XJR tuli taloon...
XJR tuli taloon...
No niinhän siinä sitten kävi, että se autokuumeilua aiheuttanut X308 XJR löysi tiensä kotitalliin. Kävi vieläpä niin mukavasti, ettei muhammedin tarvinnut mennä vuoren luokse, vaan vuori tuli muhammedin luokse... eli kiitokset helsinkiläiselle (täälläkin varmasti monen tuntemalle) Jaguar-aktiiville loistavasta palvelusta!
Kyseessä on meikäläisen ensimmäinen kumitassuinen kissa (tavallisilla tassuilla varustettu oli jo ennestään), ja se tulee hoitamaan ympärivuotisen käyttöauton virkaa. Aikaisemmin ko. virka kuului Xantia V6 Activalle, ja sitä ennen parille muulle sitruunapatongille, eli citroënistiksi voi haukkua. Activa hoiti näppärästi siinä ohessa myös ratalelun hommia (Ahvenisto 1:39.7, Nordschleife 9:18.9...), mutta viime keväänä tuli perustettua parin kaverin kanssa endurance-tiimi, joten ratakärpäsen puremaa ei tarvi enää hoitaa siviilikulkineella.
Kilometrejä tälle kissalle tuskin tulee jatkossakaan kertymään ihan hirveästi, sillä työmatkat hoituu ihan ihmisvoimin, eikä "pakollisia" ajoja ole muutenkaan hirveästi. Tällaisten autojen kanssa on tietysti vaarana se, että lyhyestäkin matkasta tekee mielellään vähän pidemmän.
Lisää ja parempia kuvia tulee sitten kun kelit sallii...
Kyseessä on meikäläisen ensimmäinen kumitassuinen kissa (tavallisilla tassuilla varustettu oli jo ennestään), ja se tulee hoitamaan ympärivuotisen käyttöauton virkaa. Aikaisemmin ko. virka kuului Xantia V6 Activalle, ja sitä ennen parille muulle sitruunapatongille, eli citroënistiksi voi haukkua. Activa hoiti näppärästi siinä ohessa myös ratalelun hommia (Ahvenisto 1:39.7, Nordschleife 9:18.9...), mutta viime keväänä tuli perustettua parin kaverin kanssa endurance-tiimi, joten ratakärpäsen puremaa ei tarvi enää hoitaa siviilikulkineella.
Kilometrejä tälle kissalle tuskin tulee jatkossakaan kertymään ihan hirveästi, sillä työmatkat hoituu ihan ihmisvoimin, eikä "pakollisia" ajoja ole muutenkaan hirveästi. Tällaisten autojen kanssa on tietysti vaarana se, että lyhyestäkin matkasta tekee mielellään vähän pidemmän.
Lisää ja parempia kuvia tulee sitten kun kelit sallii...
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Nii, semmosta piti kysyä, että saakohan tohon soittimeen iPodia/iPhonea mitenkään kiinni? Siis jotenkin muuten kuin kasetti-adapterilla tai FM-lähettimellä. Fiksun puhelintelineen suuntaankin saa vinkata...
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
On se vaan niin kaunis auto, harmi, että nämä nykyjagget ovat niin audin yms mannermaisten autojen kaltaisia. Mutta tuossa on vielä tuo upea muotoilu.
Itse kyselin tuota soitinjuttua ja ei oikein saa liitettyä muulla kuin tuolla kasettiadapterilla. Mulla menee ensi keväänä auto autostudioon ja ne "hieman" päivittää soitinsysteemiä, jotta nämä nykyvermeet saisi soimaan.
Itse kyselin tuota soitinjuttua ja ei oikein saa liitettyä muulla kuin tuolla kasettiadapterilla. Mulla menee ensi keväänä auto autostudioon ja ne "hieman" päivittää soitinsysteemiä, jotta nämä nykyvermeet saisi soimaan.
XJ8 4.0 Sovereign -98
Re: XJR tuli taloon...
Musiikithan toki saa soimaan CD:ltä (ja C-kasetilta ), mutta kun toi iPuhelin hoitaa myös navigaattorin virkaa, niin ajo-ohjeet olis kiva saada kuuluviin musiikin lomassa... kaippa sitä on sit tyydyttävä tohon kasettiadapteriin navigoidessa, ainakin toistaiseksi.
Musta kissapeto sai tänään hellän käsinpesun, kun "piti" eilen ajella Vehoniemen automuseolle valkosuklaakakkukahville, vaikka ilmassa oli huomattava määrä kosteutta... siitä toi musta väri on hyvä, että sitä saa hyvällä syyllä pestä usein
Musta kissapeto sai tänään hellän käsinpesun, kun "piti" eilen ajella Vehoniemen automuseolle valkosuklaakakkukahville, vaikka ilmassa oli huomattava määrä kosteutta... siitä toi musta väri on hyvä, että sitä saa hyvällä syyllä pestä usein
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Onnea uudesta hankinnasta! Auton pesu on mulle sellainen asia, ettei se tarvi tekosyitä... Oma pirssi on hopea ja silti pesen sen lähes päivittäin kun se on ajossa. Se on terapeuttista hommaa.
Ei muuta kuin nautinnollisia kilsoja, itse ainakin olen ollut tyytyväinen valintaani.
Ei muuta kuin nautinnollisia kilsoja, itse ainakin olen ollut tyytyväinen valintaani.
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Re: XJR tuli taloon...
Juu, autoa ei voi pestä liian usein Sen verran toi jagge on sitikkaa isompi, että pesemiseen saa varata hieman enemmän aikaa
On se vaan upea auto ajaa, vielä kun oppisi kaikki hienoudet... mahtaakohan muuten ikkunoiden sulkemiseen olla samanlaista yhden painalluksen toimintoa kuin avaamiseen? Ei ainakaan meikäläisen logiikalla sulkeudu kuin pitämällä nappia pohjassa.
On se vaan upea auto ajaa, vielä kun oppisi kaikki hienoudet... mahtaakohan muuten ikkunoiden sulkemiseen olla samanlaista yhden painalluksen toimintoa kuin avaamiseen? Ei ainakaan meikäläisen logiikalla sulkeudu kuin pitämällä nappia pohjassa.
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Se on turvallisuus asia, että ikkuna ei mene kiinni napin hipaisusta. Siinähän voi olla vaikka joku päineen välissä.
Säikäytti kerran meikäläistä, kun opeteltiin naapurin uuden traktorin nappulatekniikka. Piti nostaa nostolaitetta ylös, vähitelen ja piku hiljaa. Mutta kas, osui sormi nappulalle, missä oli nostolaitteen symboli ja siitä kun hipaisi, nousi nostolaite ylös kerralla loppuun saakka. Ja siellä takana oli kaveri välissä kiinnittämässä työkonetta. Onneksi ei käynyt kuinkaan. Löytyi sitten se oikeakin nappi. Nykytraktoreissa on noita hanikoita kuin avaruussukkulassa.
Säikäytti kerran meikäläistä, kun opeteltiin naapurin uuden traktorin nappulatekniikka. Piti nostaa nostolaitetta ylös, vähitelen ja piku hiljaa. Mutta kas, osui sormi nappulalle, missä oli nostolaitteen symboli ja siitä kun hipaisi, nousi nostolaite ylös kerralla loppuun saakka. Ja siellä takana oli kaveri välissä kiinnittämässä työkonetta. Onneksi ei käynyt kuinkaan. Löytyi sitten se oikeakin nappi. Nykytraktoreissa on noita hanikoita kuin avaruussukkulassa.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: XJR tuli taloon...
Just... edellisessä kärryssä oli toi hipasutoiminto ylöspäinkin, ja tunnistin sille jos oli jotain välissä -> ikkuna pysähtyy ja laskeutuu n. 5cm alaspäin. Ainakin teoriassa, ei tullut ikinä testattua pistämällä pää väliin Mutta kaippa tuohon puutteeseen tottuu
Tänään tuli tehtyä kissapedolla ensimmäinen taskuparkkeeraus. Yllättävän hyvin se taipui. Hiukan on vielä ulottuvuudet kateissa, tämä kun on 60cm pidempi kuin edellinen kärry...
Tänään tuli tehtyä kissapedolla ensimmäinen taskuparkkeeraus. Yllättävän hyvin se taipui. Hiukan on vielä ulottuvuudet kateissa, tämä kun on 60cm pidempi kuin edellinen kärry...
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Hei,Igor kirjoitti:No niinhän siinä sitten kävi, että se autokuumeilua aiheuttanut X308 XJR löysi tiensä kotitalliin...
Erittäin hyvä valinta. Remmiahdin ei jätä ketään kylmäksi. Vääntöä ja tehoa viiveettömästi. Ei tartte miettiä maantiellä ohituspaikkoja. Kaikkien kannattaa kokeilla jaggea jossa remmiahdin, siitä ei ole paluuta entiseen.
Aikansa superautoluokkaa 250+ km/h.
Hinta-laatu-teho-vääntösuhde kohdallaan näissä.
Samaan sarjaan sopii sitten jossain kohtaa hankkia XKR.
Terv. Hannu
XJR, 1996, manual, paint sapphire blue, trim cream and coffee
Re: XJR tuli taloon...
Kyllähän tuossa riittää menohaluja Lukkoperää tuo kyllä kaipaa, ja Quaifeltahan sellaisen toki saisi...
Tänään auto tosin tuli aika rauhallista tahtia lavetilla kotiin. Onnistuin nimittäin jättämään avaimet takaluukkuun kauppakassien kaveriksi Soitto autoliittoon, ja paikalle tuli hinauspalvelun kaveri, joka onnistui saamaan ovet auki, mutta ei takapaksia. Hälyttimen toimintakin tuli siinä ohessa testattua Auton mukana ei tullut toisia avaimia, ja avaimen koodia ei saanut puhelimitse, joten lukkosepälle pääsi vasta kun teki lenkin metro-auton kautta. Onneksi en jättänyt kaupassa käyntiä iltaan, muuten olis ollu ruokaostokset takaluukussa maanantaihin asti
Tänään auto tosin tuli aika rauhallista tahtia lavetilla kotiin. Onnistuin nimittäin jättämään avaimet takaluukkuun kauppakassien kaveriksi Soitto autoliittoon, ja paikalle tuli hinauspalvelun kaveri, joka onnistui saamaan ovet auki, mutta ei takapaksia. Hälyttimen toimintakin tuli siinä ohessa testattua Auton mukana ei tullut toisia avaimia, ja avaimen koodia ei saanut puhelimitse, joten lukkosepälle pääsi vasta kun teki lenkin metro-auton kautta. Onneksi en jättänyt kaupassa käyntiä iltaan, muuten olis ollu ruokaostokset takaluukussa maanantaihin asti
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Takaluukun avausnappiko ei toimi tommoisen sisäänmenon jälkeen? Eipä ole tullut kokeiltua.Igor kirjoitti: Soitto autoliittoon, ja paikalle tuli hinauspalvelun kaveri, joka onnistui saamaan ovet auki, mutta ei takapaksia.
Köpi
Re: XJR tuli taloon...
Ei toimi ei. Ongelmaahan ei olis ollut, jos olisin avannut ensin keskuslukon ja sit vasta takaluukun, mutta kun avasin vain takaluukun kakella... no, nyt on vara-avain vastaisuuden varalleKopi kirjoitti:Takaluukun avausnappiko ei toimi tommoisen sisäänmenon jälkeen? Eipä ole tullut kokeiltua.Igor kirjoitti: Soitto autoliittoon, ja paikalle tuli hinauspalvelun kaveri, joka onnistui saamaan ovet auki, mutta ei takapaksia.
Köpi
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Tulipas iloinen yllätys, kun XJR:n ajoneuvovero meneekin kokonaismassan eikä päästöjen mukaan... sillä säästöllähän saa ainakin tankillisen ihanan kallista bensaa
Talvirenkaiden (225/45-18 nastat) alle laitto sen sijaan ei ollut niin iloinen yllätys. Luistonesto katkaisee leikin vähänkin reippaammassa kiihdytyksessä. Kerran jopa vakkarin resumen painallus motarilla sai aikaan ASC:n puuttumisen peliin. Ja liukasta ei todellakaan ollut. Pistää miettimään että voiko luistonesto tosiaan olla talvigummeilla noin herkkä, vai onko tsydeemissä jotain häikkää...
Talvirenkaiden (225/45-18 nastat) alle laitto sen sijaan ei ollut niin iloinen yllätys. Luistonesto katkaisee leikin vähänkin reippaammassa kiihdytyksessä. Kerran jopa vakkarin resumen painallus motarilla sai aikaan ASC:n puuttumisen peliin. Ja liukasta ei todellakaan ollut. Pistää miettimään että voiko luistonesto tosiaan olla talvigummeilla noin herkkä, vai onko tsydeemissä jotain häikkää...
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Joo, systeemissa on vikaa. Sita kutsutaan termilla "vaanto". Perussyy ongelmaan loytyy auton keulalta, siella on sellainen mekaanisesti ahdettu V8 mokkula. Aiheuttaa sutimisen kaltaisia oireita joita ASC sitten haluaa lievittaa.
VW-ryhman tuotteeseen joka on kissan kanssa tallissa saa erilaisilta tuning pajoilta softaa joka mahdollistaa ASC:n raja-arvojen saatamisen vahemman rajoittaviksi. Onkohan Jaggeihin saatavissa samanlaista palvelua?
VW-ryhman tuotteeseen joka on kissan kanssa tallissa saa erilaisilta tuning pajoilta softaa joka mahdollistaa ASC:n raja-arvojen saatamisen vahemman rajoittaviksi. Onkohan Jaggeihin saatavissa samanlaista palvelua?
Re: XJR tuli taloon...
TexPat kirjoitti:Joo, systeemissa on vikaa. Sita kutsutaan termilla "vaanto". Perussyy ongelmaan loytyy auton keulalta, siella on sellainen mekaanisesti ahdettu V8 mokkula. Aiheuttaa sutimisen kaltaisia oireita joita ASC sitten haluaa lievittaa.
Onhan se varmaan noinkin, yllätti vaan se ero kesä- ja talvirenkaiden välillä... kai se continentali sitten vaan antaa sen verran enemmän periksi, että järjestelmä tulkitsee sen luistoksi
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Kun jo mopomoottorilla varustetun XJ8:ni ASC palaa lähes yhtäjaksoisesti marraskuulta huhtikuulle, niin ihmekös tuo XJR:ssä.Igor kirjoitti:
Onhan se varmaan noinkin, yllätti vaan se ero kesä- ja talvirenkaiden välillä... kai se continentali sitten vaan antaa sen verran enemmän periksi, että järjestelmä tulkitsee sen luistoksi
Systeemi ymmärtääkseni tutkailee etu- ja takarenkaiden pyörimisnopeuksien eroja (mistäpä se muuten tietäisi luistaako vai pyöriikö nopeampaa vain siksi kun mennään nopeampaa ja päätellen myös siitä että monesti ASC vilkahtaa kun eturenkaat nousee tai putoaa hidastustöyssyn päältä), niin talvella ilmeisesti tuo nopeusero syntyy pienemmän kitkan vuoksi helpommin. Vaikkei siis varsinaisesti tuntuvasti luistelisikaan.
Köpi
Re: XJR tuli taloon...
Saahan sen pois päältä? Tosin sitten käy yllättävän nopeasti niin, että nopeusmittari näyttää +200, kuten minulle kävi, eikä siihen montaa sekuntia mene. Ja tuosta alastuleminen on taidetta, niin ettei perä paukahda, kun kitka taas löytyy.
Mika
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
Re: XJR tuli taloon...
Joo saa pois päältä, ja sutii silloin kyllä herkästi, myös kesägummeilla. Olisin jopa hieman huolissani jos ei näin tekisi. Lukkoperä alkaa kyllä olemaan aika korkealla hankintalistalla.
Pikkuista herkkyyden säätöä tohon ASC:n toimintaan kyllä kaipaisi, jos talvirenkaiden lamellien taipuminen riittää aktivoimaan systeemin... oli meinaan hassu tilanne, kun 70 vauhdista painoi vakkarin resumea (nopeudeksi säädetty 110), jolloin ASC vilkahti ja kytki vakkarin pois päältä Aika sukkasillaan saa kiihdytellä, mutta pysyypähän tiellä.
Pikkuista herkkyyden säätöä tohon ASC:n toimintaan kyllä kaipaisi, jos talvirenkaiden lamellien taipuminen riittää aktivoimaan systeemin... oli meinaan hassu tilanne, kun 70 vauhdista painoi vakkarin resumea (nopeudeksi säädetty 110), jolloin ASC vilkahti ja kytki vakkarin pois päältä Aika sukkasillaan saa kiihdytellä, mutta pysyypähän tiellä.
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Onko sulla kiinalaiset lamellit siinä? Ei mun kissa moista tehny. Toki jos itse nilkkaa ojensi niin valo syttyi. Liukkaalla kyllä sitten valo syttyi helpommallakin, mut ei koskaan cruisen kanssa.
