Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
Yamahai
Viestit: 20
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 11:19 pm

Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja Yamahai »

Dodii, eli ongelma olis, kumpi olisi järjellisesti fiksumpi vaihtoehto...huomioiden,että molempien päällipuolinen kunto on hyvä ja kilometrit sopivat(-95 ajettu alta 150tkm ja -98:lla alle satku.)

vanhempi on 3.2 kutonen ja se tuoreempi 3.2 kasi.

Molemmat ovat tuontiautoja keski euroopasta.

Hintaeroa noilla kahdella on noin 2500 eurostoruplaa.


Joten järkeviä perusteluja noin niinku malleina. Luotettavuus, huoltojen tarve, mitä erityistä huomioitavaa mallisarjoilla jne.

Kiittäen näin etukäteen.
Kumijalka Stadissa vuodesta 1994
Lähes 1,8 Mkm takana
Kärryt :
2006 Citroen C4 VTR Berline
1983 Peugeot 505 GR Sedan
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

No niin, vaikea valinta.

Itse hain aikanaan manuaali X300:sta, mielelään Daimleria, mutta kun ei hyvää löytynyt, ostimme 10/1997 käyttöönotetun XJ8:n. En ole katunut, mutta kaikenlaista on ollut matkan varrella.

Itse pitäisin pikemminkin matalaa km. lukemaa epäilyttävänä, voihan se olla tosikin, mutta auton liiallinen seisominen lisää todennäköisyyttä esim. etujarrujen jumitukseen, monien liittimien hapettumiseen jne. terve käyttö ja säännöllinen huolto on parasta, autolle ei nimittääin riitä km. mukaiset huollot jos ei sitä ole joka vuosi huollettu ja käytetty.

Järki kannattaa jättää kotiin ja antaa tunteiden ratkaista vaikea valinta!!! ;)

Halusin manuaalin, mutta tuo 32v 3.2L AJ-V8 ja ZF:n laatikko tuntui aika hyvältä heti koeajolla ja sopii meidän rouvalle paremmin kuin manuaali XJR!!! :D

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi
Noin äkkiseltään ajateltuna 2500e on aika pieni hinta yli 50tkm vähemmän ajetusta ja selkeästi uudemmalla tekniikalla olevasta autosta, joka myös näyttää modernimmalta (lähinnä maski, vilkut/äärivalot ja kojetaulu), mutta valinta ei sittenkään ole ihan selviö sillä...

...omakohtainen kokemukseni -96 vuosimallin 140 tkm ajetusta XJ6sesta oli hyvin miellyttävä. Minun yksilö oli saksantuonti ja se toimi täysin moitteettomasti sekä oli kaikin puolin mutkaton kumppani. Koskaan en myöskään ole kuullut tämän X300 mallin tyyppivioista tms :D

XJ8:sta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta sittemmin olen hankkinut californiasta 150 tkm ajetun -97 XK8:n jossa tekniset ratkaisut ovat pitkälti samoja XJ8:n kanssa... ja vaikka tämä XK8 piti olla hyvä yksilö niin vikoja on riittänyt vaikka muille jakaa... on vesipumppu vuotanut... sammunut vauhdista kun on kaasua höllännyt.... vaihdelaatikko-ongelmia... sähköissäkin sanomista... ja kaiken lisäksi vielä varoitellaan yleisellä tasolla tämän alkusarjalaisen V8:n tyyppivioista eli juuri tuo vesipumppu, termostaatin kotelo sekä suurimpana jakopää... :(

Yhteenvetona voisikin varmaankin todeta että ostettava yksilö täytyy tutkia tarkasti ja täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja on ykkösjuttuja... lisäksi yleisilme kertoo paljon, miten autosta on pidetty huolta. Nämä seikat ovat arvokkaita sillä jotenkin näissä englantilaisissa autoissa vain tuppaa tulemaan sähkö- ym, ongelmia kun ikää alkaa kertymään... siis suoraa vastausta ei varmaankaan löydy muutoin kuin että kissojen yksilökohtaiset erot ovat yllättävän suuria ja kannattaa maksaa jonkun tontun enemmän siitä että saa varmuudella rakkaassa kodissa varttuneen kissan :)
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kafor kirjoitti:
XJ8:sta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta sittemmin olen hankkinut californiasta 150 tkm ajetun -97 XK8:n jossa tekniset ratkaisut ovat pitkälti samoja XJ8:n kanssa... ja vaikka tämä XK8 piti olla hyvä yksilö niin vikoja on riittänyt vaikka muille jakaa... on vesipumppu vuotanut... sammunut vauhdista kun on kaasua höllännyt.... vaihdelaatikko-ongelmia... sähköissäkin sanomista... ja kaiken lisäksi vielä varoitellaan yleisellä tasolla tämän alkusarjalaisen V8:n tyyppivioista eli juuri tuo vesipumppu, termostaatin kotelo sekä suurimpana jakopää... :(
No joo, näistä on peloteltu, meidän 260tkm ajetussa Suomi-autossa ei ole noita ongelmia esiintynyt. Tosin termarinkotelo jouduttiin vaihtamaan, mutta se johtui lähinnä jonkin korjaajan poropeukaloinnista...maks 9nm lukee korkissa, se ei ole kovin kova vääntö. :?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Kafor kirjoitti:...omakohtainen kokemukseni -96 vuosimallin 140 tkm ajetusta XJ6sesta oli hyvin miellyttävä. Minun yksilö oli saksantuonti ja se toimi täysin moitteettomasti sekä oli kaikin puolin mutkaton kumppani. Koskaan en myöskään ole kuullut tämän X300 mallin tyyppivioista tms :D
Ainoa X300-mallin tyyppivika taitaa olla takalokasuojien kaarien ruostuminen; johtuu suunnitteluvirheestä. Sisä- ja ulkopeltien väliin on ruiskutettu polyuretaanivaahtoa muistuttavaa mössöä, joka kerää epäsuotuisissa oloissa kondenssikosteutta, ja ruostuminen tapahtuu siis sisältäpäin. XJ40:t takakaaren korjausosat tosin sopivat, eivätkä juuri maksa mitään, mutta työ on aika mittava. X308:ssa on joitaki, usein jo "korjattuja" vikoja lähinnä mekaniikan puolella; oletkin tietoinen kiristäjien huolista sekä vesipumpuista. Vaihteistot saattavat myös tuottaa tuskaa (= viedä euroja) mikäli niitä ei ole huollettu (mikä siis ei ole tapahtunut, mikäli tehtaan huolto-ohjelmaa on noudatettu). Molemmat mallit hyviä, X308 hieman modernimman oloinen (ennen kaikkea kojelauta), X300 varmasti hieman luotettavampi. Kannattaa silti pitää mielessä, että molemmat alkavat olla jo kohtalaisen iäkkäitä malleja – taitaa olla niin, että ainoan realistisen takuun kun kumpaankaan pystyy saamaan on, että jotain hajoaa. Ennemmin tai myöhemmin! Silti, onnea valintaan! Ja siis, mikäli manuaalia haluaa, niin X308:sta on tehty tehtaan puolesta 1 (yksi) Daimler SWB, ja on RHD. X300:sta saa manuaalina 3.2, 4.0 ja peräti 'R -malleja.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
Yamahai
Viestit: 20
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 11:19 pm

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja Yamahai »

Tähän asti asiallisen loistavia kommentteja...kiitos.

Väkisin hämmennettävää en halua, miellän Jaguarin aina "tomaatin" kanssa ajettavaksi aristokatiksi(ja sellaista olenkin kerran ajanut(XJ40-sarjaa)). Niin ja aivan lapanen en ole autojen tekniikan kanssa, ja en hapeä paskaisia kynnen alusia tai rasvaisia käsiä :wink:

Mutta tietysti yritän löytää auton, jota ei aivan heti tarvitse aloittaa rukkaamaan, muutoin kuin perushuolto toimenpiteillä.

Ja todennäköisesti varmaankin päädyn X300-sarjaseen.

Niin ja eihän autoja pidä ikinä järjellä ostaa, vaan tunteella...V****tais vähemmän kuin, ett' järkiautolla ajais ja se kyrvähtäis totaalisesti tien varteen.



Jos talliin eksyy kissa, niin ilmon siitä ja liityn kerhoon. :D
Kumijalka Stadissa vuodesta 1994
Lähes 1,8 Mkm takana
Kärryt :
2006 Citroen C4 VTR Berline
1983 Peugeot 505 GR Sedan
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Terve,

Voisin väittää, että itselläni on kokemusta AJ8 koneisista täällä enemmän kuin kenelläkään muulla.. :mrgreen: X300:a onkin ollut huomattavasti vähemmän, mutta on niitäkin.

Eroja:

Alusta
XJ8:ssa on modernimpi alusta (ajossa huomaa toimivan paremmin). Kestävyydessä ei havaittavia eroja XJ6:n kanssa ole. Molemmissa alustan puslat ja helat on kovilla kun painava auto. Kannattaa käyttää alkuperäisiä varaosia - hieman kalliimpia, mutta laadultaan parempia kuin monet edullisemmat. Pitkässä juoksussa kuitenkin kustannustehokkaampaa.
Omiin korviini on kantautunut X6:n pakoputkien jäätymisongelmat talvella, eli kosteutta kondensoituu ja pakkasella jäätyy, mikä tuottaa ongelmia. Itse en osaa sanoa tästä enempää, mutta muistini mukaan poraamalla pienet reiät pakoputkien (loppupäähän?) vesi pääsee valumaan pois ja ei aiheuta näin ongelmia. Matsu saattaisi tietää?

Moottori ja tekniikka
XJ8:ssa on modernimpi kone + laatikko ja ajossa huomaa tämänkin sivistyneempänä käytöksenä. Tässä kohtaa kannattaa muistaa kuitenkin ne XJ8:n tyyppiviat (tyyppivikoja on tietysti autoissa kuin autoissa). Kun ne hoitaa kuntoon, niin voi nauttia huolettomasti kilometreistä. Pienempiin asioihin lukeutuu vesipumpun ja laatikon suodattimien ja öljynvaihto (kannattaa myös tehdä laatikon huolto XJ6:een tietysti niin kuin "kaikkiin autoihin" aina jossain kohtaa auton elinkaaren aikana). Ja hiven suurempiin ketjunkiristäjien vaihto. Jos XJ8 ajettu tuo alle 100tkm, niin voisi todeta, että pumppu ja laatikon huolto kannattaa tehdä jossain kohtaa lähitulevaisuudessa, mutta kiristäjillä tuskin kiire on. Esim. tuo Jakuvaarin autolla ajettu se 260tkm ja orggiskiristäjillä mennään. Mikäli auton yleisilme on ryhdikäs ja siisti (mitä pitäisi olla), niin tuskin autolla on revitelty (= rankka ajo rasittaa enemmän kuin rauhallinen cruisailu). Olen vaihtanut moniin yksilöihin kiristäjiä ennalta ehkäisevässä mielessä, mutta varsinaisia ongelmia ei ole ollut kuin yhden kanssa (170tkm ajettu XK8).

Sisusta ja elektroniikka
XJ8:n sisusta on huomattavan modernimpi kuin XJ6:ssa. XJ6:n perusilme periytyy XJ40:stä vuodelta 1986 - joskin ei yksi yhteen ole (esim. penkit taas lähempänä XJ8:a). Säätimet ja kytkimet (sisältäen elektroniikan toiminnan) ovat modernimpia ja toimivampia XJ8:ssa. Omalla kohtaa sanoisin, että XJ6:ssa on ollut enemmän toimintahäiriöitä - joku taisi mainita päinvastoin, mutta tämä omakohtainen havainto. Kaikissa omissani XJ8 yksilöissä yhdessä on ollut viallinen vilkunviiksi, mitään muita ongelmia ei ole ollut.

Kori
Näyttävät nopeasti katsottuna hyvin samanlaisilta - mitä ovatkin, mutta tarkempi tarkastelu paljastaa erot. Edessä lamput ovat ns. kirkaslinssiset XJ8:ssa ja sen muodot ovat pehmeämmät puskurin, sumuvalojen ja keularitilän osalta. XJ6:ssa taas vastaavasti on suurempi kromilista edessä (ja myös takana). Takaa katsottuna valot on erilaiset. XJ6:ssa savunharmaa vilkkujen osa ja XJ8:ssa kirkas. Purkurin muotoilu on myös pehmeämpi XJ8:ssa. Varustetasosta riippuen ikkunakarmien ja muiden listojen värissä on eroavaisuuksia myös. Takakaaret kannattaa XJ6:sta katsoa Stefania kompaten. XJ8:ssa herkkäpaikka on takaikkunan alalistan kulmien alapuolet, katso myös nuo alueet.

Jaguar harrastelua aloittaessani aikoinaan olin monesti saman kysymyksen äärellä ja aina kuitenkin lopulta päädyin XJ8:iin omien arvojen pohjalta. Mutta tämä on tietysti henkilökohtainen asia - täällä forumillakin on monia, jotka ajattelevat päinvastoin. Oikeaa tai väärää vastausta tähän ei liene olevan. Mutta sen tiedän, että päädyt kumpaan tahansa, niin hienon auton saat ja rutkasti ajamisen iloa aidossa brittihengessä!

Varmista, että huollot on suoritettu ajallaan ja muutenkin historia kunnossa.

Tsemppiä kaupankäyntiin,
Jukka
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja BRG »

stefanantinaho kirjoitti:Ainoa X300-mallin tyyppivika taitaa olla takalokasuojien kaarien ruostuminen
Tuosta puhutaan paljon mutta vielä ei ole kohdalle osunut, ainakaan näkyvästi. Koputan puuta, eikun lokasuojaa. Jos se lähtee sisältäpäin niin voiko sitä todeta mitenkään ennakkoon vai onko ainoa vaihtoehto odottaa keväistä kukintaa?

Tyyppiviaksi voitaneen luonnehtia myös pakosarjojen halkeamat, itse uusin kertaalleen, uudestaan ei ole vaivannut.

Ja se öljynpaineanturi kun näyttää punasta vaikka kaikki OK. No parempi niinpäin, huonompi jos öljynpaineet hukassa ja valo himmeenä.

Joku kommentoi alustan puslista, älä osta niitä halpoja. Tulee kalliiksi, kokemusta on :evil:

Sitten ne tavalliset, lambdat olen uusinut, puolat jne. Jos autolla on ikää 15v niin sieltä alkaa löytyä osia jotka ovat vaan tulleet tiensä päähän. Vian etsiminen on kallista, osat ja niiden vaihtamien halpaa; joten kaupan jälkeen kulutusosat vaihtoon.

Yksi ärsyttävä piirre X300:ssa on se että lähivalot on surkeat, Suomen laki ei ilmeisesti salli valojen vaihtamista xenoneihin tai muihin turvallisempiin. Kuinka XJ8:n laita, onko siinä kunnolliset lähivalot?

Mutta siis kun hoitaa perusasiat kuntoon niin aivan loistava auto, kertaakaan en ole tielle jäänyt eikä ole ollut edes lähellä. Ja kaunis kun mikä, auto tehty just mulle...
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

BRG kirjoitti:Kuinka XJ8:n laita, onko siinä kunnolliset lähivalot?
Kyllä kai nuo H7 muuten olisivat ok, mutta kun ainakaan tuossa Saksan
tuonnissa ei ole silmänpesureita, niin valot ovat ravassa hetikohta ja tehot
sen jälkeen aika vähäiset.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
BRG kirjoitti:Kuinka XJ8:n laita, onko siinä kunnolliset lähivalot?
Kyllä kai nuo H7 muuten olisivat ok, mutta kun ainakaan tuossa Saksan
tuonnissa ei ole silmänpesureita, niin valot ovat ravassa hetikohta ja tehot
sen jälkeen aika vähäiset.
Köpi
Ei ole ollut valittamista, lumisateessa tms. pimeässä Lapissa ajessa käytän yleensä myös sumareita, valaisevat paremmin myös pientareita jolloin poroja voi pitää paremmin silmällä.

Meillä onkin Suomi-autossa ne lampun pesurit, ovat toimivat tosin ehkä pitkällä reissulla huonolla kelillä menee pesunestettäkin sen verran paljon, että välillä Helsinki-Salla saattaa joutua täydentämään.
Joutuuhan siinä tosin kerran tankkaamaankin, joten ei välttämättä tule ylimääräistä pysähdystä! :mrgreen:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti:Ei ole ollut valittamista, lumisateessa tms. pimeässä Lapissa ajessa käytän yleensä myös sumareita, valaisevat paremmin myös pientareita jolloin poroja voi pitää paremmin silmällä.
Jos oletetaan että poroja on vähemmän kaupungeissa ja maanteillä 60kmh alueilla lähes aina katuvalot,
niin 80km ja nopeammissa vauhdeissa sumuvalojen valaiseman matkan auto kulkee noin sekunnissa.
Poro on aika hidas elukka, ainakin lumihangessa, joten se ei monta metriä tuossa sekunnissa liikahda.
Jos se on valmiiksi tiellä, niin se näkyy lähivaloissa ennen kuin sumuvaloissa.
Vielä kuin lisätään kuskin reaktioaika peliin, niin rohkenempa väittää, että yhtään porokolaria ei ole
sumuvalojen avulla vältetty. Tuskin hirvikolariakaan, vaikka hirvi onkin nopeampi elukka, kinoksessakin.

Menisinkö vielä pitemmälle ja väittäisin että sumarit itse asiassa pahentavat tilannetta: totuttaen silmät
kirkkaamalle ja vähentäen siten niiden herkkyyttä lähivalojen äärikantamalla, ehkä myös alitajuntaisesti
ohjaten katsetta siihen (nopeuden vuoksi täysin hyödyttömään) kirkkaan lähialueen seurantaan.

My humble opinion...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Samaa mieltä kuin Köpi. Ja kyllä harmittaa, kun näissä nykyautoissa jää puolivalot palamaan kun kytkee kaukovalot päälle. Siinä ei ole mitään tolkkua. Ja näyttää siltä, että vm. 1996 Jaggessa ei pysty asiaa muuttamaan ohjelmallisesti. Miten lie asian laita uudemmissa malleissa? Toki se olisi softaan helposti laitettavissa. Yhden prosessorin kauttahan noita valojakin ohjataan.

Onhan niistä päälle jäävistä puolivaloista sen verran apua, että ehtii paremmin näkemään, mitä jäi alle :shock:
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
Yamahai
Viestit: 20
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 11:19 pm

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja Yamahai »

Kohta menee off-topic...heh...

noista pakosarjoista, onko kukaan kokeillut suojata ehjiä sellaisia pakosarja erkalla? Sellaista mitä käytetään esim peltisarjoissa kilpuriautoissa.

Tai mahdollisesti peltisarjat(tosin hiljaisuus rikkoontuu)

Loud pipes saves lifes! Hehehehe!

Siis pakkohan pakosarjan halkeiluun joku lääke on löydettävä...kun en ole juuri missään muussa sarjavalmisteisessa autossa moista kuullut.
Kumijalka Stadissa vuodesta 1994
Lähes 1,8 Mkm takana
Kärryt :
2006 Citroen C4 VTR Berline
1983 Peugeot 505 GR Sedan
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dilemma! -95 XJ6 vai -98 XJ8 ?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Yamahai kirjoitti:Kohta menee off-topic...heh...

noista pakosarjoista, onko kukaan kokeillut suojata ehjiä sellaisia pakosarja erkalla? Sellaista mitä käytetään esim peltisarjoissa kilpuriautoissa.

Tai mahdollisesti peltisarjat(tosin hiljaisuus rikkoontuu)

Loud pipes saves lifes! Hehehehe!

Siis pakkohan pakosarjan halkeiluun joku lääke on löydettävä...kun en ole juuri missään muussa sarjavalmisteisessa autossa moista kuullut.
Terve,

En ole mikään metallurgian spesialisti MUTTA käsittääkseni noiden X300 pakosarjojen halkeilu johtuu kahdesta eri logiikasta: AJ16 on moderni kone jossa on neliventtiilikansi, ja se on alumiinia. MUTTA pakosarjat ovat perinteistä valurautaa ja ne eivät laajene ja supistu lämpöliikkeen mukana samassa tahdissa kuin tuo hyvin suuri ja pitkä sylinterinkansi. Sen seurauksena teräksisin pultein kiinniolevat pakosarjat saavat osakseen vääntöä ja saattavat olosuhteista riippuen haljeta (sisä- vs. ulkolämpötila + lämpöliikkeen vääntö)

Korjatkaa toki, jos olen ymmärtänyt jotain väärin tuossa, mutta en muista kuulleeni että AJ8:sta (V8) olisi koskaan haljennut pakosarjoja?

-Jakuvaari

JK. Porojen suhteen olette pohjoisen miehet varmaan oikeassa, se vaan TUNTUU mukavammalta ajaa, kun näkee hieman laajemman kentän! Ei ne varmaan pelasta, mutta rauhoittaa kuljettajaa. ;)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin