On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Pohjoisessa jo talvikumit ovat olleet käytössä jo hetken, mutta täällä etelässäkin alkaa yöpakkaset alkavat ensi viikolla ja siten ainakin aamuisin on oltava tarkkana jäisen tien takia. Ei siis ole väärin vaihtaa jos kelit vaativat käyttämään virallisia päivämääriä ennen. Monet siirtävät vaihtoa lumentuloon ja lipsuttelevat kesäkumeilla mahdollisimman pitkään vaarantaen muiden ja itsensä turvallisuuden täten. Miksi ? Ei ole ensimäinen kerta kun yöpakkaset alkavat niin autoja on mutkat väärällään luisuneita autoja varsinkin jos olleet erityisen kosteat tiet ennen jäähtymistä tietysti.
Itse vaihdan ensi viikolla talvikumit kun pitää itä-suomessa pyörähtää ja siellä pakkasta aamuisin on jo ollut. Muistakaa tarkastaa paineet talvikumeista ja yleisestikin niiden kunto. Laittakaa sitä kuparitahnaa tai lithiumrasvaa napojen ja pyörän väliin sekä muttereiden sisään niin taas keväällä ei tarvitse irvistellä !

Tämä oli vaan tälläinen yleinen höpinä kun tulee itselle ajankohtaiseksi kohta renkaanvaihto. Kitkojen käyttäjät tietysti ovat erikseen ja vaihto ei sinällään koske heitä jos ei ole erillisiä talvikitkoja.. :wink:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Autoilija yllättää liukkaan kelin? :D

Hyväksi vaan tämmöinen herättely. Toin X-Typeni Suomeen maaliskuussa, ja heti seuraavana aamuna koin jännittäviä hetkiä loskakelissä kesärenkaat alla. Lähestyin liikennevaloristeystä rauhallista 15km/t nopeutta ja aloin jarruttaa noin 50m päässä pysähtyneestä autosta, onneksi valo vaihtui vihreäksi koska nopeus oli sen pysähtyneen auton kohdalla yhä sama 15km/t. Firman parkkipaikalle 10-15km/t nopeudella kääntyessäni lähdin sivuiluisuun. Never again.

Ilmatieteenlaitos povaa että tällä viikolla on jo parina yönä pakkasta, eli varmaan voisi viikonloppuna alkaa asennoitua asiaan. Tässä oma talvivarustelu maahantuonnin jälkeen:
  • Lohko- ja sisälämmitin (Defa)
  • Radio-ohjattu pistorasia ohjelmoitavalla kaukosäätimellä (Nexa)
  • Kuraläpät (Jaguar)
  • Metalliset poljinpalat & footrest (kustomina briteistä, alkoi ärsyttää kumipoljinten vinkuminen märkien kengänpohjien kanssa)
  • Fiskarsin autoretkilumilapio
Lumiharja pitäisi vielä keksiä :D
Olen jo viikon ajan käyttänyt lämmittimiä aamuisin, koska koko auto (vaihdekeppikin!) on paljon epä-kankeampi lämpimänä. Lisäksi lämmittelyn ansiosta moottori saavuttaa optimilämpötilan nopeammin kuin kesällä, eli omassa työmatka-ajossa mukavasti jo ennen moottoritietä.

KuvaKuvaKuva
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kyllä lapio ja soraa löytyy takakontista aina talvikauden alettua. Lapio aina. Enimmäkseen muita auttanut näillä mutta itsekin viimetalvena hiekkaa ja lapiota tarvitsin hiukan. Kyllä lohko ja sisätilanlämmitin on mukava olla ja käyttöä ollut tässä jo viikon verran.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Hieno asenne KissaKuljettajilla Suomen saata kohtaan!

