Ei tuontiautoja vaihdossa?

Yleinen Jaguar-keskustelu
hoopee
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 11:35 am

Ei tuontiautoja vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja hoopee »

On kulunut aikaa, kun viimeksi täällä vierailin. Saimme iskun ikään kuin vyö alle.

Tässä tararina Jage-kaupasta. Olen täällä hehkutellut, kuten tiedätte - Jaguarin puolesta ja innoisani odotellut, että päästään oikein kauppoja hieromaan uudesta Jagesta. Olin löytänyt tosi miellytävän edustajan/kauppiaan - oikein toimitusjohtajan itsensä. Kaikki meni oikein hyvin siihen asti, kunnes alettiin katsastamaan vaihtoautoani. Selvisi, että MB-C-D-A-autoni (-mme) oli tuotu saksasta pari vuotta siten.

Todettiin tylysti: "Ai tämä onkin tuontiauto, periaattemme on, ettemme ota tuontiautoja vaihdossa ollenkaan". Pyysin tarjousta kuitenkin ja samaan hengenvetoon johtajakin totesi, "voimme tehdä nyt poikkeuksen".

Matkalla kotiin ajattelimme ihmeissämme julkeasti esiintuotua periaatetta? No heillä on periaatteensa, meillä vapautemme ostaa mitä lystää ja mistä lystää.

Tarjous tuli muutaman päivän kuluttua, mutta se ei enää meitä kiinnostanut.

Johtajan tiedustellessa sitten myöhemmin puhelimitse tarjoustaan, totesin hänelle suoraan: "alku lähti oikeinkin hyvin ja miellyttävästi, mutta loppu meni täysin kiville ".

Miten niin hän kysyi. Totesin, että minä pahoitin mieleni, mutta vaimoni loukkaantui (koska auto on hänen) "periaatteestanne, ettette ota tuontiautoja vaihdossa vastaa ollenkaan", eikä teidän tarvitse tinkiä periaatteestanne meidänkään kohdalla.

Olemmekin vaimoni kanssa alkaneet miettiä vaihtoehto B:tä. Eli josko tuomme aivan uuden Jagen, tai jonkin vähän ajettun esittelyauton edelleen esim. Saksasta tai muualta (vielä halvemmasta maasta).

jk. Onpa mennyt autokauppa Suomessa outoon malliin. Hyvää tässä on minusta se, että vapaus on sentään tallella - ostaa mistä kukin haluaa.
:evil:

Onko hyviä neuvoja?
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Merkillinen kannanotto - tietääkseni lähestulkoon kaikki Suomen teillä liikkuvat autot - poikkeuksena muutama ikäloppu Saab - ovat nimenomaan tuontiautoja!! Itse olen ajanut tuontiautoilla jo vuosia, eikä ole pienintäkään ajatusta lähteä tekemään autokauppoja Suomessa. Varsinkin Jaguar on mielestäni auto jonka ainakin käytettynä kannattaa ostaa sieltä, missä niitä on pystytty taidolla ja tuntemuksella huoltamaan! Olen ostanut jo muutaman Daimlerin ja Jegen sieltä, ja olen todella tyytyväinen siellä saamaani palveluun, hintatasoon ja ennen kaikkea autojen kuntoon!!! Ilmeisesti autojen huoltohinnat ovat siinä määrin paikoillaan siellä, että jopa vanhaa Jaguaria käytetään säännöllisissä huolloissa, ja myös vaihdetaan tarvittavat osat! En olisi uskonut kunnes sen itse olen nähnyt ja kokenut... Harmittava vaihe tuleekin vasta siinä kun ajaa ihanaa autoa maihin kotisuomeen ja aloittaa tulliproseduurit... sekin on jo sitten aivan toinen asia!!! Täytyypi vaan ihmetellä sen suhteen miten voi olla mahdollista että länsimaisessa sivistysyhteiskunnassa pystytään jopa lain voimin ylläpitämään täysin laitonta (!!!) ja kateellisuuteen ja viranomaisen kontrollivimmaan perustuvaa verotussysteemiä, jossa lopputulos on täysin ennakoimattomissa ja 'pärstäkertoimeen' tai sattumaan perustuvaa! Inkompetenssin huipentumaa jolla ei voi olla muuta kuin likainen loppu...

