XK pätkäajossa

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

XK pätkäajossa

Viesti Kirjoittaja Safre »

Meininki olis hommata Xk mutta mietityttää että mitäs kone oikein tykkää kun meillä sen käyttö yleensä sitten olisi ajaa tommosia 3 km pätkiä talvisin. Jep, väärinkäyttöä mutta minkäs teet.

Kestää siinä kuin muutkin koneet pätkäajoa? Kokemuksia?
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XK pätkäajossa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Eipä ole kokemusta kun mun kissa ottaa aina nokoset talvella mutta siirtelyjen yhteydessä olen joskus joutunut reippaastakin pakkasesta laittamaan koneen tulille ja todennut että ainakin nopea on lämpiämään tuo kasi kone.
Samaa konettahan kyllä käytetään muissakin ja enpä ole mihinkään "pätkäajo ongelmiin" törmännyt joten eiköhän tuo siitä selviä siinä kuin muutkin värkit, ideaali käyttöähän tuo ei ole niinkuin totesitkin.
Nuo takimmaisten äänenvaimentajien umpeen jäätymiset lienee mahdollisia tollasessa käytössä kun ovat siellä ihan perässä eivätkä pääse kunnolla lämpiämään? Mutta nehän ei ole siitä kiinni mikä moottori on keulilla vaan johtunevat putkiston rakenteesta? ja sekin saattaa olla enempi XJ:n ongelma, XK:n putkisto lienee hieman lyhyempi, luulisin.
Rohkeesti vaan käyttöön, sillähän se selviää. Jos on vielä "vinter" paketilla varustettu yksilö niin kuin mulla niin mukavahan tuolla olisi talvellakin kurvailla, mä en vaan omalla raski.. :oops:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XK pätkäajossa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Nikasil-V8:llehan on ohje, että pitää välttää pätkäajoa, siis että kone ei koskaan
kerkiä lämmetä normaalilämpöön ja käy aina rikkaalla ja liika bensa huuhtelee öljyt
pois jne.
Eli jos on pätkäajo tavoitteena, niin kannattaa ostaa Nikasil-aikaa tuoreempi XK8.
Aiheesta lisää Jag-loversin XK8-palstalta tai Kissakulmasta (Etsi: Nikasil).
Tai sitten pitää ostaa 50-60-luvun XK... :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XK pätkäajossa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Mulla on kyllä käsitys että toi nikasil "ongelma" vaatis toteutuakseen vielä rikkipitoisen bensalaadun?? vai onkos ongelmia oikeesti ollut muualla kuin alueilla missä on myyty rikkipitoista bensaa vielä 90 luvulla (euroopassa kait vain briteissä? ja ulkopuolella kait jenkeissä?) ? 2000 luvulla rikkipitoista ainetta ei kait enää ole saanut muualta kuin itäblokin maista ja sieltäkin vain joiltakin "ei kansainvälisiltä" öljy yhtiöiltä ja tienvarsi kauppiailta?
Haulla tosiaan löytyy täältäkin paljon asiaa tosta, olen itsekkin siitä tietoa kaivellut eri lähteistä koska omassa on viimisiä valmistettuja "nikasil" koneita ja auto on ollut käytössä alueilla missä rikkipitoista bensaa ei ole myyty... mitään ongelmia ei myöskään ole ilmennyt...
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XK pätkäajossa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Jykkepoika kirjoitti:Mulla on kyllä käsitys että toi nikasil "ongelma" vaatis toteutuakseen vielä rikkipitoisen bensalaadun??
Niin. Tai että ongelma oli monimutkainen ja -ehtoinen, esim rikkibensa-autotkaan eivät hajonneet, jos niillä ei ajettu pätkäajoa. Kun tehdas kuitenkin luopui nikasilista, vaikka rikkibensa oli poistumassa, niin ei se bensa vissiin yksin ollut syyllinen?
Tarkoitin kirjoituksellani sitä, että jos nyt on autoa ostamassa nimenomaan pätkäajoon, niin ei ehkä kannata kaivaa verta nenästä, kun ei-nikasil-autojakin on tarjolla. "Tavalliseen ajoon" V8:ia ostavaa en olisikaan varoitellut, jos ovat 10 vuotta kestäneet niin kestävät vieläkin, luulisin. Ne ongelmathan tulivat aikoinaan hyvin pian esiin.
Jykkepoika kirjoitti: Haulla tosiaan löytyy täältäkin paljon asiaa tosta, olen itsekkin siitä tietoa kaivellut eri lähteistä koska omassa on viimisiä valmistettuja "nikasil" koneita ja auto on ollut käytössä alueilla missä rikkipitoista bensaa ei ole myyty... mitään ongelmia ei myöskään ole ilmennyt...
Joo, niin on mullakin ja 128tkm ilman huolia takana.

Toinen, "tosilyhyen pätkäajon" ongelma, mistä on kirjoitettu on että jos autoa siirtää vain 5-metriä (pihalta talliin tms), niin sen jälkeen on käynnistysvaikeuksia. Moottorinohjaus menee jotenkin virhetilaan. Tuohonkin neuvotaan estolääkkeenä ainakin sen verran käyttöä että lämpömittarin viisari nousee vähän. Tuon olen itsekin kerran kokenut, juuri 5m siirron jälkeen. Vaati 6-7 pitkää sahausta käynnistyäkseen seuraavan kerran.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XK pätkäajossa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Niin. Tai että ongelma oli monimutkainen ja -ehtoinen, esim rikkibensa-autotkaan eivät hajonneet, jos niillä ei ajettu pätkäajoa. Kun tehdas kuitenkin luopui nikasilista, vaikka rikkibensa oli poistumassa, niin ei se bensa vissiin yksin ollut syyllinen?
Tarkoitin kirjoituksellani sitä, että jos nyt on autoa ostamassa nimenomaan pätkäajoon, niin ei ehkä kannata kaivaa verta nenästä, kun ei-nikasil-autojakin on tarjolla. "Tavalliseen ajoon" V8:ia ostavaa en olisikaan varoitellut, jos ovat 10 vuotta kestäneet niin kestävät vieläkin, luulisin. Ne ongelmathan tulivat aikoinaan hyvin pian esiin.
Joo, toi on kyllä hyvin perusteltu. Jos on vaihtoehtoja mistä valita niin tosiaan turha ruveta koekaniiniksi....

Vaikka otsikosta mennään nyt sivuun niin on pakko todeta "nikasil" koneista sen verran että jos ongelmia ei alkutaipaleella ole ollut niin sen jälkeen nuo kyllä tuntuvat kestävän, ainakin juttujen mukaan. Itse en tuollaista ole avannut mutta kesällä kävin Pukkilassa päin ajelulla erään autoharrastajan luona "jarrupaloja mittailemassa" ja hienoja autoja ihailemassa (Terveisiä vaan.. :D ) Siellä niitä näitä turistessa katseltiin paljon ajettua "nikasil" lohkoa (ei ollut nikasil vaan jollain vastaavalla toisella tuotemerkillä "pinnoitettu") eikä tuossa juuri ajetut kilometrit näkynyt. Itse olen aikas vakuuttunut siitä että nuo eri merkkien "nikasil" koneet ja vastaavilla aineilla pinnoitetut kestävät kulumatta kilometrejä huomattavasti enemmän kuin verrokki koneet ilman pinnoitusta... tosin niinkuin köpi kirjoitti niin tehtaat kuitenkin luopuivat noista.. saattaapi niillä olla asiasta hiukkasen enemmän tietoa ja taitoa kun minulla.. :oops:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Re: XK pätkäajossa

Viesti Kirjoittaja Safre »

Lienee siis syytä vältää nikasil koneita, nimittäin kun kuitenkin tulee pätkäajoon.
Mitenkäs muuten.. onkos millaisia kokemuksia cabriosta talvikäytössä?
( Ai mitenniin ihan väärää autoa olen hommaamassa? :P )
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XK pätkäajossa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Eipä taida kukaan ajella cabriolla talvisin kun ei ole kommentteja tullut??.. pistämpä muutaman mielipiteen kun varsinaista talvikäyttökokemusta mullakaan ei ole...
Jaggeissa (kuten useimmissa nykyavoissa) on ns. lämpökatto joka on lämpöarvoiltaan (eristyskyky) parempi kuin peltikatto.. eli lämpö ei ole ongelma tuon perusteella.
Laadukas ja tiivis tuo myöskin on jos kaikki kumitavara on ehjää..
Hydrauliikan kylmä toimivuudella ei liene merkitystä..
Suurimmaksi "ongelmaksi" näkisin talven raakuuden materiaaleille. Tarkoitan sitä että talvikeleillä autot saa päällensä paljon tiesuolaa, tuulilasinpesunestettä ja muuta mömmöä mitä liikenteessä liikkuu. Nämä mössöt vaativat aikas kovia aineita että ne kankaasta saa irti ja jos ei usein putsaa niin varmaan pinttyy mössöt kattoon?? Avoahan ei voi pestä koneissa paitsi ehkä harjattomassa mutta sielläkin käytettävät aineet ei liene kangas katolle kaikkein parhaita?? Eli "käsinpesu" ja kuivaus mahdollisuus olisi talvikäyttöön varsin tarpeellinen..?
Itse olen käsitellyt oman katon autoglymin aineilla eikä ole kesäkäytössä tarvinnut kun vettä käyttää puhdistukseen... eli hyvä käsittely hoitoaineilla antanee mahdollisuuden selviytyä talvesta, tosin mulla ei siis siitä kuitenkaan ole kokemusta.
Mutta en siis nää mitään ongelmaa talvikäytölle jos vain on valmis hyväsymään että kattomateriaali "kuluu" talven aikana enemmän kuin pelti tai sitten tekee töitä enemmän katon hoidon eteen..
Ja saahan noihin "kovakattojakin" talven ajaksi. (ei kyllä ole mun mielestä mitenkään nättejä...)
Ja kuten tuolla aiemmin totesin niin ota semmonen missä on "winter" paketti niin avossakin on lämmitettävät etu- ja takalasit, penkit, peilit yms. talviajoa helpottavat himmelit.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Re: XK pätkäajossa

Viesti Kirjoittaja Safre »

No tuolla ei juurikaan valtateitä tulla sahaamaan edestakas niin...
Mutta toi winter paketti pitääkin pitää mielessä ja kiitos hoitovinkeistä myös.
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XK pätkäajossa

Viesti Kirjoittaja Coupe »

No ei meilläkään avojaggella talvisin ajeta, mutta kyllä meidän rouva lähtee joka aamu paljaan taivaan alta pehmeäkattoisella 306 Pösöllä. Ei mitään ongelmia. Paksu eristetty katto pitää lämpöä hyvin eikä katto vuoda vettä mistään kohtaa. Kun nahkapenkeissä on lämppärit pärjää niilläkin. En valitettavasti hoida sitä hyvin vaan pesen katon samalla liukkarilla, pesuaineella ja painepesurilla kun auton. Oiskohan tämä nyt kolmas talvi ranskalaisella, ja vaikka en itse usko niihin tippaakaan on tämä yksilö ollut uskomattoman ongelmaton. Rouvan edellinen työmatka - auto oli avo Escort ja siinähän oli jopa lämmitetty tuulilasi. Yhdestä alkupään avo XK:8:ista on kokemusta ja siinä ei katto kaikissa olosuhteissa ollut ihan tiiviis. On meillä Mazda MX 5:kin, mutta sen ohut katto ei ole tehty talvikäyttöön.
i
Vastaa Viestiin