Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Yleinen Jaguar-keskustelu
Lode
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 11:56 pm
Paikkakunta: Hki

Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja Lode »

Tervehdys Kissankulmalaiset!
Osaako kukaan antaa vinkkiä, missä ks. projekteihin voisi törmätä kerralla useampaan?
Netistä etsiminen vaikuttaa aika työläältä...
Etsin epatoivoisesti ensimmaista E-sarjan Jaguaariani! Jos voit jotenkin auttaa minua ks. etsinnassa, niin olen ikuisesti kiitollinen!!! OTA YHTEYTTA!!!
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Lode kirjoitti:Tervehdys Kissankulmalaiset!
Osaako kukaan antaa vinkkiä, missä ks. projekteihin voisi törmätä kerralla useampaan?
Netistä etsiminen vaikuttaa aika työläältä...
Jassoo, tiedän tunteen.

Tosin saanko kysyä, miksi etsit juuri "projektia"?

Useimmat projektikuntoiset 2+2:t on joko myyty osiksi tai jo entisöity, mikäli entisöinnissä on järkeä. E-bayssä ja muuallakin kiertävät lähinnä samat raadot, joista ei ole taloudellisesti millään tavalla järkevää enää yrittää autoa entisöidä.

Jaguareissa on tärkeää ostaa mahdollisimman hyvä auto. Niissäkin kyllä taatusti riitttää harrastamista, mutta tulee halvemmaksi kuin mikään projekti eikä johda niin helposti avioeroon ja erakoitumiseen. Täälläkin on yksi tuttu tainnut myydä projektia joka sillä on ollut varmaan 15 vuotta! (tosin on FHC eli 2-paikkainen, ei 2+2)

Erityisesti Jenkkilästä ostaessa kannattaa varoa myös autoja, jotka on kyhätty kasaan ylimääräisistä osista ja joiden kori on mahdollisesti jo vaihdettu, toisin sanoen auto on entisöity ko. identiteetillä ja on jossain toisaalla jo rekisteröitynä ja jäljelle jääneitä romuja myydään "project, no title". Aina jos halua auton Suomessa leimaan, on syytä varmistaa että on "clear title" jossain osavaltiossa, tosin niitäkin saa kolari- ja vakuutussyistä poistetuille autoillekin tehtailtua...

Kannattaa aina varmistaa ensin auton nk. vin# eli alustanumero, ja sitten tarkistaa löytyykö ko. auto mm. täältä:
http://www.xkedata.com

ja liittyykö koko kuvioon jotain epäilyttävää?

Tänne Suomeenkin on hiljattain saapunut yksi aika hyväkuntoinen S1 2+2 josta oli Jenkeissä myyty kolmen SU:n paketti imusarjoineen pois ja laitettu tilalle myöhempien jenkkimallien tupla-Zenith-Strömberg yhdistelmä. Ei välttämättä haittaa toisia, mutta rahallisesti ko. paketilla voi olla hintaa $3000 USD. Ja kyllä ykkössarjalaiseen kuuluu kolme isoa SU:ta! ;)

Kokenut useita Citroen SM:iä ja muita vaikeita autoja entisöinyt kolleegaharrastaja Saksasta osti runsaalla $10k USD:llä projektin Jenkeistä, todetakseen sen korin niin huonokuntoiseksi, että päätyi ostamaan Cambrigdestä erään toisen harrastajatoverin D-type replika-projektistaan talteenottaman melko vähäruosteisen Kalifornia S 1 E-type 2+2 korin. Carsten on harkinnut ruosteisen korin myymistä, koska taas esim. kolariautoon saisi siitä katon ja ehkäpä osan takalokasuojien ylosista, loput on sitten jo niin ruosteen syömää, ettei maksa vaivaa. Sellaista ei yksinkertaisesti kannata entisöidä, tulee halvemmaksi ostaa Martin Robeyltä uusi kori, mutta sitten voi tulla muitakin ongelmia.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan muutamiin projekteihin ja harrastajatovereihin Jag-lovers.org:issä http://forums.jag-lovers.org/index1.php3

Sieltä löytyy myös harrastajien ostetaan/myydään palsta, ostin MKV:seni sitä kautta.

Itse etsin aikanaan mahdollisimman hyväkuntoista autoa ja mieluiten hienosti laitettua, mm. huutokauposista, joiden kataloogeja tilasin useamman kerran. Ainoa syy, että päädyin aikanaan projektiin oli se, että se oli ainoa manuaalivaihteinen LHD Series 1 2+2 meitä (minua ja vaimoani) mielyttävän värisenä. Ei silti, E-type näyttää aina upealta minkä tahansa värisenä, mutta omasta mielestäni 2+2 näyttää paremalta tummissa väreissä, en kuitenkaan halunnut mustaa autoa (pirunmoinen homma pitää hyvännäköisenä) joten vaihtoehtoja oli oikeastaan vain tummanvihreä ja tummansininen. Tosin monet metallivärit, kuten Opalescent Silver Grey, Opalescent Silver Blue olisivat kelvanneet myös.

