BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Yleinen Jaguar-keskustelu
sivuvaunu
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 8:42 pm

BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja sivuvaunu »

Minulla ei enää 34 vuoden jälkeen kestä takapuoli satulassa istumista eikä ranteet Nortonin tärinää.
British Seagull on jo, ruohonleikkuria en ole vielä löytänyt, niinpä ajattelin siirtyä brittiautoiluun. Eli mahdollisimman vähän
elektroniikkaa sisältävä helppo(?) harrasteauto, ei jokapäiväiseen eikä talviajoon.
Olisko se silloin XJ6 vuodelta jotain?
Se kun on (pyöreälamppuisena) sitä paitsi erittäin kaunis auto.
Tuleeko tekniikan kanssa toimeen, Lucas ja Smith&Sons on tuttuja jo Nortonista, niiden parissa uskoisin edelleen pärjääväni.
Yleensä näkee väitettävän, että Series 3 on kakkosta luotettavampi, mitä muuta eroa niissä on kuin kaasutin/ruiskumoottori?
Jos tällaista lähtee ostelemaan, mihin lähinnä pitää kiinnittää huomiota?
Kertokaa, mie en tiiä mittää!!!
Siili
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 10:06 pm

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja Siili »

kakkos sarjalainen on nätimpi kromipuskureineen.
Ainakin tuo "lwb" malli on linjakkaan näköinen.
Arvelisin että kakkossarjan ongelmat on jo ratkottu kaikissa henkiinjääneissä autoissa, tietenkin vanhoissa leluissa on aina jotain jännää korjattavaa.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Siili kirjoitti:kakkos sarjalainen on nätimpi kromipuskureineen.
Ainakin tuo "lwb" malli on linjakkaan näköinen.
Arvelisin että kakkossarjan ongelmat on jo ratkottu kaikissa henkiinjääneissä autoissa, tietenkin vanhoissa leluissa on aina jotain jännää korjattavaa.
No makuasioita toki, omalla kohdalla tuo S2 SWB coupé tuli pakkomielteeksi ja sellainen piti sitten hankkia.

Sähköjen suhteen nuo eivät ole mitään toiveunia, mielestäni sekä S2 että S3 akilleen kantapää on sulaketaulu kojelaudan alla sekä moninapaliittimet jotka voivat likaantuneina/hapettuneina saada ihmeitä aikaan... :shock:

Eli noissa oikeasti ON aika paljon sähköjuttuja, muttei siis tietokoneita, pahemmin. Loppupään kolmossarjalaisissa on toki ajotietokoneita ja jopa ABS:ää, katalysaattoreita, lambdoja yms.

Ykkössarjalaisessa on vähemmän sähköjuttuja ja sulaketaulu yms. ovat luotettavampia. Ykkössarjan coupeja on maailmassa vain yksi kappale ja se on RHD ja Austraaliassa: http://www.xjc.com.au/prototype.htm

Itse en harrasteautoksi ruiskua halunnutkaan vaan kaksituumaiset SU:t, jotka oman kokemukseni mukaan ovat mitä kiitollisimmat harrastajakaasuttimet (E-typessä kolme sellaista), useimmiten tuo AED, eli automaattirikastin ja kylmäkäyntikaasutin pelottaa ja vikaantuneena se voikin olla iso ongelma, mutta nyt kun on jo muutama kesä takana kakkossarjalaisella, jossa on toimiva AED, toimiva automaatti-ilmastointi, ylivaihde yms. niin ei voi kuin ihmetellä, mitenkä hienostunut ja mukava auto saattoi olla jo 70-luvulla! 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kk1
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja kk1 »

Joopa joo mr.sidecar, sama kuvio oli itsellänikin, toki olen kyllä yhä sekakäyttäjä , niinkuin joku muukin täällä klubissa.
Hankin ser.2 Coupen runsas vuosi sitten. Perusteina olivat: ei tietokoneita, kaasuttimet, osat, jotka ovat konepellin alla, ovat tunnistettavissa (releet ovat releen näköisiä yms.), mahdollisuus "korjata "itse ja vielä Kupeessa tämä korimalli.

Ehkä tärkein neuvo, jonka itsekin sain: Hanki mahdollisimman hyväkuntoinen auto.

terv

kari k
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Niin en tuota MP-taustaani kehdannut edes tunnustaa, koska en koskaan ajanut brittivehkeillä, vaan uudehkoilla nousevan auringon maan tuotteilla, enkä jäänyt sekakäyttäjäksi vaan vaihdoin kerralla 500cc twinin 62 hevosta 4235cc kuutosen teoreettiseen 265 hevoseen! :D

Mutta siis vielä noihin hyviin ohjeisiin, vaikka moni haluaa kunnostaa ja entisöidä, niin kyllä sitäkin aina riittää, mutta lähtökohdaksi ei kannata ottaa toivotonta projektiautoa, taikka vielä vähemmän lahoa, mutta toimivaa vanhusta. Ministeritason kommenttina voisin todeta, että Jaguarin hankinnassa on vain kolme suurta vaaraa: ruoste, ruoste ja ruoste! :twisted:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jaguaristi
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 5:17 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja Jaguaristi »

Mä oon tän perään kuolannu: http://www.nettiauto.com/jaguar/mk10/3501629 :D
Jaguar racing

X-type 2.0D "Ghost Silver" '07
Siili
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 10:06 pm

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja Siili »

Jaguaristi kirjoitti:Mä oon tän perään kuolannu: http://www.nettiauto.com/jaguar/mk10/3501629 :D
niin no tuo saa xj:n vaikuttamaan pienelle. Komeahan tuollainen on :)
sivuvaunu
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 8:42 pm

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja sivuvaunu »

Juu, sekakäyttöä olen kyllä ajatellut, moottoripyöräilyä kun ei koskaan saa lopettaa, sitä pitää vain vähentää.
Muutenhan sen joutuu taas joskus aloittamaan uudestaan ja se taas voi mennä tinkaamiseksi.
Mutta vanhemman Jaguaarin ongelmat on siis yleensä pelleissä, ei tekniikassa.
Eli kakkossarjalaista XJ6: ta etsimään, eihän kellään satu olemaan myytävänä?
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Jaguaristi kirjoitti:Mä oon tän perään kuolannu: http://www.nettiauto.com/jaguar/mk10/3501629 :D
Tuo autohan oli Brittien kohtaamisessa Lautsiassa. Oli aika komea, ja hyväkuntoisen näköinen.
Bentley Mulsanne -89
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Mursu kirjoitti:
Tuo autohan oli Brittien kohtaamisessa Lautsiassa. Oli aika komea, ja hyväkuntoisen näköinen.
Joo, on käsittääkseni yksi parhaista 420G:istä täällä päin. On se komea vehje. jos joskus tuollaisen hommaisin laittaisin varmaan ainakin kapeat valkosivuvyörenkaat, musta ton "kympin" designin suurin ongelma on turhan pienen näköiset pyörät. En vaihtaisi niitä isompiin, mutta renkaan muoto ja sivun profiililla yms. sen voi saada näyttämään suuremmalta.

Jotenkin tykkään itse kuitenkin siitä 420 mallista, varsinkin Daimler Sovereign asussa (vuosilta 1967-1969) enemmän. Noh, eipä tarvii murehtia tuota kun nykyisissäkin autoissa riittää tekemistä. ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

sivuvaunu kirjoitti:Juu, sekakäyttöä olen kyllä ajatellut, moottoripyöräilyä kun ei koskaan saa lopettaa, sitä pitää vain vähentää.
Muutenhan sen joutuu taas joskus aloittamaan uudestaan ja se taas voi mennä tinkaamiseksi.
Mutta vanhemman Jaguaarin ongelmat on siis yleensä pelleissä, ei tekniikassa.
Eli kakkossarjalaista XJ6: ta etsimään, eihän kellään satu olemaan myytävänä?
No, kaikkihan on myytävänä, kysymys on yleensä vain hinnasta! :D
Omastani voin luopua, mutten oikein usko, että kukaan muu Suomessa haluaa yhtä kipeästi alkuperäistä Euro-XJ6C:tä 2-tuumaisilla SU:illa ja manuaalina ylivaihteella, hopeisena ja sinisellä sisustuksella, kuin minä. Ja kun autoon on uponnut jo yli €25k enkä varmasti ala sitä tappiolla myymään. ;)

Niin ja itse en oikein voi tuota sekakäyttöä harrastaa, eli en ole ajanut kaksipyöräistä kohta viiteentoista vuoteen, mutta kyllä varmaan taas joskus! Voisihan sitä jonkun auton vaihtaa vaikka Vincentiin? :o

Niin, vielä siis selvennyksenä, että tokihan vikoja on sähköissä ja miksei mekaniikassakin, jos autolla on kymmeniä vuosia erilaista käyttöä takanaan, MUTTA pointti oli siinä, että niinkuin Kari jo kirjoittikin, on ne kaikki tavallisen ihmisen korjattavissa. Kun hankkii tehtaan korjaamomanuaalin ja varaosakirjan, käyttää oikeita osia ja noudattaa ohjeita, pääsee aika pitkälle. Varsinkin E-typen ja XJ:n kori taas on täynnä monimutkaisia kotelorakenteita jotka voivat pahasti ruostuneina olla melko haastavia korjattavia.

Tässä pari esimerkkiä Jag-loversista (kuvien näkemin taitaa vaatia rekisteröitymisen, mutta se kannattaa aina, tuo on maailman paras Jaguar-tietolähde, aivan varmasti!)

Hollannissa: http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1255432720

Jenkeissä: http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1171434273

Tässä on varsinkin toka kuva hyvin havainnollinen:
http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1097007217

Ja tää on hyvin valaisevaa katseltavaa:
http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1064674459

Sori että noi kaikki oli E-typeistä, tässä olisi yksi kolmossarjan XJ:
http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1259957535

Niin, ykkössarja on kyllä omasta mielestäni neliovisista komein, mutta mitä vanhempi, sitä pidemmälle on ruoste jo saattanut edetä, ellei sitten tee täysentisöintiä tai joku muu ole jo tehnyt sen.

Haepa täältä Kissakulmasta Jonin ykkössarjan Daimleria (4.2L Sovereign) on tosi kauniita kuvia, mutta muistaakseni myös esimerkkikuvia projektista.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

jakuvaari kirjoitti:
Niin, ykkössarja on kyllä omasta mielestäni neliovisista komein, mutta mitä vanhempi, sitä pidemmälle on ruoste jo saattanut edetä, ellei sitten tee täysentisöintiä tai joku muu ole jo tehnyt sen.

Haepa täältä Kissakulmasta Jonin ykkössarjan Daimleria (4.2L Sovereign) on tosi kauniita kuvia, mutta muistaakseni myös esimerkkikuvia projektista.

-Jakuvaari
Sori, lainaan itseäni, mutta ei tuota nin helppo ollutkaan löytää, mutt tässä siteeraan vielä Jonia, kuvat on niinikään Jag-loversissa:
Joni kirjoitti:Kun maalautin omani (ser1 Daimler) löytyi maalaamolta kaikki Jaguarin värit -60 luvulta tähän päivään. Niistä sai aika hyvän suunnan, mutta niinkuin sisustushommissakin, näyttää värit aina hiukan eriltä isolla elävällä pinnalla.

Omassani alkuperäinen väri oli Golden sand ja vaihdoin sen uudempaan Winter goldiin. Muutamista lähteistä olen kuullut, että museoinnissa kelpaa tällainen pikku muutos, mutta mitään suuria muutoksia ei saisi läpi. jos auto on jo museoitu, väriä ei kait saa vaihtaa?

Omasta mielestäni metallivärit ovat aina yhtä upeita. Ne korostavat Jaguarin upeaa muotoilua ja elävät enemmän vallitsevan valon mukaan. Makuasioita...

Täällä kuvia omastani:

http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1212957591

ja muutenkin kannattaa selata tuota XJ-osiota, niin saa käsitystä eri väreistä.

_________________
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Jaguaristi kirjoitti:Mä oon tän perään kuolannu: http://www.nettiauto.com/jaguar/mk10/3501629 :D
Tästä upea "kasi" eli MK VIII Suomeen:

http://www.saloondata.com/cars/detail/?car=780166BW

On e-bayssä, voisi lähteä halvalla, paras kuvien perusteella, mitä olen nähnyt moneen vuoteen...

:mrgreen:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jaguaristi
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 5:17 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja Jaguaristi »

jakuvaari kirjoitti:
Jaguaristi kirjoitti:Mä oon tän perään kuolannu: http://www.nettiauto.com/jaguar/mk10/3501629 :D
Tästä upea "kasi" eli MK VIII Suomeen:

http://www.saloondata.com/cars/detail/?car=780166BW

On e-bayssä, voisi lähteä halvalla, paras kuvien perusteella, mitä olen nähnyt moneen vuoteen...

:mrgreen:

-Jakuvaari
Nätit nakit tuossa ainakin on.
Jaguar racing

X-type 2.0D "Ghost Silver" '07
Mr. Grayhead
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI?

Viesti Kirjoittaja Mr. Grayhead »

Tervetuloa vaan "Brittien" autoilumaailmaan myös,Jagge on suositeltava hankinta. Minä kävin saman "tien" ja hankin XJ12 -93 kesäautoksi Triumphin rinnalle. Olen ajellut brittipyörillä yli 45 vuotta ja vieläkin on Triumphin mittariin tuli tänä vuotena n.5000km, XJ12:n mittariin on tänä vuotena tullut 8000km lisää.
Nahkaa sen pitää olla, jolla istutaan, autossa tai mp:n satulassa!
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
Vastaa Viestiin