S-type kauhutarina

Yleinen Jaguar-keskustelu
Soppamies
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 1:01 pm
Paikkakunta: Espoo

S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Soppamies »

Paatuneimpien vihreäkankaisten lättähattujen on nyt syyta sulkea silmänsä, sillä alla seuraa mojova kasa epämerkkiuskollista syrjivää paatosta.

Ostin oman autoni (vm. 2007 S-type 2.7dA) siis Helmikuussa 2009. Myin autoni pois syksyllä 2010. Tai no, vaihdoin sen saman ikäiseen Passattiin ilman välirahaa... Miksikö? Ihan silkasta epätoivosta. Tämä allaoleva kirjoitus on kirjoitettu jo viime vuonna toissatalvisista kokemuksistani. Miksikö haluan jakaa sen? No sanotaanko nyt vaikka näin, että ennen ko. auton ostamista tein rutkasti tutkintaa, ja luin mm. tältä palstalta paljon käyttäjien kokemuksia. Takaraivossa oli pelko Jaguarista vikaherkkänä autona. Kuitenkin täältä(kin) lukemieni pääosin positiivisten viestien pohjalta uskalsin autoni ostaa. Joka oli minulle reilun vuoden aikana selvästi päälle 10 000 euron arvoinen virhe.

---

Päiväkirjaa huhtikuulta 2010:

Reilu vuosi ja 15tkm (mittarissa 37-52tkm) S-typen omistajuutta takana, ja voi pojat. Todella pettyneenä on pakko sanoa, että tämä on ylivoimaisesti heikoin auto laadullisesti mitä olen koskaan omistanut. Nyt pääsiäisenä tätä kirjoittaessani - juuri kun auton takuu on umpeutunut - autoni on taas hajalla ja odottamassa huoltoonmenoa. 4 päivää takuun loppumisen jälkeen. Noin muuten tämän vuoden puolella auto on ollut yhteensä alle 2 viikkoa ehjä ilman että autosta on ollut jotain rikki ja on joko odotettu huoltoonmenoa/varaosia tai ajettu sijaisautolla koska oma auto on jälleen kerran jättänyt tielle ja se on revittu nahkoineen hinausauton lavalle huollon pihaan lojumaan.

Auto on uuden vuoden jälkeen jättänyt minut jo kolme kertaa tielle. Ensimmäisellä kerralla hajosi jarrupolkimen asentoanturi. Tästä johtuen vaihdetta ei saanut lainkaan pois Parkilta. Mittaristossa huusi "Seisontajarruhäiriöö" ja välillä taisi vilahtaa myös "Vaihteistohäiriö". No ei muuta kuin huoltoon vaan, ja Mazda 2 alle viideksi päiväksi. Juuri tämän tasoisesta autoilustahan minä nelisenkymmentä tonnia maksoin! Pysäköintijarru ei suostunut häiriön vuoksi kytkeytymään päälle, joten auto jouduttiin repimään pelkän vaihteiston P-asennon varassa nahkoineen lavetille.

Sain auton takaisin viisi päivää myöhemmin. Hain auton flunssaisena 39 asteen kuumeessa huollosta jotten joutuisi maksamaan sijaisautosta ylimääräisiä, enkä jaksanut kiertää autoa ympäri lumisateessa, vaan ajoin sen mahdollisimman pienellä vaivalla kotiin ja menin takaisin nukkumaan. Seuraavana päivänä oli pakko käydä kaupassa ja huomasin autoa takaa lähestyessä että kappas, hinauslenkin reikää peittävä korinvärinen suojamuovi loisti poissaolollaan, ja lenkki oli jätetty siihen kiinni. Ruuvasin lenkin irti ja avasin takakontin laittaakseni sen varapyörässä sijaitsevaan mustaan styroxikehtoonsa, ja huomasin jotain muuta mukavaa. Takakontin oikeassa kyljessä oleva sivupaneeli repsotti auki eikä sen muovista kiinnitysmutteria näkynyt missään. Ilmeisesti tavaratilan pohjaa nostettaessa akulla käytyä se oli onnistuttu tavalla tai toisella saamaan taittumaan väliin, ja sitä kautta mutteri rikottua. Tämän lisäksi myös toisen takapyörän kuraläppä repsotti irtonaisena ja siitä oli pari klipsiä jossain kadoksissa. Ilmeisesti hinauksessa lavalta laskettaessa tullutta damagea.

Koska Inchcape Espoon huoltoon saa kovin harvoin yhteyttä puhelimitse siitäkin huolimatta että ei niillä tiskillä koskaan tunnu hirveitä kiireitä olevan, yhden yrittämisen jälkeen päätin kauppareissun yhteydessä ajaa auton suoraan heille pihaan, ja pyytää huollon työnjohtajaa itse tarkistamaan puutteet korjauksessa. Varaosat tilattiin, paitsi että kuraläppä minun olisi kuulemma pitänyt jostain syystä maksaa itse. En jaksanut kipeänä alkaa tapella asiasta joten tokaisin että annetaan sen sitten olla, kun näytti edes jotenkin pysyvän kiinni vajaillakin klipseillä.

