Unelmatalli autoharrastusta varten?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Unelmatalli autoharrastusta varten?

Viesti Kirjoittaja hkm »

Moro

Pitäs alkaa suunnittelemaan itselle autotallia, jossa olisi hyvät edellytykset autoharrastamiselle. Onko teistä kukaan sattumalta miettinyt mitä tulisi ottaa huomioon, jotta saisi aikaan tilan jossa "kaikki on kohdallaan". Lähtökohtanani on tila,joka toimisi sekä autotallina kahdelle henkilöautolle että työtilana autoharrastukselle. Mukavaa tietysti olisi, että voisi rakentaa hehtaarihallin mutta tämä ei ole tässä tapauksessa mahdollista. Tilan kooksi olen ajatellut noin 45-55 lattianeliötä. Muuta yleistä nyt lienee hyvä valaistus, betonilattia maalattuna tai muuten pinnoitettuva puhdistettavuuden vuoksi, tarpeeksi rasioita sähkölle jne. Mutta sitten muutama kysymys:

Lämmitysmuoto. Itse ajattelin aluksi että lattialämmitys olisi hyvä ja mukava, varsinkin kun rassaamisessa joutuu usein työskentelemään lattiarajassa. Toisaalta sanotaan, että jatkuvati lämmin talli ei tee gutaa autoille kun varsinkin talvella lämpötilaerot ovat niin suuria ja näin ollen ruostumisriski on suurempi. Jos näin on, niin sitten kai olisi syytä pitää talli lähtökohtaisesti kylmänä ja lämmittää vain tarvittaessa. Mites lattialämmitys suhtautuu tuollaiseen silloin tällöin lämmittämiseen? Kuinka kauan kestää että saadaan semmoset kelit talliin että voi paitasiltaan tehdä töitä. Vai olisiko sittenkin patterit tai muu vastaava lämmitys parempi?

Vedensaanti. Kannattaako panostaa veteen?
Paineilman saanti. Riittääkö letku kompuran perään vai kannattaisiko nysvätä putket seinälle, joista muutama ulostulo paineilmalle. Tuohan eri järin kummoinen homma oisi tehdä. Mutta, onko kokemuksia niin kertokaa mitä kannattaa erityisesti huomioida.

Monttu vai nosturi. Sitten yhteen olennaisimmista asioista. Elikäs tuosta auton alla työskentelystä. Mites on kannattaako muuta kuin monttua edes ajatella? Nosturi kun kuitenkin maksaa jo aikalailla. Jos nosturia suosittelette niin minkälaista? Lähtökohtaisesti olen ajatellut ihan perinteistä rasvamonttua.

Tässä nyt muutama kysymys. Kertokaa ihmeessä mielipiteenne. En usko että olen ainoa tällä foorumilla joka unelmoi kunnon tallista. Onpahan sitten muillekin hyötyä tästä keskutelusta. Toisaalta, ken väittää omaavansa hyvän ja toimivan tallin, kuvailkoon sen täällä. Tietenkin jos satutte tietämään mitä ei ainakaan kannata mennä tekemään, on sekin vähintään yhtä arvokas tieto.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Lämminilmakehitin lämmitykseen, lämpenee nopeasti ja kuivaa auton paremmin.
( ilmasuuttimet monttuun ? ;) )
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Lattialämmitys

Viesti Kirjoittaja jjj »

On siitä etevä että voi pitää matalampaa lämpötasoa eikä se tunnu siltä. Siis siitä peruslämpö. Lisäksi ilmankuivain on kova sana peltien kannalta.

Ideaalikoko on 8*8 metriä. Ovet auki autot vierekkäin mitoitussääntö antaa riittävän työtilan sivusuunnassa. Aika monessa tilanteessa ovien täytyy avautua. 5 metriä pitkän auton eteen tarvitaan 3 metriä työpöytää ja operointia varten.

Tasainen epoksimaalattu lattia on usein eduksi. Tee voimakas kaato sulamisvesille vain talvisen käyttöauton puolelle. Katto lujaksi niin että moottorin nosto onnistuu ainakin sillä työtila puolella.

Nelipistenosturi on hieno - mutta auton kippaajakehikko on paljon parempi - kädet eivät väsy vaakatasossa niin helposti.
Viimeksi muokannut jjj, To Touko 19, 2005 11:57 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

monttu vai nosturi

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Itse olen 2 pilari nosturin kannalla. Ovat suht edullisia ja Käteviä monissa töissä. Itselläkin vielä hankintalistalla. Käytetyn nostimen saa n 1000€ ja uudet taitaa olla 2000€ nurkilla (arvaus)
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Millainen talli

Viesti Kirjoittaja matsu »

Jos suinkin mahdollista, tee tallista niin leveä, että siellä sopii avaamaan Jaggesta molempien puolien ovet täysin avoimiksi, yhtä aikaa. Ja huomioi mahdollinen sivuseinälle tuleva työpöytä.

Minulta jäi edellinen huomioimatta ja kyllä on harmittanut monesti.

- Valoja pitää olla paljon, tehokkaita loisteputkia.
- Katonrajassa olevat ikkunat ovat siitä hyviä, ettei ulkoa näe talliin ja lasit eivät rikkoonnu, jos työpöydällä vähän huiskaa. Huono puoli noissa ylhäällä olevissa ikkunoissa on se, että kun hakee seinältä tai seinällä olevista kaapeista tavaraa, silmät häikäistyvät pahasti ikkunoista tulevasta valosta.
- Jos teet montun, joudut tekemään öljynerotuskaivon. Ja voit joutua tekemään sen, vaikka ei tulisi monttuakaan. Vesipiste asettanee myös omat vaatimuksensa, esim. viemäröinnin.
- Lattialämmitys tuntuisi hyvältä, nouseehan lämmin ilma ylöspäin. Ja mahdollinen vesi kuivaa nopeasti lattialta.
- Tee korkea ovi, jotta pakettiautokin mahtuu sisään.
- Kolmivaihesähköä oltava myös saatavilla.
- Kipsilevy seinissä on halpa, mutta muuten kaamea juttu. Siihen kun kaiken kiinnittäminen on vaikeaa.
- Metallipöydät ja kaapit ovat autotalliin sopivia.
- Laatikoita pitää olla paljon, eri kokoisia.
- Joskus on kiehtonut ajatus, että nelipilarinosturi olisi siitä hyvä, että voisi varastoida toisen auton toisen päälle. Ai että öljyä tippuu :) Niin, ja silloin tallin pitää olla melko korkea.
- Hyvä tuuletusmahdollisuus pitää järjestää.
- Pakokaasuletku/-imuri voisi joskus olla tarpeen
- Tee varmuuden vuoksi tarpeeksi paksu ja riittävästi rautaa sisältävä lattiavalu, jotta nosturin kiinnityksen kanssa ei tule ongelmia.

matsu
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Unelmatalli

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Jos tarkoitus on todella harrastaa, eli tehdä muutakin kuin huoltoa ja polttimojen vaihtoa, mietit rasvamonttua tai nosturia, aiot säilyttää samanaikaisesti käyttöautoa siellä, siihen lisäksi kompura, työpöytä, pari hyllyä jne. Suunnittelemasi lattianeliöt ovat alakantissa. 45 - 55 neliötä tarkoittaa käytännössä jo sitä että oven avaaminen on tarkkaa puuhaa kun tallissa on kaksi normaalin kokoista autoa.
XJ6-86
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 9:58 am
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja XJ6-86 »

Lattialämmitys sähkökaapeleilla kestää kylmänä pitämistä, mutta nestekierrolla toteutetusta ei ole kokemuksia, luulisi senkin kestävän kun käyttää pakkasen kestävää nestettä. Jos on yösähkö käytettävissä voi säästää lämmityskustannuksissa lämmittämällä kylmän betonilattian yöllä. Kannattaa mitoittaa lämmitysteho riittävän suureksi tässä mielessä.
Kylmäänkin talliin pitää järjestää riittävä tuuletus ja veden poisto lattialta, eli riittävä kaato ja huolehdittava sitä ettei vedenpoistoaukot jäädy tukkoon.
Vesipisteen ja viemäröinnin järjestäminen kylmään talliin on ongelma/ työläs jäätymisvaaran vuoksi. Samoin pitää huolehtia muista pakkasessa pilaantuvista aineista.
Jos päätyy lämpimään talliin, on auton kuivuminen järjestettävä tehokkaaksi, tehokkaat puhaltimet ja ilman kuivain voisi olla ratkaisu.

Nostureita koskevia määräyksiä en tunne mutta kannattaa varmistaa, että hyväksynnät ym. tarkastukset on kunnossa, ennenkuin menee työskentelemään auton alle, ettei jää leskeltä henkivakuutusrahat saamata jos auto sattuis putoamaan :cry: .
Lisäksi nosturi vaatii korkeamman tilan,mutta työskentely on mielestäni miellyttävämpää. Montun taas voi aina peittää kun sitä ei tarvitse...
On siinä pähkäilyä varsinkin jos budjetti ei aseta omia rajojaan.
XJ6 4,2 A Sovereign -86
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Viesti Kirjoittaja HEF »

Perussääntö on se, että lämpimän tallin on oltava niin lämmin, että auto alustaltaan yön aikana kerkeää kuivumaan. Tämä siis koskee päivittäisessä käytössä olevaa autoa. Käytännössä tuskin tarvitaan mitään tuuletus/kuivaus
menetelmiä, sillä usein suuret tallin ovet vuotavat jo sen verran. Jos auto on koko ajan hivenen kosteana, niin se ruostuu huippuvauhtia. Tällöin kannattaa käyttöautoa pitää ulkona katoksen alla ja kaapelissa.
Monttua en suosittele. Sen kaivaminen ja tiivistäminen sekä valaistuksen järjestely ovat jo oma hommansa. Sitäpaitsi se on ahdas muuhun kuin öljynvaihtoon. Työkalu, jota tarvitset on tietysti ylhäällä jne, ellei sitten montussa pidä omaa työkalusarjaa työpöytineen. Ja monttu pitää olla koko ajan peitossa, sillä sinne sattaa pudota - lapsiperheet huom.
Oma suosikkini on nelipilari nostin. Sinne on helppo ajaa, ja keventimin ja valoin varustettuna sen alla pystyy tekemään vaikkapa mitä. Toki se on tilaaviepä, mutta edut ovat mielestäni haittoja suuremmat. Niitä saa käytettynä suht edullisesti, ja ovat yleisesti ottaen turvallisia.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
sovereign12
Viestit: 74
Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja sovereign12 »

itselläni on tilaa 60 neliötä ja siihen tilaan mahtuu sopivasti jagge sekä kaksi moottoripyörää. pitkä pöytä sivuseinällä ja kulmasohva nurkassa kirjastona. haponkestävä kivilaatta lattiassa ja lattialämmitys yösähköllä. toimii käytössä mahtavasti.

itselläni tallin isoa ovea ei avata talvella kuin kerran kuussa raolleen, jotta pakokaasuletkut pääsee ulos ilmastoinnin kompuran pyörittämisen takia käyttäessäni autoa. talli on pyhitetty kokonaan harrastusautolle ja käyttöauton pitäisin ehdottomasti eri tilassa joko väliseinällä erotettuna tai kokonaan eri rakennuksessa.

tuo nosturi-juttu kyllä kiinnostaisi itseänikin...pitää tutkia.
vesipistettä en ole kaivannut ja paineilma luikertelee letkussa lattialla :)
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

montun puolesta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Olen samaa tallin laajentamista / rakentamista aprikoinut vuosia ja kun ensin rakensin E-tyypin tarkoitukseen sopimattomassa tallissa ja sitten olen sitä 8 vuotta huoltanut samoin liian ahtaissa tiloissa alkaa mielipiteitä olla jo aika paljon. Sitten on vielä oma (pelti- ?) lehmä ojassa, eli kun vaimon kanssa toimitaan arkkitehteinä, ehtii muille kyllä suunnittelemaan, muttei itselleen...

Olen joitakin valmismontturatkaisuja (EU-hyväksyttyjä tietenkin) kysellyt ulkomailta, mutta saanut kovin huonosti vastauksia. Suomessa ainakin edellytetään tosiaan öljynerottelua ja viemäriä sekä ilmanvaihtoa kaikilta rasvamontuilta. Tämä nostaa hieman kustannuksia ja vaivaa, mutta turvaa ympäristön ja oman hengen säilymisen, häkä kun on ilmaa raskaampaa, voi montussa käydä muutoin hassusti...

Kannatan monttua ainakin oman autoni kohdalla, parista tusinasta rasvanipoja kun muutamat sijaitsevat niin, ettei niihin pääse käsiksi purkamatta ripustusta (jolloin tulee vähän turhan paljon töitä) ellei koko auton paino ole pyörillä. Kaikenlaisia säätöjä ja tarkistuksia pitäisi myös päästä tekemään vastaavalla tavalla, joskus jopa niin, että auton pitäisi olla täysin vaakasuorassa, ja sitten pitäisi vielä voida työntää sitä puoli renkaan pyörähdystä. Ei onnistu useimmilla nostureilla ja semmoisilla nelipylväsnostureilla, joissa on tarpeeksi pitkät rampit tulee tilantarvettakin jo melkoisesti. Tietysti olisi se kaikkein paras vaihtoehto, mutta olen aikonut tyytyä pukit-/monttu-/moottorin ja vaihdelaatikon nosturi-/vinssivaihtoehtoon. Jos tulee täysi projekti, on Jyrin ehdottama kääntelykehikko ehdottomasti listalla, käsittämättömät työasennot kahdeksan vuoden takaa ovat liian hyvin muistissa, meni vielä alle kolmekymmpisenä, muttei enää taitaisi selkä taipua ja kädet venyä tarpeeksi...

-JAG-66-
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin