Jagge ja Alfa?

Yleinen Jaguar-keskustelu
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja dida »

Sain mielenhäiriön ja vaihdoin sitikan Alfaan.

Aika monilla jaggekuskeilla näyttää olevan myös Alfa, itse asiassa yllättävän monella. Onkos kohtalotovereilla jotain erityistä syytä valintaan vai johtuuko vain mielenhäiriöstä, kuten minulla? On muuten varmaan tottakin, kun tuttu automyyjä sanoi kertoessani haluavani ostaa Alfan "ootos ihan tosissasi...??

Muoto on aikanki kohdallaan molemmissa!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Hattu
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2011 11:31 pm

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja Hattu »

Hmm...Eka postaus :)
Mulla oli kans 156 2.5 V6 Alfa vm. -99 reilu 5 vuotta ja olin kyllä tyytyväinen koslaan.
Alfan lähdettyä lunastukseen, vaihtui auto nyt siis 3.0 -01 S-Typeen :)
Opel Corsa 1.0 -> Ford Escort 1.4CL -> Alfa Romeo 156 2.5 V6 -> Jaguar S-type 3.0 & Kawasaki ZR-7
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Moi,
Tämä on kieltämättä hauska juttu. En nyt pidä niinkään omituisena sinänsä. Se joka "uskaltaa" laittaa Jagen rohkenee laittaa myös Alfan. Kyllähän lukuisat ihmiset puhuu haluavansa Alfan tai Jaguarin. Ihan siis melkein tosissaan ja oikeasti. Ihaillaan merkkiä/mallia ja kysellään uteliaana. Mutta jotenkin sillä hetkellä kun oikeasti pitäisi ns. latoa rahat pöytään, on rahojen vastaanottaja Audin tai Volkkarin myyjä. Pahimmillaan harmaan Toyotan. Tai toki jonkun muun "pommin varman" merkin edustaja. Pelätään liikaa tuntematonta tai esim Alfan kohdalla mielikuvat on siltä ajalta kun autot oli oikeasti huonoja. Sama koskee kyllä Jaggeakin.
Molemmissa on mielestäni ulkonäössä sitä jotankin. Molemmilla merkeillä autoja on muotoiltu menemättä yli tai liian erikoiseksi. Ne on sitä mitä ne on. Hyvin tunnistettavissa eikä sekoitu mihinkään muuhun merkkiin. Kyllä nuo liikenteessä silmään mukavasti pistää.
Itsellä on siis X-Type ja vaimolla Alfan 147.
Viimeksi muokannut Xsport, Ma Maalis 07, 2011 7:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alkupään X-Type 3.0 sport
ducati
Viestit: 15
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 11:00 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja ducati »

Onnittelut hyvästä häiriöstä ! Minäkin vaihdoin Citikan, C5 3,0, Alfaan. Mukavia autojahan ne aikaisemmat 5 Citikkaakin olivat, varsinkin Turbo Xantia. Pari vuotta sitten iski kuitenkn pinnan alla kytenyt Alfa-kuume, jonka lääkkeeksi tuli Alfa 159 2,4 JDTm Q-tronic. Miellyttävän muotoilunsa lisäksi se on osoittautunut mainioksi käyttöautoksi, jota on ilo ajaa. Jagge on pyhäpäiviä ja juhla-ajoja varten. Molemmat kuitenkin massasta erottuvia muotovalioita.
E-Type S1 3,8 FHC
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Alfahan täälläkin käyttöautona on ollut jo pitkään ja aina vaan sen ratissa jaksaa hymyilyttää ja parkkiin jättäessä tulee vieläkin vilkaistua perään ja hyvältä näyttää...
Järkivalinta vai ei mutta eipä tuota enempää tarvinne perustella?? :D
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Historiassa kolme Alfaa; kaksi 75:sta, 2.0 ja 3.0, sekä 155. Yksikään ei ole jättänyt tielle, ja riemu on useimmiten ollut aivan huikeaa, varsinkin 3.0 Superamerica hakkaa edelleenkin mennen tullen kaiken muun minkä teiden päällä olen ajellut – ainoa kuulemani kone joka TODELLA huutaa ILOISESTI, vain kuskin hymy voi olla leveämpi! Ainoana harmina siinä oli vaihteleva määrä varoitusvaloja AINA häiritsemässä hämäränäköä, harmi (tai lohtu) varsinkin kun niistä ei koskaan koitunut muuta poikkeavaa! Alussa käytin tutkittavana, mutta yllättäen oppi ajamaan surutta vaikka mitä vaan check engine-valoja vilkkui. Ilmankos sitä on uskaltanut erinäisillä XJ40:llä ajella ympäri mantereiden…

Mutta Alfoista vielä, jossain määrin olen taipuvainen yhtymään Jeremy Clarksonin (hänkin ilmeisesti Jaguar henkeen ja vereen) tokaisuun, että sitä, jolla ei ole koskaan ollut Alfaa, ei oikeastaan saisi kutsua autoharrastajaksi :?

Joskus vielä, kun ei tarvitse raahata suksiboksia katolla ja lauma termiittejä takapenkillä ympäri hiihtokeskuksia, niin kyllä minä sen GT:n tai Breran hankin työmatkojen iloksi. Tai Giuliettan… tai vaikkapa Miton… eikä wedge GTV:kään ihan kaikkein pöllöin olisi… tällä hetkellä saapi tilojan ja tyylin takia Lancia Delta kelvata (kunhan olisivat keksineet laittaa siihen lämmityslaitteiston)! Cuore Sportivoa vaan kaikille!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja dida »

Joo, minunkin useimmiten kuulemani kommentit liittyvät luotettavuuteen, mutta äärimmäisen harvalla on Alfasta tai jaggesta mitään kokemusta. Kahdelta Alfaa käyttöautona pitävältä olen kuullut pelkästään positiivisia kommentteja, yhdeltä pitkän ajan alfaharrastajalta kommentin "pitkälle olen alfoilla päässyt ja aika monta kertaa takaisinkin" :-).

Tosin tuttu Skodakuski kertoi ihan samaa: takana on 180.000 ilman pienintäkään vikaa, mutta silti Skodan heikko laatu on ykkösasia, aina, kun autosta jotain puhutaan.

Sitkeässä istuvat vanhat perimätiedot, ja kieltämättä syyllistyn siihen joskus itsekin.

Autoissa ja naisissa pätee minusta sama sääntö: riittävän hyvä ulkomuoto korvaa aika paljon muita puutteita... ;-)!
Hyvää naisten päivää palstan naislukijoille!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

ainoa kuulemani kone joka TODELLA huutaa ILOISESTI, vain kuskin hymy voi olla leveämpi
Joo, kyllähän alfojen parasta antia on muotoilun lisäksi aina olleet hienot moottorit.. hienot on äänet ja ominaisuudet tuossa legendaarisessa V6 moottorissa jota ei valitettavasti saa enää yhdenkään uuden alfan keulalle :cry: On muuten yksi niistä syistä miksi en ole omaani vaihtanut tuoreempaan vaikka rouva on jo jonkin aikaa vihjaillut että olisko jo aika vaihtaa... (siis kait se autosta puhuu??) Luotettavuudesta sen verran että omalla on jo seitsemäs vuosi menossa eikä murheita ole ollut, toki kilsojakin tulee aikas vähän..
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Hyvin osuu tännekin:
Elämäni suurin autonousu oli kun sain vaihdettua tokan autoni vw Kuplan vm -77 Alfettaan vuonna 1982!
Wau, dbl over head cam, tupla 45mm Dellortot tai Weberit. 4 ovea ja lamppua, 5 vaidetta, ''vakionopeuskaasu'' nimittäin vipstaaki jota vetämällä sai tasaisen kaasun moottorille sillä seurauksena, että jos meni tasaisella esim 120 niin alamäessä 180 ja ylämäessä 80....
Kulki eikä paljoa kuluttanut.

Ollut
2 Kuplaa 1,3L 40hv
2 Alfaa 1,8L ja 122hv
2 Firebirdiä ja 5,7 ja 5,0L ja n 300hv
1 Jagge ja toinen tulollaan....

Porttiteorian mukaan X sai uskoa vehkeisiin ja nyt kirjaimen perään tulollaan F niinkuin Faceliftattu ja tullee joskus alkusyksystä!
Ensijagge lähtee nyt sittenkin ennakkomyyntiin ''myydään-palstalle''.
Hyvää naistenpäivää, sehän on varma kevään merkki.
Sain muuten tänään pysäköintivirhemaksun, 10 min yliajalla ja heti iskettiin.
Oikein minulle!
M
Epace
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 1:28 pm

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja Epace »

Täälläkin kokemusta molemmista, ensin pari bensa äksää, sitten 159 2,4 automaatti farkku (siis nokileka Alfa farmarina ja automaatilla :oops: ) nyttemmin sitten Brera 3,2 ja bensan hinnan noustessa tuntuu, että x diesel voisi ola kiva käyttis Alfan rinnalla - no jäänee toistaiseksi taloussyistä :?

Kaikki kuitenkin kivoja ajaa ja omistaa ja ilman murheita eli pysyn jatkossakin näissä harvinaisemmissa.
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja dida »

Kulutussyistä minäkin sitikasta luovuin. 3,0 bensa V6 haukkasi sellaiset 11...12 litraa satkulla, Alfa on vienyt noin 6 dieseliä, tosin viiden automaatin jälkeen dieselmanuaalissa on vaihtokohdat hieman hakusessa.

Samaten teiden kunto huononi ihan olennaisesti sitikasta luopuessa...
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Joo, kyllähän alfojen parasta antia on muotoilun lisäksi aina olleet hienot moottorit.. hienot on äänet ja ominaisuudet tuossa legendaarisessa V6 moottorissa jota ei valitettavasti saa enää yhdenkään uuden alfan keulalle :cry: On muuten yksi niistä syistä miksi en ole omaani vaihtanut tuoreempaan vaikka rouva on jo jonkin aikaa vihjaillut että olisko jo aika vaihtaa... (siis kait se autosta puhuu??) Luotettavuudesta sen verran että omalla on jo seitsemäs vuosi menossa eikä murheita ole ollut, toki kilsojakin tulee aikas vähän..

----------

Joo, nama GM-designed/Alfa-built koneet ovat hieman sieluttomampia kuin ne aidot V6-myllyt vaikka numeroiden mukaan uudet olisivat parempia. Ja onhanhan aito AJ-16 sielukkaampi kuin "Forduar" AJ-V8 ;)
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

TexPat kirjoitti:Ja onhanhan aito AJ-16 sielukkaampi kuin "Forduar" AJ-V8 ;)
Nyt kyllä särähti tuo Forduar tässä yhteydessä korvaan, vaikka olikin hymiö. :) Kyllä AJ-V8 on niin aito
Jaguar-design kuin vain olla voi, Fordilla ei ollut sen kanssa muuta tekemistä kuin ottivat käyttöön Lincolneissa.

Let us start by dispelling the belief still held by a few people that Jaguar just adapted a Ford designed V8 to create their new power unit. The truth is actually the reverse. Jaguar designed the engine in its entirety, it is manufactured in the UK, and a simplified variant is shipped over to the US where Lincoln install it in their LS model!
http://www.jagweb.com/aj6eng/v8_performance.php

Sielukkaampi (ja varmempi) se AJ-16 tosin silti voi olla, makuasia.

Ja joo, Alfojen muotoilu miellyttää minunkin silmää.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
TexPat kirjoitti:Ja onhanhan aito AJ-16 sielukkaampi kuin "Forduar" AJ-V8 ;)
Nyt kyllä särähti tuo Forduar tässä yhteydessä korvaan, vaikka olikin hymiö. :) Kyllä AJ-V8 on niin aito
Jaguar-design kuin vain olla voi, Fordilla ei ollut sen kanssa muuta tekemistä kuin ottivat käyttöön Lincolneissa.

Let us start by dispelling the belief still held by a few people that Jaguar just adapted a Ford designed V8 to create their new power unit. The truth is actually the reverse. Jaguar designed the engine in its entirety, it is manufactured in the UK, and a simplified variant is shipped over to the US where Lincoln install it in their LS model!
http://www.jagweb.com/aj6eng/v8_performance.php

Sielukkaampi (ja varmempi) se AJ-16 tosin silti voi olla, makuasia.

Ja joo, Alfojen muotoilu miellyttää minunkin silmää.
Köpi
Jep, Jaguarhan on oikeastaan koskaan suunnitellut vain neljä moottoria, ensin XK, tuotanossa 1948-1992, sitten V12, tuotannossa 1971-1997 (vaikka 6.0L oli oikeastaan jo kokonaan uusittu modernimpi kone) AJ6/AJ16, tuotannossa 1984-1997 ja AJ-V8, tuotannossa 1996- eteenpäin...

1970- ja 80-luvulla oli kova taistelu, että saivat pitää omat koneensa osana BL:ä.

Toki myös Standardin työntötankokoneessa oli Jaguarilla (tai ensin SS Carsilla) kokonaan oma sylinterinkansi ja lohkotkin tehtiin itse sodan jälkeen oli ko. koneen suunnitellut siis Standard Motor Company, Coventryssä tosin. :)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Kopi kirjoitti:
TexPat kirjoitti:Ja onhanhan aito AJ-16 sielukkaampi kuin "Forduar" AJ-V8 ;)
Nyt kyllä särähti tuo Forduar tässä yhteydessä korvaan, vaikka olikin hymiö. :) Kyllä AJ-V8 on niin aito
Jaguar-design kuin vain olla voi, Fordilla ei ollut sen kanssa muuta tekemistä kuin ottivat käyttöön Lincolneissa.

Let us start by dispelling the belief still held by a few people that Jaguar just adapted a Ford designed V8 to create their new power unit. The truth is actually the reverse. Jaguar designed the engine in its entirety, it is manufactured in the UK, and a simplified variant is shipped over to the US where Lincoln install it in their LS model!
http://www.jagweb.com/aj6eng/v8_performance.php

Sielukkaampi (ja varmempi) se AJ-16 tosin silti voi olla, makuasia.

Ja joo, Alfojen muotoilu miellyttää minunkin silmää.
Köpi
Olet oikeassa, AJ-V8 on Jaguar design (joka kehitettiin Fordin rahalla ja teknisella tuella) ja sitten koottin Bridgendissa "Factory in Factory" konseptilla eli Ford ja Jaguarin koneet loppukokoonpantiin erillaan. Ford kaytti konetta paitsi S-Typen platformissa niin myoskin Thunderbirdissa.

jagweb on englantilaiseen tapaan hieman biasoitunut, luonnollisesti. :)

Niin ja Alfat ovat kauniita. Suomessa viela asuessa Alfa 156 loytyi tallista.
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja dida »

jakuvaari kirjoitti:AJ-V8 on Jaguar design (joka kehitettiin Fordin rahalla ja teknisella tuella) ja sitten koottin Bridgendissa "Factory in Factory" konseptilla eli Ford ja Jaguarin koneet loppukokoonpantiin erillaan.
Tästäpä tulee mieleen "urbaani legenda" OMC:n venemoottoritehtaalta, jossa kootiin Johnsoneita ja Evinrudeja. Väitettiin tehtaan olevan kaksikerroksinen, yläkerrassa koottiin Johnsoneita, ja jos linjalle tuli huonompilaatuisia osia, ne pudotetiin alakertaan ja niistä koottiin Evinrudeja :-).

Jaggen moottorit olivat ihan varmasti noita "yläkerran" moottoreita ;-)!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
ETK
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 04, 2010 8:40 pm

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja ETK »

Ostin juuri pojalleni ensimmäiseksi autoksi vanhan Alfa 156:n, koska siinä on sitä jotain. Poikakin on tyytyväinen autoonsa :) Oma S-type odottaa vielä kevään tuloa tallissa.
Viimeksi muokannut ETK, Su Maalis 13, 2011 2:31 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S-Type 3,0 Executive -00
Ducati 750SS -00
Avatar
jtt
Viestit: 29
Liittynyt: La Touko 07, 2005 3:34 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja jtt »

Itsekin ajelin viitisen vuotta Alfa - Jaguar yhdistelmällä... Kesät enimmäkseen XJ12 S3:lla (ja Range Roverilla) ja talvet 164 V6:lla ja sittemmin 156:lla. Jagge vaihtui viime vuonna Lincolniin ja pitkä Alfaketju 33-75-164-156 Olympia-Ifaan.

Jaggen kanssa kävi vain "aikansa kutakin" -ilmiö, ja mieli teki jotain uutta harrastehaastetta, mitä sitten tarjoutuikin aivan riittävästi... Alfalta taas ei löytynyt enää oikein mitään haluttavaa, joten päädyin tylsään mutta luotettavaan saksalaiseen arkikulkineeseen.
Lincoln Continental Convertible -62
Range Rover 3,5 Efi Vogue -88
Dodge Dart GT -65
Triumph Spitfire 4 kilpuri -64
Ford Fiesta 1,1 -79
Audi A6 -05

Kawasaki KZ1300 -79
Moto Guzzi Le Mans 1000 -88
Aprilia RSV 1000 R Factory -05
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Jagge ja Alfa?

Viesti Kirjoittaja dida »

Nonnih!
Arvasin, että kahdella erityisen fiksulla merkillä on oltava jotain yhteistä (luotettavuuden lisäksi :wink: )!

Lainaus Club Alfa Romeo Finlandin sivulta:
"Edistyksellinen moottori sekä sen kanssa sopusuhtaiset voimansiiron ja alustan ratkaisut. Alfan rivimoottorin peruskonstruktio juontaa juurensa 1920-luvun lopulle, mutta on edelleen täysin nykyaikainen voimanlähde. Alumiinirakenne, puolipallonmuotoiset palotilat, kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, oma kaasutinkurkku kullekin sylinterille sekä avariksi muotoillut imu- ja pakosarjat edustivat katuautoissa kilpa-automaista eksotiikkaa ainakin 1970-luvulle saakka. Vastaavaa tarjosi vain Jaguar XK-moottoreineen - kuitenkin aika lailla eri hintaluokassa kuin Alfa. XK-moottorit saavuttivat kunnioitettavan 50 vuoden iän ennen korvautumistaan uudella tyypillä. Alfan moottorikonstruktio elää edelleen pirteänä yli seitsemänkymppisenä, eivätkä vuodet näytä moottorivaarin tahtia hidastavan. Vaihtuva imuventtilien ajoitus, kaksoissytytys, tasapainotusakselit ja muuttuva imuaukon pituus ovat pitäneet moottorin modernina ja torjuneet kilpailijoiden ohitusaikomukset."
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Vastaa Viestiin