Veden rannalla syntyneena olen aina ihmetellyt kuinka "mokkilaiset" kunnioittavat merta paljon vahemman kuin rannikon ja saariston asukkaat. Sama patee tieliikenteessakin, yllattavan paljon porukkaa ajaa kesakumeilla ja joutuu talven "yllattamaksi". :(

Washington DC:ssa +21C ja aurinkoista, torstaiksi luvattu +27C. Ihan juuri nyt ei taas paluumuutto ei kuullostakaan niin hyvalta idealta kuin heinakuussa... :0
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kyllä maistuisi +27 ja aurinkoinen sää lempeällä tuulella pienellä cruisailu-nopeudella ikkunat auki ajaa suomen suvessa..No, 8 kuukauden päästä taas sitten uudelleen. Sitä osaa arvostaa pitkän odotuksen jälkeen kesäkelejä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja mikki »

Iltasia sumujen saarelta eli autojemme kotimaasta Jaggekansalle joka pimeydessa vaeltaa.
Taalla =16 ja sellainen sumu, etta London Cityn airportti kiinni osan aikaa tanaan.
Ei tietoa paaseeko hakeva lento meita noutamaan.
Vaihdoin jo nastat XF>aan.
Tosi on, etta on hiljaisempi niilla kuin kesaPirelleilla.
Yllattavan paljon vetavien pyorien kesakumit kuluneet verrattuna etukumeihin.
Joku sanoi etta se isohko vaanto 450Nm tekee sen vaikkei ompelukoneen motilla suditetakaan kuin talven liukkailla.....!
M
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Kyllä ne vaan tuppaa kulumaan takaa enempi vaikka ei revittelekkään. Nastat hiljauset kun vauhtiin pääsee-en huomannut mitään eroa kesäkumeihin verrattuna kun tänään vaihdoin kesäkumiajon jälkeen nastat ja ajoin sen jälkeen vielä. Jännä juttu sinänsä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

X-Typellä ei ainakaan suditella, liikaa pitoa suhteessa tehoon.
Btw, minkähän kokoisen hylsyn tarvitsen momenttiavaimeen noita muttereita/pultteja (elämä on täynnä oppimista) varten? :D

Jollain on vielä hienompi lumilapio kuin minulla.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
jokinen13
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Elo 13, 2012 1:13 pm
Paikkakunta: Lieto

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja jokinen13 »

Ajankohtaista asiaa.

Samaan hengenvetoon: Onko kenelläkään tietoa BF Goodrichin nastakumeista?

Soittokierroksen jälkeen:
225 55 R16
BF Goodrich 560€
Hakkapeliitta 7 743€
Continental Ice Contact 700€

Hinnat asennettuna...

Rahamiehet, ottaa tietysti Nokiat, mutta itseäni kiinnostaa nuo Goodrichit. Huonosta merkistä ei ainakaan pitäisi olla kyse.
S-Type -02 3.0 V6
Racing green
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Aonsaithya kirjoitti:X-Typellä ei ainakaan suditella, liikaa pitoa suhteessa tehoon.
Btw, minkähän kokoisen hylsyn tarvitsen momenttiavaimeen noita muttereita/pultteja (elämä on täynnä oppimista) varten? :D

Jollain on vielä hienompi lumilapio kuin minulla.
Tuollainen 1958 hieno lumilapio on pakko hankkia, tiedätte kyllä miksi.
XJ-S poltti takakumit tunnissa sileäksi kuvaussessiossa, liikaa tehoa suhteessa pitoon..
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja mikki »

Nythan uusi Autobild testasi renkaat ja Goodrich oli mukana.
Ehka pieni saasto ja runsaasti huonompi ei hyva yhdistelma.

Asken Wimbledonissa ja kylla on vauraalla alueella Jaggeja.
Villeroi ja Bochin tehtaanmyymalaan tuli upea blondi uudella XF:lla.
Pakko oli kehua autovalintaansa.....

Portobelloroadilla oli maailman rupisin lintta-lumppu Daimler Dbl6.
Ruostetta ja lommoa joka puolella.
4 days ja plus 100 Jags, all time record!
Kaikkia malleja niin uuia kuin vanhoja muttei yhtaan Eetua.

Ai nii, tossa ihan lahella, tien 217 varrella ( London- Gatwick ) superautokauppa.
Siella kaksi kpl Alfa R olikos se nyt joku c8 plus 440hv ja huiput 182 miles per hour.
Kaytettyna ulkona sateessa 129000 Gbp.
Sisalla sitten sama avona!
Michael
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Kertokaas momentti millä aluvanteet pitäis vetää kiinni. Itse ristikkoavaimella näppituntumalla isänkädestä olan takaa. Rengasliikkeessä ne paukuttaa pulttipyssyllä aina liian kireäksi vaikka niille sanoisi ettei liian kireälle. Aina tarvii jatkovartta nirsk narsk pam kun niitä itse joutuu availee. Mottiöljyyn oon pultteja dippaillut kun ei ole kuparitöhnää ole ollut matkassa tienpäällä.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

^ Moi
Kait se on vähän vanne ja merkkikohtaista mutta 10-12 kg lienee aikas sopiva haarukka..
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja mikki »

Aina käytän ristikkoavainta.
Momenttina:
Iso mies asettaa ristikon ikäänkuin lentokoneen keinuhorisontin tasaan.
Sitten oikealla kädellä painaa kovaa ja vasemmalla nostaa kovaa niin se on siinä.

Kun ne vetää niin sairaan kovaa paineilmapyssyillä niin sen saa aina varmasti auki seuraavalla tavalla:
N. 100kg miestä seisoo vasemman jatkeen päällä ja apumies nostaa oikealta , sitten lasketaan yks-kaks-kolme ja 100kg nytkäyttää alemmas. Kyllä aukeaa. Pitää vaan olla tarkka ettei nylppäydy irti jolloin ristikko voipi lentää auton kylkeen tai muualle....
Toinen tapa on ottaa putkea jatkeeksi niin saa aukaisumomenttia!

M
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Kas Mikki päässyt kotiin kun on taas ääkköset käytössä. Noin minäkin aina kiristän, paitsi juuri kun on voimalla loppumassa niin pieni riuhtaisu vielä jolloin pultti menee vähän kireämmäksi kuin sen suoralla väännöllä saisin. Selkäinvalidiä vähän vihlaisee mutta se kuuluu harrastukseen. Pitää tänään momenttiavaimella katsoa missä momenteissa pultit on ja kuparitahnan laiton jälkeen vetää ne 10-12 kiloon.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Igor »

Ristikkoavaimella menee aluvanteen pultit helposti liian kireälle, jopa meikäläisen voimilla. Se aluvanteelle suositeltu 110-120Nm ei vaadi kovinkaan kummoista rykäisyä.
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Jälkikiristystä ei kannata aliarvioida muttereiden osalta. Joka vaihtorumban aikaan uutisia sitä kuinka renkaita lähtee irti autoista. Jos mutterit kiristetty löysäksi jo alunperin niin ajossa monasti löystyvät vielä lisää ja kun lisää löystyvät niin pyörivät irti ja soronoo. Onneksi tämä oireilee tärinänä ratissa varsinkin käännöksissä ennen totaalista irtoamista. Yllättävän paljon saattavat kiristyä vielä jälkikiristyksen yhteydessä. Eikun turvallista matkaa vaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
peehoo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 2:20 pm

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja peehoo »

Morjens!

Viime talvena taksimersu jäi pihaamme kiinni ja hän kaivoi takakontistaan sellaiset muoviset 10-15 cm leveät taipuisan oloiset hammastetut muoviritilät jotka laittoi takarenkaiden alle niin johan lähti liikkeelle. Onkohan kukaan nähnyt samanmoisia ja jos on niin mistäköhän tuollaisia löytäisi? Ajattelin vain varmuuden vuoksi hankkia...
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Aonsaithya kirjoitti: Btw, minkähän kokoisen hylsyn tarvitsen momenttiavaimeen noita muttereita/pultteja (elämä on täynnä oppimista) varten? :D
Eikö kukaan tiedä? Näyttää paljon pienemmiltä kuin vanhan koulun ja vanteen kolo niin pieneltä ettei siihen normihylsy mahdu.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja TexPat »

mikki kirjoitti: Toinen tapa on ottaa putkea jatkeeksi niin saa aukaisumomenttia!
Jatkovarsiputki toimii osassa tilanteita mutta rakenteeseen tulee usein niin paljon joustoa etta oikeasti tiukka pultti ei aukea pitkallakaan varrella ennenkuin jatkettu ristikkoavain tai vastaava vaurioituu.

Jos haluaa avata mutterin vaantamalla niin ns. traktorin korjaustyokalut eli riittavan jareat vaantimet ja kestavata hylsyt ovat parempi ratkaisu. Tallaisia isompia tyokaluja saanee yha jopa Biltema/Motonet suunnalta melko pienella kustannuksella. Nayttavat myoskin miehekkailta autotallin tyokaluvarastossa! :)

Paras ratkaisu ongelmaan on luonnollisesti se pahamaineinen mutterimopo (impulssi). Kiristan kylla mutterit aina kasin mutta joskus avaamisessa on pitanyt turvautua paineilmatyokaluihin. Ja joku mainitsikin ne tarkeat asiat eli sopivaa anti-seize rasvaa muttereihin ja vanteen keskireikaan ja muttereiden kiristys ilman vakivaltaa ja siihen peraan paivan tai parin paasta uudelleen kiristys.
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja dida »

Joo, noissa tiukoissa paikoissa kannattaa panostaa laatutyökaluihin. Tosin sekään ei aina auta, tiukimmassa paikassa oli musta voimahylsy, taisi olla Bahcon tekemä sekä saman valmistajan t-vääntiö ja rautakanki jatkona. Ja kiinni pysyi, vaikka miesvoimin väännettiin. Kyseessä oli traktorin takapyörän mutteri ja aukesi vasta, kun pantiin kuumaksi, rautakanki maata vasten ja peruutettiin metrin verran.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

^Matti rupes puhuu volvoista.. Sorry. Äsken ooppelin omalla avaimella ei liikahtanut yksikään mutteri. Taidan nykyään painaa jo taas lähelle 90kg, mutta ei auta hyppiminen. Tapanilaan ajoin rengasputkaan mitkä noi keväällä vaihtoi ohjeistuksella ei pulttipyssyllä liian kireälle. Oisin halunnut vain pultit auki ja itse kiristänyt ne ja kotona vaihtanut. Tyly mene jonoon. Jonoa monta sataa metriä. Pitäkää tunkkinne!
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

rebel58 kirjoitti:
Aonsaithya kirjoitti: Btw, minkähän kokoisen hylsyn tarvitsen momenttiavaimeen noita muttereita/pultteja (elämä on täynnä oppimista) varten? :D
Eikö kukaan tiedä? Näyttää paljon pienemmiltä kuin vanhan koulun ja vanteen kolo niin pieneltä ettei siihen normihylsy mahdu.
Hey gurut eikö tosiaan kukaan tiedä? Katsoin just yhtä nykykissaa ja pultin kanta näytti 17mm, tod näk 19mm? Vanteen kolo niin pieni ettei siinä ympärillä ole montaa milliä tilaa. Musta voimahylsy mikä on päästään kaponen että mahtuu vanteen koloon, mutta minkä kokoinen? Auttakaa miestä ja asia kiinnostaa minuakin.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja dida »

Jaa-a, enpä osaa sanoa noista pyöristä, mutta XK:ssä se on tuo Rebelin mainitsema 17 tai 19. Ristikossa on normaalisti näiden lisäksi 22 ja neljäs pää pelkkä nelikantti, joten jos sellaisen ostaa, niin todennäköisesti aukeaa. Eikä maksa paljon.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Nyt se tapahtui etelä-suomessakin Helsingissä. Lunta tuli sentti vajaa ja lipsuttelu alkoi usealla...
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Haudi, tsiigailin ja soittelin ja kuulemma todennäköisesti 19mm. Jenkkifoorumilla olevan threadin perusteella koko on juurikin 19mm ja parhaan tuloksen saa 3/4" (19.05mm) hylsyllä, mutta en sellaista kyllä ala itse metsästää.

Ilmeisesti iso ongelma noiden muttereiden kanssa on "rosteri-kuoren hajoaminen", ja Jag-Finniltä sanottiin että niiden takia ovat joutuneet tänä syksynä poraamaan muttereita pois jo viidestä autosta :E
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

No on kiirettä pitänyt, mutta eilen piti katsastaa XJ8 ja laitoin samalla talvirenkaat alle. Ainoa oikea koko on 3/4" unf. Ne koristemutterit on olleet markkinoilla vuodesta 1973 jolloin tuli ekat Kent-aluvanteet XJ:hin ja Starfish myöhemmin XJS:ään ja kestävät oikein kohdeltuina vuosikymmeniä mutta ne saa pilattua jo yhdellä kertaa vääränkokoisen hylsyn ja pulttipyssyn avulla. Mulla on ihan tavallinen 1/2" voimahylsy Motonetistä eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia noiden kanssa. Ei se yksi hylsy paljon maksa eikä tartte olla edes sellainen pitkä, tavallinen musta riittää mainiosti.

-Jakuvaari
Viimeksi muokannut jakuvaari, Pe Loka 26, 2012 11:52 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

^^ ja ^, en tiedä ( luulisin että on samoja?) onko mulla samat mutskut XK:n BBS Detroit vanteissa mutta hylsyn suhteen olen tehnyt saman havainnon että tuumanen koko toimii parhaiten minunkin muttereissa.
Vanteen kolo niin pieni ettei siinä ympärillä ole montaa milliä tilaa.
Vanteita on niin erilaisia mutta Detroitin reikiin sopii normikokoinen hylsy.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Ääsh! Hylsy löytyi ja kuparitahnat kanssa, sitten tuli problemo; pitäisi löytää talvirenkaiden tuntemattomiin tarvikevanteisiin semmoiset muoviset keskiönapit jostakin :D niitä ei ilmeisesti löydy ihan joka kaupasta. Reikä on n. 43mm. Onko tietoa? Ihan sama vaikka olisi BMW:n logo, laitan siihen päälle vaikka tämmöisen tarran.

Nämä ostin aikaisemmin, aikeenani laittaa ekan kerran käyttöön talvivanteiden kanssa mutta eivät tosiaan ihan mahdu. No, kesävanteisiin sitten keväällä.

EDIT:
Vanteet ovat siis AWS Racingit mutta mustina. Löysin vanhasta keskiöreiästä merkinnän jota googlaamalla löytyi kaksi verkkokauppaa; Italiasta ja Tsekeistä. Kumpikaan ei tietenkään toimita oman maansa ulkopuolelle...

EDIT2:
Italiantuttu varmaan forwardoi nuo. Verkkokauppa haluaa vielä tietää että "haluanko että linssin lokaatio autossa konkaavi vai tasainen?" :D Varmaan tarkoittavat sitä keskiön ulkopinnan muotoa, tilaan molemmat ja päätän myöhemmin.

Nyt iski sitten pelko siitä, käyvätkö Jaggen 16" originaalivanteiden mutterit noiden vanteiden kanssa :D ja että täsmääkö keskireikä täsmälleen :D voi elämä
Viimeksi muokannut Aonsaithya, Pe Loka 26, 2012 4:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Igor »

Tänä aamuna meni talvirenkaat mustan villikissan alle, kun piti ennakkosuunnitelmista poiketen lähteä autolla liikenteeseen. Orkkisvanteiden "kuorelliset" mutterit on 22mm, ja lähtivät ihan ehjinä auki Bilteman 44,90€ hintaisella vääntimellä. Talvialujen mukana tuli 19mm mutterit, ja kolot on todella ahtaat ja syvät. Ei muuten aukea auton omalla avaimella sitten enää nuo, eikä sovi samat mutterit vararenkaassa olevaan orkkisvanteeseen... ongelma johon törmäsin edellisenkin auton kanssa. Joutuu talvikaudella kuskaamaan mukana ylimääräisiä työkaluja ja muttereita rengasrikon varalta.

Kuva
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Igor kirjoitti:Talvialujen mukana tuli 19mm mutterit, ja kolot on todella ahtaat ja syvät. Ei muuten aukea auton omalla avaimella sitten enää nuo, eikä sovi samat mutterit vararenkaassa olevaan orkkisvanteeseen... ongelma johon törmäsin edellisenkin auton kanssa. Joutuu talvikaudella kuskaamaan mukana ylimääräisiä työkaluja ja muttereita rengasrikon varalta.

