X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Kumpaa suositellaan käytettäväksi 3.0 X-typessä? Jos joku on käyttänyt molempia, onko autossa huomannut eroa esim. tehossa tai kulutuksessa? Omaan tankkiin on mennyt 95:sta, mutta ajattelin, että pitäisikö välillä laittaa 98:ia?
Alkupään X-Type 3.0 sport
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Ihan viattomasti täytyy nyt vastausaktiivisuudesta johtuen kysyä, että oliko kysymykseni liian yksinkertainen, liian vaikeasti muotoiltu vai eikö muut tankkaa 3.0 X-typejä? Tuskin olen kuitenkaan forumin ainut kirjoittaja, jolla on vastaava moottori Jagessa?
Alkupään X-Type 3.0 sport
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania

Viesti Kirjoittaja Major »

Tankattu on mutta pelkästään 95 oktaanista, varmaan monella muullakin sama juttu, ei ole tietoa 98:sta. 95 päässyt ihan riittävän vayhdikkaasti etenemään 8)
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
Jaguaristi
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 5:17 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania

Viesti Kirjoittaja Jaguaristi »

Tankkaa 95, koska 98 on hyötyä vain jos koneessa on turbo tms ahdin. Esim golf gti 2.0 tsi niin 98 antaa 6 heppaa lisää tehoa.
Jaguar racing

X-type 2.0D "Ghost Silver" '07
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Jaguaristi kirjoitti:Tankkaa 95, koska 98 on hyötyä vain jos koneessa on turbo tms ahdin. Esim golf gti 2.0 tsi niin 98 antaa 6 heppaa lisää tehoa.
No ei kai turbolla yms. ole mitään tekemistä tuon kanssa. Vaadittavan polttoaineen puristuskestävyys ennen itsestäänsytytystä on se oktaaniluvun idea.

En tiedä X-typen minkään koneen tai tuon 3.0 V6:n puristussuhdetta ja nykykoneet pääsääntöisesti tunnistavat "nakutuksen" jos sitä esiintyy ja osaavat ottaa sen huomioon, siksi joissakin koneissa se voi vaikuttaa tehoon, koska ECU sitten ohjaa konetta sen mukaisesti. Tuo Golf varmaan hyödyntää korkeapuristeisemman polttoaineen, jos sitä on, mutta tiputtaa jotenkin tuo puristusta ja/tai muuttaa sytytysennakkoa siten, ettei nakutusta esiinny 95:lla, muttei sitten anna myöskään sitä hiupputehoa.

Ensisijaisesti tämä on syytä todeta valmistajan ilmoituksesta, eli mitä käsikirja käskee tankkiin laittaa.
Toissijaisesti voi todeta, että mikäli nakutusta esiintyy ja kysessa ei ole dieseli, kannattaa bensan oktaanilukua nostaa tai viedä auto korjaamolle, jos ko. bensalaadun pitäisi olla oikea.

Meillä tankataan XJ8:siin ja E-typeen 98:a koska ohjekirja niin sanoo, ja molemmat ovat nk. korkeapuristeisia koneita, muttei siis tietenkään mitään turboja tai edes mekaanisesti ahdettuja vaan ihan vapaastihengittäviä. Ensinmainitussa varmaan on joku tietokoneohjaus koneella, eikä nakutusta ole todellakaan ilmennyt, mutten aio ruveta suorittamaan mitään kokeiluja 95:lla, jälkimmäisen sytytystä säätää allekirjoittanut tehtaan korjaamokäsikirjan mukaan ja napsuttaa pois ennakkoa jos nakutusta täydellä kaasulla esiintyy, tai sitten säätää koko hoidon uudestaan asettamalla ennakon kirjan sanomaan 10° BTC, säätämällä kaasarit pohjalukemista ja testaamalla. Hyvin pelaa! :)

-Jakuvaari

JK. Kai tuon X-typen mukana on tullut ohjekirja, tai jos ei niin kaipa sen vaadittavan oktaaniluvun jostakin saa selville?
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti:Meillä tankataan XJ8:siin ja E-typeen 98:a koska ohjekirja niin sanoo
Missä ohjekirjassa tuo 98 XJ8:lle vaaditaan?
Omani mukana tulleessa saksankielisessä sanotaan että 95. Tosin sallitaan myös 98.
Netistä, jenkkisaitilta, ladatussa englanninkielisessä vastaavassa sanotaan, että pitää
olla AKI (anti knock index) 91. AKI on jenkkien mittaussysteemi, joka on 4-5 numeroa
vähemmän kuin eurooppalainen RON, eli tuostakin tulee 95.

Olen 3 vuotta ajellut 95:llä, kun ei tullut mieleenkään että nykykatalysaattoriauto voisi
vaatia enempää. No, ainakin on säästynyt tonni.
Vanhukseen olen kyllä laittanut "ferrari-bensaa", kun "jaguar-bensaa" ei ole ollut saatavilla :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Ohjekirja löytyy, mutta "puhuu" niin vierasta kieltä, että ei tulla oikein juttuun. Manuaali on ranskaksi.

Suomen Jaguar vastasi näin: "Ainakin kaikki EU alueelle tehdyt autot käyttävät 95e bensaa".

Jatkan siis samalla linjalla kuin tähän asti ja laitan 95:sta tankkiin.

Kiitos vastauksista!
Alkupään X-Type 3.0 sport
Avatar
javerb
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 10:10 am
Paikkakunta: Nokia

Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania

Viesti Kirjoittaja javerb »

Tekivät taannoin bike lehdessä testin jossa testattiin kaikki suomessa huoltoasemilla myynnissä bensatyypit, myös siis shellin "tehobensa" vpower.

Testipyöränä oli erittäin kireäviritteinen suzuki gsx-r. No eihän niissä juurikaan mitään eroja ollut ja vpower ei suinkaan ollut paras, siis ei tehokkain.

Saattaapi olla vaan markkinointiosaston myyntikikkaa nuo eri bensalaadut...
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type 3.0; 95 vai 98 oktaania

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
jakuvaari kirjoitti:Meillä tankataan XJ8:siin ja E-typeen 98:a koska ohjekirja niin sanoo
Missä ohjekirjassa tuo 98 XJ8:lle vaaditaan?
Omani mukana tulleessa saksankielisessä sanotaan että 95. Tosin sallitaan myös 98.
Netistä, jenkkisaitilta, ladatussa englanninkielisessä vastaavassa sanotaan, että pitää
olla AKI (anti knock index) 91. AKI on jenkkien mittaussysteemi, joka on 4-5 numeroa
vähemmän kuin eurooppalainen RON, eli tuostakin tulee 95.

Olen 3 vuotta ajellut 95:llä, kun ei tullut mieleenkään että nykykatalysaattoriauto voisi
vaatia enempää. No, ainakin on säästynyt tonni.
Vanhukseen olen kyllä laittanut "ferrari-bensaa", kun "jaguar-bensaa" ei ole ollut saatavilla :)
Köpi
Moi,

Oikeassa olet! (kuten aina! ;-)

Katsoin "Vehicle Care" kirjasta udestaan ja olin lukenut huolimattomasti, siinä sanotaan että "toimii myös 98 bensalla" muttei tartte olla, vaan 95 on ok. Olin ymmärtänyt väärin kun näin siinä mainittavan myös 98:n. Ja luulin, että kun on yli 1:10 puristukset niin on pakko olla, mutta tekniikka kehittyy. E-typen puristukset oli muistaakseni 1:9.5 ja siinä on pakko olla 98:a, muutoin täydellä kaasulla alkaa nakuttaa, ei hyvä!

Hienoa, taas bensalaskukin pienenee, ainakin suhteellisesti! :) Pahus ollaan siis kolme vuotta turhaan lorotettu kalliimpaa bensaa tankkiin. Noh, olisi varmaan jotain tyhmemmpääkin voinut sattua! :roll:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin