Tsau!
Pieni kesäpähkinä, linkki alla.
Sain 7/10 pistettä.......
http://www.expressen.se/motor/tester/we ... ar-e-type/
M
Testaa tietosi E-typestä
Re: Testaa tietosi E-typestä
Hassut tulokset. 10/10.
Mika
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
Re: Testaa tietosi E-typestä
Joo, sama vika ja sama tulos!
En ehkä ihan kuulu kohderyhmään, ihan hyvä tietovisa silti!
Aika hauska, että sanovat kysymyksiä muutetun ja korjaillun jo...hyvä se lopputilasto, yllättävän moni ei näköjään tiedä E-typen "isänä" pidetyn aerodynaamikko Malcolm Sayeria, tuo on ehkä se ristiriitaisin kysymys tuossa visassa, sillä tokihan sekä William (Bill) Haynes tehtaan pääinsinöörinä ja Walter Hassan osallistuivat kaikkien uusien mallien suunnitteluun hyvinkin merkittävällä panoksella, moottori, voimansiirto, jousitus jne.
Ehkä tuo "Design" sana johtaa harhaan, sehän tarkoittaa englanniksi ja ruotsiksi suunnittelua, kaikki nuo suunnittelivat E-typeä, mutta sen muodot antoi ko. aerodynaamikko. Meillähän "design" on usein sama kuin "muotoilu". Tosin Sayer ei ollut mikään muotoilija tai designeri tai muukaan taitelijanrenttu (kuten minä! vaan tiedemies, henkeen ja vereen, mutta oli sillä onneksi silmääkin. Sayer ei myöskään kuulunut tehtaan johtoon, nuo muut olivat Lyonsin ohella firman hallituksessa päättämässä asioista, Sayer oli vain palkkatöissä, eikä kai edes kovin arvostettu johdon puolelta.
Ainoa edeltäjä jossa oli jotain samaa (mielestäni) oli Alfa Romeon Disco Volanten ultra-harvinainen coupé-versio jo 50-luvun alussa. Myöhemminhän vaikutteet mm. Ferrarin 250 GTO:ssa ja Toyotan 2000GT:ssä, Datsun 240Z:ssa ja Opel GT:ssä olivat aika ilmeisiä. Sitten tulivat kiilat (Lamborghini Marzal, Maserati Boomerang, Lancia Stratos Zero ehkä kaikkein kiilamaisimpana) ja briteissä Townsin myötä Lagonda, Lotus, Triumph ja TVR lähtivät siihen leikkiin mukaan, Jaguar ei vaikka joitakin konseptiautoja tehtiin, mm. XJS-pohjalle Bertonen Ascot.
-Jakuvaari
En ehkä ihan kuulu kohderyhmään, ihan hyvä tietovisa silti!
Aika hauska, että sanovat kysymyksiä muutetun ja korjaillun jo...hyvä se lopputilasto, yllättävän moni ei näköjään tiedä E-typen "isänä" pidetyn aerodynaamikko Malcolm Sayeria, tuo on ehkä se ristiriitaisin kysymys tuossa visassa, sillä tokihan sekä William (Bill) Haynes tehtaan pääinsinöörinä ja Walter Hassan osallistuivat kaikkien uusien mallien suunnitteluun hyvinkin merkittävällä panoksella, moottori, voimansiirto, jousitus jne.
Ehkä tuo "Design" sana johtaa harhaan, sehän tarkoittaa englanniksi ja ruotsiksi suunnittelua, kaikki nuo suunnittelivat E-typeä, mutta sen muodot antoi ko. aerodynaamikko. Meillähän "design" on usein sama kuin "muotoilu". Tosin Sayer ei ollut mikään muotoilija tai designeri tai muukaan taitelijanrenttu (kuten minä! vaan tiedemies, henkeen ja vereen, mutta oli sillä onneksi silmääkin. Sayer ei myöskään kuulunut tehtaan johtoon, nuo muut olivat Lyonsin ohella firman hallituksessa päättämässä asioista, Sayer oli vain palkkatöissä, eikä kai edes kovin arvostettu johdon puolelta.
Ainoa edeltäjä jossa oli jotain samaa (mielestäni) oli Alfa Romeon Disco Volanten ultra-harvinainen coupé-versio jo 50-luvun alussa. Myöhemminhän vaikutteet mm. Ferrarin 250 GTO:ssa ja Toyotan 2000GT:ssä, Datsun 240Z:ssa ja Opel GT:ssä olivat aika ilmeisiä. Sitten tulivat kiilat (Lamborghini Marzal, Maserati Boomerang, Lancia Stratos Zero ehkä kaikkein kiilamaisimpana) ja briteissä Townsin myötä Lagonda, Lotus, Triumph ja TVR lähtivät siihen leikkiin mukaan, Jaguar ei vaikka joitakin konseptiautoja tehtiin, mm. XJS-pohjalle Bertonen Ascot.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Testaa tietosi E-typestä
Tulos 10/10.
Aika helppo, varsinkin näin Eetun juhlavuoden jälkeen, kun aiheesta on paljon kirjoiteltu ja puhuttu. Ehkä oli myös oma auto ojassa.
Aika helppo, varsinkin näin Eetun juhlavuoden jälkeen, kun aiheesta on paljon kirjoiteltu ja puhuttu. Ehkä oli myös oma auto ojassa.
E-Type S1 3,8 FHC