UUSI JAGUAR XJ

Yleinen Jaguar-keskustelu
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

Uusi Jaguar XJ.

Täältä löytyy salassa otettuja kuvia uudesta XJ:stä ja on siellä muutakin mukavaa katseltavaa.

http://www.jaguar-xj-blog.com
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tässä taas uusi arvaus 2010 XJ:stä, tosin Jag-loversin porukat
epäilee että ei tämä ainakaan Jaguarilta ole lähtöisin, vaan kyseinen
lähde tapaa leikitellä ajatuksilla ja kuvankäsittelyllä.
Kuva

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:Tässä taas uusi arvaus 2010 XJ:stä, tosin Jag-loversin porukat
epäilee että ei tämä ainakaan Jaguarilta ole lähtöisin, vaan kyseinen
lähde tapaa leikitellä ajatuksilla ja kuvankäsittelyllä.
Kuva

Köpi

:shock:

Noh! Ainakin tuo noudattelisi Sir Williamin design-periaatteeita täydellisen uskollisesti. Nimittäin siinä yksityiskohdassa, ettei alkuperäiseen ensimmäiseen designiin mahtuisi lainkaan normaaleita ihmisiä sisälle (ainoastaan Norman Dewis! ;-) :lol:

Kuinka moni muistaa nähneensä luonnossa esim. S1 SS1:sen?
Tai kuinka moni yli 180cm kuski on ajanut flat floor E-type FHC:a?

Tosin silti hankimme nimenomaan X308:n siitä syystä, että se *EI OLE* niin korkea kuin vaikkapa X350/X358. ;-)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja joni »

Mielestäni tuo kuva näyttää aidolta. Sen verran tunnen kuvankäsittelyn ja valokuvauksen tekniikkaa, että tuon tyyppinen valaisu on erittäin hankala saada aikaan kuvankäsittelyssä.

Tässä alkaa tuntemaan itsensä aika vanhaksi...miksi kaikkien autojen pitää näyttää niin "konemaiselta"? Tietty käsityön ja laadun leima katoaa tuollaiseen hyper-super-spacedesingniin. Auto näyttää über-hienolta jossain autonäyttelyn tehdyllä kulissilla, mutta räntäsateisena päivänä suomalaisen marketin pihalla lähinnä maahan eksyneeltä ufolta. Omassa lajityypissäänhän nuo ovat hienoja luomuksia, siinä nollat ja ykköset tulevat konkreettiseksi. Sen verran on kuitenkin ikää, että olen huomannut tietyn ajattomuuden olevan äärettömän hieno asia kaikessa muotoilussa. Ajattoman tyylin luojat tuntuvat vain harvenevan sitä mukaa kun jokainen voi kotikoneellaan olla "graafikko", "muotoilija", "muusikko" ja mitä lie.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
rantanplan
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2007 10:00 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja rantanplan »

joni kirjoitti:Mielestäni tuo kuva näyttää aidolta. Sen verran tunnen kuvankäsittelyn ja valokuvauksen tekniikkaa, että tuon tyyppinen valaisu on erittäin hankala saada aikaan kuvankäsittelyssä.
Hankalaa ja aikaavievää ehkä joo, mutta ei tuo ihan luonnolliseltakaan näytä. Netti on vastaavantasoisia photoshoppauksia täynnä.
S-Type V6 3.0 -03 Executive

Chrysler Voyager V6 3.3 -05
Chrysler Voyager V6 3.3 -97
Fiat Ducato 14, 2.5D -96
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Lisää arvauksia uudesta XJ:stä, X351:stä:
http://www.thetorquereport.com/2009/04/ ... eased.html
Tuossa puhutaan joka toisessa lauseessa XF:stä, mutta XJ:stä lienee kyse.
Ei kait XF:ää vielä uusita, edes faceliftinä?

http://www.autoweek.com/article/2009031 ... /903139992
Tässä taas oudosti vuosi 2011. Jos nykymallin valmistus on jo Castle Bromwichissä
lopetettu (muistaakseni Jaguar World kirjoitti niin), niin eiköhän tuo uusi ole 2010 malli.

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja joni »

Tällä videolla näkee autoa ylhäältä:

http://www.youtube.com/watch?v=WCqLGDS5pnQ

Mielestäni se ei näyttäisi paljoakaan poikkeavan yllä olevassa kuvassa olevasta autosta. Takaikkuna näyttää yllättävänkin isolle. Erityisesti keula ja konepellin profiili täsmää.

Saas nähdä olisiko melkein 20v photoshoppailua harjaannuttanut silmää...
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:Lisää arvauksia uudesta XJ:stä, X351:stä:
http://www.thetorquereport.com/2009/04/ ... eased.html
Tuossa puhutaan joka toisessa lauseessa XF:stä, mutta XJ:stä lienee kyse.
Ei kait XF:ää vielä uusita, edes faceliftinä?
Ei toi eka ole arvaus, vaan tehtaan julkistama "teaseri", hmm...panee mietteliääksi, harmi etten löytänyt netistä hyviä vanhempien XJ:den kuvia suoraan päältä, on meinaan nyt aika erilainen. Siksi en ole ihan varma miksei ne anna sitten sillekin uutta nimeä, kuten aikanaan, kun tuli kokonaan uudenlainen auto. Eihän tuossa autossa kuvauksen perusteella ole enää mitään XJ:tä!

Noh, kutsuihan ne jenkkilässäkin jo aikanaan E-typeä XKE:ksi, koska XK-mallit olivat siellä sen verran tunnettuja, ettei niiden markkinointiarvoa haluttu hukata. Euroopassa taas oli D-type kilpa-auto riittävän tunnettu, joten sen maineella saattoi hyvin ratsastaa. Olishan noita aakkosia vielä jäljellä, XM on jo käytetty ja XP kannattaa ehkä jättää väliin! ;-) :lol:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja joni »

tuo perä on kyllä outo. Näyttää todella pitkältä tuo takalasi ja hirveän lyhyt peräluukku. Onkohan tuossa sitten kyse Saabimaisesta viistoperästä? Panoraamakattokin näyttää olevan. Ei toistaiseksi näytä kovinkaan hyvältä, varsinkaan XJ nimellä. Noh, pian sen näemme ja tuskin olisin muutenkaan ostamassa...
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja Kopi »

joni kirjoitti:tuo perä on kyllä outo. Näyttää todella pitkältä tuo takalasi ja hirveän lyhyt peräluukku.
Outo? Sedaniksi kyllä, mutta sehän on ihan kuin BMW M6 ja MB CLK, joiden kanssa kilpailemaan uusi XJ on kuulemma tehty. Eli halutaan eroon "ukkomaisuudesta" ja kositaan nuorekkaita sporttisia ostajia. Siis tämä jo XF:n aloittama uusi Jaguaarin linjaus. Takakontti ja lastausaukko on mitoitettu golf-bagille eikä lastenvaunuille :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

joni kirjoitti:tuo perä on kyllä outo. Näyttää todella pitkältä tuo takalasi ja hirveän lyhyt peräluukku. Onkohan tuossa sitten kyse Saabimaisesta viistoperästä? Panoraamakattokin näyttää olevan. Ei toistaiseksi näytä kovinkaan hyvältä, varsinkaan XJ nimellä. Noh, pian sen näemme ja tuskin olisin muutenkaan ostamassa...
No joo, ei kyllä hyvää lupaa, tuo iso takalasi ja höpötykset "aerodynamiikasta" ennustavat vahvasti korkeaa perää, jossa on lyhyt *töpöhäntä* luukku.

Chryslerin C300 aloittama korkeiden kylkien muoti tuntuu jatkuvan niinikään, konepelti vaikuttaisi onnistuneelta, kyllä XF:n perän perusilme on ok ja konepelti mielestäni hienokin kun sen luonnossa näkee, tässä meidän edessä on lähes joka päivä parkissa tummanharmaa XF. Mutta korkeat kyljet häiritsee mun silmää aina, mielikuva Jaguarista on pitkä, matala ja sulavalinjainen, kuten nämä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Eli tehtaan markkinointikuvia noin 70 vuoden ajalta, olen näkevinäni siinä jatkumon, jota joku kutsuisi perinteeksi, joku tyyliksi...nyt tuntuu että ainakin toinen on hukassa!

En varmaan koskaan myöskään osta uutta autoa, kenties käytettynäkään XF:ää tai vastaavaa, mutta toisaalta en ollut 10 vuotta sitten kiinnostunut XJ:stäkään ja nyt niitä on meillä 2 kpl, eli vannomatta paras! Silti kaikki alumiinikoriset nykyautot tuntuvat minusta jotenkin kömpelöiltä, möhkälemäisiltä yksityiskohdissaan...johtuuko valmistustekniikasta vai siitä, ettei uudehkoa korinrakennustekniikkaa ole vielä todella pistetty tiukoille?

Ja sitäpaitsi normaali automarkkinan "muisti" on kuulemma 30 vuotta ja heritage käsitteenä varmasti sitten aika paljon pidempi, eli uusien autojen myyntiin tuolla segmentillä vaikuttaa merkittävästi se miten ne yhdistetään vanhempiin Jaguareihin ja minkälaisissa käsissä ne ovat. Eli sinun ja minun kaltaiset entusiastit, jotka entisöi, kunnostaa ja ajaa näitä vanhuksia edistävät Jaguar-brändiä enemmän kuin mitkään printtimainokset missään lehdissä. Tehdas tietää sen, kunpa vielä maahantuojakin tajuaisi asiasta jotakin... :roll:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
joni kirjoitti:tuo perä on kyllä outo. Näyttää todella pitkältä tuo takalasi ja hirveän lyhyt peräluukku.
Outo? Sedaniksi kyllä, mutta sehän on ihan kuin BMW M6 ja MB CLK, joiden kanssa kilpailemaan uusi XJ on kuulemma tehty. Eli halutaan eroon "ukkomaisuudesta" ja kositaan nuorekkaita sporttisia ostajia. Siis tämä jo XF:n aloittama uusi Jaguaarin linjaus. Takakontti ja lastausaukko on mitoitettu golf-bagille eikä lastenvaunuille :)
Köpi
Samaan tarkoitukseen luotiin aikanaan "Compact Saloon" eli MK1 ja MK2!

Niin ja oikeastaan myös XJ6 aikanaan, urheilumalleissa ei kai ole tuota ongelmaa koskaan ollutkaan...jos se nyt on mikään ongelma! Mielestäni Jaguar on yksi niitä ainoita autonvalmistajia maailmassa joka voisi pikemminkin ylpeillä sillä, ettei mennyt kaikkein tyhmimpiin 1970- ja 1980-luvun ohimeneviin ja jälkikäteen melko naurettavannäköisiin muoti-ilmiöihin mukaan.

Olisi hyvä osata erottaa hyvä maku ja tyylikkyys ukkomaisuudesta. Ikävä kyllä melko usein nuorekkuus on samaa kuin tyylitajun ja hyvän maun puute...melko noloa!

Tuollainen perä kerää muuten kuraa ja paskua tuolta teiltä aika tehokkaasti, sen huomaa kyllä noista korkeaperäisistä MB ja BMW malleista. Likainen perä ei koskaan ole tyylikäs. Niin jos antaisivat XF-R:n kilpailla noiden kanssa ja kilpailun sijaan etsisivät vaikka ihan uuden asiakasryhmän, niinhän ne teki aikanaan jo monta kertaa (SS Jaguar, XK120, MK1&MK2, E-type, XJ).

Tällä hetkellä myynnissä olevista neliovisista autoista ainoa, jonka voisin ulkonäkönsä puolesta ostaa, on Maseratin nykyinen Quattroporte. XJ oli samalla viivalla vuoteen 2003 asti, jolloin tuli alumiinikori. Kyllä se on hieno auto sekin, mutta mielestäni ei yhtä kaunis kuin X308. Ja taas vaikka Jaguar pärjää monessa mielessä Maseratille, ei se ylläpito- ja käyttökustannuksillaan pääse lähellekään Maseratia! :D

-Jakuvaari, ikinuori konservatiiviradikaali ilman golf-bagiä 8)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

No niin, nyt se kai on julkaistukin jo, tässä oli vielä joitakin "vuotaneita" kuvia:

http://vikramambrose.blogspot.com/

Ja en voi kuin ihmetellä, että miksi ne kutsuu sitä XJ:ksi, kun ei se näytä yhtään XJ:ltä??? :?

Kun on kerran XF ja taas vanha kunnon XK urheilumalli (vaikkei sekään tietty näytä yhtään 1950-luvun XK:lta, mutta urheiluautolta kuitenkin), niin kai noita aakkosia olisi voinut venyttää. Kuitenkin 1968 XJ ja vielä 2003 XJ olivat selvästi sama auto, ihan kuin vaikka Porsche on onnistunut pitämään 911 hengissä 40 vuotta, vaikka se piti jo 1970-luvun lopulla korvata 928:lla, ei mennyt läpi asiakaskunnssa!

Eipä taida rohkeutta löytyä Whitleystä tarpeeksi uuden käsitteen lanseeraamiseen tai oikeasti uudenlaisen Jaguarin suunnitteluun, tuo on kai oikeastaan enemmänkin suurennettu XF kuin mikään XJ.

Eli pitäisikö se olla XF-L kun olisi sitten XF-R jne??? ;-)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Höh, miksi tehdä tuon näköinen auto, kun niillä on jo XF :?: :?:
Bentley Mulsanne -89
Avatar
Jaguaristi
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 5:17 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja Jaguaristi »

Perästä tulee kyllä mieleen ihan joku uusi Citikka!

http://www.netcarshow.com/jaguar/2010-x ... per_15.htm
Jaguar racing

X-type 2.0D "Ghost Silver" '07
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja jjj »

Näyttää tuo nykyinen päämuotoilija nousseen jostain kumman syystä lähes jumalan asemaan ja ympärillä kuhisee yläluokkaisia sisäsiittoisia yes-miehiä; muutoin on vaikeaa ymmärtää mallipolitiikkaa. http://www.ultimatecarpage.com/car/4126/Jaguar-XJ.html
Kokolailla järjetöntä jatkaa tuota pelleilyä joka ilmeni jo x-type/XJ:n kanssa eli siis sitä etteivät mallit okein erottuneet kaukaa. Kenellä on motiivia ostaa varsin kallista lippulaivaa kun saman näköisen ja riittävän menopelin saa merkittävästi halvemmalla?
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Jep, onhan se liian tavallisen näköinen. Ei erotu Skoda-Volkkari-Nissan -massasta mitenkään. Täällä Seinäjoellakin on muutamia XF-malleja, eikä niitä kukaan käänny katsomaan. Eihän noilla enää saa juttukavereita kun käy tankkaamassa. Eikös kirjainten jatkumo olisi XJ - XK - XL? Jatkettu malli voisi olla XXL :mrgreen:
Antti Pellonpää
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Antti Pellonpää kirjoitti:Jep, onhan se liian tavallisen näköinen. Ei erotu Skoda-Volkkari-Nissan -massasta mitenkään. Täällä Seinäjoellakin on muutamia XF-malleja, eikä niitä kukaan käänny katsomaan. Eihän noilla enää saa juttukavereita kun käy tankkaamassa. Eikös kirjainten jatkumo olisi XJ - XK - XL? Jatkettu malli voisi olla XXL :mrgreen:
Jep, siihen vähän viittasin, joko "XL" tai XF-L tms. :D

Ei tuo ole XJ, sori vaan. Taas kun oli tilaisuus katsella toista sataa Jaguaria kerralla, niin ainakin sen havainnon taas tein XJ:stä, että alkuperäisiin linjoihin on keula laskenut ja perä noussut, mutta muutoin linjat pysyivät kohdallaan X350 asti, jolloin vyötärö nousi ylös ja helmat laski alas, ei ole niin linjakas, ja toi uusi on kyllä iso virheaskel...saa nähdä mitä tulevaisuudessa tapahtuu, tuleeko korjausliikettä vai ei.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja ojala »

Vaikka molemmat Jaguarit omassa tallissa ovatkin edellistä sukupolvea, täytyy tunnustaa että nykyinen XF ja uusi XJ ovat autoja, joita voisin kuvitella hankkivani. Pidin XF:stä mutta kaksi asiaa panee vastaan, puutteellinen sporttisuus ja toisaalta Suomen autoverotus on unohtanut ihmiset, jotka haluavat ajaa vähän mutta hyvällä autolla.

Nyt myynnissä oleva XJ on jäänyt niche-tuotteeksi ja Jaguarilla ei ole varaa tehdä uutta, samanlaista autoa. XJ on ollut ajossa muutaman kerran ja sisältä se oli kuin S-type, ulkoa suuri versio edellisestä XJ:stä. En keksinyt mitään perusteita miksi maksaisin siitä XJ-hintaa.

Samankaltaisuus eri mallikokojen välillä toimii esimerkiksi Audilla ja BMW:llä, miksei myös Jaguarilla? Ei mersunkaan eri mallisarjat niin mahdottomasti toisistaan eroa.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

ojala kirjoitti:Vaikka molemmat Jaguarit omassa tallissa ovatkin edellistä sukupolvea, täytyy tunnustaa että nykyinen XF ja uusi XJ ovat autoja, joita voisin kuvitella hankkivani. Pidin XF:stä mutta kaksi asiaa panee vastaan, puutteellinen sporttisuus ja toisaalta Suomen autoverotus on unohtanut ihmiset, jotka haluavat ajaa vähän mutta hyvällä autolla.

Nyt myynnissä oleva XJ on jäänyt niche-tuotteeksi ja Jaguarilla ei ole varaa tehdä uutta, samanlaista autoa. XJ on ollut ajossa muutaman kerran ja sisältä se oli kuin S-type, ulkoa suuri versio edellisestä XJ:stä. En keksinyt mitään perusteita miksi maksaisin siitä XJ-hintaa.

Samankaltaisuus eri mallikokojen välillä toimii esimerkiksi Audilla ja BMW:llä, miksei myös Jaguarilla? Ei mersunkaan eri mallisarjat niin mahdottomasti toisistaan eroa.
Mersun, Audin ja Bemarin matkiminen nyt varmaan olisi tyhmintä, mitä Jaguarilla saatettaisiin tehdä. Ei sitä ole siellä ennenkään harrastettu, vertailua on kyllä aina harrastettu ja mietitty, että ne on tällaisia, mitä me voitaisiin tehdä, että oltaisiin erilaisia? (ja joidenkin mielestä parempia!)

IMO BMW:llä ja Mersulla tuo on aina ollutkin osa ongelmaa, pikkubemu on maallikon silmissä ihan turhan samannäköinen kuin perhemalli tai lippulaiva.

Se on sitten eri asia, että mikä on merkin tunnistettavuus. E-typeen ei alunperin laitettu mallimerkintää minnekään muualle kuin ratin keskiöön. Myähemmin se sitten lisättiin takaluukkuun. XJ:stä aikanaan mietittiin, ettei siinä olisi lukenut missään kohtaa koria "Jaguar", leaperit laitettiin etulokasuojien kylkeen ja karjuva kissa keulamaskiin ja rattiin sekä pölykapseleihin, siinä se. Se pieni siro Jaguar-teksti, mikä oli ollut myös E-typen takaluukussa tuli sitten myös XJ:n takaluukkuun, eikä ollut mikään ongelma.

Molemmat mallit tunnistaa aivan mistä tahansa kulmasta jo hyvin kaukaa Jaguareiksi. Sama koskee useimpia muita Jaguarin malleja, niillä on aivan oma muotokielensä.

Nyt ei puutu kuin XF:n näköinen korvaaja X-typelle niin soppa on valmis, ainoastaan XK on sitten vielä pilaamatta. Tosin edellisen XK:n saattaa sekoittaa silloin tällöin (meillä harvemmin) nähtävään Aston Martinin DB7 ja Vantage-malleihin, esim. eilen oli Taivallahdessa parkissa ko. avo-Aston ja ensisilmäyksellä en ollut varma oliko kyseessä XK8 vai DB7.

Lähimmäksi samannäköiset mallit koskaan ovat Jaguarin historiassa olleet kaiketi MK2 ja S-type 1960-luvulta, silti niissäkin oli täysin erinäköinen perä, tai vastaavasti saman vuosikymmenen lopulta 420 ja 420G.

Alunperin XJ:n tarkoitus oli korvata kaikki Saloon-mallit ja niin se tekikin aika pitkäksi aikaa. Nyt se itse korvataan, mikä on hieman surullista. Noh eipä tartte ostaa varmaan ainakaan meidän kotiin noita sitten vähään aikaan. ;-)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja ojala »

Jaguarin omistamisen syvin olemus:

http://www.youtube.com/watch?v=Tyj9VMhE6oI

Uusi XJ Lontoon kaduilla:

http://www.youtube.com/watch?v=6wOvLUyA1so

Loppupäässä osuu samaan kuvaan sekä uusi että vanha XJ. Itsellä kun ei ole näihin Jaguarin vanhempiin saluunoihin niin suurta tunnelatausta niin uusi XJ näyttää kyllä hienolta; freesiltä, modernilta, sellaiselta kuin ison edustusauton kuuluisikin näyttää.
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja jjj »

Ojala kirjoitti:XJ näyttää kyllä hienolta; freesiltä, modernilta, sellaiselta kuin ison edustusauton kuuluisikin näyttää.
Totta sinällään; auto on myös sopivasti aggressiivinen eikä näytä niin lammasmaiselta kuin x350. Mutta edelleen tosiasia on se että yritys menestyy jos se tekee omaperäisiä ja haluttavia tuotteita. Jos näkemys loppuu (= alamäki alkaa) niin ruvetaan vilkuilemaan sivuille ja näin näyttää käyneen mallisarjaa luotaessa. Kohta kaikki näyttävät, tuntuvat ja maistuvat samalta, jonka jälkeen konkurssitkaan eivät tunnu miltään
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Bollinger
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:16 am
Paikkakunta: Tallinna

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja Bollinger »

Joo...niin siinä sitten taitaa käydä että eroaapi tiet Kissojen kanssa :(

Ei löydy enää sitä henkeä noista uusista minkä vuoksi jäädä uskolliseksi, samaa pullamössöä kaikki. Sisällä ei tiedä istuuko uudessa XJ:ssä vai Mazda Kutosessa.

Tutkin vielä yhtä vaihtoehtoa ja se on se että lykkään autonvaihtoa niin pitkälle että saan viimeisen tuotantoviikon X358:n...mutta muuten alkaa olla hommat selvät.

Voihan olla että huristelen vielä nykyisellä, ei se vaihto nyt kirkossa oo kuulutettu, mutta näköalat eivät jatkolle paljoa lupaa :cry:

Kuten Jakuvaari muistaakseni kirjoitti, ulkonäöltään Quattroporte pärjää, siinä se lista sitten olikin. Mutta Maserati on sitten jo ihan toinen tarina.

Kaikki hyvä loppuu aikanaan, mutta kyllä järkytyin ton uuden "XJ:n" muodoista, ja erityisesti sitikan perävaloista. Olisko joku tehnyt Jaguarilla karkeata pilaa "Isosta kissasta"...ja pila päätynyt vahingossa tuotantoon...huh huh. No makuasioitahan nämä.

-B-
XJR-05,
edellinen XJ8 Executive-00
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: UUSI JAGUAR XJ

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Bollinger kirjoitti:Joo...niin siinä sitten taitaa käydä että eroaapi tiet Kissojen kanssa :(

Ei löydy enää sitä henkeä noista uusista minkä vuoksi jäädä uskolliseksi, samaa pullamössöä kaikki. Sisällä ei tiedä istuuko uudessa XJ:ssä vai Mazda Kutosessa.

Tutkin vielä yhtä vaihtoehtoa ja se on se että lykkään autonvaihtoa niin pitkälle että saan viimeisen tuotantoviikon X358:n...mutta muuten alkaa olla hommat selvät.

Voihan olla että huristelen vielä nykyisellä, ei se vaihto nyt kirkossa oo kuulutettu, mutta näköalat eivät jatkolle paljoa lupaa :cry:

Kuten Jakuvaari muistaakseni kirjoitti, ulkonäöltään Quattroporte pärjää, siinä se lista sitten olikin. Mutta Maserati on sitten jo ihan toinen tarina.

Kaikki hyvä loppuu aikanaan, mutta kyllä järkytyin ton uuden "XJ:n" muodoista, ja erityisesti sitikan perävaloista. Olisko joku tehnyt Jaguarilla karkeata pilaa "Isosta kissasta"...ja pila päätynyt vahingossa tuotantoon...huh huh. No makuasioitahan nämä.

-B-
Ääh, näinhän se taitaa olla. Itse taidan olla vieläkin ronkelimpi, onhan X358 todella hieno, mukava ja tilava auto, mutta, mutta...

Omassa maussani 2003 viimeiset X308:t on niitä viimeisiä "aitoja" Jaguareja, ei millään pahalla, mutta ne on tosiaan makuasioita. Myönnän silti, että pidin niitäkin aikanaan pappamalleina, mutta nyt on itsellenikin tullut ikää lisää. ;)

Ainahan voi vaihtaa vanhempaan, meidän XJ8 oli poissa liikennekäytöstä pari kuukautta ja tuntui varsin uudelta autolta eilen, kun kävin katsastamassa sen. Jos kaipaa enemmän melua, hajuja ja fiilistä voi aina ottaa E-typen tms. ;)

Mulle sopii varsin vanhakin auto, ei ollut koko kesän aikana mitään valittamista XJ6C:ssä, vaikka toki reissun aikana lakkasi kuskin oven lukko toimimasta (korjattu), keskuslukko kiukutteli (korjattu) eikä käytännössä avaa kuin suljetut ovet tai lukitsee ne, muttei avaimella siis, oikea tankki alkoi vuotaa (korjattu) jne. Se on sitä debuggaamista. Mitä enemmän käyttää sitä varmemmin kaikki toimii!

Tosin sitten kun vähän ajoin vm. 1986 kolmossarjalaisella tuntui, että tässähän on kaikki modenit mukavavuudet, ajotietokone, cruise, keskuslukko joka toimii avaimella ja kattaa myös takaluukun (ei sentään tankkeja), pehmeästi käyvä ruiskumoottori, jossa on silti tuttu XK-fiilis ja soundi! Niin ja viimeiset 12-sylinteriset XJ12 ja Double Six ovat aika houkuttelvia vaihtoehtoja nekin! Kannattaa kokeilla, voipi jäädä koukkuun! :mrgreen:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin