Viritelty Daimler XJ ser1??

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja joni »

Tällainen sattui silmään surffatessa:

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2a6cv+h ... jagge.html

Mahtaako olla alkuperältään series1 Daimler? Ajattelin vain kun näyttäisi olevan LHD, jota ei niin kauhean paljon ole tehty ja luulin, että omani olisi mahdollisesti ainoa LHD suomessa(aikoinaan asiaa selvittelin)?

On tuossa konehuoneeseen tehty aikamoinen muutos. Toivottavasti tuo säilyisi edes jotenkuten hengissä, jotta siitä joku asiantunteva joskus tekisi alkuperäisen. Varmasti hulppea peli menemään, mutta jotenkin sydämestä ottaa nähdä noin kaunis auto valjastettuna tuollaiseen käyttöön. Tulee hiukan mieleen ne aikoinaan tuunatut Amazonit, joista ei kukaan enää jaksanut lähteä aluperäistä tekemään.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Kekkis
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 10:50 am
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja Kekkis »

Harrastin tutkivaa journalismia. On Daimler 4.2 ja vuosimalli -72.
Pekka

XJ 6 -78
Triumph Herald -65
BSA A65 Lightning Rocket -64
Audi 2.3 Cab. -92
ym.
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Lisää hutkivaa journalismia:

V8 & GTi Vauhtipäivä tulokset (19.08.2008)
Daimler XJ -72 6.0 t turbo 13.070/ 184

Taitaa olla vaihdettu 6.0 V12 konehuoneeseen ja pari turboa sitä ruokkimaan.

Kovinhan tuo ulospäin on originaalin näköinen, joten jos joku joskus haluaa
alkuperäistää niin originaalikone takaisin eikä paljon muuta? Vai mitä noihin lie
alustoihin tehdään, en tunne lajia.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja joni »

Onko siis alkuperäinen LHD?
Eikös jaggen perä ole ollut aika yleisesti käytetty esim. hot-rodeissa ja cobra-replikoissa sen kestävyyden ansiosta? Olisihan tuo mukava nähdä luonnossa. Kuvissa näyttäisi, että sisusta on alkuperäisen oloinen, ratti vaihdettu. Konepellin tuohon joutuisi vaihtamaan ja vanteet + maalaus. Olisihan tuo aikamoinen menopeli tuolla koneella. Ihan siististi on tehty konehuone.

Oliko ajatus, että tuo olisi alunperin V12?
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja jjj »

Hienon näköistä tekniikkaa ja ammattilaisen otetta. Toivottavasti hybridimies tulee tänne kertomaan menopelinsä historiaa. Suomensyrjähän aloitti Jaguar Ser 1:llä ja sai aikaan kovia aikoja käyttäen Webereitä.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Kekkis
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 10:50 am
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja Kekkis »

Lisää hutkivaa journalismia. On alunperin Daimler Sovereign 4.2. Kone on mitä ilmeisemmin?Chevy 350 (täysi arvaus), mutta ainakin sen kokoiselle koneelle rekisteröity.
Pekka

XJ 6 -78
Triumph Herald -65
BSA A65 Lightning Rocket -64
Audi 2.3 Cab. -92
ym.
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja Kopi »

joni kirjoitti:Onko siis alkuperäinen LHD?
Vois olla, ellei sitten ole vaihdettu kojelautaakin. Mutta onko alunperin suomiauto, ei välttämättä. Voihan se olla jossain muuallakin 1972 rekisteröity.
joni kirjoitti:Oliko ajatus, että tuo olisi alunperin V12?
Ei ole, alunperin 4.2L, ei ollut V12 olemassakaan 1972. Mutta nykykonetta summassa arvasin tuosta 6.0L tilavuudesta päätellen, eikös jenkkiV8:t ole 5.7L. En tosin edes tunnista kuvista onko V8 vaiko V12, joten jätän arvailuni tähän.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja joni »

Tuossa näyttäisi olevan nuo Jaguarin merkit etulokasuojien takana, mahtaako sitten olla jälkeenpäin laitettu? Kattoluukku on myös, eikä kyllä näytä ihan alkuperäiselle. Tuli vain mieleeni kun näin autossa tuon kissan konepellillä, merkit lokasuojien kupeessa, että olisiko sittenkin Jaguar, johon laitettu vain Daimlerin maski? Näyttäisi myös, että kyljessä kulkee raita. Voisiko olla, että tuo valkoinen on alkuperäinen maali ja konepelti, katto ja takaluukku maalattu modifiointien yhteydessä mustaksi. Oliko Daimlerissa raita? Omastani puuttuvat myös nuo vilkut, jotka tuossa on kyljessä. Amerikan malli?
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja Kopi »

joni kirjoitti: Tuli vain mieleeni kun näin autossa tuon kissan konepellillä, merkit lokasuojien kupeessa, että olisiko sittenkin Jaguar, johon laitettu vain Daimlerin maski?
Onhan sullakin joni kissa konepellillä! :) Kyllä tuo rekisteritietojen mukaan on Daimler.
joni kirjoitti:Eikös jaggen perä ole ollut aika yleisesti käytetty esim. hot-rodeissa ja cobra-replikoissa sen kestävyyden ansiosta?
Ei taida silti kelvata kiihdyttelijöille. Omistaja kaupitteli Overdrivessä Jagen Ser1 taka-akselia jo vuonna 2006 (lisää hutkivaa journalismia! :) ) , joten taitaapa olla jotain muuta nykyisin perässä. Ja epäilen vahvasti että noissa piireissä Mossin laatikko ei ole suosittu vaihteistona! :) Joten se alkuperäiseksi palautus on vähän työläämpää, mutta tuskin omistajan suuunnitelmissakaan. Minusta tuo on kuitenkin korille paljon arvokkaampaa käyttöä kuin Brittien romurallit, joissa noita on satoja tai tuhansia tuhottu tai Vroomin "kissa".
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

joni kirjoitti:Onko siis alkuperäinen LHD?
Eikös jaggen perä ole ollut aika yleisesti käytetty esim. hot-rodeissa ja cobra-replikoissa sen kestävyyden ansiosta? Olisihan tuo mukava nähdä luonnossa. Kuvissa näyttäisi, että sisusta on alkuperäisen oloinen, ratti vaihdettu. Konepellin tuohon joutuisi vaihtamaan ja vanteet + maalaus. Olisihan tuo aikamoinen menopeli tuolla koneella. Ihan siististi on tehty konehuone.

Oliko ajatus, että tuo olisi alunperin V12?
Terve,

Eiköhän tuo ole kuutonen ollut, varsinkin jos on vm. 1972 ja Suomi-auto, ei suomeen olisi voinut ehtiä ensimmäisiä Double Sixejä millään. Sinänsä kaikki LHD S1 Daimlerit ovat harvinaisuuksia, hassua että tuohonkin on ollut pakko ruuvata se loikkaava kissa, vaikka S1 ja S2 Daimlereissa (toisin kuin Jaguareissa) kuuluu olla kromilista siinä keskellä konepeltiä. Ison tai pienen loikkaavan D:n siihen voisi toki DS420 tai Sovereign (kuten 420) malleista laittaa. :D

No kun on tehty se skuuppi keskelle konepeltiä, ainakin yksi vastaavan tyyppinen S1 Daimler on nähty Kakskerrassakin pari vuotta sitten ja eräs Spinneri-lehden toimittaja kanssa "entisöi" 2.8L Sovereignia muistaakseni liilalla sävyllä ja aika isoilla vanteilla, siitä oli kai juttua lehdessäkin ja ko. henkilö oli muistaakseni myös FJDC:n jäsen.

FJDC tuntee kolme Suomi-Daimleria XJ S1, kaikki 2.8L alunperin, se yksi 4.2L Sovereign on myyty uutena Sveitsiin ja sitten jäänyt myöhemmin Suomeen. Loput on tuotu myöhemmin pääosin Ruotsista tai Englannista.

Ei ole niin kova tuo aika, jos on 6.0L ja turbojakin, kyllähän ihan ahtamattomilla XK-koneilla on päästy 13s jos on pistetty kissa ensin laihdutuskuurille. Niin ja sitten on se yksi XJR-sankari josta oli täälläkin juttua, joka ajaa Kaliforniassa perusliikenteessä autollaan, jolla pääsee tuonne 11s aikoihin! Kuulemma on vaihdettu kompuran välitykset isommiksi. Vanha XK-kone ei sovellu kovinkaan hyvin ahdettavaksi, vaikka onpa jopa 2.4L konetta ahdettu jo 1960-luvulla ja ainakin se 240 malli jossa on E-typen kansi voisi soveltua hieman paremmin ahtamiseen (olisi ainakin kannessa tarpeeksi isot ja avarat kanavat! ;-)

Eikös se yksi MKX mennyt tuplaturbo V8:llakin jonnekin 9s tosin ei taatusti katurenkailla!
(oli juttua jossain vaiheessa Jaguar-worldissä) taisi olla menovesikin jo jotain muuta kuin bensaa...

Kaikissa S1 ja S2 ja S3 autoissa oli raita, S3 oli tuplaraita ja se oli kaikissa muissa teippi (musta tai kulta) paitsi Daimler Double Six Vanden Plas-malleissa, joissa oli Lontoossa käsinmaalattu sellainen. :)

-Jakuvaari

Jk. Että jos on pakko tuunata, niin tuunataan sitten kunnolla! :mrgreen:

http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1236096010

http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... =937243998
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja joni »

Sen verran tuunasin, että sen kissan laitoin loikkaamaan. Säästin kyllä listan pätkän ja se on helppo siihen laittaa takaisin, jos oikein rupeaa kyllästyttämään. On ollut jännä vain huomata, että se kissa siinä saa melkein eniten huomiota, eikä itse auto. Ostin myös jaguar-roiskeläpät, mutta enpä sitten ole laittanut.

Näitä "arvoituksia" on mukava selvitellä ja aina oppii uusia asioita. On mukava selvitellä oman auton historiaa, ominaisuuksia ja mahdollisia yksilöitä suomessa. RHD ser1 Daimlereita olen nähnyt suomessa 2-3kpl, mutten yhtään LHD, omani lisäksi, siksi oli mukava huomata tämä yksilö netissä.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
xjford
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 10:18 pm
Paikkakunta: turku

Re: Viritelty Daimler XJ ser1??

Viesti Kirjoittaja xjford »

mä oon pari kertaa käynyt tuota autoa ihmettelemässä ja on tosiaan alunperin kutoskoneinen daimler. koneena chevyn 5.7 välillä ollut yhdellä välillä kahdella turbolla. peränä on v-12 xj-s:n perä. hieno peli kaikin puolin ja todella laadukkasti rakennettu.

mikko
Vastaa Viestiin