perusjuttuja haaveilevalle

Yleinen Jaguar-keskustelu
Miggo
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Kesä 29, 2005 10:38 am
Paikkakunta: Lohja

perusjuttuja haaveilevalle

Viesti Kirjoittaja Miggo »

Olen katsellut Jaguaareja oikeastaan aina ja päättänyt sellaisen joskus hommata.

Tietopohja on kuitenkin aika vähäistä. Mistäköhän kannattaisi kartuttaa?

Tarkoitus olisi hommata joku 15 000 kieppeillä pyörivä auto jokapäiväiseen käyttöön, eli varmastikin jotain 90-luvun alun mallia.

Eri mallimerkinnät eivät vain oikein aukene, eikä tiedä mitä tulisi ottaa huomioon. Mitä ylläpito tuollaisessa maksaa jne.

Jaguar on kiinostanut sen omaaman hienon olemuksen ja ajattomuuden vuoksi. Hieno viimeistely ja luxus-tunnelma on olennainen juttu kanssa.

Mutta mistä tietoa?
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Hyviä tietoteoksia ovat Nigel Thorley'n kirjat. Budjettisi ja käyttöautoajatuksesi vievät vääjäämättä XJ40-mallistoon, Nigel on kirjoittanut näistä varsin kattavan teoksen nimeltä: You & Your Jaguar XJ40 (buying, enjoying, maintaining, modifying), ISBN 1 85960 862 0.

XJ40 on alkuperäisen XJ malliston (XJ 6/XJ 12) seuraaja, vuodesta 1986, ja viimeiset tehtiin keväällä 1994. Mallistosta löytyy tehtaan vakiomalleina alkuvuosilta 2,9 ja 3,6 moottorin, joista ensimmäisestä minulla ei ole kokemuksia, mutta ei pidetä erityisen haviteltavana. Mallivuodelle -90 isompi kasvoi 4.0 litraiseksi ja muistaakseni vuosi sen jälkeen tuli 3.2 korvaamaan 2.9:ä.

Malliston mallit ovat: perusmalli (base) joka sekin on koht hyvin varusteltu, usein nahkapenkit, sähköikkunat, sähköpeilit, usein kattoluukku, lähes aina automaatti, penkit liikkuvat lihasvoimalla, ei speed controlia yleensä, mutta näitä on tietenkin specifioitu eri lailla, eli löytyy base-modeleja joiden varustus on varsin täydellinen. Ulkoa tunnistaa pyöreistä tupla-etuvaloista, sivuilla ovien lasinympärystöt mustat, mutta B- ja C- pilarit kromia (oik: RST). Näistä ylempänä Sovereign-mallisto, jossa jo kaikki liikkuu sähköllä, lähes aina nahkapenkit, speed control, eli varsin täydellinen varustus. Kulmikkaat etuvalot, kromia myös ovilasienen ympärillä.

Ja siiten vielä Daimler-mallit, XJ40 huippua, jossa varustus hivenen täydellisempi, ja näkyvänä erona listat sivuilla, takapenkkiläisille pique-nique-pöydät ja useimmiten kahdelle muotoiltu takapenkki. Eli näissä jo huomattavaa valinnanvaraa.

Sitten vielä viimeisinä mallivuosina 3.2 S joka hieman sportimpi version, varustus vaihtelee, ja muutama 4.0 S:kin on tehty -94. -94 tehtiin myös 3.2 Gold, joka periaatteessa on base-malli varustukseltaan.

XJR tuli muistaakseni jo -89, alkuun TWR:n tekemänä, myöhemmin Jaguarin itsensä tekemä. Hieman parannettu (n. 30 hv) suorituskyky 4.0 malleissa - ei kuitenkaan supercharger joka tuli vasta X-300 sarjan XJR:ään (alkaen -94), paranneltu jousitus, oma vannemalli, huippusisustus, neliskulmaiset etuvalot, musta jäähdytinsäleikkö, muotoillut sivuhelmat... sekä -93 -94 myös muutamia Insignia-malleja (sekä 3.2 että 4.0) joiden varustelu vaihteli - yksilöllisesti tilattuja ja valmistettuja ja tänään aikalailla haluttuja.

Meilläpäin Sovereign on se mainstream Jaguar, eli niitä löytyy kohtalaisen hyvin. Jagge kestää varsin hyvin, ja etenkin viimeiset -93 ja -94 vm:t pidetään erittäin laadukkaina autoina. Moottorit ovat ERITTÄIN kestäviä, ja mikäli muistetaan huollot ja varsinkin öljynvaihdot ja jäähdytinsysteemin huolto, tällainen kestää aivan varmasti ja mukisematta päälle 400000 km:n, eikä silloinkaan vielä ole loppu!

