XJ6 käyttöharrasteena

Yleinen Jaguar-keskustelu
JimSix
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Maalis 30, 2012 10:18 pm

XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja JimSix »

Kevättä tekee...

..ja sitä kuumetta. Saatan nyt haihatella, mutta viime syksystä saakka olen miettinyt tuon perheruoskan vaihtamista käyttöharrasteautoon.

Kiikarissa siintää XJ6, kahdeksankymmentä- yhdeksänkymmentäluvulta. Saisiko täältä vettä myllyyn tai jäitä stetsoniin?

Auto tulisi ympärivuotiseen perhekäyttöön, eli mitään museoharvinaisuutta en ole hakemassa. Kilometrejä tulee vuodessa alle 20th joten mikään työmatkadiisselkään sen ei tarvitse olla. Vakuutukset ja bensa maksaa minkä maksaa, saisipa edes liikkua paikasta toiseen tyylikkäästi.

Työkalut pysyy sen verran kädessä että jotain saa tehtyä itsekkin (paitsi tässä nykyisessä tietokone-autossa) ja tekniikastakin ymmärrän ainakin essonbaarin juttujen verran.

Lyhyesti: onko tämä ihan typerä ajatus?
-- Motorama --
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Vettä myllyyn vaan ! Elämä on liian lyhyt siihen, että pohtii millä autolla ajaa, jos tuo tuntuu ajatuksena hyvältä- ei mainitsemasi ajoneuvo varmasti ole huono ratkaisu. Ihan fiilispohjalta olen itsekkin ajatellut ottaa toisen auton ja samaa mallia olen ajatellut myös. Kaikissa keksinnöissä on niitä hyviä ja pahempia puolia. Mutta kysy itseltäsi- haluatko ajaa mainitsemallasi tyylillä mukavasti vai perusharmaalla massavalmisteisella autolla joka ei herätä ajajassa tai kanssaihmisissä juurikaan tunteita tai persoonallisemmalla ja tyylikkäällä Jaguaarilla ?! Jos tuntuu oikealta, anna palaa ja hanki ihmeessä tuo auto !!!
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
jakuaari äijä
Viestit: 294
Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja jakuaari äijä »

Hienosti kissaeläin perusteli, ei sitä tuon paremmin voisi sanoa :)
Sitä paitsi mitä järkeä on aina ajatella pelkällä järjellä.
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja ballo »

Ilman muuta suosittelen. Mulla on käyttöautona ollu Xj6 (x350), eikä yhtään ole harmittanut 8) . Kiloja tulee vajaat 20t/vuosi. Kuten kissaeläin sano, Elämä on liian lyhyt.....
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Ei ole, sehän on hieno ajatus! ;)

Tunnen parikin tyyppiä joilla on ollut Series 1 XJ6 käyttöautona.

Meidän "tuorein" käyttöauto on lokakuussa 1997 käyttöönotettu XJ8, se on ollut meillä kohta kuusi vuotta, eikä suotta!

Noin niinkuin harkinnanarvoisena makuasiana pidän sitä, mikä on itsekullekin eniten mieluinen malli:

1. Series 1, Series 2 ja Series 3 XJ6 vm. 1968-1987 on aikalailla sama auto, ainakin 4.2L. Series 3 on ruisku ja on sinänsä varmaan helpoin ja luotettavin (sekä tehokkain) noista, ne on kanssa käsittääkseni kaikki ilmastoituja ja LWB (Long Wheel Base), vanhemmat ei välttämättä ole, tosin nekin voivat olla, mutta toiset taas nimenomaan tykkää kahdesta isosta SU:n kaasuttimesta ja lyhyestä akselivälistä (4- tai 2-ovinen kuten meidän XJ6C). Series 1 on keulaltaan komein, pystymaski, puskuri alhaalla jne.

2. XJ40 on sitten ihan eri auto, teknisesti paljon hienompi yms. mutta ei niin kaikkien makuun, tosin loistoyksilöitä voi saada halvalla, näissä pitää varoa samaa kuin kaikissa Jaguaareissa, eli ruostetta, ruostetta ja ruostetta! Tekniikkaa on helppo korjata ja uusia, koria ei. Näissä on sitten jo kaikenmaailman ajotietokoneet, ABS:t jne, X300 (XJ6 vm. 1994-1997) on oikeastaan sama auto faceliftattuna.

