Diesel-S-tyyppien hinnat - empiirinen tutkimus

Yleinen Jaguar-keskustelu
eeimmon
Viestit: 35
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 4:17 pm
Paikkakunta: Helsinki

Diesel-S-tyyppien hinnat - empiirinen tutkimus

Viesti Kirjoittaja eeimmon »

Olen suorittanut pientä katsausta käytettyjen diesel-S-tyyppien pyyntihintoihin, aineistona autoja Nettiauton sivuilta. Samanikäisten ja -kilometristen pyyntihinnat näyttävät vaihtelevan aika lailla.

Hypoteesi: jos auton löytää Tullin Mahti-hintajärjestelmästä, sille on siellä markkinaehtoinen "pyyntihinta" ja "myyntihinta". Tullihan hankkii tuontiautojen verotusta varten tietoja Suomen pyynti- ja myyntihinnoista ulkopuoliselta toimijalta (Grey-Hen?). Ellei käyttöönottokuukautta näkynyt ilmoituksessa, käytin 6. kuukautta, ja aina 15. päivää, koska nämä tarvitaan Mahti-järjestelmässä.

Testausta:
Myyjä Vm Km Nettipyyntihinta Mahti-Ph Mahti-Mh Ph-ero

1. Auto 51 2004 103000 27900 21400 19600 6500
2. LF-cars 2006 68000 28900 28950 26750 - 50
3. Veho Olari 2006 63000 35900 29200 27000 6700
4. Rintajouppi 2006 65000 37900 29000 27000 8900
5. Outlet Car 2006 64000 31900 29000 27000 2900
6. Oulun Rehtiauto 2005 143000 26900 22100 20250 4800
7. Vaihtoautomaa 2007 92000 29900 30800 28500 - 900
8. Raision A+V kesk 2008 112000 32500 32600 30200 - 100
9. Autosalpa 2005 120000 26800 23200 21300 3600
10. Inchcape Espoo 2007 94000 36890 30700 28400 6190

Mitä tästä voidaan päätellä, jos mitään? Ainakin Auto 51, LF-cars, Outlet Car näyttävät olevan tuontiatoja myyviä liikeitä. Veho, Inchcape ja Rintajouppi taas ovat suuria uusia ja vaihtoautoja myyviä liikkeitä. Suurimmat erot ovat autoissa 4. 3. 10. ja 1. Pienet taas autoissa 7. 8. ja 2. Ei täysin näytä korreloivan tuontiauto/suuri liike -jakoon.

Näyttää tosin olevan paikoin suuria eroja hintapyynnöissä saman vuotisten ja yhtä paljon ajettujen Suomi/tuonti-autojen välillä: esim auto 3. Veho Olari, 2006 malli, 63 tkm, varustelusta päätellen ns Suomi-auto, pyynti 35900 ja auto 2. LF-cars, 2006 malli, 68 tkm, tuontiauto, pyynti 28900. Ei vaikuta perustellulta, ellei Veho ole valmis tinkimään rajusti.

Päätelmä:
Jos Tullin verotusperuste (Mahti) antaa paljon pienemmän arvon kuin autoliikkeen pyynti on, tuntuisi olevan syytä tinkiä kovasti. Muutenhan on kannattavaa tuoda itse auto ulkomailta!
Tuontiautoja on tarjolla ja tulli ei niitä näytä himoverottavan, vaan Mahti antaa usein alemman tai enintään saman verotusarvon kuin se hintataso joka nettiauton pyynneistä päätellen markkinoilla vallitsee.

Kommentoikaapa!
XJ6 4.0 Vanden Plas "Miss Las Vegas"
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Diesel-S-tyyppien hinnat - empiirinen tutkimus

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Moikka Ee,

Olen pitänyt silmällä, mutta mitään sopivaa ei toistaiseksi ole ilmaantunut näköpiiriin.

Sen verran kommentoisin, että ns. tuontiautoja on niin paljon Suomen teillä, että mikään liike ei voi "välttyä" niitä myymästä. Monet suuremmat liikkeet, jotka mielletään vain alkuperäisiä "suomiautoja" myyviksi ei todellisuudessa ole sitä (ja todellakin, tuovat myös alunperin muussa maassa rekisteröityjä autoja suuressa määrin nykyisin). Käytännössä on mahdotonta tulla toimeen enää "suomiautoilla" + vaihtopuolella myytävän kaluston vähyys on todellinen ongelma alalla.

Alleviivaan aina autoyksilön kuntoa ostopäätöstä tehtäessä. Sillä, että onko auto myyty uutena missä, ei ole käytännön merkitystä itse auton kannalta. Mutta ihmisten arvostuksissa voi olla toki eroja. Tietysti aina voidaan universaalisti todeta, että Viron autojen alustat on kuluneempia kuin suomiautojen koska tiestö huonompi tai että saksaautot on paremmin varusteltuja.


Kuulolla,
Sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
eeimmon
Viestit: 35
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 4:17 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diesel-S-tyyppien hinnat - empiirinen tutkimus

Viesti Kirjoittaja eeimmon »

Olen samaa mieltä, en aikonut "mollata" tuontiautoja katsauksessa, useinhan sanotaan että "tuontiauto on muuten samanlainen kuin Suomiauto, paremmin varusteltu vain eikä ole ajettu suolatuilla teillä". Mittari- ym huijaukset ovat sitten erikseen.

Kummastelin lähinnä autoliikkeiden suurta hintapyyntöhajontaa. Tuntuu melkein siltä kuin pyyntihinta otettaisiin usein "hatusta" tai sitten koetetaan kepillä jäätä: meneekö joku innostunut lankaan.

Hain vertailulla tullin Mahti-systeemiin eräänlaista "puolivirallista" markkinahintatasoa, johon vertaamalla olisi helpompi löytää realistinen taso, mitä kohti tinkiä. Mitä arvelette?

Koeajoin muuten tänään yhtä vm 2006 S-typeä. 120 tkm. En ollut ennen kokeillutkaan S'ää. Jotkut detaljit ovat hieman halvan tuntuisia, kattoluukku aiheutti tuulen suhinaa ja tavaratila on naurettavan pieni. Siinä ne varjopuolet olivatkin, mahtava ajaa, kulkee hyvin ja on mukava. Hieno auto!
XJ6 4.0 Vanden Plas "Miss Las Vegas"
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Diesel-S-tyyppien hinnat - empiirinen tutkimus

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Kummastelin lähinnä autoliikkeiden suurta hintapyyntöhajontaa
Vaikuttaisko tuohon kuitenkin jonkinverran se minkälainen linja eri liikkeillä on hyvityksissä? Kun käytettyä vaihdetaan käytettyyn niin hinnoillahan ei ole merkitystä vaan välirahalla....
Käteiskauppa ilman vaihdokkia lienee absoluuttisesti auton oikea arvo, verottomana tai verotettuna. Ja tämäkin vain toteutuneen kaupan hetkellä kaupan tehneiden mielestä... toinen oli valmis maksamaan sen millä toinen luopui :D
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Diesel-S-tyyppien hinnat - empiirinen tutkimus

Viesti Kirjoittaja mikki »

Kortta kekoon kokemusten perusteella:

Kun vihdoin tajusin, että Jaguar on taloudellisesti mahdollinen, mielessä oli juuri S-type.
Taisi olla kesää 2007 kun vm 2005 2,7S aut maksoi 35000km ajettuna 45000e.
6kk myöhemmin samankaltainen maksoi 39000e.
Kesä 2008 35000e.
Vuosi sitten 27500e.
Ja nyt sitten haarukka on mikä on.
Tarvitsin kuitenkin farkun, siis X:n millä takana jo +45000km aika huolettomasti.

Eilen olin Classic Car' ssa Lahdessa.
Kiitän Jagge-osastoa lipusta, avec sai kivan äitienpäivän autojen parissa......
No, oli myös superlounas Vesijärven äärellä ravintola Lokissa!

Etsintä sopivanhintaisen XF 3,0:n perässä jatkuu, talokin myynnissä.
Kolme sijoitusyksiötä vai kaksi ja kalliimpi Jagge??????
Elämäniloa vai turvallisempaa taloutta ( putkiremonttihuolta yksi vähemmän)....!?

Ai niin, tarvitaan yksi S:n perusvanne 7-puolaa, pikkuperäkärryn ja X:n farmarin vetokoukun lisäksi.
Jos on, meilaapa tai yv.
mikki@kolumbus.fi
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Diesel-S-tyyppien hinnat - empiirinen tutkimus

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Vanha "nyrkkisääntö" siitä että auton arvosta katoaa 1/4 vuosittain pitää yllättävän hyvin paikkansa. Poikkeuksia ja hajontaa tietysti aina löytyy mutta noin yleistäen noin ne hinnat käyttäytyy. Omistajat kokee asian hieman erilailla kun käytettyjen ostajat....
Kolme sijoitusyksiötä vai kaksi ja kalliimpi Jagge??????
Mä hankkisin vain kaksi.... tänne ne kaikki jää kun lähtö tulee mutta jotenkin ainakin itseä elämän pikku nautinnot lämmittäisivät enemmän kuin osakekirjat.... :D
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Vastaa Viestiin