Halusin nimeomaan 2+2:n sillä meille oli lapsia tulossa (siksi vaihdoin moottoripyörän harrasteautoon) joten takapenkki piti olla ja kun asia valkeni, oli selvää että sen piti ehdottomasti olla ykkössarjalainen, jotta on lasit lamppujen päällä ja kolme SU:ta sekä täydet tehot vaikka olisikin jenkkiversio (vuonna 1966 ainoat erot jenkkiversioissa olivat: tiheämpi perävälitys 1/4 mile aikojen takia, hätävilkut (ihan fiksut olla) ja edessä valkoiset, takana punaiset vilkun lasit (olen laittanut edessä alle oranssit polttimot, niin erottuu liikenteessä paremmin), myöhemmin sitten alkoi nk. SMOG-versioiden erot ja lopuksi tuli vielä hirveät turvapuskurit) joten juuri sellainen oli pakko löytää. Saksalaisen Oldtimermarktin sivuilta löytyi sopiva ilmoitus ja faksikirjeenvaihto sekä saadut valokuvat johtivat Saksan matkaan jne. Silloin ei paljon ollut netissä autoja kaupan. Eikä apua tarjolla, Jag-lovers toimi tosin jo silloin sähköpostilistana ja oli SUUREKSI avuksi.

Lisää tietoa ko. autosta mm. täällä:
http://www.xkedata.com/cars/detail/?car=1E76372BW

Auto on myytävänä, on ollut ilmoituskin täällä joskus, mutta mm. nettiautosta tuli niin paljon avohoidossa olevien häiriköiden painokelvottomia viestejä, että otin pois. Ei ole mikään pakko myydä, mutta hankkisin mielelläni vaikka 30-lukulaisen tai vastaavan, jos saisin talliin tilaa! :)

Ostin ko. auton British Racing Greenenä, maalarin tarkkaavaisuuden ansiosta ja myöhemmin tehtään säätiön alkuperäistodistus vahvisti kuitenkin asian, että auto olikin ollut uutena metallinhohtovihreä ja että tehtaalla ei edes ollut vuosina 1966-67 valikoimassa ollenkaan muuta tummanvihreää, eli tuohon aikaan autoa ei vakiona siis saanut BRG:nä.

Ko. autoon on laitettu viime kesänä kytkin (pitkä tarina) ja nyt vuodenvaihteessa on ammattikorjaamo ja -koneistamo kunnostaneet sylinterinkannen. Siinä lienee kaksi hankalinta/kalleinta projektia E-typen kanssa, jollei sitten korin kunnostusta oteta laskuihin.

Valokuvat entisöinnistä löytyy toki, koko kori peltipaljaana syksyllä 1996, sitten Espoossa maalattu ammattilaisen toimesta Spies-heckerin Permacron väreillä, huolella sävytetty alkuperäisen tummanvihreän metallivärin mukaan, Opalescent Dark Green (jotkut luulee BRG:ksi, toiset hämärissä mustaksi, tähän vuoden aikaan on ilomeisesti keskellä päivääkin hämärää...) Kuvat on ennen digikameraaikaa (pääosin) joten niitä pitää ihmetellä paikan päällä. jotain tosin löytyy mm. Jag-loversista, jos rekisteröidyt sinne (kannattaa, on maksuton) voin laittaa linkkejä.

Auto entisöitiin ensin Saksassa vuosina 1992-1996 ja sitten Suomessa 1996-1998, sen jälkeen on ollut asiallisessa käytössä ja on kovassa iskussa.

Pohjahinta on nyt €43,500,- euroa, Saksassa on vähän huonommin entisöity samanlainen myynnissä Hampurissa, hintapyyntö siellä on €53,500,- euroa. Katso itse:

http://www.classicdriver.com/uk/find/41 ... ID=1814177

(väärä ratti, väärä vaihdekeppi, väärässä paikassa, keskikonsoli on modifioitu sen takia että tuossa on XJ6:n laatikko, johon ei ole vaihdettu E-typen lyhyempää siirtomeknismia yms. niin kuin mun autoon on tehty, vääränväriset tulpanjohdot ja puola, väärät reitit johdoilla jne.)

Kokemuksesta voin silti sanoa, että tuokin auto on €53,500 euron hintaan edullisempi, kun jos ostat 10-20 tonnilla projektin, johon pitääkin tehdä isompia koritöitä, koko hoidon maalaus ja koko tekniikka, siihen ei kovin helposti €30 tonnia riitä. Vaikka tekisi kaiken purkamisen ja kasaamisen itse!

En tosin voi myydä autoa ennen Juhannusta, koska olen vaimon ja kahden lapsen kanssa menossa sillä Sveitsiin E-typen 50-vuotisjuhlatapahtumaan. ;)

Voit silti tulla autoa ihmettelemään, laita yv. jos kiinnostaa niin vaihdetaan s-postia ja puhelinnumeroja?


-Jakuvaari

JK. Puolitoista- ja kakkossarjan autoja saa toki halvemmalla, hyviä ykkössarjalaisia ei:
http://www.anamera.com/en/detail/car/39 ... e=1&ret=63
Viimeksi muokannut jakuvaari, Ti Tammi 11, 2011 12:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi
Olen aina toisinaan kiusannut itseäni ajatuksella e-typen entisöinnistä. Lähtökohta on että tallista löytyisi kattavat perustyökalut hitseineen jne, ja pelti on ainakin nuorempana taipunut toivotulla tavalla eri projekteissa eli ei ihan noviiseja olla. Lisäksi tuttavalla on automaalaamo joten värjäys hoituisi asevelihintaan.

Olen kuitenkin useasti kuullut varoitteluja e-typen asettamista haasteista entisöinnin suhteen kuten jakuvaarikin tuossa varoitteli. Valottaisitko Jakuvaari (tai kommentoikaa, kellä kokemusta on) vielä vähän arvokasta tietoasi/näkemystäsi, mikä e-typessä on erityisen haastavaa... olen kuullut esim, että kori on haastava pellitettävä useine kotelomaisine rakenteineen, mutta onko se lähes suhteettoman vaikea ja suuritöinen (lähtökohtana soodapuhallus ensin ennen peltitöitä)... ja onko se kori lähes satavarmasti näissä 10-15kUSD hintaisissa läpimätä? Entä onko tekniikassa jotakin sellaista joka on joko järjettömän kallista uusia taikka jopa mahdoton saada orkkiksena/aftermarketista?

Entä miten näette 6cyl vai V12... ainakin jenkeistä näkyy löytyvän lähes kaikkia osia myös 12 pyttyiseen, mutta onko suhteettoman työläs ja kallis (esim, koneistaa) tuo 12 pyttyinen.. ja onko sitten ajossa se 6cyl joka kuitenkin antaa e-typessä paremmat fiilikset..(taitaa mennä jo makuasioiden puolelle)?

Tämä aihepiirihän on toki laaja kuin verottajan kukkaro, mutta jos jotakin ajatuksia saisi noin tiivistettynä niin kiitos :)
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Joo, kyllä se vain niin on, että kori on rakenteeltaan liiaan hastava amatööreille (yleensä, toki poikkeuksiakin on) ja jos teettää ammattilaisella on se niin työläs, että harva kukkaro kestää ko. kustannuksia.

Itse ulkohelmat ja mut ulkopellit on pelitöitä osaavan ja sekä hitsauksen että tinauksen hallitsevan toki ihan hyvin mahdollista tehdä, ongelmat ovat yleensä siellä sisällä syvemmällä. Niitä on yleensä mahdotonta nähdä päältäpäin, tai jos ne voi nähdä, on auto jo patologisessa kunnossa! (usein takahelmassa oleva pullistuma on vain jäävuoren huippu!) hyväkuntoisen auton helmat ja monet muuta paikat voi tarkastaa endoskoopin avulla sisältä käsin, ainakin 2+2:n sisähelmoissa on monta pientä tulpattua reikää verhoilun alla, myös takapenkin istuinosan alta pääsee hieman tutkimaan takasillan rakenteita.

Tosin onneksi useimpien 2+2:n rakenne on alunperinkin vahvempi ja jos auto ei ole päässyt täysin rapautumaan, ei noille koteloille yleensä tarvitse tehdä muuta kuin tarkastus, puhdistus ja jonkinlainen ruosteenestokäsittely. (monet tyytyvät ruiskutaman koteloihin sisälle jotain ruosteenestoaineita, toimi käsittääkseni ihan hyvin, jotkut dippaavat koko hoidon johonkin sinkkikylpyyn) Moni OTS on ruostunut siihen malliin, että M. Robeyn uustuotantokori on ihan varteenotettava vaihtoehto.

http://raybuck.com/i-68312-rusfre-clear ... ofing.html

Jag-loversiin rekisteröityminen ja E-type foorumilla näiden asioiden kysely on oikeastaan ihan pakollista kaikille, jotka haluavat hommasta selvitä. Enpä usko että olisin omaakaan projektiani saanut aikanaan valmiiksi ilman silloin sähköpostilla toimineen Jag-loversin apua. Siellä on paljon hyödyllisiä kuviakin, mutta linkit toimivat vain, jos on rekisteröitynyt.

Vaikka siis mun autossa oli varsin hyvä kori jo alunperin ja ed. omistaja oli Saksassa jo teettänyt/tehnyt lähes kaikki peltityöt, silti jouduttiin Suomessa ennen malausta koesovituksen yhteydessä paljastuneita ongelmia korjaamaan, mm. pelkääjän oven kahvan rei'ät eivät osuneet runkoon oikealla tavalla: umpeen hitsaus ja uusien reikien leikkaus, kuskin puolen etulokasuojan ja konepeliin alaosan liitos ei seurannut samaa linjaa, jne.

Lähes kaikissa E-typeissä on pieniä variaatioita monien asioiden suhteen, ovien, konepellin ja takaluukun istumisen suhteen. Väitteet tehtaan huonosta työstä ovat kukkua, kaikki näkemäni ei-entisöidyt, pilaamattomat alkuperäiskuntoiset autot ovat näiden asioiden suhteen 100% kunnossa, mutta monissa entisöidyissä on paljon toivomisen varaa. Jotkut asiat oppii vain kantapään kautta: itsekin surella huolella sovitin konepellin, mielestäni varsin hyvin ja rako koriin oli aika pieni. Liian pieni! Kun sitten +30°C kelissä posotti moottoritiellä, laajeni konepelti sen verran auringossa, että ko. rako meni umpeen ja nirhasi maalia korin rintapellistä, auts!

Myös eturipustuksen korkeus ja koko auton kulma vaihtelee, takajousitus vaikuttaa myös etupäähän! Näihin on annettu kirjoissa oikeat arvot, mutta moni ei tajua, että jos rengaskoko- ja/tai profiili on erilainen, eivät annetut arviot täsmääkään!

Näistä ja monista em. syistä olen päätynyt seuraamaan tehtaan kirjaa kuin raamattua. Toiset varmaan luulevat että olen joku puristi, mutta oman kokemukseni mukaan se vaan tekee kaikista töistä ja elämästä auton kanssa paljon helpompaa, kun voi katsoa tehtaan kirjasta, miten homman pitäsi mennä.

Eikä minulla ole 14 vuoden ja 54.000 km:n jälkeen mitään pahaa sanottavaa analogisesta teknologiasta, perinteisestä kärjellisestä sytytyksestä, alkuperäisistä renkaista (saa uustuotantona, sopii ko. autoon aivan täyellisesti!) tai vuoden 1966 radiosta. ;)
Okei, radio kuuluvuus on vähän kehno (siis ei ääni, se on ihan kiva) ja siksi Suomessa ei välillä saa mitään järkevää kuuluviin, Keski-Euroopassa tulee tämän ansiosta kuunneltua kaikenlaista, koska tajuutta joutuu vaihtamaan usein! FM transmiter toimii hienosti ja sen ansiosta voi halutessaan iPodin avulla kuunnella vuoden 1966 musiikkia!

-Jakuvaari

Jk. Pari linkkiä Jag-lovers tovereiden sivuille, katsokaa ja kauhistelkaa!!! :P

http://picasaweb.google.com/johncnorth/ ... riverSills#

http://www.relicrecyclery.com/Jaguar/63EType.htm

Kuva

Kuva

http://ejag.wordpress.com/ (Rick on melkoinen perfektionisti!)

Tässä näkee hyviä projektikuvia (todella KALLIS projekti), jos skrollaat sinne aivan alas, näkee korin rakenteita myös avattuina, alkuperäiset liitokset on tehty pistehitsaamalla, saumat on sitten tinattu: http://www.classicjaguar.com/bb.html

JK. 2. Tässä esim. ikävä ylläri, britti osti samanlaisen auton kuin mulla, aikoi konvertoida myös manuaali + loikkari niinkuin mulla on JA LHD-RHD. Yllätys: jenkkilässä joku on jostain syystä (tarvikeilmastoinit, poppikoneet yms) leikannut rintapeltiin isoja reikiä siihen kohtaan, mihin ohjauspylvään kuuluisi tulla kiinni!

http://www.xkedata.com/gallery/zoom/?id=143576

Moni jenkki ei myöskään tajua, että nuo kotelot ovat autossa rakenteellisia ja niiden heikentäminen ei ole hyvä idea! V8-konversioissa on usein jopa eturunkoa puukotettu ja palkkeja katkottu! Onneksi koko rungon voi ostaa (ja useimmiten kannattaa ostaa) uustuotantona e-typefabseiltä Englannista. (on parempi kuin alkuperäinen)
Viimeksi muokannut jakuvaari, Su Helmi 13, 2011 9:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kafor kirjoitti:
Olen kuitenkin useasti kuullut varoitteluja e-typen asettamista haasteista entisöinnin suhteen kuten jakuvaarikin tuossa varoitteli. Valottaisitko Jakuvaari (tai kommentoikaa, kellä kokemusta on) vielä vähän arvokasta tietoasi/näkemystäsi, mikä e-typessä on erityisen haastavaa... olen kuullut esim, että kori on haastava pellitettävä useine kotelomaisine rakenteineen, mutta onko se lähes suhteettoman vaikea ja suuritöinen (lähtökohtana soodapuhallus ensin ennen peltitöitä)... ja onko se kori lähes satavarmasti näissä 10-15kUSD hintaisissa läpimätä? Entä onko tekniikassa jotakin sellaista joka on joko järjettömän kallista uusia taikka jopa mahdoton saada orkkiksena/aftermarketista?

Entä miten näette 6cyl vai V12... ainakin jenkeistä näkyy löytyvän lähes kaikkia osia myös 12 pyttyiseen, mutta onko suhteettoman työläs ja kallis (esim, koneistaa) tuo 12 pyttyinen.. ja onko sitten ajossa se 6cyl joka kuitenkin antaa e-typessä paremmat fiilikset..(taitaa mennä jo makuasioiden puolelle)?
Hei,

Edellinen meni vähän pitkäksi (!) Lyhyesti:

Ei. Kyllä voi löytää hyvänkin projektin $10-15k USD, onglma usein vain on, että miten pääsisi tutkimaan korin perusteellisesti. Tosin Jag-loversissa on vapaaehtoisia auttamassa.

Ei osia tarvitse hakea Jenkeistä, kaikkea löytyy Englannista, tosin osa on sitten kiinalaista uustuotantoa ja osa ihan täyttä sontaa, mutta laatuosiakin saa, varsinkin tekniikkaan saa kaikkea, samoin koriin yms. jotkut pisteosat voivat olla hieman hankalampia, mm. juuri S1 2+2 ja puolitoistasarjalaisille spesifiset osat, mutta kaksi kertaa vuodessa on Stoneleigh'ssa rompetapahtuma.

Joo, viimeinen on oikeastaan ihan makuasia. Toki riippuu myös auton käyttötarkoituksesta ja ajotavoista. Meillä autolla on tehty pitkiä reissuja tapahtumiin koti- ja ulkomailla, silloin on kulutuksellakin hieman väliä, siksi oli suorastaan tuuria, että kohdalle osui nk. Auto-MOD konversio, eli manuaali ylivaihteella. Vanhan viisauden mukaan V12 kulut ovat tuplat. Ajomukavuus on myös LWB autoissa paljon parempi, 4.2 ja 5.3 penkit ovat mukavammat ja 2+2 ja S3 autoissa on enemmän jalka- ja pääntilaa kaikille.

Itseäni himotti aikanaan kovasti ostaa alkuperäiskuntoinen V12 OTS Jenkeistä ihan tosissaan, kun oma S1 2+2 oli jo ollut useamman vuoden alla. Ajattelin, että siinä olisi kiva vaihtoehto yksin tai kaksin kesäpäivinä ajaessa, mutta edesmennyt guru, Sumsan Kari sanoi silloin, että mitä mä siitä oikeastaan hyötyisin? "Ai niin, onhan siinä *se* ääni!" :lol:

-Jakuvaari

Jk. Eli jos sen haluaa, niin sitten se on saatava! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Ae-ci4GnR4Y

ja

http://www.youtube.com/watch?v=X-bN2vnsqxQ

(joo, oon ajanut ko. autoa Floridassa! ;)

tai elävä Jaguar:

http://www.youtube.com/user/NeedForSpee ... ILB94xciZM

vaikka ei ne kuutosenkaan soudit ole YHTÄÄN huonot:

http://www.youtube.com/watch?v=ZcQGZhAz ... re=related

http://www.youtube.com/user/NeedForSpee ... JHawWUXbVk
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Kiitos Jakuvaarille varsin monipuolisista ja valaisevista näkökulmista. Kyllähän se on niin asiassa kuin asiassa että kokemusta kannattaa kuunnella ja hyödyntää & ottaa opikseen.

Itse olen järkeillyt tällaista e-typen restauroinnin kustannuspuolta maalaisjärjellä niin että siitä pitäisi selvitä 15..max 25tEUR materiaalikustannuksilla ( sis, moottorin koneistuskustannukset).

Tämän olen järkeillyt jotenkin niin että jos esim, tässäkin esimerkissä...

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=2


...alan erikoisliike Samler´n Antik kauppaa varsin täydellisen oloista avokissaa 43500e hintaan niin normaalien yritysten katetuottomääritelmien mukaan sisäänostohinta lienee ollut jossain reilussa 30000e nurkilla... ja jos joku harrastelija kunnostettuaan auton on sen heille siihen hintaan pystynyt myymään... niin ei siihen harrastajalta kovin paljoa ole voinut mennä yli 20000EUR arvosta kunnostusrahaa..?

Sitten kun mennään hintaluokalta jo yli 60 000EUR autoissa niin ne on oletettavasti kunnostettu näissä alan ammattipajoissa jolloin äkkiä tulee työlle esim, 2000h X 20EUR= 20000EUR lisähintaa.

No nämä ovat nyt vain teorioita ja kuten Jakuvaari totesikin, hyvät ja helpot yksilöt ovat jo entisöityjä ja jäljellejääneissä on moninkertainen työ odottamassa... :(
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tuohon laskelmaan semmoinen kommentti, että oman ja monen Jag-lovers-
kokemuksen mukaan raadon ostohinta+uudet osat > entisöidyn myyntihinta.
Puhumattakaan että työtunneille saisi korvausta. Enkä ole muuta teettänyt
vieraalla kuin maalauksen, eikä sekään tuota yhtälöä muuttaisi.
En tosin ole omaani myynyt enkä edes yrittänyt, mutta enpä usko siitä
saavani enempää kuin olen siihen rahaa laittanut (autoni lempinimi
Ms.Moneypit on ansaittu :) ).
Ehkä tilanne E:ssä ja joissakin harvinaisuuksissa/halutuissa on eri. Mutta
monet joutuvat muuttuneista elämäntilanteista tai juuri sen loppumisesta
johtuen myymään autonsa "tappiolla". Lainausmerkeissä siksi, että en itse
katso tuota entisöintiä silti tappiolliseksi, hauskaa oli, toimi terapiana ja
"lapsen ilo osata" on rahassa mittaamatonta, varsinkin jos päivätyö on
vähemmän konkreettista.
Eli jos haluat ajamaan, osta valmiiksi entisöity, jos tykkäät rassata ja
värkätä ja nautit "oman käden jäljestä", niin osta projekti.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kafor kirjoitti:
Itse olen järkeillyt tällaista e-typen restauroinnin kustannuspuolta maalaisjärjellä niin että siitä pitäisi selvitä 15..max 25tEUR materiaalikustannuksilla ( sis, moottorin koneistuskustannukset).

Tämän olen järkeillyt jotenkin niin että jos esim, tässäkin esimerkissä...

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=2


...alan erikoisliike Samler´n Antik kauppaa varsin täydellisen oloista avokissaa 43500e hintaan niin normaalien yritysten katetuottomääritelmien mukaan sisäänostohinta lienee ollut jossain reilussa 30000e nurkilla... ja jos joku harrastelija kunnostettuaan auton on sen heille siihen hintaan pystynyt myymään... niin ei siihen harrastajalta kovin paljoa ole voinut mennä yli 20000EUR arvosta kunnostusrahaa..?
Jotenkin noin joo, mutta esim. tuon hintaa laskee se, että se on 1.5-sarjalainen jenkkiversio, eli ei SU:ita vaan 2x Zenith-Strömbergit, ameriikan puskiriraudat, epäalkuperäisen värinen katto (laskee pisteitä concoursissa jne.) eikä laseja lamppujen päällä, joka ei ole toisille oleellista, mulle oli! ;)

Niin ja mulla meni aikanaan vuosina 1996-98 noin 150tmk mikä on hieman yli €25k euroa, ja lähtökohta oli "lähes valmis projekti, vain maalaus ja kasaus puuttuu" ja toki rahaa on tuon jälkeenkin mennyt, tosin ei niin kauhean paljon pienempiin projekteihin.

-Jakuvaari
Viimeksi muokannut jakuvaari, To Tammi 13, 2011 1:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kafor kirjoitti:Moi
Olen aina toisinaan kiusannut itseäni ajatuksella e-typen entisöinnistä. Lähtökohta on että tallista löytyisi kattavat perustyökalut hitseineen jne, ja pelti on ainakin nuorempana taipunut toivotulla tavalla eri projekteissa eli ei ihan noviiseja olla. Lisäksi tuttavalla on automaalaamo joten värjäys hoituisi asevelihintaan.
No tässä olisi haasteita pelkäämättömälle harrastajalle melko ainutlaatuinen projekti:

eBay 260720986339

:shock:

-Jakuvaari

JK. Siis ei 4.2L eikä 2+2, vaan varhainen LHD 3.8L OTS, nk. OBL eli Outside Bonnet Latch auto
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja Kafor »

No pitipäs sattua että joku ehti huutaa tuon yksilön pois yli 17000eurolla! Myyjän mukaan pelkillä auton papereillakin olisi arvoa 8000e edestä... huh.

Asiallisesti ottaen oman mieltymykseni mukaan e-typen pitäisi olla avo ja väreinä kelpaisi musta, punainen tai valkoinen... ehkä kovakattoisista kävisi kaksipaikkainen ykkössarjalainen jolloin coupekori oli sopusuhtaisin.. ja kovakattoisessa kävisi useampikin väri.

