Konehuoneen pesu
Konehuoneen pesu
Olisi seuraavana kissan konehuoneen pesu edessä. Kyseessä siis XJ40 3.2l -92.
Onko ihan tuhoontuomittu vaihtoehto lähteä kuumapainepesurilla pesemään, jos suojaa ensin kaikki sähköhärpäkkeet/liittimet? Sais 150C vettä suoraan suuttimen päästä, ni ei tarvis niin paljon käyttää liuottimia rasvan kanssa. Vähän vaan epäilyttää, mitä lucaksen sähköt sanoo...
Miten muuten saa hapettumat parhaiten pois alumiiniosista?
Onko ihan tuhoontuomittu vaihtoehto lähteä kuumapainepesurilla pesemään, jos suojaa ensin kaikki sähköhärpäkkeet/liittimet? Sais 150C vettä suoraan suuttimen päästä, ni ei tarvis niin paljon käyttää liuottimia rasvan kanssa. Vähän vaan epäilyttää, mitä lucaksen sähköt sanoo...
Miten muuten saa hapettumat parhaiten pois alumiiniosista?
XJ6 4.2 Manual -69
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Konehuoneen pesu
Moi
Varsinaista vastausta ei minulla ole mutta itse ennen vanhemmista vehkeistä pesin konehuoneet aikas suruttomasti ja sen jälkeen virranjakajan kuivaus ja käyntiin, koneen lämpö hoiteli kuivauksen
Liikkeethän kyllä pesee mutta kaikennäköisiä tarinoita vaurioista liikkuu...
Näissä uudemmissa itse olen veden käytön konehuoneen puolella lopettanut ja pelkästään paineilmalla ja rätillä pidän puhtaana. Aikas työlästä mutta olen toistaiseksi kosteudesta johtuvista sähkö ongelmista välttynyt.
Jos kuitenkin päätät vettä käyttää niin mielestäni huolellinen suojaus kaikkiin sähkölaitteisiin ja harkintaa mihin sitä vettä työntää.
Kaikkein paras olisi jos akun kaapelit voi irroittaa ja antaa pesun jälkeen muutaman päivän kuivua ennenkuin tarjoaa sähköä autolle.Paineilmalla kuivaus mahdollisuus olisi kanssa aika hyvä. Liittimiin päässyt vesi kyllä voi aihettaa aika "ihmeellisiä" vikoja ja ovat haastavia korjattavia...
Hapettuneisiin alumiini osiin ei taida auttaa kun siihen tarkoitetut tahnat ja kova työ tai jos pinnat on kovasti kärsinyt osien puhalluttaminen jossain siihen erikoistuneessa pajassa
Varsinaista vastausta ei minulla ole mutta itse ennen vanhemmista vehkeistä pesin konehuoneet aikas suruttomasti ja sen jälkeen virranjakajan kuivaus ja käyntiin, koneen lämpö hoiteli kuivauksen
Liikkeethän kyllä pesee mutta kaikennäköisiä tarinoita vaurioista liikkuu...
Näissä uudemmissa itse olen veden käytön konehuoneen puolella lopettanut ja pelkästään paineilmalla ja rätillä pidän puhtaana. Aikas työlästä mutta olen toistaiseksi kosteudesta johtuvista sähkö ongelmista välttynyt.
Jos kuitenkin päätät vettä käyttää niin mielestäni huolellinen suojaus kaikkiin sähkölaitteisiin ja harkintaa mihin sitä vettä työntää.
Kaikkein paras olisi jos akun kaapelit voi irroittaa ja antaa pesun jälkeen muutaman päivän kuivua ennenkuin tarjoaa sähköä autolle.Paineilmalla kuivaus mahdollisuus olisi kanssa aika hyvä. Liittimiin päässyt vesi kyllä voi aihettaa aika "ihmeellisiä" vikoja ja ovat haastavia korjattavia...
Hapettuneisiin alumiini osiin ei taida auttaa kun siihen tarkoitetut tahnat ja kova työ tai jos pinnat on kovasti kärsinyt osien puhalluttaminen jossain siihen erikoistuneessa pajassa
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Konehuoneen pesu
Tälläiseen törmäsin, ammattilaiset kuulemma saa tällä alumiinin kiiltämään..Onkos kellään kokemusta?
http://www.tampereenpesuainepalvelu.fi/ ... t/wfg.html
http://www.tampereenpesuainepalvelu.fi/ ... t/wfg.html
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: Konehuoneen pesu
No huh, huh! Tuohan on rikkihappoa! Kyllä puhdasta varmaan tulee, mutta suosittelen todellakin olemaan varovainen, ohjeiden mukaiset suojahanskat, -lasit ja -puku on varmasti tarpeen. Samoin tulee todella varoa lasipintoja, puuvillaa tms. mitään orgaanisia materiaaleja tai tulee rumaa jälkeä. Tuo emäksellä jälkikäsittelykin on vamasti tarpeen.Jykkepoika kirjoitti:Tälläiseen törmäsin, ammattilaiset kuulemma saa tällä alumiinin kiiltämään..Onkos kellään kokemusta?
http://www.tampereenpesuainepalvelu.fi/ ... t/wfg.html
Taidan pysyä Autosolissa!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Konehuoneen pesu
En usko että autoalan ammattilainen tuollaista nestettä moottoritilaan ruiskuttaa. Itse käytin aikanaan usein liuottimia apuna kunnes huomasin kumiosien kärsivän. Koska nykyeletroniikka ottaa siipeensä pelkästä vedestäkin olen päätynyt parhaimpaan vaihtoehtoon: annan pysyä luomuna!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Re: Konehuoneen pesu
Suosittelisin tavallista märkä pesua rätin ja jonkun pesuaineen avulla.Paineilmaa voi myös käyttää.
On siellä niitä sähkölaitteita jotka ei välttämättä vedestä pidä.
Kuten sanottu niin Lucas oli hyvä apostoli,mutta ei se sähköhommista tiennyt höläkän pöläysta.
Ja sähkömiesten mielestä heillä on maailman vanhin ammatti ?!
Kun Jumala oli luonut maan ja taivaan hän sanoi tulkoon valkeus.niin sähkömiehet oli jo vetäneet piuhat.Heh...
On siellä niitä sähkölaitteita jotka ei välttämättä vedestä pidä.
Kuten sanottu niin Lucas oli hyvä apostoli,mutta ei se sähköhommista tiennyt höläkän pöläysta.
Ja sähkömiesten mielestä heillä on maailman vanhin ammatti ?!
Kun Jumala oli luonut maan ja taivaan hän sanoi tulkoon valkeus.niin sähkömiehet oli jo vetäneet piuhat.Heh...
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Konehuoneen pesu
Joo, tarkennetaan että ei koko konehuoneen pesuun tuo linkissä oleva aine vaan irtonaisiin alumiini osiin. Ja omakohtaista kokemusta ei tosiaankaan tuosta itsellä ole, esson baarista kuultua vain... kuulemma kiiltää tuon jäljiltä
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: Konehuoneen pesu
Luomumenetelmä irtonaisten (jossain määrin kiinteidenkin) alumiiniosien kiillotukseen on "elbow grease" eli raaka käsityö, kunnosta riippuen aloittaen vesihiomapaperilla ja vedellä, siitä sitten Fareclan tai vastaavien kautta hienompiin aineisiin ja lopulta Autosolin tai Autoglymin Metal Polishiin. Jos käytettävissä on konekiillotuslaikka tai muuten vaan omaa hyvät käsivoimat ja kärsivällisyyttä, on mahdollista päästä peilin kiiltoon asti.
Valitettavasti alumiini ei säilytä kiiltoaan vaan oksidoituu ennemmin tai myöhemmin. Eli sitten taas sama uusiksi...
Tässä esimerkiksi ruotsalaisharrastajan jälkeä:
Köpi
Valitettavasti alumiini ei säilytä kiiltoaan vaan oksidoituu ennemmin tai myöhemmin. Eli sitten taas sama uusiksi...
Tässä esimerkiksi ruotsalaisharrastajan jälkeä:
Köpi
Re: Konehuoneen pesu ja tuloksen pysyvyys
Olipa sikahieno!
Herää kysymys keinoista kiillon säilytykseen. Nykytekniikka tekee mahdolliseksi erilaiset nanopinnoitteet mutta toistaiseksi näitä ei tarjota vanhojen autonosien pinnoittamiseen.
Sen sijaan hyvälaatuinen autolakka saattaa toimia vallan mainiosti kaasuttimissa, imusarjoissa ja nokka-akselien kansissa.
Herää kysymys keinoista kiillon säilytykseen. Nykytekniikka tekee mahdolliseksi erilaiset nanopinnoitteet mutta toistaiseksi näitä ei tarjota vanhojen autonosien pinnoittamiseen.
