S-typen facelift

Yleinen Jaguar-keskustelu
teukka
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 4:53 pm
Paikkakunta: Ikaalinen

S-typen facelift

Viesti Kirjoittaja teukka »

Koska en ole seurannut S-typen kehitystä niin tiedoissani on harmillinen puute: koska ja mitä tapahtui S-typen faceliftissä?
Hakusessa olisi 3.0l peli käyttöautoksi.

TA
Jaguar S-type 3.0 -02
Jaguar MK2 2.4 -60 101000DN
Bmw r1100r -96
Bmw r75/5 -72
Nsu Osl 251 -38
Nsu Spezial Max -55
Nsu Quickly -58
Avatar
zeipai
Viestit: 10
Liittynyt: La Huhti 10, 2010 11:38 am

Re: S-typen facelift

Viesti Kirjoittaja zeipai »

Suurimmat mun mielestä:

- Automaatti vaihdelaatikko muuttui 5.vaihteisesta 6.vaihteiseksi. Ilmeisesti samalla tuli lisää luotettavuutta vaihteisiin.
- Etupanelin ohjainosa muuttui amerikkalaisesta painikejuhlasta skandinaavisemmaksi

Pieni huomio:

- Jotain ritilöitä ulkoasussa vaihdettiin ja jossain vaiheessa tuli alumiininen konepelti

Lisäksi tehtiin jotain muuta hyödyllistä teknistä, josta joku muuta saa kertoa paremmin. Muotoilu onneksi pidettiin aikalailla samana s-typen loppuun saakka.
------
Janne
S-type 2001
XF 2010
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: S-typen facelift

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

S-typelle tehtiin itse asiassa kaksi faceliftiä; ensimmäinen vuodelle 2002, johon myös liittyi teknisiä uudistuksia. Tässä vaiheessa myös sisustus uusiutui, etenkin kojelauta muotoiltiin täysin uudelleen. Ulkoisesti ensimmäisen faceliftin tunnistaa hieman yksinkertaisemmin muotoilluista etu- ja takasivuhelmoista sekä leveämmästä etusäleiköstä.

Toinen facelift tuli vuodelle 2005, usein pienempänä pidetty, mutta tässä vaiheessa todellakin miltei jokainen korinpelti muuttui. Ulkonäöllisesti ei suuria eroja näe, silmiinpistävimpänä takaluukun kahvan leveneminen koko luukun levyiseksi kromiseksi "listaksi".

Teknisesti usein sanotaan että ensimmäinen facelift korjasi ongelmat, ja toisen jälkeen vain laatu yhä parani. Ulkonäöllisesti kaikkihan ovat sitä retroa: kakkosen tunnistaa ykkösestä keulastaan, ja kolmonen kakkosesta perästään.

Pieni kurioosatieto: suunnitteluosaston mielestä toista faceliftiä ei pitänyt tulla, vaan koko auto oli muotoiltu tässä vaiheessa uusiksi. Tässä vaiheessa vaan markkinointi laittoi keppejä rattaisiin, ja saikin läpivietyä toiveensa uudelleensuunnitellusta autosta joka olikin samannäköinen kuin edeltäjänsä!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen facelift

Viesti Kirjoittaja ojala »

Yksi helppo tapa erottaa alkuperäinen ja myöhemmät facelift-autot on taustapeilit. Alunperin ne olivat neliskanttiset, ensimmäisen faceliftin jälkeen linjakkaammat. Peilien jälkeen myöhemmän faceliftin erottaa sitten helposti perästä.

Ajettavuushan tuossa ekassa faceliftissä muuttui käytännössä alkuperäisestä amerikkalaisesta autosta eurooppalaiseksi. Fordin alkuperäiseen vaihdelaatikkoon nähden ZF:n 6-lovinen oli kuin toiselta planeetalta, ja S-type oli jonkin aikaa eniten "low-end" automalli mistä se löytyi (muita käyttäjiä oli mm. BMW:n 7-sarja).

Tuossa toisessa faceliftissä muuttui eniten perä mutta edessäkin mm. nokan kulma muuttui marginaalisesti -- design-ihmisten "täydellisyyden tavoittelua".
Avatar
EskoS
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 4:54 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: S-typen facelift

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Tässä vastikään S-Typeä päivittäneenä (3.0 V6 2000 --> 4.2 V8 2003) ensimäisessä faceliftissä muutoksia on yllättävän paljon ja ne vaikuttavat auton ajettavuuteen ja toimintaan enemmän kuin päältä arvaisi.

Tärkeimmät muutokset ovat:

1. Uusi etuakselisto
- ajettavuus parani oleellsesti (ei se vanhakaan huono ollut mutta) suuntavakavuus ja ohjaustuntuma ovat aivan eri tasolla.
- uusi akselisto ei kuulemma syö niveliä niinkuin vanhempi

2. Sisustuksen muutokset
- uusi ergonomisempi ja kojelauta
- uudet etuistuimet (tätä ei yleensä mainita, mutta sopivat ainakin minun takapuolelleni paljon paremmin, ovat todellamukavat)

3. Vaihdelaatikko vaihtui
- uusi ZF:n 6-lovinen laatikko toimii paremmin ja on kestävämpi

4. Moottoripuolella 4.0 V8 kasvoi 4.2 litraiseksi

Muutenkin autossa tuntuu tehdyn pientä viilausta siellä sun täällä. Kaikki nappilat ja toiminnot toimii paremmin ja selkeämmin.
Esim keskuslukitus toimii paremmin, ilmastointi antaa todella tasaisen lämmön/jäähdytyksen jne...

Olin jo tyytyväinen tuohon vanhempaankin S-Typeen, mutta täytyy sanoa, että nyt olen enemmän kuin tyytyväinen tähän uudempaan.
t. Esko S-Type

Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Vastaa Viestiin