Autoverosta
Autoverosta
Tullasin 2006 vuonna kakkos-sarjalaisen,veroa meni 1648€¨,tuli asiasta valitettua ja tänään tuli päätös että ainoa mitä saan takaisin on tuo alv.Soittaa rätkäytin Sari Kelloniemelle-(savon lahja suomen autoverolle)ja ihanuus kertoi että auton kunnosta ei saa mitään vähennyksiä,siis pelkkä alv.
Onko muilla saman suuntaisia kokemuksia?.
Onko muilla saman suuntaisia kokemuksia?.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Re: Autoverosta ..ja kunnosta
Tullin sivuilla kerrotaan:
"Ajoneuvo verotetaan liikennekelpoisessa kunnossa
Tulli arvioi ajoneuvon kunnon vaikutuksen verotusarvoon. Myös asiakkaalla on halutessaan mahdollisuus selvittää ajoneuvon arvoon vaikuttavia seikkoja (esimerkiksi ajoneuvon huonokuntoisuus).
Verotus toimitetaan vain liikennekelpoisesta ja tyydyttävästi yksilöitävissä olevasta ajoneuvosta. Jos puutteita huomataan, verotus toimitetaan vasta niiden poistamisen jälkeen.
Autoverolain mukaan ajoneuvoon kuuluvat toimintakuntoisina vähintään ne varusteet, jotka siinä tulee olla, jotta se on liikennekelpoinen. Verotusarvoa ei alenneta tällaisen katsastusvarusteen puuttumisen tai epäkuntoisuuden vuoksi.
..Käytetyn ajoneuvon yksilöintilomakkeessa on pakollista ilmoittaa ajoneuvon kunto asteikolla hyvä - normaali - huono.
Yksilöintilomake ja siinä ilmoitettu kuntoluokka liitetään autoverotuspäätökseen, joten ne ovat julkisia verotuksen jälkeen.
Jos asiakas on ilmoittanut ajoneuvon huonokuntoiseksi, hänen on esitettävä selvitystä niistä seikoista, joihin hän haluaa vedota."
Ja jos Tulli hyväksyy auton "huonokuntoiseksi" saa siitä vähennystä auton arvoon mahdollisesti muutaman prosentin. (olikohan 5-6%)
"Ajoneuvo verotetaan liikennekelpoisessa kunnossa
Tulli arvioi ajoneuvon kunnon vaikutuksen verotusarvoon. Myös asiakkaalla on halutessaan mahdollisuus selvittää ajoneuvon arvoon vaikuttavia seikkoja (esimerkiksi ajoneuvon huonokuntoisuus).
Verotus toimitetaan vain liikennekelpoisesta ja tyydyttävästi yksilöitävissä olevasta ajoneuvosta. Jos puutteita huomataan, verotus toimitetaan vasta niiden poistamisen jälkeen.
Autoverolain mukaan ajoneuvoon kuuluvat toimintakuntoisina vähintään ne varusteet, jotka siinä tulee olla, jotta se on liikennekelpoinen. Verotusarvoa ei alenneta tällaisen katsastusvarusteen puuttumisen tai epäkuntoisuuden vuoksi.
..Käytetyn ajoneuvon yksilöintilomakkeessa on pakollista ilmoittaa ajoneuvon kunto asteikolla hyvä - normaali - huono.
Yksilöintilomake ja siinä ilmoitettu kuntoluokka liitetään autoverotuspäätökseen, joten ne ovat julkisia verotuksen jälkeen.
Jos asiakas on ilmoittanut ajoneuvon huonokuntoiseksi, hänen on esitettävä selvitystä niistä seikoista, joihin hän haluaa vedota."
Ja jos Tulli hyväksyy auton "huonokuntoiseksi" saa siitä vähennystä auton arvoon mahdollisesti muutaman prosentin. (olikohan 5-6%)
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Re: Autoverosta
Elokuussa 2009 verotettu samanikäinen/samanlainen auto pääsee puolta pienemmällä verolla-johtuu kuulemma jostain päästörajoista.Muutoksenahakukelpoisen päätöksen antaa Helsingin hallinto-oikeus...
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
- jakeluvesimies
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 12:59 am
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Autoverosta
Hei!
