Jaguar-kuume isäukolla

Yleinen Jaguar-keskustelu
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Isäukolle tuli autokuume, ja ohjeistin hänen kuumeensa jaguar x-typeen päin. Kun en tiedä tuon nelivedon ja takavedon eroja käytännössä (huoltohinnoissa ja mahdollisten tyyppivikojen esiintymisissä) niin pistän tänne gallupin. Kumpaa suosittelette:

http://www.autotalli.com/vaihtoauto/321 ... 04/Tuusula

http://www.autotalli.com/vaihtoauto/320 ... 2003/Espoo

molemmat vaihtoehdot ovat hyviä erimerkkejä siitä, miten paljon saa maksaa, kuinka paljon saa olla matkamittarissa, ja mitä vuosimallia saa olla.
Bentley Mulsanne -89
jakuaari äijä
Viestit: 294
Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja jakuaari äijä »

Jos isäsi on ns. herrasmies autoilia ottakaa se etuveto automaatti.
kestävämpi tekniikka ja automaatin voittanutta ei ole.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tämä valinta tehdään tunteella, kumpi tuntuu paremmalta omiin tarpeisin nähden. Kummassakin tietysti omat tunnetut puolensa. En nyt oikein ymmärrä esitettyä kommenttia- mitä herrasmiesmäisyys autoilussa liittyy etuvetoon saatikka automaattilaatikkoon ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
jakuaari äijä
Viestit: 294
Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja jakuaari äijä »

Herrasmies autoilu on semmoista tasaista rauhallista ajotyyliä.
Tähän ajotyyliin sopii pienempikin moottori ja automaattilaatikolla saa mukavan tasaisen kyydin. :)
Minä katselisin vielä Saksan markkinoilta, jos hankinnalla ei ole kovin kiire.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja mikki »

Kortta kekoon:
Ehdottomasti minun vaakani kuppia painaa vähät kilometrit ( jos ne ovat varmasti luotettavia )!
Maksaa enemmän ostaa, kuluttaa enemmän mutta huonolla tuurilla halvempaa saa korjata.
Toisaalta isäukot ovat vanhempia joten automaatti kylläkin suuri mukavuustekijä!
Simppelimpi tekniikka, vähemmän hajoavia osia.
Jos toisessa on DSC ja toisessa ei niin sillekin turvalle antaisin paljon painoa!
Vaalea sisusta menee kun on kokonahkaa.
Oma X:ni oli tuo sininen vaalealla kankaalla eikä sovi jäätelön ja suklaan autossasyöjälle!
Joten ei tästäkään hyötyä, yhteen mennään ja ympäri käydään!
Kun kerran kuume jo puraisi niin noista saa heti auton alle.
Saksan auton valinta, haku ja vero ym voi viedä helposti kuukaudenkin.
Kuluttajansuojaa saa Suomesta autokaupasta ainkain '' jonniin verran''.
Toki se maksaa x-tuhatta!

Ps1: Ken tarttee miel. pitkäaikaista vuokrakaksiota heti Helsingistä just alle 900e/kk voipi kysellä yv.
Ps2: Nyt lähden Stadin Cruisinkiin katsastamaan räntäisiä pääsiäisautoja- onkohan niitä tällä kelillä yhden valkoisen XF:n lisäksi????
PS3: Sain eilen ostamani Mobilistin koko ilmestyskerran - kivaa luettavaa.
Olipa S-typekin 70/80 -lukujen taitteessa myytävänä 41000fim!
Mickey
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja Major »

Jos ei ole väliä onko manuaali vai automaatti niin sillon 3.0. Se on Executive (paras varustelutaso) eli hyvin varusteltu verrattuna tuohon etuvetoiseen Entry-malliin jossa vain "pakolliset" varusteet. Ja onhan 60% takapyörille tehoa ohjaava neliveto paljon kivempi ajaa kuin 100% edestä vetävä 8)
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Jokaisella on omat preferenssinsa ja mielipiteensa joten tuon mukaan myoskin omani:
- Jaguariin tyylillisesti sopii mielestani paremmin automaatti kuin manuaali
- Ainakin USA X-type nelivetonakin on vahvasti aliohjaava jos pyrkii ns. urheilullisiin ajolinjoihin kesakelilla. Lumella toki peran saa irti kaasulla.
- Myoskin X-typen automaatti on laiska ja luistava eli pyrkii ohjaamaan herrasmiesmaiseen ajoon.
- Fordin V6 ovat luonteeltaan leppoisia iskutilavuuteen katsomatta, kierroksia on turha kayttaa ainoastaan aani muuttuu mutta kulkeminen ei.

eli nailta osin en itse nakisi isoa eroa etuvedon tai nelivedon tai 2.1L vs 2.5L valilla. X toimii leppoisana kulkuvalineena jos etsii "urheilullista" autoa niin X-type ei ole se valinta vaan kannattaa siirtya R-kirjaimellisiin kissoihin tai sitten esimerkiksi BMW tai Possu vekottimiin. Ymmarsin etta keskustelun avaaja etsi nimenomaan herrasmieskulkinetta joten siihen tarkoitukseen X on omiaan.

Kokonahka sisustus on toki myoskin osa Jaggen henkea joten etsisin sellaisen jos mahdollista. Myoskin 2004 tullut uudempi ohjauspyora on mielestani esteettisempi ja ergonomisesti toimivampi kuin vanhempi. Muita isompia eroja kai eri vuosimallien valilla ei ollutkaan.

Niin, ja ainakin USAssa forumeilla olen nahnyt runsaasti valitusta AWD systeemin "transfer case" tiivisteiden osalta. Jos kyseinen jakolaatikko paasee vuotamaan oljyt pihalle niin edessa on kallis remontti. Ilmeisesti nailta osin etuvetoiset kestavampia?

-------------------

Jos saa kysya niin onko S-type kokonaan pois suljettu yhtalosta esim. takavetoisuuden takia? S-type olisi allekirjoittaneen mielesta hieman viela astetta herrasmiesmaisempi kuin X-type. Kasittaakseni tuohon 10-15kEUR haarukkaan olisi tarjolla kohtuullisia S-typejakin Suomessa?
jakuaari äijä
Viestit: 294
Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja jakuaari äijä »

Tarkennan hieman.
Olen hyvin pitkälti TexPatin kannssa samaa mieltä.
Todellakin etuveto xtype yksinkertaisempi tekniikka vähemmän korjattavaa.
Tarviiko isäsi oikeasti nelivedon ominaisuuksia.
Etu vedolla pärjää kyllä suomessa.
Itsellä ollut Bemari, Volvo,Mersu jotka työnsivät takaa ja hyvin oon pärjännyt ja rouvani myös.
Nyt on etuveto jagge jolla menee melkein vaikka puuhun.
Puhunkin noin yleisesti enkä vertaa juuri noita kahta vaihto ehtoa.
Automaatti ilman muuta ja nahkapenkit.
Nää kun löytyy löytyy myös kaikki muu tarpeellinen. :)
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Moro M,

Tuli juuri:

- XJ8 4.0 Executive 4.0 1999, 165tkm
- XJ8 4.0 Sovereign LWB 1998, 166tkm
- XJR 2000, 105tkm

Kaikissa mm. ketjunkiristäjien remppa tehty. Voisiko kiinnostaa?

P.S. Tulossa myös XK8 Coupe 2000, 70tkm ja XKR Coupe 2005 55tkm.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Ja onhan muuten lattialla entinen Suoniemen superhienossa kunnossa oleva XJR x300. Ei paljoa uutta häpeä!

Ei mitään äxää.. :roll:
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

mikki kirjoitti:Kortta kekoon:
Ehdottomasti minun vaakani kuppi
Toisaalta isäukot ovat vanhempia joten automaatti kylläkin suuri mukavuustekijä!
Simppelimpi tekniikka, vähemmän hajoavia osia.

Nyt lähden Stadin Cruisinkiin katsastamaan räntäisiä pääsiäisautoja- onkohan niitä tällä kelillä
PS3: Sain eilen ostamani Mobilistin koko ilmestyskerran - kivaa luettavaa.
Mickey
Terve Mikki! Hauska kuulla sulta rehellistä puhetta, mitä vähemmän nintendoa, sen vähemmän vikoja. Tää ei ole henk koht pottuilua nimim kärjetön jakaja vaihtuu kaks kärkiseen ja rundari mekaaniseksi. Myös veiviakkunat harkinnassa. Ilmastointi pysyy tietysti isolla räyhämotillakin, cool! En päässy cruisingiin, mutta tunnistan Autosi ja tuun moikkaa. Kuulet kyllä kun paikkamaalattu BRG 75 XJ-S JES-58 tulee tontille ja tarjoon sulle saman kuin sinnä Ellivuoressa. Siis saat koeajon ja jopa vaadin sitä. Tervetuloa myös kisoihin ja tyypit sielläkin mahdollista, mutta heh, sen jälkeen voi paha kuume puraista eikä sun täyskaasu kaistanvaihdot tunnu enää niin repäisevältä kuin nyt D-Typelläsi. Tämä ei ole haaste, mutta jos välttämättä haluat voidaan ottaa yhteislähtö? Minuakin kiinnostais mitä toi D-Type kiihtyy, varsinkin noi lyhyemmät 0-60 jalkaa ym. Ei pitäis olla tilastojen valoissa mikään mopo.
Tervetuloa myös Mobilistin pariin. Ootko ja katsellut pussihousuja itsellesi? Mä oon jonnin verran tehny juttuja lehteen. Omia autojakin on lehdessä ollut, tosin Jaggeni ei ikinä. Ellei sitten koeajo täysin org MR XJ-S ja mun räyhäkissa. Editor ei vielä ole innostunut aiheesta.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Epace
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 1:28 pm

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja Epace »

Pitkästä aikaa foorumilla ja ajattelin kantaa korteni kekoon.

Minulla on ollut molemmat sekä 2,1 automaagi että 3.0 manuaali x-type. Kummastakaan ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa mutta tässä mietteitä:

2,1 automaatilla oli ihan ok ajettava ja vanhalle miehelle kulku riittää, mutta totuus on että onhan se laiska ja automaatti tekee siitä vielä todella hitaan kiihtyjän esim ohituksiin on oikeasti varattava aikaa. Bensan kulutus on melkoisen kovaa johtuen vanhasta lootasta yhdistettynä vähäiseen voimaan kulutus on aina myös maantiellä yli 10 sadalla, jos sillä on merkitystä. Jos hyväksyy noi moottrin/vaihteiston reunaehdot niin muuten ok peli.

3.0 manuaalilla on sitten ihan toinen juttu. Moottorihan on vanhaa kostruktiota, mutta ihan hyvä teho siitä on saatu. Kiihtyy hienosti, vaihteensiirto ei ole kaikkein nopein ja pehmein kovissa kiihdytyksissä, mutta ihan ok. Ääni on myös ihan hieno muhkea, mutta ei kuitenkaan mikään nuorisomekkala (itsellä oli ardenin pöntöt). Neliveto oli ihan kiva ja hauska, takapainotteisena se tarjoaa aina vähän perää sivulle kun liukkaalla reilummin polkaisee. Mikään quattro se ei ole eli tällä voi jäädä jopa tasaisella (parkkikuoppiin) jumiin jos on huono tuuri, nomaalisti kuintenkin lähtee talvella valoista ensimmäisten joukossa. Kulutus on pienempi kuin 2,1 automaatilla (ainakin omissa koneissa) tällä pääsee maantieajossa hyvinkin lähelle 8l/100km.

Molemmista kannattaa katsoa tarkkaan ovien ikkunalistojen seutu, takaluukku(rekisterikilven tausta), konepellin sisäpuolen saumat, muutamia kohteita mainitakseni. Näistä paikoista löysin omistani kuplia eli ruoste oli tulossa esiin (hyvä fiksari hoitaa huokeasti).

Tekniikan kestävyydestä on ollut puhetta. Noissahan se pahin yhdistelmä on neliveto + automaatti. Automaatin väännön kesto on hyvin lähellä 3.0 koneen vääntöä ja usein jakovaihteisto porsii(vanhat öljyt tai ei öljyä ollenkaan) ja sitten se vuotaa automaatin puolelle ja tuloksena molemmat paskaksi ja hintaa 6-8ke. Pikkukoneella ja automaagilla käsittääkseni ei ole ongelmaa eikä myöskään manuaalilla (jakovaihteistoöljyt kandee siitäkin vaihtaa). Kaikki em. tekninen osio on ihan vaan pelkistystä esim. Hirvosen Ari Jag finniltä osaa kertoa oikeasti mikä tuossa neliveto + automaatissa mättää.

