Talvilepoon

Yleinen Jaguar-keskustelu
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Alkaa olla vanhuksen talvilevon aika. Sen ja mallin 50v kunniaksi (?) musavideo:
http://www.elisanet.fi/kopik/fixu/Jagmk2.mp4
(juu, en lopeta päivätöitäni...)

Talvilevon aikana suunnitelmissa perän kardaanistefan vaihto (kesän vuotosaldo
litran verran) ja ehkä myös ohjausvaihteen tiivisteiden vaihto, jos keksin mitkä
4-5 tiivistevaihtoehdosta tuossa minun jälkiasennus XJ-rackissä on.

Hyviä talvilepoja tai -ajoja muillekin.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Antsu
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 8:33 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja Antsu »

Älä ole Köpi vaatimaton. Musavideo oli hauskasti toteutettu. Toivoa vaan sopii, että oma yksilöni on myös ikiliikkuja.

Antsu
--------------------------------------
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
Avatar
Batman
Viestit: 81
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:30 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvilepoon myös

Viesti Kirjoittaja Batman »

Minäkin ajattelin laittaa Kissan (XK8MY97) talviteloille, vuosikatsastus ensin lauantaina talvirenkain 17.10.2009 ja sitten seisontaan.
Pitää raivata kesän jäljiltä autotalliin tilaa ja laittaa Mirri sitten odottelemaan kevättä Kawasakin rinnalle (3000 km kaudessa :cry: ) . Vajaa 10 tkm tuli mittariin 2 päivää alle vuodessa.
Mittariin on kertynyt yhteensä n. 92 000 km - 12 vuodessa joten minun ja poikieni ajamat vuosikm:t ylittävät keskiarvon.

Tarkoitus on ennen kevättä vaihtaa kuluneita pisteosia sisätiloista sekä vaihtaa moniurahihna, "upper timing chain tensioners" ja tietty nestehuolto.
Maaliskuussa liikenteeseen ? Parit sähköviat on ajatus myös kuitata pois.

Onko suosituksia kuskin penkin reunasta rispaantuneen valkoisen nahkapenkin osan korjaamiseen. n. 15 x 10 cm kohta selkänojan reunassa mihin aina osuu kun autoon istuu. Penkkihän on helppo irroittaa ja viedä ompelimoon vai mitä ? Vai voisiko sen maalata nahkavärillä ? Nahka on ehjä mutta kulunut.
Batman XF 3.0S, ex. XK, ex. XK8, ex. S-type - ZX-10RR
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

Mahtava video Köpi!!
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvilepoon myös

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Batman kirjoitti:
Onko suosituksia kuskin penkin reunasta rispaantuneen valkoisen nahkapenkin osan korjaamiseen. n. 15 x 10 cm kohta selkänojan reunassa mihin aina osuu kun autoon istuu. Penkkihän on helppo irroittaa ja viedä ompelimoon vai mitä ? Vai voisiko sen maalata nahkavärillä ? Nahka on ehjä mutta kulunut.
Gliptone Scuffmaster! (googlaa) Homma toimii, ei kannata antaa minkään poropeukalon tyriä hienoja penkkejä, mutta homma on silti helpompi tehdä kotioloissa kunnolla jos ottaa penkin irti. Tasaisimman tuloksen saa ruiskun avulla (pieni harrastajaruisku esim. pienoismallin hommiin on hyvä). Itse tyydyin meidän XJ8:ssa (ja E-typessä) tekemään paikkaukset irroittamatta penkkejä.

Voisin kai laittaa kuvia, mutta meidän vauriot oli tosi pieniä, aiheesta on netissä kaikenlaisia juttuja. Valmistajan sivut: http://www.liquidleather.com/scuffs.htm

-Jakuvaari

JK. Tyytyväinen käyttäjä, voin myydäkin noita aineita, mutta kyllä niitä voi netistäkin tilata. Väri kannattaa varmistaa ensin (se Jaguarin koodi, ja jos on kaksivärinen kuten meidän XJ8, se ei ilmene papereista se toinen väri!)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve! On muuten tosi hyvä video ja videon autokin on viimeisen päälle. Sain omalle XJ6:lle, minkä vastikään hankin, talvipaikan lämpimästä tallista Varkaudesta jossa voi talven mittaan huollella ikkunahissit, keskuslukot, kattoluukun jne. ensi kesän rientoja varten. Tarkoitus oli ajaa Katilla tämän kuun loppuun vaan katsotaan miltä kelit näyttää. Eilen aamulla oli lähtö koulutukseen Tampereelle, herätys 04.30 ja ikkunasta ulos katsottuani (maa valkeana ihan oikeasti) totesin itsekseni että aamiainen syödään ja kahvit juodaan vasta Vaajakosken ABC:llä jos sinne ikinä päästään. Katti lähti Jäppilä - Pieksämäki välillä "lapasesta" ainakin kolme kertaa ja ensimmäisellä ajatus olikin että taitaa talvisäilytyspaikka löytyä tästä ihan läheltä (siis pusikosta), vaan jumankekka miten hienosti iso auto tottelee korjausliikkeitä yli- tai aliohjautumatta vaikka alla on kesärenkaat (takana liki hiihtoliiton hyväksymät), tie on täysin talvikunnossa eli luminen kuin mikä ja lisäksi tosi mutkainen ja mäkinen. Vaatii vaan jatkossa aika paljon ennakointia kaasupolkimelta kun ei ole lukkoja eikä muitakaan nykyajan "apuja" ja kone tuntuu vääntävän ihan oikeasti.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

mikkotapani kirjoitti:Tarkoitus oli ajaa Katilla tämän kuun loppuun vaan katsotaan miltä kelit näyttää. Eilen aamulla oli lähtö koulutukseen Tampereelle, herätys 04.30 ja ikkunasta ulos katsottuani (maa valkeana ihan oikeasti) totesin itsekseni että aamiainen syödään ja kahvit juodaan vasta Vaajakosken ABC:llä jos sinne ikinä päästään. Katti lähti Jäppilä - Pieksämäki välillä "lapasesta" ainakin kolme kertaa ja ensimmäisellä ajatus olikin että taitaa talvisäilytyspaikka löytyä tästä ihan läheltä (siis pusikosta), vaan jumankekka miten hienosti iso auto tottelee korjausliikkeitä yli- tai aliohjautumatta vaikka alla on kesärenkaat (takana liki hiihtoliiton hyväksymät), tie on täysin talvikunnossa eli luminen kuin mikä ja lisäksi tosi mutkainen ja mäkinen. Vaatii vaan jatkossa aika paljon ennakointia kaasupolkimelta kun ei ole lukkoja eikä muitakaan nykyajan "apuja" ja kone tuntuu vääntävän ihan oikeasti.
Joo, kyllä se on ajajan auto, elektroniikat sikseen, mutta perinteinen kitkalukko ja varsinkin manuaalilaatikko, niin johan tottelee kuskia! Kyllä se toki automaatillakin olisi lukkoperän avulla helpommin kaasulla ohjattavissa. :D

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja dida »

Itse laitoin jaggen parempia aikoja odottelemaan pari viikkoa sitten. 4 kuukaudessa tuli 8000 kilometriä, yleensä ajelen sellaiset 15000 koko vuonna! Ja tuohon vielä arkiauton kilometrit päälle.

Moottoripyörä kyllä kärsi avoautosta, siihen ei tullut tuhatta kilometriä tänä vuonna. Panin auton seisomaan melko ajoissa, koska avoauto on hankittu tukka putkella ajamista varten, jos katto ylhäällä pitää ajella, niin umpiautolla sitten saman tien.

Nuorempana Spitfirellä oli kyllä aamulla joskus jopa suihkun jälkeinen tukka jäässä työmatkan jälkeen, mutta nykyään mukavuudenhalu vie jo voiton...
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

dida kirjoitti: Moottoripyörä kyllä kärsi avoautosta, siihen ei tullut tuhatta kilometriä tänä vuonna. Panin auton seisomaan melko ajoissa, koska avoauto on hankittu tukka putkella ajamista varten, jos katto ylhäällä pitää ajella, niin umpiautolla sitten saman tien.

Nuorempana Spitfirellä oli kyllä aamulla joskus jopa suihkun jälkeinen tukka jäässä työmatkan jälkeen, mutta nykyään mukavuudenhalu vie jo voiton...
Joo, samankoneisella pikkukyykällä (GPZ500S) ajelin aikanaan jopa 10kk vuodesta joka paikkaan. Nyt kesäreissulla totesin, etten varmaan jaksaisi tuollaista Euroopan reissua perheen kanssa ykkössarjan E-typellä enää. Ei siksi, että kädet tai jalat puutuisi (tai aivot!) vaan ihan siksi, ettei ko. autossa ole ilmastointia ja se on hieman meluisampi kuin XJC. Aikansa kutakin!

Tosin Sveitsiin varmaan jaksaisi ajaa, tai on lähes pakko ajaa Geneveen vuonna 2011!!! :mrgreen:

-Jakuvaari

Jk. Tosin varmaan vaan 1-2 lasta sitten mukaan, noh esikoinen ei varmaan silloin enä edes haluasi lähteä meidän fossiilien matkaan! :?
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Mr. Grayhead
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja Mr. Grayhead »

Upea video Köpi!
Meidänkin "Kisu" laitettiin talviunille, nyt körötellään VW:llä.
Etelän terveisin! :lol: :lol:
Juke&Ritu

ps Batmanille: meidän kissan kuskin penkin sauma oli hieman jo revennyt, otin penkin irti ja vein Tapiolan Autoverhoomoon Jyrki Haloselle. Penkistä tuli oikein hyvä. En tiedä vieläkö Jyrki pitää ko. liikettä, soittamalla selviää!
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja brbr »

Minä panin myös Jaguarini uutta kesäää odottamaan, penkit sai uuden käsittelyn, mutta on vielä jossain paikossa nahka vähän kovempaa, esim. etuistuinten selkänojaosat, mutta muuten aika hyvät. En tiedä kanattaako vielä ensikesänä laittaa jotain värihoitoainetta.
Kesä meni Hyvin, auto on nyt museokatsastettu ja mustavalkoset kilvet nokassa, ei olis menny läpi kun katto on kiinnitetty nuppineuloilla, ja vasen etuoven kohdalla "alahelmassa" vähän ruostetta, mutta kun muuten yleisesti auto on niin hyvässä kunnossa, sano katsastusmies. Ajokilometriä sain todestettua, 118000 km. ajettu tällä hetkellä, puhuin kolmannenen omistajan kanssa, hän ajoi sillä vain 1000 Ruotsin mil:iä. Huoltovihko ja katsastustodistukset ja km määrät minulla on niiltä muilta ajoilta.
Vasen keskimmäisestä äänenvaimmentajasta lentäny kaikki moskat pihalle, se on uusittava, vuotava oikeanpuoleinen tankki (siitä vain tarjoilemaan ehjä tankki jos jollain on) ja vielä se ruosteppaikka niin jotain näistä tai kaikki pitäis korjata talvenaikaan.



____________________________


Jaguar XJ6 72
Valmet 15 54
Fordsson Super Major 62
Valmet 705 87
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja brbr »

En muuten tiedä onko parasta laittaa ehjä tankki talveksi täyteen pensaa ja vaiko jotain lisäainetta, ja on varmaan monia muitakin tärkeitä asioita mitä pitää otta huomioon, lämmin säilytyspaikka tietenkin parasta, toistaseksi en vielä meinaa pitää lämpösenä.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

brbr kirjoitti: Vasen keskimmäisestä äänenvaimmentajasta lentäny kaikki moskat pihalle, se on uusittava, vuotava oikeanpuoleinen tankki (siitä vain tarjoilemaan ehjä tankki jos jollain on) ja vielä se ruosteppaikka niin jotain näistä tai kaikki pitäis korjata talvenaikaan.
Ykkössarjan tankkeja ei saa uusina mistään, riippuen siitä, mitkä bensapumput sulla on (jos on vm.72 niin on varmaan jo kaksi siellä varapyöränkotelon takaosassa?) niin kakkossarjan tankki käy. Niitä saa noin kolmella sadalla eurolla uustuotantona Englannista. Muistaakseni oli valmistettu Kanadassa! Euro-mallien tankit on helpompia, Jenkki-mallissa on sitten ylimääräisiä putkiä höyryjen kierrättämistä yms. varten, ja ruiskumallit onkin sitten jo luku sinänsä.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:Alkaa olla vanhuksen talvilevon aika. Sen ja mallin 50v kunniaksi (?) musavideo:
http://www.elisanet.fi/kopik/fixu/Jagmk2.mp4
(juu, en lopeta päivätöitäni...)

Hyviä talvilepoja tai -ajoja muillekin.
Köpi
Kiitos, tänään voisin sitten ehkä vähän keittää puuroa kanssa, olis tarkoitus viedä E-type talvilevolle... ;)

Bensasta muuten, XJC:n toinen tankki on typötyhjä (tarkoitus vaihtaa bensamittarin anturi ja sumpun suodatin ja tiivisteet) mutta toisessa on bensaa, samoin E-typellä on taas ajettu turhan vähän ja tankki on lähes täysi. Ne on onneksi aivan varmasti kesälaatua, joka kestää paremmin seisotusta kuin talvilaatu, mutta ongelma kuitenkin, koska nykybensoilla on monia haittavaikutuksia pitkän seisokin aikana (varsinkin kaasareissa).

Ajattelin pärjätä vanhoilla poppakonsteilla, eli pistää masinolia hieman joka tankkiin ja ajaa sen verran, että sitä on varmasti mennyt läpi koko systeemistä ja siten vielä tallissa lopuksi kytkeä bensapumpun pois ja käyttää kaasarit tyhjiksi, mutta onko jollain tietoa, onko tämä ihan täyttä huijausta, vai onko jutussa jokin tieteellinen järki???

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT

Olen itse AIKA skeptinen... :?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti:onko jollain tietoa, onko tämä ihan täyttä huijausta, vai onko jutussa jokin tieteellinen järki???

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT

Olen itse AIKA skeptinen... :?

-Jakuvaari
No totta ihmeessä "kosmiset voimat" hoitavat homman ja voit nukkua talviyöt rauhassa ja lisäksi vielä ensi kesänä 36% säästö bensakuluissa! :)
http://www.iltalehti.fi/autot/2009093010296327_au.shtml
Auton talvisäilytyspaikka ja -asento kannattaa myös selvittää maasäteilyvarvulla!
http://www.maasateily.com/mittausvalineita.html
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

koska nykybensoilla on monia haittavaikutuksia pitkän seisokin aikana (varsinkin kaasareissa).
Enpä noista lisäaineista tiedä mutta yksi "turbo guru" sanoi mulle että nykybensoista kannattaisi laittaa ehdottomasti 98:a jos laitteet jää lepäilemään pidemmäksi aikaa, siinä on kuulemma hartsia vähemmän?? kuin 95:ssa. Ja tuo hartsi kuulemma aihuttaa niitä ongelmia pidemmässä seisotuksessa.
En tiedä pitääkö paikkansa mutta kaveri kyllä yleensä tietää mistä puhuu...
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Jykkepoika kirjoitti: Enpä noista lisäaineista tiedä mutta yksi "turbo guru" sanoi mulle että nykybensoista kannattaisi laittaa ehdottomasti 98:a jos laitteet jää lepäilemään pidemmäksi aikaa, siinä on kuulemma hartsia vähemmän?? kuin 95:ssa. Ja tuo hartsi kuulemma aihuttaa niitä ongelmia pidemmässä seisotuksessa.
En tiedä pitääkö paikkansa mutta kaveri kyllä yleensä tietää mistä puhuu...
No korkeapuristeiseen E-typeen (suurin osa oli) ei voi mitään muuta laittaakaan. Joku suositteli vielä kansainvälisillä foorumeilla sitä Shellin superbensaa, koska siinä oli joku ero verrattuna suurimpaan osaan muita hiilivetycocktaileihin... :lol:

En tiedä onko hartsia vai mitä, mutta noi oktaaniluvun korottajat ko. litkuissa ovat kuulemma aiheuttaneet "vahaantumista" bensapumpun ja kaasarien osille, mikä voi johtaa neulaventtiilien jumittamiseen yms.

Ihan perus St1 ja Neste 98 on pelittänyt kyllä hyvin. XJ:hin olen laittanut vain 95:sta, mysö tuohon V8:siin sen jälkeen kun Köpi osasi korjata mun vääristyneitä käsityksiä asioista! :oops:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
No totta ihmeessä "kosmiset voimat" hoitavat homman ja voit nukkua talviyöt rauhassa ja lisäksi vielä ensi kesänä 36% säästö bensakuluissa! :)
http://www.iltalehti.fi/autot/2009093010296327_au.shtml
Auton talvisäilytyspaikka ja -asento kannattaa myös selvittää maasäteilyvarvulla!
http://www.maasateily.com/mittausvalineita.html
Köpi
No meidän rouvasta lähtee sen verran kosmista säteilyä, että yhtään lisää niin loikataan DeLoreanmaisesti johonkin toiseen aika-avaruusulottuvuuteen!!!! :P

Niin, mutta tuo amalgaamihöpötys tuntuu hieman toimivammalta kuin magneetti, yms. virtauksia ja molekyylien asentoja "parantelevat" viritykset! Raskasmetallit on raskasmetalleja ja vanhat tankit on terästä, kyllä siellä ionit viuhuu ja kotikemistikin voisi asialle jotakin tehdä, muttei tässä nyt alkemisteiksi olla kuiteskaan ryhtymässä! :twisted:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Mr. Grayhead
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja Mr. Grayhead »

Moottoripyörien kaasarit tahtovat talviseisokissa kerätä nk. hammasplakia tyhjäkäynti suuttimiin ovat ahdasreikäsiä. Keväällä ei lähde käymään kuin putsaamalla kaasarit. Ongelma poistui kun rupesin käyttämään nk. viimeisessä tankillisessa "pien kone bensaa", joka on huomattavasti puhtaampaa kuin esim. 98 ja on myös vähän kalliimpaa.Normaali bensasta haihtuu benzeeni (palava)osa varsinkin lämpimässä tallissa ja "lailliset myrkyt" jäävät kohokammioihin ensin hyytelönä ja kuivuttuaan hammasplakina.
Jäänesto aine ajaa lähes saman asian sitä laittaa "hieman" normaali käyttöä enemmän ja tehdä niin kuin Jakuvaarikin tekee, käyttää konetta, että "soosit" ovat joka kolossa.
Ei muuta Kissat talviunille!
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
Avatar
Batman
Viestit: 81
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:30 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja Batman »

Itseäni lainaten: ..."Kissan (XK8MY97) talviteloille, vuosikatsastus ensin lauantaina talvirenkain 17.10.2009 ja sitten seisontaan...."

Käytin Missen kuitenkin 20"/r285/f255 kesätassuin konttorilla ja herrat laittoi leiman ja otteeseen myös tämän vaihtoehtoisen koon. Toki piti hiukka maksaa muutoskatsastuksesta kuten asiaan kuuluu. Vuosileima maksoi sitten rengaskokomerkinnän kanssa ca. 135 € - kuka olisi FIM eli Suomen Markka-aikana maksanut tämmöisiä summia vuosikatsastuksesta - 800 markkaa ?
Ei siinä mitään, auto todettiin hienoksi ja erittäin hyväkuntoiseksi ja rupateltiin mukavia. Käytin käyttöauton XK:n jälkeen samalla konttorilla ja leima tuli heti.

BTW: käytin auton myllytyksessä asiallisin JAG-ainein. Tuli ERITTÄIN HYVÄ - kaikki hiusnaarmut vecka ja pintakiilto erinomainen ja kestävä ! Suosittelen !
100 € meni mutta kyllä kannatti - kiilto on hieno....Vaikka täällä Moskovan keskustassa kaikista trendikkäin on mattamusta Range Rover HSE Sport. Tai Bentley GT samalla värillä.

BTW 2: kun olin auton kanssa konttorilla joku jäpikkä tuli kysymään että "tämäkö on nyt se uusi Jaguaari " ----Vastasin hölmistyneenä että heiii eeeeiii, tää on MY 1997 ja valmistettu -96 puolella..." :P :P Kaveri oli aivan äimänä että "...ei voi olla 13 vuotta vanha auto..." :mrgreen:
Batman XF 3.0S, ex. XK, ex. XK8, ex. S-type - ZX-10RR
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Missä Batman teit 100eur "myllytyksen"? Kuullostaa kohtuuhinnalta!

Kiitollisena tiedosta!
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
sampop
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 7:59 pm

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja sampop »

Juu, sama kiinnostaa, satanen on halpa varsinkin jos työn jälki on edes kohtuullista.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Nyt luovutin minäkin, lupasivat 30cm lunta säätiedotuksessa....tänään kesäkissa seisontaan. Vielä viime viikolla kävin akkua lataamassa mutta aikas vähän on ajelu ilmoja syksyllä ollut. 5000 km tuli mittariin lisää, kokonaiskilsat nyt n.75000km.
Kissa pelas koko kesän kun kello, mitään tekemistä ei sen puoleen talveen ole ilmaantunut. Perus nysväämistä ja kiillottelua odotettavissa :D
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Jykkepoika kirjoitti:Nyt luovutin minäkin, lupasivat 30cm lunta säätiedotuksessa....tänään kesäkissa seisontaan. Vielä viime viikolla kävin akkua lataamassa mutta aikas vähän on ajelu ilmoja syksyllä ollut. 5000 km tuli mittariin lisää, kokonaiskilsat nyt n.75000km.
Kissa pelas koko kesän kun kello, mitään tekemistä ei sen puoleen talveen ole ilmaantunut. Perus nysväämistä ja kiillottelua odotettavissa :D
Joo, viime maanantaina kävin minäkin vielä XJ coupella klubi-illassa ja siellä oli myös tuore Ranskasta tuotu sininen coupe sekä ainakin yksi XK8 avo. Sen jälkeen pesin helmat, katon yms. ja laitoin suoja-aineita, kattoon kolme kertaa vinyylinhoito Amorall ja lopuksi kevyt kiilloitus. Seuraavana päivänä pehmeä pressu päälle, saanee odottaa keväseen, vaikka pientä hommaa olisi toki aina (vas. tankin anturi, samalla sumpun tiivisteet yms.) E-type on ollut levolla jo jonkun viikon mutta XJ8 sai juuri alleen talvikumit ja parin viikon kuluttua saa 10-20% vuosittaisista kilometreistään viikossa! (täydellä kuormalla, sukset katolla jne!) :)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Batman
Viestit: 81
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:30 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvilepoon ja liikenteeseen ?

Viesti Kirjoittaja Batman »

Kissa on ollut lämpimässä tallissa ja kerran kahdessa viikossa olen ajanut sen ulos ja käyttänyt lämpimäksi. Kaikki toimii moitteetta.
Nyt kelasin että kun jään joululomalle 23.12.09 - 11.01.2010 että laitan taas vakuutuksiin ja ajoon. Käytän nestehuollossa ja kovaa ajoa jos on näin lämmin. (+10 Moskovassa nyt ja Skodalla joutuu ajaan :( )
Batmanin poika (Robin ?) sai ajokortin 5 kk:n jälkeen takaisin kun se meni kissalla kesällä kuivumaan. Pitäähän teinellä olla Tiksun pilluralliin kunnon vehjeet ? Eikös sekin puolla että laitetaan liikenteeseen ?
Batman XF 3.0S, ex. XK, ex. XK8, ex. S-type - ZX-10RR
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Talvilepoon

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Batmanin poika (Robin ?) sai ajokortin 5 kk:n jälkeen takaisin kun se meni kissalla kesällä kuivumaan. Pitäähän teinellä olla Tiksun pilluralliin kunnon vehjeet ? Eikös sekin puolla että laitetaan liikenteeseen ?
Pojalla on kortti tallella vaikka epäilen että luistonesto ei ole aina ollut kytkettynä kun auto on lainassa ollut... välillä kyllä mietityttää antaa tehokasta autoa nuorelle miehelle lainaan. Toisaalta voisi olla nuorelle miehelle katkeraa jos jagge olisi tallissa mutta sitä ei saisi käyttää :D

Liikenteeseen vaan jos raskit rapakeleissä ajella.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Batman
Viestit: 81
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:30 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvilepoon - välissä ulkoilemaan

Viesti Kirjoittaja Batman »

No nyt on taas kissa kehissä ja hauskaa on ollut vetää luistenesto päältä poissa - kahva edellä jatkuvasti !
Mukava kun etelässäkin on lunta niin saa sladitella ihan surutta. Tosin jäin pari kertaa kiinni - laskettu alusta + vain 18 " talvivanteet matalaprofiilikumeilla - maavara on sen verran pieni että tänään kun oli lauhempaa, kotikadun pohja petti ja auto laskeutui mahastaan kiinni. No, puhdasta luntahan se on ja irtikin lähti jonkun aikaa kikkailtuani. Oikea menneen ajan talviautoilumeininki !
Pientä laittoa seisonta-aika kyllä aiheuttaa, akun varaus pääsi liian alas ja sen myötä joku uusi herja ilmestyi varoitusvaloviidakkoon entisten rinnalle. Neljän Alfan ja yhden Lancian kokemuksella voisi väittää että Jaguarissa on sama sähköpuolen suunnittelija tai alihankkija... :mrgreen:

Laitetaan 08.01.2010 taas lepoon huolellisen auton ja alustan pesun jälkeen.
Batman XF 3.0S, ex. XK, ex. XK8, ex. S-type - ZX-10RR
Vastaa Viestiin