Ennenhän verotus koski pelkästään auton käypää arvo Suomessa, mutta se muuttui päästöperusteiseksi nyt 2009. Jos olet tuonut ja verottanut autosi 2006, verotus on tehty käyvänarvon mukaan, päästöperusteiseksi sitä ei saa. Nykyään se verotus on pelkästään co2-perusteinen, jos auto on tuoreempi kuin joku 2000. Vanhoista päätöksistä, olikohan 2005 - 12/2008 tulli maksaa automaattisesti alvit takaisin. kärjistäen tänäpäivänä ei kannata tuoda mitään tehokkaita bensiini autoja Suomeen, elleivät ne ole 1999 tai vanhempia. Tänään kannattaa tuoda sähköauto, jolloin veroa ei siis mene juuri mitään, koska co2-päästöjä ei muodostu. Milloinhan valtio tähän puuttuu, kun saamiset loppuvat tykkänään...?
Otettava myös huomioon se, että 2006 olivat autot myös kalliimpia, kuin nyt kolme vuotta myöhemmin, joten verot itsessäänkin tulleet alaspäin, ei vain veromuutoksen vuoksi...
Ennenhän verotus koski pelkästään auton käypää arvo Suomessa, mutta se muuttui päästöperusteiseksi nyt 2009. Jos olet tuonut ja verottanut autosi 2006, verotus on tehty käyvänarvon mukaan, päästöperusteiseksi sitä ei saa. Nykyään se verotus on pelkästään co2-perusteinen, jos auto on tuoreempi kuin joku 2000. Vanhoista päätöksistä, olikohan 2005 - 12/2008 tulli maksaa automaattisesti alvit takaisin. kärjistäen tänäpäivänä ei kannata tuoda mitään tehokkaita bensiini autoja Suomeen, elleivät ne ole 1999 tai vanhempia. Tänään kannattaa tuoda sähköauto, jolloin veroa ei siis mene juuri mitään, koska co2-päästöjä ei muodostu. Milloinhan valtio tähän puuttuu, kun saamiset loppuvat tykkänään...?
Otettava myös huomioon se, että 2006 olivat autot myös kalliimpia, kuin nyt kolme vuotta myöhemmin, joten verot itsessäänkin tulleet alaspäin, ei vain veromuutoksen vuoksi...
Re: Autoverosta
Jakeluvesimies kirjoitti autoverotuksesta "Ennenhän verotus koski pelkästään auton käypää arvo Suomessa, mutta se muuttui päästöperusteiseksi nyt 2009".
Taisi vaan mennä veroprosentin ja verotusarvon määräytyminen hieman sekaisin. Veroprosentti määräytyy nykyään päästöjen mukaan (tai 2000 asti painon mukaan), mutta kyllä verotusarvo on markkinahintaan pohjautuva edelleen.
Etenkin tällä hetkellä "kannattaa" tuoda tehokas ja kevyt viimeistään vuoden 2000 auto. Kannattavuudella tarkoitan hauskuuden ja verotuksen keveyden suhdetta:)
Taisi vaan mennä veroprosentin ja verotusarvon määräytyminen hieman sekaisin. Veroprosentti määräytyy nykyään päästöjen mukaan (tai 2000 asti painon mukaan), mutta kyllä verotusarvo on markkinahintaan pohjautuva edelleen.
Etenkin tällä hetkellä "kannattaa" tuoda tehokas ja kevyt viimeistään vuoden 2000 auto. Kannattavuudella tarkoitan hauskuuden ja verotuksen keveyden suhdetta:)
- jakeluvesimies
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 12:59 am
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Autoverosta
... Ehkä pieni kämmi tuossa kirjoituksessa, oikoluenta unehtui....pahoittelut siitä. Olen kuitenkin osannut kaksi autoa tuoda ja verottaa, toinen vm. 99 ja 306hv ja nyt tämän pikkudieselin. Molemmat uuden verotuksen aikana. Omalta osaltani nuo 99-2000 autot on jo nähty. Hauskojahan ne toki ovat, mutta vanhoja.
Re: Autoverosta
Joo, kannattaa laskea, meneekö teho/painosuhde urheiluauton puolelle, nostaa nimittäin veroa 50%...
XK8 on onneksi vielä pappamalli, mutta R voi tulla jo kalliiksi.
XK8 on onneksi vielä pappamalli, mutta R voi tulla jo kalliiksi.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Autoverosta
Tullin mielestä meidän pitäisi olla "tyytyväisiä", kun saadaan ALV:kin (ELV) takaisin. Minulle tuli tullin päätös jo kesäkuun lopulla ja kas kummaa Jaggen arvo oli noussut n.2500 E, mutta erotusta ei peritä. Viikko sitten tuli tullilta taas kirje, jossa oli samat paperit kuin kesäkuussa, mutta käsittelijä oli eri. En pyytänyt tullilta mitään oma-aloitteelliseti lähettivät paperit uudestaan. Kävi mielessä, että tällä tavalla lykätään ALV:n palautusta taas 3kk kauvemmaksi!!???? Saas nähä palautetaanko joulukuussa ALV.
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97