XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
XJR ollut harkinnassa ja käyn koeajamassa ensi viikolla lupaavaa yksilöä. Ulkopuoli ja sisustus on kuvista päätellen kunnossa ja tekniikastakin ja sen huollostakin on kuulemma mapillinen kuitteja täydellisen huoltokirjan mukana. Mm ketjujen ajurit/kiristimet vaihdettu niinkuin tässä moottorissa tapana ollut. Eli hyvältä paketilta näyttää. Autolla ajettu nyt 170 tuhatta.
Kysynkin, mitä muuta yleisten asioiden lisäksi kannattaa ottaa huomioon ? Arvostan mitä tahansa huomioita joten laittakaa vaan vaikka yksittäisiä huomioitavia tarkastuskohteita. Kiitos !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Trottle bodyn toiminnan voisi varmistaa ja katsoa onko Mersun 722.650 laatikkoon vaihdettu öljyt. Koripuolella kannattaa kopistella etuiskarien lähistöllä. Siellä on useassa läpiruostumisia vaikkei sitä ensalkuun ehkä havaitsekaan. Jos autossa kattoluukku niin varmistella että toimii moitteetta. AJ26 koneissa (98-99 ) ollut kannentiivistevaurioita enemmän kuin myöhemmissä ja koska sen korjaus sen verran kallis juttu niin kannattaa kurkata ettei mitään ylimääräisiä paineita jäähdytysjärjestelmässä. Sylintereissä on nikasil-pinnoite. Jos auto Saksasta niin ei suuria huolia, jos taas briteistä tai jenkeistä niin on voitu ajaa rikkipitoisella bensalla alkuvuosina, mistä taas nuo koneet eivät tykkää. Jos purituspaineet kunnossa niin kestää vähintään yhtä pitkään kuin myöhemmätkin alusil-käsitellyt. Tuossa nyt ainakin joitain seikkoja mitä tuli mieleen.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kannen tiivisteet kuulemma uusittu, pultit myös. Suodattimet, öljyt moottoriin, tulpat, perä uusittu. Tämä nyt keskustelujen ja viestittelyn sekä kuvien yhteissummana tuntuu olevan juuri mitä etsinkin. Aika innoissani odotan että pääsee ajamaan. Pitää vissiin ajaa kuntotohtorille näistä viesteistä missä autoa on puoskaroitu löytyy...
Kiitos näistä havainnoista ! Lisää voi laittaa vielä toki.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !
Kannen tiivisteet kuulemma uusittu, pultit myös. Suodattimet, öljyt moottoriin, tulpat, perä uusittu. Tämä nyt keskustelujen ja viestittelyn sekä kuvien yhteissummana tuntuu olevan juuri mitä etsinkin. Aika innoissani odotan että pääsee ajamaan. Pitää vissiin ajaa kuntotohtorille näistä viesteistä missä autoa on puoskaroitu löytyy...
Kiitos näistä havainnoista ! Lisää voi laittaa vielä toki.
Ehkäpä vielä ahtimen ääniä kannattaa kuunnella. Jos ylimääräistä ääntä niin viittaa laakerikulumaan. Omassanikaan ei vielä noilla kilometreillä ongelmia sen kanssa. Ahtimen öljy nyt kannattaa ainakin vaihtaa jos ei vielä vaihdettu. Eatonin pumpun peruskunnostus ei kovin kallista, mutta lähemmäs päivän työ ammattimieheltä irroittaa ja laittaa se takaisin.

Edit: Jaa, sulla tuo oikealta sompailtava yksilö kiikarissa :)
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Oikeassa olet... Arvasin että joku yhdistää nämä "vihjeet" mutta näin nopeasti se tapahtui. No, markkinat ei järin suuregt suomenmaalla. Ei tuo oikealta ajettavuus ole häirinnyt itseäni joten saa vähän lisämakua tohon hommaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
HE1986
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:19 pm
Paikkakunta: Kaarina

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja HE1986 »

Korin helma takaoven ja takarenkaan välistä ruosteen varalta.
Vetareiden ristikkonivelet.
Nauti.
Mika

XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja Igor »

Edellisten lisäksi tulee mieleen vain että sähköpenkkien toimivuus kannattaa varmistaa, joka suuntaan... jumittava moottori voi käräyttää ohjainpiirin, ja ne on kalliita.

Onko tohon yksilöön muuten vaihdettu ratti XJ8:sta, kun ei ole XJR-tekstiä keskiössä..?
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Hyviä huomioita, tosiaan se C-pilarin juuri on tunnettu lahopaikka, näkee jos on korjattu, ja miten. Takapyöränkaari myös siitä eteenpäin on arka paikka noissa. Englannissa yleensä ihan kaikki ruostuu.

Penkeistä vielä, Jenkkeihin meni aina kaikilla heebeleillä, mutta esim. meidän 3.2 vapari kun oli Suomi-auto, niin siinä on lisävarusteena "osin sähkötoiminen kuljettajan penkki" mikä tarkoittaa että menee sähköllä yläs alas, mutta eteen taakse tapahtuu perinteisesti kahvaa nostamalla ja pehvaa liikuttamalla! ;) Menivät maahantuojan huollossakin vipuun ja kertoivat että penkki on rikki! Vaikkei siinä siis ollut mitään vikaa. :lol: Eli parempi katsoa ensin, mitä se on syönyt. 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja Igor »

jakuvaari kirjoitti: Penkeistä vielä, Jenkkeihin meni aina kaikilla heebeleillä, mutta esim. meidän 3.2 vapari kun oli Suomi-auto, niin siinä on lisävarusteena "osin sähkötoiminen kuljettajan penkki" mikä tarkoittaa että menee sähköllä yläs alas, mutta eteen taakse tapahtuu perinteisesti kahvaa nostamalla ja pehvaa liikuttamalla! ;) Menivät maahantuojan huollossakin vipuun ja kertoivat että penkki on rikki! Vaikkei siinä siis ollut mitään vikaa. :lol: Eli parempi katsoa ensin, mitä se on syönyt. 8)
R:ssä on aina "täyssähköpenkit". Persgrillit ja kuskin penkin muistitoiminnot oli lisävarusteita.
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kiitos Herroille näistä vinkeistä. Tarkastetaan nämä paikanpäällä vielä perusteellisesti. Loppuviikosta tarkoitus käydä katsomassa ja onko auto niin hyvä kun nyt vaikuttaa. Myyjä tuntuu olevan ihan asian ihmisiä ja auton historia dokumentoitu pedantisti ja rahaa ei ole pihdattu huolloissa. Totuus paljastuu tietysti tarkemmalla katsannolla. Mitem tässä nyt näin pääsi käymään ? Alkuvuonna ei jaguaaria ollut parkissa ja nyt ehkä kaksi syyskuuhun mennessä...Tosin ymmärrän tai yritän ymmärtää- ehkä ymmärryksellä ja järjellä ei tässä nyt paljon sijaa olekaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terbehdys !
Auto käytiin jyväskylässä koeajamassa. Ei tullut kauppoja. Huomasin että laittamista olisi ollut enemmän kuin olin ajatellut. Ehkä joku toinen samanlainen...
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Cat Animal:
Jos sulla kaksi Jaggea niin varmasti vähemmän ongelmia kuin jos sulla on kaksi hevosta taiiiii: naista......!
M
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Oli vähän enempi tuossa autossa vikaa kuin ilmoitus antoi ymmärtää.
Heppasista ei ole kokemusta kuin ruokana mutta naisia on kaksi kierroksessa tälläkin hetkellä. Tai ei kai vaimoa ja tytärtä lasketa siinä tarkoituksessa kuin tarkoitit.. :D
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Terve!
Nyt vasta näin mikä RHD kyseessä. Ikävä juttu ettei ollut sitä mitä piti.
Ensin luulin ja salaa toivoin että se oli ollut Se R minkä bongasin liikenteessä heinäkuun Wantaa cruisingissa, missä se oli ainoa Jaguar. Hyvin hyvin mustanpuhuva ja kiilsi ofkoos.
Hyvä homma jos ei RHD sulle ongelma. Mulle on. Liikenteessä ei ongelmaa, mutta portit ym tuotti tuskaa enkä osaa auton vasenta puolta leveämmäksi vieläkään. Vaikka ois 6m levee portti niin vasen puoli kolisee..
