XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Yleinen Jaguar-keskustelu
apsu
Viestit: 3
Liittynyt: Su Helmi 20, 2011 3:41 pm
Paikkakunta: Helsinki

XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja apsu »

Hei,

Olen lukenut melko kattavasti foorumin keskusteluja, joita lienee kaltaiseni Jaguareista kiinnostuneet, mutta ilman kokemusta olevat ovat osaltaan aloittaneet.

Totta, osin kyselyni on vanhan kertausta, mutta silti kaipaisin näkemyksiä kokeneemmilta harrastajilta.

Olen luopumassa toisenlaisesta harrasteautosta kevään korvalla ja itseni tuntien käyttöauto ei kauaa mieltä lämmitä, vaan jotain erikoisempaa tekee pian mieli. Varsinainen harrasteauto kuitenkin oli niin vähällä käytöllä, etten sellaista ainakaan tässä tilanteessa aio hankkia ja mieleeni onkin tullut ajatus harrastehenkisestä kesäkäyttöautosta. Ja tässä tulee vanha Jaguar kuvaan, vanha kuume nousee pintaan.

Koska silmääni mielyttää eniten XJ6 series 2, olisi sellainen "juuri se oikea", herrasmieshen auto :) Myös talli vapautuisi harrsteauton alta käyttöön ja jonkinlaisia perusasioita osaan/viitsin itsekin tehdä. Lähinnä sähköpuoli eniten epäilyttää, niiden salat eivät ole minulle avautuneet; en tosin ole asian eteen mitään tehnytkään. Mikäli hyvää huolto-ohjeistusta löytyy, ennaltaehkäisevässä hengessä, sitä puuhailen kyllä melko sujuvasti.

Tässä asiassa lienee oikea lähestymiskulma olisi ostaa niin hyvä yksilö kun mahdollista, budjetti tietysti huomioiden. En itseasiassa pelkää kaasutinmoottoreita, ehkä kaiken nykyautojen elektroniikan tietäen pikemminkin päinvastoin. Nettiautosta löytyi kiinnostava auto, museorekisteröity ja koriltaan läpikäyty auto jota on muutenkin kunnostettu melkoisen paljon. Lienee -70 luvulla olleet vakavat laatuongelmat näissä autoissa jo ilmenneet ja korjattu?

Mutta saisinko neuvoja ja vinkkejä mihin asioihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota, kun menen autoa lauantaina katsomaan?

Mutta miten mahtaa olla, onko visioni kyseisen auton käyttämisestä jokapäiväisenä kulkupelinä harrasteliikkumisen ohessa kesärengaskaudella ylipäätään realistinen?

Terveisin,

A-P Koukonen
040 506 6655
Avatar
kk1
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja kk1 »

Terve Apsu
Aihetta käsitelty aiemmiinkin tällä palstalla. Lukaiseppa esim:BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI? ketju.

terv
kari k
Viimeksi muokannut kk1, Pe Helmi 25, 2011 6:36 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja joni »

Itselläni -73 Daimler eli series 1 ja mukava auto ajella. Bensaahan se vie, mutta sitä vähemmän mitä parempi kone/säädöt. Ruostetta tulee aika helposti. Vanhassa aina jotain, kuten varmaan kaikissa.
Ostaessa olisi tietysti hyvä saada kunnon koeajo, jossa kuulisi auton äänet ja näkisi käytännössä mitä auto on. Etsiessäni omaani huomasin että myyjät hinnoittelevat aika pitkälle tunnepohjalta autojaan ja todella paljon on ylihinnoiteltuja projekteja, jotka myyjän mukaan ovat "museokuntoisia". Hyvän auton tunnistaa siinä missä hyvän talonkin.
XJ6 on miellyttävä ajaa, miellyttää silmää ja niin...miellyttää silmää!
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja Jku »

Sanoit, että sähköt sinua epäilyttävät.
Vaikka brittien sähköjä "aina" moititaan, ei niissä mitään sellaisita mystiikkaa ole, jota kannattasi erikoisesti pelätä.
Varmasti kaikissa vanhoissa autoissa on samoja sähkövikoja: hapettumaa koskettimissa, johtojen murtumia jne.
En tunne tuota automallia, mutta ei kai sinä vielä ole muuta elektroniikkaa, kuin latauksen tasasuunnin ja -säädin?
Omiini olen ensitöiksi asentanut maadoituskaapeliin pääkytkimen. Eikä sekään johdu mistään epäluottamuksesta Lucaksen sähköihin, vaan vanhoihin sähköjärjestelmiin (joissa yleensä on vain 2....3 sulaketta)..
Suurin mystinen alue on minulle ollut nuot hieno- karkea-, putki-, Withworth- jne tuumakierteet.
Siinä sitä on ollut sähkömiehelle ihmettelemistä: miksi niitä kaikkia on käytetty, jopa mm-kokoisiakin seassa?
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve! Vaikka pyydätkin mielipidettä kokeneemmilta harrastajilta niin uskallanpa noviisina kuitenkin lausua mielipiteeni. Itse hankin loppukesästä 2009 XJ6 SIII:n vm.1983 harrasteautoksi eli autoksi millä ajelen ja nautiskelen satunnaisesti kesäisin kelien niin salliessa. Autolla on nyt ajettu tuo loppusyksy 2009 ja kesä 2010, mittariin kertyi 18000km. Eihän tuo nyt hirveästi ole vaan ei tainnut ollakkaan pelkkää harrasteajoa, taittui mm. monet työreissut Etelä-Suomeenkin (matkaa n.330km / sivu) sekä kauppa- ja mökkireissut jne. Polttoaineenkulutus on mielestäni tiettyyn kipurajaan asti tuommoisella autolla sivuseikka jos auto ja malli todella miellyttää, kysymys on jo muustakin kuin vain liikkumisesta paikasta A paikkaan B. Ongelmia ei ole isommalti ollut lukuunottamatta vesipumpun uusimista, syöpynyttä bensatankkia ja kattoluukun mekanismia vaan meneehän niitä uudemmistakin autoista. Veikkaanpa vailla parempaa tietoa että SII ei ole ainakaan yhtään epäluotettavampi kuin tuo uudempi "painos" eli itse ainakin kannustaisin kokeilemaan ihan kesäiseksi käyttöautoksikin. Tuntui karsealta viedä Kissa talvisäilöön loppusyksystä vaan enää ei ole kuin kolme kuukautta ja taas mennään!
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve taas! Tuossa kun "puhtaaksiluin" lähettämäni viestin niin pitää vielä tuota sanamuotoa hieman korjata (särähti jo omaan korvaan) eli yhtään enempää "epäluotettavampi" on väärä ilmaisu, nämähän eivät ole epäluotettavia vaan enneminkin tarkoitin että SII:sa tuskin on sen enempää käytön ja ajan myötä tulleita ongelmia kuin SIII:sa, ellei jopa vähemmän. Otappa mikä tahansa auto tuosta ikähaitarista niin tietyt ajan ja kilometrien tekemät ongelmat siellä tulevat vastaan vaan kun tuommoista SII-sarjalaistakaan ei uutena enää saa niin tietyt peruskorjausjutut pitää vaan hyväksyä jos mielii moisella ajella. Näin se on mielestäni joka merkin kohdalla.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

kk1 kirjoitti:Terve Apsu
Aihetta käsitelty aiemmiinkin tällä palstalla. Lukaiseppa esim:BRITTIMOTORISTISTA BRITTIAUTOILIJAKSI? ketju.

terv
kari k
Juu, omat mielipiteeni ilmaisinkin jo siinä ketjussa, tässä linkki:

viewtopic.php?f=1&t=3799

Niin ja kuka nyt on kokenut, onhan täällä esim. mua huomattavasti pidemmän kokemuksen omaavia harrastajia, joilla saattaa olla kokemuksia kymmenistä yksilöistä, mutta ainakin olen käyttänyt autojamme mahd. paljon. MKV:n kohdalla ajokokemukset ovat vielä melko rajallisia, sitä vastoin juuri kakkossarjalaisella on nyt jo neljä vuotta takana, tosin yhden vuoden auto olikin sitten konehuoneen osalta projektina, ja nyttenkin pitäisi vaihdelaatikon piuhat uusia, sekä täyshuoltaa ylivaihde (luistaa) mutta se lienee normaalia harrasteautossa.

Hienosti sillä on kuitenkin pari kesää körötelty, ympäri Eurooppaa! :mrgreen:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
apsu
Viestit: 3
Liittynyt: Su Helmi 20, 2011 3:41 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja apsu »

Hei,

Kiitos kaikille sanaisaa arkkuaan heruttaneille :) Ei kuume ainakaan laskenut...

Olen aikaisemmin lukenut kaikki foorumilta asiaa käsitelleet kirjoitukset, mutta kaipasin vielä näkökulmaa päivittäisen käytön realiteetista. Ja kun kyselee tyyliin "kannattaahan, kannattaahan?", saa haluamansa vastauksen: Kannattaa.

Ikävä kyllä lauantaina katsomani auto ei vastannut odotuksiani, mutta etsintä jatkuu.

Apsu
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
apsu
Viestit: 3
Liittynyt: Su Helmi 20, 2011 3:41 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja apsu »

Moi Jukka,

Olemmekin tavanneet viime kesänä, kävin katsomassa hopeista XJR:ää (minulla on se BMW e30 V8 jos muistat).

SIII ei ole poissuljettu, mutta tämä yksilö on vähän turhan haasteellinen moottorinsa osalta, kuten XJR:kin oli. Vähän "rauhallisempaa" peliä olen ajatellut ;)

Apsu
Avatar
kk1
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja kk1 »

Nettiautossa ja taisi olla täällä palstoillakin on myytävänä XJ 12-74, jonka entisöinti/ koneremonttiartikkelit yms. julkaistiin klubin lehdessä jokin aika sitten. Ehkä siinä......
Ja sitten on kai vielä se Tampereen väkisinvaihdettava XJ kupee..
mietiskeli kari k
Antsu
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 8:33 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: XJ6 s2 harraste/kesäkäyttöautoksi - uskallanko?

Viesti Kirjoittaja Antsu »

Kiitokset Kari mainoksesta :wink:
Minulta löytyy nuo mainitut kerholehtien artikkelit pdf-tiedostoina jos jotakuta kiinnostaa (yv tulemaan).
Hieno XJ12L (-74) on edelleen myynnissä; ilmoitus löytyy nettiautosta.

Antsu
--------------------------------------
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
Vastaa Viestiin