3. Uudemmat, X308 (1998-2003) on sitten pääosin V8-koneinen versio em. autosta, muutamin pikkumuutoksin, Nikon mainitsema X350 ja X358 alumiinikorinen, on hienoja autoja, oli ilo ajella kaksi viikkoa tuollaisella 4.2L V8 X350 XJR:llä vuodenvaihteessa, tilava, kaunis, mukava ja nopea! :D

4. Oletan että 12-sylinteriset on poissa laskuista? Ne ovat aina hieman isoruokaisempia ja isotöisempiä, toisaalta niillä on vannoutuneet faninsa aina vuodesta 1971 vuoteen 1997! Esim. viimeiset Series 3 XJ12 ja Daimler Double Sixit tehtiin 1988-1992 ja niitä on rekisteröity vielä uusina 1993 ja usein pidetty kuin kukkaa kämmenellä, niissäkin on jo toki ruiskut, ajotietokoneet, ABS:t sun muut mutta ulkonäkö ja ajotuntuma on "vanhan XJ:n" ja tarkoitan sitä vain positiivisessa mielessä, XJ6:han oli aivan mullistava auto vuonna 1968 ja kun alusta on kunnossa on "magic carpet ride" aina kokemus, IMHO. 8)

12-sylinterissä on jo se kiva, että joka kerta kun sen käynnistää, tulee jotenkin ihmeellinen olo! :D
(ei ole ollut yhtään omaa, olen vaan saanut auttaa kavereita myötä- ja vastamäessä! ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja HEF »

Tuota,tuota...... perustuen henk. koht.kokemukseen ja sitten ihan aikoinaan ammatinkin puolesta suosittelisin kyllä, että S1,2,3 Jagget riippumatta konetypistä pidettäisiin ihan vaan kesäkäyttöisenä harrasteautona.
Niiden kopat eivät yksinkertaisesti kestä Suomen talvea, sillä vaikka kuinka suojaisit ruosteelta, nin ne murenevat. Lämppäreiden tehot ovat alimittaiset, eli kupee ei koskaan sisältä kuivu kunnolla, ja sitten vielä isokokoiset moottorit, jotka tarvitsevat käyntilämpötilan saavuttamiseksi vähintään puolen tunnin ajon. Tässä nyt muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Olen joutunut muutamankin kerran ikäväkseni toteamaan, kun oikein nätissä kunnossa oleva yksilö on hapantunut ympärivuotisessa käytössä.

P.S. Ei nyt ollut mitenkään tarkoitus hypätä jatkuvaarin varpaille :)
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja nestori »

Itsellä ollut tommonen -93 XJ40 n. puoli vuotta. Miinuksena voin mainita, että pikkuvikoja tuosta löytyy vähän väliä lisää, varsinkin sähköosastolla. Osia tuntuu onneksi saavan suht helposti ja edullisesti hankittua, esim. ebay ja brittien saaret yleensä.

Plussaa on taas moottori+automaattiloota (4.0l) yhdistelmä, joka noin reilu 200tkm ajetuksi toimii hyvinkin miellyttävästi, sekä tietoisuus siitä ettei noita vehkeitä nyt joka nurkalla vastaan tule, ainakaan täällä suunnalla Suomea. Katsastus pitää tehdä kuukauden sisällä, joten sittempä näkee löytyykö tuosta jotain isompaa rempattavaa. Alustasta ainakin kuuluu jotain kolinoita ja jostain (oletan että moottorin edestä, kampiakselin stefasta) tiputtelee öljyä, saas nähdä puuttuuko katsuri tuohon...

Sen verran noilla on kuitenkin ikää, että jotain laitettavaa aina varmasti löytyy.
opan
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 7:38 am
Paikkakunta: Loppi, Launonen

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja opan »

Terve
Hanki vain Jaguar ja jos pidät talven pois liikennekäytöstä, niin keväällä ihmettelet, mikä vapina ja täpinä on päällä, kun menet Jaguarin ohi. Se on sitä, että pääsee taas ajamaan AUTOA.

Tänä keväänä kun laitoin huhtikuun alussa x 300 ajoon, viikkon ei meinannut suupielet laskeutua ollenkaan alaspäin
Omallani X300 -95 ajoin yhden talven ja tosi hyvä talvi auto.

T Opan
Opan
Loppi
Perheessä: X 300 vanden plas -95
XJ 6 series 3 -85
Rover 75 2.5 V6 2003
Ford Escort -69
Land Rover 88 series 3 -78
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

HEF kirjoitti:Tuota,tuota...... perustuen henk. koht.kokemukseen ja sitten ihan aikoinaan ammatinkin puolesta suosittelisin kyllä, että S1,2,3 Jagget riippumatta konetypistä pidettäisiin ihan vaan kesäkäyttöisenä harrasteautona.
Niiden kopat eivät yksinkertaisesti kestä Suomen talvea, sillä vaikka kuinka suojaisit ruosteelta, nin ne murenevat. Lämppäreiden tehot ovat alimittaiset, eli kupee ei koskaan sisältä kuivu kunnolla, ja sitten vielä isokokoiset moottorit, jotka tarvitsevat käyntilämpötilan saavuttamiseksi vähintään puolen tunnin ajon. Tässä nyt muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Olen joutunut muutamankin kerran ikäväkseni toteamaan, kun oikein nätissä kunnossa oleva yksilö on hapantunut ympärivuotisessa käytössä.

P.S. Ei nyt ollut mitenkään tarkoitus hypätä jatkuvaarin varpaille :)
Juu, et suinkaan, oletinkin että ehkä tämmöinen käyttöharrasteauto saa olla kuten meidänkin XJ8, suurimman osan vuodesta pehmeän peiton alla lämpimässä ja kuivassa suojassa, ja vain silloin tällöin (kuten tänään) herätetään ulkosalla vietetyn yön jälkeen noin puolen tunnin ajoa varten. (olisit voinut tämän itse todeta saksalaisen venhäoluen säestyksellä jos olisit kerennyt tallille kylään taannoin Helsingissä liikuessasi! ;)

Taidan valitettavasti tietää noista kokemuksistasi ja sen on totta, ettei S1-S3 XJ:ssä ole tehtaan puolesta *MINKÄÄNLAISTA* ruostesuojausta, esim lokasuojien sisäpinnat on paljasta terästä, eli ne kannattaisi avata, puhdistaa huolella, ruostesuojamaalta, maalata ja ehkä vielä jollain vahamaisella Dinitrol/Waxoyl/Tectyl tyypisellä kamalla valella. Niin ja sähköpuoli on näissä suht simppeli, mutta liittimien puhdistus, akun kiinnitys, ja sulakepesä ovat sitten huolenaiheita, jos on oloissa missä kosteus pääsee joka paikkaan (ulkosäilytys vaihtelevissa lämpötiloissa.

Ei ole onneksi ollut mitään vaikeuksia koskaan jopa pakkasessa E-typen tai muittenkaan Jaguarien kanssa, XJ8:a tosin ei -30° edes saa käynnistää (ohjekirjan mukaan) ilman lohkolämmitystä tai muuta vastaavaa.

-Jakuvaari 8)
Viimeksi muokannut jakuvaari, Ma Huhti 30, 2012 3:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Ai niin, jäi sanomatta, että XJ40, X300/X308 on korit galvanoitu tehtaalla, MUTTA se ei estä ruostumista, se vain hidastaa sitä hieman, paikasta riippuen. XJ40 rintapellin takaiset 3-4 päällekkäistä peltiä saattavat ruostua niin pahasti, ettei tuulilasi enää pysy paikoillaan! :(

Oikein hoidettuna ei pääse ruostumaan siihen malliin kuin nuo S1-S3 XJ-korit jotka pahimmillaan menevät sisähelmoista ja sekä rintapellin sisältä, että takasillan koteloista, sellaiseen kuntoon, että saa olla taitava koriseppä joka nuo paikat uusii. Toki ihmeitä on nähty.

Katsokaa esimerkiksi tuolta FiBoy:n sivuilta XJ12C-projektin kuvista nuo taka-akselin pituustukien kiinnityspisteiden rakenteet. (HJK:n sivulta vaikka malliesittelysta XJ Coupén alta löytyy linkki.)

Meillä näyttää tulevan Lapin reissusta riippuen noin 10-12tkm vuodessa, varsinaisilla harrasteautoillakin on melkein noihin lukemiin joskus päästy, mutta vain jos on käyty Euroopassa ajamassa, kuten esim. viime kesänä E-typellä noin 7tkm. Se tekee autolle ja kuskille vain hyvää! 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
VX330076
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 21, 2011 3:01 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja VX330076 »

:D Kyllä itselleni oli yllätys, kuinka hyvin Jaggella talvellakin pärjäsi, lämpöä riitti, käynnistyi hienosti vaikkei lämmitintä vielä olekkaan ja hyvillä renkailla pääsi hyvin liukkaistakin paikoista vaikkei lukkoa olekkaan. Ainoa, jota tuossa kaipasin on penkinlämmittimet. Niitä kun ei tuossa karvalakki-mallissa ole, joka Saksanmaalta on tuotu. Ja Autohan on -96 XJ6 X300 3.2 Automatic Exsecutive ja vielä oikea Jaguaari, ei mikään Foordi.... 8) Ja nyt, kun uudet kesäkummit alla niin ajamisesta voi nauttia täysin siemauksin..! :wink: -Masa-
ps. huoltohommat onnistuu ihan kotioloissa, jos vain talli on ja muutakin avainta kuin jakaria osaa käyttää....niin ja osia saa Englanninmaalta kolmasosaan suomen hinnoista, alkuperäisiäkin!!
Owerdriwe Only
jakuaari äijä
Viestit: 294
Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja jakuaari äijä »

VX330076 kirjoitti::D Kyllä itselleni oli yllätys, kuinka hyvin Jaggella talvellakin pärjäsi, lämpöä riitti, käynnistyi hienosti vaikkei lämmitintä vielä olekkaan ja hyvillä renkailla pääsi hyvin liukkaistakin paikoista vaikkei lukkoa olekkaan. Ainoa, jota tuossa kaipasin on penkinlämmittimet. Niitä kun ei tuossa karvalakki-mallissa ole, joka Saksanmaalta on tuotu. Ja Autohan on -96 XJ6 X300 3.2 Automatic Exsecutive ja vielä oikea Jaguaari, ei mikään Foordi.... 8) Ja nyt, kun uudet kesäkummit alla niin ajamisesta voi nauttia täysin siemauksin..! :wink: -Masa-
ps. huoltohommat onnistuu ihan kotioloissa, jos vain talli on ja muutakin avainta kuin jakaria osaa käyttää....niin ja osia saa Englanninmaalta kolmasosaan suomen hinnoista, alkuperäisiäkin!!
Jos sinulla olis Jaguaari jossa jonkunverran Fordin kestäviä ja halpoja osia et varmaankaan tän sivun kauhutarinoita ruostumisesta lukisikaan. :lol:
Toivottavasti tieto siittä, ettei sinulla ole autossasi Fordin osia lämmittää takapuoltasi. :D
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

VX330076 kirjoitti::D Ja Autohan on -96 XJ6 X300 3.2 Automatic Exsecutive ja vielä oikea Jaguaari, ei mikään Foordi.... 8) Ja nyt, kun uudet kesäkummit alla niin ajamisesta voi nauttia täysin siemauksin..! :wink: -Masa-

Tuotanoin, vaikka onkin selvästi huumorimielessä heitetty tuo kommentti, niin tällä foorumilla ei mielestäni hirveesti kannattaisi tuota Foordi-keskutelua harrastaa, se kuuluu enemmänkin sinne Esson baariin ja ehkä suoli.24:lle jossa turhautuneet avohoidon tarpeessa olevat kansalaiset voivat purkaa pahimpia aggressioitaan... :roll:

Niin, asiatietojen suhteen Fordhan teki ostotarjouksensa loppuvuodesta 1989 ja vuoden 1990 alusta lähtien Jaguar oli Fordin omistama. MUTTA asiasta saa lukea vaikka missä, varsinkin jenkkiläisillä autofoorumeilla, blogeissa ja jopa lehdissä mm. että Jaguarin V8 olisi jotenkin Fordin tekniikkaan perustuva. Siinä ei ole sanaakaan totta, jos vaikka moniurahihnan vapaapyörä vuodesta 2000 alkaen olikin FoMoCo:n Kanadassa valmistama osa, ei siinä ole mitään eroa siihen, että 1950- ja 1960-luvulla oli konehuoneessa runsaasti AC:n, Girlingin, Smithsin ja Lucaksen valmistamia osia.

Onhan Jaguar sittemmin ollut Tatan omistama jo monta vuotta, eikä ole montaa Tatan konetta uusissa autoissa näkynyt?

Tuo Ford V8 myytti on niin sitkeä, että se tulee usein vastaan, mutta ainakin englesmannit ovat sen osanneet asiaperustein kiistää, onpa jopa nimetty ne engelsmannit joiden käsialaa tuo AJV8-kone, johon nykyisetkin Jaguarin V8:t (ja ainakin se isompi bensa V6 kuin myös ne uudet V6-bensaturbot jotka kai tulevat uusiin autoihin jo ensi vuonna) on, tässä pari linkkiä:

http://ralphhosier.wordpress.com/2011/1 ... jaguar-v8/

http://www.linkedin.com/groupAnswers?vi ... 3r4BJKNlc1

Niin, ettei meidän XJ8 ole pätkääkään enempi Ford kuin teidän XJ6:kaan, se on itseasiassa aikalailla sama auto mutta uudemmalla V8 koneella. Joka on siis Jaguarin V8, ei Fordin.

Jaguar suunnitteli viime vuosituhannella oikeastaan vain 4 moottoria tuotantokäyttöön:
XK IL6 1948-1993, 3.4L, 3.8L, 4.2L ja 2.8L
V12 5.3L 1971-1992 ja 6.0L 1990-1997
AJ6/AJ16 IL6 3.6/4.0L 1983-1997
AJV8 3.2L/4.0L 1997-2003 3.5/4.2/5.0L 2003-2012

Aikaisemmat rivikuutoset olivat Standard Motor Company suunnittelemia ja alussa valmistamiakin, ensimmäinen "Jaguar" sai oman sylinterinkannen, joka pikku muutoksilla pysyi tuotannossa kesään 1951 asti (siis vuodesta 1935) mutta esim. rivineloset tulivat sellaisenaan Standardilta vuosina 1931-1939 ja Jaguar valmisti ne sodan jälkeen itse, muttei niihin tullut mitään merkittäviä teknisiä muutoksia. Itseasiassa kaikki 4-syl SS:t, eli SS2 ja SS Jaguar 1 1/2 Litret olivat vain SS Carsin korittamia (ja SS:ien kynnyslistassa luki vielä hämäävästi "Coachwork by Swallow") ja kone, laatikko, perä kardaaneineen pyörineen oli kokonaan valmis rullaava alusta, johon vain lisättiin kori sisustoineen ja hallintalaitteineen, mutta siinä Lyons olikin mestari, jos näette joskus esim. Standard Flying Tenin (sama tekniikka kuin SS2) tai 30-luvun loppupuolen Standardeja niin on helppo ymmrätää, miksi Jaguarit myivät hyvin! 8)

Niin ja sitten on se lyhytaikainen 2.9L variantti AJ6:sta jossa oli V12 yksi kansi, nähtiin mm. Coventry Museum of Transportissa. Käyettiin lyhyen aikaa XJ40 verosäästömallissa ennenkuin korvattiin paljon, paljon paremmalla 3.2L versiolla AJ16:sta.

Protoja oli toki paljon enemmän, kyllä jo 1960-luvulla koeajettiin mm. neljänokkaista XJ8:ia, jonka V8 oli lyhennetty versio XJ13-projektin nelinokkaisesta hemi-V12 kisakoneesta! 8)

http://www.xj13.eu/xj13/default.aspx

jos OIKEAT ja AIDOT dokumentit noiden koneiden suunnittelusta kiinnostavat ja haluatte nähdä, minkä näköisiä ukkeileita niiden suunnittelijat Walter Hassan, William Haynes (tehtaan pääinsinööri montakymmentä vuotta) Claube Bailey ja virtausekspertti Harry Weslake olivat, niin esim. tämä Nevillen sivu on oikea aarre-aitta:
http://www.xj13.eu/XJ13/post/2011/10/21 ... y-now.aspx

-Jakuvaari

Jk. Mutta Fordin ja englantilaisten kilpa-autojen ja niitten koneiden historia nivoutuu toki monessakin kohtaa yhteen, esim. Cosworth ja erilaiset kilpa-tallit, F1, jne. Tässäkin oli vaihtoehto Cosworth Fordille:
http://www.research-racing.de/weslake1.htm
Viimeksi muokannut jakuvaari, To Touko 03, 2012 5:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja HEF »

Olen kyllä samoilla linjoilla jatkuvaarin kanssa tuosta Ford keskustelusta, jotä täälläkin on aikoinaan käyty, eikä se juuri johtanut muuhun kuin turhaan vääntämiseen mikä on mitäkin.

Mielenkiintoisia nuo sun antamat linkit, etenkin se XJ13 - aiheinen. Oli mulle ihan uutuus, tänks!.

Fordikin on muuten hyvä auto. Perheessä ollut useita ja valmistumista odottelee Fstbk .- 65 :D
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve! Itsellä ollut pari-kolme vuotta tuommoinen XJ6 1983 ja aivan loistava peli, sillä ajellaan työreissut kesäisin ja hirveästi ylimääräistä turhaa ajoa kun se vaan on niin kivaa eli ihan puhtaasti käyttöautona kesäisin vaikka hankinkin sen aluksi ihan pelkäksi harrasteautoksi kauniita kesäpäiviä ja viikonloppuja varten! Hain sen talvisäilöstä 26.04.2012 ja tuntuu että Joulu tulikin tänä vuonna tosi aikaisin, sen verran täpinöissä sitä on sillä ajellessa. Vaan en suosittele talviautoksi, mielestäni liian hieno peli ruostuttaa meidän suolatuilla teillä ja täällä päin varsinkin kun pitäisi laittaa vielä nastarenkaatkin alle, huhhuh. Samoin tuo huurteenpoisto ikkunoista ei ole ihan sitä luokkaa mitä talvella toivoisi. Eli talvikäyttöön mielestäni vaan uudempia malleja. Itsellä on jo jonkin aikaa poltellut toiseksi kissaksi tuommoinen 90-luvun XJR jota voisi kenties talviajoonkin kokeilla, miten lienee siihen sopiva?
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

jakuvaari kirjoitti:
Jaguar suunnitteli viime vuosituhannella oikeastaan vain 4 moottoria tuotantokäyttöön:
XK IL6 1948-1993, 3.4L, 3.8L, 4.2L ja 2.8L
V12 5.3L 1971-1992 ja 6.0L 1990-1997
AJ6/AJ16 IL6 3.6/4.0L 1983-1997
AJV8 3.2L/4.0L 1997-2003 3.5/4.2/5.0L 2003-2012
No huh, kun joutuu omaa tekstiään korjaamaan! :lol:

nimim. kerran luulin olleeni väärässä, mutta erehdyin ja myönnän sen avoimesti. 8)

Eli siis tekstissäkin mainitisin tuon 3.2L AJ16 joka on aivan mainio kone, sittenhän siitä on vielä kolme R-varianttia yksi 3.6 ja kaksi 4.0-litraisina, varhainen, ahtamaton XJR XJ40 ja kompressoriahdettu kaikkien aikojen tehokkain vakio IL6 eli X306 XJR 1994-1997.

voisi kai korjata muotoon:

AJ6/AJ16 IL6 3.6L 1983-1989, 2.9L 1987-1989 ja 3.2/4.0L 1990-1997

Noi pienimmät (2.8L XK ja tuo 2.9L, sekä 3.2L AJ16 ja AJV8) ovat aikoinaan verosyistä tehtyjä versioita, monessa maassa (kuten Suomessa) määräytyi mm. autoedun verotus tuon kuutiotilavuuden tms. mukaan ja joissakin maissa olivat nuo rajat juuri 2000cc ja 3000cc. 2.8 ja 2.9L on hieman huonossa maineessa mutta sekä AJ16 että AJV8:n 3.2L ovat ilmeisen onnistuneita ja kestäviä koneita, lyhyemmän iskunsa vuoksi hieman vähemmän alhaalta vääntäviä, mutta kierrosherkempiä. :o

-Jakuvaari

Jk. Toivottavasti meni nyt edes lähes oikein... :?

Jk. 2. Mutta juu, huurteen yms. kylmänpoisto toimii aika hyvin ainakin niissä X300, X308 ja X350/X358 autoissa, joissa on tämä pohjolan varustus, eli penkinlämmitys ainakin etupenkeissä (Flordian XJR:ssä vm. 2004 oli etupenkinlämmityksen lisäksi takapenkillä kaksi lämmitystä JA SUKSILUUKKU, jota en uskonut olevan missään XJ:ssä... :shock: Täällä sille olisi käyttöäkin, joskus, Floridassa voisi kai kuljettaa lähinnä vesisuksia? :lol:
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
VX330076
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 21, 2011 3:01 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja VX330076 »