Sen sijaan hyvälaatuinen autolakka saattaa toimia vallan mainiosti kaasuttimissa, imusarjoissa ja nokka-akselien kansissa.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Re: Konehuoneen pesu ja tuloksen pysyvyys
Sanotaan, että keltaiseksi menevät lakat konetilan lämmöissä. En ole kokeillut, kun siinä on sitten oma vaivansa poistaa se lakka. Ja kun omani eivät muutenkaan kiillä noin hienosti. Olen pitänyt vain "siedettävää" kiiltoa ja kerran vuodessa uusinut käsittelyn (Metal Polishilla, vain eka kerralla hiomisesta alkaen).jjj kirjoitti:Olipa sikahieno!
Herää kysymys keinoista kiillon säilytykseen. Nykytekniikka tekee mahdolliseksi erilaiset nanopinnoitteet mutta toistaiseksi näitä ei tarjota vanhojen autonosien pinnoittamiseen.
Sen sijaan hyvälaatuinen autolakka saattaa toimia vallan mainiosti kaasuttimissa, imusarjoissa ja nokka-akselien kansissa.
Köpi
Re: Konehuoneen pesu ja tuloksen pysyvyys
Ei kannata hävetä, vaan ylpeillä terveestä järjen käytöstä.Kopi kirjoitti:Sanotaan, että keltaiseksi menevät lakat konetilan lämmöissä. En ole kokeillut, kun siinä on sitten oma vaivansa poistaa se lakka. Ja kun omani eivät muutenkaan kiillä noin hienosti. Olen pitänyt vain "siedettävää" kiiltoa ja kerran vuodessa uusinut käsittelyn (Metal Polishilla, vain eka kerralla hiomisesta alkaen).jjj kirjoitti:Olipa sikahieno!
Herää kysymys keinoista kiillon säilytykseen. Nykytekniikka tekee mahdolliseksi erilaiset nanopinnoitteet mutta toistaiseksi näitä ei tarjota vanhojen autonosien pinnoittamiseen.
Sen sijaan hyvälaatuinen autolakka saattaa toimia vallan mainiosti kaasuttimissa, imusarjoissa ja nokka-akselien kansissa.
Köpi
Kunnia hinkkaamiselle, mutta kyllä tuossa on ruotsalainen jo mennyt nk. överiksi!
E-lovers forumilla on ollut tuon tuostakin keskustelua, ja aika monet on sitä mieltä, että aivan hullua on peilikiiltoa tavoitella, ei tehdas koskaan niitä niin perusteellisesti kiilloittanut.
Eikä se ole kaikkien mielestä enää niin kivannäköinenkään, vaikea katsella kun häikäisee niin!
Alu magic nimisen aineen jäljiltä kestää musta kauemmin kiiltävänä kuin pelkän Autosolin, mutta se on mutua, olen niitä kuitenkin maltillisesti jo kohta 13 vuotta kiilloitellut.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Konehuoneen pesu
Terve,Kopi kirjoitti: Tässä esimerkiksi ruotsalaisharrastajan jälkeä:
Köpi
Unohtui kysyä vielä tuosta 4.2L että onko siis 420G:n kone vai mihin menossa?
En tunnistanut tuota öljynsuodattimen jalustaa, mulle epätavallinen kulma tuolla patruunalla...koneessa kuitenkin manuaalilaatikko ja kolme HD8 SU:ta kai? Vai onko vain tehty joku kustomointi automaattiryypyn suhteen, tuo näyttää kuitenkin enemmän 420G:n imusarjalta (tai MK X 4.2) paitsi että on tolkuttoman kiiltävä, tehdas hioi ja lievästi kiillotti vain sen yläpinnan. E-typen ismusarja on taivutettu hieman alaspäin, että mahtuu kaasarit konepellin alle!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Konehuoneen pesu
En löydä enää kaverin sivuja, mutta muistelen että kyseessä oli S-type. Moottori taitaa olla sitten jotain muuta kuin originaali.jakuvaari kirjoitti:Unohtui kysyä vielä tuosta 4.2L että onko siis 420G:n kone vai mihin menossa?
Kyllä Mk2:ssakin on suodatin samassa kulmassa. Ei taida Mk2:ssa ja S-typessä muussa kulmassa mahtuakaan mihinkään suuntaan.jakuvaari kirjoitti: En tunnistanut tuota öljynsuodattimen jalustaa, mulle epätavallinen kulma tuolla patruunalla...
Köpi
Re: Konehuoneen pesu
Mk2:ssa on kaksi vaihtoehtoa öljynsuotimelle, se voi olla viistoon ylös tai alaspäin. Ylös sojottavan filtterin jalassa on onneksi tyhjennysproppu, että kaikki kanisterin öljy ei irroitettaessa valu hihaa pitkin kainaloon!
kari tt