Summa summarum hienoja autoja pienellä sijoituksella. Itse ottaisin 3.0 manuaalilla.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar-kuume isäukolla

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

rebel58 kirjoitti: Terve Mikki! Hauska kuulla sulta rehellistä puhetta, mitä vähemmän nintendoa, sen vähemmän vikoja. Tää ei ole henk koht pottuilua nimim kärjetön jakaja vaihtuu kaks kärkiseen ja rundari mekaaniseksi. Myös veiviakkunat harkinnassa. Ilmastointi pysyy tietysti isolla räyhämotillakin, cool! En päässy cruisingiin, mutta tunnistan Autosi ja tuun moikkaa. Kuulet kyllä kun paikkamaalattu BRG 75 XJ-S JES-58 tulee tontille ja tarjoon sulle saman kuin sinnä Ellivuoressa. Siis saat koeajon ja jopa vaadin sitä. Tervetuloa myös kisoihin ja tyypit sielläkin mahdollista, mutta heh, sen jälkeen voi paha kuume puraista eikä sun täyskaasu kaistanvaihdot tunnu enää niin repäisevältä kuin nyt D-Typelläsi. Tämä ei ole haaste, mutta jos välttämättä haluat voidaan ottaa yhteislähtö? Minuakin kiinnostais mitä toi D-Type kiihtyy, varsinkin noi lyhyemmät 0-60 jalkaa ym. Ei pitäis olla tilastojen valoissa mikään mopo.
Tervetuloa myös Mobilistin pariin. Ootko ja katsellut pussihousuja itsellesi? Mä oon jonnin verran tehny juttuja lehteen. Omia autojakin on lehdessä ollut, tosin Jaggeni ei ikinä. Ellei sitten koeajo täysin org MR XJ-S ja mun räyhäkissa. Editor ei vielä ole innostunut aiheesta.
Terve,

No menee ehkä jonkun mielestä saivarteluksi, mutta enpä voi olla reagoimatta kun on varmaan vähän mennyt vellit ja puurot sekaisin:

Ainoa Jaguarin D-type oli 50-luvulla vaikuttanut (mm. kolme LeMans yleiskilpailun voittoa, muistaakseni pari kolmois- vai olikohan se -57 peräti viitoisvoitto!) KILPA-AUTO:

http://www.coventryracers.com/gallery/zoom/?id=105797

D-type kiihtyy kyllä, välityksiä oli vaikka kuinka, radan mukaan tottakai, LeMansissa tarvittiin hieman erilaiset välitykset kuin vaikkapa Eltsussa, mutta molemmissa voitettiin esim. vuonna 1956!

XJ-S:n kiihtyvyydestä, ei ole paljon omia kokemuksia mutta esim. Auto, Motor & Sportin vanhoja testejä on kyllä tallessa, muistaakseni varisinkin 0-100km/h mutta taisi olla myös 1/4 mile eli 400m seisovalla lähdöllä nopein XJ-S 3.6L manuaali coupe. 5.3L V12 tehtiin manuaalina myös, muttei paljoa, se on nopeampi kiihtymään sitten tuolla yli 160/200km/h nopeuksilla kun tehoa on enemmän ja suurempi massa on jo saatu hyvään vauhtiin.

Käsittääkseni paras tapa saada kymmenyksiä pois varttimaililla on laihdutuskuuri, oikeat renkaat ja kokenut kuljettaja. 8)

Mutta XJ-S:n kohdalla oli kait niin, ettei tehdas yrittänytkään tehdä siitä E-typen, tai ainakaan varhaisen E-typen korvaajaa, ehkä se oli luonnollinen jatkumo niille asiakkaille, jotka olivat mieluiten valinneet automaattivaihteisen, ohjaustehostetun ja ilmastoidun V12 Series 3 E-typen. Vaikka jos on yhtään kokemusta voin sanoa, että vakio XJ-S tuntuu tuossa vertailussa enemmän mukavalta GT-autolta, kuin matalampi XJ, meluisamman, ahtaamman, epämukavamman mutta ah niin kiehtovan urheilullisen Series 3 E-typen rinnalla. Ei niitä tartte kun käynnistää niin eron näkee, kuulee ja tuntee housuissaan! :lol:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin