevan jo poissa tuosta. Sen olen lukenut jostain, että alkupään X:ien nelivedoissa on ollut jotain häikkää, mutta tuskin tuossa -05:ssa sitä enää on. Sitten senkin olen jostain täältä foorumilta lukenut, että noissa alkupään X:issä neliveto oli toteutettu Haldeksilla tai viskolla, ja uudemmissa ilmeisesti on jätetty tuo Haldeksi (tai visko) pois, ja nelivetoa ohjaa vain elektroninen sutimisenesto.

Mutta itse olen ollut ainakin todella tyytyväinen X-Typeen, sillä on kerrassaan ilo ajaa :) Aina naurattaa, kun sillä jonnekin lähtee, oli matka sitten lyhyt tai pitkä :)
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
Grrnau
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 10:09 am
Paikkakunta: Joensuu

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja Grrnau »

Kiitän todella paljon vastauksistanne, jotka oli kieltämättä hyvin tyhjentäviä, eli sain kyllä tarvittavat tiedot niin tähän topiciin kun hieman yksityisemmin. ;) Vahvana vaihtoehtona tulee X ehdottomasti, kun lähdetään sitä autoa katsomaan. Kiitos vielä kerran!Kuva
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja Major »

Huoltokuluista voin kertoa sen verran että 100.000km aikana 3.0L sportille niitä on kertynyt n 2100€ joista korjauskuluja 200€. Huollot Jaguar-huollossa Jyväskylän Käyttöautossa. Eli n. 2c/km eli ei ollenkaan paha.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
HSE
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Touko 22, 2009 7:45 am

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja HSE »

Hei,

Olen jo pitkään miettinyt oman auton hankintaa. Siis sellaisen, joka on ostettu omien mieltymysten mukaan, ei aina muiden esittämien rationaalisten "järkisyiden", kuten tavara- tai jalkatilojen koon, polttoaineen kulutuksen, tahi muun tällaisen seikan sanelemana. Haluan auton, joka on "minun juttuni". :twisted:

Mersut jne. on katsottu mutta niistä tuntuu puuttuvan se jokin. Olenkin päätymässä S-sarjan Jaguaariin. Auto tuntuu yksilölliseltä ja nautittavalta ajaa.

Vuosimalli mietityttää. Onko vuosimallien teknisten päivitysten osalta olemassa jotakin sellaista, joka pitäisi erityisesti ottaa huomioon? Tiedän, että vuosina 2002 ja 2004 on tullut joitakin muutoksia, vaan en osaa arvioida niiden merkittävyyttä.

Olisin kiitollinen kaikista mahdollisista huomioistanne.

Hyvää alkavaa kesää kaikille!

HSE
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

HSE kirjoitti:Hei,

Olen jo pitkään miettinyt oman auton hankintaa. Siis sellaisen, joka on ostettu omien mieltymysten mukaan, ei aina muiden esittämien rationaalisten "järkisyiden", kuten tavara- tai jalkatilojen koon, polttoaineen kulutuksen, tahi muun tällaisen seikan sanelemana. Haluan auton, joka on "minun juttuni". :twisted:

Mersut jne. on katsottu mutta niistä tuntuu puuttuvan se jokin. Olenkin päätymässä S-sarjan Jaguaariin. Auto tuntuu yksilölliseltä ja nautittavalta ajaa.

HSE
No täällä on todettu jo pari kertaa (ainakin minä ja Joni) että se on vahänkuin erään toisen tärkeän valinnan kanssa: kun se oikea osuu kohdalle, sen kyllä tuntee! :)

Eli järki kannattaa jättää sivummalle, tosin hyvä järkineuvo on, ettei kannata lähteä edes katsomaan sellaista autoa jota ei oikeasti halua ja johon ei ole varaa, se tulee ostettua kumminkin!!!! :D

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja jjj »

HSE kirjoitti:Eli järki kannattaa jättää sivummalle, tosin hyvä järkineuvo on, ettei kannata lähteä edes katsomaan sellaista autoa jota ei oikeasti halua ja johon ei ole varaa, se tulee ostettua kumminkin!!!!
Näin se on Jakuvaari; ei siis ukkomiehen kannata lähteä naistentansseihin!

Mitä kaunottarien kustannuksiin ja mallimuutoksiin tulee niin kannattanee etsiä täältä tietoa ässän vaihdelaatikosta. Oliko se vasta 2003 vai 2004 kun parannusta löytyi. Muut mallin viat lienevät merkityksettömiä.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
EskoS
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 4:54 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Eipä tuo vikahistoria taida olla sen kummempaa missään S-Typen vuosimallissa.

Suurimmat muutokset ovat olleet (vuosilukuja en nyt muista tarkkaan) seuraavia:
Kojelauta uusiutui (2002) - maku kysymys, monet pitävät enemmän uudesta

Vaihdelaatikko (taisi olla myös 2002?) muuttui kuusipykäläiseksi. Vanhassakaan ei kummempia vikoja (paitsi se kuudes pykälä puuttuu). Uusi on toiminnaltaan vähän täsmällisempi ja napakampi. Tämä on ehkä suurin muutos.

Jossain vaiheessa ohjauskulmia on muutettu hieman ja pitäisi vaikuttaa vähän ohjaustuntumaan.

Sitten on noita pieniä juttuja etusäleikön muodoissa, takavaloissa ja peräluukun kromilistoissa. Vuosimallin erottaminen vaatii joka tapauksessa Jaguar-intoilijan....

Itselläni on S-Type V6 3.0 Executive vm. 2000 ja tyytyväinen olen ollut.
Samat perusjutut mitä tuntuu kaikilla olevan muttei mitään suurempaa eli alapallonivelien ja puslien uusintaa sekä sytytyspuola yhdestä sylinteristä. Siinähän ne viat 130.000 km saakka.

Mukavan kyydin antaa ja tytötkin tunnistaa merkin;)

Se hyvä puoli Jaguarissa on, ettei se ala ikääntyessään tuntua ja näyttää vanhalta romulta vaan englantilaiselta klassikolta ;)
t. Esko S-Type

Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Itse vaikutan USAn puolella joten kommenttini eivät välttämättä ole 100% lokalisoituja mutta kuitenkin:
1) X-type on pieni auto, ulkoa ja sisältä
2) S-type on keskikokoinen auto
3) X-typessä on pintakova jousitus joka ei sitten kuitenkan kestä "oikeasti" kovaa ajamista
4) S-type on mukavampi ja jos radalle eksyy niin sielläkin hieman enemmän kotonaan kuin X vaikka kumpikaan ei oikein ole ko. ympäristöön optimoitu.
5) Molemmat ovat "Forduaareja" siinä mielessä että X-typen geenit tulevat Mondeon suunnalta ja S-typen Lincoln LS:tä. Sinällään ei mitään vikaa mutta jotkut pitävät S-typeä "enemmän Jaguarina" kuin X:ää. Bull.

Disclaimer: Itselläni oli X-type 2004-2006 ja nyt taas ostin talveksi yhden kun muutimme pohjoiseen tuolta Teksasin suunnalta. S-type ollut pari viikkoa vuokra-autona ja muutama paraatikierros ajettu ratapäivillä.

P.S. USAssa mielenkiintoinen hinnankehitys XJ, S ja X välillä. Uutena vuonna 2004 XJ maksoi noin $60k, S noin $45k ja X noin $30k. Nyt vuonna 2009 kaikki 5v ikäiset maksavat suunnilleen saman! Hinnan eroa ehkä $1k - $3k eri luokkien tyyppien välillä!
Avatar
EskoS
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 4:54 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type vai S-type

Viesti Kirjoittaja EskoS »

jos hintahaarukka on tuollainen, ei muuta kuin xj:n ostoon.
t. Esko S-Type

Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Vastaa Viestiin