8) Johan täällä on totisia torvensoittajia....??? Taitaa olla viisaampaa siirtyä muille foorumeille....vaikka sitten sinne 24:lle, tosin siellä en ole koskaan vielä vieraillutkaan?? Niin ja taisipa se Foordi juurikin sen valmiin v8 moottorin takia Jaguaarin aikanaan hoteisiinsa ottaa??? Ja valitettavasti jo tuosta X300 mallistakin löytyy jotain KESTÄVIÄ Foordin osia.....kattokaapa sitä virta-avainta ja verratkaa aikalaistensa Foordien avaimeen.....!! :wink: -Masa-
Owerdriwe Only
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Huumoria mielestäni pitää aina olla sopivissa asioissa ja oikeissa tilanteissa. En nyt tiedä onko oikein mollata edes huumorimielessä toisten valmisteita tai laatua tässä foorumissa. Onko siihen oikeasti tarvettakaan !? Asiallisuuspohja nimenomaan tässä voorumissa on mielestäni juuri se mikä erottaa tämän muista vastaavista, näin olen huomannut. Mielestäni linja kannattaa pitää. On täällä Foordin omistajiakin varmaan listoilla, jotka eivät varmasti ilahdu mollaavasta asiasävystä kyseistä valmistajaa kohtaan. Mielipiteitä saa toki olla, mutta missä ne sitten esittää-pitää harkita tapauskohtaisesti. Tätä voi tietysti pitää tiukkapipoisena linjana, mutta henkilökohtaisesti en haluaisi tämän muuttuvan mainitun suoli24.fi asialinjoille, josta ei ole oikeasti hyötyä kenellekään.

Ei ole tarkoitus loukata ketään, tämä on ainoastaan mielipide. Eiköhän keskitytä kaikki nauttimaan iloisesta autoilusta ja unohdetaan ikävät asiat moottorin hurinan alle 8)
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja Safre »

Piika ei ole ihminen eikä ford auto :P
Muttaniin.. alkuperäiseen kysymykseen vastaten: kokemusta on ser1 ja xj40 arkiautona, ser1 en todellakaan suosittele siihen mutta xj40 menee ihan täydestä.
Tuossa ser1 oli ilmastointi = tehokkaampi lämmityslaite = lämpöjen puolesta pärjäsi talvella kyllä mutta...
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Joo, ei se niin totista ole, mutta on saatu kuulla, että meitä on herkkänokkaisempiakin, joista jotkut pahoittavat mielensä foordittelusta. Kinastelu siitä mikä on "oikea" Jaguar on vähintään yhtä lapsellista ja epärakentavaa kuin keskutelu siitä, mikä on "oikea" urheiluauto (ei aloiteta kumpaakaan nyt uudestaan, jooko?)

tässä olisi ainakin URHEILUHENKEÄ, vai mitä?

http://www.rmauctions.com/FeatureCars.c ... =r195&fc=0

Joo, ei sellainen -65 Fastback taikka joku GT40 ole yhtään hullumpi harrasteauto! 8)

Niin ja noi piika ja Ford keskustelut taitaa juontaa ajalta, josta minäkin olen kuullut, kun nimismies on kirjoittanut (käsin tottakai) ajokorttiin, että oikeuttaa kuljettamaan henkilö- ja kuorma-autoa sekä Fordia, niin se on viitannut T-Fordin aikoihin, siinä kun oli käsittääkseni hieman veikeät polkimet, joista yksi käytti planeettapyörästöä, olikos se nyt kaksi nopeutta eteen ja yksi taakse? :lol:

Niin ja vaikka mielummin räpeltäisin tallilla penkissä vaikka BRM:n V16 tai H-16 konetta, niin kyllä Fordinkin kisakone olisi aivan yhtä tervetullut! Ei vaan ole vielä tullut rompetorilla vastaan...

Nyt Lahteen!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja HEF »

Muistan vieläkin elävästi kun XJ220 oli Suomessa ensimmäistä kertaa näytillä maahantuojan näyttelytilassa. Siellä sitten kerholaiset ihastelivat tätä massiivista kahden hengen urheiluautoa,
kunnes äkkäsin että siinähän on samanlaiset pienet neliskanttiset sivuvilkut kuin mun XR3i:ssä.
Kauhistus :o :o :o , kuinka ne voi !!! PerusFordin osa tässä luomuksessa :shock: :shock: .
Noh, ulkosalla sitten taputtelin hoppaa ja totesin, että sulla on kaukainen sukulainen tuolla sisällä 8)
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
JimSix
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Maalis 30, 2012 10:18 pm

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja JimSix »

Tästä asiasta on nyt Jaguvaarilla, VX:llä ja Nestorilla sekä muilla arvon herroilla erittäin kannustavia ja mielenkiintoisia ajatuksia. Kiitoksia kaikille muillekin vähintäänkin ajatuksia herättävästä palautteesta. Mutta kuten aloitusviestissä kerroin, kulkine tulisi oikeasti ympärivuotiseen käyttöön, 1 aikuinen sekä 1 vaimo :wink: ja 2 mukulaa takapenkillä.

XJR olisi kiva, mutta ehkä hieman hankala ylläpidettävä, joten haku kohdistuu niihin kuutoskoneella oleviin. (pahoitteluni vajavaisesta malli- ja moottorikoodiosaamisestani) Series 3 vaikuttaa teidän juttujen perusteella melko oivalta vaihtoehdolta.

Pienet ylläpitotoimenpiteet hoituu, mutta jos aletaan setvimään salaperäisemmän mysteerin alkulähteitä, niin sitten on syytä viedä peli pajalle. Kohtuullista luotettavuutta ja simppeleitä huoltotoimenpiteitä tässä nyt ajattelen. En tiedä sopiiko tähän soppaan noinkin "vanha" eli se noin yhdeksänkymmentälukulainen.

Asiasta toiseen, luinkohan ihan väärin kun kuvittelin jonkun klubilaisen kaupittelevan jotain kampetta tuolla myydään palstalla joensuun seudulla? Pitänee tullata se osasto vielä läpi.

Kiitos kaikille vastanneille, asvaltti se vaan polttelee edelleenkin, kissaeläimellä tai toisella.
-- Motorama --
VX330076
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 21, 2011 3:01 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja VX330076 »

:D Voin tosissaan suositella X300 sarjalaista talviautoksikin, vaikka minun halpismallissani ei niitä penkinlämmittimiä olekkaan! Tosin sen puutteen olisin jo hoitanut mikäli olisin tarpeelliseksi katsonut. Minullekkin tämä auto on "käyttöharraste" josta olen 15v haaveillut ja sitten kohdalle sattui oikean värinen ja mallinen auto, niin siitä se lähti. Harrastan VAUXHALLEJA, joita minulla 4kpl, kaikki -70 lukuisia, kaksi Museoajoneuvoa. Arvatkaapa vain onko tullut kommenttia ja mollaamista merkkiä kohtaan, se vain EI HAITTAA, minä harrastan mitä haluan ja muut mitä osaa, en ole niin herkkänahkanen, että antaisin sellaisten puheiden pahoittaa mieltäni. Toivottavasti JimSix löydät sopivan X300 mallin, jolla ajaminen on todella UPEETA. :wink: -Masa-
Owerdriwe Only
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 käyttöharrasteena

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

JimSix kirjoitti:Tästä asiasta on nyt Jaguvaarilla, VX:llä ja Nestorilla sekä muilla arvon herroilla erittäin kannustavia ja mielenkiintoisia ajatuksia. Kiitoksia kaikille muillekin vähintäänkin ajatuksia herättävästä palautteesta. Mutta kuten aloitusviestissä kerroin, kulkine tulisi oikeasti ympärivuotiseen käyttöön, 1 aikuinen sekä 1 vaimo :wink: ja 2 mukulaa takapenkillä.

XJR olisi kiva, mutta ehkä hieman hankala ylläpidettävä, joten haku kohdistuu niihin kuutoskoneella oleviin. (pahoitteluni vajavaisesta malli- ja moottorikoodiosaamisestani) Series 3 vaikuttaa teidän juttujen perusteella melko oivalta vaihtoehdolta.
Tuotanoin, sohaisen tähän pesään vielä sen verran, ettei mene vellit ja puurot sekaisin: oletan sinun tarkoittavan nyt X300, X308 jne. 1990-luvun tai 2000-luvun alun XJ:tä.

"Series 3" tarkoittaa universaalisti kautta maailman kaikilla foorumeilla ja toreilla 1979-1992 valmistettuja XJ6, XJ12 LWB sekä Daimler Sovereign ja Double Six malleja. Ne ovat toki tekniikaltaan varsin hyvin harrastajalle sopivia, ehkä kuutonen kotiasentajalle helpompi tapaus kuin V12 (ainakin tulppien vaihto! ;) MUTTA ne todellakin ruostuvat rajusti, ellei sitä ole edellämainituilla keinoilla aktiivisesti estämässä, koteloiden yms. rakenteiden sisäpuolella ei ole yleensä edes pohjamaalia... :(

Toki se malli on todellinen klassikko ja jo museoikäinen tuotannon alkupäästä, eikä niitä tehdä lisää. Suht siisti jenkkimalli meni Lahdessa huutokaupassa €5100 eurolla uuteen kotiin. (XJ6 4.2 vm. 1985)

Onnea sopivan auton metsästämiseen, se on usein ainakin puolet koko huvista! 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin