XKR

Yleinen Jaguar-keskustelu
JAL
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 10:54 pm
Paikkakunta: Valkeakoski

XKR

Viesti Kirjoittaja JAL »

Minuun on iskenyt autokuume, josta ei meinaa päästä eroon.
Olisin kiinnostunut XKR:stä, minkä hankintaan tarvitsisin muutaman vinkin.
- Tapahtuuko veropäätöksien laskentapäätöksissä eroa vuosimallien 2000 ja 2002 välillä?
- Mistä vuodesta lähtien on alettu käyttämään veroperusteena CO2-päästöjä?
- Onko kenelläkään käsitystä miten urheiluauton vero lasketaan painoon perustuen?
- Onko hankinta käytännössä ja autokannassa suuria eroja UK:n, Saksan ja Ruotsin välillä?
- Kannattaako auton hankinnassa käyttää välittäjää - tuoko lisäarvoa?
- Huomioiko Tulli veropäätöksessä RHD auton huonompaa jälleen myyntihintaa? Meillä on jo yksi RHD, jonka ajamisessa ei ongelmia.
- Harrastetaanko UK:ssa paljon mittareiden ja huoltokirjojen viilaamista?
- Mihin itse autossa kannattaa kiinnittää huomiota?

Mikäli hankinta ei kaadu €:hin tai johonkin muuhun koukeroon, ensi kesänä voisi nauttia jo "jumalaisesta" äänestä.
Terveisin
Jussi

XJ6 4.2 Sovereign, -84
XKR, -00
XKE S2 2+2, -69
X-05
Viestit: 210
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 5:21 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja X-05 »

Moro

Jenkkilästä mä ittelleni tilasin XK8sin ku olivat sielä olovanansa vähä halavempia ja valinnan varaa oli enemmän. Jos kiinnostaa niin voin antaa yhteystierot kaverille joka mun auton sieltä haki ja laittoi sen konttihin. Kaveri on ittekki Jaggemiehiä, XJR, ja on suomesta kotoosin, ja kaverille voi soittaa tamperelaasehen numerohon joka kääntyy netin kautta amerikkahan ja kaverin kännykkähän. Auto valitahan yhteistyöllä ja kaveri käy kattomas auton, koeajaa ja jos kaikki ok, niin sitte vasta kaupat. Välitypalakkio on vakio vaikka ei eka olisikaa se mikä jää kätehen. 300 mailin sisällä detroitista ku katteloo esim autotraderin kautta niin siletähän niitä löytyy.

http://www.autotrader.com/cars-for-sale ... =500&Log=0

Hankintakustannus 1500 dollaria
Rahti noin 2000 dollaria
Auton hinta ??
Tulli ??
autovero ??


T:Rojalisti Nokialta
royal.enfield(ÄT)pp.inet.fi
Royal Enfield 1917, 1923, 1924, 1927, 1930x2kpl, 1936x2, 1937, 1952x2, 1959, 1960x2 ja 2xCarberry Enfieldiä...lista jatkuu myöhemmin....
Jaguar XF 2015 V6 3,0l farkku ja kesäautona XK8 avo 1996
jakuaari äijä
Viestit: 294
Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja jakuaari äijä »

Ehdottomasti täytyy olla luotettava kontakti, kun ulkomailta ostaa.
Kun X-05 on hyvät kokemukset sieltä merten takaa tee niin kuin Nokian Pohjalaanen neuvoi ja käytä samaa kontaktia.
Mutta jos jostain syystä päätät ostaa Saksasta minulla on tiedossa luotettava kaveri, joka on useita autoja välittänyt juuri Koskiin. Itse kuulin tästä Koskilaisilta työkavereilta ja kaikki meni loistavasti.
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja dida »

Moro!
Aivan aluksi kannattaa tutustua Trafin ja Tullin sivuilla autotuontia ja -verotusta koskeviin juttuihin. Sieltä saat faktatietoa ja vastaukset useimpiin kysymyksiisi.

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... ahantuonti

Noin yleisesti sanoisin, että eivät ne autot ulkomailla sen huonompia ole, kuin Suomessakaan, usein päinvastoin. Ja ei siellä sen pahempia huijareitakaan ole, kuin Suomessa. Täältäkin löytyy melko hyviä...

Eli prosessina homma on kotimaassa ja ulkomailla ihan sama: sinua yritetään huijata mahdollisimman paljon ;-). Valmistaudu siihen, niin ei tule pettymyksiä.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

^Matti puhuu asiaa. Pessimisti ei pety. Sanoisin kuitenkin vain pienellä kokemuksella jos täältä ostaa Jaguarin aidolta harrastajalta ei pitäisi olla kusetusta kyseessä. Trokarit asia erikseen.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
JAL
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 10:54 pm
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja JAL »

Kiitoksia vinkeistä,

minun täytynee odottaa syksyä ja päättää haluanko ostaa itselleni projektia vain luotettavuutta.

Näyttäisi siltä, että mikäli haluan olla varma moottorin ja vaihteiston kestosta -tai ainakin varmenpi, auton tulisi olla 4.2 eli suhteellisen nuori.
Vuosina 2002 ja 2003 käytöönotettujen XKR 4.2 verotus näyttäisi olevan korkea eikä välttämättä etukäteen arvioitavissa.

Mikäli olen käsittänyt oikein, vanhemmissa XK8 ja XKR:ssä on esiintynyt moottorin kulumista - tosin ei kaikissa autoissa. Onkohan UK:ssa ollut 1990 loppupuolella rikkipitoisuudeltaan useamman tasoisia polttoaineita vain miksi kulumista ei ole esiintynyt kaikissa autoissa? Jokuhan väittää, että osaan autoista on vaihdettu moottoreita omistajien tietämättä.
Ilmeisesti aluksi XKR:ssä käytettiin huoltovapaata vaihelaatikkoa, joka ei ollutkaan sitä. En oikein saanut selvää kuinka yleistä nämä vaihelaatikkovauriot ovat olleet.

Terveisin,
Jussi
Terveisin
Jussi

XJ6 4.2 Sovereign, -84
XKR, -00
XKE S2 2+2, -69
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja dida »

Siitä nikasil -moottoriongelmasta tuskin kannattaa enää olla huolissaan, aika on jo hoitanut ongelmakoneet pois päivältä.

Vaihteistoasioihin vaikuttaa eniten käyttö, kuten muihinkin auton komponentteihin. Kaikki saa rikottua, jos käsittelee kovakouraisesti. ZF:n laatikot ovat kyllä mielestäni asiallista laatua.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja Igor »

XKR:ssä (ainakin 4.0) on mersun laatikko. Aika vähän noissa on mun käsittääkseni ollut ongelmia. Laatikko on valmistajan mukaan "sealed for life", mutta kyllähän noille suositellaan öljynvaihtoja...
Oli joskus: X308 XJR
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja Coupe »

XKR:ssä (ainakin 4.0) on mersun laatikko. Aika vähän noissa on mun käsittääkseni ollut ongelmia. Laatikko on valmistajan mukaan "sealed for life", mutta kyllähän noille suositellaan öljynvaihtoja...
Kyllä, ja kannattaa vaihtaakin. Viitisen vuotta sitten kajahti moinen laatikko tutun ahdetussa Daimlerissa. Silloin tilanne oli seuraavanlainen: Jaguar ei myynyt kuin täydellisen laatikon, Mersun organisatio ei tuntenut laatikon numeroiden perusteella mitään osia. Maahantujan hinta laatikolle oli 14000 € + vaihtotyö.
i
JAL
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 10:54 pm
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja JAL »

Nyt se on sitten hankittu - tosin Suomesta. Auto on tuotu aikoinaan Saksasta.
Miten voin helpoiten varmoistaa ettei autossa ole muovista nokkaketjun kiristäjää.
Moottoria on fiksattu, alustaa on viritelty ja jarrut uusittu.
Mitä muuta pitäisi tehdä?
Ajaminen on todellinen nautintoa.
Terveisin
Jussi

XJ6 4.2 Sovereign, -84
XKR, -00
XKE S2 2+2, -69
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Onnea autosta !
Venttiilikoppa auki ja siellä ne ketjut kiristimineen löytyvät. Kannattaa todellakin käyttää tarkastuksessa jos on pelko että siellä olisi näitä muovisia sisällä. Itsellä vaihtoon kuukauden päästä. Katso tästä vielä vin numero ja jos osuu kohdalle niin vaihtoon kiristimet. http://www.jagservice.net/jaguar_v8_sec ... ioners.htm Samalla voit tarkastuttaa yleiskunnon niin ei tarvitse huolehtia kuin ajamisesta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Minuun on iskenyt autokuume, josta ei meinaa päästä eroon.
Jep, nythän taisi kuume parantua... :mrgreen: Onnittelut hankinnasta!

Jos kiristäjät huolestuttaa niin kuten kissaeläin kirjoittikin niin venakopat avaamalla näkee yläkiristäjät. Jos haluaa tarkastaa laahaimet ja alakiristäjät niin purkamista on sitten jo enemmän...
Mitä muuta pitäisi tehdä?
Ajaminen on todellinen nautintoa
Nautiskella :mrgreen:

Kannattaa kuulostella ja mutustella hankintaa, ainakin oma on ollut kaikin puolin aikas huoleton yksilö. Tietysti yli kymmenvuotiaat tehokkaat autot alkaa olee yksilöitä, ongelmatapauksiakin tietty löytyy.
Autohan on senverran ruudikas että järjettömällä käytöllä sen saa nopeastikkin kurjaan kuntoon.
Moottoria on fiksattu, alustaa on viritelty ja jarrut uusittu.
Nuo kaikki on asioita joissa on voitu saattaa auto paremmaksi kuin tehtaalla, samanlaiseksi kuin tehtaalla tai sitten korvata osia huonommilla kun tehtaan portista rullaannessa yksilössä alunperin on ollut...

Mukavia kilsoja hankinnalle, tervetuloa tapahtumiin niin voidaan potkia renkaita... (Mamas classic ajetaan ihan siinä Valkeekosken kulmilla toukokuussa..viewtopic.php?f=6&t=2888)
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
JAL
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 10:54 pm
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja JAL »

Kiitoksia, vinkeistä.

Ilmeisesti voisi luottaa siihen, että mikäli yläkiristin on vaihdettu, niin alapääkin on vaihdettu.

Ajattelin rohkaista mieleni ja lähteä XKR:llä pohjoiseen - 1000 km:ä per siivu.

Tarkoitus on lähteä Mamakseen. Olen ollut siellä pari kertaa XJ6:lla.

Terveisin,
Jussi
Terveisin
Jussi

XJ6 4.2 Sovereign, -84
XKR, -00
XKE S2 2+2, -69
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja Coupe »

[quote="JAL"]Kiitoksia, vinkeistä.

Ilmeisesti voisi luottaa siihen, että mikäli yläkiristin on vaihdettu, niin alapääkin on vaihdettu.

/quote]

No näinhän se EI toimi. Yläpää on " helppo nakki " verrattuna alapäähän. Useimpien ohjeiden mukaan suositellaan vaan yläpään osien vaihtoa. JOS kuvio tehdään kunnolla korjataan myös alapää. Ainakin koneessa jota kierrätetään myös muualla kun Kaivarin rannassa. Oman veikkaukseni mukaan vain 10 % on koskenut alapäähän.
i
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Juurikin samaa mieltä olen Coupen kanssa siitä että ei kannata tuudittautua siihen tietoon jos yläkiristimet näyttävät olevan vaihdetut. Tuolla nettimyymälöissä yms myydään noita yläkiristimien settejä erikseen ja joissain ohjeissa sanottiinkin että yläkiristimet ovat se heikko kohta nimenomaan. Smurffin lain mukaan niitä alimpia ei ole vaihdettu. En kyllä riskeeraisi tuolla jos kerran vaihdetaan niin sitten kaikki neljä kerralla niin ei jää jossiteltavaa sen suhteen.Itse tarkistutin kummatkin kissani ja lasku oli 100€ per auto, joten siitä tiedosta tuon satasen mielellään maksoin, että toisesta ei oltu vaihdettu.. Nyt ensi kuun alussa vaihtuu toisen kiristimet,ketjut, ohjaimet yms. Vie muuten varmasti ajomukavuutta epävarmuus noista kiristien tilasta kun tietää mitä voi käydä niiden pettäessä..


Coupe:"Oman veikkaukseni mukaan vain 10 % on koskenut alapäähän." :wink: :lol: Anteeksi-tuli heti ihan väärät assosiaatiot kommentistä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JAL
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 10:54 pm
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja JAL »

Kiitoksia vinkeistä,

missähän tuon tarkastuksen voisi helpoiten tehdä?
Asustelen Tampereen kupeessa.
Terveisin
Jussi

XJ6 4.2 Sovereign, -84
XKR, -00
XKE S2 2+2, -69
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XKR

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi

Venakoppien avaaminen ei ole mikään amerikan temppu, hiukan joutuu tavaraa purkaa edestä pois mutta onnistunee kuitenkin lähes joka pajalla. Mutta pitää tietää minkälaista kiristäjää sieltä sitten hakee, muuten koppien avaamisessa ei ole mitään järkeä. Eli siinä kohtaa tarvii olla korjaamolla tai asiakkaalla tietoa mitä ollaan tekemässä. Laatuvaunu Hollolassa ainakin tunnistaa metalliset kiristäjät ja eri versiot mutta varmaan lähempääkin jaggeosaamista löytyy. Jos esim tulpanvaihto on tarpeen (48 tkm välein) niin kannattaa tehdä samalla. Jos pelkkä kiristäjien tarkastus niin ehkä vain helpompi puoli auki koska erittäin todennäköistä on että samanlainen kiristäjä löytyy molemmin puolin.
Tarkoitus on lähteä Mamakseen. Olen ollut siellä pari kertaa XJ6:lla.
Meillä tais olla autot vierekkäin josain vaiheessa... vihertävä XJ6 RHD ?
Ajattelin rohkaista mieleni ja lähteä XKR:llä pohjoiseen - 1000 km:ä per siivu.
Ei mtään hämminkiä, toissakesänä euroopassa ajelin laajasta pitkäaikaisesta paikallaan pysyvästä matalapaineesta pois lähes tuollaisen kertasiivun... :shock: nautin silti joka kilometristä :mrgreen:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Vastaa Viestiin