Hey Kissaeläin osta Igorilta tosi hieno R niin ei tule pettymyksiä. Ostaisin jos ois pakka kunnossa Suomen hienoimman ja varmasti hyvin pidetyn Jaggen.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Loppuviikosta tarkoitus käydä katsomassa ja onko auto niin hyvä kun nyt vaikuttaa. Myyjä tuntuu olevan ihan asian ihmisiä ja auton historia dokumentoitu pedantisti ja rahaa ei ole pihdattu huolloissa.
Aikas harvoin taitaa käydä niin hyvä munkki että nämä ominaisuudet sattuvat nettiauton halvimpaan yksilöön....?? Toki myös ainut RDH ja taxfree tällä hetkellä.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Tiedossa oli että jotain tietty on tehtävä jotta auton saa itselle hyväksyttävään kuntoon. Tietysti tuo hinta ei mitään äärettömän hyvää lupaillut kun vertaa muihin myynnissä oleviin. Kokonaishinta veroineen olisi ollut n.9,500 €. Joskus saattaa käydä mäihä ja kun otti myyjän myyntitarpeen ja tarkoituksen huomioon niin oletukset jopa löydölle olivat olemassa. Suhtauduin kyllä aika realistisesti hinta/laatu suhteeseen ennen auton näkemistä. Auto ei ollut missään osa-alueella huonossa kunnossa, mutta olisi vaatinut odotuksiini korjaushinnasta paljon enemmän rahaa. Joku saa tuosta vielä hyvän auton jos jaksaa itse laittaa ja on siihen välineet. Jotain kummallista ääntä tuli myös kun auto joutui hieman epätasaisempaan asfalttia niittämään. No, nyt osiensa summana ei uskaltanut ostaa.
Kummallista myös tuo oikealta ajaminen kun sitä ei oikeastaan miettinyy ajon aikana ollenkaan. Oikeastaan aika miellyttävää oli tuo oikealta ajaminen.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Röh!
No mikä tai mitkä viat siinä tökki?
Tiedän kokemuksesta että potuttaa kuin pientä oravaa kun joutuu ajaa pitkän, tai vain lyhyenkin matkan turhaan kun vehjes ei ole sitä mitä luvattu.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR -98 harkinnassa mitä ottaa tekniikassa huomioon ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Ulkokuoressa oli enemmän naarmuja ja kolhuja kuin puhelimessa kuvailtu sekä kuvissa näkyi. Ruostetta ei pitänyt juuri olla kuin peukalonpään kokoisella alueella. Siinäkin oli kunnon lommo lisäksi ja vielä lampun kotelon vieressä, eli sitä ruostetta varmaan reilusti piilossa siinä. Ruostetta helmassa ja pyörän kaarissa ja luulen että sitä tällöin löytyisi myös syvemmältä kotelosta. Naputtelemalla kuulosti ainakin siltä. En tosin voi olla varma. Vinkunaa tuli moottoritilasta mutta en paikallistanut mistä. Sähköissä jotain ongelmaa. Vikalamppu syttyi ajoittain ja välähtipä misfirekin siellä. Auton niiatessa kuului sellaista outoa komisevaa ääntä. Olisiko iskarit vai tukivarret yms. Auto puolti jonkin verran ja ohjaus oli aika tahmea. Tosin en tiedä onko tahmeus normaalia noissa. Pakoputket olisi pitänyt ainakin uusia koska vuotivat ja olivat kyllä aika rohtuneet muutenkin. Alla havaitsin myös jotain muutakin ruostetta. Kuitteihin ja rahanmäärään nähden auto ei ollut siinä kunnossa kuin tuollaisella huoltamisella pitäisi olla. Myöskään ratin XJR logon puuttumiselle ei ole selitystä tarjolla. Edellisessä ratissa varmaan jonkun tekarit kiinni vieläkin...vitsivitsi.
Jotain muutakin taisi olla mutta päätös ostamatta jättämiselle oli jo selvä joten en enää vaivannut riistettyä sieluani enempää. Auto näyttää kuvissa paremmalta
kuin todellisuudessa lähemmin tarkasteltuna oli. Yhyy !
Katsellaan nyt jos tästä nyt talven miettii ja sitten keväällä kuume iskee taas ja pitää katsastaa joku tyyriimpi vaihtoehto jos niikseen on.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin