Vahaus - millä

Yleinen Jaguar-keskustelu
JPK
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2011 7:13 pm
Paikkakunta: Pori

Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja JPK »

Kesä lähestyy ja pitäisi auto vahata. Mitä suosittelette? Aikanaan käytin Auto Glymin punainen+kulta ja viime vuosina AG:n ultra deep shine (musta etiketti). Kyllä tuolla kahden aineen käsittelyllä parempi lopputulos tuli. Mutta onko jotain muuta merkkiä, jolla saisi vielä paremman tuloksen (kiilto, suojaavuus, kesto)? Samoin työstämisen pitäisi olla suht helppoa.

Auton malipinta on hyvässä kunnossa eli mitään hiovia käsittelyjä en tarvitse, puhdistava vaha riittää.
Avatar
Puuma '69
Viestit: 139
Liittynyt: To Elo 19, 2010 8:52 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja Puuma '69 »

Hyvinkin paljon parempia aineita kuin AG:t saatavilla.

Tutki täältä alkuun:

http://www.cleanyourcar.co.uk/wax/cat_4.html

http://www.shinearama.co.uk/search.php?fcat=7

Suomestakin löytyy nettiputiikkeja:

http://www.erased.fi/vahaus

http://www.autonhoito.com/shop/index.ph ... ex&cPath=6

Itse olen käyttänyt hyvällä menestyksellä mm. Colliniten tuotteita/vahoja.
Viimeksi muokannut Puuma '69, Pe Huhti 22, 2011 1:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
JPK
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2011 7:13 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja JPK »

Onko tuo Colliniten 845 (nestemäinen) hyvä? Miten sen puhdistavavuus verrattuna vaikkapa AG:n punaiseen.
jagge fun
Viestit: 87
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 6:58 pm
Paikkakunta: Tre

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja jagge fun »

Suosittelen kokeilemaan Nielsen Liquid Gold Plussaa. Tulee myös halvemmaksi kuin Glymit. Ei saa ihan joka varaosaliikkeestä, mutta olen saanut paremman kiillon kuin Glymin punaisella, Korrek Teflonilla ja Turtlen Top Coatilla. Olen testannut vahaamalla konepeltiin eri vahoilla raidat ja siitä vertaamalla kiiltoa.
Avatar
Puuma '69
Viestit: 139
Liittynyt: To Elo 19, 2010 8:52 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja Puuma '69 »

JPK kirjoitti:Onko tuo Colliniten 845 (nestemäinen) hyvä? Miten sen puhdistavavuus verrattuna vaikkapa AG:n punaiseen.
Jos haluat oikein pidemmän kaavan mukaan ja kunnolla puhdistaa pinnan ennen vahausta, niin sitten suosittelen clay:n käyttöä. Mutta jos puhdistava vaha riittää, niin AG:n punainen on siihen hommaan ihan ok. Mutta siihen kun laitat päälle vaikka Colliniten 915:n, niin johan kiiltää ja kiilto jopa kestää.

Minkävärinen auto kyseessä? Puhdistava ja naarmuja poistava on Poorboysin white diamond vaaleille sävyille ja black hole tummille sävyille. Loistokamaa! Et usko silmiäsi, minkälaisen pinnan jättää! :shock: Tulee niin syvä kiilto, että sus siunakkoon!
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
Avatar
Jaguaristi
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 5:17 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja Jaguaristi »

Tekniikan maailman asiantuntevissa testeissä Korrek ja AutoGlym ovat olleet parhaita.
Jaguar racing

X-type 2.0D "Ghost Silver" '07
JPK
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2011 7:13 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja JPK »

Maalipinta on hyvässä kunnossa (35tkm ajettu auto), väri 'keskiharmaa-violetti'. Taitaa mennä tummien sävyjen puolelle. Uskon, että AG:n punainen riittää alustukseksi.

AG:n punainen ei ole mikään hyvä referenssi killolle ja varsinkaan kestolle. AG:n kulta päälle on taso, jota olen vähintään hakemassa. Miten Colliniten saatavuus, osoitteennettikaupan toimitusajat ja luotettavuus. Meikä on vanhan kansan väkeä eli tottunut ostamaan tiskiltä. Noh, muutama ostos sentään tullut tilattua.
jms
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 12:13 am
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja jms »

Meidän porukka ostaa Autoglymin ammattituotteita suoraan Autokem -edustajalta. Tuntuvat olevan hieman erilaisilta koostumukseltaan jotkut aineet jos vertaa kuluttajatavaraan. Esim. punainen ja kultainen vaha vaikuttavat aika samalta ja taas muovinhoitoaine (bumper care) ja pesuaine ovat paksumpaa ja paremman tuntuista tavaraa.

Saatiin Autokemin edustajalta vinkki, että kannattaa sekoittaa punaiseen vahaan 20% kultaista vahaa. Sitä olen käyttänyt ja tulee yhdellä vahauskerralla näppärä kiilto.

Olen tuttavapiirissä kuullut kehuttavan Mequiarsin tuotteita ja Prestan tuotteita. Kustannussyistä pysyn kyllä itse Glymissa.

Ovathan sekä Jaguar (ainakin XJR ohjekirjan alussa mainitaan) että Autoglym molemmat Englannin kuningashuoneen suosimia tuotteita. :D
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Avatar
Puuma '69
Viestit: 139
Liittynyt: To Elo 19, 2010 8:52 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja Puuma '69 »

Jaguaristi kirjoitti:Tekniikan maailman asiantuntevissa testeissä Korrek ja AutoGlym ovat olleet parhaita.
Jatka vaan niiden käyttämistä, jos et usko, että aika paljon parempia tuotteita ovat esim. nuo, jotka mainitsin. Eikä niitä pahemmin ole näkynyt heidän testeissään. :roll: Miksiköhän? :wink: Ei kai vaan olisi "ostettuja" testejä... No kunhan nyt tuli vaan mieleen... :roll:

Näin minäkin luulin parhaiksi näitä merkkejä, kun en ollut kuullutkaan juurikaan muista merkeistä kuin AG, Korrek, Turtle etc.

Nyt en halua noilla vahata muutakuin korkeintaan alustan osia. :lol:

Ihan tosissaan autonsa ulkokuoresta huolta pitävien keskuudessa noille glymeille & korrekeille naureskellaan. No glymiltä löytyy ehkä muutama pätevä aine, mutta suurin osa on ihan kuraa, ikävä kyllä.

Mutta pisteet heidän markkinoinnilleen. Se on näkyvää.
Viimeksi muokannut Puuma '69, Pe Huhti 22, 2011 1:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
Avatar
Puuma '69
Viestit: 139
Liittynyt: To Elo 19, 2010 8:52 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja Puuma '69 »

JPK kirjoitti:Maalipinta on hyvässä kunnossa (35tkm ajettu auto), väri 'keskiharmaa-violetti'. Taitaa mennä tummien sävyjen puolelle. Uskon, että AG:n punainen riittää alustukseksi.

AG:n punainen ei ole mikään hyvä referenssi killolle ja varsinkaan kestolle. AG:n kulta päälle on taso, jota olen vähintään hakemassa. Miten Colliniten saatavuus, osoitteennettikaupan toimitusajat ja luotettavuus. Meikä on vanhan kansan väkeä eli tottunut ostamaan tiskiltä. Noh, muutama ostos sentään tullut tilattua.
Veikkaan, että pinnassa on kuitenkin pesun jäljiltä pieniä hiusnaarmuja, vaikka maalipinta olisi hyvässä kunnossa. Poorboysin Black Holella tai vaihtoehtoisesti Priman Amigolla saat nämä häviämään sekä samalla väri "syvenee" huomattavasti. Toki voi aloittaa sillä AG:n punaisella ja näin poistaa kevyttä likaa ensin pinnasta.

Colliniten kesto on hyvä ja huomattavasti parempi kuin AG:n. Varsinkin 476s pysyy pinnassa pitkään. Mutta myös toki 915 varsinkin kesäaikaan.

Eikä tarvi nettikaupasta tilattaessa miettiä putiikin luotettavuutta enää nykyään. Ihan samat ehdot niihin pätee, kuin muihinkin kauppoihin. Toimitusajat ovat varmaan noin viikon luokkaa, ainakin mitä olen itse tilannut.

Ja jos haluat, niin voin tilata sinulle setin jenkeistä, kun olen muutenkin sieltä tilaamassa tavaraa. :wink: On halvempaa siellä.

Tässä muutama esimerkki, millaista pintaa saa aikaiseksi näillä minun mainitsemillani tuotteilla:

Kuva
Kuva
Kuva
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
Avatar
Jaguaristi
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 5:17 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja Jaguaristi »

Kuulostaa hyvältä tuo Colliniten vaha. Mitä pesuainetta suosittelisitte ennen vahausta? Olen käyttänyt Fairya rasvan ja lian irrottamiseen. Nettikaupassa suositeltiin Collinite 840 Sapphire Prewax Cleaner, mutta onko muita ehkä parempia vaihtoehtoja?

Toinen hyvältä vaikuttava vaha on Meguiars NXT 2.0, joka tosin on täysin synteettinen.
Jaguar racing

X-type 2.0D "Ghost Silver" '07
jms
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 12:13 am
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja jms »

"Ja jos haluat, niin voin tilata sinulle setin jenkeistä, kun olen muutenkin sieltä tilaamassa tavaraa. On halvempaa siellä."

Jos olet tilaamassa niin mua voisi kanssa kiinnostaa. Varmaan tiedät hyvän perussetin hyväkuntoiselle maalille.

Kun olet tilaamassa, niin pistä mulle viestiä. juha.suvanto@jastekniikka.fi
Alfa Romeo - Cuore sportivo
JPK
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2011 7:13 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja JPK »

Netissä tuli vastaan Zaino ja Z5 (Pro) on aika paljon kehuttu. Onko kokemuksia tästä?
Avatar
Puuma '69
Viestit: 139
Liittynyt: To Elo 19, 2010 8:52 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja Puuma '69 »

JPK kirjoitti:Netissä tuli vastaan Zaino ja Z5 (Pro) on aika paljon kehuttu. Onko kokemuksia tästä?
Ei omakohtaisia kokemuksia, mutta Zainon aineet kyllä yleensä hyviä. Pitäisi kokeilla...
jms kirjoitti:"Ja jos haluat, niin voin tilata sinulle setin jenkeistä, kun olen muutenkin sieltä tilaamassa tavaraa. On halvempaa siellä."

Jos olet tilaamassa niin mua voisi kanssa kiinnostaa. Varmaan tiedät hyvän perussetin hyväkuntoiselle maalille.

Kun olet tilaamassa, niin pistä mulle viestiä. juha.suvanto@jastekniikka.fi
Jep, laitan viestiä. Koska tarvisit vahaa? Haluatko kokeilla paria eri Collinitea?
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
jms
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 12:13 am
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja jms »

Puuma, Kyllä mulla vahaa on vaikka kuinka, mutta haluaisin testailla muitakin kuin tuota glymiä. Sulla on noista Colliniten aineista kokemusta, niin joku hyvä setti hyväkuntoiselle maalille. Esim. joku perusvaha ja joku tosi syväkiiltoinen filleri.
Tosiaan sitten vaan kun itselles tilaat, niin voin ratsastaa siinä siivellä... :D

Ja pistä mulle sitten kun tilaat infoa spostiin, niin siirrän sulle tarvittavat rahat.
Alfa Romeo - Cuore sportivo
JPK
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2011 7:13 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja JPK »

Nyt on auto vahattu, vähän kesti kun nettikauppojen toimitusajat ovat mitä sattuu. Tai siis Zainola oli, Collinite toimi hyvin.

Pesetin auton eli pohja oli kunnossa. Maalipinta oli ammattilaisten mielestä hyvä ja minustakin sileä.

Eka kerros Collniten SS126:lla. Kiilto ok ja pinta kova. Mutta - p...kele - auringossa peilasi kamalat vahausjäljet (auto on Pearl Grey eli tummahko). Siis hyvin loisti läpi vahanlevitysjäljet. Vaha on helppotöinen.

Onneksi sain homman kuntoon vetämällä päälle keroksen Colliniten 845 Insulator:ia. Helpoa oli tämänkin työstäminen Nyt kissan turkki kiiltää nätisti.

Mikä meni pieleen ekassa kerroksessa; levitys epätasainen (Kungs:n kiillotusliina), väärät liikkeet (liian pientä pyöritystä/hankausta), vaha tarrasi joissain kohdissa kiinni (=hapattumaa?), kiillotus (sama Kungs, tosin mikrokuituliinakaan ei auttanut) vai olkio pesutapa ollut väärä? Sama ongelma oli aikanaan mustan Volvon kanssa Auto Glymin Ultra Deep Shinella ja vastaavia olen nähnyt liikenteessä enemmänkin. Siis miten tumma auto pitää vahata, jotta moista ei tapahtuisi?
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja dida »

Colliniteä kokeiltu myös, 476 ja Marque ja pakko myöntää, että ovat aivan eri luokan vahoja, kuin mikään aiemmin kokeilemani. Kiitokset vaan Puumalle, kyllä tiesit, mistä puhuit!

Työmäärääkään ei aiemmin kiinteitä vahojakin käyttäneenä ole kovin ihmeellinen ja tulos kyllä palkitsee.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tässä vinkki vähän vanhempien kissojen omistajille:

Vähänkin vanhemmissa autoissa maalipinnassa on yleensä enemmän tai vähemmän mikroskooppisen pieniä naarmuja. Niitä tulee runsaasti konepesusta ja vähemmän käsinpesusta. Viimeisen päälle hyvä vahaustulos edellyttää, että ensin on maalipinta saatava mahdollisimman hyväksi. Sen jälkeen tulos on hyvä miltei vahalla kuin vahalla.

Olen havainnut hyväksi maalipinnan viimeistelyn esim. Du Pontin kiillotusaineella "Highlighting Glaze 3000S". Tuo aine on todella helppotöinen, joko koneella tai käsin. Nimenomaan kiillotuksen jälkeinen puhdistus on helppo. Ainetta saa vaikka vähän jäädä maalipinnalle. Tuon päälle sitten perinteinen vahaus. Kukin valitkoon sen suosikkivahansa. Tulos on ällistyttävä.

Kovasti hapettunut ja himmennyt maali (tyypillisesti punainen väri) vaatii tietysti ennen kolmetonnisella käsittelyä hieman ärhäkämmän aineen eli ns. myllytyksen, tai vähintäänkin cleaner tyyppisen aineen.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja Safre »

dida kirjoitti:Colliniteä kokeiltu myös, 476 ja Marque ja pakko myöntää, että ovat aivan eri luokan vahoja, kuin mikään aiemmin kokeilemani. Kiitokset vaan Puumalle, kyllä tiesit, mistä puhuit!

Työmäärääkään ei aiemmin kiinteitä vahojakin käyttäneenä ole kovin ihmeellinen ja tulos kyllä palkitsee.
Mjaah? Palataan astialle kun aikaa on kulunut.. ensikiilto ei miumau mukkaan ole se ratkaisevin.
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
Puuma '69
Viestit: 139
Liittynyt: To Elo 19, 2010 8:52 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja Puuma '69 »

Safre kirjoitti:
dida kirjoitti:Colliniteä kokeiltu myös, 476 ja Marque ja pakko myöntää, että ovat aivan eri luokan vahoja, kuin mikään aiemmin kokeilemani. Kiitokset vaan Puumalle, kyllä tiesit, mistä puhuit!

Työmäärääkään ei aiemmin kiinteitä vahojakin käyttäneenä ole kovin ihmeellinen ja tulos kyllä palkitsee.
Mjaah? Palataan astialle kun aikaa on kulunut.. ensikiilto ei miumau mukkaan ole se ratkaisevin.
Juu, palataan vaan.

Kyllä kiilto pysyy Collinitella. Pysyvyys verrattaessa esim. AG:n tuotteisiin aivan eri planeetalta. Tämä siis ihan kokemuksesta.
dida kirjoitti:Colliniteä kokeiltu myös, 476 ja Marque ja pakko myöntää, että ovat aivan eri luokan vahoja, kuin mikään aiemmin kokeilemani. Kiitokset vaan Puumalle, kyllä tiesit, mistä puhuit!
Ollos hyvä vaan. Mukava oli rupatella. :wink: :D
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
JPK
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2011 7:13 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Vahaus - millä

Viesti Kirjoittaja JPK »

Toissapäivänä ajoin pienen matkaa sateessa ja hyvin saivat vesipisarat kyytiä konepelillä. Siitä päätellen vahan pinta on erittäin hyvä - ja vielä jos se kestäisi.
Vastaa Viestiin