Jaguar määräaikaishuollot

Yleinen Jaguar-keskustelu
Jagmu
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 30, 2010 10:41 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja Jagmu »

Asunto-ostoksia tehdessäni, minulla on oikeuS saada tietää, mitä korjauksia tai remontteja kohteeseen on tehty. Monesti ainakin kerrostalo- ja rivitalokohteissa asiat näkyvät isännöitsijätodistuksesta. Uusi lakikin on tulossa, mikä vielä parantaa tätä asiaa. Entäs sitten nämä merkkiliikkeen määräaikaishuollot ja korjaukset. Ostin muutama viikko sitten S-typen Inchcapesta ja kaupan jälkeenhän omistin auton. Nyt halusin saada tietoa, mitä määräaikaishuoltojen yhteydessä autooni on tehty muita korjauksia tai kuluvien osien vaihtoja. Tämä tietohan olisi kultaakin arvokkaampaa tulevaisuutta ajatellen. Sitä tietoahan sieltä ei sitten saa, vaikka autoni on huollettu joka kerta heidän pisteessään. Ystävällisen myyjäni avustuksella sain sen verran tietoa, että viime huollon yhteydessä oli vaihdettu sekä jarrulevyt että palat ja olisko ollut vielä joku iskarin kumipusla. Onkohan tämä nyt aivan oikein, että näitä tietoja pimitetään. Voin ymmärtää sen esim. sitä taustaa vastaan, että kun tällainen poropeukalo menee seuraavaan huoltoon, niin minulle on helppo sanoa, että se tukivarsi ja se nivel on vaihdettava. Jos minulla olisi ollut tietoa tälläisten aikaisemmista vaihdoista, voisin kommentoida asioita. Onko kokemuksia tai peräti tietoa siitä, tekevätkö lain kirjaimen mukaan, kun pimittävät huolto- ja korjaushistorian MINUN AUTOSTANI.
Jussi T

S-type 2.7 D A 2006- malli
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja juge »

Hei!
Kyllä valitettavasti tekevät ihan lain mukaan... Nykyään kun ei saa edellisen omistajan yhteystietojakaan auton ostajalle.

Kokemuksesta yksi erittäin hyvä esimerkki: vaimoni osti äidiltänsä sen vanhan auton. Tuli sitten tässä tilanne eteen että piti selvittää koska kyseiseen autoon on jakohihna vaihdettu. Auton merkki on Renault ja anoppini aikana sitä on huollettu Käyttöautolla Rellun huoltosopimuksen nimiin.

Oli muuten kiven takana saada edes se tieto, koska se jakohihna oli vaihdettu. Ei auttanut sanoa että se auto on mun anopin vanha ja on nykyään mun vaimon.

On kyllä siinä mielessä tympeä laki, ja autoliikkeetkin vetoavat yksityisyyden suojaan. Ihan sama juttuhan se on kun verrataan nykyään kerros- ja rivariasumiseen, kun kaikki mitä teet jopa pelkästään tapetinvaihtoa myöden, pitää olla kirjattu ja dokumentoitu ylös. Näillä on vain se ero että asunnot yleensä maksavat enemmän kuin se auto... Mikä yksityisyyden laki se on joka suojaa huomattavasti halvempaa "sijoitusta"...?

On tottakai tuosta asuntojen laista mm. se hyöty että kaikki pintarempat on isännöitsijällä tallessa, ja mm. tiedetään onko kylppärin laatoituksen alla vesieristys ja lämmitys vai ei. Mutta sitä en ymmärrä miksi autoista ei saisi samoja tietoja ylös, mitä ja koska edellinen omistaja on tehnyt tai teetättänyt.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MaraKatti
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 12:19 am

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja MaraKatti »

Hyvät Herrat!

Niin, ja miksei kaikki muutkin kissaihmiset. Ko asia ja ongelma on täysin ko "huoltoliikkeen" väärinymmärrys, tahallinen tai tahaton. Tässä kohtaa edellisten herrojenkin.

Laki edellyttää, että ko. tieto luovutetaan VAIN ja AINOASTAAN auton omistajalle. EI vävypojalle, EI anopille, eikä millekään muullekaan ulkopuoliselle. Siis "rekisteriotteessa merkitylle omistajalle (haltijalle)". Tämä koskee MYÖS auton historiatietoja, niin Trafista, kuin "kaupalliselta rahastajalta". Tämä yksiselitteisesti siitä syystä, että esim. myydessään auton, ko. nykyinen omistaja vastaa KAIKESTA räpellyksestä mitä autolle on sen ikänä tehty, huolimatta siitä, onko tuolloin niitä tehtäessä ollut vielä juridisesti omistaja/ haltija vai ei.

Siis rautalangasta: Ko. tiedot ON LIIKKEEN ANNETTAVA (ei tietenkään ilmaiseksi, jos niiden etsinnästä ja/tai arkistoinnista on oikeasti kulua, tietenkään, koska täytyyhän sitä kaikesta hinta ottaa...) rekisteriin merkitylle omistajalle/haltijalle. Muu on täysin turhaa paskapuhetta. Siitä on ennakkotapauksia, joten pulinat pois ja ko. "huijarihemmoilta" tiedot tiskiin.

:mrgreen: Yks' harvinaisen (ainuan) Suomipedon ylpeä omistaja :mrgreen:
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja mikki »

Moikka!
Sain käytetyn ostettuani mukaan kokonaisen huoltohistorian autosta.
Jokainen toimenpide kirjattu.
Muuten en olisi 100 000km ajettua ensiJaggea yksityiseltä ostanut.
Kyllä ostos kannatti....
Oli mukava mm nähdä: '' auto tuotu hinurilla pihaan, akku tyhjä, uusi vaihdettu xx eur, pvm se ja se''.
Webasto lienee ollut ainakin osasyy.
Itse olen jatkanut samaa.

Kirjaan aina kaiken: polttimot, pyyhkijänsulat sekä renkaanvaihdot , km, pvm ja urien pinta mitattuna.
Kuulostaa varmaan umpipimeältä mutta minkäs hiiri luonteelleen voi.
Ekonomistinen statistikko tms.....

Terveiset Munkkiniemestä, missä parkkipaikat loppu ja auraajilla vaikeaa jo arvata minkä kinoksen alla on peltikissa tai muu auto!
Perustin eilen osakeyhtiön, kaikenlaista konsultointia ym jne....
Mm tarkastuksia viranomaisen valtuutuskirjeellä, virkavastuulla!
Toiminta alkaa 01Jan2011, siihen asti happea ja mukavaa ajelua ja joulun + uv:n viettoa!
YV tai email mikkiätkolumbus.fi
Jagmu
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 30, 2010 10:41 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja Jagmu »

Moi,
Kiitos tähänastisista vastauksista. Mutta Juge sanoo: Laki kieltää antamasta tietoja edellisistä huolloista ja Marakatti sanoo juuri päinvastoin, laki edellyttää, että tiedot annetaan omistajalle. Ota tästä nyt sitten selvää.
Jussi T

S-type 2.7 D A 2006- malli
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja juge »

Nyt täytyy sanoa, että en sitten tiedä, mikä on lainmukaan ja mikä ei, mutta kahdessa aivan eri tapauksessa olen törmännyt juuri samaan juttuun: ei olisi kirveelläkään saanut antaa auton huoltotietoja edellisen omistajan ajalta, ja molemmissa tapauksissa autoliikkeet vetosivat yhteen ja samaan asiaan: yksityisyyden suojaan. "Emme voi antaa noita tietoja, se loukkaa yksityisyyden suojaa" jne jne sanoivat.

Sikäli MaraKatin kirjoitus kuullostaisi kyllä järkevältä, että auton ostohetkellä annetaan ostajalle tiedot auton täydellisestä historiasta ja edellisen omistajan nimi ja puhelinnumero. Muistaakseni kun me vaimon kans ostettiin tuo Jagge, saimme muitta mukisematta edellisen omistajan nimen ja numeron sekä paikkakunnan tietoomme kun paperit autosta kirjoitettiin. No - tuossa vaiheessa se tietty on vähän myöhäistä jos edellinen omistaja kertoo ko. yksilön olevan todellinen maanantaipäivän kappale... :(
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Pistänpä minäkin lusikan soppaan...
Onkos semmosta lakia olemassakaan mikä sanoisi jotain auton huolto ja korjaus historiasta ja sen luovuttamisesta??
Eikös kuitenkin ole niin että joka autolla on historiansa ja se on dokumentoitu tai sitten ei. Sen luovuttaminen jollekkin on kait kyllä ihan sen asia kenellä ne tiedotkin on?? Olen ostanut joskus auton yksityiseltä ja kyllä merkkiliike mulle sen huoltohistorian luovutti, mun mielestä palvelua ja yrityksen valitsema linja. Ei tuohon mikään lakikoukero tai yksityisyyden suoja mitään sano? Esineestähän on kyse.
Ja saahan noi edellisten omistajienkin tiedot vaikka tekstiviestillä...
Täydellistä huoltohistoriaa ei voi edes tietää kukaan muu kuin edelliset omistajat koska autollehan on voitu tehdä mitä/missä vain yritykset/omistajat keneenkään tietämättä toisistaan mitään.. Nysvääjät ja hiiret sälyttää kuitit ja dokumentoi toimenpiteitä mutta harvassa taitaa meitä olla... :shock:
Jos joskus myyn autojani niin enpä usko mitään lakia rikkovani vaikka kerronkin edelliset omistajat/heidän tekemät/teettämät huollot/korjaukset ja omat nysväykseni ko. ajoneuvoon??
Tämä yksiselitteisesti siitä syystä, että esim. myydessään auton, ko. nykyinen omistaja vastaa KAIKESTA räpellyksestä mitä autolle on sen ikänä tehty, huolimatta siitä, onko tuolloin niitä tehtäessä ollut vielä juridisesti omistaja/ haltija vai ei.
Tästä olen kyllä täysin erimieltä, en mielestäni ole millään tavalla vastuusta siitä mitä joku on autolleni aiemmin tehnyt enkä kyllä ole kenellekkään vastuussa siitäkään mitä omalleni autolleni olen tehnyt, tai ehkä korkeintaan viranomaiselle jos teen ajoneuvolain vastaisia muutoksia. Ja vain siinä tapauksessa että käytän ajoneuvoani yleisessä liikenteessä. Omaksi iloksi tallissa voi puuhastella mitä vain ja jopa myydä sen eteenpäinkin.
Toki.. olen lakiasioissakin täysin amatööri :oops:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Tämä yksiselitteisesti siitä syystä, että esim. myydessään auton, ko. nykyinen omistaja vastaa KAIKESTA räpellyksestä mitä autolle on sen ikänä tehty, huolimatta siitä, onko tuolloin niitä tehtäessä ollut vielä juridisesti omistaja/ haltija vai ei.
No joo, luin tuota vielä ajatuksella ja vedänpä sanani takaisin :oops: Siis asiahan on juurikin noin, esim. jos autossa on "väärän" kokoiset pyörät niin kyllähän sen hetkinen omistaja siitä vastaa eikä se kuka ne on alle ruuvannut...
Luetun ymmärtämisessä selvästi vaikeuksia meikäläisellä... sori :oops:
Yks' harvinaisen (ainuan) Suomipedon ylpeä omistaja
Mut kerroppa tästä jotain!
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jagmu
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 30, 2010 10:41 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja Jagmu »

Hei kaikille,
Marakatti kertoi, että huolto- ja korjaustiedot täytyy antaa nykyiselle omistajalle, ja että jos niitä ei anneta, niin löytyy jopa ennakkotapauksia.
Tiedustelin asiaa Jaguarilta Englannista ja IMF:n Jaguar Tekninen Asiantuntija Antti Pekkarinen vastasi Vantaalta:
-Suomen laki määrittelee nämä asiat tietosuojan alaisuuteen, joten edellisen asiakkaan aikaisia korjaustietoja ei saa luovuttaa eteenpäin. Karkeasti ottaen, voidaan määrittää asia siten, että se joka maksaa/on maksanut korjauksen voi saada tiedot korjauksista. Muille osapuolille tietoja ei saa luovuttaa-. Jos jollakulla palstan lukijoista on muuta tietoa, niin odotan kommentteja mielenkiinnolla.
Jussi T

S-type 2.7 D A 2006- malli
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

No, edelleenkään en ole lakimies mutta mun mielestä ollaan tilanteessa jossa yritys tulkitsee lakia varman päälle ja ehkäpä hieman myös oman etunsa mukaisesti?? Kysehän on kuitenkin esineestä ja mites esim. auton historiassa takuuseen tehdyt korjaukset?? Eihän niistä ole omistaja maksanut (paitsi tietysti välillisesti auton hinnassa :mrgreen: ) ja entäs tilanne että auto tulee liikkeeseen vaihdossa ja liike tekee siihen "myyntikunnostuksen"? Pitääkö sekin "salata" ?? Enpä usko että jagge myyjätkään jättävät oikeasti "myyntipuheet" käyttämättä tällaisessa tilanteessa..
Muutenkin ihmettelen noita perusteluita, itse kun sain nuo auton (ei siis jagge vaan muun merkkinen) historia tiedot mitä oli merkkihuollossa tehty niin ei niissä näkynyt omistajan tietoja vaan autoon tehdyt asiat. Toki omistajan tiesin koska häneltä auton suoraan ostin. Tarkoitan siis sitä että eihän yrityksen tarvitse kertoa kuka on työt teettänyt eikä sitä mitä se on maksanut.

Uskon siis edelleen että ei yritys ole kusessa vaikka nuo tiedot luovuttaisikin mutta pelaa varman päälle eikä halua niitä antaa. Ja siihen sillä tietysti on täysi oikeus. Uskon kuitenkin vakaasti siihen että merkkiliikkeessä ei ostotilanteessa kauppa tuohon kaatusi jos tiedot haluaa, jälkikäteen tietysti huonompi huudella tietojen perään..