Äläkä hyvä mies mitään lukkoa siihen laita. XJR ei ole mikään ralliauto. Ei sen tartte jättää kahta mustaa viivaa jälkeensä. Sillä ajetaan, nautitaan majesteettisesta kyydistä. Välillä käsketään, että ahdin vinkaseen ja toyota kahtoo ihmeissään. Mutta ei muuta.
Lukolla saat perän vierelle ja auton metsähallituksen puolelle. Jäätpähän jumiinkin sillä.
Äläkä hyvä mies mitään lukkoa siihen laita. XJR ei ole mikään ralliauto. Ei sen tartte jättää kahta mustaa viivaa jälkeensä. Sillä ajetaan, nautitaan majesteettisesta kyydistä. Välillä käsketään, että ahdin vinkaseen ja toyota kahtoo ihmeissään. Mutta ei muuta.
Lukolla saat perän vierelle ja auton metsähallituksen puolelle. Jäätpähän jumiinkin sillä.
Ville S.
You'll get the idea
You'll get the idea
Re: XJR tuli taloon...
XJR ei tosiaankaan ole ralliauto mutta toisaalta voin suositella ainakin Porsche-kokemusten perusteella Quiafen Torque Biasing Differential (TBD) ratkaisua. Kyseessa ei ole siis perinteinen levylukko joka nappaa kiukkuisesti kiinni vaan periaatteessa planeettavaihteiston ja tasauspyoraston yhdistelma joka pyrkii jakamaan vaannon mahdollisimman tasaisesti molemmille vetaville pyorille.Felton kirjoitti:Onko sulla kiinalaiset lamellit siinä? Ei mun kissa moista tehny. Toki jos itse nilkkaa ojensi niin valo syttyi. Liukkaalla kyllä sitten valo syttyi helpommallakin, mut ei koskaan cruisen kanssa.
Äläkä hyvä mies mitään lukkoa siihen laita. XJR ei ole mikään ralliauto. Ei sen tartte jättää kahta mustaa viivaa jälkeensä. Sillä ajetaan, nautitaan majesteettisesta kyydistä. Välillä käsketään, että ahdin vinkaseen ja toyota kahtoo ihmeissään. Mutta ei muuta.
Lukolla saat perän vierelle ja auton metsähallituksen puolelle. Jäätpähän jumiinkin sillä.
Vaikka Boxster S sutikin vahemman kuin XJR niin TBD paransi ajettavuutta radalla huomattavasti, kadulla eroa en juurikaan huomannut. Verrattuna sitten Spyderiin jossa on tehtaan pieni ja pehmeasti kiinni ottava levylukko tuntuma on aika samanlainen.
Itseasiassa perheen eniten sutiva vekotin on nykyaan mini-van...
Re: XJR tuli taloon...
Continentalin testivoittajat, tiedä sitten missä tehdyt... mutta noilla sun kokemuksilla vois siis olettaa että jotain normaalista poikkeavaa tossa ASC:n käytöksessä on.Felton kirjoitti:Onko sulla kiinalaiset lamellit siinä? Ei mun kissa moista tehny. Toki jos itse nilkkaa ojensi niin valo syttyi. Liukkaalla kyllä sitten valo syttyi helpommallakin, mut ei koskaan cruisen kanssa.
Äläkä hyvä mies mitään lukkoa siihen laita. XJR ei ole mikään ralliauto. Ei sen tartte jättää kahta mustaa viivaa jälkeensä. Sillä ajetaan, nautitaan majesteettisesta kyydistä. Välillä käsketään, että ahdin vinkaseen ja toyota kahtoo ihmeissään. Mutta ei muuta.
Lukolla saat perän vierelle ja auton metsähallituksen puolelle. Jäätpähän jumiinkin sillä.
Luistonesto toimii kyllä lukonkin kanssa. Ja tuommoisen torsen-tyyppisen lukollisen perän käytös on helpommin ennakoitavissa kuin lukottoman. Rallityyppiset repimiset pyrin kyllä tekemään jossain ihan muualla kuin yleisillä teillä, ja jollain ihan muulla kalustolla kuin lähes kahden tonnin painoisella nahkasohvalla
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Mun kesärenkailla (MIchelin Pilot Sport) ei kauheesti luistattele, joskaan en harrasta lähes paikaltaan nappi lautaan kiihdytyksiä. Annan lootan vaihtaa aina kakkoselle, ennen kuin saatan lusikan pohjaan saakka. Märällä luistonesto vilkuttelee, ja joskus pitoeroja ollessa, mutta yleisesti ei. Mulla olisi oikeestaan ajamattomat 235/50 18 Hakkapeliitta 5 nastikset toisilla Penta -vanteilla, mutta kun en talvella aja ko. autolla, niin ei ole tullut kokeiltua kuinka kaamea autostsa niillä tulee.
Mutta esim. jos hiekalla edes hieman painaa kaasua suvikummeilla, niin heti kojelauta vilkkuu kuin joulukuusi. Eli onhan tuo luistonesto aika hysteerinen. Sanoisin, ettei sun autossas Igor vikaa ole.
Mutta kyllähän lukko asiaa on vaikkei XJR räppäilyauto olekaan. Talvimenemiseen luulisi ainakin olevan ratkiriemukas...
Mutta esim. jos hiekalla edes hieman painaa kaasua suvikummeilla, niin heti kojelauta vilkkuu kuin joulukuusi. Eli onhan tuo luistonesto aika hysteerinen. Sanoisin, ettei sun autossas Igor vikaa ole.
Mutta kyllähän lukko asiaa on vaikkei XJR räppäilyauto olekaan. Talvimenemiseen luulisi ainakin olevan ratkiriemukas...
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Re: XJR tuli taloon...
Juu, eihän tuo kesärenkailla kuivalla asvaltilla mitään vilkutellut, ellei lusikka ollut todella syvällä, vaikka alla oli yli 5 vuotta vanhat Pirellit. Sen verran tuli ilman luistonestoa kokeiltua, että kyllä se perää tarjoaa sivulle ilman lukkoakin... mutta tämä ei siis ole se etenemistyyli mikä on hakusessa
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Tassa on muuten artikkeli joka selvittaa "Torsen"-tyyppisen TBD:n toimintaa loistavasti:
http://www.planet-9.com/reviews/cayman- ... rison.html
http://www.planet-9.com/reviews/cayman- ... rison.html
Re: XJR tuli taloon...
Tänks, tossa riittääkin hetkeksi perehtymistä.
XJR on tässä viimeisen parin viikon aikana saanut uudet etuvakaajan puslat, öljyt + suodattimen, jäähdytin- ja jarrunesteet, ilmansuodattimen, PA-suodattimen ja tulpat. Takajarrupalat on vielä vaihtoa vailla, kun jenkkifirmalta oli loppunu Ferodo Premierit varastosta, ja tästä varastotilanteesta tiedottamiseen meni useampi viikko. Saksalaiselta Parts2Go:lta sen sijaan löytyi Ferodot hyllystä, ja samassa paketissa tulee nyt sitten myös etupalat odottamaan vaihtotarvetta.
Maalipinta sai talvea vasten tukevan AS40-liuotinpesun, vahauksen Korrek TFX:llä ja viimeistelyn Collinite 915:llä. Harkitsin hetken claybar-käsittelyä ennen vahausta, mutta pinta oli niin sileän puhdas liuotinpesun jäljiltä, että koin turhaksi. Ehkä sitten keväällä. Nahkakaluston elämää koitin pidentää tällä foorumilla suositelluilla Gliptone Liquid Leather -tuotteilla (GT12>11), ja kieltämättä tuntuivat tekevän tehtävänsä.
Eiköhän näillä eväillä mennä taas jokunen hetki hymyssä suin
XJR on tässä viimeisen parin viikon aikana saanut uudet etuvakaajan puslat, öljyt + suodattimen, jäähdytin- ja jarrunesteet, ilmansuodattimen, PA-suodattimen ja tulpat. Takajarrupalat on vielä vaihtoa vailla, kun jenkkifirmalta oli loppunu Ferodo Premierit varastosta, ja tästä varastotilanteesta tiedottamiseen meni useampi viikko. Saksalaiselta Parts2Go:lta sen sijaan löytyi Ferodot hyllystä, ja samassa paketissa tulee nyt sitten myös etupalat odottamaan vaihtotarvetta.
Maalipinta sai talvea vasten tukevan AS40-liuotinpesun, vahauksen Korrek TFX:llä ja viimeistelyn Collinite 915:llä. Harkitsin hetken claybar-käsittelyä ennen vahausta, mutta pinta oli niin sileän puhdas liuotinpesun jäljiltä, että koin turhaksi. Ehkä sitten keväällä. Nahkakaluston elämää koitin pidentää tällä foorumilla suositelluilla Gliptone Liquid Leather -tuotteilla (GT12>11), ja kieltämättä tuntuivat tekevän tehtävänsä.