Kun lisäksi projekti ei saisi paljoa maksaa niin ei taida ihan helposti Karin haaveet kohdata totuutta... :?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kafor kirjoitti:No pitipäs sattua että joku ehti huutaa tuon yksilön pois yli 17000eurolla! Myyjän mukaan pelkillä auton papereillakin olisi arvoa 8000e edestä... huh.
Siis täysin USKOMATONTA! Se myi muutamassa tunnissa £14.000 punnalla!!!

Kyllä mahtaa myyjä Saksassa olla nyt onnellinen, sen näköisessä kunnossa kun se oli vielä jokin aika sitten olisin ymmärtänyt, nyt kori on aivan romuna (takaosa on siis trukin haarukan runtelema) ja siitä voi lähinnä käyttää osan rintapellistä, jotta "alkuperäisyys" säilyy.
http://www.xkedata.com/cars/detail/?car=875268

Joku ilmeisesti TODELLA kaipasi haastetta, ehkä on sitten rahaa liikaa, en usko, että tuo auto on leimassa ennenkuin on kulunut vähintään €50 tuhatta, jos teettää sen jollakin, niin ei riitä €100 tuhattakaan...

:shock:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kafor kirjoitti:Asiallisesti ottaen oman mieltymykseni mukaan e-typen pitäisi olla avo ja väreinä kelpaisi musta, punainen tai valkoinen... ehkä kovakattoisista kävisi kaksipaikkainen ykkössarjalainen jolloin coupekori oli sopusuhtaisin.. ja kovakattoisessa kävisi useampikin väri.

Kun lisäksi projekti ei saisi paljoa maksaa niin ei taida ihan helposti Karin haaveet kohdata totuutta... :?
No nyt Jag-loversissa arveltiin, että mitä kauheamman näköisessä kunnossa, sitä enemmän siitä saa, kun on niin paljon "patinaa" ja "haastetta!" 8)

Mutta vakavasti joo, tavallisimmat värit on heti "Resale Red":in jälkeen BRG ja nuo mainitsemasi, eli mahdollisuuksia pitäisi olla, tosin hyvät ei koskaan ole halpoja, MUTTA ne tulee halvemmaksi kuitenkin, mitä paremman ostat, sitä edullisemmaksi (siis ehkä väärä sana, mutta siis idea on että siihen UPPOAA vähemmän rahaa jatkossa) se tulee, kuten Köpikin totesi jo.

Niin, yhden tuttavan vanhan auton sijaan ainoastaan vanhaan veneeseen saa uppoamaan vielä enemmän rahaa... :lol:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moikka,

Vanha aihe, muta tuli vastaan NIIN HURJA blogi, että on pakko forwardoida... ;)

Tässä siis esimerkki siitä, minkälaisiin kauheuksiin voi törmätä kun ostaa "entisöidyn" E-typen, jos ei ole takeita siitä, että "entisöijä" tiesi mitä oli tekemässä, enkä nyt tarkoita Fingerpori-tyyliin! :shock:

http://www.monocoque-metalworks.com/mai ... estoratio/

Aina on syytä olla valokuvadokumentaatio, mieluiten sellainen jossa näkyy ennen- ja jälkeen ja jokainen hitsisauma ennen kittausta ja maalausta!

-Jakuvaari

Jk. Puolivälissä on aika hienoja "aukileikattuja" kuvia E-typen rungosta/korista!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Lode kirjoitti:Tervehdys Kissankulmalaiset!
Osaako kukaan antaa vinkkiä, missä ks. projekteihin voisi törmätä kerralla useampaan?
Netistä etsiminen vaikuttaa aika työläältä...
Terve,

Älkää nyt hyvä ihmiset ostako ainakaan tätä autoa!!!!

http://www.ebay.com/itm/Jaguar-E-Type-C ... 1442463143

:shock:

Siis se on ensinnäkin ihan varmasti tehty keväällä 1966, eli on kuuskuutonen, kuten mun exä oli, sekin oli Jenkeissä rekisteröity 67:na, ne meilkein aina on.

Mutta tuo on siis niin ruostunut, etten usko sen entisöinnin johtavan mihinkään muuhuin kuin vararikkoon, avioeroon ja lopuksi hermojen ja järjen pettämiseen.


Ei vaiskaan, onhan kaikki tehtävissä, mutta tuossa vaan ei ole mitään järkeä. Saahan siitä "identitteetin" ja sitten pitää salaa ostaa kokonaan uusi kori ja ruuvata siihen ne vähän osat, mitkä tuosta voi ehjänä irti saada ja kutsua sitä sitten "entisöidyksi autoksi".

Pelkaan vaan, että joku wheelers dealer tuon ostaa ja kittaa nätiksi jättäen kaikki ruosteet siine sisään, ja myy e-bayssä.

Katsokaa muuten aina http://www.xkedata.com ja auton valmistenumero, ennekuin ostatte jonkun "entisöidyn" auton, että näette, mikä on ollut lähtökohta, tai onko autolla jo kaksoisolento jossain päin maailmaa...parempi katsoa kuin katua. 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Taisi mennä jo kaupaksi, mutta näin hauskaa kuvausta en muista nähneeni.

Frank ei selvästikään ollut kynämiehiä...

http://www.ebay.com/itm/E-type-pars-or- ... 7675.l2557

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

jakuvaari kirjoitti:Terve,

Taisi mennä jo kaupaksi, mutta näin hauskaa kuvausta en muista nähneeni.

Frank ei selvästikään ollut kynämiehiä...

http://www.ebay.com/itm/E-type-pars-or- ... 7675.l2557

-Jakuvaari
Frankilta saisi muutakin puhdistusta vaativaa: http://www.ebay.com/itm/boat-dock-in-fl ... ther_Boats
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

XJR-99 kirjoitti:[

Frankilta saisi muutakin puhdistusta vaativaa: http://www.ebay.com/itm/boat-dock-in-fl ... ther_Boats
Toi vei kyllä voiton!!!

Onhan se lohduttavaa tietää, että roskat kuuluu kauppaan... :lol:

Enpä ole nauranut kyyneleet silmissä pitkiin aikoihin!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

jakuvaari kirjoitti:
XJR-99 kirjoitti:[

Frankilta saisi muutakin puhdistusta vaativaa: http://www.ebay.com/itm/boat-dock-in-fl ... ther_Boats
Toi vei kyllä voiton!!!

Onhan se lohduttavaa tietää, että roskat kuuluu kauppaan... :lol:

Enpä ole nauranut kyyneleet silmissä pitkiin aikoihin!

-Jakuvaari
Ei toi vielä mitään. Yhdessä "myynti"kuvassa on yrittänyt ottaa kuvan roskistaan, mutta tullutkin samalla teini-selfie itsestään peilin kautta. Voi Frank sentään!.
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Heh heh. Vedet silmissä täälläkin, tiedä sitten naurusta vai itkusta? Franzfranz ei ole mikään turha jätkä. Kaksi annettua feedbackia ja tyytyväisyys jopa 74%. 8 tuntia aikaa ostaa 2/3 koti vain 65k$
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Saksassa (ja Hollannissa) kaikkihan on halvempaa...?

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =216424595

Taisin omaani myydä aikoinaan puoleen hintaan, Saksaanhan se menikin, mutta onneksi jo silloin tajusin kyllä nostaa hintaa.

Aluksihan olisin sen klubitovereille myynyt €43k mutta kansirempan jälkeen (yksi aavistuksen verran vääntynyt venttiili) nostin pyynnin sinne lähemmäs viittäkymmpiä ja sitten hetin vielä viisi tonnia päälle kun laitoin auton kans.väl sivuille nettiin myyntiin. No, muutaman kyselyn ja kuukauden odottelun jälkeen tuli saksalainen ostaja, maksoi käteisellä ja vei pois! :(

Oli meinaan paremmat värit ja automatic -> manual-konversio tehty 100% alkuperäisiosilla, tässä näyttää olevan vielä automaatin keskikonsoli, radiopaneeli ja hassu pussukka vaihdekepillä ja outo tarvikenuppi. 8)

Ai niin ja penkit on jollain "kitillä" uusittu, penkit näyttää ryhdittömiltä ja nahka ohuelta ja liukkalta markettisohvanahalta.

Mutta viisastella voi sen verran, että jos joku muukin joskus halusi Series 1 2+2:sta niin juna näyttää jo menneen, edullisin entisöity yksilö Mobile.de:ssä nayttää nyt olevan €79.999,- EUR. :wink:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja HEF »

Tuo "Restauriert" on kovin venyyyvä käsite. Noihin amerikan herkkuihin pitää suhtautua hirveen varauksella. Kokemusta on. Miksei konehuoneesta
ainoatakaan kuvaa? Pakolliset pisarapeilit, joista ei näy kuin tuulilasin tolpat. Joku hullu tuon pyydetyn varmaan tästäkin maksaa. On sitä sen verran hierottu.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
andreas
Viestit: 17
Liittynyt: La Huhti 10, 2010 7:30 pm

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja andreas »

2+2 s2/3 3500$ hiukan jää hommia tosin itselle, mutta sehän nostaa vain jalostusarvoa...http://www.classicdigest.com/cars/jagua ... -xke/50235
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Etsitään E-type 4.2 2+2 projektia

Viesti Kirjoittaja HEF »

Hangossa olis tiettävästi myynnissä jokin 4.2 lohko.
Lisää infoa autokela(at)elisanet.fi
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Vastaa Viestiin