Kuva
No joo, "ärrä" on eri juttu, mutta juuri tuon takia ostin samannäköiset (mutta eri levyiset) aluvanteet kesäkumeille 2006 kun XJ8 tuli meille, kun oli silloisilla talvikumeilla, sopii musta vakio XJ8:siin tosi nätisti, nk. 20-spoke, on sitten samat pultit ja pölykapselit. ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Terveeks!
Kuinka paksu tuo mutterin "kuori" on? Mulla ei kuoria ja 22mm avain on aivan tiukka. Vielä alla olevissa Star Fish vanteissa mutterit syvällä, hylsy tarvii jatkovarren. Mulla on vanhoja painavia ristikkoavaimia 60 luvulta. Kyllä kestää. Jos olette avainta hankkimassa avainta suosittelen tuota Igorin 44.90€ maksavaa avainta. Älkää ostako halpalaarin puolalaista ristikkoa mikä on keskeltä niitattu levyllä kasaan. Menee vääntämällä paskaksi. Halvimmillaan niitä näkynyt alle 5€ hintaan. Myös joistain kromatuista huonoja kokemuksia joista hylsyt halkeaa helposti.
Laatu maksaa.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Igor »

rebel58 kirjoitti:Terveeks!
Kuinka paksu tuo mutterin "kuori" on? Mulla ei kuoria ja 22mm avain on aivan tiukka. Vielä alla olevissa Star Fish vanteissa mutterit syvällä, hylsy tarvii jatkovarren. Mulla on vanhoja painavia ristikkoavaimia 60 luvulta. Kyllä kestää. Jos olette avainta hankkimassa avainta suosittelen tuota Igorin 44.90€ maksavaa avainta. Älkää ostako halpalaarin puolalaista ristikkoa mikä on keskeltä niitattu levyllä kasaan. Menee vääntämällä paskaksi. Halvimmillaan niitä näkynyt alle 5€ hintaan. Myös joistain kromatuista huonoja kokemuksia joista hylsyt halkeaa helposti.
Laatu maksaa.
Tuli ehkä kirjotettua vähän epäselvästi... eli tolla 44,90 eurolla sai Biltemasta semmoisen sähkökäyttöisen vääntimen. Tuli voimahylsytkin mukana. Ihan asiallinen peli kotikäyttöön, jaksaa avata ainakin 120Nm momenttiin väännetyt mutterit, eikä taatusti mene vahingossa liian kireälle. Tahallaan ehkä.

Ja ristikkoavaimet tosiaan jotain muuta kuin halpalaarikamaa. Niillä rikkoo vaan ittensä.
Oli joskus: X308 XJR
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Epäselvästi kirjoitin minäkin. Ymmärsin ja siksi suosittelin. Biilteeman musta 19mm voimahylsy ei paljoa maksa ja on todella kestävä.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

No niin, en tiedä näistä uudemmista, mutta about 1948-2003 ainaskin on pultteja ollut vain muutamanlaisia.

Tai siis Jaguarin tapauksessa pitäisi kai puhua mutereista, eikä pulteista mutta sama se.
Näitä on ainakin kahta pituutta ja ikävä kyllä kahta eri kartioprofiilia, MUTTA se vanhempi profiili oli käsittääkseni vain peltivanteissa noin 1948-1957. Tai saattoi olla 60-luvun puolellekin, mutta ainakin 1968 kun XJ6 tuli oli kartion profiili muuttunut. Noissa on siis samat kierteet, mutta myöhemmät mutterit ei vanhempia vanteita turvallisesti kiinnitä.

Se myöhempi on osanumero C.3041

Noista muinaisista ajoista lähtien kuitenkin on peltivanteissa voinut käyttää samoja muttereita, Ser. 3 XJ tosin oli saatavilla kromatuilla pölykapselleilla, joissa mutterit olivat jo muiviprikkojen ja jousien avulla "paikoillaan" ja koko hoito sitten kiristettiin keralla vanteen päälle (löytyy 4 kpl ylimääräistä jos joku kaipaa)

1973 esiteltiin XJ6 ja XJ12 Series 2 sekä coupét ja uudet valinnaiset (lisävaruste) Kent-aluvanteet. Niitä varten tuli noi RST-koristekuorilla varustetut 3/4" mutterit, samat osat käytössä aina 2000-luvulle, tietenkin...kaikissa aluvanteissa tehtaalta, osa numero: C.41282 ja sama osa myöhemmin numero: CAC2567, ja vielä myöhemmin numero: CCC7028. On saatavilla edelleen alkuperäisosana! Mutta nyt hinta on jo pompannut yli £14 GBP per kappale, plus alv. ja rahti yms. Onneksi ostin noita jonkunverran varastoon kun oli vielä jotain £6.50/kpl!

Sitten kun tuli (XJ40 kai) aluvanteita, joissa on pölykapselit ja mutterit ei jää näkyviin tuli 3/4" kokoiset mustat aluslevyllä varustetut mutterit, jollaiset meidänkin vm. 1998 XJ8:ssa on. Muun kokoisia muttereita en ole tehdasasenteisissa vanteissa itse sitten nähnyt. Tiedän että XJ40 oli jotain erikoisempia kokoja, mutta ne poistuivat sitten 1990-luvun alussa.

Siitä 3/4" voimahylsystä on ollut aika paljon iloa vanhojen Jaguarien kanssa jo yli 15 vuoden ajan, käy moneen paikkaan eikä hajota paikkoja, kuten 19mm saattaisi tehdä...ero on vain puoli milliä, mutta se on kuudelle kulmalle joskus aika paljon, kun momentti kasvaa!!! :shock:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja TexPat »

[quote="jakuvaari"
Siitä 3/4" voimahylsystä on ollut aika paljon iloa vanhojen Jaguarien kanssa jo yli 15 vuoden ajan, käy moneen paikkaan eikä hajota paikkoja, kuten 19mm saattaisi tehdä...ero on vain puoli milliä, mutta se on kuudelle kulmalle joskus aika paljon, kun momentti kasvaa!!! :shock:

-Jakuvaari[/quote]

3/4" on itseasiassa 19.05mm eli 5 sadasosa millia isompi.

Voimahylsyt tosiaan useimmiten 6-kulmaisia ja sitten hellempaan kayttoon 12-kulmainen.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

kissaeläin kirjoitti:Laittakaa sitä kuparitahnaa tai lithiumrasvaa napojen ja pyörän väliin sekä muttereiden sisään niin taas keväällä ei tarvitse irvistellä !
Tuli tässä renkaat vaihdettuna ja kuparitahnat välissä yhtäkkiä mieleen se elektrokemiallinen seikka, että kupari ja alumiini tuppaavat muodostamaan galvaanisen parin. Talvisin teillä roiskuva suolavesi pääsee katalyytin rooliin, ja epäjalompi metalli eli alumiini "uhrautuu" ja syöpyy. Onko tästä kokemusta?

Ajattelin varmuuden vuoksi napata kaupasta alumiinitahnatuubin (2.99€) ja vaihtaa töhnät.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Hellou !
Tänään vasta vaihtui vanteille uudet talvigummit. En kerinnyt ensimmäiseen ryysikseen kun väläytteli pakkadia täällä etelässäkin muutama viikko sitten ja nyt taas oli rengaspajoilla hyvin aikaa kunnes talvi taas yllättää ja ryysis alkaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Aonsaithya kirjoitti:Talvisin teillä roiskuva suolavesi pääsee katalyytin rooliin, ja epäjalompi metalli eli alumiini "uhrautuu" ja syöpyy. Onko tästä kokemusta?
Ajattelin varmuuden vuoksi napata kaupasta alumiinitahnatuubin
Yleisesti käytetään, sekä vanteiden osalta navoissa ja pulteissa, että alustan pulteissa tervaa. Saa ostaa spraypullossa ja estää sekä ruostumisen että hapettumisen. Näin käsitellyt alustapultit aukeavat hyvin vuosienkin jälkeen. Tietysti järkeä tervan määrällä. Saas sit vaan nähdä mikä on tervan kohtalo. Eu:han oli sitä kieltämässä jopa kirkkojen pärekatoissa.
i
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Jesh, ajattelin että autoilija yllättää kerrankin liukkaan kelin ja vaihdoin heti ensimmäisten pakkasten saavuttua talvirenkaat alle. Tämä ennakointi on sitten palkittu tällä parin viikon kestäneellä hellejaksolla...

Ainakin alutahnatut mutterit aukesivat leikiten, eli varmaan pitäydyn siinä. Kuinka yleisesti tuota tervaa käytetään, en ole koskaan ennen kuullut asiasta?
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja dida »

Kyllä spraytervaa käytetään ihan konepajoissakin. Ehkä nyt on jo hienosteltu tarpeeksi ja palataan taas juurille monessakin asiassa?

Tosimies tekee muuten tervansa itse. Käytännössä olen aikanaan tehnyt näin:

Etsi metsästä vanhoja tervaskantoja (männyn, kuusi ei käy) ja pilko kirveellä niin pieniksi, kuin viitsit. Tikku- tai tupakka-askin kokoinen on paras. Ota esim. 10 litran kannellinen, peltinen maalipurkki ja täytä se niin täyteen tervassilppua, kuin saat. Pohjaan seinän lähelle reikä ja siihen mahdollisimman tiiviisti n. 20 senttiä pitkä metalliputki. Pohjan vastakkaiselle puolelle vaikka naulalla pieni reikä kaasuja varten.

Kansi tiiviisti paikalleen.

Sitten koko hoito vaikkapa grilliin tai nuotiolle siten, että pytty on loivasti kallellaan asennettuun putkeen päin, tulta munil ja odottelemaan. Odotus palkitaan jonkin ajan päästä, kun ensin kaasureiästä tulee savua (tulenarkaa) ja ensimmäiset tipat vettä ja tärpättiä (ns. tervan kusta) putken päästä. Hetkeä myöhemmin saat putkesta ihka oikeaa hautatervaa, pilkkeiden laadusta riippuen noin puolisen litraa. Kaikki putkesta tuleva kannattaa ottaa talteen, ehta terva ja "kusi" erottuvat kerroksittain toisistaan.

Ja sitten varoituksen sana: Kun tervan tulo on loppunut, älä heti avaa pytyn kantta, vaan anna sen jäähtyä rauhassa ainakin puolisen tuntia, kunnes tervaksetkin ovat jäähtyneet. Muussa tapauksessa, kun hiiltyneet, kuumat tervakset saavat happea, ne humahtavat tuleen. Niin kauan, kun kansi on kiinni, ne eivät syty.

En yllytä ketään kokeilemaan, ellet ole varma siitä, että pystyt hallitsemaan homman, mutta itse olen näin tehnyt useita kertoja ja hyvin on pelittänyt. Koko prosessi on ehdottomasti tehtävä ulkona, mikäli se jollekin jäi epäselväksi ;-).

Ohje ei muuten ole mikään EU:n hyväksymä, vaan kuuluu kategoriaan suomalais-ugrilaiset metsäremontit, mutta toimii.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja Ode »

Meillä on tehty tervaa yllä olevien ohjeiden mukaan, eri mittkaavassa vain. Astiana on ollut tynnyri. Hauskaa askartelua ja kiitokseksi saa hyvää tököttiä. Eikä ole vaikeaakaan.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Moro.
Vaihtelin myös kitkat alle ja huomasin suvikummien oudosti kuluneen sisäreunoiltaan. Käväisin tarkistuttamassa kulmat. Toleranssissa kuuluivat olevan, mutta säädettiin hiukkasen auraaviksi, kun ennen oli harituksella. Sanoivat, että nyt kuluu tasaisemmin ja hyviltä tuntuvat ajossa. Yhtä suoraan menee kuin ennenkin. Minusta 75 e, minkä tuo säätö maksoi tullee takaisin käyttöikänä, vai mitä?

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Piti vielä sanoa jotain tuosta muttereiden kiristämisestä. Älkää hyvät poijjaat kiristäkö liian kireälle ainakaan aluvanteita. Momenttiavain maksaa alle 20 e, ja sillä saa mutterit tasaisesti sopivalle kireydelle. Itse käytän 100 kp, mikä on selvästi vähemmän kuin nuo ilmapyssyt. Tarkistaminen sitten n. 100 - 150 kmn jälkeen.

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Onneksi kiristys onnistuu ilman mitään erikoistyökalujakin niin alumiini kuin teräsvanteisiinkin yms kun kohtuudella kiinnittää eikä riuhdo liikaa. Perusmittaisella avaimella kyllä suunnilleen tietää milloin on sopivan tiukassa. Jos jatkovarrella tai koneella kiristää niin voipi kiristää liikoja helposti.
Ei tuosta momenttiavaimesta nut haittaakaan varmasti ole.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: On taas aika vaihtaa talvirenkaat !

Viesti Kirjoittaja dida »

Ja saa niihin mutteripyssyihinkin momenttihylsyjä, eivätkä ole edes kalliita. Mutta kaikki asentajat eivät vaan viitsi niitä käyttää.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Vastaa Viestiin