XJ40 ja vähän muidenkin vanneongelmat
XJ40 ja vähän muidenkin vanneongelmat
Eli nämä chevyn pikkujaolla olevat 33 et:n omaavat...
Aiheesta löysin paljon keskustelua mutta edelleen kaivelee seuraavat asiat:
-Mistä olette löytäneet kohtuuhintaisia vanteita oikealla ET:llä?
-Saako jostain alkuperäisiä tai alkuperäisen oloisia vanteita? Ja joudunko panttaaman perintöosani ne saadakseni?
-Minkälaisia reikiä lompakkoon ulkomailta rahtaaminen tekee, siis kannattaisiko miettiä britanniaa hankintaa suunnitellessa?
Sentään vähän helpottaa asiaa, että yllättävän monennäköiset rattaat näyttäisivat näyttävän hyviltä photoshopissa mallailemalla.
Aiheesta löysin paljon keskustelua mutta edelleen kaivelee seuraavat asiat:
-Mistä olette löytäneet kohtuuhintaisia vanteita oikealla ET:llä?
-Saako jostain alkuperäisiä tai alkuperäisen oloisia vanteita? Ja joudunko panttaaman perintöosani ne saadakseni?
-Minkälaisia reikiä lompakkoon ulkomailta rahtaaminen tekee, siis kannattaisiko miettiä britanniaa hankintaa suunnitellessa?
Sentään vähän helpottaa asiaa, että yllättävän monennäköiset rattaat näyttäisivat näyttävän hyviltä photoshopissa mallailemalla.
Re: XJ40 ja vähän muidenkin vanneongelmat
Moi
Itse hankin x300 koriseen autoon uudet vanteetja renkaat Englannin ebaysta. Sieltä löytyi suoraan oikealla et:llä ja pulttijaolla olevat vanteet. Kohtuuhinta on tietysti aika henkilökohtainen kysymys, mutta mielestäni hintataso oli sopiva.
X300 jako on muistaakseni 5*120,65 mm onko xj40 sama ?
Alkuperäisistä vanteista en osaa sanoa kun niitä en ole tutkaillut, mutta käytettynä varmasti samasta paikasta löytyy.
Itsellä maksoi rahtikulut alle 100e 19" vanne/rengas paketille kotiovelle toimitettuna. Tosin yrityksillä, jotka kauppaa ebayssa tekevät on varmaan paremmat sopimukset kuin jos yksityinen englannista vanteet Suomeen lähettää.
Tässä vielä kuva autosta keväältä uusien vanteiden kanssa.
Itse hankin x300 koriseen autoon uudet vanteetja renkaat Englannin ebaysta. Sieltä löytyi suoraan oikealla et:llä ja pulttijaolla olevat vanteet. Kohtuuhinta on tietysti aika henkilökohtainen kysymys, mutta mielestäni hintataso oli sopiva.
X300 jako on muistaakseni 5*120,65 mm onko xj40 sama ?
Alkuperäisistä vanteista en osaa sanoa kun niitä en ole tutkaillut, mutta käytettynä varmasti samasta paikasta löytyy.
Itsellä maksoi rahtikulut alle 100e 19" vanne/rengas paketille kotiovelle toimitettuna. Tosin yrityksillä, jotka kauppaa ebayssa tekevät on varmaan paremmat sopimukset kuin jos yksityinen englannista vanteet Suomeen lähettää.
Tässä vielä kuva autosta keväältä uusien vanteiden kanssa.
XJR 95
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Re: XJ40 ja vähän muidenkin vanneongelmat
Englannissa on erittäin paljon alkuperäisvanteita jatkuvasti myynnissä, katso esim. eBay (ebay.co.uk), hintataso on yleisesti ottaen varsin edullinen, mutta rahti maksaa jonkin verran. Kannattaa vaan varoa, jos Teardropseja lähtee ostamaan, ettei vahingossa tule mm-kokoiset (390), joihin renkaidensaanti on ongelmallinen.
Lähes koko XJ40 (ja X300) vannemallisto löytyy myös uusina kaupan, sekä myös uustuotantona. X300 ja XJ40 -vanteet ovat 17" asti vaihtokelpoisia. Myös myöhempien (= X308) vanteet sopivat pulttijaon osalta XJ40:sen ja päinvastoin, mutta kovin matalaprofiiliset aiheuttavat ongelmia nelikymppisessä. Kannattanee valintaa tehdessä myös muistaa että alusta on suunniteltu kumia arvostaen, eli raskaan auton käyttäytyminen on ERITTÄIN paljon parempi vakiokokoisilla renkailla, 16" tai X300 osalta vielä 17". Omasta mielestäni myös esteettiseti ainoa oikea valinta…
Lähes koko XJ40 (ja X300) vannemallisto löytyy myös uusina kaupan, sekä myös uustuotantona. X300 ja XJ40 -vanteet ovat 17" asti vaihtokelpoisia. Myös myöhempien (= X308) vanteet sopivat pulttijaon osalta XJ40:sen ja päinvastoin, mutta kovin matalaprofiiliset aiheuttavat ongelmia nelikymppisessä. Kannattanee valintaa tehdessä myös muistaa että alusta on suunniteltu kumia arvostaen, eli raskaan auton käyttäytyminen on ERITTÄIN paljon parempi vakiokokoisilla renkailla, 16" tai X300 osalta vielä 17". Omasta mielestäni myös esteettiseti ainoa oikea valinta…
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Re: XJ40 ja vähän muidenkin vanneongelmat
Yllättävän nihkeästi löysin noita 16" ja 17" ebaystä (co.uk). Itsellä kun on liian matalat / leveät ja vielä väärällä et:llä, niin tiedän etsiä pyöriä jotka on autoon suunniteltu. On nimittäin yllättävän huono ajettava noin hyväksi ajettavksi.
>Onko tuohon nelikymmpiseen saanut 15" vannetta -93? Yhdet series III auton 15" löysin Suomesta, mutta mahtuvatko ne paikalleen?
Itse itselleni vastaten, eivät mahdu.
>Onko tuohon nelikymmpiseen saanut 15" vannetta -93? Yhdet series III auton 15" löysin Suomesta, mutta mahtuvatko ne paikalleen?
Itse itselleni vastaten, eivät mahdu.
Re: XJ40 ja vähän muidenkin vanneongelmat
Moi,sampop kirjoitti:Yllättävän nihkeästi löysin noita 16" ja 17" ebaystä (co.uk). Itsellä kun on liian matalat / leveät ja vielä väärällä et:llä, niin tiedän etsiä pyöriä jotka on autoon suunniteltu. On nimittäin yllättävän huono ajettava noin hyväksi ajettavksi.
Onko tuohon nelikymmpiseen saanut 15" vannetta -93? Yhdet series III auton 15" löysin Suomesta, mutta mahtuvatko ne paikalleen?
Oletan että on, koska mulla on pari hyväkuntoista muovista napakapselia sellaisiin tehtaan aluvanteisiin, jotka ostin rompetapahtumasta, mutta meidän autossa (X308) olevat 16-tuuman 20 spoket olivatkin erilaiset, nämä näyttäisivät olevan pienempiin samantyyppisiin, eli veikkaan XJ40 tai X300 15-uumaisiin aluvanteisiin, siis sellaisiin, joissa pultit eivät jää näkyviin.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: XJ40 ja vähän muidenkin vanneongelmat
Ainakin tuossa täysmoottorisessa on niin isot jarrusysteemit että eivät mahdu 15" sisään. Puolimoottorisessa 15" lienee ensiasennusvanne (?), ainakin tuossa workshop manualissa puhutaan niistä.jakuvaari kirjoitti:Oletan että on, koska mulla on pari hyväkuntoista muovista napakapselia sellaisiin tehtaan aluvanteisiin, jotka ostin rompetapahtumasta, mutta meidän autossa (X308) olevat 16-tuuman 20 spoket olivatkin erilaiset, nämä näyttäisivät olevan pienempiin samantyyppisiin, eli veikkaan XJ40 tai X300 15-uumaisiin aluvanteisiin, siis sellaisiin, joissa pultit eivät jää näkyviin.sampop kirjoitti:Yllättävän nihkeästi löysin noita 16" ja 17" ebaystä (co.uk). Itsellä kun on liian matalat / leveät ja vielä väärällä et:llä, niin tiedän etsiä pyöriä jotka on autoon suunniteltu. On nimittäin yllättävän huono ajettava noin hyväksi ajettavksi.
Onko tuohon nelikymmpiseen saanut 15" vannetta -93? Yhdet series III auton 15" löysin Suomesta, mutta mahtuvatko ne paikalleen?
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Re: XJ40 ja vähän muidenkin vanneongelmat
XJ 40:ssä 15" oli tosiaan vakiokoko (tai alkupäässä 390 mm) niin pelti kuin kevytmetallivanteissa kaikissa paitsi S (3.2 S ja 4.0 S), Gold ja XJR -malleissa, joissa siis 16", taisipa itse asiassa XJR:n vanne olla (niin ikään ihan omansa, hyvin harvinainen mutta kieltämättä hyvännäköinen sille korimallille) 17":inen . XJ81:ssa, eli täyskoneisissa oli Daimlerissa (DD6) 15" ihan "oma" vanteensa, kun taas Jaguarissa (XJ 12) 16" Lattice. X300:een tulikin sitten isommat, 16" ja (XJR) 17". Nämä vanteet ovat kaikki täysin vaihtokelpoisia.
eBay.n tarjonta tosiaan vaihtelee, Sumujen Saarilta löytyy myös purkaamoja sekä jopa vanteisiin (Jaguariin siis) hieman erikoistuneita firmoja, jonka Stoneleighin matkoihin osallistuneet ovat voineet todeta. Myös JEC:n jäsenet ilmoittelevat lehdessä aikalailla vanteita. Suomessa kannattaa toki purkaamoilta, etenkin Brittiosat, kysellä, ja Triangle Motors toimittaa jopa uusia ihan hyllyiltään olen nähnyt.
Hinnoissa näkee selvästi haluttavuuslisää, Teardropsit saa taskurahalla, Latticet ovat nykyisin jo aika edullisia niinikään, kun sitten esimerkiksi 3.2/4.0 S -mallien 5-spokesit tai etenkin XJR:n vanteet ovat harvinaisempia ja huomattavasti kalliimpia.
Monet käytettynä myytävät sarjat myydään kunnostettuina, joka valitettavasti toisinaan merkitsee hyvin harratajamaista työtä: spraypullolla maalattuja vanteita siis. Kannattaa sii olla selektiivinen, ja myös, mikäli sarja on kovin edullinen, varautua lasipuhallukseen ja kunnon jauhovärimaalaukseen – mikäli estetiikka on tärkeää!
eBay.n tarjonta tosiaan vaihtelee, Sumujen Saarilta löytyy myös purkaamoja sekä jopa vanteisiin (Jaguariin siis) hieman erikoistuneita firmoja, jonka Stoneleighin matkoihin osallistuneet ovat voineet todeta. Myös JEC:n jäsenet ilmoittelevat lehdessä aikalailla vanteita. Suomessa kannattaa toki purkaamoilta, etenkin Brittiosat, kysellä, ja Triangle Motors toimittaa jopa uusia ihan hyllyiltään olen nähnyt.
Hinnoissa näkee selvästi haluttavuuslisää, Teardropsit saa taskurahalla, Latticet ovat nykyisin jo aika edullisia niinikään, kun sitten esimerkiksi 3.2/4.0 S -mallien 5-spokesit tai etenkin XJR:n vanteet ovat harvinaisempia ja huomattavasti kalliimpia.
Monet käytettynä myytävät sarjat myydään kunnostettuina, joka valitettavasti toisinaan merkitsee hyvin harratajamaista työtä: spraypullolla maalattuja vanteita siis. Kannattaa sii olla selektiivinen, ja myös, mikäli sarja on kovin edullinen, varautua lasipuhallukseen ja kunnon jauhovärimaalaukseen – mikäli estetiikka on tärkeää!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Re: XJ40 ja vähän muidenkin vanneongelmat
Minulla olisi ylimääräisenä ilmeisesti xj40 jaguaarin omia alumiinivanteita 2kpl jos joku tarvitsee vaikka vararenkaaksi, tai vaikka peräkärryyn.
Sitten löytyisi joku usa:sta tullut 15" alumiinivanne sarja hyvillä kesärenkailla. Tällä hetkellä xj40 alla.
Jos jotain kiinnostaa,niin ottakaa yhteyttä.
Sitten löytyisi joku usa:sta tullut 15" alumiinivanne sarja hyvillä kesärenkailla. Tällä hetkellä xj40 alla.
Jos jotain kiinnostaa,niin ottakaa yhteyttä.