Vaihteistot erittäin hyvät. Elektroniikka toimii jo näissä viimeisissä vuosimalleissa, aikaisemmissa on muutamia 'peikkoja' kuten BFM (bulb failure module), sekä mittaristo - kuitenkin niissäkin usein on tarvittavat vaihdettu tässä vaiheessa.

Varo alkuvuosien autoa jossa näkyy omaperäisiä korjauksen jälkiä etenkin sähköjen puolella (outoja johtoja ja virityksiä). Osien saanti näihin on täysin ongelmatonta, ja mikäli hieman on valmis näkemään vaivaa ovat aivan uskomattoman edullisia peräti!

Eli, kokemuksesta voin sanoa että on erittäin hyvä, upea, mukava ja nopea auto. Ja mikäli huippua haluaa: -93 tai -93 Jaguar V12 tai Daimler Double Six! Bensahinnoista johtuen ovat tänään niin uskomattoman halpoja että peräti kannattaisi ostaa varastoon... kulutus tosiaan sitten siinä 15-20-25 l/100, ja ajotyyli näissä tahtoo valitettavasti väkisinkin vääntyä sinne kuluttavamman puolelle!!! Mutta täysin vaivaton huippusuorituskykyu, turbiinimainen iloinen huuto kenhuoneen puolella eikä veto lopu ikinä!!!

Ikimuistoisimpia automotiivisiä hetkiäni oli viime kesänä kun keskellä yötä, kuivalla säällä, tyhjällä tiellä Arbogasta itäänpäin pitkin E18 painoin DD6:n pellen pohjaan, uskalsin kiihdyttää kunnes mittari näytti liki 240 km/h, ja auto kiihdytti edelleen erikoisen inspiroituneella tavalla - silloin kuitenkin järki tavoitti ja annoin cruisen jatkaa 120 km/h matkaa... Wow!!!!!
Viimeksi muokannut stefanantinaho, Ke Kesä 29, 2005 1:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
Jaguaristi
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 5:17 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaguaristi »

Yllä oleva kirjoittaja voisi vähän pistää tyhjiä välejä tekstiinsä enemmän ettei olisi tommosta puuroa.
Jaguar racing

X-type 2.0D "Ghost Silver" '07
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Suokaa anteeksi huolimattomuuttani, koetin korjata tekstini luettavampaan muotoon :wink:
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Miggo
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Kesä 29, 2005 10:38 am
Paikkakunta: Lohja

Vielä

Viesti Kirjoittaja Miggo »

Kiitoksia edellisestä, avasi asiaa aika paljon.

Sellaista vielä kysyisin että mites on ylläpitokustannuksien kanssa?

Tietenkään mahdollisia osien vaihtoja ei voi ennakoida, mutta jos sen haluaa kunnossa pitää ja hyvin huollattaa jne?
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Ylläpidossa on kaksi kekskeistä seikkaa:

ensinnäkin kannattaa seurata valmistajan huoltoohjelmaa, se on varsin täydellisesti dokumentoitu esim. auton huoltokirjassa, sekä Thorleyn kirjassa. Tätä kun seuraa ninn auto varmasti pysyy kunnossa. Monien mielestä Jaguar on mielettömän monimutkainen, mutta verrattuna moneen nykyautoon ainoa ero taitaa olla se etta jaguar on hieman suurempi...

toinen tärkeä seikka - jotta pystyt yllämainitun kanssa elämään - on päättää miten ohjelma toteutetaan. Moni varmaan pystyy omiakin käsiä rasvaamaan, kun taas useat joutuvat laskemaan kissansa muiden hoivaan. Se tunnetusti maksaa rahaa - ja varsinkin jos eksyy väärään paikkaan. Maahantuojalla on tietenkin useimmilla paikkakunnilla hyvin pätevää huoltoa, mutta varsin hyvä vaihtoehto on itsenäinen merkistä kiinnostunut mekaanikko. Itselläni on sellainen, ja hän on todellakin säästänyt minulle varmasti tuhansia...

Tämähän ei ole mikään mainosforum, mutta kun nyt aikalailla vapaasti on voitu haukkua esim. eräitä maahantuojan valtuuttamia, sallittakoon pienet kehutkin?!? Paraisilla, eli Turun suunnalla, käytän itse Optiwide-nimistä korjaamoa, ja sen omistajaan Mårten Nyströmiin olen oppinut luottamaan niin kuin Mooses käskyihin.

Osat hankin lähes kaikki Englannista, hinnat ovat kohdallaan, toimitukset ovat toimineet moitteettomasti, osat olleet moitteettomat... kulutusosia toki saa täältäkin esim. maahantuojalta.

Eli käytännössä: mitä maksaa Jaguarin ylläpito? 6-koneellisesta väittäisin että vähemmän kuin Corollan - hyvällä tuurilla. 12-pyttyinen on ihan oma eläin, ja siinä ovat kulutkin hieman korkeammat, mutta mitenkään en voi pitää erikoisen kalliina autona ylläpitää.

Yksi juttu kannattaa pitää autoa valkatessa mielessä: ensimmäisissä oli 390 kokoiset renkaat, eli millimetrikoko, ja nämä alkavat olla kuin kanan hampaat: ostin viime kesänä sarjan etsimisen jälkeen: hinta € 1600!!!! Eli: valitse auto jossa on tuumakokoiset renkaat, tai laita hankintalistalle tuumavannesarjat! 8) 8) 8)
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
jjfinland
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:00 am
Paikkakunta: Vaasa

Ei nyt aivan niin ahne :)

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Huomio kiinnittyi tuohon polttoainen kulutukseen. Toki saa menemään runsaasti bensaa, mutta samalla menee myös kortti :lol:
Oma XJ40 3.2, liikennesääntöjä noudattaen, kuluttaa maantiellä alle 10
satasella. Olen joskus rauhallisella ajolla päässyt alle 9, mutta siihen ei entinen kilpa-autoilija pääse kovin usein. Kaupungissa lähenee tuo 15.
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Hyvä huomio. Tosiaan siteeraamani kulutusluvut kuuluvat 6.0 l V12, oma 4.0 Sov -93 taitaa pysyä siinä aika lähellä noita sinun kuvaamia arvoja, tosin alle 10 l en ole päässyt - ja ajokortti on tallella...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

XJR:n kulutus

Viesti Kirjoittaja peejii »

Ajelin tuossa pari päivää sitten testilenkin: 1200 km, keskinopeus 88 km/h, kulutus 11.3 l/100 km. Pääasiassa cruise päällä, alla Bridgestonen kitkat.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Vastatuuli
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
Paikkakunta: Mikkeli

Huollosta

Viesti Kirjoittaja Vastatuuli »

Hei!
Kulutuslukemat on melko normaalit isolle autolle - kaupunki 15 maantie sinusta riippuen 9,5 - 11/100 km. Nämä lukemat Continentalin kitkoilla ja 4.0 koneella. Huolloista sanoisin, että ainakin aluksi kannattaa antaa homma asiantuntijalle vaikka Karaasille tai Laatuvaunulle niin pääset "sisään" auton ominaisuuksiin. Mielestäni huoltohinnat on ollut varsin kohtuulliset - eipä tämä liene liikesalaisuus 168000 huolto 350€ ei paha, ei paha. Toki isot huollot kalliimpia, mutta niitä on niin harvassa jotta.... Autoilu ei ole ilmaista ja kun kuuntelee muiden merkkien omistajien kertomuksia niin ihan tyytyväinen saa olla.

T:Vastatuuli
Jaguar Xj40 4.0S -94
959p7i5
Viestit: 12
Liittynyt: To Loka 20, 2005 10:33 am
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 959p7i5 »

V12 6,0 :n kulutus on todellakin 20:n molemmin puolin ajotyylistä riippuen, joten se ihan linjassa suorituskykyyn ja auton painoon. Osia saa ihan kivasti noin viikon toimitusajalla. Itse olen käyttänyt Triangle Motoria ja maahantuojaa ja kysymällä on aina löytynyt oikeat osat. Paras juttu on Trianglen hommaama cd romppu jossa on huolto-ohjeet ja varaosaosa numerot sekä "hajotuskuvia". Printti vaan kyseisestä kohdasta talliin mukaan ja hommiin. Oma Jaggeni on xj-12 (xj81) vm.93 jonka ostin loppukesästä. Täytyy sanoa että ensivaikutelma oli "kauhistunut" mutta kun sain cd rompun ja tutkin autoa ajan kanssa, olen huomannnut että Jagge on aika johdonmukaisesti ja järkevästi rakennettu auto ja ominaisuuksiinsa nähden jopa edullinen. Ajattelin ensi kesän jälkeen ottaa Jaggen ihan käyttöautoksi jos ei isompaa hämminkiä tule. Olen aina ajatellut auton kulut kokonaisuutena ja yleensä polttoaine ei ole puoliakaan auton kilometrihinnasta.(riippu tietysti ajo suoritteesta/vuosi) Suurin yksittäinen kulu on yleensä pääoma. Tuntuu jännältä ajatella että "normaalit" ihmiset ostava silmää räpäyttämättä 40000- 50000 euroa maksavan uuden auton ja itkevät sitten öljynvaihdon- ja bensan hintaa.
Samalla auton hinnasta "katoaa" 5000- 10000 euroa/ vuosi vaikkei ajettaisi ollenkaan. Mulla on kyllä onneksi talli missä rassata ja ajattelen autoa myös harrastuksena. Selvää on että jos joka vaivasta mennään merkkihuoltoon, on xj12:lla ajelu miljonäärien hommaa.
Hyvää alkavaa kevättä kaikille.
Jyrki Härkönen
Vantaa
Vastaa Viestiin