Igor kirjoitti:Tulipa muuten iloinen yllätys, kun laskeskelin kulutuksia parilta tankilliselta ihan käsipelillä: ajotietokone näyttää kulutuksen melkein 1,5 litraa yläkanttiin. Eipä tolla silti mihinkään Eco Tourille ole asiaa, mutta pääseepähän edes tehtaan ilmoittamiin lukemiin
Otitko matkan kartasta/GPS:stä? Matkamittari ja nopeusmittarikin näyttävät yläkanttiin...
Tai siis ainakin yleensä, riippuu tietysti mitkä renkaat alla.
Köpi
Nopeusmittarin olen tarkistanut sekä mittauspisteissä että gps:llä usealla eri nopeudella, näyttää ainakin näillä talvirenkailla tasan oikein. Uskoisin ettei matkamittarikaan silloin pahasti valehtele.
Johtuisko tuo siitä tyhjäkäynnin laskemisesta? Tulee melko hurjia lukuja tauluun, kon auto seisoo paikallaan. Tämä on vielä karmeampi vanhassa tietokoneessa, uudessa hiukan maltillisempi.
Oho! Olisin kyllä yllättynyt, jos näin olisi. Tuohan on koko ajan muuttuva arvo (jopa per sylinteri?), joten lukukapasiteettiakin pitäisi löytymän aikalailla. Nyt tosin puhun vasten parempaa tietoa, tämä on enempi siitä, kuinka meidän värkkejä säädellään...
Mm. kaasuläpän asento, imusarjan (ali)paine tms ovat ennen vanhaan olleet tekijöinä. Noista saa helppoa signaalia yhtälöön. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, kuinka tuo matriisi on rakennettu, vaikka ihan hevosen suusta.
Ei noiden suuttimien aukioloaikojen kerääminen mikään iso operaatio ole, kun niitä kerran säädetäänkin lennossa. Jos veikata pitäis, niin ajotietokone varmaan käyttää kulutuksen laskemiseen niitä samoja tietoja joilla suuttimia ohjataan, eikä kerää mitään tietoa itse suuttimien suunnalta.
Aihetta hieman sivuten, mahtaiskos kukaan tietää mikä on X308 XJR:n suuttimien koko?