Neliveto

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
kjk
Viestit: 119
Liittynyt: Su Syys 04, 2005 10:04 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Neliveto

Viesti Kirjoittaja kjk »

Jaguar S-Type, vm 2000 (3,0 V6 manual)
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

"Viime elokuussa Moskovan autonäyttelyssä Jaguar esitteli yhtiön historian ensimmäiset nelivetoiset mallit."
Aika monessa mediassa on jo todettu nuo Jaguarin ensimmäisiksi nelivetomalleiksi :D

Käsittääkseni nuo tulevat myös Euroopan markkinoille, mutta ei britteihin, ja siitäkös ovat siellä näreissään. Perusteluna oli kai että nelivetosysteemin muokkaaminen oikeanpuoleiselle ohjaukselle olisi liian kallista.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Valoja media!

Jos ihan ns tekniikka-alan lehdissä autotietäjät on noin hiton pihalla merkin historiasta niin ehkä pitäisi miettiä muuta duunia ;)
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
wuoma
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 10:56 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja wuoma »

Olisikohan voinut olla kyseessä käännösvirhe? Jos alkuperäisessä tiedotteessa olisi ollut kyseessä "valmistajan ensimmäinen oma nelivetojärjestelmä" tms. X-typessähän oli Mondeon nelikko/etuveto.
XKR
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja dida »

Just tuollaisesta syystä lopetin aikanaan TM:n tilauksen. Muuten hyvä lehti, mutta toimitajien taso laski jostain syystä ihan nollaan.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

^Kuten monen muunkin autolehden.. Mä en saa kännykällä tuota linkkiä auki, mutta onko niin että tuo on se huhuttu Cross Over? JLR:n kysyntä ylittää tarjonnan ja Lantikkaa myytäisiin paljon ennemmän kun ehtivät tehdä ja tällä saataisin Lantikan ostaja ostamaan korkea Jaguar?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Perkele! Siirryin mobiiliversiosta täysversioon niin johan aukesi puolueettoman TM:n etusivu. Focuksen miellyttävä koeajo ja joku ex-missi raskaana. Klikkasin Moskovan autonäyttelyä ja tuli heti donaun mullistava neliveto 499€. Rullasin alas eikä mitään Jaguaarista. Lopussa oli kaksi palkkia klikkaa tästä ostaeksi koko jutun ja toinen kerro kaverille. No en tasan puolueettomalta teknarilta osta tasan mitään. Mutta jos joku saa kuvia suoraan tänne tai maksuttoman linkin tänne olisin kiitollinen. Vaikka maksaisinkin, mutta en teknarille mistä tiedätte että tarkoin lehteä tekniikan maailma mikä oli kymmeniä vuosia sitten ehdoton huippu. Ei enää. Ja tämä teknari tv ohjelmalla ei ole mitään tekemistä lehden kanssa. EVVK, mutta kertokee oi te gurut ketkä tiedätte. TM saa samoja tunteita heittää kaukosäädin seinää kuin start ohjelma sen yhden tyypin takia ja saa muutakin tuloa kuin ohjelman teosta tuotantoyhtiöltä, mutta keltä? Se selviää jos teidän hermo kestää katsoa sitä ohjelmaa,
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Joo, hassua, eivät siis kait laske tosiaan X-typeä mukaan, ja liekö kosto, minun kun on annettu ymmrätää, että se ihan ensimmäinen nelivetosportti oli saatavilla vain RHD:nä: http://en.wikipedia.org/wiki/Jensen_FF

Suomessahan on se yksi, kait maaiman ainoa Series 1 XJ ,Daimler Sovereign FF ja se on LHD. Taka-akseli on Jaguarin, mutta pakoputket alittavat sen, toisin kuin yleensä XJ:ssä. Koneena on se Chryslerin vaatimaton 7-litrainen kun ei XK-konetta korkeutensa takia millään saatu mahtumaan pellin alle!

Autosta oli vuonna 1973 ainakin Motor-lehdessä koeajokertomus kuvien kera.
Kai se on harvinainen kun ei googlekaan löydä edes yhtään kuvaa, noh tässä yksi Harjattulasta vuodelta 2011 (Matti E. ja JU-69):



Kolmas tankki ja jäähdytysrivoitus konepellissä kielii vielä normaaliakin kovemmasta janosta ja lämmön tuotosta! 8)

-Jakuvaari
Liitteet
FF-2011-IMG_8247.jpg
FF-2011-IMG_8247.jpg (239.78 KiB) Katsottu 15551 kertaa
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

wuoma kirjoitti:Olisikohan voinut olla kyseessä käännösvirhe? Jos alkuperäisessä tiedotteessa olisi ollut kyseessä "valmistajan ensimmäinen oma nelivetojärjestelmä" tms. X-typessähän oli Mondeon nelikko/etuveto.
Nope, sen sukupolven Mondeosta ei ollut olemassa nelivetoversiota ainakaan silloin kun X-Typeä tehtiin.
"The platform itself was no simple carry-over, either, the 2000 Mondeo had no AWD system to accomodate..."

Tässä artikkeli.
"The X400 would, at launch, be solely four-wheel drive. The design brief imposed meant that the X400 had to feel like any other Jaguar. The only reasonable way to achieve this would be with a rear biased all-wheel-drive set up. The car would be powered by more-or-less the same V6 currently installed in the mid-size S-type and would go on to power future XJ’s and the XF. The design brief insisted the X400 should have the best steering of any AWD or FWD car ever created and should handle neutrally to give the perception of an extraordinarily stable RWD vehicle."

Takapainoitteisiahan nuo uudetkin ovat, joten varmasti jännittäviä ajaa talvella. Omalla Äksällä näillä keleillä lähtee perä vaivattomasti luisuun jos hitaalla nopeudella kääntyessä painaa vähänkin reippaammin kaasua, kolmosvaihteella :D
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
wuoma
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 10:56 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja wuoma »

Ok. Luulin itse Jaggen traction-4:n perustuvan Modeon nelivetoon. Autojen pohjalevythän ovat samoja -96 Mondeosta asti myös näissä 2000-vm ja uudemmissa malleissa.
Jos tosiaan kyseessä onkin Jaggen ihan oma systeemi, niin sitten TM:n hölmöilylle ei liene mitään hyväksyttävää perustetta.
XKR
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Miten niin uniikki? Toi on The One In The World! Louwerssit konepellillä asiaa, mutta sopiiko XJ kuutoseen? Pannuhuone on kuuma,niin kuin mullakin. Nyky uudet letukan akkalohkot puskee dynossa vaikka mitä isoja tehoja ja wääntöjä, mutta ovat komposiitti ruiskuimusarjoineen niin korkeita ettei mahdu edes E-Typen plootun alle missä korkea korotus konepellissä. Jagget on matalia, mutta leveitä konehuoneistaan. Mulla on uusi 70 luvun letukan akkalohko nokalla. Periaate jyrkkä, ei yhtää uudempaa ostaa kuin 1975. Raiskattu Lumppu, mutta pussihousu olen,vai olenko? Olen. Jaggen ja Daimlerin konepelti pitää mennä kiinni ilman rakoja. Siksi tuossa Formula Ferguson Daimlerissa on puoli tuumaa matalampi ilmanputsari eikä se ole maalattu ryppymustalla vaan puolimatalla tai puolikiiltävällä mustalla ilman putsarin merkintöjä mikä moottoori kyseessä?
Nyt gurut tietoa tuosta Autosta! Ei, se ei kiinnosta minua siksi että siinä amerikan V8, vaan kokonaisuutena ja tod näk ainoa maailmassa.
Pientä pilkun halkomista minulle pyhästä asiasta. J,en puhuisi FF formula Jensenistä, vaan Formula Ferguson Jensenistä, vaan F Formula, tai Formula F Jensenistä. Hävettääkö jotain sanoa laatuautojen kanssa nimi Ferguson? Ei se Massey ole, vaan FF on Formula Ferguson.
Viimeksi muokannut rebel58, Ti Tammi 29, 2013 6:21 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja juge »

wuoma kirjoitti:Ok. Luulin itse Jaggen traction-4:n perustuvan Modeon nelivetoon. Autojen pohjalevythän ovat samoja -96 Mondeosta asti myös näissä 2000-vm ja uudemmissa malleissa.
Jos tosiaan kyseessä onkin Jaggen ihan oma systeemi, niin sitten TM:n hölmöilylle ei liene mitään hyväksyttävää perustetta.
Joo on se X-Typen nelikko Jaguarin omaa käsialaa. Syynä oli se, että Jaguar halusi tehdä tavalla tai toisella X-Typesta auton joka käyttäytyisi ja tuntuisi kuin takavetoinen - pohjalevy kun ei antanut mahdollisuutta kuin etuvetoon. Etupäässä ei ollut tilaa kääntää moottoria pitkittäin, ainoaksi vaihtoehdoksi jäi rakentää 4WD. Kun ei 2000 -luvun alussa olleissa mundanoissa ei ollut nelikkoa, Jaguar teki oman.

Hemmetin hyvää työtä kyllä Jaguarin inssit teki X-Typen kanssa, on se hemmetin hyvä ajettava!
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Suurin osa X-Typettäjistä, minä mukaan lukien, tuskin koskaan ajaa niin urheilullisesti että varsinaisesti isoa eroa moneen muuhun autoon tulisi huomattua. Silti:
"Ride quality in even the sport models was first class and it was clear that Jaguar had given much thought to long-distance comfort. Despite this, the X400 beat BMW’s 3 Series Compact in the rankings, “…the X-Type slays the Compact” for Autocar’s ‘Best Drivers Car’, finishing just outside the top ten in 11th, quite an achievement considering the cars role as a comfortable executive cruiser, and that the final top ten mostly consisted of nimble sports cars such as the Lotus Elise. Autocar remarked “…it was always composed and could even be fun” and “…this four-door saloon could be made to drift beautifully”."

Driftaatteko äijät paljonkin? :D
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja HEF »

Tarkoitettiinko tuossa nyt todellista driftaamista vai tätä nykyjään muodissa olevaa kuminpolttoa?

En tunne Jaggen nelivetoa sen paremmin, mutta olen ajellut jonkin verran Audi farmarilla ja
mun täytyy kyllä todeta, että jos auto voi kulkea kuin raiteilla, niin tuo farkku teki sen.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja Major »

Käsittääkseni X-typen neliveto on Getracin valmistama eli samaa sukua mitä Ford käytti Sierrassa, Escortissa ja Mondeossa eli jakolaatikolla oleva jatkuva neliveto viskokytkimellä ja voimanjako takapainotteisena. Paitsi 2004 eteen päin X-typen visko jäi pois. Minulla ensimmäinen nelarin oli juuri Sierra ja se vaihtui Escortin RS2000 4x4. Autot muistuttavat toisiaan ajokäyökseltään. Isoin ero tulee lukoista eli Sierrassa oli kolme kitkalukkoa eli joka tasauspyörästössä ja jos sen sai sutimaan niin sillion kaikki pyörät suti. Escortissa ei ollut kuin keskilukko jolloin vain kaksi pyörää suti ja X-typessäni ei ole lukkoa lainkaan joten sutii yhdellä pyörällä. Mutta kaikki ovat hauskoja takapainotteisia nelareita joita oli/on kiva viedä nelipyöräluisussa jääradalla vauhdilla. Ja tämä systeemihän perustuu vanhaan Fergusonin FF systeemiin jota käytettiin jo 60-luvulla F1 autossa ja ensimmäisessä 4-vetoisessa henkilöautossa Jensen FF:ssä.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Hups anteeksi herrat meni kaikki lauantaina sekaisin. Tuo Suomalainen Formula Ferguson XJ. Uniikki. Miten se on päätynyt tänne? Tehtaan proto millainen tehtiin myös XJS:Stä tupla turbolla niin kuin kaikki Stefanin kirjan lukeneet tietävät. Mulla meni motit sekaisin ja luulin sitä GM truckki motiksi. Keltainen kortti tuli. Ihmetyttää 7.0 litraa. Chryslerin motti löytyy monesta autos Facel Wegasta lähtien moniin brittiinkin esim Bristol, Jensen ym, mutta toi Jaguar oli täysin uutta mulle. Tosin olen varma että se on 383cid eli 6.2 litraa tai 440cid eli 7.2 litraa. Jos se on 7.0 litraa se on 426cid Hemi mistä tehdas ilmoitti vaatimattomasti 425hp ja se olisi tiedossa Hemi piireissä. Meni Hemi muutamaan autoon Montevedi Hai, mikä ainoa tiedossa oleva missä tehtaalta Hemi ja ilmastointi, joku Ghia mikä taisi olla vain Chraisun Ghialla korittama, mutta ei montaa. Formula Fergusoneista oli juttua toisella foorumilla ja joku testiajo 69 FF Mustangista. Motti se tasan Fordin 7.0 litraa eikä se ollut varttimaililla nopeampi kuin takaveto Musse samalla koneella. Neliveto vie voimaa.

Onko tarkkaa tietoa tuon Jaggen motista? Ilmanputsari yhellä mutterilla ja siis yhellä kaasarilla ja sellaista Hemiä tehdas ei tehnyt. Siis 66-71 vuosina neljä-kaks-kuutosta. 50 luvulla tekivät Early Hemejä vuoteen 58 yhdelläkin kaasarilla. Vaihteistona tuossa on TF727 mikä leveämpi ja pitempi kuin GM400 mikä tuossa muuten oli. Jos jotain kuvia tai piiruskuksia tuosta saisi niin olisin kiitollinen.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

^Siis Daimler. Anteeksi tohkeissani kirjoitin Jaguar. Jos ette koneen tarkkaa kokoa tiedä, niin koittakaa löytää mikä ilmoitettu teho? Tehdään helpoksi: 335hp on 383. 425hp on 426 Hemi. Monimonikymppiset eli 440cid menee siihen väliin josta tehokkaimalle Six Packeille tehdas ilmoitti jotain mikä ei kuulu tähän koska tossa iso, matala kahdella torvella oleva ilmanputsari vaikka se ei näy kokonaan. Repelin arvaus 375hp mikä on 440 Magnum. Ja tietysti ilmastoinnilla. Tuskin ne mitään pikkulohkoa tuohon laittoi, kun eivät laittaneet muihinkaan Formula Ferguson autoihin? Syrjähyppy kiinnostaa miksi ottivat Moparin motin kun GM:ltä oilisi Chevyn tuotannosta vaikka mitä motteja? Siksi että muutkin pikkuvalmistavat autoja Moparin moteilla, GM ehkä nihkeä myymään motteja muille, mutta Mopar myi? GM kyllä myi ja oli kilpatalleissa mukana niin kuin US Ford, mutta niitä ei katuautot kiinnostaneet, tai kiinnosti, mutta ei luksusautot? Onko kellään kuvaa tuon uniikin Daimlerin konehuoneesta? Jenkkien Hemi gurut eivät ole kuulletkaan moisesta. Tai tottakai 60 luvun alun SP250 missä pieni Hemi V8, mutta ei Moparin tekemä.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

...ja vielä pakoputkista. Vedettiin perän alta kun olivat niin paksut ettei mutkilla yläkautta ollut juuri tilaa. Näin tulee mun Lumpussakin, jos tulee. Nyt ne loppuu ennen perää Glass Pack vaimentimilla joiden päissä alaspäin kääntyvät päät niin kuin katsastus vaatii. Oon mittaillut akselia ja sen liikeratoja ja ehkä sinne 3 tuumaiset saisi menemään ilman kosketuksia ja kolinaa? Perän alta menisi. Perkele sanoisi Marcus! Mulle ei tule tuplaputkia kun nykyään joka toisessa audissa on tuplat. Ne on kärsineet infaation vaikka niissä ei edes ole tuplaputkia, vain kaksi ulostuloa takana. En vedä taakse tuplia vaikka tehtaalta on ollut. Kaksi sentin paksuista vanhaa vesikraana on tulossa puskurin alta. Tyhmää ja lapsellista? On!
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

HEF kirjoitti:Tarkoitettiinko tuossa nyt todellista driftaamista vai tätä nykyjään muodissa olevaa kuminpolttoa?.
Onnistuu
ja saat kokeilla. Kumi palaa siinäkin, mutta vauhdissa sladissa. Ei neliveto. Takaveto, tehoa, tiukka lukko ja kuiva asfaltti. Palataan aisaan kun on kesä.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Ja sori myös, ei varmaan ole 7.0, en näet tunne noita lohkoja. On siis ihan se sama kuin Jensen FF, joita hassua kyllä tehtiin vain RHD, tämä Daimler on kuitenkin LHD.

-Jakuvaari

Jk. Samaa suurpiirteisyyttä kuin Jaguarillakin aikanaan, 3 1/2 litre ei ollut koskaan 3.5 vaan 3.4L ja 2 1/2 litre oli ensin kait 2.4L sitten 2.7 ja lopuksi 2.8L, noin suurinpiirtein... :D
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

^Mielenkiintoista! Kävin tietsikalla katsomassa ison kuvan tuosta Daimlerista. Kansia ei näy, mutta virranjakaja edessä vinossa oikealle, eli MoParin eli Chyslerin, Imperialin, Dodgen ja Plymouthiin saaman isoon 383/440 Wedge moottorin. Hemiä tosin sai vain 66-71 Dodgeen ja Plymouthiin. Tuo on mielesätäni uniikki one of the kind. Ja se Moparin halpismalli Plymout. Suomesta löytyy ainoa 4D Hemi Plymout mistä kiitos Bernerille ja siitä teemme jutun Mobilistiin uudesta asti sen päädyttyä gangsterille mihin sattumalta törmäsin kun mulla oli Hemi-Cuda. Juttua riittäis, mutta ei ehkä kuulu tälle foorumilla on, en minä, sanonut et MK kakkosella oli monopoli pankki asiolla ja en tarkoita panoja. Arvaa millä yhdellä maailman ainoalla se titteli oli? Annan vihjeen. Suomessa oli jat sitä käytettiin "nostoissa". Tunnen koko auton historian, mutta menee repelin ooteeksi.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja HEF »

Eikös tuo Daimler 4-veto ole se Forsströmin tuoma? Kyllähän siitä nyt jollain
jotain tietoo luulis olevan. :?
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja TePe »

Alla Rebelille lähikuva konehuoneesta. Autoa ei ilmeisesti ole kovin usein suurelle yleisölle esitelty, mutta ei liene suuri salaisuus että kuuluu Brotheruksen Ilkan kokoelmiin.
Liitteet
4WD.jpg
4WD.jpg (204.85 KiB) Katsottu 15226 kertaa
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Kiitos TePe! Kuva kertoo paljon. Ei tuo RB eli raised block mikä n. tuuman leveämpi kuin 383 big block niin iso että Jaggeen menee heittämällä. Apulaitteet omissani olleet leveämmällä ja keskellä oleva V2 moottoirin näköinen ilmastoinin kompura korkeammalla. Pojilla ollut näpertämistä noiden kiinnikerautojen kanssa. Tuttu juttu kun aikanaan isolohkoa tungettiin Valianttiin. Ups sorry ot. Moottori on tosi takana. Chevyjen moteilla ei onnistuis kun niis virranjakaja takana. Ilmanputsari on magnum isolohkon kaksitorvinen. Onko vähän matalempi vai ei, pitäis mennä tallille mittailee. Noi putsarin imutorvet hymyilyttää. Motin poikittaistankojen takia niitä on jouduttu kääntämään enemmän etuviistoon. Siihen on britit tehneen kulmapalat joiden päissä on orggis päät alipaineluukkuineen. Näenkö harhoja vai oisko tossa nähtävissä laatueroja kun toi kulmapala näyttäis siistimmältä kun sen jatke. Motin etupäässä reilusti tilaa ja kun toi motti on melkein tulipellissä kuten em kirjoitin on tulipelti ja kardaanitunneli saanut isoa lekaa ennen kun RB+727 laatikko on tonne sujahtanut. Painopiste mahdollisemman taakse siinä syynä mutta on pohjaa muutenkin muokattu jakolaatikolle. Öljypohja on varmasti omaa tekoa kun raidetanko tiellä. Pakosarjat Magnum paremmin virtaavat kuin orggikset, mutta tuolla olisi tilaa vaikka millaisille headersseille, raidetanko ohittaen. Tuli mieleen olisiko kun putketkin vedetty akselin alta? Pääsylinteri ja nesteen säiliö omilla paikoillaan, on toi pannuhuone leveämpi kuin jenkeissä missä tehostaja isokorissa melkein motissa kiinni ja pikkukorisissa tehostajaa jouduttu nostamaan.k
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Perkele! Nokia sikailee ja katkoo kesken kirjoituksen. Leveämmässä jenkissä siis kapeampi konehuone jopa mopareissa mistä tuo motti on vaikka niissä ei ole jousitorneja koska niissä vääntövarret. Toi jarrutehostaja näyttäis korotetulta ja aika Mopar osalta näyttää? Mark ykkösessä akku edessä? No hyvin mahtuu ja jää golf bageille enemmän tilaa kontissa. Pitää kaverille isolle näytölle suurentaa tuota kuvaa. Pakosarja on lämpöeristetty tuossa ja huonosti näkyy pikkukuvassa. Magnum sarja nousee vasemmalla takana aika ylös. Laturi ei näy ja se on oikealla alhaalla lyhyellä hihnalla missä sen pitäisi olla jenkeissäkin kun on korkealla ylhäällä pitkällä hihnalla mikä ei pysy paikoilla in high rpm. Tulppien vaihto tuossa voi olla hankalaa. Pari ylhäältä, pari alhaata, loppujen kanssa voi olla tuskaa jos ei alakautta ylety. Cuda/Challangereissa on sisälokkareissa luukut mistä pääsee vaihtaa tulpat. Noi venttilikopat on hienot! Mulla vielä peltikopat, mutta pakko saada ei vain keskeältä korkeat vanhat kopat vaan korkeat vaikkat M/T rivoitetut mistä kaveri pyyhkii m/t pois ja koholle valaa JAGUAR tai kummallekkiin koppaan Leaper loikkaamassa eteen ofkoos.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
HE1986
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:19 pm
Paikkakunta: Kaarina

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja HE1986 »

Major kirjoitti:Käsittääkseni X-typen neliveto on Getracin valmistama eli samaa sukua mitä Ford käytti Sierrassa, Escortissa ja Mondeossa eli jakolaatikolla oleva jatkuva neliveto viskokytkimellä ja voimanjako takapainotteisena. Paitsi 2004 eteen päin X-typen visko jäi pois. Minulla ensimmäinen nelarin oli juuri Sierra ja se vaihtui Escortin RS2000 4x4. Autot muistuttavat toisiaan ajokäyökseltään. Isoin ero tulee lukoista eli Sierrassa oli kolme kitkalukkoa eli joka tasauspyörästössä ja jos sen sai sutimaan niin sillion kaikki pyörät suti. Escortissa ei ollut kuin keskilukko jolloin vain kaksi pyörää suti ja X-typessäni ei ole lukkoa lainkaan joten sutii yhdellä pyörällä. Mutta kaikki ovat hauskoja takapainotteisia nelareita joita oli/on kiva viedä nelipyöräluisussa jääradalla vauhdilla. Ja tämä systeemihän perustuu vanhaan Fergusonin FF systeemiin jota käytettiin jo 60-luvulla F1 autossa ja ensimmäisessä 4-vetoisessa henkilöautossa Jensen FF:ssä.
Yks pyörä sutii? Eikö ole edes mitään jarruilla toimivaa voimanjakoa "nelivetona"?
Mika

XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
HE1986
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:19 pm
Paikkakunta: Kaarina

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja HE1986 »

Enpä ymmärtanyt että DSC on lisävaruste. Olen kyllä tuonkin threadin lukenut, vaan ei muistiin ollut jäänyt tuo kohta. Melkeinpä voisi syyttää valheellisesta markkinoinnista, jos tuollaista väittää nelivedoksi ja tolloksi sellaista, joka sellaisen tilaa?
Mika

XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Sherlockit tehneet vähän työtä ja tulos oli mitä pelkäsin. Tuo FF Daimler ei ole enää ole täällä, ei ainakaan ole rekisteritiedostoissa eikä yli 10 vuoteen ole ollut liikenteessä. Jos vielä on Brothereauksella täältä iso kumarrus. Pelkään että ulkomailta se on haettu pois. Mun sydän itkee verta kun tänne on tuotu Auto kovilla maksuilla ja sitten sy myydään ulkomaille. Tuosta uniikista olisi saanut vaihdos bemariin ja vähän cash. Barrett & Jackson huutokaupassa tuo saatetaan nähdä jos omistaja haluaa tehdä tiliä tai sen on pakko myydä se miten saattaa käydä mun Jaguaarille? Lumppu ei lähde, tai saattaa mennä Viroon mistä siitä otetaan motti ja laatikko. Tilanteeni tosi paha enkä itke Lumpun perään, tai itken kuten tänään. Tänne tuotu harvinaisuuksia mistä maksettu tullit ja verot ja sitten vuoden päästä ne on myyty ulkomaille. Listani on pitkä eikä teitä tavistautot kiinnoista kuin 60 luvun Mark II? Pannaan vähän väpinää. Aston-Martin, toinen tänne samaan aikaan tuoduista Facel Wegoista ja vaikkapa teille wanhoille pieuruille Pierce Arrow? Listaa vois jatkaa mutta se ot. Risto teki kultturiteon kun aikoinaan tuon Daimlerin tänne toi/tuotti asiakkaalle. Ja repelin 10 uutisten loppukevennys. Jos joku tuon tain lukuisista niistä tavis- tai erikoisautoista ulkomailta löytää esim tuon 1 miljuuna taalaa siitä ei mene maksuja täällä koska sillä on (ollut) meidän identiteetti ja verot kertaalleen maksettu. Tavalla tai toisella. Diplomaattiautona, pirssinä, merimiesautona tai tämä alennetuilla veroilla oleva silloin yli 25v uusituonti. Sääli jos on myyty ulkomaille niiden turhien verojenkin kanssa sanoo ex huolitsija autontuoja, ne niistä. Tosi suru jos tuo FF on poistunut kerkuudemmastamme.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja Major »

HE1986 kirjoitti:Enpä ymmärtanyt että DSC on lisävaruste. Olen kyllä tuonkin threadin lukenut, vaan ei muistiin ollut jäänyt tuo kohta. Melkeinpä voisi syyttää valheellisesta markkinoinnista, jos tuollaista väittää nelivedoksi ja tolloksi sellaista, joka sellaisen tilaa?
Kiitos kehuista :twisted: DSC sisältäen luistoeston oli lisävaruste 2003 jolloin autoissa oli viskolukko. Muistaakseni kustanti n. 1500€. 2004 DSC tuli vakiovarusteeksi korvaamaan lukon. Eli tein kaupat 2003 mallista mutta sain 2004 spekseillä olevan auton ilman DSC:tä. Toinen mitä en saanut oli MiniDisk soitin :( Eikä tuota lukon puuttumista huomannut ennen kuin jäin parin vuoden päästä kiinni peruuttaessani autopesusta ulos. Etupyörät betonilla tökkäsivät muutaman sentin kynnykseen ja siihen jäätiin kun takapyörät sutivat liukkaalla jäällä ulkona. Nolo tilanne 4x4 autolle, onneksi ei perässä ole AWD merkkiä. Seuraavassa huollossa sitten totesin että visko ei toimi ja autoa hakiessa kertoivat että ei toimi kun sitä ei edes ole. Samalla tuttu huoltopäällikkö selvitti syyn. Olisi kai tuossa voinut ryhtyä kränäämään mutta en usko että tahallaan kauppa sitä teki. Ja autoon olen tyytyväinen muuten. 10. vuotta menossa kun aikaisemmin autot vaihtuivat 2-3 vuoden välein. Tosin rinnalla on ollut viime vuosia kolme duuniautoa, joihin kilometrit ovat kertyneet. Luistoneston/lukon puutteen huomaa tosiaan vain liikkeelle lähtiessä varomattomalla kaasunkäytöllä. Mutta eipä poikattaislukottomat Escort ja Audikaan juuri sen paremmin lähteneet, niissäkään kun ei luistoestoja ollut.

Tuosta 4-vetonimityksestä. Ostettuani A4 Quattron 90-loppupuolella niin sain kaupan päälle Audia talviajokoulun Tahkolla. Harjoittelussa kun vetäsin hankeen jumiin niin kysäsin työntäjiltä että "sutiiko kaikki pyörät?"."Ei sudi" vastasivat. Paikalla sattui olemaan myös auton myynyt kaveri joten menin hänelle leikkimielellä kuittaamaan ettei tänä nyt olekkaan kuin kaksivetoinen. Kaveri pahastui ja totesi ettei Audi ole mikään traktori tai työkone, poikittaislukot kun tekee autosta kömpelön :)
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
HE1986
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:19 pm
Paikkakunta: Kaarina

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja HE1986 »

Mun "toteamuksessahan" oli kyssäri perässä juuri siksi, ettei kenenkään tarvi ottaa itteensä :lol:
Tuo neliveto/ maasturi-käsite aina kirvoittaa mielipiteitä. On ha[n/r]kinnassa, joten siksikin kirjoittelen.
Monien mielestä auto on maasturi, jos löytyy alennusvaihteet. Kohtuu hyvä. Jotkut vaativat kolmea lukkoa. Tämän voi nykyään korvata elektroniikalla.

Neliveto on vähän mutkikkaampi. Aikanaan itse pidin hyvänä, että ristiriipuntaan jäänti on mahdotonta, sama se, kuinka asia on hoidettu (taas elektroniikka auttaa). Toisaalta ei saisi jäädä toisen akselin takiakaan kiinni (niinkuin sinulle kävi).

Eli keskinäisenä erona on oikeastaan vain alennusvaihteet. Lienee hyvät määritelmät vieläkin? Vai mitä olette mieltä?

Mutta miksi sitten kutsuttaisiin näitä "vetoavustettuja" autoja? Vetää mikä pyörä sattuu? Olisko ?WD
Mika

XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

rebel58 kirjoitti:Sherlockit tehneet vähän työtä ja tulos oli mitä pelkäsin. Tuo FF Daimler ei ole enää ole täällä, ei ainakaan ole rekisteritiedostoissa eikä yli 10 vuoteen ole ollut liikenteessä. Jos vielä on Brothereauksella täältä iso kumarrus. Pelkään että ulkomailta se on haettu pois. Mun sydän itkee verta kun tänne on tuotu Auto kovilla maksuilla ja sitten sy myydään ulkomaille. Tuosta uniikista olisi saanut vaihdos bemariin ja vähän cash. Barrett & Jackson huutokaupassa tuo saatetaan nähdä jos omistaja haluaa tehdä tiliä tai sen on pakko myydä se miten saattaa käydä mun Jaguaarille? Lumppu ei lähde, tai saattaa mennä Viroon mistä siitä otetaan motti ja laatikko. Tilanteeni tosi paha enkä itke Lumpun perään, tai itken kuten tänään. Tänne tuotu harvinaisuuksia mistä maksettu tullit ja verot ja sitten vuoden päästä ne on myyty ulkomaille. Listani on pitkä eikä teitä tavistautot kiinnoista kuin 60 luvun Mark II? Pannaan vähän väpinää. Aston-Martin, toinen tänne samaan aikaan tuoduista Facel Wegoista ja vaikkapa teille wanhoille pieuruille Pierce Arrow? Listaa vois jatkaa mutta se ot. Risto teki kultturiteon kun aikoinaan tuon Daimlerin tänne toi/tuotti asiakkaalle. Ja repelin 10 uutisten loppukevennys. Jos joku tuon tain lukuisista niistä tavis- tai erikoisautoista ulkomailta löytää esim tuon 1 miljuuna taalaa siitä ei mene maksuja täällä koska sillä on (ollut) meidän identiteetti ja verot kertaalleen maksettu. Tavalla tai toisella. Diplomaattiautona, pirssinä, merimiesautona tai tämä alennetuilla veroilla oleva silloin yli 25v uusituonti. Sääli jos on myyty ulkomaille niiden turhien verojenkin kanssa sanoo ex huolitsija autontuoja, ne niistä. Tosi suru jos tuo FF on poistunut kerkuudemmastamme.
:?

Enpä usko, se on todennäköisesti rekkarissa vuoden 1972 Series Daimler Sovereignina, en tiedä onko Suomessa sitten mallinimi kuitenkin XJ, mutta ei ollut virallisesti tehtaalla. Tuo auto on siis valmistenumeroltaan 4.2L LHD Daimler Sovereign.

Suomessa ei koskaan tiedä, mitä ne laittaa, oli mun E-typekin vaikka oli 100% ykkössarjalainen Trafin mukaan "E-type 2+2 Series 2" koska kai aikanaan ei yhtään ykkössarjalaista Suomeen uutena rekisteröity, eikä niinollen ollut maahantuojakaan teettänyt tyyppihyväksyntää. Noihan oli joskus joka maassa ihan oma taiteenlajinsa, mun XJC:n konehuoneessa on Italian vastaava "DGN" numrokilpi, joka oli siellä välttämätön joka katsastuksessa. ANN-1 on uutena ensirekisteröity vasta 23.12.1969 vaikka on siis alkuvuodesta 1968 tehty nk. puolitoistasarjalainen, joka oli tehtaalta mennyt ensin Saksan maahantuojalle Peter Lindnerille.

Auton rek. tunnus on "FFA-427" ja mä ensin ajattelin hölmösti että se on "tilattu" viitaten tuohon FF:ään ja Automaattiin ja sitten kuutiotuumiin, muttei näin taida olla, vaan se on eräänlainen hauska sattuma, että FF on saanut FF-alkuisen kilven.
Ainakin Wikipedian mukaan FF:issä oli 383 kuutiotuumaa eli n. 6.3L ja Interceptoreita tehtiin myös isommalla, laatikko on TorqueFlite A727 ja ainakin yksi proto-FF tuolla 426 kuutiotuumaisella ja "muutamia" Chryslerin 440-kuutiotuumaisella, eli 7.2L, joka tässä Daimlerissakin käsittääkseni on, keinuvipukopatkin on Jensenin logoilla varustetut:

"An "SP FF" version is rumoured to have been made at some point in the production run.[citation needed] This version was equipped with a 7.2 litre (440 cubic inch) engine with a "Six Pack" induction system (three 2-barrel carburettors) as well as four-wheel drive. Less than ten are assumed to have been built."

-Jakuvaari

JK. Nin lukoista vielä, juu, kaipa 100% lukko esim. etu ja taka-akselin välillä on epämukava normaalikäytössä, mutta noi Jensenin kitkalukot, ihan kuin perinteinen kitkalukkoperäkin ovat kyllä varsin asiallisia, eipä jää yhden pyörän sutimisesta meno kiinni!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja Major »

HE1986 kirjoitti:Mun "toteamuksessahan" oli kyssäri perässä juuri siksi, ettei kenenkään tarvi ottaa itteensä :lol:
Tuo neliveto/ maasturi-käsite aina kirvoittaa mielipiteitä. On ha[n/r]kinnassa, joten siksikin kirjoittelen.
Monien mielestä auto on maasturi, jos löytyy alennusvaihteet. Kohtuu hyvä. Jotkut vaativat kolmea lukkoa. Tämän voi nykyään korvata elektroniikalla.

Neliveto on vähän mutkikkaampi. Aikanaan itse pidin hyvänä, että ristiriipuntaan jäänti on mahdotonta, sama se, kuinka asia on hoidettu (taas elektroniikka auttaa). Toisaalta ei saisi jäädä toisen akselin takiakaan kiinni (niinkuin sinulle kävi).

Eli keskinäisenä erona on oikeastaan vain alennusvaihteet. Lienee hyvät määritelmät vieläkin? Vai mitä olette mieltä?

Mutta miksi sitten kutsuttaisiin näitä "vetoavustettuja" autoja? Vetää mikä pyörä sattuu? Olisko ?WD
4-veto on 4-veto jos jokaiselle pyörälle on akseli joka tuo voimaa. Se miten voiman voi käyttää hyväksi riippuu taas lukituksista. Mikään elektroniikkaihme ei voita kunnon 100% mekaanisia lukkoja kun puhutaan etenemiskyvystä maastossa. Luistonestoilla tulee kyllä toimeen kun ajourilla pysyy eikä yritä liian pehmeästä tai jyrkästä paikasta ajaa. Maastossa monesti tärkeämpää on alustan toimivuus eli joustovarat joilla rengas pysyy maassa ja vie autoa eteenpäin. Luistonesto auttaa pahassa paikassa mutta sillä ei saa kontrolloitua renkaiden pyörimistä. Sillä jos luistonestoa tarvitaan, niin silloin on jo menettänyt kitkan kun rengas sutii. Ja monesti kun sutivaa pyörää jarrutetaan, niin pitävä pyörä saa liikaa voimaa ja alkaa sutimaan. Siinä sitten vuoretellen suditellaan saman akselin pyöriä. Mutta käyttötarve ratkaisee. Eli jos oikeasti harrastaa offroadia niin lukot on "pakolliset". Vaan jos autolla menee metsäteitä ja polkuja niin ilmankin pärjää. Ja offroad kuskeja lukotkaan eivät pelasta kun pitää aina kokeilla josko tuostakin pääsisi, onneksi vinssi pelastaa :)
Mutta jos puhutaan arkipäiväisestä ajamisesta niin 4-vedolla haen parempaa liikkeellelähtökykyä ja ajonvakautta. Tosin ero vajaavetoisiin on elektroniikan myötä supistunut näinä parinakymmenenä vuotena jolla olen 4-vetoisilla ajanut. Nykyisinhän valinnan varaa on 4-vetojärjestelmissä vaikka kuinka paljon vaan kaikki ne perustuu elektroniikkaan jollain tavoin. BMW:n X-drive varmaankin olisi valintani jos pelkästään 4-vetoon perustaisi ratkaisun. Vaan nykyään iän myötä kun arvostan mukavuutta enemmän kuin urheilullisia ajo-ominaisuuksia, niin ehkäpä Evoque olisi seuraava hankinta. Tai miksei Volvon V60 Plug-In 4-veto hybridi.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Hommatkaa UAZ capriolee niin pääsee etenemään...vahva off topikki mutta aivan mahtava peli maastossa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja Major »

Näillä 4-vedoilla pärjäsi tilanteessa kuin tilanteessa. Deffari on vaihtunut Freelanderiin jolla joutuu jäämään 20m päähän vakio leiripaikalta :(
Liitteet
4vedot.jpg
4vedot.jpg (99.19 KiB) Katsottu 14887 kertaa
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
HE1986
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:19 pm
Paikkakunta: Kaarina

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja HE1986 »

Freelanderista ainakin ennen puuttui juuri alennusvaihteet ja esim. työkaveri ei päässyt Ngorogoron kraaterista ylös ilman apua. Viskolukko tai sen tapainen kyllä näkyi mahan alla. Se oli huono auto muutenkin niihin oloihin.
Defender taas menee eikä meinaa. Isohan se on, mutta mahtui mukavasti savannille puitten väliin ja pienemmät sai jopa kaadettua. Ja olikos siinä keskitasauspyörästön lukko vivulla hytissä?
UAZ:han on mitä suurimmassa määrin "on-topic", joka on neliveto. Vai onko tässä rajoitettu keskustelu vain Jaguar-merkkiin? Ei ainakaan muuallakaan tunnu ihan siltä.

On itse herännyt 4x4 taas kiinnostamaan ehkä vanhojen muistoksi ja on aikeissa etsiä lähistöltä samanhenkisiä ja alkaa myllertämään. Volvon TGB11 ehkä olis sopiva perheauto siihen.
Mutta neliveto on hakusessa muutenkin, kun mäessä asuu....
Mika

XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Omia mielipiteitani eli kaukana faktoista:

1) Avonaisilla tasauspyorastoilla varustetut AWD:t toimivat normaaleissa maantieolosuhteissa todella hyvin ja lahtevat liikeellekin paljon paremmin kuin FWD/RWD laitteet vaikka niissa olisi lukkojakin. Varsinkin nama uudemmat joissa elektroniikka on yhdistettyna AWD:hen.

Omasta nakokulmastani "100% Kempin lukko jokaiseen tasauspyorastoon" -haaveet kuullostavat enemman off-road miesten saunajutuilta kuin normaaliin liikenteeseen tarkoitetun laitteen varustukselta.

Kaikki kunnia ranneja koluaville off-roadereille (on muuten vaikea laji!) mutta se on eri asia kuin normaali auton kaytto vaikka mokki olisikin soratien paassa.

2) Tuo FF Jagge on muuten todella hieno! Uskomatonta etta Suomessa on ainakin kaynyt moinen ihme rekisterissa. Opiskeluaikana tuli vietettya aikaa myoskin hieman vaihdossa ja paikallisella proffalla oli Jensen Interceptor. Jolla ajoi kerran kesassa ja muun ajan vekotin olikin nelipistenosturin paalla. Mutta hieno silloin kun suostui liikkumaan.
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

rebel58 kirjoitti:Sherlockit tehneet vähän työtä ja tulos oli mitä pelkäsin. Tuo FF Daimler ei ole enää ole täällä, ei ainakaan ole rekisteritiedostoissa eikä yli 10 vuoteen ole ollut liikenteessä. Jos vielä on Brothereauksella täältä iso kumarrus. Pelkään että ulkomailta se on haettu pois. Mun sydän itkee verta kun tänne on tuotu Auto kovilla maksuilla ja sitten sy myydään ulkomaille. Tuosta uniikista olisi saanut vaihdos bemariin ja vähän cash. Barrett & Jackson huutokaupassa tuo saatetaan nähdä jos omistaja haluaa tehdä tiliä tai sen on pakko myydä se miten saattaa käydä mun Jaguaarille? Lumppu ei lähde, tai saattaa mennä Viroon mistä siitä otetaan motti ja laatikko. Tilanteeni tosi paha enkä itke Lumpun perään, tai itken kuten tänään. Tänne tuotu harvinaisuuksia mistä maksettu tullit ja verot ja sitten vuoden päästä ne on myyty ulkomaille. Listani on pitkä eikä teitä tavistautot kiinnoista kuin 60 luvun Mark II? Pannaan vähän väpinää. Aston-Martin, toinen tänne samaan aikaan tuoduista Facel Wegoista ja vaikkapa teille wanhoille pieuruille Pierce Arrow? Listaa vois jatkaa mutta se ot. Risto teki kultturiteon kun aikoinaan tuon Daimlerin tänne toi/tuotti asiakkaalle. Ja repelin 10 uutisten loppukevennys. Jos joku tuon tain lukuisista niistä tavis- tai erikoisautoista ulkomailta löytää esim tuon 1 miljuuna taalaa siitä ei mene maksuja täällä koska sillä on (ollut) meidän identiteetti ja verot kertaalleen maksettu. Tavalla tai toisella. Diplomaattiautona, pirssinä, merimiesautona tai tämä alennetuilla veroilla oleva silloin yli 25v uusituonti. Sääli jos on myyty ulkomaille niiden turhien verojenkin kanssa sanoo ex huolitsija autontuoja, ne niistä. Tosi suru jos tuo FF on poistunut kerkuudemmastamme.
Rebel: Jos tarkoitat tuolla Facel Vegalla sitä tummanpunaista 1962 Facel II:sta niin myönnän olevani syyllinen sen myyntiin Vermontiin. Olisipa sillon vajaa 21v sitten ollut rahaa pitää se itsellä. Ei tarvisi kauheasti muita autoja. Kaiholla katselen kuvia kun ostajan kanssa seurattiin sen konttiinlaittoa Jätkäsaaressa. Auto ostettiin uutena Seagramin viskitehtailijaperheeseen ja 1988 sillä oli ajettu about 18-19K mailia ja päätyi merkin speciaaliputiikkiin Kaliforniaan, josta se kevyen entisöinnin jälkeen ostettiin klassikkoautoliikkeeseen Suomeen. Hintalapussa luki muistaakseni n. 420 000mk . Tuli lama, firma ajautui konkkaan ja upea klassikko jäi pölyyntymään. Meni kyllä hyvää kotiin harrastajalle toisen kakkosen seuraksi. Niitähän on tehty vain 182kpl ( toinen tieto 180kpl )ja nykyään hinnat kohdillaan. Näyttää uineen viime vuosina toinen yksilö maahamme Triangelin Paunosell

Wikipediassa lista Facel II:n omistajista - melkoisia aikansa nimiä Pablo Picassosta alkaen: http://en.wikipedia.org/wiki/Facel_Vega_Facel_II

Laitan muutaman kuvan tänne kunhan saan ensin skannattua noita vanhoja paperikuvia.
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

^Sinäkö se olit? Totta helvetissä muista ja näin sinutkin. Onko noita tullut kolmas tänne? Silloin kuin autosi siistinä maahaan niin samoihin aikoihin toinenkin projektikuntoinen. Suomen sijoitusautolle taisi Ristolle mennä? Ruosteettomalta se näytti, muuten aika huonon näköinen. No saat synninpäästön kun täällä ei edes saanut markkoina sitä mitä jenkit maksoi taaloina priimasta autosta. Mielestäni väärin ostaa kallis käytetty auto ja maksaa siitä tullit ja vain 30% autovero mikä oli paljon kalliille autolle eikä rahoja saanut takasin kun auto lähti maasta. Olen itse huolitsija syyllistynyt samaan mutta asiakas ei niistä halununnut puhuttavan. Eikös Faceleita tehty 180 kovakattoista ja 2 avoa? Se projekti oli pitkään vapaavarastossa, mistä sen olisi vain satamamaksut maksamalla. Näin tehtiin muutamalle autolle. Esim alkusarjan ots E-typelle. Sun Facel oli tullattu ja (mr?)katsastettu. Paljon tuli maileja sun ajossa? Nyt jos saisit lotossa 7 ja lisänumerot oikein voisit hakea sen takaisin kotiin koska sillä on ollut suomalainen identiteetti. Konttorilta kilvet, ei muuta. Olen ylpeä kun olen ollut muutamaa autoa tänne takas tuomassa. Puhutaan noista kun kisoissa nähdään missä mulla on 100% kemppilukko. Ei mikään katuperä. Kesällä ok vaikka kurveissa rutisee. Täysin kaasulla ohjattavissa ja kääntyy kaasulla paikoillaan. Ei tarvii edes ajaa kadunpäähän kääntöympyrään mitkä nekin nykyään niin pieniä ettei edes pikku ooppeli käänny niissä vekslaamatta eestaas. Talvella kemppi täysin järjetön. Liukkaalla kehä ykkösellä kaistanvaihdot ok ja esin kehältä tuusulantien rampissa mitkä suomalaiseen tyyliin tiukkee loppua kohden olen käynyt ajelemassa huvikseen parin sentin päistä molemmin puolin kaiteita. Kaasulla varovasti menee siististi, mutta ei järkeä. Lumessa hankala kun ahtaissa kulmissa joutuu polkee vähän enemmän kaasua. Nyt sillä ei ajeta. Tuo jää kisaperäksi ja kadulla ajetaan normilukollisella perällä niin voi kuka tahansa ajaa eikä tule yllätyksiä. Tossa olkkarin nurkassa on periä. Vain 19cm leveä 19 rihlaisille käy. Ei tunnu löytyvän ja vihjeitä pelkästä lukosta otetaan vastaan. Kemppi tehtiin viimekesänä kun lokkoa ei löytynyt ja lukottomat oli romuna. Ja sitten repelin päivän tyhmin. Mitä tarkoittaa 4X4? Eikö se ole 16?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Noi valmistusmäärät vaihteli eri tietolähteissä. Jossain oli 182 tuotantoautoa + 1 proto. Avoja ei kakkosesta tehty vaan avo oli sitten tämä mopokoneinen Facellia F2. Vanhempia Vegoja on täällä nähty ,HK500 ja neliovinen Exellence ,mutta olihan tuo kakkonen se halutuin. Sikatyyris oli uutena. Maksoi muistaakseni parin senaikuisen rollsin verran. Manuaalina Chryslerin 383:lla ja kahdella nelikurkkuisella 390hp oli aikansa nopein nelipaikkainen. Tämä ulosliputtamani oli jenkkityyliin tomaatti ja 355hp yhdellä nelikurkkuisella. Kaivoin kuvat esiin ja vieläkin sydäntä riipaisi.....olispa se tallissa. Laitan muutaman kuvan tiistaina kun saan väriskannattua. Sarjanumero oli muistaakseni 113 - senkin aion vielä tsekata papereista kunhan löydän mapin. MR-rekkarissa oli. Kuvia siitä oli yhdessä -88 Super Carissa. Kaikki oli kunnossa. Ainoa, mitä puuttui oli varapyörä. Facel Vegat nousseet arvostuksessa huimasti parinkymmen vuoden takaisiin.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja Kopi »

XJR-99 kirjoitti: Manuaalina Chryslerin 383:lla ja kahdella nelikurkkuisella 390hp oli aikansa nopein nelipaikkainen.
Niin, 2.5 litraa pienemmällä koneella 5-paikkainen 4-ovinen Jaguar Mk2 jäi Facelin huipuista 10mph :) (125/135mph)
Nättejä Facelit on, Techno Classica Essenissä 2008 oli useitakin eri malleja, taisi olla II:nkin.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Kopi kirjoitti:
XJR-99 kirjoitti: Manuaalina Chryslerin 383:lla ja kahdella nelikurkkuisella 390hp oli aikansa nopein nelipaikkainen.
Niin, 2.5 litraa pienemmällä koneella 5-paikkainen 4-ovinen Jaguar Mk2 jäi Facelin huipuista 10mph :) (125/135mph)
Nättejä Facelit on, Techno Classica Essenissä 2008 oli useitakin eri malleja, taisi olla II:nkin.
Köpi
Vertasit automaattivaihteiseen 355hp versioon. Muistan sille testatun/luvatun 235km/h ( 146mph ). Manuaalina: " With a French Pont-a-Mousson four-speed manual gearbox the full-four-seater 6.3 litre Facel ll could attain over 150 mph (247 km/h) " 247km/h ~153.5mph
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Noita motteja ei voi vertailla MoParin tuotantomotteihin. Esim 440 tuli vasta 1966 ja silloinnoin tehot nousin 395 heppaan, mutta niitä ei juuri näkynyt. Some? Mutta ei meidän uniikissa. Siinä olisi pitkä ilmanputsari kahdella tai kolmella siipimutterilla kiinni ja se ei olisi pyöreä niin kuin ykdellä 4 barrel kaasuttimella mitä tuossa kuvassa on ilman smogeja. Jenkeissä oli uudet lait ja ne tiukkeni vuosi vuodelta. 73 ei korkeapuristeista 440 wedgeä saanut ankkalinnassa autoon. Mutta sai veneeseen 2X4 matalla imusarjalla. Marinet ja crossramit oli erikseen ja tehdasautot ei saanut ilman takuuta. Täm lievää ooteeta, mtta tästä pästään asiaan eli Jaguar neliveto..
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja HEF »

Vielä sen verran lisää OT:ta, että se toinen Faceli joka tuli Sijoitusautoon hommattiin alunperin varaosiksi, mutta on ilmeisesti tulollaan ihan oikeasti autoksi joskus tulevaisuudessa.
Tiedän kun sen itse tilasin.

Muuten taisivat olla ajoltaan aika hengenvaarallisia nuo isokoneiset Facelit :shock:
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

HEF kirjoitti:Vielä sen verran lisää OT:ta, että se toinen Faceli joka tuli Sijoitusautoon hommattiin alunperin varaosiksi, mutta on ilmeisesti tulollaan ihan oikeasti autoksi joskus tulevaisuudessa.
Tiedän kun sen itse tilasin.

Muuten taisivat olla ajoltaan aika hengenvaarallisia nuo isokoneiset Facelit :shock:
Tässähän loksahtelee palaset kumman helposti kohdilleen :) Minkä mallinen oli se tilaamasi yksilö? Tuliko myös samalta Kalifornian pajalta? Eräs muistaa nähneensä Jyväskylän tullihäkissä ison Facelin 90-alkupuolella. Myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa.

Täältä kaikki oleellinen tieto kakkosesta sarjanumeroineen.
http://www.finecars.cc/en/editorial/art ... index.html . B-sarjan manuaalivaihteisissä yksilöissä oli 400-heppainen 413cid Max Wedge . Täytyy kaivaa tosiaan paperit esiin ja katsoa se serial number kun muisti meinää pätkiä jo.
Viimeksi muokannut XJR-99, Su Helmi 03, 2013 4:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja HEF »

Auto tuli Hyman Ltd:tä St.Louis:ta. Se hommattiin Forströmmin toimesta erääseen toiseen Faceliin varaosa-autoksi, joka oli puutteellinen. Nyt en jaksa muistaa mallia, mutta kysäseppä Sinkkoselta Trianglesta. Hän tietää asiasta enemmän.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

No on OT, kun ovat vain takavetoisia, mutta sisi Craisun koneilla nämäkin, piti nyt itseäni hieman sivistää:

HK 500: http://www.classicdriver.com/uk/find/41 ... ID=1868273
Hieman alle €70k esim. Brummenissa, ei paha.

Facel II: http://www.classicdriver.com/uk/find/41 ... ID=1868216

"Facellia" on siis nimeltään se hieman hyljeksitty, mutta hieno pikkukoneinen malli:
http://www.classicdriver.com/uk/find/41 ... ID=1863055
1600cc rivinelonen.

Noita on projekteiksi pikkurahalla... ;) (ja avona myös!)
http://www.classicdriver.com/uk/find/41 ... ID=1864913

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja juge »

HEF kirjoitti:Tarkoitettiinko tuossa nyt todellista driftaamista vai tätä nykyjään muodissa olevaa kuminpolttoa?

En tunne Jaggen nelivetoa sen paremmin, mutta olen ajellut jonkin verran Audi farmarilla ja
mun täytyy kyllä todeta, että jos auto voi kulkea kuin raiteilla, niin tuo farkku teki sen.
X-Type farkulla ajoin yli 100tkm vajaan neljän vuoden aikana. Etuvetoversio 2L dsl manuaalilaatikolla. Ajettavuudeltaan aivan mainio. Ei tarvinnu murehtia mikä keli oli kun ajamaan lähti, meni aina kuin juna kiskoilla, ei minkäänlaista vikurointia tms liukkaillakaan. Siis aivan mahtava ajettavuus.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Perkele! Olen tämän F Ferguson Daimdler Auton tiitoimoilta kanssa puhunnut yli kymmenen henkilön kanssa, mutta en itse Ilkan. Kyseessä one of the kiend uniikki. Ja nyt piireissä siitä on gurujen kanssa puhuttu ja tietävät pilkulleen mistä moottorista on kyse. Tuollaista ei saanut ankkalinnassa kuin vain 285hp versiona, mutta ennen sitä Jensen osti motteja kuin esim sen yhden 425hp 426 Hemin mihin tehtas ei antanut takuva ja ostaessasi sen allekirjoitit luopuvasi tehdastakuusta. Entä tämä proto? Tehtiin vain yksi ja romuttettiin niin kuin monet muut protot? HEF olisi kiva jutella sun kanssa Faceleista ja Ferraista mitä täällä on ollut ja vieläkin on, vaikka Tour De Francesta, käykö? Ja Perkele! Ne ei ole keinuvipukannet VAAN VENTTIILIKOPPIENKANNET ELI VALVE COVERS! Tarkoitatko Camshaft Covers? Sama asia. Hyvähän sieltä on huudella ylänokkakoneilla. Mitkä ei kierrä yli 8t..
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Ai? Craisulla olikin siis OHV-V8?

Aina oppii jotain uutta. Moni niin hehkuttaa työntötankokoneita, ja kai ainakin iso osa SBC ja Fordin koneista onkin työntötanko-mallia. Mites GT40 ja Viper?

No on mullakin sekä työntötanko-Jaguar ja nelinokkainen V8. :P

(Rollsin V8 on työntötankokone, aika hieno sellainen, hydrauliset nostimet jne. mutta kuitenkin)

Mutta Jaguariin takaisin, vikat työntötanko-Jagget valmistui 1951, ekat DOHC XK:t 1949 ja eka Saloon jossa oli tuo legendaarinen XK-kone oli MK VII. Vikat oli XJ6 Series 3 vuonna 1987 ja Daimler DS420 Limousine vuonna 1992.

Triviavinkkinä tuleviin Jaguar-visoihin: SS90 ja moni SS1 ja SS2 oli toki sivuventtiilikoneilla, mutta 1936 tehtiin myös SS1 Open Toureria OHV-koneella ja uudemmalla alustalla, ja on olemassa myös sikaharvinainen sivuventtiili-Jaguar! Ekat 1 1/2 Litre SS Jaguar Saloonit 1936-1937 tehtiin sivuventtiilirivinelosella kunnes myös rivinelonen sai uuden kannen, jota sitten tehtiinkin pikku muutoksin vuoteen 1949 asti. Sitten taisikin mennä yli 50 vuotta ennenkuin seuraavan kerran oli pyttyjä vähemmän kuin kuusi! :o

En ole koskaan nähnyt sellaista, enpä ole tainnut nähdä edes kuvaa, mutta kone on siis kai ihan sama kuin 10HP tai 14HP Standard Tenissä. Yksi SS:n rivinelosen lohko mulla on, en tiedä miksi, mutta on kuiteskin... :lol:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin