Koska en ole seurannut S-typen kehitystä niin tiedoissani on harmillinen puute: koska ja mitä tapahtui S-typen faceliftissä?
Hakusessa olisi 3.0l peli käyttöautoksi.
TA
S-typen facelift
S-typen facelift
Jaguar S-type 3.0 -02
Jaguar MK2 2.4 -60 101000DN
Bmw r1100r -96
Bmw r75/5 -72
Nsu Osl 251 -38
Nsu Spezial Max -55
Nsu Quickly -58
Jaguar MK2 2.4 -60 101000DN
Bmw r1100r -96
Bmw r75/5 -72
Nsu Osl 251 -38
Nsu Spezial Max -55
Nsu Quickly -58
Re: S-typen facelift
Suurimmat mun mielestä:
- Automaatti vaihdelaatikko muuttui 5.vaihteisesta 6.vaihteiseksi. Ilmeisesti samalla tuli lisää luotettavuutta vaihteisiin.
- Etupanelin ohjainosa muuttui amerikkalaisesta painikejuhlasta skandinaavisemmaksi
Pieni huomio:
- Jotain ritilöitä ulkoasussa vaihdettiin ja jossain vaiheessa tuli alumiininen konepelti
Lisäksi tehtiin jotain muuta hyödyllistä teknistä, josta joku muuta saa kertoa paremmin. Muotoilu onneksi pidettiin aikalailla samana s-typen loppuun saakka.
- Automaatti vaihdelaatikko muuttui 5.vaihteisesta 6.vaihteiseksi. Ilmeisesti samalla tuli lisää luotettavuutta vaihteisiin.
- Etupanelin ohjainosa muuttui amerikkalaisesta painikejuhlasta skandinaavisemmaksi
Pieni huomio:
- Jotain ritilöitä ulkoasussa vaihdettiin ja jossain vaiheessa tuli alumiininen konepelti
Lisäksi tehtiin jotain muuta hyödyllistä teknistä, josta joku muuta saa kertoa paremmin. Muotoilu onneksi pidettiin aikalailla samana s-typen loppuun saakka.
------
Janne
S-type 2001
XF 2010
Janne
S-type 2001
XF 2010
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Re: S-typen facelift
S-typelle tehtiin itse asiassa kaksi faceliftiä; ensimmäinen vuodelle 2002, johon myös liittyi teknisiä uudistuksia. Tässä vaiheessa myös sisustus uusiutui, etenkin kojelauta muotoiltiin täysin uudelleen. Ulkoisesti ensimmäisen faceliftin tunnistaa hieman yksinkertaisemmin muotoilluista etu- ja takasivuhelmoista sekä leveämmästä etusäleiköstä.
Toinen facelift tuli vuodelle 2005, usein pienempänä pidetty, mutta tässä vaiheessa todellakin miltei jokainen korinpelti muuttui. Ulkonäöllisesti ei suuria eroja näe, silmiinpistävimpänä takaluukun kahvan leveneminen koko luukun levyiseksi kromiseksi "listaksi".
Teknisesti usein sanotaan että ensimmäinen facelift korjasi ongelmat, ja toisen jälkeen vain laatu yhä parani. Ulkonäöllisesti kaikkihan ovat sitä retroa: kakkosen tunnistaa ykkösestä keulastaan, ja kolmonen kakkosesta perästään.
Pieni kurioosatieto: suunnitteluosaston mielestä toista faceliftiä ei pitänyt tulla, vaan koko auto oli muotoiltu tässä vaiheessa uusiksi. Tässä vaiheessa vaan markkinointi laittoi keppejä rattaisiin, ja saikin läpivietyä toiveensa uudelleensuunnitellusta autosta joka olikin samannäköinen kuin edeltäjänsä!
Toinen facelift tuli vuodelle 2005, usein pienempänä pidetty, mutta tässä vaiheessa todellakin miltei jokainen korinpelti muuttui. Ulkonäöllisesti ei suuria eroja näe, silmiinpistävimpänä takaluukun kahvan leveneminen koko luukun levyiseksi kromiseksi "listaksi".
Teknisesti usein sanotaan että ensimmäinen facelift korjasi ongelmat, ja toisen jälkeen vain laatu yhä parani. Ulkonäöllisesti kaikkihan ovat sitä retroa: kakkosen tunnistaa ykkösestä keulastaan, ja kolmonen kakkosesta perästään.
Pieni kurioosatieto: suunnitteluosaston mielestä toista faceliftiä ei pitänyt tulla, vaan koko auto oli muotoiltu tässä vaiheessa uusiksi. Tässä vaiheessa vaan markkinointi laittoi keppejä rattaisiin, ja saikin läpivietyä toiveensa uudelleensuunnitellusta autosta joka olikin samannäköinen kuin edeltäjänsä!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Re: S-typen facelift
Yksi helppo tapa erottaa alkuperäinen ja myöhemmät facelift-autot on taustapeilit. Alunperin ne olivat neliskanttiset, ensimmäisen faceliftin jälkeen linjakkaammat. Peilien jälkeen myöhemmän faceliftin erottaa sitten helposti perästä.
Ajettavuushan tuossa ekassa faceliftissä muuttui käytännössä alkuperäisestä amerikkalaisesta autosta eurooppalaiseksi. Fordin alkuperäiseen vaihdelaatikkoon nähden ZF:n 6-lovinen oli kuin toiselta planeetalta, ja S-type oli jonkin aikaa eniten "low-end" automalli mistä se löytyi (muita käyttäjiä oli mm. BMW:n 7-sarja).
Tuossa toisessa faceliftissä muuttui eniten perä mutta edessäkin mm. nokan kulma muuttui marginaalisesti -- design-ihmisten "täydellisyyden tavoittelua".
Ajettavuushan tuossa ekassa faceliftissä muuttui käytännössä alkuperäisestä amerikkalaisesta autosta eurooppalaiseksi. Fordin alkuperäiseen vaihdelaatikkoon nähden ZF:n 6-lovinen oli kuin toiselta planeetalta, ja S-type oli jonkin aikaa eniten "low-end" automalli mistä se löytyi (muita käyttäjiä oli mm. BMW:n 7-sarja).
Tuossa toisessa faceliftissä muuttui eniten perä mutta edessäkin mm. nokan kulma muuttui marginaalisesti -- design-ihmisten "täydellisyyden tavoittelua".
Re: S-typen facelift
Tässä vastikään S-Typeä päivittäneenä (3.0 V6 2000 --> 4.2 V8 2003) ensimäisessä faceliftissä muutoksia on yllättävän paljon ja ne vaikuttavat auton ajettavuuteen ja toimintaan enemmän kuin päältä arvaisi.
Tärkeimmät muutokset ovat:
1. Uusi etuakselisto
- ajettavuus parani oleellsesti (ei se vanhakaan huono ollut mutta) suuntavakavuus ja ohjaustuntuma ovat aivan eri tasolla.
- uusi akselisto ei kuulemma syö niveliä niinkuin vanhempi
2. Sisustuksen muutokset
- uusi ergonomisempi ja kojelauta
- uudet etuistuimet (tätä ei yleensä mainita, mutta sopivat ainakin minun takapuolelleni paljon paremmin, ovat todellamukavat)
3. Vaihdelaatikko vaihtui
- uusi ZF:n 6-lovinen laatikko toimii paremmin ja on kestävämpi
4. Moottoripuolella 4.0 V8 kasvoi 4.2 litraiseksi
Muutenkin autossa tuntuu tehdyn pientä viilausta siellä sun täällä. Kaikki nappilat ja toiminnot toimii paremmin ja selkeämmin.
Esim keskuslukitus toimii paremmin, ilmastointi antaa todella tasaisen lämmön/jäähdytyksen jne...
Olin jo tyytyväinen tuohon vanhempaankin S-Typeen, mutta täytyy sanoa, että nyt olen enemmän kuin tyytyväinen tähän uudempaan.
Tärkeimmät muutokset ovat:
1. Uusi etuakselisto
- ajettavuus parani oleellsesti (ei se vanhakaan huono ollut mutta) suuntavakavuus ja ohjaustuntuma ovat aivan eri tasolla.
- uusi akselisto ei kuulemma syö niveliä niinkuin vanhempi
2. Sisustuksen muutokset
- uusi ergonomisempi ja kojelauta
- uudet etuistuimet (tätä ei yleensä mainita, mutta sopivat ainakin minun takapuolelleni paljon paremmin, ovat todellamukavat)
3. Vaihdelaatikko vaihtui
- uusi ZF:n 6-lovinen laatikko toimii paremmin ja on kestävämpi
4. Moottoripuolella 4.0 V8 kasvoi 4.2 litraiseksi
Muutenkin autossa tuntuu tehdyn pientä viilausta siellä sun täällä. Kaikki nappilat ja toiminnot toimii paremmin ja selkeämmin.
Esim keskuslukitus toimii paremmin, ilmastointi antaa todella tasaisen lämmön/jäähdytyksen jne...
Olin jo tyytyväinen tuohon vanhempaankin S-Typeen, mutta täytyy sanoa, että nyt olen enemmän kuin tyytyväinen tähän uudempaan.
t. Esko S-Type
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000