Meni noin viikon verran ja autoni pääsi huoltoon. Hakiessani autoa työnjohtaja aloitti mukavasti kertomalla että "Joo sulla oli tää missä oli tää raju öljyvuoto perässä tässä...". Olin luonnollisestikin ihan että "Mi...mitä?" "Joo, täällä on raju öljyvuoto perässä, siellä on joku stefa vissiin mennyt..." Ja kappas, niinpä olikin. Autoni oli vuotanut perästä öljyä pärskien koko auton alustan aivan öljyiseksi, sekä sotkenut sekä työpaikan autohallin että kotonani autokatoksen öljyllä. Tunnollisena miehenä iltamyöhällä kun twistaa toista tuntia käsipyyhkeiden kanssa öljyläikkiä pois työpaikan autohallista vapaa-ajallaan, saattaa liberaalimpaakin Jaguar-omistajaa alkaa hieman ketuttamaan.

Palatakseni tähän huoltokäyntiin, repsottava takakontin sivupaneeli oli muuten saatu korjattua, mutta hinauslenkin reiän suojamuovi puuttui edelleenkin. Sitä varten oli kuulemma tilattu joku väärä varaosa, ja luvattiin kutsua taas uudelleen huoltoon kun oikea varaosa saapuisi. Lähdin ajamaan autollani kotiinpäin, ja hetkellisen kulutuksen sijaan - joka minulla yleensä aina ajotietokoneen näytössä on kytkettynä - ajotietokone näyttikin trippiä. Noh, painoin ajotietokoneen kytkintä ja mitään ei tapahtunut. Se oli rikki. Toinen viiksi (sadetunnistin ei toiminut) vaihdettiin rikkinäisenä jo kesällä.

Parin päivän sisällä myös etuiskunvaimentimen ripustuksesta meni joku hela, joka aiheutti sen, että auto kuulosti ajaessa aivan parhaat päivänsä nähneeltä hetekalta, jota oltiin käyttämässä aikuisviihdeteollisuuden keskeisimpänä rekvisiittana. Öljyä vuotavalla, vinkuvalla ja hirnuvalla Jaguarilla pihaan kuin pihaan ajaminen hävetti joka ikinen kerta sen verran, että jätin auton ihan suosiolla firman halliin pahvien päälle valumaan ja odottamaan varaosia, ja ajoin seuraavat kaksi viikkoa firman pakulla, kun siihen oli mahdollisuus.

Pari viikkoa meni, ja osia tuli, mutta taas oltiin tilailtu huolimattomasti, sillä kardaani ei ollut vielä tullut. Vetoakselit ja perä kylläkin. Niin, kuulin itsekin tässä vaiheessa että yhden 'vuotavan stefan' takia oltiinkin nyt vaihtamassa käytännössä kaikki voimansiirron osat vaihdelaatikosta taaksepäin. En vielä tänäkään päivänä tiedä miksi, vaikka yritin sitä huollossa kysyä. No, ei tämä minua niin häirinnyt, koska auto oli takuunalainen. Jos ei itse tarvitse maksaa, mikäs siinä. Vaan jos itse olisi tarvinnut maksaa, paljonkohan lasku olisi tälläkin kertaa taas ollut?

Tässä vaiheessa alkoi todella olemaan pelko perseessä, sillä maaliskuu alkoi pikkuhiljaa häämöttämään, ja se oli viimeinen kuukausi kun autooni voisi vielä saada leiman katsastuskonttorilta. Se oli myös viimeinen autoni takuun kattava kuukausi. Alkoi pikkuhiljaa näyttämään siltä, että koko alkuvuoden koko ajan varaosia odottava rikkinäinen autoni ei ehkä pääsisi ensimmäisestä katsastuksestaan kunnialla läpi. Vajaa viikko meni, myös takapäästä meni vastakkaiselta puolelta samanlainen iskunvaimentimen hela, joka aiheutti hetekamaista vinkumista ja hirnumista ajaessa tai auton jousitusta painellessa. Now in stereo, where available.

Meni noin viikon verran, ja autoni jätti minut parkkiruutuun. Seisontajarruhäiriö. Pakkasta oli -22 astetta, ja akun napojen jännite notkahti liikaa hehkutuksen käynnistyessä. Autoni revittiin taas kerran nahkoineen hinurin lavalle. Olin pari viikkoa aikaisemmin firman hallissa autoa seisottaessani ladannut akun 'varmuuden vuoksi' akkulaturilla täyteen.

Rupesi jo pikkuhiljaa pinna palamaan, ja sovimme tällä kertaa että Jaguar saa nyt vuotaa öljynsä Inchcapen pihalle minun pihani sijaan, kunnes niitä varaosia oikeasti tulee ja saan auton kerralla kuntoon, kun hävettää jo ihan oikeasti ajaa tuollaisella vinkuvalla öljylingolla useita viikkoja putkeen, ja autosta jatkuvalla syötöllä hajoaa jotain lisää samalla kun varaosia vanhoihin korjauksiin odotetaan. No ajelin sitten tiepalvelun järkkäämällä autolla ensimmäiset 5 päivää, ja sovimme Inchcapen kanssa että he järjestävät/varaavat minulle LR Freelanderin tilalle tästä eteenpäin kunnes autoni on saatu korjattua.

Menin sitten seuraavana päivänä palauttamaan tätä tiepalvelun järkkäämää autoa ja hakemaan sitä lantikkaa. No, "joku" oli lähtenyt sillä "jonnekin" ja puolen tunnin selvittelyn jälkeen ei ihan käynyt selväksi oliko koko autoa ylipäätänsä ollut olemassakaan, joka minulle oli varattu. Nelivetosen automaatti-Freelanderin sijaan sainkin sitten keppivaihteisen etuvetoisen 2.0d X-typen alle. Joo, huomattava parannus Mazda 2:sta, mutta suoraan sanoen vähän v*tutti silti, varsinkin kun kaveri ei edes kertonut että varaamaani autoa ei löytynyt vaan pihalla vasta selvisi homman nimi, ja heppu totesi notta "Nyt kävi näin". Ai kas, nytKIN?

Autooni on nyt siis vaihdettu tai korjattu kolmen kuukauden/tämän vuoden sisällä:
- Vasemmanpuoleinen viiksi (oikea vaihdettu edellisvuotena)
- Kahden iskunvaimentimen ripustuksen helat
- Kardaaniakseli
- Perämurikka
- Vetoakselit stefoineen
- Jarrupolkimen asentoanturi
- Seisontajarrun ohjelmisto
- Voimansiirron ohjelmisto
- Hinauslenkin reiän suojamuovi
- Tuulilasinpyyhkimien asento
- Toinen EGR-venttiili

Auto on hinattu kolmeen eri otteeseen tien poskesta huoltoon. Tämän lisäksi autoni säännöllisesti ilmoittaa vaihteistohäiriötä kovilla pakkasilla. Tai siis ainakin englantilaisittain kovilla pakkasilla, eli -7 pakkasastetta kylmemmässä, riippuen miten kauan auto on seissyt. Jos pakkasta on noin -15, riittää yleensä pelkkä yön yli seisominen, muuten vaaditaan hieman pidempää jäähtymistä. Homma siis menee niin, että kun autolla lähtee kylmänä ajamaan, yleensä alle 500m ajettua mittaristoon syttyy keltainen varoitusvalo tekstin "Vaihteistohäiriö" kanssa, ja vaihteistoon lukittuu joku nelos- tai vitosvaihde pysyvästi päälle, ja momentinmuunnin huutaa hulluna kaasua painettaessa, mutta juuri mitään ei tapahdu. Auto täytyy tällöin pysäyttää tien viereen, ottaa virrat pois ja kokeilla paremmalla onnella uudelleen. Hieman vastenmielistä toimintaa säännöllisesti tehtäväksi aamuruuhkissa. (jk. Autosta ei koskaan löydetty tätä ongelmaa aiheuttavaa vikaa.)

Ja auto on siis vuosimallin 2007 S-Type 2.7dA, jolla on vikojen aikaan ajettu alle 50 tuhatta kilometriä. Aivan tämänkaltaisesta premiumista en mielestäni maksanut, kun venytin budjettiani kymppitonnin verran yli tehdasuuden "tavallisen" perheauton, ostamalla 2 vuotta käytetyn auton, joka on aivan totaalisen käyttökelvoton ja laaduton susi. Minua ihmetytti autoa ostaessa myös sen parin kuukauden aikana kilometrien perusteella tapahtunut seisominen, sekä liikkeestä/huollosta toiseen tapahtunut vierailu. Kysäisin myyjältä asiasta ja myyjä vähän vaikeasti vastasi että auto on varmaan ollut määräaikaishuollossa. Tuudittauduin tähän vastaukseen, mutta myöhemmin asiaa vähän tarkemmin miettien ei tuossa kilometrimäärässä oltu tehty mitään määräaikaishuoltoa huoltokirjan mukaan.

Auto on siis todennäköisesti ollut yhtä surullinen vikalinko myös edellisenä talvena, edellisen omistajan omistuksessa. Ei ihme että kaveri halusi siitä rahat nopeasti pois, ja myi auton suoraan autoliikkeelle melkoiseen alihintaan markkinahintoihin nähden, ilman vaihtoa. Jos tämä olisi uusi mallisarja, voisin jotenkin ymmärtää tällaiset jatkuvat viat ja lastentaudit, mutta tämä auto on tullut myyntiin vuonna 1999. 8 vuotta aiemmin kuin oma autoni on valmistettu! Ei tällaista vikaisuutta yksinkertaisesti voi hyväksyä jo 8 vuotta tuotannossa olleelta automallilta, aivan sama onko kyseessä maanantaikappale vai ihan Jaguarille ominainen laatu. Tällaista laadunvahtelua ei kuitenkaan tässä autoluokassa saa esiintyä. Bonuksena katsastuksessa katsastusinssi vielä ilmoitti minulle että alle 3-vuotias autoni oli pohjasta huolestuttavan paljon ruostunut ja pyysi minua tulla katsomaan. No niinhän se olikin, sieltä täältä pitkin pohjaa. Minusta on Jaguarin ostamisen jälkeen tuntunut siltä, kun olisin jatkuvassa piilokamerassa. Aluksi sille on helppo nauraa kun muut maksaa viulut, mutta pidemmän päälle se alkaa jo olemaan niin henkisesti kuin taloudellisestikin melko raskasta. Korkkaan skumppapullon kun pääsen eroon tästä autosta.

---

Tässä siis lyhyt kaistale omasta Jaguar-omistuksestani vuoden takaa. Toivon että sillä viime alkusyksystä Magneetista SXI- alkuisella rekkarilla varustetun S-typen ostaneella on parempi tuuri tämän ongelmapesäkkeen kanssa kuin minulla oli. Tai edes paksumpi lompakko auton ylläpitoon. Köyhällä ei ole varaa ostaa Jaguaria. Hyvää kesänalkua kuitenkin kaikille kissaihmisille. Paras auto se oli mitä minulla on koskaan ollut silloin kun se toimi. Silloin kuin se ei toiminut niin... Noh, olo oli kuin hullun kissanaisen kyydissä: Parasta kyytiä ikinä, mutta niitä jatkuvia kohtauksia ei kestä hullukaan. Parempi tyytyä viemään joku psyykkeeltään rauhallisempi harmaa maalaistyttö vihille. 8)
jms
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 12:13 am
Paikkakunta: Piikkiö

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja jms »

Huh huh. Kuulostaa kyllä todella kurjalta. Ensimmäistä kertaa kuulen aivan näin pelottavia juttuja ko. mallista.

Edesmennyt autosi voi olla ollut aika rankka maanantaikappale tai sitten ennen sua todella raskaalla pidolla (tosin 37tkm ei ole paljon) tai sitten molempia.

Tuo ruoste ihmetyttäisi kovasti, jollei olisi lukenut Tuulilasin ruostetestiä (muistaakseni 2 numeroa takaperin), jossa oli alle vuoden ikäisiä autoja, joissa ruoste jo kukki. (olivat kyllä Japanilaista tuotantoa pääosin). Ilmeisesti jos autolla vääntää suolatuilla teillä pääosin ja sitten ei niin kiinnosta peseminen niin tuokin on mahdollista saada aluilleen siinä 37tkm kun tuo oli ennen sua ajettu.

Noihin teknisiin ongelmiin voi olla monia syitä, mutta ei kyllä laatu ed. autosi kanssa sovi samaan lauseeseen.

Oli syyt mitkä hyvänsä, niin ei voi muuta sanoa kuin harmin paikka. Tuollaista ei soisi kenellekään sattuvan.

p.s. onko kenties tuo auto?
http://www.nettiauto.com/jaguar/s-type/3993186
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Soppamies
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 1:01 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Soppamies »

jms kirjoitti:p.s. onko kenties tuo auto?
http://www.nettiauto.com/jaguar/s-type/3993186
Hrrrr. Sama laite. On näköjään viime syksystä lähtien ehtinyt olla reilut neljä kuukautta uudella omistajalla, ja sitten auto on taas pistetty kiertoon. Näemmä tonnikilsoja on ehtinyt tulla syksystä lähtien 5, eli on taidettu tämäkin talvi vietellä pitkälti korjaamon pihalla... Voi voi. :(

Ja auton ensimmäinen omistaja oli ymmärtääkseni joku ruotsinsuomalainen vanhempi herrasmies. Hanskalokero oli täynnä kaikennäköistä käsinvahaus-, sisäpesu- ja fiinipysäköintikuittia, ja sain ainakin itse sellasen vaikutelman että ukko oli hoidattanut autoa melko tavalla pikkurahasta piittaamatta. Ja kyllähän se päällisin puolin oli sekä ulkoa että sisältä aivan virheettömässä kunnossa, ja taitaa olla edelleenkin, ellei tuossa viiden tonnin aikana ole saatu autoon jäämään käytön jälkiä. Taitaa kyseessä olla siis ihan aito maanantaikappale isolla M-kirjaimella. Tai sitten se on perin vaikealla tavalla kirottu. Suosittelen kuitenkin kiertämään kaukaa.

Katsastusmies muuten sanoi mulle tuosta ruostumisjutusta juuri että jollain sen tuttavalla oli ollut parin vuoden ikäisessä uudessa mersussa ihan samaa. Kuulemma jollain tavalla yleistymässä näissä "laatuautoissa" ainakin sen mielestä tuollaset tuoreenaruostumisongelmat pohjasta, vaikka sivupellit pysyvätkin kunnossa. Itsellä ei tosiaan hirveästi edes tullut niitä suolassa-ajokilometrejä alle, ja kävin kyllä säännöllisesti talven aikana siitäkin huolimatta useamman kerran alustapesussa. Mutta kyllä ne ruosteongelmat olivatkin sen näköisiä että olivat alkaneet jo edellisinä talvina.
S-Type 2.7d A Executive -07
jms
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 12:13 am
Paikkakunta: Piikkiö

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja jms »

Juu, kyllähän tuo maanantaiselta kuulostaa. Päällisin puolin siisti auto. Harmin paikka.

Ja kyllähän yleensä Jaguarin omistajat pitää autostaan keskivertoa parempaa huolta, joten tuo kovalla käytöllä oleminen olikin tässä tapauksessa vain yksi ajatus, mutta ei nähtävästi todennäköinen.

Ilmeisen vähällä ruostesuojauksella autot pääsee nykyään maahantuojilta eteenpäin. Monessa tapauksessa uutena kannattaisi ruostesuojata, mikäli meinaa pitää kauan tai ajattelee seuraavaa omistajaa. Ei sitä koskaan vaan haluis uskoa, että uudehkossa pirsissä olisi tuollaista kuppaantumisongelmaa.
Alfa Romeo - Cuore sportivo
sps
Viestit: 40
Liittynyt: La Elo 25, 2007 8:26 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja sps »

Täytyy myös todeta, että tässäkin tapauksessa suurimman ketutuksen lienee kuitenkin aiheuttaa maahantuojan huollon laatu. Se on omankin kokemuksen mukaan katastrofaalisen surkeaa. Jos olisi homma hanskassa ja palvelu hyvää, niin ei välttämättä olisi jäänyt ihan noin kurja fiilis. Ehkä autokin olisi toiminut hieman paremmin.

Itse en ole vielä löytänyt hyvää autohuoltoa: uudessa Volvossa parin vuoden takaa kaikki viat kolmen vuoden aikana olivat huollon aiheuttamia. Pinna paloi ja Volvoa en enää osta. Ja tässä keväällä eräs täälläkin kehuttu pääkaupunkiseudun Jagge-huolto onnistui kämmäämään asiat niin hyvin, että saa jäädä vastedes muiden käyttöön; ilmeisesti heillä on jo liikaa asiakkaita, koska palvelu on ennen ollut hyvää. No, seuraavaksi kokeilen Triangle Motoria Turussa. Saavat aloittaa vaikkapa paikkaamalla edellisen huollon jäljet (listalla on 11 kohtaa).

Mikä siinä auton huoltamisessa on niin vaikeaa? Laita huoltomies asialle, muutu itse huoltomieheksi.
S-Type R (2002)
eeimmon
Viestit: 35
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 4:17 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja eeimmon »

Olipa todella hurja juttu, juuri kun olin (taas) ajatellut että S-mallin voisi ottaa käyttöautoksi, ja dieselinä. Ei houkuta joutuminen tämän kauhuauton tapaiseen kyytiin ...

Huolto ja sen laatu (tai laaduttomuus) on minulle ollut aina tärkeä ja niin olen käyttänyt pikkupajoja, jossa puhut omistajan kanssa. Kun löytää oikean yrittäjän, ei tule epäselvää onko homma tehty vai ei, ja jos ei ole tehty, ei ainakaan löydy laskusta.

Ruostuminen on asia erikseen! Ruotsalainen "Vi Bilägarna" tekee uusille malleille ruostetestejä, jossa asiantuntija tarkastaa auton rakenteet perusteellisesti ja selvittää miten hyvin se "vastustaa" ruostumista. Ainoa testattu Jaguar on X-tyyppi, joka sai 2(5) pistettä (huonoin 1, paras 5). S-tyyppi lienee samantasoinen, koska rakenne on 1990-luvulta ja muu suojaus Fordin normaalitasoa.
Muuten Mersun E-sarjan Väyrysmalli sai aluksi arvosanan 4, kun se näytti hyvin suunnitellulta ruostetta vastaan, mutta lehti korjasi sen vähitellen ykköseksi kun ovien ja luukujen saumojen ruostumisherkkyys tuli rankasti esille.
Eli: jos aiot pitää autoa aika kauan, ruostesuojauta! Tosin seuraava omistaja ei maksa siitä mitään ylimääräistä...
XJ6 4.0 Vanden Plas "Miss Las Vegas"
Avatar
Puuma '69
Viestit: 139
Liittynyt: To Elo 19, 2010 8:52 am
Paikkakunta: Tampere

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Puuma '69 »

sps kirjoitti:Täytyy myös todeta, että tässäkin tapauksessa suurimman ketutuksen lienee kuitenkin aiheuttaa maahantuojan huollon laatu. Se on omankin kokemuksen mukaan katastrofaalisen surkeaa. Jos olisi homma hanskassa ja palvelu hyvää, niin ei välttämättä olisi jäänyt ihan noin kurja fiilis. Ehkä autokin olisi toiminut hieman paremmin.

Itse en ole vielä löytänyt hyvää autohuoltoa: uudessa Volvossa parin vuoden takaa kaikki viat kolmen vuoden aikana olivat huollon aiheuttamia. Pinna paloi ja Volvoa en enää osta. Ja tässä keväällä eräs täälläkin kehuttu pääkaupunkiseudun Jagge-huolto onnistui kämmäämään asiat niin hyvin, että saa jäädä vastedes muiden käyttöön; ilmeisesti heillä on jo liikaa asiakkaita, koska palvelu on ennen ollut hyvää. No, seuraavaksi kokeilen Triangle Motoria Turussa. Saavat aloittaa vaikkapa paikkaamalla edellisen huollon jäljet (listalla on 11 kohtaa).

Mikä siinä auton huoltamisessa on niin vaikeaa? Laita huoltomies asialle, muutu itse huoltomieheksi.
Voitko ihan ääneen kertoa, mitä pääkaupunkiseudun Jaguar-huoltoa tarkoitit?
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
Soppamies
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 1:01 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Soppamies »

Huollon laadussa on tosiaan ainakin Espoon Inchcapella rutkasti parantamisen varaa. Vuorovaikutus sinänsä oli ihan asiallista työnjohtajien kanssa silloin kun niiden kanssa ylipäänsä pääsi keskusteluyhteyteen asti, mutta kaikessa muussa sitten ryssittiinkin ihan huolella. Ei kolmen kuukauden aikana autoa pitäisi joutua palauttamaan huollon jälkeen kolmesti takaisin ihan jo pelkästään kelvottomien korjauksien, väärin tilattujen varaosien ja huollon aikana uusien ongelmien ilmaantumisen vuoksi. Näitä huollon aikana ilmaantuneita ongelmia oli mm. tuo ajotietokoneen/viiksen rikkoontuminen yhdellä kertaa, tavaratilan verhoilun repsottaminen, vetokoukun suojamuovin katoaminen ja kuraläpän rikkoontuminen toisella kertaa, sekä kolmannella kerralla tuulilasinpyyhkimien lepoasennon muuttuminen viitisen senttiä ylemmäs niin että pyyhkimien poissa käytössä ne lepäsivät selvästi kuljettajan näkökentässä ja pyyhkimiä käyttäessä kuskinpuoleinen sulka hakkasi A-pilaria vasten.

Eli toteuttamisportaassa joku mätti pahasti. Siihen vielä päälle nuo kaikennäköiset sijaisautojen katoamiskuviot sekä se että huoltoon ei käytännössä koskaan saanut yhteyttä puhelimitse saman vuorokauden aikana, niin kyllä tuollainen korpeaa. Huoltoon sai soittaa ja antaa puhelimen soida tyhjää tuntikaupalla eikä sieltä koskaan kukaan vastannut. Vaihteeseen soittopyynnön jättämällä joku saattoi hyvällä tuurilla soittaa takaisin vasta seuraavana päivänä, vaikka soittopyyntö olisi jätetty heti aamulla. Kuitenkin sitten kun itse ajoi liikkeen pihaan ja käveli huoltotiskille, niin eipä siellä työnjohtajilla koskaan kamalasti ruuhkaa näyttänyt olevan. Joskus oli pari ihmistä jonossa jos meni aikaisin aamulla, mutta muuten sai yleensä kävellä asiakkaista tyhjälle tiskille. Silti kukaan ei vastaa puhelimeen eikä asiakkaan soittopyyntöihin vastata kohtuullisessa ajassa. Tasan yhden kerran mulle vastattiin soittopyyntöön takaisin saman päivän aikana, 4 tunnin viiveellä. Tuli vähän sellainen fiilis että työmoraali ja vastuuntunto ei ollut kavereilla ihan täydessä terässä.
S-Type 2.7d A Executive -07
5647
Viestit: 2
Liittynyt: To Kesä 04, 2009 8:23 pm

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja 5647 »

Onpa todella uutta ja ihmeellistä lukea tuollaista vikakertomusta noin uudesta ja vähän ajetusta S-typestä.
Kyllä on täytynyt olla tosi harmaa, sateinen, kylmä ja tuulinen maanantai, kun se auto on tehty.

Espoon Jaguarin toiminta tuntuu kyllä tutulta. En omaa autoani sinne enää vie.

Minulla on samanlainen auto, jolla on ajettu kohta 200tkm, eikä autossa koko aikana ole ollut kuin yksi vika. Egr-venttiili on vaihdettu. Ehdottomasti paras ja ongelmattomin auto mikä minulla on koskaan ollut.
Samanlaisia kiittäviä kommetteja olen kuullut myös muutamilta muilta omistajilta, jotka ajavat -04 jälkeen valmistetuilla S-typeillä, olipa sitten bensa tai diesel.

Olisikin kiva kuulla miten muilla facelifteillä ajavilla on mennyt.
Onko kyseessä yksittäistapaus, vai onko samana päivänä tehtyjä autoja tullut enemmänkin Suomeen?
S-type 2.7d (2007)
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Sama tilanne ison veden lantisella puolella eli merkkihuoltojen ydinosaamisalue on laskutus ja kiiltavien liiketilojen vuokraus. Hallin puolella on viimeisen paalle tehtaan erikoistyokalut ja hyvin siivotut nurkat.

Sitten kun katsoo mekaanikkoja niin 25v on se "seniori". Ehka jopa viela kaynyt muutaman tehtaan kurssin jotta saadaan hallin seinalle jopa jonkinlainen diplomi. Jos erehtyy menemaan kysymaan jotain Espanjan kielen taidosta on luultavasti hyotya. Ja mitaan monimutkaista ei kannata ihmetella jos haluaa jarjellisen vastauksen.

Oikeasti homman osaavat ilmeisesti perustavat oman pajan joissa sitten mekaanikkokin aidosti tietaa ja tuntee autot.

Ketjun aloittajalle suurta myotatuntoa, ja lopun analogia oli hieno kielikuva. Kun maalaistyton kanssa tulee tylsaa niin harkitse X350:n koeajoa, siina ei ainakaan kori ole ensimmaisena ruostumassa...
Soppamies
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 1:01 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Soppamies »

Jos se suinkin tulevaisuudessa tulee olemaan taloudellisesti mahdollista, niin eiköhän meikäläisestä vielä Jaguar-mies tule. Kai tämä on pistettävä vain aivan uskomattoman huonon mäihän piikkiin. Oon kuitenkin aina tykännyt brittien ja jenkkien tavasta tehdä autoja (joskaan en ihan niistä jenkkien peruslullafarmareista). Autoissa on sielua ja luonnetta ihan toisella tavalla kuin steriileissä euraasiereissa.

Esimerkiksi tuo tällä hetkellä allani oleva Passat 3.2 V6 4motion DSG ei oikein tunnu autolta siinä mielessä kuin mitä minä autolla tarkoitan. Siitäkään huolimatta että se on voittanut luokassaan ison nipun kaikennäköisiä autovertailuja ja on käytännössä malliston lippulaiva. Se on silti pikemminkin kulkuväline kuin auto. Tekninen kokonaisuus ilman sielua ja tunnetta. Samasta syystä en ole koskaan oikein lämmennyt BMW:n tarjontaan vaikka sellaisiakin oon muutaman käynyt koeajamassa. Fiilis on kuin ajaisi sveitsiläisellä kronometrillä, jossa käki ei kuitenkaan tasatunnein kuku.

Ajan koska tahansa mieluummin vaikka Mustangilla kuin jollain M3:lla. Hyvän auton tunnistaa siitä että sille tekee joskus mieli vähän jutellakin, ja se juttelee sulle takaisin. Pitää sillä katiskalla kuitenkin vähän omaakin tahtoa olla. Aston Martinin kun joskus alleen saisi...
S-Type 2.7d A Executive -07
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Major »

Soppamies kirjoitti:Ajan koska tahansa mieluummin vaikka Mustangilla kuin jollain M3:lla. Hyvän auton tunnistaa siitä että sille tekee joskus mieli vähän jutellakin, ja se juttelee sulle takaisin. Pitää sillä katiskalla kuitenkin vähän omaakin tahtoa olla. Aston Martinin kun joskus alleen saisi...
No nyt niitä saa suoraa Fordilta, siis uusia Mustangeja: http://www.fordmustang.fi. Eilen olin duuni Ford POS:sää käyttämässä Mikkelin Fordilla niin heillä oli GT hallissa. Totesin myyjälle että olisi kiva kokeilla. Palveleva kauppias ajoi auton pihalle ja ruuvasi koekivet kiinni. Eiliseen asti "kovin rauta" millä olen ajanut oli S-type R, vaan tuo GT kyllä päihitti sen. Hinta vaan alk 70.900€ joka on noin 3x se mitä jenkeissä pyydetään. Vaan paljonko muut yli 400hv autot maksanevat Suomessa. Tulisi aikamoinen dilemma jos pitäisi valita tuolla rahalla XF vai Mustang GT :?
Liitteet
GT Vauhti-Vaunun pihassa
GT Vauhti-Vaunun pihassa
Mustang.jpg (105.9 KiB) Katsottu 17388 kertaa
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Soppamies
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 1:01 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Soppamies »

^ Valinta on ehkä piskuisen helpompi kun ottaa tämän mallin mukaan yhtälöön. Vielä GT:stä pari astetta rajumpi vehje, joka tulee varmasti säilyttämään arvonsa.

Tuohon saa mm. tilata parilla sadalla eurolla TracKeyn, joka on siis erillinen käynnistysavain. Kun sen työntää virtalukkoon, niin moottorinohjauksessa muutetaan useampaa sataa parametriä niin että autosta tulee todellinen ratatykki ilman minkäänlaisia kompromisseja. Voimaa pitäisi tulla hieman lisää ulos (vakioavaimella jo 444hv), ja tyhjäkäyntikin muuttuu niin että auto alkaa kuulostaa aivan vanhanajan jyrkkänokkaiselta muskelilta:

http://www.youtube.com/watch?v=PiWSr-Ax8K4

Kerrassaan uskomaton peli. Olisi kiva aina aamulla miettiä avaimia hipelöidessä että kummalla autolla sitä tänään ajaisikaan töihin. Normaalien peräputkien lisäksi autossa on vielä helposti avattavat ja suljettavat "kylkiputkikanavat" jotta auton saundeista pääsee tarvittaessa kunnolla nauttimaan. Jos paalua olisi niin tuollainen lähtisi saman tien tilaukseen. Silkkaa seksiä rattailla.
S-Type 2.7d A Executive -07
Thazz
Viestit: 55
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 1:40 am

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Thazz »

Käytettynä ostettu 170 000 km ajettuna (pienellä riskillä, autolla ajettu paljon, joten on joko todella kestävä tai orastavat viat alkaneet puhkeamaan). Nyt 186 000 km ei mitään suurempia vikoja eikä ole jääty tienpäälle. Olen varma että perushuollolla mennään 200 000 km asti. Edellinen omistaja ei ollut autoa liiiemmin ilmeisesti jaksanut huollattaa koska vuosihuollon yhteydessä vaihdettu ilmanputsari näytti olevan alkuperäistä mallia, oli sen verran musta ja tukossa.

Tyytyväinen ollut kyllä ostokseeni eikä turhaa rahaa ole autoon tarvinnut sijoittaa. Viimeisimmästä katsastuksesta meni läpi maininnalla etuparkkivalon vaihtamisen tarpeesta. Seuraavaksi huolloksi pitäis varmaan harkita vaihteistoöljyjen vaihtamista sekä jarruremonttia ja ehkä jotain laakereita vois varulta laittaa uusiksi kun ei se paljoa kustanna (noin 40e/laakeri).
Jaguar S-Type 3.0 V6 -03 Executive Navi
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Mustangiin liittyen, tama 2011 esitelty 5.0L on vakionakin hieno kone ja jaykka taka-akseliseksi vehkeeksi kulkee mutkissakin todella hienosti. En ole viela kaynyt ajamassa Boss 302:ta mutta tassa joku paiva pitaa ehtia.

Liittyen tuohon track keyhin, saako sen "normaaliin" Boss 302:n myoskin? Luulisen sen olevan varattu "Laguna Seca" malliin. Anyway.

Kissoihin liittyen myoskin Jaggen uusi 5.0L on hieno kone mutta minussa on jokin vika koska uudet XF ja XJ nayttavat jotenkin "ei-Jaguaareilta" allekirjoittaneelle. X350 lienee siis kohtaloni.
Soppamies
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 1:01 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Soppamies »

TexPat kirjoitti:Liittyen tuohon track keyhin, saako sen "normaaliin" Boss 302:n myoskin? Luulisen sen olevan varattu "Laguna Seca" malliin. Anyway.
Saa sen molempiin. Se on käytännössä radalle rakennetun 302R-mallin PCM/ECM-mapping flashattynä normaalin katukäyttötaulukoiden rinnalle. Virtalukkoon työnnettävä avain vaan kertoo anti theft -signaalin lähettämisen yhteydessä powertrain control modulelle että kumpaa mappausta käytetään.

Tuon saa käytännössä rakennettua tavalliseenkin GT:hen, mutta vaatii vaan vähän enemmän työtä. Plus että nuo moottorithan eivät ole rakenteeltaan identtiset niin en tiedä sitten toimiiko käytännössä yhtä optimoidusti.
S-Type 2.7d A Executive -07
jms
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 12:13 am
Paikkakunta: Piikkiö

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja jms »

Olen autoliike M.Sipilällä käynyt useammassa uuden mallisessa mustangissa ja esim. uudessa Challengerissa (ei en leikkinyt 2010 version tekemistä Bullittista) istuskelemassa ja mulle tökkii vastaan tuo jenkkien sisustan tyyli.

Ai että se on karseaa katsottavaa ja kosketeltavaa. Sama homma 2010 Camarossa ja uusissa Corveteissa.

Muutenhan nuo on räyhiä vekottimia kyllä. Muskelijenkit ihan iskee. Niihin normaaleihin perheautoihin tai avolavoihin en ole koskaan tykästynyt.
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Soppamies
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 1:01 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: S-type kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Soppamies »

jms kirjoitti:Olen autoliike M.Sipilällä käynyt useammassa uuden mallisessa mustangissa ja esim. uudessa Challengerissa (ei en leikkinyt 2010 version tekemistä Bullittista) istuskelemassa ja mulle tökkii vastaan tuo jenkkien sisustan tyyli.

Ai että se on karseaa katsottavaa ja kosketeltavaa. Sama homma 2010 Camarossa ja uusissa Corveteissa.
No riippuu aika pitkälti mihin vertaa... Kyllä tuollaiseen "best bang for buck" -autoon mussessa on minusta varsin asiallinen interiööri:

Kuva

Autossa on jotain vikaa jos joutuu tuohon sisustaan keskittymään. :wink:

Sitäpaitsi ei sen edellisenkään sukupolven sisusta mun mielestä hassumman näköinen ollut:

Kuva

Tuollainen mulla on ollutkin, ja ihan kivasti siellä kuskinpaikalla tuli viihdyttyä. Eihän ne materiaalit mitään viimeisen päälle ole, mutta ihan hyvin mun mielestä ajavat asiansa. Paljon enemmän mulla vaati totutella S-typen pappajalopuuhun yhdistettynä siihen nahkojen keskellä ylihalvannäköiseen muoviseen volvoford-keskikonsoliin muuten laadukkaan ja pramean sisustuksen keskellä...
S-Type 2.7d A Executive -07
Vastaa Viestiin