MK2 projektini kotisivut avattu

Yleinen Jaguar-keskustelu
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Tervehdykset MK2 faneille. Tuli pikaisesti tekaistua kotisivut projektistani (web-sivujen teko ei ole vahvimpia puoliani):

http://www.ids.fi/mk2.html

Koetan tehdä tänne laajemmankin kuvakirjaston, jotta voidaan sitten väitellä aitousasioista kunnolla :)

-Jyrki
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Re: MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja Safre »

Kuva
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja joni »

Näyttää erittäin asialliselta!

Onko muuten pakosarjat emaloitu? Jos on, missä teetit? Jos ei, millä maalattu? Näyttää todella asialliselta.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Autenttiset ovat emaloituja. Tarkoitus oli emaloittaa ne, mutta olivat niin huonossa kunnossa että hommasin lopulta täysin uudet.
Löytyivät Manners:lta UK:sta. A-Hinta oli luokkaa 130 GBP joten entisöinti pohjatöineen ja emalointoineen olisi tullut kalliimmaksi.
Esim. etummaisen osanro: C32944.

Vaihtoehtoisesti ne olisi voinut maalata kuten tein pakoputken liitäntälaippojen kanssa. Hankin ammattilaisten käyttämää lämpömaalia ja aika siistiksi ne sai.
Em. maalissa on nähtävästi seassa emalia koska lopullinen pinta syntyy vasta kun pakoputki kuumenee riittävästi.

Muutenkin opin projektissa sen, että katso ensin uuden/valmiiksi kunnostetun hinta Manners/SNG Barrett/eBay ja tee vasta sitten päätös, kannattaako kunnostaa itse.
Mm. kromaus on Suomessa niin sikakallista ja huonolaatuista, että pääsääntöisesti kannattaa hankkia korvaava uusi osa ulkomailta.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

JyrkiLaukaa kirjoitti:Autenttiset ovat emaloituja. Tarkoitus oli emaloittaa ne, mutta olivat niin huonossa kunnossa että hommasin lopulta täysin uudet.
Löytyivät Manners:lta UK:sta. A-Hinta oli luokkaa 130 GBP joten entisöinti pohjatöineen ja emalointoineen olisi tullut kalliimmaksi.
Esim. etummaisen osanro: C32944.

Vaihtoehtoisesti ne olisi voinut maalata kuten tein pakoputken liitäntälaippojen kanssa. Hankin ammattilaisten käyttämää lämpömaalia ja aika siistiksi ne sai.
Em. maalissa on nähtävästi seassa emalia koska lopullinen pinta syntyy vasta kun pakoputki kuumenee riittävästi.

Muutenkin opin projektissa sen, että katso ensin uuden/valmiiksi kunnostetun hinta Manners/SNG Barrett/eBay ja tee vasta sitten päätös, kannattaako kunnostaa itse.
Mm. kromaus on Suomessa niin sikakallista ja huonolaatuista, että pääsääntöisesti kannattaa hankkia korvaava uusi osa ulkomailta.
Joo, joskus, mutta kannattaa olla myös varovainen. Jotkut uustuotanto-osat ovat luokattoman huonoja, toiset aivat identtisiä alkuperäisten kanssa (mm. Martin Robeyn tekemät nk. Heritage-osat) esim. E-typen puskurinkäpyjä on saatavilla aivan roskasta laatutavaraan, hinta usein korreloi laadun kanssa. Silti olen Robeynkin tekemiä osia joutunut palauttamaan laatusyistä ja korjaamaan alkuperäisen. Hyvin entisöity on usein mielestäni arvokkaampi kuin kaupasta ostetut uustuotanto-osat. Riippuu toki osasta. SNG Barratt on varsinkin USA:ssa välillä saanut pyyhkeitä Kiinassa teetetyistä osista, tosin iso firma sitten osaa myös ottaa vastuuta. Brittien kanssa on aina hankala tapella viallisten/väärien/huonolaatuisten osien palauttamisesta, itse olen aina onnistunut saamaan rahat takaisin tai kunnolisen osan tilalle, mutta se voi vaatia melkoista tasapainoilua kohteliaan mutta vaativan kommunikoinnin kanssa. :mrgreen:

-Jakuvaari

Jk. Ainakin sulla on hienompi antenni kuin mulla! :D
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Juuri näin on kertoo nimimerkillä 'Myytävänä laatikollinen käyttämättömiä uusia original osia'. Original syntyy usein helposti yhdistämällä vanhaan romuosaan osia siitä kiinalaisista kopiosta.

Yksi - osin liian myöhään - oppimistani asioista on ollut: älä koskaan heitä mitään pois (edes ruosteisia ruuveja)!! Se poisheittämäsi ruosteinen ruuvi/pultti on mitä todennäköisimmin sellaisella kierteellä, ettei sellaista löydy uutena mistään :oops:

Olen varmaan aina muistuttanut Manners/SNG:tä tilatessani, että osan pitää olla alkuperäisen osanumeron mukainen. No eiväthän nämä myyntihemmot näistä välitä tai ei edes olettaa heidän tietävän mikä on original. MR-koodillisia korjauspeltejä voi tilata huoletta. Ne ovat aina olleet prikulleen aitoa vastaavia.

-Jyrki

Jk. Kiitos. Kieltämättä minulla on nyt 'Suomen hienoin' autenttinen Crank-up Jaguar-antenni :)
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Kerrot maalanneesi jarrutehostimen mustaksi. Nyt kun se on spaklattu sileäksi ja "pohjamaalattu" mustalla, sen voi kai maalata muunkin väriseksi. Katselin omaa tehostintani, joka on asennettu Lausannessa 1969 ja se on Jaguar-tehtaan vaihtotehostin - toimitus fanerilaatikossa ja paljon sahajauhoa pehmikkeenä. Paikallinen Jaguar-firma totesi, että jälleen tuli vaihtokalu, joka ei ollut kunnostettu vaan tuliterä! Näin käy silloin tällöin, kun vaihtovehje ei ole kunnostuksen arvoinen. Niin ja sitten se tärkein: ei ole keltapassivoitu vaan ankean hopeanharmaa, ei kiiltävä, näyttäisi siis olevan ikäänkuin sähkösinkitty. Sellaisen värinhän saa helposti aikaiseksi kotikonsteinkin. Se on ainakin yksi tehdastoimitusväri, mustan epäilen olevan sellainen, että tuomarit rokottavat???
kari tt
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Kiitos vinkistä. Ajattelin yhdessä vaiheessa ihan samaa ja kädessä oli valmiiksi kultaväriä, joka muistuttaa keltapassivointia. Tämä olisi kuintekin ollut mielestäni lähes huijausta.

Tuo ankeampi sinkkiväri on mielestäni aidompi vaihtoehto. Täytyy etsiä jostain värimalli ja sekoitetuttaa 2K-maaliksi.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

JyrkiLaukaa kirjoitti:Kiitos vinkistä. Ajattelin yhdessä vaiheessa ihan samaa ja kädessä oli valmiiksi kultaväriä, joka muistuttaa keltapassivointia. Tämä olisi kuintekin ollut mielestäni lähes huijausta.

Tuo ankeampi sinkkiväri on mielestäni aidompi vaihtoehto. Täytyy etsiä jostain värimalli ja sekoitetuttaa 2K-maaliksi.
Hei,

Sekoittumatta hirveästi siihen, mikä kenenstäkin on paras, ainakin omalla kohdalla aikanaan E-typen entisöinnissä vastaavasta osasta tuli sopivannäköinen ihan perus sinkkisprayllä. Sitä voi nimittäin sitten hieman myös kiilloittaa jos haluaa, ei ruostu ihan heti ja näyttää ihan siltä kuin olisi käsittelemätön.

Tiedän kyllä, että esim. E-typen ala- ja ylätukivarret (edessä) olivat alunperin cadmium plated mutta kun ko. menetelmä ei oikein ole enää käytettävissä ja ne ovat myös kulutukselle alttiiina olen itse maalannut ne harmaalla metallivasaralakalla, onpahan helppo aina kiveniskemiä yms. sitten paikkailla. Ei niillä ehkä taas muita palkintoja saa kuin sen pitkämatkalaisen, mutta omasta mielestä näyttää hyvältä. :mrgreen:

-Jakuvaari

Jk. onko jollain muuten pikkukemistin vinkkejä siihen, miten kotona voisi tehdä jonkinlaista sähkösinkitystä, kelta- ja mustapassivointia (onko "Parkerized" sama kuin tuo mustapassivointi) yms? MKV on joskus "concours" mutta siihen voi mennä kymmenenkin vuotta, ensin aion kyllä rekisteröidä ja koeajaa sitä muutaman vuoden... ;-)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Ao. spraytä löytyy ja aionkin kokeilla ensin sillä ulkonäköä - kiitos vinkistä. Kaikki MK:ni alustaosat ovat pulverimaalattuja iskemien keston takia - viis aitoudesta.
Pienet firmat tekevät pulverimaalauksia halvallakin - jopa halvemmalla kuin itse maalaisi.

Mobilisti-lehdessä on ollut juttua tee-se-itse pinnoituksista. Näytti simppeliltlä (happoa, akkulaturi/virtalähde jne).
Olen miettinyt samaa asiaa eli ilmoittanet, jos löydät jostain paikkoja, joista voi ostaa kotikäyttöversiot!

Pikkunippeleitä on turhauttavaa lähettää ympäri Suomea pinnoitettavaksi eivätkä firmat yleensä niitä edes huoli.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JyrkiLaukaa kirjoitti:Mobilisti-lehdessä on ollut juttua tee-se-itse pinnoituksista. Näytti simppeliltlä (happoa, akkulaturi/virtalähde jne).
Jep, Timo Happonen kirjoittelee Mobilistiin kaikenlaisista entisöinnin pikkujutuista, pintakäsittelyistä valujuttuihin. Anodisointi löytyy numerosta 5/2008 ja väriksi saa minkä haluaa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

Re: MK2 projektini kotisivut avattu

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

Pintakäsittelystä kiinostuneet voisi katsoa tätä sivua.http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 174885.ece
Sieltä löytyy puhelinnumero josta voi tilata aloituspakkauksen.Maksaa noin 900 kurnua.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Vastaa Viestiin