Kevään ensi ajo

Yleinen Jaguar-keskustelu
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tähän ketjuun vaan muidenkin kesäautojen ensiajokokemuksia.

Kuva
6kk:n talviunen jälkeen 50-vuotias käynnistyi ongelmitta ja kaikki toimii. Bensakaan ei ollut vanhentunut, ei mitään säilytysaineita.
Autoa ei käytetty kertaakaan talviunen aikana, ennen käyttöönottoa öljynvaihto ja nesteiden tarkistus/lisäys.
Talvi 10-12-asteisessa tallissa.
Parin tunnin "niskojen pyöritys" (kanssakulkijat :) ) lenkki kylillä.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Jopas sattui, vaikka asun n.600 km etelämpänä niin ulkoilutin kissa myös tänään ensikertaa tänä vuonna.. hieno keli ja talven aikana ropaillut "kausihuollotkin" tuntuivat onnistuneen koska kissa naukui entiseen malliin eikä mitään ylimääräistä hämminkiä esiintynyt.
Mulla myös syksyllä tankki tankattu täyteen 98:a ja hyvin kelpas talven yli säilötty bensa kissalle :D

Viime aikoina on (työ)elämä pitänyt kiireisenä mutta tänään tuntui jotekin hienolta ajella harraste autolla auringon paisteessa.
Sama fiilis kuin prätkä ihmisillä, tästä se kesä alkaa... oli ne kelit sitten ihan mitä tahansa niin joka kilometristä voi nauttia..

Täydellistä olisi ollut että olisi käynyt "rompepäivillä" Turussa ja tavannut muitakin "hurahtaneita" mutta siihen ei valitettavasti tänään aika riittänyt :(
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
jms
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 12:13 am
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja jms »

Perjantaina kanssa ajelin kevään ensi ajot. Auto ollut käynistämättä lämpimässä tallissa koko talven (5kk) ja hurahti käyntiin kuin olisi eilen sinne jättänyt. C-Tek oli kiinni akussa melkein koko ajan, mutta muuten ei ihmeempiä toimenpiteitä kuin nesteiden tsekkaus ja tulille. Auto tosin menee huomenna keväthuoltoon ja jakopäätsekkaukseen ja huoltoon näin ennaltaehkäisevästi, joten jokavuotuinen nesteytys hoituu siinä samassa.

Hienot kelit hellii täällä Turun liepeillä, 10 päivän ennusteessa ainoastaan keskiviikkona 20% sateen mahdollisuus, joten pääsiäisenä saattaa tulla pidempikin lenkki kyseeseen.
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jms kirjoitti:C-Tek oli kiinni akussa melkein koko ajan
Samoin minulla. Akku on nyt 9 vuotta vanha, aika hyvin nykyakulle, tosin
helpollahan se kesäautossa pääsee. Vaikka valot syövätkin enemmän kuin
generaattori tyhjäkäynnillä (liikennevaloissa tms.) tuottaa. Käytän C-Tekiä
välillä kesälläkin, varmuuden vuoksi.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja dida »

Joo, lauantaina ajoin minäkin ensi lenkin. Talvella en autoa käyttänyt, tammikuussa kerran latasin akkua, muttä hyvinhän tuo latauksen pakkasessa pitää. Auto oli ulkolämpimässä tallissa ja kolmannella startilla lähti käyntiin. Tankki oli täynnä vanhaa 95:ttä, hyvin maistui edelleen. Nyt pitääkin siirtyä 98:iin.

Hienoa kyytiä taas :-)!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

No eipä oltu sitten kuin viikkoa edellä täällä etelässä! ;)

8.4. ajoin E-typellä ekaa kertaa tänä vuonna, tosin sitten heti perään 11.4 ja 13.4. kävin Espoon Inchcapella ja Helsingin Automobiiliklubin kuukausitapaamisessa, jossa esiteltiin mm. vm. 1951 Suomi-Porschen entisöintiprojektia.

