XJ8 3,2 vai 4,0?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

XJ8 3,2 vai 4,0?

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi

Jälkikasvulle on harkinnassa ensimmäiseksi autoksi saksasta XJ8:n alkupään (97-00 vm) tuotantoa. Tällaisella pelillä poika selviäisi jo hyvin talvenkin ylitse (ainakin jos vertailukohtana pidetään edellisen viestiketjun XJ-S -mallia), mutta tietoa kaivattaisiin tästä 3,2 koneesta.

Konehan on samaa perua kuin isoveljensäkin eli tyyppiviat lienevät samat (mahd, nikasil- ongelma, jakopää ja vesipumppu), suoritusarvot & kulutuslukemat ovat pienemmät, mutta onko tässä 3,2 koneessa vielä jotakin muuta huomioitavaa suhteessa 4,0 koneeseen tai onko X308 korissa jotakin eroa riippuen kummalla moottorilla ovat varustettuja...?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: XJ8 3,2 vai 4,0?

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Koneet ovat niin ominaisuuksiltaan kuin ongelmiltaan identtisiä – tietenkin neljälitraisessa on tehoa jonkinverran enemmän. Vesipumput ja ajoitusketjunkiristimet ovat todellakin ne päällimmäiset "lastentaudit", kun sen sijaan Nikasil-ongelman voi kutakuinkin unohtaa; vuosiin enää siitä ei ole varsinaista ongelmaa olut, koska liittyy ensinnäkin rikkipitoiseen bensiiniin, ja sen lisäksi lyhyiden matkojen ajoon. Rikkipitoistra bensiiniä meillä ei ole tainnut ikinä olla, eikä myöskään esimerkiksi Saksassa (muistaako kukaan että BMW:llä olisi ollut puhetta Nikasil-ongelmista, vaikka niisä käytettiin samoihin aikoihin samaa Nikasil-tekniikkaa!), josta kaiketi suurin osa maamme XJ8-kantaa on uitettu. 3.2 kuluttaa hieman vähemmän, ja tehoa on ihan vuorenvarmasti riittämiin ensiautoksi kenelle vaan… muuten aikalailla saman verran kuin AJ16 4.0 koneessa.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 3,2 vai 4,0?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Ei ole mitään eroa. Ko. malli on ihan veroteknisistä syistä ollut olemassa ja ainoat osat, mitkä 3.2:ssa ovat erilaisia ovat kiertokanget ja kampiakseli, muuten kaikki on ihan samaa.

Niin, paitsi että pikkueroja noissa on, voi vaihdella myös vuosimalleittain, mutta nämä olen ainakin havainnut:

3.2 on kierroslukumitarin ja nopeusmittarin jako tiheämpi, kierroslukumittari menee 8 tonniin ja punainen aluekin on ylempänä. ;)

Eli periaatteessa koska vain isku on lyhyempi 3.2:ssa on se enemmän kierroskone, tehoa on ehkä aavistus vähemmän, ja omassa takalistossa olen huomannut että 4.0:ssa on kyllä enemmän vääntöä alhaalla, mutta tuntuu myös että 3.2 tosiaan kiertää paremmin, eli voi Sport-modessa surutta antaa V8:n laulaa! :D

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 3,2 vai 4,0?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Joo, lastentaudeista:

-vesipumppu on helppo ja halpa vaihtaa, on tosin jo melkovarmaan vaihdettu, niin meilläkin oli

-nikasil tosiaan on aikalailla poissa laskuista, ellei auto ole ollut pitkään käytössä Jenkeissä, Briteissä taikka Venäjällä

-termarinkotelo (puristemuovia) alkaa tämän ikäisissä olla tiensä päässä, kandee vaihtaa vaikka alumiiniseen tarvikesellaiseen jossain yhteydessä

-ketjunkiristimet, siis ne ylemmät 2 kpl on syytä tarkastaa, helppo tehdä, siis se tarkastus, vaihto on sitten hieman työläämpää, jos on tarpeen.

Meidän autolla on takanaan 260tkm Suomessa ja puolatkin, joiden jo luulin oireilevan, ovat alkuperäiset ja ihan kunnossa, kunhan ensin poistin kaiken sen mössön ja veden niistä onkaloista...

-Jakuvaari
Viimeksi muokannut jakuvaari, Su Tammi 30, 2011 6:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ8 3,2 vai 4,0?

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Kiitos kommenteista

Eikös niin että näihin 3,2/4,0 koneisiin löytyy myös hyvin after market lohkolämmittimiäkin talven varalle? Tuli tuosta Jakuvaarin kertomasta mieleeni että kun oman XK8:n vesipumpun vaihdoin viime kesänä ja samalla oli tarkoitus vaihtaa se muovinen termarin kotelokin alumiiniseen... niin jäikin vaihtamatta koska muistaakseni takimmaisia kiinnitysruuveja ei saanut auki ellei imusarjaa olisi ensin irroittanut... eli ei ihan pikku juttu.

Miten Jakuvaari (tai muu, jolla kokemusta) onko tässä X308 korissa ollut matkan varrella sanomista... tai jotakin sellaista johon olisi ostotilanteessa syytä tarkemmin perehtyä? Muistissa on jokin maininta että takapuskurin ja takavalojen välissä oleva korin peltiosien välinen sauma olisi altis ruostumiselle... muistanko oikein, onko muita vinkkejä?

Entä miten ne ylemmät ketjunkiristimet tarkistetaan? Sellaisen neuvon olen kuullut että jos kone tyhjäkäynnillä "rohlottaa" mekaanista ääntä joka kierrosten noustessa poistuu niin se on merkki kiristimien olevan vaihtokunnossa.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 3,2 vai 4,0?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kafor kirjoitti:Kiitos kommenteista

Eikös niin että näihin 3,2/4,0 koneisiin löytyy myös hyvin after market lohkolämmittimiäkin talven varalle? Tuli tuosta Jakuvaarin kertomasta mieleeni että kun oman XK8:n vesipumpun vaihdoin viime kesänä ja samalla oli tarkoitus vaihtaa se muovinen termarin kotelokin alumiiniseen... niin jäikin vaihtamatta koska muistaakseni takimmaisia kiinnitysruuveja ei saanut auki ellei imusarjaa olisi ensin irroittanut... eli ei ihan pikku juttu.

Miten Jakuvaari (tai muu, jolla kokemusta) onko tässä X308 korissa ollut matkan varrella sanomista... tai jotakin sellaista johon olisi ostotilanteessa syytä tarkemmin perehtyä? Muistissa on jokin maininta että takapuskurin ja takavalojen välissä oleva korin peltiosien välinen sauma olisi altis ruostumiselle... muistanko oikein, onko muita vinkkejä?

Entä miten ne ylemmät ketjunkiristimet tarkistetaan? Sellaisen neuvon olen kuullut että jos kone tyhjäkäynnillä "rohlottaa" mekaanista ääntä joka kierrosten noustessa poistuu niin se on merkki kiristimien olevan vaihtokunnossa.
Joo, kyllä ne on parasta tarkistaa ihan sillen, että koko hoito avataan. Jos jo kuulee jotain rohinaa, voi huonolla tuurilla olla myöhäistä, eli tuhoa on jo alkanut tulla. Näin korjaamolla yhden S-typen 4.0L V8:n jossa oli aikamoiset jäljet sylinterissä ja venttiilit ihan kappaleina... Entinen lohko! :(

Jep, imusarja on syytä irroittaa tuon termarinkotelopylvään vaihdossa, mutta siinä on kumitiiviste ja sitä ei tarttee ottaa pois paikoitaan, pultit vaan auki ja sitten sitä voi niostaa etureunasta tarpeeksi, että saa ne pultit paikoillen ja tiukkaan kiinni. En sitä tiennyt kun vaihdoin itse ja taistelin erilaisten pikkuisten väännettyjen 8mm lenkkien kanssa pultit irti imusarja paikoillaan, ei kovin fiksua hommaa!!!

Ei ole meillä ollut tuollapäin koria ruostetta, mutta 2006 kun auto meille tuli korjattiin C-pilarin ja helman liitos takaoven alta molemmilta puolilta, ko. sauma oli alkanut ruostua sisältäkäsin.

Takapuskureita on myös tippunut moottoritielle, kun alumiininen kannake on syöpynyt tomuksi. meillä vaihdettiin ne viime vuonna ja toinen oli enää pyhällä hengellä paikoillaan.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XJ8 3,2 vai 4,0?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Meidän autolla on takanaan 260tkm Suomessa ja puolatkin, joiden jo luulin oireilevan, ovat alkuperäiset ja ihan kunnossa, kunhan ensin poistin kaiken sen mössön ja veden niistä onkaloista...
Moi
Mullakin on noi parhaillaan auki, otin ihan zekkaus mielessä ja ajattelin jos vuotoja löytyy niin vaihdan uudet O renkaat ja samalla olis saanut silmäiltyä yläpuolen kiristimimet.... Olikin onkalot ihan kuivat ja puolistakaan ei löytynyt minkäänlaisia halkeamia ja kun kerran noi O renkaatkaatkaan ei olleet vuotaneet niin on vielä harkinnassa käytänkö venakoppia ollenkaan auki.. Ne sytytys kamojen suoja koppien tiivisteet oli kyllä entiset joten ainakin ne mun täytyy uusia.

Noi tulppien "onkalot" on kyllä varmaan silloin tällöin hyvä ennakkon tarkistella, aikas monella kun on sieltä jotain ylimääräistä löytynyt...
Sorry vähän OT, ei täysin sovi otsikon aiheeseen.. :oops:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ8 3,2 vai 4,0?

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Kiitos vinkeistä, esim, tuo imusarjan avaus oli hyvä tieto omaa XK:ta ja sen termarikotelon vaihtoa ajatellen :D

Tämä foorumi on arvokas paikka tiedon jakamisen työkaluna. Hyvänä, tosin surullisena esimerkkinä käy viime kesänä näkemäni XK8. Olin juuri itse tehnyt omaani katsastukseen vaadittavat valomuutokset kun näin tämän toisen tarrakilvillä varustetun yksilön johon joku oli nähnyt paljon vaivaa poraamalla etulokasuojiin reiät, haaroittanut sitten jostakin vilkuille virrat ja lopuksi istuttanut kolmion malliset tarvikevilkut jotka törröttivät surullisina... :(

Jos kaveri olisi ymmärtänyt kysyä ensin neuvoa niin näissä amerikan tuonneissa alkuperäisten sivuvilkkujen (eturenkaiden takana) paikalla olevien kromisten kissalogojen takapuolelle on jo tehtaalla fiksusti kiinnitetty valmiiksi vilkkujen johdotukset... eli puukon kärjellä maalipintaa varoen pullautetaan koristelogot pois paikoiltaan, aftermarketista saa 20 eurolla alkuperäisiä vastaavat vilkut joihin alkuperäiset johdotukset istuvat heittämällä ja nämä vilkut edelleen heittämällä näihin alkuperäisiin lokasuojien reikiin...

...koko homma hoituu helposti parissa minuutissa parilla kympillä ja lopputulos identtinen tehtaan asennuksen kanssa 8)

ps, jos jollakulla on vielä lisää tietoa tai kokemusta XJ8:n ostotilanteen tsekkauskohteista niin kiitos jo etukäteen.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Siili
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 10:06 pm

Re: XJ8 3,2 vai 4,0?

Viesti Kirjoittaja Siili »

"Jos kaveri olisi ymmärtänyt kysyä ensin neuvoa niin näissä amerikan tuonneissa alkuperäisten sivuvilkkujen (eturenkaiden takana) paikalla olevien kromisten kissalogojen takapuolelle on jo tehtaalla fiksusti kiinnitetty valmiiksi vilkkujen johdotukset... eli puukon kärjellä maalipintaa varoen pullautetaan koristelogot pois paikoiltaan, aftermarketista saa 20 eurolla alkuperäisiä vastaavat vilkut joihin alkuperäiset johdotukset istuvat heittämällä ja nämä vilkut edelleen heittämällä näihin alkuperäisiin lokasuojien reikiin..."

Meillä amerikantuonti xk8:ssa oli kyllä toisella puolella johdotus vilkkuun. Toisella ei. Näyttää ihan sille ettei ole koskaan ollutkaan ;)
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

TERMARIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Kafor kirjoitti:samalla oli tarkoitus vaihtaa se muovinen termarin kotelokin alumiiniseen... niin jäikin vaihtamatta koska muistaakseni takimmaisia kiinnitysruuveja ei saanut auki ellei imusarjaa olisi ensin irroittanut... eli ei ihan pikku juttu.
jakuvaari kirjoitti:Jep, imusarja on syytä irroittaa tuon termarinkotelopylvään vaihdossa
Kun sen roskiin menevän muovisen termarinkopan napauttaa vasaralla halki, saa sekä kopan että takimmaiset pultit pois. Asennusvaiheessa takimmaiset (tai vaikka kaikki) pultit korvataan matalakantaisilla esim. 4 mm kuusiokolokannalla olevilla pulteilla.
Näin säästytään täysin turhalta imusarjan irroitukselta ja uusi koppa on tasaisesti kiristetty.
i
Vastaa Viestiin