Eiköhän näillä eväillä mennä taas jokunen hetki hymyssä suin
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Moikka,
Laitanpa lusikkani soppaan.
X308:n luistonesto on todentotta hyperherkkä - myös ahtamattomissa versioissa Igorin kuvailun mukainen tilanne vakionopeudensäätimen aktivoimisen yhteydessä noissa nopeuksissa on tyyppillistä, eli ei ole vain ahdettujen versioiden kiusa.
100% varmuudella uskallan sanoa, että mitään vikaa ei siis ole. Olen ajanut n. 15 XJR:llä ja esimerkiksi mm. jms:n autolla sekä nastarenkailla, että kesärenkailla -> täysin vastaavanlaisesti käyttäytyy kuin Igorin. Feltonin autolla olen myös ajanut kesäkiekoilla ja kitkarenkailla. Riippuu toki rengasmerkistä ja laadusta, mutta noilla Feltonin kitkarenkailla voima välittyi kyllä paremmin asfalttiin, kuin taas yksilöissä jossa nastarenkaat. Jäisellä tiellä tilanne olikin sitten toisin päin.
Igorin autossa on uudenkarheat laatunastarenkaat tosiaan ja ilmiö näin myös esiintyy nyt siinä renkaiden vaihdon jälkeen. Jos kelit pysyy tämmöisenä, niin kesäkiekot takaisin alle ja loppuu ylenpalttinen varoitusvalovilkuttelu
Filosofoi Sinberg
Laitanpa lusikkani soppaan.
X308:n luistonesto on todentotta hyperherkkä - myös ahtamattomissa versioissa Igorin kuvailun mukainen tilanne vakionopeudensäätimen aktivoimisen yhteydessä noissa nopeuksissa on tyyppillistä, eli ei ole vain ahdettujen versioiden kiusa.
100% varmuudella uskallan sanoa, että mitään vikaa ei siis ole. Olen ajanut n. 15 XJR:llä ja esimerkiksi mm. jms:n autolla sekä nastarenkailla, että kesärenkailla -> täysin vastaavanlaisesti käyttäytyy kuin Igorin. Feltonin autolla olen myös ajanut kesäkiekoilla ja kitkarenkailla. Riippuu toki rengasmerkistä ja laadusta, mutta noilla Feltonin kitkarenkailla voima välittyi kyllä paremmin asfalttiin, kuin taas yksilöissä jossa nastarenkaat. Jäisellä tiellä tilanne olikin sitten toisin päin.
Igorin autossa on uudenkarheat laatunastarenkaat tosiaan ja ilmiö näin myös esiintyy nyt siinä renkaiden vaihdon jälkeen. Jos kelit pysyy tämmöisenä, niin kesäkiekot takaisin alle ja loppuu ylenpalttinen varoitusvalovilkuttelu
Filosofoi Sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: XJR tuli taloon...
Tuo cruise tosiaan kiihdyttää melko kovaa. Sitä laimensi Sport-nappulan deaktivointi.
Tänään oli eka aamu uusilla kitkoilla ja pakkasta märän illan jälkeen = liukasta. Kavensin renkaat koosta 255/40 kokoon 225/50. Uraherkkyyttä ei enää ole ollenkaan! Ei yhtään! Ja pienen matkan jälkeen kytkin luistoneston pois. Ei sitä talvella voi käyttää....
Tänään oli eka aamu uusilla kitkoilla ja pakkasta märän illan jälkeen = liukasta. Kavensin renkaat koosta 255/40 kokoon 225/50. Uraherkkyyttä ei enää ole ollenkaan! Ei yhtään! Ja pienen matkan jälkeen kytkin luistoneston pois. Ei sitä talvella voi käyttää....
Mika
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
Re: XJR tuli taloon...
Kiitoksia aidosta asiantuntijakommentoinnista!sinberg kirjoitti:Moikka,
Laitanpa lusikkani soppaan.
X308:n luistonesto on todentotta hyperherkkä - myös ahtamattomissa versioissa Igorin kuvailun mukainen tilanne vakionopeudensäätimen aktivoimisen yhteydessä noissa nopeuksissa on tyyppillistä, eli ei ole vain ahdettujen versioiden kiusa.
100% varmuudella uskallan sanoa, että mitään vikaa ei siis ole. Olen ajanut n. 15 XJR:llä ja esimerkiksi mm. jms:n autolla sekä nastarenkailla, että kesärenkailla -> täysin vastaavanlaisesti käyttäytyy kuin Igorin. Feltonin autolla olen myös ajanut kesäkiekoilla ja kitkarenkailla. Riippuu toki rengasmerkistä ja laadusta, mutta noilla Feltonin kitkarenkailla voima välittyi kyllä paremmin asfalttiin, kuin taas yksilöissä jossa nastarenkaat. Jäisellä tiellä tilanne olikin sitten toisin päin.
Igorin autossa on uudenkarheat laatunastarenkaat tosiaan ja ilmiö näin myös esiintyy nyt siinä renkaiden vaihdon jälkeen. Jos kelit pysyy tämmöisenä, niin kesäkiekot takaisin alle ja loppuu ylenpalttinen varoitusvalovilkuttelu
Filosofoi Sinberg
Koska tunnet Jaguar "ekosysteemin" hyvin niin osaat varmasti myoskin ohjeistaa josko tahan luistoneston yliherkkyyteen olisi softa/hardis-ratkaisua tarjolla? Tokihan kuiville kesapaiville myoskin Toyo R888 / Michelin Pilot Sport Cup olisivat ratkaisu mutta eivat oikein X308 herrasmiestyyliin sopivat...
Re: XJR tuli taloon...
Terve Pat,TexPat kirjoitti: Kiitoksia aidosta asiantuntijakommentoinnista!
Koska tunnet Jaguar "ekosysteemin" hyvin niin osaat varmasti myoskin ohjeistaa josko tahan luistoneston yliherkkyyteen olisi softa/hardis-ratkaisua tarjolla? Tokihan kuiville kesapaiville myoskin Toyo R888 / Michelin Pilot Sport Cup olisivat ratkaisu mutta eivat oikein X308 herrasmiestyyliin sopivat...
Siellä rapakon takana Mat Moran ratkaisi joskus noita pito-ongelmia mm. käyttämällä XJR-S:n perää, jossa on lukko, sekä muutoin ihan vakio-katuautollaan, jonka kompressori oli tosin portattu ja väkipyörä vaihdettu, ja momentin muunnin oli "Pro Torque" sekä ahtoilmaa jäähdytetty ja vesipumppua kasvatettu, tosin ihan ajoteknisistä syistä, ko. autohan oli Matin käyttöauto, kyllä se muuten olisi varttimailin ylikuumenemattakin kestänyt.
Mutta radalle ei siis tarvinnut kuin vaihtaa takapyörät BBS:n vanteilla oleviin MT kiihdytyskumeihin ja kaveri pääsi alle 12.5 sekunnin, mikä ei keventämättömälle luksussohvalle ole ollenkaan huono aika!
http://www.dragtimes.com/Jaguar-XJR-Timeslip-3246.html
-Jakuvaari (onneksi meillä on pikkukoneinen veronsäästömalli, niin ei tarvitse todistaa mitään)
Viimeksi muokannut jakuvaari, Pe Joulu 02, 2011 12:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: XJR tuli taloon...
Moni täällä oleva XJR on tosiaan ollut Sinbergillä. Mun auto jopa useamman kerran... Mukava kanssa kuulla, että nämäkin pirssit vastaavanlaisia, siis löylyt omassakin tallella... Eipä kyllä siitä juuri epäilyksiä ole ollutkaan, sen verran reippaasti reilu 2 tonnia liikahtaa...
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Re: XJR tuli taloon...
Terve,
itse kyllästyin muutaman vuoden ajelun jälkeen siihen, että sisäkaarteen takarenkaalta irtoaa pito herkästi. Tämä ASC:n ollessa aktivoituna katkaisee voiman saman tien ja menosta tulee nykivää. Nyt olen pari kesää ajanut Quaifen ATB:llä(TorSen) ja vaikka sitä ei normaalissa katuajossa mitenkään huomaa, on esim. 90-asteisissa risteyslähdöissä ihan toinen meininki.
Toinen syy Quaifen ATB:n hankintaan oli USA:sta kantautuneet tiedot siitä, ettei perä kestä XJR:n tehoreservejä ajettaessa isoa kovaa(engl. spirited driving ) ilman ASC:tä. Ja mieluusti toisinaan ajelen ilman ASC:tä - varsinkin tienpinnan ollessa märkä on ajettavuudessa mukavaa kontrollia, vaikka auto sutiikin reilusti -> sutienkin auto luonnollisesti kiihtyy paremmin ATB:n kera. Kuka tätä sitten tarvitsee, se on hyvä kysymys se...
Lopuksi - olin myös nelivetoisissa Audeissa tottunut TorSen-tasauspyörästöjen tarjoamaan fiilinkiin, joten sellainen oli saatava Jaggeenkin. Eli se siitä.
Muuten, Jakuvaarin mainitsemalla Mat Moranilla oli ongelmia perämurikan kiinnityksen kanssa, ne kun tuppasivat repeytymään lähdöissä - pito slickseillä on toki jotain ihan muuta kuin katurenkailla. Ameriikassa isot pojat vaihtavat Eatonin hyötysuhteeltaan huonoa ahdinta Lysholmin tai Kenne-Bellin ruuvikompuroihin ja teholukemat ovat hämmästyttäviä. Myös M-B:n vaihteistosta osaavat tehdä luodinkestäviä, mutta eivät ehkä enää katuliikenteessä ajettavia.
t.-Ari-
itse kyllästyin muutaman vuoden ajelun jälkeen siihen, että sisäkaarteen takarenkaalta irtoaa pito herkästi. Tämä ASC:n ollessa aktivoituna katkaisee voiman saman tien ja menosta tulee nykivää. Nyt olen pari kesää ajanut Quaifen ATB:llä(TorSen) ja vaikka sitä ei normaalissa katuajossa mitenkään huomaa, on esim. 90-asteisissa risteyslähdöissä ihan toinen meininki.
Toinen syy Quaifen ATB:n hankintaan oli USA:sta kantautuneet tiedot siitä, ettei perä kestä XJR:n tehoreservejä ajettaessa isoa kovaa(engl. spirited driving ) ilman ASC:tä. Ja mieluusti toisinaan ajelen ilman ASC:tä - varsinkin tienpinnan ollessa märkä on ajettavuudessa mukavaa kontrollia, vaikka auto sutiikin reilusti -> sutienkin auto luonnollisesti kiihtyy paremmin ATB:n kera. Kuka tätä sitten tarvitsee, se on hyvä kysymys se...
Lopuksi - olin myös nelivetoisissa Audeissa tottunut TorSen-tasauspyörästöjen tarjoamaan fiilinkiin, joten sellainen oli saatava Jaggeenkin. Eli se siitä.
Muuten, Jakuvaarin mainitsemalla Mat Moranilla oli ongelmia perämurikan kiinnityksen kanssa, ne kun tuppasivat repeytymään lähdöissä - pito slickseillä on toki jotain ihan muuta kuin katurenkailla. Ameriikassa isot pojat vaihtavat Eatonin hyötysuhteeltaan huonoa ahdinta Lysholmin tai Kenne-Bellin ruuvikompuroihin ja teholukemat ovat hämmästyttäviä. Myös M-B:n vaihteistosta osaavat tehdä luodinkestäviä, mutta eivät ehkä enää katuliikenteessä ajettavia.
t.-Ari-
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
Re: XJR tuli taloon...
Terve,
Tänks, kiinnostavaa lisätietoa, ja kiitos myös siitä perän ripustuksen alatuennan laakeritiedosta, ei valitettavasti ollut tarpeeksi aikaa harrastaa , niin korjaamo sai vaihtaa ne, mutta kyllä tuli sen verran kalliiksi, että harmittaa!
Niin tosiaan X300 XJR:ää sai vielä kitkalukolla ja manuaalivaihteistolla, vaikka noilla tehoilla on varmaan parempi että X308:ssa on se automaatti.
Ja renkaista vielä, tosiaan katurenkailla ei juuri pito-ongelmien takia XJR:llä helpostikaan pääse noihin aikoihin, sellainen 14 sek. tai hieman alle on mahdollinen kun asiat muutoin on kunnossa, kuin myös parhailla vakio-vapaastihengittävillä E-typeillä, jotka tosin painaa puoli tonnia vähemmän. Käsittääkseni noi MT:n kumit ei kuitenkaan kaikki ole ihan pelkkiä sliksejä, vaan niistä löytyy nk. katulaillisia urilla varustettuja renkaita, jotka tosin kai lähinnä sopivat pieniin näytösluontoisiin kiihdyttelyihin kaduilla.
En ole noita harrastanut itse yhtään, mutta samalla tallilla pyörii kuplavolkkareita, joissa näkee noita kumeja ja joilla käsittääkseni päästään aika hyviin aikoihin (vaparit 11-12sek ja yksi turbo alle 10 sek.) mutta tosiaan pidon kasvaminen toki luonnollisesti johtaa siihen, että seuraavaksi heikoin paikka sitten pettää! Vääntö toki on se avainsana.
Onko tuollainen Torsen-perä oikeasti ihan bolt-on vaihto? Vai vaatiiko jotakin kiinnitysten ja laippojen sorvaamista?
Ei koske meidän katuautoja, mutta jos joskus huvikseen rakentaisi jotain näistä moderneista powertraineista, niin sitten olisi varmaan ihan oleellinen komponentti! (AJ8+laatikko+XJ40/X300/X308 perä jne.)
Jag-loversin X300 foorumilla on muistaakseni joku, joka on ollut töissä insinöörinä Jaguarilla ja tiesi noista ECU:ista yhtä sun toista. En ole varma onko itse asiassa XK8/XKR/XJ8/XJR sama ECU vaikka on eri koneita ja eri laatikoita? Jos on niin ihan fiksun ECU:n ovat tehneet. Muistelin että myös Mat Moran ihmetteli sitä, ettei ECU vaatinut mitään ohjelmointia yms. muuttuneen ahtomäärän, momentinmuuntimen jne. takia vaan ikäänkuin itse mäppäsi asiat uudestaan.
Noh, virittely jääköön sikseen, joskus on vaan kiva ajatella hieman tähän tyyliin:
Suomesta MK1: http://jaguar.fiboy.com/Mk1.htm
Suomesta XJ12C: http://jaguar.fiboy.com/XJ12C.htm
Englannista E-type XKE-R: http://www.patsetypes.co.uk/53%20xker%20index.html
-Jakuvaari
Tänks, kiinnostavaa lisätietoa, ja kiitos myös siitä perän ripustuksen alatuennan laakeritiedosta, ei valitettavasti ollut tarpeeksi aikaa harrastaa , niin korjaamo sai vaihtaa ne, mutta kyllä tuli sen verran kalliiksi, että harmittaa!
Niin tosiaan X300 XJR:ää sai vielä kitkalukolla ja manuaalivaihteistolla, vaikka noilla tehoilla on varmaan parempi että X308:ssa on se automaatti.
Ja renkaista vielä, tosiaan katurenkailla ei juuri pito-ongelmien takia XJR:llä helpostikaan pääse noihin aikoihin, sellainen 14 sek. tai hieman alle on mahdollinen kun asiat muutoin on kunnossa, kuin myös parhailla vakio-vapaastihengittävillä E-typeillä, jotka tosin painaa puoli tonnia vähemmän. Käsittääkseni noi MT:n kumit ei kuitenkaan kaikki ole ihan pelkkiä sliksejä, vaan niistä löytyy nk. katulaillisia urilla varustettuja renkaita, jotka tosin kai lähinnä sopivat pieniin näytösluontoisiin kiihdyttelyihin kaduilla.
En ole noita harrastanut itse yhtään, mutta samalla tallilla pyörii kuplavolkkareita, joissa näkee noita kumeja ja joilla käsittääkseni päästään aika hyviin aikoihin (vaparit 11-12sek ja yksi turbo alle 10 sek.) mutta tosiaan pidon kasvaminen toki luonnollisesti johtaa siihen, että seuraavaksi heikoin paikka sitten pettää! Vääntö toki on se avainsana.
Onko tuollainen Torsen-perä oikeasti ihan bolt-on vaihto? Vai vaatiiko jotakin kiinnitysten ja laippojen sorvaamista?
Ei koske meidän katuautoja, mutta jos joskus huvikseen rakentaisi jotain näistä moderneista powertraineista, niin sitten olisi varmaan ihan oleellinen komponentti! (AJ8+laatikko+XJ40/X300/X308 perä jne.)
Jag-loversin X300 foorumilla on muistaakseni joku, joka on ollut töissä insinöörinä Jaguarilla ja tiesi noista ECU:ista yhtä sun toista. En ole varma onko itse asiassa XK8/XKR/XJ8/XJR sama ECU vaikka on eri koneita ja eri laatikoita? Jos on niin ihan fiksun ECU:n ovat tehneet. Muistelin että myös Mat Moran ihmetteli sitä, ettei ECU vaatinut mitään ohjelmointia yms. muuttuneen ahtomäärän, momentinmuuntimen jne. takia vaan ikäänkuin itse mäppäsi asiat uudestaan.
Noh, virittely jääköön sikseen, joskus on vaan kiva ajatella hieman tähän tyyliin:
Suomesta MK1: http://jaguar.fiboy.com/Mk1.htm
Suomesta XJ12C: http://jaguar.fiboy.com/XJ12C.htm
Englannista E-type XKE-R: http://www.patsetypes.co.uk/53%20xker%20index.html
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: XJR tuli taloon...
Kiitoksia tiedoista kaikille asianosaisille Hyvä tietää että ASC toimii kuten "pitääkin", ja että lukkoperä ei ainakaan pilaa autoa
Jaguarforums.comissa yksi kaveri kauppaa bolt on ruuviahdin-sarjaa (käsittääkseni Lysholm) tähän koneeseen. Sillä pitäis kai saada 100-200hv lisää, hintaa vaivaiset 5600€... Omassa XKR:ssään on kuulemma +600hv, ja vakio eculla. Ei sillä että kauheesti tarvetta olis lisäteholle
BTW, jos kaipaa pitäviä katu- ja ratakelpoisia renkaita, niin Hankook R-S2 olis meikäläisen suositus. Ei hiljaisimmat eikä mukavimmat kadulla, mutta semislicksejä käyttökelpoisemmat.
Jaguarforums.comissa yksi kaveri kauppaa bolt on ruuviahdin-sarjaa (käsittääkseni Lysholm) tähän koneeseen. Sillä pitäis kai saada 100-200hv lisää, hintaa vaivaiset 5600€... Omassa XKR:ssään on kuulemma +600hv, ja vakio eculla. Ei sillä että kauheesti tarvetta olis lisäteholle
BTW, jos kaipaa pitäviä katu- ja ratakelpoisia renkaita, niin Hankook R-S2 olis meikäläisen suositus. Ei hiljaisimmat eikä mukavimmat kadulla, mutta semislicksejä käyttökelpoisemmat.
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Torsenista puheen ollen. Asennettiin yksi päivä tuossa Volvo 740:iin Detroit Lockerin valmistama Toren tasauspyörästö.
Kävi paikoilleen suoraan, uudet laakerit ja perän shimmaus. Pinioni oli ainoa hieman haastava shimmattava, mutta lopulta sopiva asento löytyi.
Arkiajossa ei huomaa mitään eroa, mutta sitten kun antaa monoa, niin piirtää molemilla. Vanha kitkalukko kun ei ottanut kiinni enää kun vauhti kasvoi yli 10 km/h.
Volvossa etupyrät kääntyy todella paljon, jolloin suurin mahdollinen pyörintäero tulee vastaan ja perä kanittaa vastaan kun ohjaus on lähes tapissaan.
Veto tulee todella pehmeästi, eikä mitään ylläreitä tule. Tämän kanssa pitää vain muistaa, että jos voima riittää sutimaan satasen vauhdista,
niin silloin myös molemmat pyörät vetävät tyhjää. Tulee koko tien leveydelle käyttöä.
Yhteenvetona: suosittelen. (omassa käyttöautossa torsen vain keskitasauspyörästönä)
Kävi paikoilleen suoraan, uudet laakerit ja perän shimmaus. Pinioni oli ainoa hieman haastava shimmattava, mutta lopulta sopiva asento löytyi.
Arkiajossa ei huomaa mitään eroa, mutta sitten kun antaa monoa, niin piirtää molemilla. Vanha kitkalukko kun ei ottanut kiinni enää kun vauhti kasvoi yli 10 km/h.
Volvossa etupyrät kääntyy todella paljon, jolloin suurin mahdollinen pyörintäero tulee vastaan ja perä kanittaa vastaan kun ohjaus on lähes tapissaan.
Veto tulee todella pehmeästi, eikä mitään ylläreitä tule. Tämän kanssa pitää vain muistaa, että jos voima riittää sutimaan satasen vauhdista,
niin silloin myös molemmat pyörät vetävät tyhjää. Tulee koko tien leveydelle käyttöä.
Yhteenvetona: suosittelen. (omassa käyttöautossa torsen vain keskitasauspyörästönä)
Re: XJR tuli taloon...
Kiitos myös Västille tiedoista. Eli lukkoperä on ja pysyy hankintalistalla
Onkos toi X308:n ASC muuten pelkkä luistonesto, vai sisältyykö siihen joku ajonhallintajärjestelmä? Vielä ei ole ollut niin liukasta, että asia olis selvinnyt perstuntumalla...
Onkos toi X308:n ASC muuten pelkkä luistonesto, vai sisältyykö siihen joku ajonhallintajärjestelmä? Vielä ei ole ollut niin liukasta, että asia olis selvinnyt perstuntumalla...
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Jakuvaarille -
Kyllä Quaifen ATB menee suoraan XJ8/XJR:n perämurikkaan sisälle alkuperäisen tasauspyörästön tilalle ilman mitään koneistuksia. Käyntivälykset joutuu tietty säätämään(niitä en tosin itse tehnyt, vaan koko murikka tuli minulle asennusvalmiina).
Ainakin XJR:n polttoainekartat kattavat hyvin pienen ahtopaineen noston - eli niissä on "pelivaraa" sen verran, että esim. reilullakin ahtimen alemman hihnapyörän kasvattamisella ei tarvitse karttoihin koskea - polttoaine kyllä riittää. En tahtonut tätä uskoa, etenkin kun maineikkaat brittifirmat mainitsevat aina ECU:n uudelleenohjelmoinnin tarpeesta. Kaupallisten syiden lisäksi sillä toki saadaan moottorinohjaus optimoitua, mutta turvaraja ei kovin herkästi tule vastaan vakio-ohjelmallakaan.
t. -Ari-
Kyllä Quaifen ATB menee suoraan XJ8/XJR:n perämurikkaan sisälle alkuperäisen tasauspyörästön tilalle ilman mitään koneistuksia. Käyntivälykset joutuu tietty säätämään(niitä en tosin itse tehnyt, vaan koko murikka tuli minulle asennusvalmiina).
Ainakin XJR:n polttoainekartat kattavat hyvin pienen ahtopaineen noston - eli niissä on "pelivaraa" sen verran, että esim. reilullakin ahtimen alemman hihnapyörän kasvattamisella ei tarvitse karttoihin koskea - polttoaine kyllä riittää. En tahtonut tätä uskoa, etenkin kun maineikkaat brittifirmat mainitsevat aina ECU:n uudelleenohjelmoinnin tarpeesta. Kaupallisten syiden lisäksi sillä toki saadaan moottorinohjaus optimoitua, mutta turvaraja ei kovin herkästi tule vastaan vakio-ohjelmallakaan.
t. -Ari-
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
Re: XJR tuli taloon...
Unohtui kommentoida Igorin ASC-kysymystä - oikea ajonvakautus kyllä vaatisi korin ja etupyörien asennosta kertovat anturit ripustuksiin eikä niitä ainakaan X308:ssa ole. Eli olen taipuvainen pitämään ASC:tä enemmänkin luistonestona kuin varsinaisena ajonvakautuksena.
t. -Ari-
t. -Ari-
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
Re: XJR tuli taloon...
Kumpi on parempi/ helpompi vaihtaa; ala- vai ylä siivapyörä? Polttoaine riittää, mutta kuinka äkkiä nakutuksen esto alkaa toimimaan rajoittaen kuitenkin polttoaineen saantia, kun lämpötilat nousee? Eli missä on pelkän hihnapyörän vaihdon raja käytännössä? Vai pysyykö lämmöt kontrollissa, jos pysyy radalta pois, eli saa mukavasti alas lisää potkua...? Tuolla ohjelmoinnilla voi just vähän näpertää turvarajan toista puolta, kun se ei kaiketi ole rajatoiminto vaan enempi hystereesi?ari1501 kirjoitti:Jakuvaarille -
Ainakin XJR:n polttoainekartat kattavat hyvin pienen ahtopaineen noston - eli niissä on "pelivaraa" sen verran, että esim. reilullakin ahtimen alemman hihnapyörän kasvattamisella ei tarvitse karttoihin koskea - polttoaine kyllä riittää. En tahtonut tätä uskoa, etenkin kun maineikkaat brittifirmat mainitsevat aina ECU:n uudelleenohjelmoinnin tarpeesta. Kaupallisten syiden lisäksi sillä toki saadaan moottorinohjaus optimoitua, mutta turvaraja ei kovin herkästi tule vastaan vakio-ohjelmallakaan.
t. -Ari-
t. Mika
Mika
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
Re: XJR tuli taloon...
ASC on pelkkä vetoluistonesto.
Makujahan on monenlaisia, mutta en oikeastaan ymmärrä lisätehon kaipuutta XJR:ään. Mielestäni sitä löytyy ihan riittävästi.
Mikäli autolla haluaa ajaa lujaa itse näkisin ensimmäisenä temppuna R- mallin jarrusarjan hommaamisen, sitten lukko ja sitten semislicksit.
Itse en tällä autolla ole rata-ajoa tai rankkaa katuajoa harrastanut (enkä tule harrastamaankaan), mutta joitain autoja on tullut radalla ja tiukemmin ajettua ja siitä ammennan seuraavaa.
XJR vakiojarrut ovat katuajossa hyvät ja tunnokkaat, mutta veikkaisin, että esim. rataräppäilyssä tai vastaavassa ei monta kierrosta tarvita, kun ei ole enää jarruja ollenkaan.
Kurveista, varsinkin jyrkistä, lähtiessä taas olisi lukko poikaa.
Semislicksien tuoma lisäpito taas antaisi yhdessä lukon ja isompien jarrujen kanssa maksimipotentiaalin saada auton teho, ajo-ominaisuudet ja hyvä pysähtyvyys tiehen.
Olisi järkevämpää kuin lisätehon irroittaminen koneesta. Ja ilmeisesti ei auton paikatkaan räjähtäisi niin helposti.
Voi olla, että olen hakoteilläkin, mutta tämähän vaan on mielipide.
Makujahan on monenlaisia, mutta en oikeastaan ymmärrä lisätehon kaipuutta XJR:ään. Mielestäni sitä löytyy ihan riittävästi.
Mikäli autolla haluaa ajaa lujaa itse näkisin ensimmäisenä temppuna R- mallin jarrusarjan hommaamisen, sitten lukko ja sitten semislicksit.
Itse en tällä autolla ole rata-ajoa tai rankkaa katuajoa harrastanut (enkä tule harrastamaankaan), mutta joitain autoja on tullut radalla ja tiukemmin ajettua ja siitä ammennan seuraavaa.
XJR vakiojarrut ovat katuajossa hyvät ja tunnokkaat, mutta veikkaisin, että esim. rataräppäilyssä tai vastaavassa ei monta kierrosta tarvita, kun ei ole enää jarruja ollenkaan.
Kurveista, varsinkin jyrkistä, lähtiessä taas olisi lukko poikaa.
Semislicksien tuoma lisäpito taas antaisi yhdessä lukon ja isompien jarrujen kanssa maksimipotentiaalin saada auton teho, ajo-ominaisuudet ja hyvä pysähtyvyys tiehen.
Olisi järkevämpää kuin lisätehon irroittaminen koneesta. Ja ilmeisesti ei auton paikatkaan räjähtäisi niin helposti.
Voi olla, että olen hakoteilläkin, mutta tämähän vaan on mielipide.
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Re: XJR tuli taloon...
Ylemmän pyörän pienentäminen on ilman muuta helpompi lähtökohta, vaikkakin sen irroittamiseen tarvitaan omanlaisensa ulosvetäjä. Toisaalta alahihnapyörän kasvattamisella saadaan nostettua ahtopainetta enemmän kuin ylemmän pyörän pienentämisellä. Kysymyksessä on kuitenkin max. +40-50 hv, kun moottori on muutoin täysin kunnossa. Ahtimen hyötysuhdetta ei juuri voi parantaa, mutta sen porttaamisella voidaan lämpökuormaa lievittää ja sitä kautta saada lisätehoa.
Autossani on reilusti kasvatettu alahihnapyörä enkä ikinä ole kokenut nakutukseneston tai polttoaineen puutteen tulevan vastaan. Tosin en ajele radalla(XJR ei mielestäni ole rata-auto ainakaan vakiojousituksella), vaan kyseessä on enemmän nopeat pyrähdykset(ohitukset tms), joissa lämpökuorma ei pääse nousemaan hurjasti - kuormitus ei siten ole jatkuvaa(yleisessä liikenteessä on sääntönsä). Jatkuvassa kovassa kuormituksessa tilanne voisi olla kokonaan toinen.
jms:n mainitsemat parannusehdotukset tasapainoittavat auton ominaisuuksia hyvin rata-ajossa, mutta koska en itse asiassa juuri pidä asfalttirata-ajosta(siinä joutuu auto ja kroppa koville - jäärata-ajo on paljon hauskempaa). Koska XJR ei oikein sovellu jääradallekaan, en siksi näe omalta kannaltani mitään järkeä päivittää sen jarrujärjestelmää - kadulla ei voi ajaa kuin radalla. Olen kokenut jarrut täysin riittäviksi ja levy-/palavalinnoilla voi vaikuttaa tuntumaan ja häipymään jonkin verran.
Mitä tulee tehon määrään - sitä ei voi koskaan olla liikaa . No ei vaan, kysymyshän on vain harrastamisen ilmentymästä. Tykkään ruuvata erityisesti moottoreiden kanssa ja sen seurauksena sitä yrittää mieluummin lisätä tehoa kuin vähentää - tai ainakin tutkia lisäämisen mahdollisuutta kustannusten funktiona. Vähentämiseen tähtääminen tuntuisi kummalliselta. Tietty olemassaolevan tehon ylläpitäminen eli peruskunnostuskin on mielekästä, mutta minkäs sitä koira karvoilleen mahtaa.
t. -Ari-
Autossani on reilusti kasvatettu alahihnapyörä enkä ikinä ole kokenut nakutukseneston tai polttoaineen puutteen tulevan vastaan. Tosin en ajele radalla(XJR ei mielestäni ole rata-auto ainakaan vakiojousituksella), vaan kyseessä on enemmän nopeat pyrähdykset(ohitukset tms), joissa lämpökuorma ei pääse nousemaan hurjasti - kuormitus ei siten ole jatkuvaa(yleisessä liikenteessä on sääntönsä). Jatkuvassa kovassa kuormituksessa tilanne voisi olla kokonaan toinen.
jms:n mainitsemat parannusehdotukset tasapainoittavat auton ominaisuuksia hyvin rata-ajossa, mutta koska en itse asiassa juuri pidä asfalttirata-ajosta(siinä joutuu auto ja kroppa koville - jäärata-ajo on paljon hauskempaa). Koska XJR ei oikein sovellu jääradallekaan, en siksi näe omalta kannaltani mitään järkeä päivittää sen jarrujärjestelmää - kadulla ei voi ajaa kuin radalla. Olen kokenut jarrut täysin riittäviksi ja levy-/palavalinnoilla voi vaikuttaa tuntumaan ja häipymään jonkin verran.
Mitä tulee tehon määrään - sitä ei voi koskaan olla liikaa . No ei vaan, kysymyshän on vain harrastamisen ilmentymästä. Tykkään ruuvata erityisesti moottoreiden kanssa ja sen seurauksena sitä yrittää mieluummin lisätä tehoa kuin vähentää - tai ainakin tutkia lisäämisen mahdollisuutta kustannusten funktiona. Vähentämiseen tähtääminen tuntuisi kummalliselta. Tietty olemassaolevan tehon ylläpitäminen eli peruskunnostuskin on mielekästä, mutta minkäs sitä koira karvoilleen mahtaa.
t. -Ari-
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
Re: XJR tuli taloon...
Olen kanssa samaa mieltä, että XJR on turhan elefantti radalle. Samoin kuin muut painoisensa autot. Ja tosiaan noi mun ehdottelemat parannukset on turhia (paitsi lukko) normaalissa tai vähän kovemmassakin katuajossa.
EVO -lehdellä oli 2000 -luvun alussa XJR-R kestotestissä ja sillä käytiin harrastamasa nopeaa rata-ajoa mm. F1 -kuskien toimesta ja tykkäsivät kyllä. Kyseessä oli muistaakseni Donington Park.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evolong ... _xjrr.html
Joskus 2000 luvun alkupuolella osallistuin Audi Klubin ratapäiville Botniaringillä Jurvassa ja siellä olivat eräät Suomalaiset mm. turvakenkätehtailijoina tunnetut veljekset testaamassa uusia RS6 Audejaan. Tuollaisella lyhyellä ja syheröisellä radalla niidenkin elefanttien aika reippaan kokoiset jarrut päästi monet savut, kun eivät ymmärtäneet jäähdytellä.
Eli ei muidenkaan merkkien tän kokoiset sporttiversiot kestä jarruiltaan rata-ajoa.
EVO -lehdellä oli 2000 -luvun alussa XJR-R kestotestissä ja sillä käytiin harrastamasa nopeaa rata-ajoa mm. F1 -kuskien toimesta ja tykkäsivät kyllä. Kyseessä oli muistaakseni Donington Park.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evolong ... _xjrr.html
Joskus 2000 luvun alkupuolella osallistuin Audi Klubin ratapäiville Botniaringillä Jurvassa ja siellä olivat eräät Suomalaiset mm. turvakenkätehtailijoina tunnetut veljekset testaamassa uusia RS6 Audejaan. Tuollaisella lyhyellä ja syheröisellä radalla niidenkin elefanttien aika reippaan kokoiset jarrut päästi monet savut, kun eivät ymmärtäneet jäähdytellä.
Eli ei muidenkaan merkkien tän kokoiset sporttiversiot kestä jarruiltaan rata-ajoa.
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Re: XJR tuli taloon...
R1-jarrut ei mahdu 18-tuumaisten vanteiden sisään, eli jousittamaton massa kasvaa sekä isompien levyjen että isompien vanteiden myötä. Ennemmin pelkkien satuloiden vaihto, ja kunnon jäähdytys jarruille. Siis ratakäyttöön. Katukäytössä isot jarrulevyt ja vanteet on tietty näyttävämmät
Kuulemma hihnapyöriä vaihtamalla semmonen 20hv on realistinen teholisä, ellei välijäähdyttimiä vaihda isompiin. Dynolappuja en tosin ole nähnyt minkäänlaisten viritysten tuloksista. Kiinnostais kyllä nähdä.
Rata-ajossa pelkällä lisäteholla ja semislickseillä ei tosiaan kovin pitkälle pääse... tossa ketjun alotuspostin ratavideo-linkissä edellä menevässä 911:ssä on jonkun tuoreemman mallin 3.6-litrainen mylly ja Toyo R888:t alla, mutta vakioalusta. Kohtuullisen hyvin pysyin Xantialla perässä katurenkailla, mitä nyt suorilla annoin tasoitusta varmaan 100hv verran
Kuulemma hihnapyöriä vaihtamalla semmonen 20hv on realistinen teholisä, ellei välijäähdyttimiä vaihda isompiin. Dynolappuja en tosin ole nähnyt minkäänlaisten viritysten tuloksista. Kiinnostais kyllä nähdä.
Rata-ajossa pelkällä lisäteholla ja semislickseillä ei tosiaan kovin pitkälle pääse... tossa ketjun alotuspostin ratavideo-linkissä edellä menevässä 911:ssä on jonkun tuoreemman mallin 3.6-litrainen mylly ja Toyo R888:t alla, mutta vakioalusta. Kohtuullisen hyvin pysyin Xantialla perässä katurenkailla, mitä nyt suorilla annoin tasoitusta varmaan 100hv verran
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
jms - Itseasiassa olin samoilla Audi-kerhon ratapäivillä tuolloin 2003 ja muistan kyllä ne uunituoreet RS6:t.
igor - kertoisitko, mistä tuo +20 hv tieto on peräisin - en itse tuohon ole törmännyt? Dynokäppyrät olisivat ilman muuta asiaa, mutta niiden saaminen vaatisi vielä hyvän tehopenkin tuohon "lähelle", jotta -ennen ja jälkeen- -tilanteet tulisivat likipitäen tieteellisesti kirjatuiksi. Nyt esim. omat tietoni perustuvat pitkälti niihin keskusteluihin, joita olen käynyt nyky-Jaguarien jenkkiläisten viilaajien kanssa.
igor - kertoisitko, mistä tuo +20 hv tieto on peräisin - en itse tuohon ole törmännyt? Dynokäppyrät olisivat ilman muuta asiaa, mutta niiden saaminen vaatisi vielä hyvän tehopenkin tuohon "lähelle", jotta -ennen ja jälkeen- -tilanteet tulisivat likipitäen tieteellisesti kirjatuiksi. Nyt esim. omat tietoni perustuvat pitkälti niihin keskusteluihin, joita olen käynyt nyky-Jaguarien jenkkiläisten viilaajien kanssa.
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
Re: XJR tuli taloon...
"R1-jarrut ei mahdu 18-tuumaisten vanteiden sisään"
Sain EVO:n kirjoituksia seuranneena sen käsityksen, että R- mallissa vanteet ovat 18", mutta leveämmät BBS valmisteet.
Tuossa tekstissä ainakin näin mainitaan.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evolong ... _xjrr.html
On muuten kivaa luettavaa tuo EVO -lehti, jos pitää ajajan autoista.
Juu ja pystyyhän tosiaan jarruille muutakin tekemään kuin pistämään tuo R- setti, itse vaan arvostan alkuperäisyyttä kaikissa virityksissäkin.
ari1501: Se oli rahan haju, kun niistä jarruista pääsi... Enpä ole vuoden 2004 jälkeen niissäkään kekkereissä käynyt. Kaverilla on RS2 jolla se tykkää käydä päästelemässä ja ko. ratapäivillä sai ajaa paljon ja rauhassa. Nykyään se on sitten tuolla Alastarolla käynyt ihan arkena, niin ei ole tullut Jurvaan lähdettyä.
Sain EVO:n kirjoituksia seuranneena sen käsityksen, että R- mallissa vanteet ovat 18", mutta leveämmät BBS valmisteet.
Tuossa tekstissä ainakin näin mainitaan.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evolong ... _xjrr.html
On muuten kivaa luettavaa tuo EVO -lehti, jos pitää ajajan autoista.
Juu ja pystyyhän tosiaan jarruille muutakin tekemään kuin pistämään tuo R- setti, itse vaan arvostan alkuperäisyyttä kaikissa virityksissäkin.
ari1501: Se oli rahan haju, kun niistä jarruista pääsi... Enpä ole vuoden 2004 jälkeen niissäkään kekkereissä käynyt. Kaverilla on RS2 jolla se tykkää käydä päästelemässä ja ko. ratapäivillä sai ajaa paljon ja rauhassa. Nykyään se on sitten tuolla Alastarolla käynyt ihan arkena, niin ei ole tullut Jurvaan lähdettyä.
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Re: XJR tuli taloon...
Ahaa... luin jostain että noi jarrut ei mahtuis vakiovanteiden sisään, ja kun XJR 100 -mallissa on 19" vanteet (ja noi jarrut), niin oletin että kyse on nimenomaan halkaisijasta.jms kirjoitti:"R1-jarrut ei mahdu 18-tuumaisten vanteiden sisään"
Sain EVO:n kirjoituksia seuranneena sen käsityksen, että R- mallissa vanteet ovat 18", mutta leveämmät BBS valmisteet.
Tuossa tekstissä ainakin näin mainitaan.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evolong ... _xjrr.html
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Ihan samasta paikasta kuin noi +50hv tiedotkin, eli internetistä Mutta tuossa jotain laskelmia aiheesta:ari1501 kirjoitti: igor - kertoisitko, mistä tuo +20 hv tieto on peräisin - en itse tuohon ole törmännyt?
http://www.jaguarforums.com/forum/xj-x3 ... post189725
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Oli niin komea keli eilen, että jaggeen laitettiin uudet kesärenkaat... ei sentään alle vielä, kyytiin laittoivat Hommasin tuossa taannoin toiset vanteet, joille nyt siirrettiin talvirenkaat, ja noi alkuperäiset kromikiekot sai päällensä Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2:t.
Sais jo kesä tulla
Sais jo kesä tulla
Oli joskus: X308 XJR
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 2:49 pm
Re: XJR tuli taloon...
Moi Igor,
jos olet joskus myymässä kaunista Kissaasi, laita yv:tä tulemaan. Kuolasin ostamaasi autoa, mutta kun omaa ei saanut myytyä, ei päässyt kaupoille.
Terveisin Kirvesrinta
jos olet joskus myymässä kaunista Kissaasi, laita yv:tä tulemaan. Kuolasin ostamaasi autoa, mutta kun omaa ei saanut myytyä, ei päässyt kaupoille.
Terveisin Kirvesrinta
Re: XJR tuli taloon...
Pidetään mielessä jos joskus tulee sellainen heikko hetki
Villikissa kävi tänään katsastuksessa, ei löytynyt huomautettavaa.
Villikissa kävi tänään katsastuksessa, ei löytynyt huomautettavaa.
Oli joskus: X308 XJR
Re: XJR tuli taloon...
Tulipa muuten iloinen yllätys, kun laskeskelin kulutuksia parilta tankilliselta ihan käsipelillä: ajotietokone näyttää kulutuksen melkein 1,5 litraa yläkanttiin. Eipä tolla silti mihinkään Eco Tourille ole asiaa, mutta pääseepähän edes tehtaan ilmoittamiin lukemiin
Oli joskus: X308 XJR