Concours entisöinnistä (MK2)

Yleinen Jaguar-keskustelu
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Olisi hulluna näprääjänä tavoite lähteä Englantiin ensikertalaisena kesäkuussa JEC:n MK2 Concours luokan 'kilpailuun'.
Auto on vielä melkoisen kesken, mutta onhan ainakin kovia paineita aikataululle ja työn laadulle :)

Mistähän saisi tietoa MK2 arvosteluperusteista jne?

Ongelmani on 2.4 litraisuus, koska kukaan ei tunnu täysin tietävän mikä on alkuperäistä ja mikä ei.
Jenkkien JCNA:n dokumentti kyllä löytyy, mutta se on niin täynnä virheitä ettei viitsi pilata hyvää autoa sen perusteella.

Otan mielelläni vastaan vinkkejä ja muuta hyödyllistä tietoa. Mailini on jyrki at ids.fi
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
JKE
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 9:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja JKE »

Kiinnostava aihe. Omaa kalustoa ei tosin yritäkään saada concours-tasolle, mutta aina kun jotakin väsäilee, niin olisi mukava osata tehdä kerralla oikein alkuperäisen tapaan, viimeksi esimerkkinä häikäisysuojan peilin malli. Itselläni on myös kopio tuosta JCNA:n Mk2-ohjeesta, joka tietenkään ei S-typeen välttämättä suoraan sovellu. Mitä virheitä ohjeessa muuten on?

Yksi askarruttava kohta on myös konepellin sisäpuolen käsittely. Ilmeisesti se oli kaikissa M2:ssa äänieristysmassaa, joka oli maalattu korin väriin. Omassani on sen tilalla mustat pahvit (eivät selvästikään tehtaalta asti mukana olleet). Toisaalta yhdessä 420:n koeajokuvassa noin vuodelta 1967 konepellin sisäpuolella on pahvit.

Aika hyvä S-type-lähde on kirja Jaguar S-Type and 420: The Complete Story. Mk2:sta kirjoja löytyy runsaasti, mutta tosiaan juuri JCNA:n ohjeen tapainen tiivistelmä olisi osuvin.

Ja jos joku osaa vinkata tietolähteitä, niin mielellään voisi vastata myös tänne palstalle.
Jari
S-type 3.4 1964
S-type 2.7d 2004
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Myös koko konetila on käsitelty jollain massalla ja maalattu sitten korin värillä. Massa on todellä röpöistä ja melko ruman näköinen esim. rintapellissä.
Tässä taidan tehdä esteettisen kompromissin eli vain kevys massaus.

JCNA:n virheet koskevat 2.4 litraista mallia. Tästä jenkkipojat tuntuvat tappelevan tuomareiden kanssa.
JCNA:n mukaan mm. 2.4:ssa takaluukun keskellä on Jaguar-kromikilpi ja sen alla 2.4 - ei ole. Eikä Automatic Transmission:kaan missään mallissa tietyn vuoden jälkeen.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Takakannessa pitäisi olla kromattu JAGUAR teksti ja sen alla myös moottorin koosta kertova kromattu luku, joko 2.4, 3.4 tai 3.8 sekä lopuksi kannen alareunassa Mk2 teksti. Näin väittävät oppikirjat. Jos ne puuttuvat, siihen on varmaan erityinen syy.
kari tt
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Tässä uskossa olin itsekin, mutta tutkittuani autoni luukkua ei siinä ole ollut koskaan ensimmäistäkään reikää ko. kohdilla (ei edes hitsattuna umpeen).
Jaguar Parts Manual:ssa ei ole edes osanumeroa 2.4 L merkille.

Oma tulkintani MK2 2.4 osamanuaalin (Body Fittings/Plate 83) perusteella on, että 240-mallissa on Jaguar (BD.26762) ja 240 (BD.32703) tekstit, mutta MK2 2.4:ssa ei.

Et Kari sattuisi muistamaan, mistä kirjasta löysit tietoja takaluukun merkinnöistä? 3.4/3.8:n osalta merkinnät ovat juuri kuten mainitset.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Ei minunkaan vanhassa 2.4 varaosakirjassani ole varaosanumeroa (on niin vanha teos, että viimeinen plate on nr.72).

Nigel Thorley kirjassaan ORIGINAL JAGUAR MK1/MK2 (The restorer's Guide to Mk1, Mk2, 240/340 and Daimler V8) kertoo noista boot-lettereistä, että se kromi 2.4 kuuluu myös takakontin merkkien sarjaan.

Kun joskus takavuosina pistäysin Browns Lanella, näin, että oli vientimaasta riippuen useita kymmeniä variaatiota, mitä "helyjä" autoon kiinnitettiin. Mikä on oikein ja mikä ei, on varmasti vaikea tietää.

Jaguar historoitsija Paul Skilleter taas mainitsee asiasta, että 2.4:ssä EI ollut moottorin koon merkkiä (Jaguar Mk2 Saloons - Super Profile). Toisaalta hän sanoo kaikkitietävänä etulokakaaren "kissansilmistä", että keskustelu loppukoon, ne ovat juuri kuin kirjansa kuvassa (luiska edessä ja jyrkkä viiste takana) Silti vuorenvarmasti alustanumerossa 177023 asia oli uutena toisinpäin, sanokoon brittiguru mitä vain! Ne todella on asennettavissa kummin vain - vaikka teetaukoa kaipaavan työntekijän huolimattomuutta. Kuka noita kaikkia 115 tuhatta autoa vajaan 20 vuoden tuotannon jäljiltä tietää. Runsaan 90 tuhannen E-Typenkin osalta detaljit ehtivät vaihdella vaikka kuinka paljon ja selvästi lyhyemmässä ajassa. Siltä osin on olemassa hieno kirja - juuri sellainen olisi Mk2:n entisöijillekin tervetullut. (Dr. Thomas F. Haddock / Authentic RTestauration Guides sarjan Jaguar E-Type 6&12 Cylinder Restauration Guide)

Lykkyä projektillesi! Oma Mk2:ni on juuri nyt kamalan näköinen, ei luukkuja, ei tekniikkaa mutta paljon vielä hitsattavaa. Se valmistuu, ei varmasti virheettömänä, mutta vain omaksi ilokseni - auto on minun, ei arvostelijoiden tai tuomareiden! Silti se on mahdollisine virheineen Jaguar, auto, jota olen ajanut jo uutena.
kari tt
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Olet aivan oikeassa. Mm. kanadalaiset ja jenkit taistelevat juuri näistä eroavaisuuksista (Kanada-versiot ovat hieman erilaisia kuin USA-versiot).
Siellä tuomareilla pitää olla mukana aseistetut henkivartijat. Ottavat turhan vakavasti nämä aitousasiat.

Vielä sen verran tuosta 2.4 merkistä, että koetin metsästää sitä ympäri maailmaa kuukausia kunnes kuulin ettei sitä ole olemassa.
Mailailen päivittäin yhden britin kanssa, joka on kutakuinkin samassa 2.4-litraisen entisöintivaiheessa kuin minä. Hänellä on etuna se, että 1 km:n päässä on romuttamo täynnä vanhoja Jaggeja.

Brittien 'tarkkuus' tuotannossa harmittaa. Mielestäni jokin konehuoneen osa on taatusti asennettu 24.3.1965 tehtaalla, mutta catalogin mukaan se on väärä.
2.4:ni on vielä sopivasti 5:n sarjanumeron päässä aika mittavasta osapäivityksestä.

Meinaan tehdä kompromissin autenttisuuden osalta - sanokoot tuomarit mitä tahansa. Mielestäni jokainen auto on hieman uniikki ja siten autenttinen versio on se, millaisena se on tehtaalta lähtenyt. Eilen koetin asentaa suurella vaivalla löytämäni taka-akseliin jarrujen peltiset suojakilvet (kuuluvat sarjanumeron perusteella autooni).
No eihän se sopineet paikalleen. Räjäytyskuvia jne tulkkaamalla totesin, että jarruissa onkin käytetty hieman vanhemman version osia (n. 100 autoa aiemman) - on silti taatusti se akselisto joka on asennettu tehtaalla.

Autoni on tuotu Ruotsista ja siinä on takaluukun vasemmassa alakulmassa krominen 'Fredlunds' kilpi. Fredlunds oli Jaguarin maahantuoja (ja tunnettu Jaguar kilpa-ajaja) 1950-1960 luvuilla ja aion säilyttää ko. kilven paikallaan. Mielestäni tämä kilpi kuuluu autenttiseen Ruotsiin vietyyn malliin ja on erittäin harvinainen ruotsalaisten Jaguar-kollegojen mielestä. Nippelitietona: Eläintarhan kisat aikanaan voittanut Jaguar XK oli ostettu Fredlunds:n omistajalta.

Yhden tyylirikon tein tarkoituksella: poistin virtalukon ohjausakselista! Oli hirveän näköinen ja asennettu ainoastaan rattilukoksi (ei sähköjä). Ruotsissa tämä oli
pakollinen tuohon aikaan ja asia on myös mainittu osaluetteloissa. Suomessahan rattilukko on (ollut) myös pakollinen. Onko kotimaisissa versioissa rattilukot?
Siinä tapauksessa rattilukko on kaunis...

Toinen tyylirikko on jarrutehostin: maalasin säiliön mustaksi. Kaikissa kuvissa se on keltapassivoitu. Omani (alkuperäinen?) oli niin ruostunut ettei sitä voinut todentaa. Kunnostaessani sitä totesin kuitenkin pöntön olevan nikkelöity sisäpuolelta. Haluan nähdä sen pintakäsittelijän, joka osaa käsitellä säiliön sisä- ja ulkopuolen eri passivointimenetelmillä. Ei sen puoleen oli pakko maalata koska piti ruiskuttaa filleriä 10 kerrosta jotta sai tasaisen pinnan. Mielummin laitan väärän värisen aidon osan kuin kiinalaisen aidon näköisen kopion.

Projektini on mielenkiintoisessa vaiheessa: kaikki osat ovat valmiina ja kasattuina (moottori, akselistot jne), mutta korin hitsaustyöt on vasta aloitettu.
Auto oli entisöity Ruotsissa joskus 10v sitten ja nähtävästi pakkeli on ollut halpaa :) Plasmaleikkurille on ollut käyttöä ja nyt saisi halvalla ruostunutta brittipeltiä.

Tuo kissansilmäjuttu huvittaa itseänikin, koska kuvissa joissa on palkittuja autoja näkee sitä molemminpäin. Asennussuunnasta gurut ovat ehdottoman erimielisiä...

Kiva kuulla (asiallisia) mielipiteitä ja vastaväitteitä! Concours-kisaan lähdenkin, koska haluan kuulla lisää väitteitä/faktoja. En ole mikään friikki ja näissä kisoissa voi olla
hauskaakin 'nahistelua'.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JyrkiLaukaa kirjoitti:JCNA:n mukaan mm. 2.4:ssa takaluukun keskellä on Jaguar-kromikilpi ja sen alla 2.4 - ei ole.
Varmaankin uskovat alan "Gurua" Nigel Thorleytä, joka kertoo kirjassaan Original Jaguar Mk1/Mk2 sivulla 43 että:
" Badging at the rear of Mark IIs was extensive, with new style 'Jaguar' script (common to all Jaguars of the time right up to the Series II XJ6), a 'litre' badge denoting '2.4', '3.4' or '3.8' and 'Mk2' script at the bottom right-hand side of the boot lid"
Kuvaa moisesta (siis 2.4) ei kyseisestä kirjasta löydy ja esimerkiksi seisontavalon "tell-tale":n suunnasta on hänellä eri käsitys kuin JCNA:lla, joten luulenpa että totuuksia on useampia.

Noita kirjoja (tuo ja saman äijan Mk1&Mk2 Complete Companion) voisin suositella, ensin mainitusta löytyy mm. valmistusnumeroittain tapahtuneet muutokset matkan varrella (siitäpä onkin mukava tingata tuomarin kanssa että tämä muutoshan tapahtui vasta 3 autoa omani jälkeen!) ja paljon kuvia eri puolilta autoa ja konetta. Jos haluttaa antaa avoin valtakirja paikalliselle kirjakauppiaalle (tai tilata netistä), niin ISBN:t ovat 1-870979-15-X ja 1 870979 92 3. XK-koneesta löytyy mainio Haynesin kirja 1 85960 007 7. Noita kaikkia voi tietysti tulla myös mun luo kurkkaamaan, Complete Companion jopa herran originaalinimmarilla varustettuna! :) Keräilyharvinaisuus, jonka laitan ebayhin myyntiin kun rahat Jaggejen ylläpitoon loppuu... :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Concours entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Ei ole millään tavoin tarkoitus masentaa, pidän nukkeuessanikin sulle peukkuja pystyssä, mutta kun katsoo kuviasi - kyllä haaste on melkoinen. Jos toi on ensimmäinen rakentamasi auto, ja kun jo peltisepällä on melkoinen savotta. Yleensä kilpailujen voittajat tekevät auton joka alkujaan on monin verroin parempi kun mistä me tavalliset renkaankuluttajat voimme edes haaveilla. Hyvähän sellaisesta isolla rahalla on rakentaa. Jos aiot pärjätä, vie sitten autosi umpitrailerissa Englantiin. Älä aja silä täällä edes katsastukseen. Sehän on jo sitten käytetty ja kulunut. (Ja Brittiläisittäin vuotaa todennäköisesti öljyä jostain :D)
i
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Ei tarvitse masentaa: olen jo henkisestä valmentamassa itseäni jumbosijaan, mikä on täysin riittävä sijoitus.
Olen muutenkin erilainen 'nuori' eli itseäni kiinnostaa tekninen autenttisuus ei ulkonäkö. Koetan kuitenkin muistaa pestä auton ennen kilpailua

Peltiseppää pitää välillä piristää ettei vaivu täysin epätoivoon :)
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Ohjauslukosta ei silmiini ole sattunut kovin tarkkaa tietoa, milloin ja minne kaikkialle tarkoitetuissa ajokeissa ne olisi asennettu jo tehtaalla. Yksi maininta on, että tammikuusta 1962 alkaen Wason lukko asennettiin Saksaan vietäviin autoihin. Ilmeisesti samoihin aikoihin ohjausakseleihin ilmestyi kolo rattilukon kieltä varten???

Kun em. ajankohtana ilmestyi Mk2'een myös turvavyön kiinnitykset, niin voisi kuvitella, että turvallisuustietoiseen Ruotsiin viedyssä autossa(si) helposti on ollut myös Wason lukko. Heja Sverige och Waso!

The Autocar'in liitevihkonen sarjassa "Know your car series" THE INSIDE STORY 5. Jaguar 3.4 and 3.8 Mk2 vuodelta 1965 asiaa kajotaan hivenen osiossa "useful extras". Tällaiseksi hyödylliseksi lisävarusteeksi mainitaan rattilukko, oikein kuvan kera. Teksti sanoo kuitenkin "Jaguar's gear lock, a Waso at 7 pounds unfitted, is highly effective". Kuvassa on kyllä RATTILUKKO eikä mikään vaihdelukko. Isävainaa osti presis samanlaisen E-typeä varten juuri 1965 - ja se jäi asentamatta. Kaikki vuodet se ajelehti nurkissa kunnes 37 päivää sitten vein sen muun "tarpeettoman" tavaran kanssa Turkuun ja tarkemmin Triangle Motor'ille. Siellä se nyt on!
kari tt
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Jossain osamanuaalissa sattui silmään, että asennettiin kaikkiin Ruotsi-malleihin (ja saksalaisiin)? Saattaa olla kylläkin maahantuojan jälkiasentamakin 1965.
Tältähän se näytti kojelaudan purkuvaiheessa - nyt lukko löytyy Mustankorkealta (paikallinen kaatopaikka) - tuli pahoinpideltyä rälläkkällä.
Liitteet
Rattilukko
Rattilukko
Rattilukko.jpg (23.92 KiB) Katsottu 7294 kertaa
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Asentaessa pultin kannat katkeavat, kuten on tarkoitus ja väkivallan käyttö tulee mieleen, jos lukko pitää joskus saada irroitettua, ymmärrettävä asia. :(
Uusia löytyy kuitenkin suoraan hyllystä...yksi kpl Turussa :lol:
kari tt
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Concours entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Coupe kirjoitti:Ei ole millään tavoin tarkoitus masentaa, pidän nukkeuessanikin sulle peukkuja pystyssä, mutta kun katsoo kuviasi - kyllä haaste on melkoinen. Jos toi on ensimmäinen rakentamasi auto, ja kun jo peltisepällä on melkoinen savotta. Yleensä kilpailujen voittajat tekevät auton joka alkujaan on monin verroin parempi kun mistä me tavalliset renkaankuluttajat voimme edes haaveilla. Hyvähän sellaisesta isolla rahalla on rakentaa. Jos aiot pärjätä, vie sitten autosi umpitrailerissa Englantiin. Älä aja silä täällä edes katsastukseen. Sehän on jo sitten käytetty ja kulunut. (Ja Brittiläisittäin vuotaa todennäköisesti öljyä jostain :D)

Hah-hah! Kyllä kannattaa ottaa tavoitteita ja me suomalaiset saadaan helposti ainakin se pitkänmatkalaisen palkinto (ainakin me saatiin 1999 Saksassa ja 2002 Hollannissa) jos ei muuta lohdutusta. Lisäksi oppii ilmaamaan kytkimen, vaihtamaan akun lennossa yms. hauskaa... (kirjoitin aikanaan molemmista reissuista 2+2 perheautolla Jaguar-uutisiin)

Katsastusta kannattaa varoa, mulla oli huonoa tuuria, sillä silloin joutui myös museoauton katsastamaan joka vuosi, jos ei ollut ennen 1960 valmistettu, ja ihan aidoilla kiinnikkeillä oikein ollut pakoputkisto tipahti lattialle, kun ko. katsastusmies ensimmäisessä vuosikatsastuksessa Herttoniemessä ajoi ko. auton turhan lujaa rampille, jolloin se hieman niiasi ja äänenvaimentajien etureuna nappasi kiinni siihen teräspalkkiin... auts! :shock: Oli tietenkin seuraavaksi päiväksi liput Finnjetille! :?

Mutta kannattaa toki tehdä asiat oikein, sanoo tuomarit sitten mitä tahansa. Aussit on paljon tiukempia, ei JCNA edes arvostele esim. pyöränripustuksia tai auton alustaa yms. Mutta niistä on hauska keskutella, pisteitä tärkeämpää on se perimätieto. Ne ei ole ihan niin fakki-idiootteja nykyään kuin ehkä joskus 1980-luvulla, tosin ikävä kyllä poikkeuksiakin löytyy, muttei kannata antaa niitten masentaa. :wink:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

JyrkiLaukaa kirjoitti:Myös koko konetila on käsitelty jollain massalla ja maalattu sitten korin värillä. Massa on todellä röpöistä ja melko ruman näköinen esim. rintapellissä.
Tässä taidan tehdä esteettisen kompromissin eli vain kevys massaus.
Terve,

Osui silmään:

http://www.saloondata.com/gallery/zoom/?id=104736

Pitäisi olla aika alkuperäinen konehuone (näköjään sama starttirele manuaali MK2:ssa kuin MKV:ssäkin) ja massa on kuivunut ja halkeillut, mutta lienee tehtaan tekosia?
(Ja auto kai muutoinkin alkup. värinen ja sisältäkin orkkis)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Kiitos kuvasta. Rintapellin käsittely selvisi tästä.
On muuten varsin 'mielenkiintoisesti' entisöity yksilö, mutta konehuone on harvinaisen täynnä aitoa tavaraa. Esimerkkinä syylärin yläletku.

Tehtaan massa murenee nähtävästi aina tuollaiseksi ja näyttää hirveältä - varsinkin valkoisena jossa näkyy jokainen öljypilkkukin.

Valitettavasti löysin tuon massan jäänteitä syylärin kiinnikkeiden tienoilta. Onkohan myös konehuoneen sivut massattu vastaavalla tavalla?
Jos on, en yhtään ihmettele, ettei kukaan entisöi niitä alkuperäiseen kuntoon.

Täytyypi pyytää maalarilta muutama malliruiskaus erilaisista massaustyypeistä. Nykyajan massat ovat kuitenkin paljon parempikestoisia.
Ehdotteli jossain vaiheessa 'paloauto-massausta' - mitähän se tällä tarkoitti?
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kesäkuu lähestyy, mites Jyrkin projekti etenee? Ehtiikö käymään Kissakulmassa? :)
Onnea viimenippeleiden kiinnitykseen, toivottavasti olet jo siinä vaiheessa!
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Englannin keikka jää tekemättä :(

Niinhän siinä pääsi käymään kuten pelkäsinkin: peltiseppä ei 'ehtinyt' kiireiltään tekemään koria ajallaan, vaikka saa maksun verottajalle kelvollisella tavalla.
Kori on vasta hitsattu ja tinaaminen alkamassa. Menee varmaan >100 tuntia ennenkuin kori on maalattuna. Kromiosia on edelleen (9 kk) ympäri Suomea laitettavana ....

Tänä kesänä (2009) on tarkoitus saada auto kuitenkin tien päälle.

Itse ei ole voinut muuta kuin entisöidä naapurin papan 1961 Ford Zephyrin aikansa kuluksi - katsastus on tänään.

Seuraavan projektin aloitan siten, että korin on oltava maalausvalmiina ennenkuin alan tekemään yhtään mitään.
Oma hitsaustaito/-laitteisto näyttäisi olevan ehdoton edellytys projektin sujuvalle etenemiselle.
Entisöinnissä ja ICT-monitoimittajaprojekteissa näyttää olevan samat ongelmat - ovat aina myöhässä :)

Projektini kotisivuille tulen keräämään listan 'Optimistisen entisöijän pahimmat virheet'.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Concours entisöinnistä (MK2)

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JyrkiLaukaa kirjoitti:Englannin keikka jää tekemättä :(
Voi harmi. Mutta ehtiihän se myöhemminkin, vaikka kesän 2010 kisoihin.
Oma hitsaustaito/-laitteisto näyttäisi olevan ehdoton edellytys projektin sujuvalle etenemiselle.
Kai tästä syystä Lounais-Jenkkilän (CA,AZ,NM,NE) autot ovat niin haluttuja. Maksoin omastani mielestäni liikaa (jälkeenpäin kuumeen laskettua ajateltuna), mutta toisaalta olen varmaan säästänyt ne taalat moneen kertaan hitsimiehen palkkoina (itse en osaa hitsata) ja peltien UK:sta rahtaamisina, kun ainoa tähän mennessä hitsattu kohta on turvavöiden kiinnikkeet B-pilareihin.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vastaa Viestiin