Tänään olisi tarkoitus mennä ekaa kertaa koskaan käymään dynossa, katsotaan mitä näyttää vakiona nyt kun kansi on just rempattu. Lähinnä idea on testata nykybensojen takia, jos näyttää huonolta (ja ehkä kokeilen joka tapauksessa) vaihdan neulat SU:issa rikkaampiin, jotta voidaan säätää tyhjäkäynti oikein ja tarpeeksi laihalle. Nyt on niin, että jos tyhjäkäynti on ok, loppuu seoksesta ruuti korkeammilla kierroksilla ja ei ole kyse tukkoontuneista suodattimista tai väsähtäneestä bensapumpusta.

Ei ole mitään ongelmia, niin paitsi tietty normaaleja sähköhäiriöitä, osin itse aiheutettuja, osin korjaamon sähläysten korjailua (katkennut ryyppyvaijeri) ja flektin katkaisijan liitännät.

Jos ei bensan kanssa ollut mitään ongelmia, oli se melko varmasti vielä kesälaatua, talvilaatu saatta mennä osin mömmöksi jo muutamassa kuukaudessa. En myöskään harrasta mitään lisäaineita vaikka niitä on yksi sun toinen suositellutkin. Jäähdytysnesteeseen tosin laitan kesäksi RedLine WaterWetteriä yhden pullon, on mun mielestä auttanut aina hieman säästämään flektiä ja sen katkaisijaa kesäkeleillä.

Kuvia ei ole vielä laittaa, mutta eiköhän niitäkin tule otettua!

Nyt alle neljä viikkoa jäljellä tuonne Lahteen! Nähdään siellä?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi
Syksyllä laitoin uuden akun ja tankin täyteen.

Kissa uinui lämpimässä tallissa n, 6kk:tta akun johdot kiinni ilman että olisi ollut välillä latauksessa (minä tollo) ja pieni epäilys mielessä (ja laturi valmiiksi kainalossa) viime perjantaina väänsin avaimesta.. ja aivan hengetönhän se uusi akku oli, ei edes valon välähdystä missään koko autossa.

Niin oli hengetön eli suuri sisäinen vastus oli akussa että pikkulaturilla ei saanut virtaa edes menemään... siispä akku kainaloon ja akkutarvikeliikkeeseen isoon laturiin yöksi.

Sitten lauantaina akku ladattuna kisu hörähti ekasta epäröimättä käyntiin ja ulos aurinkoon..nam 8)
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Lupasin kuvia, tässä tulee pari.

Kuva

Viiskulma 9.4.2011

Kuva

ModelExpossa hieno XJR9 LeMans kilpuri hieman kuraantuneena!

Kuva

Dynossa Lohjalla 18.4.2011

Dynosta sen verran, että harjoitukseksi tämä menee, mutta niin oli tarkoituskin, koska aion kokeilla rikkaampia neuloja, kunhan ne saapuvat ensin Englannista.

Vika meidän kissassa näytäisi nyt olevan pumpussa, eli ei tule tarpeeksi bensaa täydellä kuormalla (inertiajarru) vaan loppuu kesken tuossa 3.200 rpm kohdalla ja veto hyytyy. Siihen asti vääntökäyrä näytti kyllä tosi hyvältä (taisi olla yli 200Nm jo 1.000 rpm ja jotain runsaat 320Nm sitten 1.500 eteenpäin aivan tasaisesti... 8)

Olen ymmrätänyt, että n. 150hv takapyöristä on aika normaalia, ja kolmella SU:lla ja korkeapuristeisena vakiobensalla 190-210hv on hyväkuntoinen terve kone.
Laitan toki käyriä esille, sitten kun niitä on vähän enemmän. ;)

Tosin joku ameriikan kaveri kertoi siellä vakio 4.2L S1 autosta josta olivat mitanneet ensin 290hv ja lähes 400Nm pelkillä juuri- ja sivuputkilla, mutta äänenvaimentajien kera oli tehoa ollut 300hv ja vääntöä yli 400Nm. Maks. kierrokset 6.500 rpm, mutta tiedä siten miten vakio tuo on, ainakaan tehtaan perus värinänvaimentimella ja toleransseilla ei ole mitään asiaa yli 6.000 rpm.

Tietty jos on joka asia tasapainotettu gramman osien tarkkuudella ja kokonaisuutena ja on vielä tarkemmin tasapainotettu kampiakseli/tehokkaampi moderni värinänvaimennin, niin ehkä sitten, muistaakseni kuutosessa ovat ne kriittiset kierrosalueet 1.200, 2.400, 3.600, 4.800 ja 6.000 rpm. Siis värinöiden kannalta.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve! Tänään hain oman kissani Kanavuoren varikolta talvisäilöstä ja kyllä oli suu messingillä sen sata kilometriä kotia ajellessa. Varauduin täyteen ladatulla irrallisella starttiakulla ja vaikka millä työkaluilla ja systeemeillä vaan kun kissan oman akun kengät laitoin kiinni ja starttasin niin XJ6 hörähti tulille niin kuin eilen olisi viimeksi ajettu (ei tosissaan tarvinnut "hangata" yhtään). Auto oli talven kylmässä varastossa jossa on asfalttilattia ja seinät kunnolla tiivistetty ja huonekorkeutta riittävästi. Mitään muuta en syyshuollon lisäksi huomioinut kuin hieman masinolia täyteen tankkiin ja kosteudenpoistosuolapussukkasysteemit kajuuttaan. Ei ollut kertynyt tippaakaan vettä astian pohjalle mutta suolat olivat kivettyneet. Eikä ollut mitään stabilointijuttuja polttoaineen seassa. Tästä se kesä taas alkaa, olo on yhtä innostunut kuin olisi vasta tuon Jaguarin ostanut!
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Eilen tuli XJS ulos tallista. Tallinpitäjä oli pessyt auton, pääsin puhtaalla pölyttömällä autolla ajamaan ensi kilometrit. Kyllä XJS on kiva ajettava, siihen rakastuu joka kevät uudestaan! 8)
Bentley Mulsanne -89
(brbr)
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Touko 13, 2011 9:29 am

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja (brbr) »

Terve taas!

Olen se entinen brbr, tuli vaihdettua kone (ei autossa) ja meni salasana, ja epäonnistun tänne pääsyn vanhalla k.tunnuksella. Se kevään ensimäinen ajo oli vappuna, sitä ennen kyllä verstaskäynti pääasiassa se että sain uudesta rosteri pakoputkesta kolinat pois ja se onnistu, poika sano syksyllä että se onkin milleistä kiinni saada Jaguarin pakoputket paikalleen.
Käytin XJ6 vain kerran talven aikana, nesteenläiskä oli lattialla tänätalvenakin niinkuin edellistalvena, ihme, kylmässä tallissa pukkaa lattialle vaan ei kesänä paljoa tiputa eikä ole ongelmaa ajaessa. Jo ensimäisessä koeajossa kaikki toimi, automaatti vaihteet samoin jarrut ja kaikki, olisi katsastus tänä kesänä. On se aina kiva päästä ajelemaan ja tapaamaan tuttuja, torstai ajot alkoi jo vapun jälkee täällä Pietarsaaressa. 02.06 ajetaan Hunurijärvelle, oliko se Ala tai YliHärmässä.

Kaikille kivoja ajomatkoja!
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja Kopi »

(brbr) kirjoitti:Käytin XJ6 vain kerran talven aikana, nesteenläiskä oli lattialla tänätalvenakin niinkuin edellistalvena, ihme, kylmässä tallissa pukkaa lattialle vaan ei kesänä paljoa tiputa eikä ole ongelmaa ajaessa.
Tuohan on ainakin Ser3 ja varmaan muidenkin saman automaatin "ominaisuus": normaalisti osa öljystä on turbiinissa, mutta pitkän seisonnan aikana kaikki valuu öljypohjaan ja huohotinputken kautta ulos. Kannattaa tarkistaa nyt automaatin öljyn määrä, periaatteessa siellä on lattialle valuneen verran liian vähän nyt. Kun osa on taas siellä turbiinissa.
Ainoa esto tuolle on sännöllinen käyttö. Tai ainakin muutaman kerran talvessa.
Köpi
PS. JJJ varmaan voisi palauttaa sulle alkuperäisen käyttäjätunnuksen, jos haluat.
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
(brbr)
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Touko 13, 2011 9:29 am

Re: Kevään ensi ajo

Viesti Kirjoittaja (brbr) »

Varmaan epäselvästi kirjotin, tarkotin jäähdyttäjän nestettä, automaatti laatikosta ei mitään tipu. Kyllä tietenkin haluan alkuperäisen käyttäjätunnuksen kun tietäsin miten menetellä.
Vastaa Viestiin