Nää nyt vaan oli sitten ajatuksia asiasta, tuskin alkuperäistä kysyjää paljon auttavat :oops:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
MaraKatti
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 12:19 am

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja MaraKatti »

Jagmu kirjoitti:Hei kaikille,
Marakatti kertoi, että huolto- ja korjaustiedot täytyy antaa nykyiselle omistajalle, ja että jos niitä ei anneta, niin löytyy jopa ennakkotapauksia.
Tiedustelin asiaa Jaguarilta Englannista ja IMF:n Jaguar Tekninen Asiantuntija Antti Pekkarinen vastasi Vantaalta:
-Suomen laki määrittelee nämä asiat tietosuojan alaisuuteen, joten edellisen asiakkaan aikaisia korjaustietoja ei saa luovuttaa eteenpäin. Karkeasti ottaen, voidaan määrittää asia siten, että se joka maksaa/on maksanut korjauksen voi saada tiedot korjauksista. Muille osapuolille tietoja ei saa luovuttaa-. Jos jollakulla palstan lukijoista on muuta tietoa, niin odotan kommentteja mielenkiinnolla.
Vielä hieman tarkennusta, kun menee setillä puurot ja vellit seekkasin tohkeissaan.....

Pahoittelen, mutta tuon hra "asijantuntijan" sanoma, ei valitettavasti ole ihan koko totuus. Ko. tiedot ovat liikkeen luovutettavissa AINOASTAAN auton nykyiselle omistajalle, kaikkineen. Kyseessä on tietosuojan alainen asia, siinä kohtaa totta, mutta jos omistaja haluaa tiedot OMAN autonsa historiasta, ne voi/täytyy siis antaa/myydä. Ei ne Trafistakaan ilmaisa ole. (Tämä asia ihan omakohtaisesti trafista tarkistettu oman kissan kohdalla, siis kaikki omaa autoani koskeva tieto KUULUU minulle omistajana , so "cut the crab") Edellytyksenä on, että ko pyytäjä on oikea, rekisteriin merkitty, omistaja.

Historia on historiaa ja se tieto kuuluu nykyiselle omistajalle hänen näin halutessa. Näin on esim Trafin autoa koskevien tietojen osalta kuin myös muiden tietojaan arkistoivien lähteiden, kuten korjaamo, automyynti, etc. Ei tietenkaan hinta tms. kahden väliset asiat, mutta ne, jotka liittyvät ko. laitteen ominaisuuksiin ja laitteeseen itseensä, etc. Eikä niitä tarvitse ilman eestä antaa.

Tämmöttii, I rest my case!

** :mrgreen: Orig Fin VDP :mrgreen: **
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Yks' harvinaisen (ainuan) Suomipedon ylpeä omistaja
Orig Fin VDP
Voiko tästä päätellä jotain omalla vastuulla.... :D
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja ojala »

Pari kolme vuotta sitten kysyin Inchcapelta huollon yhteydessä voisivatko tulostaa autolle historian kuluessa tehdyt huollot; auto oli ostettu heiltä uutena, ollut vain minun omistuksessa ja olin tuolloin edelleen omistaja.

Ei onnistunut, "ei pysty tulostamaan kaikkia huoltoja".

Toki itsellä oli kaikki huoltokuitit tallessa ja annoin ne auton uudelle omistajalle kauppojen yhteydessä mutta olisi ollut mukava nähdä mm. mitä tehdaskorjauksia autolle on tehty.
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jaguar määräaikaishuollot

Viesti Kirjoittaja Kopi »

ojala kirjoitti:Pari kolme vuotta sitten kysyin Inchcapelta huollon yhteydessä voisivatko tulostaa autolle historian kuluessa tehdyt huollot; auto oli ostettu heiltä uutena, ollut vain minun omistuksessa ja olin tuolloin edelleen omistaja.

Ei onnistunut, "ei pysty tulostamaan kaikkia huoltoja".

Toki itsellä oli kaikki huoltokuitit tallessa ja annoin ne auton uudelle omistajalle kauppojen yhteydessä mutta olisi ollut mukava nähdä mm. mitä tehdaskorjauksia autolle on tehty.
Jaguar Topix (entinen GTR) näyttää joitain huoltotietoja VIN-koodin perusteella. En tiedä menekö Suomesta tieto tuohon, mutta ainakin Saksan huollot (tai niiden puute) omastani näkyvät. Topix/GTR-linkki löytyy Köpin FAQ:sta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vastaa Viestiin