Onko kukaan

Yleinen Jaguar-keskustelu
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Hakenut Jaguaria ruotsista lähiaikoina,kiinnostaa tuo verotus tietysti ensinnä,toinen asia millaisessa kunnossa autot yleensä mahtaa olla,ilmeisesti kuiten lämpimämpiä kuin saksassa.
Olen ymmärtänyt että "serkut"lahden takan pitävät yleensä kuitenkin autoja melko hyvin.
Miten mahtaa olla liikeistä ostetut-vetävätkö helposti retkuun,saako ns kaksikilpisen auton jne.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Kontsa
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 9:28 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja Kontsa »

Moro

Itsellä ei ole kokemusta Ruotsista auton tuomisesta, mutta keväällä kun autoa etsin oli sekin mukana sopivan auton etsimisessä. Alla osoite josta saa hieman tietoa autosta. Ainakin useilla oli rekisterinumero ilmoituksessa ja tuosta osoitteesta saa hieman etukäteen auton tietoja rekisterinumerolla.

https://www21.vv.se/fordonsfraga/
XJR 95
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

X-type 3.0l,vm 2001 olisi näköjään myynnissä,hinta vajaa 7000€.
Miltal:13000-13999-mitä mahtaa tarkoittaa "suomeksi".
Millainen tuo 3:n litran X-type on?.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

MrNorton kirjoitti:X-type 3.0l,vm 2001 olisi näköjään myynnissä,hinta vajaa 7000€.
Miltal:13000-13999-mitä mahtaa tarkoittaa "suomeksi".
Millainen tuo 3:n litran X-type on?.
Ruotsin "mil" on 10km, eli tuo tarkoittaa, että autolla on ajettu 130-140tkm.

-Jakuvaari

JK. Jälkimmäinen kysymys on liian vaikea, kai se on nelivetoinen bensakoneinen neliovinen X-type...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja PaHa »

MrNorton kirjoitti:Hakenut Jaguaria ruotsista lähiaikoina,kiinnostaa tuo verotus tietysti ensinnä,toinen asia millaisessa kunnossa autot yleensä mahtaa olla,ilmeisesti kuiten lämpimämpiä kuin saksassa.
Olen ymmärtänyt että "serkut"lahden takan pitävät yleensä kuitenkin autoja melko hyvin.
Miten mahtaa olla liikeistä ostetut-vetävätkö helposti retkuun,saako ns kaksikilpisen auton jne.
Moi.

Haettiin oman Jagge elokuussa ruotsista(tukholmasta) ja eipä voisi enää helpompaa hakeminen olla. Ongelmana tuntui olevan etteivät mielellään vastaa sähköpostiin, varsinkaan lontoon kieliseen vaikka kielitaito ei heillä kuitenkaan ollut se ongelma. Eli rohkeasti soittamaan niin homma toimii parhaiten.(tässä turvauduin alkuun ruotsinkielen taitoiseen tuttuun) Tinkimisestä eivät tunnu tykkäävän (oma kokemus) eli jos hinta tuntuu pahalta ei kannata lähteä paikan pääälle tinkimään, koska todennäköisesti alennusta ei tipu... Itse ostin auton ns. välitysfirmalta joka myy asiakkaan autoja korvausta vastaan ja hyvä kokemus jäi kaupasta. Auton historia oli hyvin tiedossa ja myös pienistäkin naarmuista laittoivat kuvia.

Edit: Niin ja verotushan menee päästöjen mukaan. Jos 3.0 x-typeä meinaat hankkia oli ainakin meillä elokuussa veroprosentti muistaakseni ~34% jolla tuli veroa vähän yli 4000€

-Pasi
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
blackcat
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 7:56 pm
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja blackcat »

On kyllä, mutta vaikka ruotsissa oli hyviä ehdokkaita, olivat ne silti sen verran kalliimpia kuin saksalaiset verrokit. Vielä kun kauppias oli rehdin baijerilaisen tapainen, oli helppoa lähteä Turusta air balticin halvalla lennolla Muncheniin alppien kupeeseen. Oli siinä pientä värinää ilmassa, kun tuon kaunottaren siellä parkkipaikalla näin, myin auton itselleni ensi silmäyksellä, ensi rakkautta ehkä ensimmäisen kissan kohdalla. Tuulilasi oli halki, tosin se oli tiedossa, mutta pinta oli hivelevän kaunis ja tuo navigaattori keskikonsolissa oli minusta aika vetoava. Teimme paperit seuraavana päivänä yön nukuttuani ja lähdin kitkat alle vaihdettuani alpeille kuvailemaan maisemia ja huomasin ikävän asian tapahtuvan, auto huurtui kovasta puhallustehosta huolimatta, en voinut pimeällä jatkaa ajamista, joten katsoin parhaaksi vetäytyä majataloon yöpuulle, olinhan jo alppien katveessa. Huurtumista jatkui ajaessani Insbruckia kohti ja kohta kävi seuraava käpy, lämpötilan pudottua pakkaselle, lämmöt laski melko alas ja kohta nousi vedenlämpö hitaasti punaiselle ja varoituksia taulu täyteen. Mikäli tällainen kävisi lennolla, olisi hätätilannekatsaukset jo käynnissä, mutta en oikein uskonut asian laitaa todeksi ja konekin vaikutti viileältä, joten ajoin varoituksista huolimatta Insbruckin jaguaarille kysymään neuvoa, jossa todettiin termostaatin olevan kaput, eikä osaa saataisi ennen maanantaita, pisti suomipojan totiseksi perjantai-iltapäivällä vuoristossa, jota minun piti päästä kuvaamaan korkealle koviin olosuhteisiin, no sanoivat, että voin ajaa autolla, vaikka varoitukset ovatkin päällä. Päätin luopua eteläisten alppien kierroksesta ja oikaista vuorten yli fusseniin neuswansteinin linnaa katsomaan ja... tämä jäätävissä olosuhteissa tekemäni oikaisu sitoi minut lopullisesti tähän autoon. Vaikka tie oli jäinen hurjien lämpötila muutosten vuoksi oli tällä autolla vioistaan huolimatta loistava ajaa, eikä olo ollut kertaakaan kovin turvaton, vaikka olosuhteet olivat tosi surkeat, otin muutaman kuvankin parin kilometrin korkeudessa kun alas satoi jäätävää vettä ja sumu oli niin sakea välillä ettei viereiset vuoret erottunut harmauden seasta. Kotiin päästyäni aloin selvittää huurtumisen syytä ja lopuksi löysin syyn raitisilmasuodattimen allaolevasta läpästä se oli täysin kiinni, joten olin kierrättänyt sisäilmaa koko ajan, ihme, että senkin verran pysyi akkunat auki. Eteläinen saksa on parasta autokauppa aluetta, sillä siellä ja muuallakin saksassa pelätään käyttökustannuksia ja monet varmasti ovat huomanneet, että Jaguarin huolto maksaa, niin se maksaa Saksassakin, joten myyvät välillä edullisesti, kun ongelmia ilmenee...

Kiitos hyvästä foorumista, olen imenyt jo tovin tietoa täältä ja todennut tämän verrattomaksi yhteisöksi, jota selvästi yhdistää intohimo tavallista suurempiin asioihin kuten Jaguareihin...

Toivottavasti voin olla itsekin avuksi myöhemmin
Viimeksi muokannut blackcat, Su Loka 11, 2015 12:05 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja brbr »

Ostin auton Ruotsista vajaa vuosi sitten, se ei ollu tietenkään näitä 00 mallia vaan 72 mallinen Jaguar XJ6. Se oli elämäni helpoin autokauppa melkein voisi sanoa. Auto löytyi Blocketista, Ölandista ja yksityinen omistaja oli pannu autoa myyntiin Ölands bil nimiselle autoliikkeelle. Oli prikulleen sellainen mitä olin hakenu kahdeksan kuukautta, metalli hopeanvärinen, ratti vasemmalla puolella, automaatti,4,2 litranen ja mainoksissa sanottiin... mycket fin i lakeringen. Soitin esten omistajalle, se mitä sano piti paikkansa, soitin firmalle ja sanovat se on tosi hieno auto, (työkaveri sano, jos Ruotsinmaalainen sanoo niin se on sitten niin). Oli muuten helppo asioida, meihin Suomalaisiin luotetaan, auto katsastettiin siellä, sanon että maksan auton senjälkeen ja vaadin että sitä tarkastetaan altapäin tarkasti onko ruostetta. Ei hitsausjälkeä eikä ruostetta, mitä normaalia ruskehtavaa jossain määrin tämänikäisissä autoissa löytyy sano myyjä, makson auton, en käyny katsomassa en käyny itse hakemassa, Vaasasta Kalott spedition firma toi sen Kotiin Maksoi 1037 euroa. Kun auto saapui 27.2 09 se oli kuin oli mainostettu, sisusta kunnossa ja muu, pientä laittoa ja se oli Museokatsastettu. Tullimaksut 272 euroa( kaksisataa ja seitsemänkymmentä kaksi) sehän oli vanha auto. Isoihin autoliikkeisiinin voi luottaa jos sieltä ostaa ja käyttäjät pitävät autojaan kunnossa
Avatar
Batman
Viestit: 81
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:30 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja Batman »

Ruotsista n. vuosi sitten tuodusta XK8 löytyy juttuani foorumilta otsikolla ...."XK8 maahantuonti omaan käyttöön - pientä laittoa"....

Ruotsia voi suositella nyt edukkaan SEK-kurssin vuoksi sekä tietysti sinne on nopea ja edullinen hakumatka, voi jättää jopa ostamatta. Hakukustannukset eivät nouse niin suuriksi kun ei tarvitse esim. yöpyä. Itse varmistelin kun kävin katsastamassa autoa itselleni 3 ehdokkaan avulla ettei tarvinnut tulla tyhjin käsin takaisin. Tarjontaa on paljon - tosin moni niistä on alunperin Saksaan myytyjä.
Batman XF 3.0S, ex. XK, ex. XK8, ex. S-type - ZX-10RR
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

Miltal?

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

Tuo milin käyttö Ruotsissa on itsellenikin vähän outoa.Se on varmaan jotakin vanhaa perinnettä.Ja onhan se kulutusta ilmoittaessa vähän "pienemmän"tuntuista.Jos esimerkiksi auto kulutta 26.2 litraa satesella,niin se kuulostaa hieman pienemmältä jos se ilmoitetaan 2.6 litraa /milille.Ja ajetut matkat on "lyhyemmän" tuntuiset.Usein sanotaan mil,kun matka on yli kymmenen kilometriä,siihen saakka kyllä käy kilometrit.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja matsu »

Kävin noutamassa Ruotsista alkukesällä viime vuonna mallin XJ40 4.0S Jaggen, vm. 1994. (Lieköhän totta, kun Jaguar Enthusiast Club lehdessä väitettiin että tuota S-mallia on tehty 4 litraisella moottorilla ainoastaan 300 kpl !) Nyt kun autoon on jo melko perusteelliseti tutustunut, ei se huono hankinta olllut. On siinä toki laittamista, mutta upea yksilö se on. Ostin auton yksityiseltä, joka oli auton toinen käyttäjä (kolmas omistaja). Auto oli tuotu Ruotsiin Saksasta v. 1999.

Ruotsissa ongelma on se, että tietääkseni sieltä ei saa kätevästi siirtokilpiä samaan tapaan kuin Saksasta. Tai olisi sieltä saanut, mutta se olisi ollut aivan liian vaikea juttu. Se olisi vaatinut asiointia Suomeen ja olisi kestänyt ikuisuuden. Käytännössä mahdoton juttu.

Tässä tapauksessa myyjä tosiaan luotti meihin noutajiin ja otti pienen riskin. Saimme nimittäin ajaa hänen kilvillä ja vakuutuksella/käyttömaksulla Jaggen Tukholmaan, Suomen lautalle. Matkaa oli n. 300 km. Myyjä joutui vielä jälkikäteen maksamaan ruuhkamaksun, joka koitui hänen rekisterissään liikkuvalle autolle. Tukholmassa keskustaan menevät autot kuvataan automaattisesti ja siitä rapsahtaa päivämaksu, vähintään.

Ruotsiin mennessä otin Suomesta valmiiksi tuolle Jaggelle siirto- eli teippikilvet. Kauppa tuntui sen verran todennäköiseltä jo saatujen tietojen perusteella, että siirtokilvet saattoi ottaa. Eikä ne yhdeksi päiväksi edes kovin kalliit ole. Siirtokilvet saa kun on kopio auton rekisteriotteesta ja senhän saa ymmärtäväiseltä myyjältä.

Laivalla sitten heti teipattiin suomalaiset siirtokilvet paikalleen ja niillä ajettiin Suomen osuus, n. 400 km. Ja heti kotiin päästyä palautettiin ruotsalaiset kilvet auton myyjälle.



Kysymys blackcatille: Minkä Jaggen hait Saksasta? Siinä on navigaattori. Onko se siis XK-malli vaiko X350? Vai onkos niitä vielä muissakin malleissa? Ja onnea hankinnalle. Moottori lienee V8? Päättelen siitä, ettöä termostaatti oli jumissa. 4 litraisissa V8 moottoreissa on muitakin juttuja kuin tuo termostaatti. Kannattaa tutustua aiheeseen esim. täällä Kissankulmalla. Tietyt jutut kannattaa laittaa kuntoon, esim. vesipumppu ja jakopään ketjunkiristimet. Jos moottori on 4.2, kaiken pitäisi olla kunnossa jo alunperin.

Tutustuin blackcatin linkkiin, joka johti aivan upeille kuvasivuille. Kai meillä nyt on lupa odottaa upeita Jagge kuvia nähtäväksi, pikku hiljaa. Vaikkapa sieltä sumuisilta vuorilta, hakureissulta, näin aluksi.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
blackcat
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 7:56 pm
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja blackcat »

Kiitos Matsu, koen jotenkin tuon arvauksesi arvonnousuksi, autoni on "vain" x-type 3.0, mutta kuten jo totesinkin, tällaiselle vain vierestä ihailleelle jaguar fanille, tämä on hieno peli ja aikas käytännöllinenkin se on ihan arkiajoon. Koitan tässä opeteltuani laittaa kuvia kyllä näytille, tulihan sentään jokunen otettua tuoreeltaan...
Liitteet
parin kilometrin korkeudessa, jäätävissä oloissa tämä lumikissa oli kuin kotonaan, hieman vajaakuntoisenakin.
parin kilometrin korkeudessa, jäätävissä oloissa tämä lumikissa oli kuin kotonaan, hieman vajaakuntoisenakin.
jagge.jpg (155.69 KiB) Katsottu 8694 kertaa
Viimeksi muokannut blackcat, Su Loka 11, 2015 12:04 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jakeluvesimies
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 12:59 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja jakeluvesimies »

Kuva on kyllä todella hieno... Onko kyseessä harrastus vai ammatti... Kateellisena katsoo;)

Onko tuo kuvasi pelkästään kameralla säädetty, vai myös photoshopattu? Itse otin aikanaan paljon autoistani kuvia pimeäkuvaustekniikalla, ihan vaan harrastemielessä. Siitä kiinnostus...
blackcat
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 7:56 pm
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja blackcat »

Kuvailen kyllä maksuakin vastaan mutta eniten viihdyn luonnossa maisemia kuvaillen sekä taivaalla lentokoneesta kuvailen saaristoa. Olen tätä kuvaa hieman säädellyt photarissa, lähinnä jyrkentänyt ja nostanut keskikanavaa.
Marko Airismeri, 0440 585580 http://photo.net/photos/airismeri
laukpe
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 3:05 pm

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja laukpe »

Tere!Toin Ruotsista xj-6,n ser2 vm-78.Huomioitava seuraavaa:Ruosteisia on pajon tarjolla mutta osa tarjonta on hyvää.Verotettiin 800€ ja vertailuhintana käytettiin XJ-8;n jonka uushankintahinta on 136 th EUROA!! Suomalainen kuljetusliike toi auton Göteborgista 800eurolla.
Tervein Pertsa.
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja brbr »

Olen joskus ihmetelly kun minun jagge tuli rekassa Ruotsin Kilvet nokassa, eivätkä niitä ole takaisin kaivattu, nyt muistona autotallin seinässä.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja Kopi »

blackcat kirjoitti: otin muutaman kuvankin parin kilometrin korkeudessa kun alas satoi jäätävää vettä ja sumu oli niin sakea välillä ettei viereiset vuoret erottunut harmauden seasta.
...
http://photo.net/photos/airismeri
Onnittelut Barrattin valokuvakisan voitosta!
(muille tiedoksi: linkin eka kuva)
Lähde: Jaguar Enthusiast March 2011
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja dida »

Onneksi olkoon vaan, todella onnistunut otos!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
blackcat
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 7:56 pm
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Onko kukaan

Viesti Kirjoittaja blackcat »

Kiitos huomaavaisuudestanne, kuva tuli otettua E135 Oddasta Roldaliin ilta-auringossa päivä aiemmin pesty autokin näytti kohtuu puhtoiselta. Matkaa tuolla reissulla kertyi n.3000km ylä- ja alamäkeä, automaattilaatikko sentään kesti tuonkin stressin ihan hyvin, jyrkissä nousuissa huomasin kerran pari pientä käryä, saatoi olla nelivedon jakolaatikkokin.
Kuva
Vastaa Viestiin