terv, Stefan
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
xjag
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 7:51 pm
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja xjag »

Kyllä meininki kotosuomessa on sellainen edelleen muutamissa liikkeissä, ettei tuontiauto kelpaa käytettynä. Oma kokemukseni on reilun vuoden takaa Varsinais-Suomesta Volvo-diileriltä, joka kieltäytyi ottamasta tuonti-Jaguaria vaihdossa. Toimitusjohtajalta kysyttäessä vastaus oli sama - tämän jälkeen myöskin vaihtoehtoisena vaihdokkinani olleesta T5 Volvosta tarjottu hyvitys oli lähinnä huono vitsi. Yleensä tuontiautosta tarjottu hyvitys on paljon alle kotimaisten "kun sen historiasta ei ole varmuutta". Todellisuudessa ne ovat kuitenkin monissa tapauksissa koriltaan aivan ylivertaisia täällä suolassa ja kivisateessa kylvetettyihin verrattuna.

Suomalainen autokauppa on suunnilleen yhtä säälittävässä jamassa kuin paperiliitto, koska molemmat puolustavat lähinnä njeuvostoliiton aikana saavutettuja etuja. Tämän päivän asiakaspalveluun on ainakin saman verran matkaan kuin ymmärryksessä globaalin kaupankäyntiin. Mutta asiakkaina voimme tietenkin valita jonkun asiakaspalvelun päälle ymmärtävän täällä tai ulkomailla.
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Käytetyn Jaggen myyminen

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Älkää veljet murehtiko, sillä ei tuo käytetyn Jaggen myynti ole koskaan liikkeisiin helposti onnistunut...ei ainakaan minulta. Olen myynyt molemmat XJ40:seni suoraan ja yleensä melko halvalla, mutta en ehkä kuitenkaan puoli-ilmaiseksi. Molemmilla kerroilla kysyin liikkeestä tarjousta vaihtoon ja molemmilla kerroilla vaihtohyvitys oli suunnilleen puolet ulosmyyntihinnasta, kun "on niin harvinainen ja vaikeasti myytävä käytettynä. Pohjanoteeraus oli Rinta-Jouppi, joka tarjosi jo aikaa sitten "noin 40 tonnia (markka-aikaa)", kun myin auton itse suoraan 120 tmk. Ihme ja kumma itse asiassa lähes suutuin, kuin ilmiselvästi yrittivät selvittää olinko pakkotilassa myydä.

Joka tapauksessa Jaggen myynti liikkeisiin on ollut aina vaikeaa. Tosin en ole koskaan pystynyt uutta ostamaan, joten sitä vaihtokaupaa en tunne. Muutos ei siis ole suuren suuri tässä ajassa ja myymällä itse jäänet jokatapauksessa plussalle...ei kai Mersukauppa nyt niin huonosti käy. Ja toisaalta tuottamalla ulkomailta melkein uuden saat vielä toisenkin pikkutilin...viisteliäisyyttä veliseni, sillä kyllä se autokauppa joutuu linjaansa muuttamaan tai sitten syntyy aidosti kahdet markkinat.

Jussi , S Type 4.0 S 2000
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ojala »

Suurin ongelma on se suuri demarimassa, jonka mielestä autoverotusta korjattiin kuntoon.

Nykyinen verotuskäytäntö on lähinnä mielivaltainen, kuten verotuspäätöksistä moni on kokenut. Autokauppiaat pitävät käytettyjen autojen julkiset hinnat korkealla koska se tekee itsetuoduista autoista kalliimpia hankkia. Koska todellinen hinta on kuitenkin oikeasti alhaisempi, autokaupan antama tarjous ja lehdistä luettu "hintataso" ovat kaukana toisistaan. Tämähän v*uaa auton omistajaa kuin oravaa, jonka käpy on jäässä.

Ostaja, joka tuo vaihtoauton, on autokauppiaalle ongelma. Autokaupan toiminta on liki puhtaasti kiinni siitä, miten vaihtoauto saadaan liikkumaan. Ilman vaihtoautoa ostava asiakas on kuningas, edes rahaa ei tarvitse olla koska rahoitus hoituu nykyää helposti.

Ainoa toimiva malli olisi purkaa koko autoverotus ja tehdä verotuksesta joko olematon (kuten muissakin tuotteissa) tai täysin läpinäkyvä siten, että suomalainen autokauppias on samassa asemassa kuin ulkomaalainenkin autokauppias.

Autoverotus on edelleen yhtä susi kuin ennenkuin. Autokauppiaiden ei kannata asiaa ajaa eteenpäin koska heitä nykyinen tilanne palvelee toistaiseksi. Työsuhdeautoilijoita asia ei liikuta. Useimpia autonomistajia asia ei kiinnosta vielä, koska verenpaine on kohollaan edelleen siitä että veronmuutos pudotti oman '85 Corollan arvon 6000 eurosta 5000 euroon -- todellinen romutusarvo kun olisi 500 euroa mutta sitähän ei auton omistaja usko. Puhumattakaan siitä että naapurille annettaisiin mahdollisuus ostaa halpa, uusi auto.

Myydessäsi ns. "suomi-autoa" itse ostajakandidaatit vetoavat siihen että "samanlaisen voisi hakea Saksasta". Jos taas myyt "tuontiautoa", siinä epäillään olevan jotain vikaa kun olet hakenut "hienon '80 M-B turbodieselin" etkä pidäkään sitä seuraavat 20 vuotta.

Tilanne on oikeastaan huonompi kuin ennen -- nyt ollaan jo niin pahasti suossa että ainoa järkevä tilanne on ajaa halvalla käyttöautolla, jonka todellinen arvo on lähinnä rautaromun luokkaa -- parempia aikoja odotellessa..
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

You hit the nail on the head! Todellakin - autoverotussysteemi on korjausvaiheessa - täydellinen susi nykymuododssaan. Nyt ilmeisesti muutama jeppe istuu ja lueskelee autoilmoituksia veropäätöksiä rustatessaan - eli täydellinen mielivaltaisuus!!! Sokea Reettakin näkee mitä pyyntöhinnoissa harrastetaan - kuulin juuri että jossain Seinäjoen suunnalla myydään liikkeessä -89 Sove XJ 40 hiuskarvan alle 20000 € hintalapulla - onhan auto hieno ja hyvin hoidettuna TUONTIAUTONA varmasti olisi arvokaskin, mutta paljon kuskailtu Suomiauto joka ei viimeisinä vuosina juuri huolloista muuta kuin öljynvaihdoista ole päässyt nauttimaan... miten tahansa niin onhan tuollainen pyyntö huomattavan optimistinen.

Kysymyksen tulisikin kuulua: Mitä pystyisimme tekemään asialle? Kansalaistottelemattomuus kun valitettavasti tahtoo näissä asioissa kaatua omaan niskaan? Onneksi on tällainen foorumi olemassa että pääsee hivenen päästämään höyryjä pihalle, mutta eihän se valitettavasti tuo kuin muutaman minuutin mielenrauhan!

Verotussysteemin tulisi mielestäni olla rakennettu siten kuin yleensä EU-maissa, käyköön esim Ruotsi esimerkkinä: sinne pystyisin ajamaan upean Jagen maahan, maksaisin rekisteröinnin kulut katsastuksen kera, ruuvaisin kilvet paikoilleen ja nauttisin pyhästä kolminaisuudesta, 'grace, pace, space'. Koska: vanhasta autosta jonka ostan esim Englannissa on maksettu veroja ostohetkellä, sen lisäksi joka vuodelta lisää. Tokihan ymmärrän että kateus on meidän valtakunnamme perushyveitä, mutta herättääkö yli kymmenvuotias brittiläinen luksusauto nyt todellakaan senkaltaista kateutta että koko valtakunnan autonostajia pitää siitä rangaista... :wink:

Brittiautoilijat, järjestäytykäämme!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Vastaa Viestiin