elokuun viides päivä vuonna 1952

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
kk1
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja kk1 »

Oli kunnonkokoisessa hesarissa tämä " myytävänä Helsingissä "ilmoitus:
kari k
Liitteet
xk 120 001.jpg
xk 120 001.jpg (158.02 KiB) Katsottu 10071 kertaa
wuoma
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 10:56 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja wuoma »

Hahaa, mahtavaa!
Päivän loistava piristys. Tuohonkin aikaan osattiin ilmoittaa tähdellinen tieto, vrt. Oldsin ilmoitus yllä, sekä jättää tyylikkäästi hintapyyntö ilmoittamatta. Jos tämmöisen halusi, oli siihen varmasti sopivasti pätäkkää.
XKR
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja HEF »

Olisko joku jolla sattuis olemaan jemmassa vuoden 1952 Stadin telefoonikataloogi? :|
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

KVG 5.8. Päivämäärä auttaa Sherlockkeja etsinöissä, mutta eiköhän tuo ole jo myyty muutaman Oldsmobilen hinnalla.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Lähempänä asuvat Sherlockit voivat mennä Pasilan kirjastoon:

"Helsingin puhelinluettelot vuodesta 1911 lähtien löytyvät (joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta) Pasilan kirjaston Helsinki-kokoelmasta. Niitä ei lainata, mutta voit tutkia niitä paikan päällä kirjastossa ja halutessasi ottaa niistä valokopiota."
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Hieno bongaus, joo, varmaan olis helpointa jos joku onnistusi löytämään tuon numeron.
Varmuuden vuoksi kannattaisi varmaan katsoa ensin Sulo Paavo Johannes Keinäsen numerot (synt. 9.2.1907).
Mutta sen AO-490 oli vm. 1950 kuin oli myös Motzkinin AP-300 (joka paloi Hvitträskissä).

Pentti Barckin auto oli käsittääkseni vm. 1951 mutta se oli kai Vaasassa (rek. tunnus VL-995) ja on nykyään Oulaisissa (MRJ-68).

Väinö Hollmingin auto oli ajettu hienosti sisään (Goodwood 9 hrs, Nürburgring, Italian GP jne!!!)
mutta se kai oli vm. 1952, ainakin meidän tietojen mukaan, rek. tunnus AV-233, ei nähty vuoden 1953 jälkeen!
(ostettu muuten Helsingissä Stockmannilta)

ei voi olla, kun oli vielä 16.8.1952 Goodwoodissa:
http://www.xkdata.com/gallery/zoom/?id=117577

Olavi Rissasen auton ekasta omistajasta ei ole kai täyttä varmuutta, ko. auto on nykyään Ruotsissa. Rissanen voitti sillä "matkailuautojen" luokan Jyväskylän rallissa vuosina 1952 ja 1953, silloin oli rek. tunnus Hämeen HR-48 ja sittemmin IA-949.
Myöhempiä omistajia Pauli Parri, Raimo Patrakka ja Stefan Westermarck.

Kivoja kuvia tässä: http://jaguar.fiboy.com/XK120.htm

mm. 1969 hääautona Helsingissä (kuva Ratakadulta Norssin takaa) Jyrillä! :)

Kuva

Oli uutena vm. 1951 ja Silver/Red, olisi kait voinut hyvinkin olla myynnissä elokuussa 1952, paitsi että kai se oli jo HR-48 kilvissä Olavi Rissasella jos kerran ajoi Jyskälän, kuka tietää milloin se ajettiin vuonna 1952?


-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja HEF »

Krrhmrhmm, mulla oli kans tommonen :shock:

Meniköhän toi lehti - ilmoituksen XK kaupaksi, eihän sitä koskaan tiedä,,,,,,,
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

HEF kirjoitti:Krrhmrhmm, mulla oli kans tommonen :shock:

Meniköhän toi lehti - ilmoituksen XK kaupaksi, eihän sitä koskaan tiedä,,,,,,,
Moi,

Juu, tiedetään! :P

Tässä se on talvena 1952/1953 lähes uutena, 1. omistaja: sahanomistaja Heikki Korppoo (joka oli kaksi kertaa Monte Carlossa kahdella eri seiskalla, molemmat mustia ja molempien rek. tunnus HM-7, vuonna 1952 autolla #732855, sittemmin Juha Jonkka, Somero rek. HT-14, Raoul Fursteborg, Helsinki rek. BC-189 ja 1953 autolla #732636 joka nykyään löytyy FJDC:n jäseneltä, oli Lahdessakin viime vuonna) rek. MRS-45, nyt jälleen HM-7!

tässä vielä (SMK:n?) koekilvet H-81.

Kuva

Värit samat kuin mun DHC:ssä kuuluisi olla, paitsi tietty sisustus, joka oli OTS:issä erilainen, aika usein kaksivärinen kuten tässä "Biscuit & Red", maali "Birch Grey" ja katto "French Grey".

Sitten oli Järvelinien perheessä, isä Lauri Järvelin oli siinä edellisessä kuvassa (silläkin oli yksi seiska, on perheessä edelleen tallessa Kangasalla, rek. ) ja tässä on poika, Olli viivalla (nro 37) Eltsussa 1953. Samassa kuvassa siis kolme muuta Suomi-XK:ta, valkoisessa Brooklands-screenillä olevssa nro 34 on myös omistajan poika, eli Seppo Keinänen (AO-490), Olavi Rissanen siis numerolla 36 (HR-48) ja Pentti Barck (VL-995).

Kuva

Tässä vielä sun entinen auto Tampereen Hippoksella viivalla vuonna 1958 D-typen kanssa (!) on siinä mahtanut sora lentää!!! ;)

Kuva

Ja sitten (kai) 1960- eikä 1970-luvulta: (Lauri Järvelinin jälkeen auto oli lyhyen ajan Tampereella Jussi Vikkulalla, sitten Pauli Parrilla, keneltä ostit sen?)

Kuva

rek. tunnus silloin vielä HS-504 sitten myöhemmin (kai sulla ollessaan?) BZF-57 ja NC-503 ja lopuksi NBK-95 ennenkuin Risto maalautti auton mustaksi ja hommasi kilven RF-120.

70- ja 80-luvun kuvia olisi kiva saada, kai niitä jostain löytyy?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Tämä on ehdottomasti katsomisen arvoinen, ei vain sen takia, että siinä esiintyy myös HS-504 Olli Järvelinin ohjastamana, vaan mm.

*radiopuhelimet :P

* MIchael W. Head (Patrick Headin isä BTW) pieksee C-typellä (http://www.coventryracers.com/cars/detail/?car=XKC005, toiseksi vanhin säilynyt tehdaskilpa-auto) tosin siis "sarjavalmisteisten urheiluautojen" luokassa! :lol: XK-120 oli toki hyvinkin sarjavalmisteinen, mutta C-type tai ruotsalaisten, Stenerin Ferrari 340 ja Personin Ferrari 250 "Europa" olivat aika kaukana sarjavalmisteisista, tosin olivat kyllä katurekisteröityjä

*ainakin KK1 saattaanee nauttia päristelystä, kun pikkuluokan kuskit "laskevat hevoset valloilleen" :D

*liikuttavaa ilmakuvaa, kaipa se tärisevä pätkä oli pakko käyttää, kun oli maksettu niin paljon ja nähty niin paljon vaivaa, että saatiin joku lentämään vaappuen tuosta yli! :)

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&a=00451

Kenen autolla Matti Kolehmainen tuossa muuten ajaa? (voisi olla hopeinen, koska Rissanen ajaa omaansa, voisiko se olla kadonnut Väinö Hollmingin AV-233?

Rissanen oli 7. Järvelin 8. ja Kolehmainen 9. Lincoln oli 5. Austin Healey 100:lla.


-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
xj6-75
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 6:35 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja xj6-75 »

Oli uutena vm. 1951 ja Silver/Red, olisi kait voinut hyvinkin olla myynnissä elokuussa 1952, paitsi että kai se oli jo HR-48 kilvissä Olavi Rissasella jos kerran ajoi Jyskälän, kuka tietää milloin se ajettiin vuonna 1952?

Lähde: Olavi Ukkonen Jyväskylän Suurajot 1951-1990

13-14.9.1952
Nro 19 Pentti Barck-Niilo Ruuskanen xk120
37 Heikki Korppoo-Lars von Troil xk120

11-13.9.1953
27 Olavi Rissanen-Tauno Keskinen xk120

20-22.8.1954
67 Hannu Tainio-Onni Koski kuvassa xk120

19-21.8.1955
15 Evert Elo-Paavo Larmi Jaguar Sport

17-19.8.1956

60 Evert Elo-Harri Hämekoski xk120
xjs-95
xke fhc -67
austin cooper s -65
austin cooper-62
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

xj6-75 kirjoitti:Oli uutena vm. 1951 ja Silver/Red, olisi kait voinut hyvinkin olla myynnissä elokuussa 1952, paitsi että kai se oli jo HR-48 kilvissä Olavi Rissasella jos kerran ajoi Jyskälän, kuka tietää milloin se ajettiin vuonna 1952?

Lähde: Olavi Ukkonen Jyväskylän Suurajot 1951-1990

13-14.9.1952
Nro 19 Pentti Barck-Niilo Ruuskanen xk120
37 Heikki Korppoo-Lars von Troil xk120

11-13.9.1953
27 Olavi Rissanen-Tauno Keskinen xk120

20-22.8.1954
67 Hannu Tainio-Onni Koski kuvassa xk120

19-21.8.1955
15 Evert Elo-Paavo Larmi Jaguar Sport

17-19.8.1956

60 Evert Elo-Harri Hämekoski xk120
Terve,

Mahtavaa tietoa! Olisko mahdollista saada kuvia, voit myös laittaa YV:nä viestin, jos mielummin lähetät jollakin toisella tavalla (sähköposti, posti tms.)

Meillä (FJDC) ei ole tietoa Hannu Tainion tai Evert Elon autoista, olisi hienoa jos ne saisi rek. tunnuksen tms. avulla linkitettyä johon tunnettuun yksilöön. Vai tietääkö joku jotakin, kuka ajoi kenenkin autolla?

Alan epäillä, että vaikka siis vois olla joko Barckin tai Rissasen auto tuo mikä oli myynnissä, olisihan se hyvin ehtinyt syyskuuksi Jyväskylään, niin saattaisi myös olla Pentti Barckin auto, sillä meillä ei kai ole varmuutta siitä oliko Barck ensimmäinen omistaja, tuo VL-995 kilpi oli kuitenkin keulalla toukokuussa 1953 Eltusssa, muttei ole varmuutta oliko se ensirek. tunnus. Tietäiskö joku miten Vaasan tai Pohjanmaan tunnuksen saisi ajoitettua? (eli milloin on tunnus VL-995 annettu?)

Ainakin Barckin auto, todennäköisesti väriltään Bronze (metallinhohto, kaikki metallivärit jäi pois vuonna 1952) oli vm. 1951, myös Rissasen auto oli vm. 1951, Hollmingin hopeinen auto tuli kesän 1952 alussa maahan ja on rekisteröity Hollmingille (siis Väino, ei Viljo, molemmat moottoripyöräilijöitä) kesäkuussa 1952, joten se se ei voi olla.

Aika hauskaa tuo että siis Heikko Korppoo kävi Lars von Troilin kanssa ajamassa Jyväskylän (ilmeisesti SMK:n) koekilvillä ja myi auton myöhemmin syksyllä 1952 Lauri Järvelinille, siis sen saman auton joka myöhemmin oli HEF:illä.

