s-type ja huollot / kustannukset
s-type ja huollot / kustannukset
Moi,
Olen ollut rekisteröityneenä jonkin aikaa mutta en ole vielä kirjoitellut. Nyt on alla Volvo V40 2.0T automaatilla, 140t kilsaa mittarissa eikä oikeastaan mitään ongelmia ole ollut mutta autokuume iskee silloin tällöin. Vuosimalli on 2004 ja ostin uutena. Jossain vaiheessa täytyy tätä siis päivittää uudempaan ja Jaguar ja varsinkin S-type on yksi hemmetin hyvä vaihtoehto, se on ajaton ja kuitenkin kunnon auto. Tutut puhuu huolloista ja kaikki on niin pirun kallista, siksipä tässä tulee nyt selkeää listaa.
Volvon perus kilometrihuollot (20t välein) vaihtelee siinä 300-450 euron välillä, jakohihnan vaihto 500e, automaattilaatikon huuhtelu 80t kilsassa oli muistaakseni n. 230e, jne jne. Ja nämä sitten merkkihuollossa koska pidän todellakin autostani mieluusti ylimääräistä huolta.
S-typeen kun verrataan niin paljonko kustannukset nousee jos kerta se on niin kallista (kuulopuhetta)? En kysy tyypillisimpiä ongelmia koska se niin riippuu ajotyylistäkin ja huoltotavasta/historiasta. Ja jos pystyy vertaamaan niin kumpi automaattilaatikko on luotettavampaa sorttia, volvon vai jaguaarin?
Kiitos etukäteen.
Olen ollut rekisteröityneenä jonkin aikaa mutta en ole vielä kirjoitellut. Nyt on alla Volvo V40 2.0T automaatilla, 140t kilsaa mittarissa eikä oikeastaan mitään ongelmia ole ollut mutta autokuume iskee silloin tällöin. Vuosimalli on 2004 ja ostin uutena. Jossain vaiheessa täytyy tätä siis päivittää uudempaan ja Jaguar ja varsinkin S-type on yksi hemmetin hyvä vaihtoehto, se on ajaton ja kuitenkin kunnon auto. Tutut puhuu huolloista ja kaikki on niin pirun kallista, siksipä tässä tulee nyt selkeää listaa.
Volvon perus kilometrihuollot (20t välein) vaihtelee siinä 300-450 euron välillä, jakohihnan vaihto 500e, automaattilaatikon huuhtelu 80t kilsassa oli muistaakseni n. 230e, jne jne. Ja nämä sitten merkkihuollossa koska pidän todellakin autostani mieluusti ylimääräistä huolta.
S-typeen kun verrataan niin paljonko kustannukset nousee jos kerta se on niin kallista (kuulopuhetta)? En kysy tyypillisimpiä ongelmia koska se niin riippuu ajotyylistäkin ja huoltotavasta/historiasta. Ja jos pystyy vertaamaan niin kumpi automaattilaatikko on luotettavampaa sorttia, volvon vai jaguaarin?
Kiitos etukäteen.
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Luulisin että Jaguari osaa vieläkin tehdä automaattilaatikoita vaikka siinä nykyään onkin Fordi vähän pelissä mukana. Minä en voi sanoa S-typestä mitään, kokemusta on vain Jaguari XJ6 72 mallisesta, ikääkö 38 vuotta, ja siinä kyllä ainakin toimii vanha kolmivaihteinen automaatti viimeisenpäälle hyvin, tuskin koskaan siihen mitään tehty, mutta annetaan nyt niiden vastata jolla on kokemusta nuoremmista S-typeistä
____________________
Jaguar XJ6 72
Nissan Primera 99
Skoda Felicia 98
Valmet 15 54
Fordsson Super Major 62
Valmet 705 86
____________________
Jaguar XJ6 72
Nissan Primera 99
Skoda Felicia 98
Valmet 15 54
Fordsson Super Major 62
Valmet 705 86
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Moi
Useimmissa automaatti s-typeissa taitaa olla fordin 5R55N laatikko joka ei ole ihan kaikkein luotettavimpien maineessa, mutta ei liene kuitenkaan oleellisesti epäluotettavampi kuin volvonkaan käyttämä laatikko. Haulla löytyy laatikosta juttua täältä ja myös muiden merkkien foorumeilta, laatikkoahan käytetään useammassakin merkissä.
Huollothan tuossa laatikossa ei kait maksa mitään koska tehdas on sitä mieltä että sitä ei tarvi huoltaa....
Kitkeriäkin kirjoituksia löytyy mikä on ihan ymmärrettävää kun laatikon totaalinen porsiminen omalle kohdalle sattuu mutta ei se merkitse sitä että jokaisesta ässästä laatikko porsii....
Useimmissa automaatti s-typeissa taitaa olla fordin 5R55N laatikko joka ei ole ihan kaikkein luotettavimpien maineessa, mutta ei liene kuitenkaan oleellisesti epäluotettavampi kuin volvonkaan käyttämä laatikko. Haulla löytyy laatikosta juttua täältä ja myös muiden merkkien foorumeilta, laatikkoahan käytetään useammassakin merkissä.
Huollothan tuossa laatikossa ei kait maksa mitään koska tehdas on sitä mieltä että sitä ei tarvi huoltaa....
Kitkeriäkin kirjoituksia löytyy mikä on ihan ymmärrettävää kun laatikon totaalinen porsiminen omalle kohdalle sattuu mutta ei se merkitse sitä että jokaisesta ässästä laatikko porsii....
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: s-type ja huollot / kustannukset
No niin, ehkä saivartelua jonkun mielestä, muttei Jaguar ole käsittääkseni koskaan tehnyt yhtään automaattivaihteistoa. Manuaaleja kyllä tekivät itse kai noin vuodesta 1948 suunnilleen vuoteen 1986.brbr kirjoitti:Luulisin että Jaguari osaa vieläkin tehdä automaattilaatikoita vaikka siinä nykyään onkin Fordi vähän pelissä mukana. Minä en voi sanoa S-typestä mitään, kokemusta on vain Jaguari XJ6 72 mallisesta, ikääkö 38 vuotta, ja siinä kyllä ainakin toimii vanha kolmivaihteinen automaatti viimeisenpäälle hyvin, tuskin koskaan siihen mitään tehty, mutta annetaan nyt niiden vastata jolla on kokemusta nuoremmista S-typeistä
Automaatit olivat aluksi (1953-1986) pääosin Borg Warnerin tekeleitä ja ainakin kohtuullisen kestäviä, tuollaisessa vm.72 XJ6:ssa lienee ollut BW12 tai BW65.
12-sylinterisissä siirryttiin sitten 1970-luvulla käyttämään GM:n laatkoita TH400 jne.
Täällä on ollut eniten juttua tuosta XK8/XKR/XJ8:ssa olevasta ZF:n Jaguarille tekemästä "huoltovapaasta" automaatista. Ainakin meillä se on ollut (koputan puuta) aika huoltovapaa, auto on käyttöönotettu lokakuussa 1997 ja nyt on takana 250tkm eikä laatikkoon ole vaihdettu mitään.
Käsittääkseni tuota käytetään myös joissakin V8 S-typeissä, mutta V6-koneisissa kait on tuo mainittu Fordin laatikko. Kaikki ne käsittääkseni pelaavat ihan hyvin, mutta tuosta Fordin versiosta on jostain syystä ainakin muutamalla täällä foorumilla lähtenyt hampaat vetoakselista, pannat loppuneet, tms. mikä hankaloittaa matkantekoa.
-Jakuvaari
JK. Mutta juu, niitä laatikoita voi korjatakin.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Ok kiitoksia vastauksista. Yksi hyvä vaihtoehto siis olisi Jaguar S-type v8 koneella eli neljä litrainen tai R malli. Ärriä ei vain helpolla saa hyviä, mutta isoa XJ:tä tai XJR:ää varmasti löytyy laadukkaina yksilöinä.
Osaako joku sanoa esim kilometrihuolloista jotain osviittaa. Paljonko merkkihuolto/inchcape maksaa esim. 40t/60t/80t huollot, noin.
Osaako joku sanoa esim kilometrihuolloista jotain osviittaa. Paljonko merkkihuolto/inchcape maksaa esim. 40t/60t/80t huollot, noin.
Re: S-Type R
Loistoautossa Tuusulassa on 2003 mallinen R joka on myyty uutena Suomessa. On niillä muutama muukin S - Type. http://www.loistoauto.fi
i
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Terve,hookoo kirjoitti:Ok kiitoksia vastauksista. Yksi hyvä vaihtoehto siis olisi Jaguar S-type v8 koneella eli neljä litrainen tai R malli. Ärriä ei vain helpolla saa hyviä, mutta isoa XJ:tä tai XJR:ää varmasti löytyy laadukkaina yksilöinä.
Osaako joku sanoa esim kilometrihuolloista jotain osviittaa. Paljonko merkkihuolto/inchcape maksaa esim. 40t/60t/80t huollot, noin.
No Inchcapellä olen käyttänyt yli kolme vuotta, on maksanut vaihtelevasti, mutta halpaa ei ole. Nyt auto kävi ekan kerran Autoduossa, Lahdessa, koska on nk. aukoton huoltokirja, nyt tuli vihkon ruudut täyteen leimoja (240tkm huolto) maksoi tarvikkeineeen ja aineineen €315,91, sisälsi mm. Castrol SLX 0-30W Pro öljyt, 0,3L peräöljyä ja yhden H7 poltimon. Palveluun olin erittäin tyytyväinen.
Jos oikein muistan, ei vaimon turbosaabin huollattaminen Länsiautossa tai Laakkosella ollut yhtään halvempaa taikka parempaa, pikuvirheitä sattuu kaikkialla...
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Kiitoksia. Tämä onkin hyvä vastaus. Juu se on loppujen lopuksi sama maksaako 300 vai 400 se huolto, mutta kun puhutaan että on niin jeesuksen kallista niin halusin vähän faktatietoja. Samoja ne hinnat on ja jos osat vähän tyyriimpiä niin olkoon.jakuvaari kirjoitti:Terve,hookoo kirjoitti:Ok kiitoksia vastauksista. Yksi hyvä vaihtoehto siis olisi Jaguar S-type v8 koneella eli neljä litrainen tai R malli. Ärriä ei vain helpolla saa hyviä, mutta isoa XJ:tä tai XJR:ää varmasti löytyy laadukkaina yksilöinä.
Osaako joku sanoa esim kilometrihuolloista jotain osviittaa. Paljonko merkkihuolto/inchcape maksaa esim. 40t/60t/80t huollot, noin.
No Inchcapellä olen käyttänyt yli kolme vuotta, on maksanut vaihtelevasti, mutta halpaa ei ole. Nyt auto kävi ekan kerran Autoduossa, Lahdessa, koska on nk. aukoton huoltokirja, nyt tuli vihkon ruudut täyteen leimoja (240tkm huolto) maksoi tarvikkeineeen ja aineineen €315,91, sisälsi mm. Castrol SLX 0-30W Pro öljyt, 0,3L peräöljyä ja yhden H7 poltimon. Palveluun olin erittäin tyytyväinen.
Jos oikein muistan, ei vaimon turbosaabin huollattaminen Länsiautossa tai Laakkosella ollut yhtään halvempaa taikka parempaa, pikuvirheitä sattuu kaikkialla...
-Jakuvaari
Re: S-Type R
Jep oon kattonut, Tiedä tuosta miten on kengitetty.Coupe kirjoitti:Loistoautossa Tuusulassa on 2003 mallinen R joka on myyty uutena Suomessa. On niillä muutama muukin S - Type. http://www.loistoauto.fi
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Noista automaateista: Lueskelin juuri vastaavia juttuja Citroenin palstalta, sielläkin joku kysyi, että uskaltaako automaattia ostaa, kun täällä kaikki sanovat, että hajoaa.
Oikeasti vain pienellä osalla käyttäjistä on vaikeuksia ja ne ongelmat voi lukea täältä, mutta tuskinpa kovinkaan moni tänne kirjoittelee, että onpa toiminut muuten auto hienosti.
Vikapalstojahan nämä ovat. Automaatti kannattaa kuitenkin huoltaa, öljynvaihdoilla on suuri merkitys, kuului sellainen huolto-ohjelmaan tai ei.
t. Matti
Oikeasti vain pienellä osalla käyttäjistä on vaikeuksia ja ne ongelmat voi lukea täältä, mutta tuskinpa kovinkaan moni tänne kirjoittelee, että onpa toiminut muuten auto hienosti.
Vikapalstojahan nämä ovat. Automaatti kannattaa kuitenkin huoltaa, öljynvaihdoilla on suuri merkitys, kuului sellainen huolto-ohjelmaan tai ei.
t. Matti
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Ärrässä on tuo ZF:n loota 6 pykäläisenä versiona. Mulla ei isommin kokemusta noiden kestävyydestä vielä ole, kun on varsin tuore hankinta, 1000 km vasta meikäläisen toimesta takana. Hyvin tuo kyllä vaihtaa, mutta niin kai 42 t ajetun vielä pitääkin.
Kävin joulun tienoilla katsomassa ja ajamassa kaikki alle 100t ajetut ärrät, niitä oli silloin kolme tarjolla nettiautossa (kaikki jo myyty, yhden ostin itse). Kaikki vaikuttivat erittäin soivilta peleiltä, joten saattaa nuo pikkasen päälle satkun ajetutkin olla hyvin pidettynä erittäin hyviä vaihtoehtoja. Nyt oli taas muutama vähemmän ajettu yksilö myynnissä nettiautossa ja oikotiellä, kannattaa käydä ajamassa ja vertailemassa.
Kävin joulun tienoilla katsomassa ja ajamassa kaikki alle 100t ajetut ärrät, niitä oli silloin kolme tarjolla nettiautossa (kaikki jo myyty, yhden ostin itse). Kaikki vaikuttivat erittäin soivilta peleiltä, joten saattaa nuo pikkasen päälle satkun ajetutkin olla hyvin pidettynä erittäin hyviä vaihtoehtoja. Nyt oli taas muutama vähemmän ajettu yksilö myynnissä nettiautossa ja oikotiellä, kannattaa käydä ajamassa ja vertailemassa.
S-Type R -05
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Moroo,
Pakko laittaa tähän Saksan ystäväni Volvo-terveiset..eikä niin riemulliset..sattuu sitä laatumerkeillekkin,
Minulla Volgassa rapiat 13tkm. klasissa.
Kaheksan donitsin jälkeen laukesi koko moottori (D5) siis vaihdettiin kokonaan uusi ja 9 tkm korvissa vaihdettiin koko diesel- hiukkassuodattimet (katalysaattori )ja vaihdettiin uusi ja 12 tkm päästyään meni koko vaihdelaatikko vaihtoon, siis vaihdettiin uusi 6 pykäläinen. Yhtä kaikki minulla on ollut laina-auto ehkä sen 3- 4 viikkoa ja kaikkineensa autoa on siis parsittu jollain n. 15- 17 t €:lla.
Taidamme siirtyä nyt, kun koko tekniikka on uusittu, sisustuksen vaihtoon.
Pakko laittaa tähän Saksan ystäväni Volvo-terveiset..eikä niin riemulliset..sattuu sitä laatumerkeillekkin,
Minulla Volgassa rapiat 13tkm. klasissa.
Kaheksan donitsin jälkeen laukesi koko moottori (D5) siis vaihdettiin kokonaan uusi ja 9 tkm korvissa vaihdettiin koko diesel- hiukkassuodattimet (katalysaattori )ja vaihdettiin uusi ja 12 tkm päästyään meni koko vaihdelaatikko vaihtoon, siis vaihdettiin uusi 6 pykäläinen. Yhtä kaikki minulla on ollut laina-auto ehkä sen 3- 4 viikkoa ja kaikkineensa autoa on siis parsittu jollain n. 15- 17 t €:lla.
Taidamme siirtyä nyt, kun koko tekniikka on uusittu, sisustuksen vaihtoon.
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Hei!
tuossa edellä päädyttiin V8 s-typeen oletuksella, että siinä olisi eri automaattilaatikko kuin v6 s-typessä. Molemmissa on kuitenkin samat laatikot. Vanhemmissa 5-vaihteisissa on tuo Fordin 5R55N. V6 -ja V8 mallien erona on vain erikokoinen kiinnitys moottoripäässä. Tyyppinumerot ovat V8: XR8P-AC ja V6: XR8P-BC. Uudemmissa 6-vaihteisissa on ZF:n automaattilaatikko.
Oman s-typen 5R55N laatikkoa jouduin käyttämään huollossa. Ei niistä mikään rikki mene eikä niiden käyttöikä lopu rattaiden kulumiseen tai mihinkään muuhun katastrofiin. Planeettavaihteiden eri osia kytkevistä monilevykytkinpakoista vain kuluu kitkapinta. Uusia levypakkoja saa kohtuuhintaan ja osaava automaattivaihteistohuolto osaa niitä vaihtaakin.
Syy kulumiseen voi olla moottoriohjauksen / automaattivaihteiston ohjelmoinnissa. Jaguar on halunnut mahdollisimman pehmeän vaihtotapahtuman. Laatikossa ohjataan solenoideja ns. PWM-signaalilla. Tällä saadaan aikaan sopivan nopea tai hidas toisen kytkimen irroitus ja toisen kytkentä. Ford ATSG huoltokäsikirjan mukaan vaihteen vaihtokohtaan vaikuttaa mm.: ilmastointi päällä/pois, jarrupolkimen asento, moottorin jäähdytysnesteen lämpötila, moottorin kierrokset, kasupolkimen asento, moottorin imuilman lämpötila jne...yhteensä ainakin 12 eri anturilla mitattua tietoa.
Samaa laatikkoa käytetään huomattavasti raskaammissakin autoissa. Niissäkin laatikon mekaniikka kuitenkin kestää.
Muuten V6 s-type on toiminut ihan tavanomaisilla perushuolloilla. Mitään varaosia tavanomaisten suotimenvaihtojen, tulpanvaihtojen jne. lisäksi ei ole tarvinnut. Tämä 65 tuhannen kilometrin kokemuksella.
tuossa edellä päädyttiin V8 s-typeen oletuksella, että siinä olisi eri automaattilaatikko kuin v6 s-typessä. Molemmissa on kuitenkin samat laatikot. Vanhemmissa 5-vaihteisissa on tuo Fordin 5R55N. V6 -ja V8 mallien erona on vain erikokoinen kiinnitys moottoripäässä. Tyyppinumerot ovat V8: XR8P-AC ja V6: XR8P-BC. Uudemmissa 6-vaihteisissa on ZF:n automaattilaatikko.
Oman s-typen 5R55N laatikkoa jouduin käyttämään huollossa. Ei niistä mikään rikki mene eikä niiden käyttöikä lopu rattaiden kulumiseen tai mihinkään muuhun katastrofiin. Planeettavaihteiden eri osia kytkevistä monilevykytkinpakoista vain kuluu kitkapinta. Uusia levypakkoja saa kohtuuhintaan ja osaava automaattivaihteistohuolto osaa niitä vaihtaakin.
Syy kulumiseen voi olla moottoriohjauksen / automaattivaihteiston ohjelmoinnissa. Jaguar on halunnut mahdollisimman pehmeän vaihtotapahtuman. Laatikossa ohjataan solenoideja ns. PWM-signaalilla. Tällä saadaan aikaan sopivan nopea tai hidas toisen kytkimen irroitus ja toisen kytkentä. Ford ATSG huoltokäsikirjan mukaan vaihteen vaihtokohtaan vaikuttaa mm.: ilmastointi päällä/pois, jarrupolkimen asento, moottorin jäähdytysnesteen lämpötila, moottorin kierrokset, kasupolkimen asento, moottorin imuilman lämpötila jne...yhteensä ainakin 12 eri anturilla mitattua tietoa.
Samaa laatikkoa käytetään huomattavasti raskaammissakin autoissa. Niissäkin laatikon mekaniikka kuitenkin kestää.
Muuten V6 s-type on toiminut ihan tavanomaisilla perushuolloilla. Mitään varaosia tavanomaisten suotimenvaihtojen, tulpanvaihtojen jne. lisäksi ei ole tarvinnut. Tämä 65 tuhannen kilometrin kokemuksella.
Kun jotain ruuvaan ja kiilloitan, ruuvaan ja kiilloitan mieluiten Jaguaaria: S-type 3.0 2000, XF 3.0D 2010
Re: s-type vikaantuu
Muutaman vuoden olen ajanut S-typellä (3 L vm. 2001).
Heti alussa (30000 ajettu) moottoria korjattiin Inchcapella
pariin otteeseen, mutta ne menivät takuun piikkiin.
Hieman ihmettelin miten voi lähes uudessa koneessa osat hajota.
Sittemmin joka määräaikaishuollossa kerran vuodessa oli jotain
kuluvaa osaa vaihdettava. Lasku oli järjestään yli 1000 euroa.
Kun mittarissa oli 80 000 km, niin pallonivel ja jokin käsittämätön
määrä varsia ja laakereita piti vaihtaa (1200 euroa).
Olivat ilmeisesti Fordin valmistamia, mikä tietysti selittää
hajoamisen, muttei sitä että Jaguar käyttää sellaista moskaa.
Tässä vaiheessa alkoi pelottaa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Kun tuo S-type on lisäksi minulle liian iso (lapset eivät enää
kulje mukana), niin ajattelin palata luotettavien japanilaisten pariin.
Ostin pienen Lexuksen.
Heti alussa (30000 ajettu) moottoria korjattiin Inchcapella
pariin otteeseen, mutta ne menivät takuun piikkiin.
Hieman ihmettelin miten voi lähes uudessa koneessa osat hajota.
Sittemmin joka määräaikaishuollossa kerran vuodessa oli jotain
kuluvaa osaa vaihdettava. Lasku oli järjestään yli 1000 euroa.
Kun mittarissa oli 80 000 km, niin pallonivel ja jokin käsittämätön
määrä varsia ja laakereita piti vaihtaa (1200 euroa).
Olivat ilmeisesti Fordin valmistamia, mikä tietysti selittää
hajoamisen, muttei sitä että Jaguar käyttää sellaista moskaa.
Tässä vaiheessa alkoi pelottaa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Kun tuo S-type on lisäksi minulle liian iso (lapset eivät enää
kulje mukana), niin ajattelin palata luotettavien japanilaisten pariin.
Ostin pienen Lexuksen.
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Nyt ajossa vm. 2008, aiemmat 2003 ja 2005. Olen aina vaihtanut ennen takuun loppumista, vikoja ei ole ollut muutakuin 2005 ilmastoinnin johtoliitoksissa jotain. Huoltotyö halpa mutta tarvikkeet ja öljyt kalliita!
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Jos kiinnostaa, voin skannata huoltolaskut vuosien mittaan. Se on jokatapauksessa tarkoitus tehdä kun olemme muuttamassa 16500 kilometrin päähän ja oma R ('02/72t) on tulossa myyntiin. Auto on ostettu uutena niin huoltohistoria on hyvin tiedossa
Käyttäjän kannalta auto on ollut kiitettävän huoltovapaa enkä ole kokenut että huollot olisivat olleet erityisen kalliita. Omat (1 vuosi 1. sukupolven S:llä) ja muutaman tutun kokemukset sanoo että Jaguar nosti S-typen laatua melkoisesti ensimmäisen faceliftin yhteydessä. Esimerkiksi tuon ZF:n erinomaisen laatikon käyttäminen myös hinnat-alkaen malleissa, joka teki autosta hyvän vastineen rahoille. Amerikkalainen fiilis palasi sinne mistä tulikin.
"Pahin" tyyppivika autossa oli ratin kitinä, jota jo takuuaikana korjattiin huonolla menestyksellä usealla tavalla. Myöhemmällä takuun jälkeisellä ajalla Inchcape ehdotti korjaukseksi jälleen ohjaustangon vaihtamista (vaihdettu jo kerran aiemmin), johon kerroin muutaman valitun sanan ja kaivoin itse JTB00055:n esiin. Kun lopulta sai huollon lisäämään tuon JTB:n mainitseman lisäaineen ohjausnesteeseen, kitinäkin katosi lopullisesti. Vihdoinkin. Maahantuojan huolto taitaa nykyään keskittyä laskuttamiseen kuin asiakkaasta ja autosta välittämiseen.
Käyttäjän kannalta auto on ollut kiitettävän huoltovapaa enkä ole kokenut että huollot olisivat olleet erityisen kalliita. Omat (1 vuosi 1. sukupolven S:llä) ja muutaman tutun kokemukset sanoo että Jaguar nosti S-typen laatua melkoisesti ensimmäisen faceliftin yhteydessä. Esimerkiksi tuon ZF:n erinomaisen laatikon käyttäminen myös hinnat-alkaen malleissa, joka teki autosta hyvän vastineen rahoille. Amerikkalainen fiilis palasi sinne mistä tulikin.
"Pahin" tyyppivika autossa oli ratin kitinä, jota jo takuuaikana korjattiin huonolla menestyksellä usealla tavalla. Myöhemmällä takuun jälkeisellä ajalla Inchcape ehdotti korjaukseksi jälleen ohjaustangon vaihtamista (vaihdettu jo kerran aiemmin), johon kerroin muutaman valitun sanan ja kaivoin itse JTB00055:n esiin. Kun lopulta sai huollon lisäämään tuon JTB:n mainitseman lisäaineen ohjausnesteeseen, kitinäkin katosi lopullisesti. Vihdoinkin. Maahantuojan huolto taitaa nykyään keskittyä laskuttamiseen kuin asiakkaasta ja autosta välittämiseen.
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Noista JTB:sta: Kun XK8:ni aikanaan yritettiin korjailla Tampereen Inchcapella, ei moottorin moniurahihnaa ja hihnapyöriä saatu millään sopimaan toisiinsa. Katselin JTB:t tuolta GTR:stä, ja siellä oli selvästi kuvattu kaikki autossa olleet ongelmat ratkaisuineen, kuten myös muutama muu autossani esiintynyt pikkuharmi. Mutta ilmeisesti tiedotteiden lukeminen ei kuulu merkkihuolloille.
Paljon tuli turhaa juoksua aikanaan.
Paljon tuli turhaa juoksua aikanaan.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: s-type ja huollot / kustannukset
eipä sillä ole väliä vaikka käyttäisi muualla kuin merkkihuollossa, ei ne takuut siitä lain mukaan ainakaan mene. Jos on vaan asiallinen huoltamo. Itse käyttänyt pari kertaa inchapella ja ei halpaa ole. Sittemmin käyttäny kaverin korjaamolla ja päässyt rutkasti halvemmalla. Ei ne autoliikkeet sitä pahalla katso jos ei lue Inchape huoltokirjassa
x-type 3.0 -01
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Keväällä hankkimani S-type 2001:n 160 000 km huolto tulee ajankohtaiseksi kohta puolin. Ajattelin viedä Lahden Auto-Duoon. Laitan raporttia tuliko yllätyksiä huollon laadun tai hinnan suhteen sekä toisaalta myös itse ajoneuvoa koskien. Lähtökohtaisesti 6000 km ajelun jälkeen S-Typellä, mulla naama on messingillä.
------
Janne
S-type 2001
XF 2010
Janne
S-type 2001
XF 2010
Re: s-type ja huollot / kustannukset
Tässä hiukan käsityksiä S-typen huoltokustannuksista (Auto-Duo Lahti)
Määräaikaishuolto 160 000 km.
Öljyvaihto, suodatin, tulpat, raitisilmasuodatin, joku muu suodatin, polttimo, työt
Huollon ajaksi ilmainen vaihtoauto ja auton pesu. Hintaa 380,64.
Lisäksi vaihdettiin etujarrulevyt ja jarrupalat eteen. Hintaa töineen 570€.
Tästä oli varmaan selvinnyt halvemmalla tilaamalla levyt/palat jostakin ja hoitanut asennuksen jossakin pikkupajalla.
Mutta siitä olisi sitten tullut lisäsäätöä itselle.
Auto myös katsastettiin AutoDuon toimesta, jolle tuli hintaa 59€ + katsastusmaksu ja pakokaasumittaus.
Kokonaisuudelle tuli siis hintaa jonkun verran, mutta määräaikaishuolto-osuus oli minusta jotakuinkin sitä mitä odotin. Jarruasioista ja katsastuksesta itse huolehtimalla olisi minusta voinut säästää noin 300€, mutta siinä olisi ollut askareita, soittelua, järjestelyä ja venailua sitten päiväksi kahdeksi hetkenä tuntematon. Nyt on auto leimassa marraskuuhun 2011 johon aikaan sitten mun kilometreillä tulee tuo seuraava määräaikaishuoltokin.
Palvelu oli ystävällistä.
Määräaikaishuolto 160 000 km.
Öljyvaihto, suodatin, tulpat, raitisilmasuodatin, joku muu suodatin, polttimo, työt
Huollon ajaksi ilmainen vaihtoauto ja auton pesu. Hintaa 380,64.
Lisäksi vaihdettiin etujarrulevyt ja jarrupalat eteen. Hintaa töineen 570€.
Tästä oli varmaan selvinnyt halvemmalla tilaamalla levyt/palat jostakin ja hoitanut asennuksen jossakin pikkupajalla.
Mutta siitä olisi sitten tullut lisäsäätöä itselle.
Auto myös katsastettiin AutoDuon toimesta, jolle tuli hintaa 59€ + katsastusmaksu ja pakokaasumittaus.
Kokonaisuudelle tuli siis hintaa jonkun verran, mutta määräaikaishuolto-osuus oli minusta jotakuinkin sitä mitä odotin. Jarruasioista ja katsastuksesta itse huolehtimalla olisi minusta voinut säästää noin 300€, mutta siinä olisi ollut askareita, soittelua, järjestelyä ja venailua sitten päiväksi kahdeksi hetkenä tuntematon. Nyt on auto leimassa marraskuuhun 2011 johon aikaan sitten mun kilometreillä tulee tuo seuraava määräaikaishuoltokin.
Palvelu oli ystävällistä.
------
Janne
S-type 2001
XF 2010
Janne
S-type 2001
XF 2010