Terve,
En tiedä mitä wikipedia aiheesta sanoo, mutta siitä voisi helpostikin kirjoittaa pienen kirjan.
Tabletilla on kuitenkin pirun tylsää kirjoittaa, joten palaan asiaan myöhemmin, jos sopii, voisi varmaan aloittaa oman palstan, mutta juu kokemusta mustaksi luulemisesta on!
Sen verran sanon vielä kuitenkin, että:
A) Joskus on samaa nimeä käyetty ihan eri värille eri vuosikymmeninä, mm. juuri BRG, samoin Sapphire Blue oli ihan eri väri 80-luvun lopulla kuin 90-luvun lopulla ja 2000-luvulla.
B) Joskus on täsmälleen sama väri saanut uuden nimen, nimethän ovat vain markkinointia, esim. valkoinen, vuosina 1948-1951 värin nimi oli "Ivory" jos se oli MKV:ssa, sama maali XK120:ssä oli kuitenkin nimeltään "Cream" kuin myös myöhemmin MKVIi-MKX ja E-type, kunnes 1970 esitteessä lanseerattiin "Old English White" mutta se oli edelleen sama hieman lämminsävyinen valkoinen. Edes tehdas ei tiedä oliko komella eri nimellä Series 3 E-typejen build sheeteissä mitään eroa, melko varmasti ei ollut vaan eri ihmiset vaan käyttivät eri nimiä samalle valkoiselle Cream=White=Old English White=OEW.
C) metallihohto- ja tavalliset värit oli aina ihan eri maaleja, varsinkin 30-, 50-, 60- ja 70-luvulla, 1932-1951 käytetyissä ollut lakkaa päällä vaan alumiinijauho oli selluloosavärin seassa, eivät kestä ajan hammasta kovin hyvin. 1952-1961 ei ollut käytössä mitään metallinhohtovärejä, ne lanseerattiin uudestaan E-typen myötä maaliskuussa 1961 ja olivat punaisen ja valkoisen ohella ne kaikkein suosituimmat värit aikoinaan. (1961-1964 valmistui 38kpl BRG 3.8L E-typejä kun suosittuja värejä tehtiin n. 2000 kpl kutakin)
Hyvä referenssi:
http://www.xkedata.com/catalog/colors/
Olen kerännyt tehtaan värimalleja ja karttoja ja saanut tietoa myös muilta harrastajilta 17-vuoden ajan, ja loppua ei näy.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________