No kaipa niillä kaikilla ajettiin tuohon aikaan kilpaa! ;)

Nyt vaan kuvia lisää jostakin!?!?! 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja HEF »

Joo, mulla ollessaan se oli ensin BZF-57 ja sitten NC-503.

Noi Eltsu filmit on muuten mukavia, mutta mua ärsyttää niiden alkeellinen
äänitys, jossa samaa taustaa veivataan edestakas koko ajan.

Minä muuten näin tuon Sulo Toivelan mällin. Se on vieläkin iskostunut mieleen
miten hän puuhun törmättyään sinkoutui ylös penkistä. Siinä olisi voinut
käydä tosi pahasti.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
xj6-75
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 6:35 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja xj6-75 »

XK120 kuvia lähdekirjassa on kolme.Tässä yksi skannattuna vuodelta 1954
Liitteet
xk12054.jpg
xk12054.jpg (226.65 KiB) Katsottu 9776 kertaa
xjs-95
xke fhc -67
austin cooper s -65
austin cooper-62
xj6-75
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 6:35 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja xj6-75 »

Kuvat vuodelta 1952
xk12052.jpg
xk12052.jpg (183.63 KiB) Katsottu 9771 kertaa
Liitteet
xk120barck.jpg
xk120barck.jpg (189.32 KiB) Katsottu 9771 kertaa
xjs-95
xke fhc -67
austin cooper s -65
austin cooper-62
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

VAU!

Kiitos, harmi vaan, että ainoa kilpi joka kunnolla näkyy on se joka varmuudella tiedettiin, eli "KOE" H-609, Heikki Korppoon (Lauri Järvelin, Jussi Vikkula, Pauli Parri, Henry Hammar, Risto Forström, Ilkka Brotherus) auto #672343. (kolme viimeisintä FJDC:n jäsenet nro 2, 1. ja 108. 8) Ja ensimmäisen omistajan pojanpoikakin on klubin jäsen! ;)

Mutta kiitos kuvista joka tapauksessa, en ollut koskaan nähnyt yhtäkään noista, ehkä pitää hommata tuo(kin) kirja ja jatkaa tutkimuksia!

-Jakuvaari (vain jäsen nro 501.)

JK. Yrjö E. Räsäsen originaalista vois ehkä selvitä tuo Hannu Tainion auton rekkari, mutta veikkaan että se on tuo entinen Pentti Barckin auto, vai oliko se samana vuonna? Barckin auto joka nykyään on Oulaisissa (rek. MRJ-68) oli Hannu Kivirannalla Keski-Suomessa 1970-luvulla...nyt ei siitä pysty sanomaan, muttei se taida ainakaan AV-233 olla vai??? Eikä HA-736? ÄÄÄHHHH...kuka saa tuosta kilvestä selvän?!?!? Vai kellä olisi lisää kuvia Jyväskylästä vuodelta 1954???
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

xj6-75 kirjoitti:XK120 kuvia lähdekirjassa on kolme.Tässä yksi skannattuna vuodelta 1954
Terve taas,

ja kiitos vielä, yritin selvittää ihan muiden autojen histroriaa, mutta aina kannattaa pitää silmät ja hoksottimet auki! Jälkimmäiset auttoivat tänään kun kaivoin esiin Jaguar-uutisen numeron 42, ensimmäisen päätoimittamani aviisin vuodelta 1998 (herra paratkoon, onko siitä jo niin kauan!) ja löysin sieltä (jäsen numero 25 tekemän) jutun Suomi-XK:ista.

Siinä sanotaan:

"Suurajoissa -54 Tainio ajoi autolla rek. nro VR-185. Samalla autolla ajoi myös Matti Kolehmainen. Omistaja tuntematon."

Kuvan perusteella sanoisin, että ko. auto on joko entinen AV-233 eli Väinö Hollmingin Goodwoodissa ja Nürburgringillä maaliin hyvissä asemissa päässyt hopeinen OTS tai...

kuten saarivaltiossa on tapana sanoa, juoni sakeutuu...mahdollisesti tuon ilmoituksen auto, eli Olavi Rissasen niin'ikään vuonna 1951 maahantullut hopeinen OTS tai Pentti Barckin Seinäjoelle 1952 rekisteröimä mahdollisesti pronssinvärinen OTS.

Kukahan saisi selville:

1. tuon alustanumeron jostakin?

2. missä tuo auto on nyt?

:)

No, riittäisi aivan mainiosta jos vaikka Vaasan seudun tai Pohjanmaan mobilistit saisivat jostain SAHK:in arkistoista kaivettua esiin näiden kandidaattien kantakorttien kopiot, jos siinä vaikka näkyisi seuraava ja edelliset rek. tunnuksen, yleensä näkyy!

a) Pentti Barck, Seinäjoki VL-996 (alustan numero 671492)
b) VR-185 (om. tuntematon, kuljettajina ollut Hannu Tainio ja Matti Kolehmainen)

molemmat autot olivat melko varmasti met.hohtovärisiä uusina.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
xj6-75
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 6:35 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja xj6-75 »

ounasvaara53.jpg
ounasvaara53.jpg (34.73 KiB) Katsottu 9470 kertaa
Nostetta mielenkiintoiselle aiheelle:
Evert Elon auto HA-736 oli Barckin entinen VL-995(#671942)
Olavi Rissasen oikea kilpi VP-185
xjs-95
xke fhc -67
austin cooper s -65
austin cooper-62
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

[quote="xj6-75"

Nostetta mielenkiintoiselle aiheelle:
Evert Elon auto HA-736 oli Barckin entinen VL-995(#671942)
Olavi Rissasen oikea kilpi VP-185[/quote]

Terve,

Ja kiitos! Loistava kuva, mistä se on kotoisin, olisiko mahdolliusta saada julkaisukelpoinen versio jotenkin ja onko tuon kilpailut pvm. ja tulokset tiedossa? (puuttuu meinaan muuten melko täydellisestä Jaguar-uutisissa ilmestyneestä listasta muistaakseni, täytyypä mennä kaivamaan arkistoa)

Eli tuo rek. tunnus on nyt korjattu muotoon "VP-185" ja autokin on nyt siis tiedossa, yksi (AV-233) Suomi-auto on siis edelleen sitkeästi kadonnut.

Tuo oikeanpuoleinen, VP-185 oli Suomessa rek. myös "HR-48, IA-949, UG-515, AV-950, BUV-12, AJV-877, NAA-52" ja ko. auto on nykyään Ruotsissa.

Oikein arvelin kuvista, eli väri on (metallihohto) hopea, eli "Silver".

Se vasemmanpuoleinen auto, eli entinen Pentti Barckin auto on museorekisterissä Suomessa, siellä pohjoisen suunnalla (oli n. 10 vuotta Porin seudulla) Oli alunperin todennäköisesti (metallihohto) "Bronze", on nyt valkoinen (Cream).

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
xj6-75
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 6:35 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja xj6-75 »

Terve
Kuva on peräisin Mobilistista 8/2007.Ainakin 60-luvulla Ounasvaaran Vauhtikisat pidettiin juhannuksena.Tuloksia yms.voi löytyä 50-luvun Moottoriurheilu-lehdistä.Olisikohan Helsingin Yliopiston kirjastossa ko.lehdet selailtavaksi?Laitan sinulle Jakuvaari yv:tä.
xjs-95
xke fhc -67
austin cooper s -65
austin cooper-62
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: elokuun viides päivä vuonna 1952

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

xj6-75 kirjoitti:Oli uutena vm. 1951 ja Silver/Red, olisi kait voinut hyvinkin olla myynnissä elokuussa 1952, paitsi että kai se oli jo HR-48 kilvissä Olavi Rissasella jos kerran ajoi Jyskälän, kuka tietää milloin se ajettiin vuonna 1952?

Lähde: Olavi Ukkonen Jyväskylän Suurajot 1951-1990

13-14.9.1952
Nro 19 Pentti Barck-Niilo Ruuskanen xk120
37 Heikki Korppoo-Lars von Troil xk120

11-13.9.1953
27 Olavi Rissanen-Tauno Keskinen xk120

20-22.8.1954
67 Hannu Tainio-Onni Koski kuvassa xk120

19-21.8.1955
15 Evert Elo-Paavo Larmi Jaguar Sport

17-19.8.1956

60 Evert Elo-Harri Hämekoski xk120
Parin harrastajan avulla nuo rek. tunnukset on nyt saatu naitettua kantakorttien kopioiden kanssa.

13-14.9.1952
Nro 19 Pentti Barck-Niilo Ruuskanen xk120 = #671942
37 Heikki Korppoo-Lars von Troil xk120 = #672343

11-13.9.1953
27 Olavi Rissanen-Tauno Keskinen xk120 = #672112

20-22.8.1954
67 Hannu Tainio-Onni Koski kuvassa xk120 = #672112

19-21.8.1955
15 Evert Elo-Paavo Larmi Jaguar Sport = #671942

17-19.8.1956
60 Evert Elo-Harri Hämekoski xk120 = #671942

#672343 on yksi Suomessa parhaiten tunnetuoista autoista, nykyään Hyvinkäällä ja oli Henkalla 70-luvun lopulla, siitä on kivoja kuviakin, voisi jonnekin laittaa. Uutena Birch Grey ja sisustus Biscuit/Red, katto French Grey.

#672112 osti Stockmannilta uutena taidekauppias Väinö Hollming, auto tuli ikävä kyllä vasta kesäkuussa, joten Eltsu jäi väliin, mutta sitten autolla ajettiinkin kilpaa Nürburgringissä, Senigalliassa ja jopa Goodwoodin 9 hours belgialaisen apukuskin kera. Siitä on ollut juttu Moottori-lehdessä, kopioita on ollut Jaguar-uutisissa. Auto oli uutena pinnavanteilla varustettu ja väriltään hopeinen, Silver (metallic) ja sisustus nk. two-tone blue, Light Blue / Dark Blue rek. tunnus AV-233. Joku osti sen jo ilmeisesti samana kesänä, heti kun Hollming oli palannut Englannista "hyvin sisäänajetulla" XK:llaan! :D Rek. HR-48, kiva kuva täällä, vaikka onkin siis väärään autoon liitettynä tuolla sivulla: http://www.xkdata.com/gallery/zoom/?id=99399
Tunnus vaihtui 22.5.1953 VP-185:ksi ja 31.5.1955 Helsingin AL-100:aan mikä autolla ilmeisesti oli 60-luvun loppuun saakka.

ja siis #671942 oli uutena väriltään Bronze (metallic) ja sisustus oli Red. Ko. auto oli Barckilla ensin aika pitkään ja sitten Evert Elolla, 21.5.1955 Eltsun jälkeen tunnukseksi vaihtui tuo HA-736 kunnes keväällä 1959 sen osti Lauri Salminen Kouvolasta ja rek. vaihtui muotoon RB-114. Helmikuussa 1962 se rekisteröitiin tunnuksella NA-724 Lahteen Sauli Mäkiselle, samaan kaupunkiin autoasentaja Aulis Hatakalle ja keväällä 1963 se siirtyi Ilkka Heinäsen omistukseen Orimattilaan tunnuksella UBH-6. Nykyään se löytyy Oulaisista tunnuksella MRJ-68, mutta 90-luvun lopulla se oli myynnissä ikkkunassa Helsingin Mannerheimintiellä, josta se siirtyi Forströmin kautta Poriin suunnilleen kymmeneksi vuodeksi. Mutta on tuossa vielä aukkoja. ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin