X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania
X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania
Kumpaa suositellaan käytettäväksi 3.0 X-typessä? Jos joku on käyttänyt molempia, onko autossa huomannut eroa esim. tehossa tai kulutuksessa? Omaan tankkiin on mennyt 95:sta, mutta ajattelin, että pitäisikö välillä laittaa 98:ia?
Alkupään X-Type 3.0 sport
Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania
Ihan viattomasti täytyy nyt vastausaktiivisuudesta johtuen kysyä, että oliko kysymykseni liian yksinkertainen, liian vaikeasti muotoiltu vai eikö muut tankkaa 3.0 X-typejä? Tuskin olen kuitenkaan forumin ainut kirjoittaja, jolla on vastaava moottori Jagessa?
Alkupään X-Type 3.0 sport
Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania
Tankattu on mutta pelkästään 95 oktaanista, varmaan monella muullakin sama juttu, ei ole tietoa 98:sta. 95 päässyt ihan riittävän vayhdikkaasti etenemään
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
- Jaguaristi
- Viestit: 112
- Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 5:17 pm
- Paikkakunta: Vantaa
Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania
Tankkaa 95, koska 98 on hyötyä vain jos koneessa on turbo tms ahdin. Esim golf gti 2.0 tsi niin 98 antaa 6 heppaa lisää tehoa.
Jaguar racing
X-type 2.0D "Ghost Silver" '07
X-type 2.0D "Ghost Silver" '07
Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania
No ei kai turbolla yms. ole mitään tekemistä tuon kanssa. Vaadittavan polttoaineen puristuskestävyys ennen itsestäänsytytystä on se oktaaniluvun idea.Jaguaristi kirjoitti:Tankkaa 95, koska 98 on hyötyä vain jos koneessa on turbo tms ahdin. Esim golf gti 2.0 tsi niin 98 antaa 6 heppaa lisää tehoa.
En tiedä X-typen minkään koneen tai tuon 3.0 V6:n puristussuhdetta ja nykykoneet pääsääntöisesti tunnistavat "nakutuksen" jos sitä esiintyy ja osaavat ottaa sen huomioon, siksi joissakin koneissa se voi vaikuttaa tehoon, koska ECU sitten ohjaa konetta sen mukaisesti. Tuo Golf varmaan hyödyntää korkeapuristeisemman polttoaineen, jos sitä on, mutta tiputtaa jotenkin tuo puristusta ja/tai muuttaa sytytysennakkoa siten, ettei nakutusta esiinny 95:lla, muttei sitten anna myöskään sitä hiupputehoa.
Ensisijaisesti tämä on syytä todeta valmistajan ilmoituksesta, eli mitä käsikirja käskee tankkiin laittaa.
Toissijaisesti voi todeta, että mikäli nakutusta esiintyy ja kysessa ei ole dieseli, kannattaa bensan oktaanilukua nostaa tai viedä auto korjaamolle, jos ko. bensalaadun pitäisi olla oikea.
Meillä tankataan XJ8:siin ja E-typeen 98:a koska ohjekirja niin sanoo, ja molemmat ovat nk. korkeapuristeisia koneita, muttei siis tietenkään mitään turboja tai edes mekaanisesti ahdettuja vaan ihan vapaastihengittäviä. Ensinmainitussa varmaan on joku tietokoneohjaus koneella, eikä nakutusta ole todellakaan ilmennyt, mutten aio ruveta suorittamaan mitään kokeiluja 95:lla, jälkimmäisen sytytystä säätää allekirjoittanut tehtaan korjaamokäsikirjan mukaan ja napsuttaa pois ennakkoa jos nakutusta täydellä kaasulla esiintyy, tai sitten säätää koko hoidon uudestaan asettamalla ennakon kirjan sanomaan 10° BTC, säätämällä kaasarit pohjalukemista ja testaamalla. Hyvin pelaa!
-Jakuvaari
JK. Kai tuon X-typen mukana on tullut ohjekirja, tai jos ei niin kaipa sen vaadittavan oktaaniluvun jostakin saa selville?
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania
Missä ohjekirjassa tuo 98 XJ8:lle vaaditaan?jakuvaari kirjoitti:Meillä tankataan XJ8:siin ja E-typeen 98:a koska ohjekirja niin sanoo
Omani mukana tulleessa saksankielisessä sanotaan että 95. Tosin sallitaan myös 98.
Netistä, jenkkisaitilta, ladatussa englanninkielisessä vastaavassa sanotaan, että pitää
olla AKI (anti knock index) 91. AKI on jenkkien mittaussysteemi, joka on 4-5 numeroa
vähemmän kuin eurooppalainen RON, eli tuostakin tulee 95.
Olen 3 vuotta ajellut 95:llä, kun ei tullut mieleenkään että nykykatalysaattoriauto voisi
vaatia enempää. No, ainakin on säästynyt tonni.
Vanhukseen olen kyllä laittanut "ferrari-bensaa", kun "jaguar-bensaa" ei ole ollut saatavilla
Köpi
Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania
Ohjekirja löytyy, mutta "puhuu" niin vierasta kieltä, että ei tulla oikein juttuun. Manuaali on ranskaksi.
Suomen Jaguar vastasi näin: "Ainakin kaikki EU alueelle tehdyt autot käyttävät 95e bensaa".
Jatkan siis samalla linjalla kuin tähän asti ja laitan 95:sta tankkiin.
Kiitos vastauksista!
Suomen Jaguar vastasi näin: "Ainakin kaikki EU alueelle tehdyt autot käyttävät 95e bensaa".
Jatkan siis samalla linjalla kuin tähän asti ja laitan 95:sta tankkiin.
Kiitos vastauksista!
Alkupään X-Type 3.0 sport
Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania
Tekivät taannoin bike lehdessä testin jossa testattiin kaikki suomessa huoltoasemilla myynnissä bensatyypit, myös siis shellin "tehobensa" vpower.
Testipyöränä oli erittäin kireäviritteinen suzuki gsx-r. No eihän niissä juurikaan mitään eroja ollut ja vpower ei suinkaan ollut paras, siis ei tehokkain.
Saattaapi olla vaan markkinointiosaston myyntikikkaa nuo eri bensalaadut...
Testipyöränä oli erittäin kireäviritteinen suzuki gsx-r. No eihän niissä juurikaan mitään eroja ollut ja vpower ei suinkaan ollut paras, siis ei tehokkain.
Saattaapi olla vaan markkinointiosaston myyntikikkaa nuo eri bensalaadut...
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania
Moi,Kopi kirjoitti:Missä ohjekirjassa tuo 98 XJ8:lle vaaditaan?jakuvaari kirjoitti:Meillä tankataan XJ8:siin ja E-typeen 98:a koska ohjekirja niin sanoo
Omani mukana tulleessa saksankielisessä sanotaan että 95. Tosin sallitaan myös 98.
Netistä, jenkkisaitilta, ladatussa englanninkielisessä vastaavassa sanotaan, että pitää
olla AKI (anti knock index) 91. AKI on jenkkien mittaussysteemi, joka on 4-5 numeroa
vähemmän kuin eurooppalainen RON, eli tuostakin tulee 95.
Olen 3 vuotta ajellut 95:llä, kun ei tullut mieleenkään että nykykatalysaattoriauto voisi
vaatia enempää. No, ainakin on säästynyt tonni.
Vanhukseen olen kyllä laittanut "ferrari-bensaa", kun "jaguar-bensaa" ei ole ollut saatavilla
Köpi
Oikeassa olet! (kuten aina!
Katsoin "Vehicle Care" kirjasta udestaan ja olin lukenut huolimattomasti, siinä sanotaan että "toimii myös 98 bensalla" muttei tartte olla, vaan 95 on ok. Olin ymmärtänyt väärin kun näin siinä mainittavan myös 98:n. Ja luulin, että kun on yli 1:10 puristukset niin on pakko olla, mutta tekniikka kehittyy. E-typen puristukset oli muistaakseni 1:9.5 ja siinä on pakko olla 98:a, muutoin täydellä kaasulla alkaa nakuttaa, ei hyvä!
Hienoa, taas bensalaskukin pienenee, ainakin suhteellisesti! Pahus ollaan siis kolme vuotta turhaan lorotettu kalliimpaa bensaa tankkiin. Noh, olisi varmaan jotain tyhmemmpääkin voinut sattua!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________