205/55 R16 vs 225/45 R17?
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
205/55 R16 vs 225/45 R17?
Vaihdoin viimeinkin uudet 225/45 R17 kesärenkaat (Nokian Hakka V) alle, ja ajotuntuma muuttui rajusti verrattuna vanhoihin 205/55 R16 kesärenkaisiin (Michelin Primacy HP). Hitaassa vauhdissa ohjaus vetelee vasemmalle tai oikealle, yli 40-50 vauhdissa ei vetele mutta keskittää paljon voimakkaammin kuin ennen. Ei kuitenkaan ravista missään vauhdissa, tasapainotuksen pitäisi olla ok ja rengaspaineet tarkistin heti vaihdon jälkeen. Renkaisiin oli merkitty isot nuolet molempiin suuntiin, joten oletin ettei pyörimissuunnalla ole väliä.
Ovatko nuo leveämmän ja matalaprofiilisemman renkaan "ominaispiirteitä"?
Ovatko nuo leveämmän ja matalaprofiilisemman renkaan "ominaispiirteitä"?
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Tervehdys !
225/50/16 VS 245/35/18 eli tänään ajoin ensi kerran taas tavirenkaiden jälkeen kesägummeilla ja sama ilmiöhän sieltä tupsahti esin eli voi vattu näitä suomen teitä ja uria kun oli näihin kapeampiin talvirenkaisiin nähden melkoisen vetelevää urissa meno. Eli voisin vastata tähän että on silä merkitystä ja aika pitkälti renkaan leveydestä kiinni kuinka nyhtää urissa. Itse pyrin ajolinjan valinnalla lievittämään tuota eli ajan urien välissä.
225/50/16 VS 245/35/18 eli tänään ajoin ensi kerran taas tavirenkaiden jälkeen kesägummeilla ja sama ilmiöhän sieltä tupsahti esin eli voi vattu näitä suomen teitä ja uria kun oli näihin kapeampiin talvirenkaisiin nähden melkoisen vetelevää urissa meno. Eli voisin vastata tähän että on silä merkitystä ja aika pitkälti renkaan leveydestä kiinni kuinka nyhtää urissa. Itse pyrin ajolinjan valinnalla lievittämään tuota eli ajan urien välissä.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Mulla w212 mersussa kesä kumina 245-45/17, vetelee hiljaisessa nopeudessa,kovat ja epämukavat.No joo motarilla menettelee, mutta sielläkään ei joka päivä ajeta. Oikeasti talvirengas 205-55/16 on paljon mielyttävämpi ajaa ja ohjata. En käsitä noita isoja ja leveitä renkaita. No ne tuli avangarde paketissa ensiomistajalle ja nyt minä ajan ne loppuun ja seuraavat on varmasti kapeammat.
Muistaako joku kun 99 Saabin 15" rengasta pidettiin suurena!
Muistaako joku kun 99 Saabin 15" rengasta pidettiin suurena!
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Hmm.. eikö olisi helpompi (ja halvempi) kun ei aina valitse leveintä ja matalinta vaihtoehtoa kun suomen tiet tuntee..?kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !
225/50/16 VS 245/35/18 eli tänään ajoin ensi kerran taas tavirenkaiden jälkeen kesägummeilla ja sama ilmiöhän sieltä tupsahti esin eli voi vattu näitä suomen teitä ja uria kun oli näihin kapeampiin talvirenkaisiin nähden melkoisen vetelevää urissa meno. Eli voisin vastata tähän että on silä merkitystä ja aika pitkälti renkaan leveydestä kiinni kuinka nyhtää urissa. Itse pyrin ajolinjan valinnalla lievittämään tuota eli ajan urien välissä.
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Eli kannattaa luottaa siihen, että insinööri on suunnitellut autoon optimaalisen rengaskoon auton ajotuntumaan ja mukavuuteen nähden.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Tervehdys !
Ei kyse nyt ole siitä, että olisi parempi olla esim 195/60/16 kun kyse on ajoittaisesta teiden paskuudesta. Itse pidän vaikka noista 245/35/18 renkaistani (ei muuten ole leveimmät mitkä mahtuu) ja juuri siksi olenkin ne ostanut katsomatta nyt juurikaan suosituskokoja. Kyllä itse pidän enemmän leveämmistä kumeista kuin kapeista jo pelkän ajotuntuman takia jonka ne autooni antavat.
Toimivat todella hyvin suurimman osan tiestöstä mitä käytän ja juuri tällä autolla, mutta onhan se todella ärsyttävää kun joillain teillä nuo urat ovat selaisia että melkein voi ajaa raiteilla ohjaamatta tai sitten vetelee. Kuten mainittu niin ajolinjalla voi jo vaikuttaa paljon.
Jokainen valitsee omat kumit omien tarpeidensa mukaan, mutta nyt tässä ketjussa alittaja ei kysynytkään sitä mitä mieltä on käyttää tiettyjä rengas profiileita varsinaisesti.
Ei kyse nyt ole siitä, että olisi parempi olla esim 195/60/16 kun kyse on ajoittaisesta teiden paskuudesta. Itse pidän vaikka noista 245/35/18 renkaistani (ei muuten ole leveimmät mitkä mahtuu) ja juuri siksi olenkin ne ostanut katsomatta nyt juurikaan suosituskokoja. Kyllä itse pidän enemmän leveämmistä kumeista kuin kapeista jo pelkän ajotuntuman takia jonka ne autooni antavat.
Toimivat todella hyvin suurimman osan tiestöstä mitä käytän ja juuri tällä autolla, mutta onhan se todella ärsyttävää kun joillain teillä nuo urat ovat selaisia että melkein voi ajaa raiteilla ohjaamatta tai sitten vetelee. Kuten mainittu niin ajolinjalla voi jo vaikuttaa paljon.
Jokainen valitsee omat kumit omien tarpeidensa mukaan, mutta nyt tässä ketjussa alittaja ei kysynytkään sitä mitä mieltä on käyttää tiettyjä rengas profiileita varsinaisesti.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ma Huhti 22, 2013 9:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Kiitos vastauksista!
Ja joo, en aavistanut että noin pienellä erolla renkaan leveydessä ja profiilissa olisi noin huomattava vaikutus. Olin neljää vannetta vailla, X-Typen 17" Bermudat miellyttivät silmää ja renkaat tulivat mukana. No, eiköhän kaikkeen totu. Ajotuntuma on kieltämättä vähän skarpimpi.
Ja joo, en aavistanut että noin pienellä erolla renkaan leveydessä ja profiilissa olisi noin huomattava vaikutus. Olin neljää vannetta vailla, X-Typen 17" Bermudat miellyttivät silmää ja renkaat tulivat mukana. No, eiköhän kaikkeen totu. Ajotuntuma on kieltämättä vähän skarpimpi.
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Mutta koska Suomen tiestö on pääosin erittäin huonoa,olen ainakin omalla kohdalla pyrkinyt panostamaan mukavuuteen,ehkä siinä on myös iän mukanaan tuomaa piittaamattomuutta auton ulkonäkö asioihin.
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Sama täällä, pienempi rengaskoko säästää muuten myös auton niveliä, tehostinta jne.. aika paljon. Mutta kuten todettu, jokainen ajaa millä haluaa, ja on sitten valmis pieniin myönnytyksiin ajomukavuudessa.
Näin on,tuosta rengaskoosta poikkeaminen onkin sitten kompromissien tekoa.romunummi kirjoitti:Eli kannattaa luottaa siihen, että insinööri on suunnitellut autoon optimaalisen rengaskoon auton ajotuntumaan ja mukavuuteen nähden.
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Enpä malta olla lisäämättä aiemman luettelon perään vielä leveämpien kumien tuomaa kulutuslisää.
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen: myös renkaan profiili ja muutkin ominaisuudet vaikuttavat paljon urissa vetelyyn. Merkitystä on etenkin sillä onko rengas pyöreäolkainen - ne tuppaavat käyttäytymään pehmeämmin kuin hyvin teräväolkaiset renkaat.
O
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen: myös renkaan profiili ja muutkin ominaisuudet vaikuttavat paljon urissa vetelyyn. Merkitystä on etenkin sillä onko rengas pyöreäolkainen - ne tuppaavat käyttäytymään pehmeämmin kuin hyvin teräväolkaiset renkaat.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Ja kun yleensä se 225/45 tungetaan alkuperäiselle 7" leveälle vanteelle niin vain pahentaa tilannetta varsinkin teräväolkaisella renkaalla. 7" vanteelle en matalalla profiililla yli 205mm leveätä rengasta vääntäisi.
Se tiehen ottava pintaala 225 vs 205 samalla vanteella ei muuten juurikaan kasva, joten tuskinpa kulutuksessa juurikaan mitattavaa eroa saa ja jos niin todennäköisesti johtuu aavistuksen muuttuvasta kokonaishalkaisijasta ja sitä kautta mittarivirheestä.
Isukin XJR:ään hommasin kesäpyöriksi 8,5"x18" ja 9,5"x18 vanteille 255/40 ja 265/40 renkailla ja kumma kun urissa vetely väheni verrattuna orkkisvanteilla olleisiin 245/45r18 kitkarenkaisiin.
Omaan hirvitykseen ostin uudet 225/70R15 valkosivut, jotka tungen vastoin kaikkia taiteen sääntöjä 6" leveälle orkkisvanteelle
Se tiehen ottava pintaala 225 vs 205 samalla vanteella ei muuten juurikaan kasva, joten tuskinpa kulutuksessa juurikaan mitattavaa eroa saa ja jos niin todennäköisesti johtuu aavistuksen muuttuvasta kokonaishalkaisijasta ja sitä kautta mittarivirheestä.
Isukin XJR:ään hommasin kesäpyöriksi 8,5"x18" ja 9,5"x18 vanteille 255/40 ja 265/40 renkailla ja kumma kun urissa vetely väheni verrattuna orkkisvanteilla olleisiin 245/45r18 kitkarenkaisiin.
Omaan hirvitykseen ostin uudet 225/70R15 valkosivut, jotka tungen vastoin kaikkia taiteen sääntöjä 6" leveälle orkkisvanteelle
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Lisäksi pyöränkulmilla on suhteellisen iso merkitys ajokäyttäytymiseen
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Omani 255/35/18 kasituumaisilla orkkisvanteilla melkoiset uraohjukset. Samanlevyiset katusliksit väännettiin pyörimään 7" vanteille. Mitäs lähettivät tuumaa liian kapeat vanteet briteistä. Joskin rengasvalmistajan mukaan nuo seiskatuumaiset vielä hyväksytyt ko. renkaille.
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Musta X-type muuttuu vähän kuvatunkaltaiseksi kesärenkailla kun itsellä on vastaavat koot kesä ja talvi. Kesäksi mulla on Nokia ZG2:set jotka on nyt kolme kertaa tasapainoitettu viimeisen kerran kun ne oli noksulla tarkistettavana jossa totesivat vannepaketin ehjäksi ja tasapainoituksen olleen edelleenkin reisillä. Nyt on dokumentitkin tasapainoituksesta ja kyllä siellä selkeä muutos on, hieman tuntui edelleen vetelevän urissa pienessä vauhdissa mutta rengaspaineissa oli kesärenkaiden allelaiton jälkeen puolen baarin ero edessä ja tällä oli varmaan tosi suuri vaikutus tuohon hieman outoon tuntumaan. Näissä oli oikeastaan se keskeinen ongelma holtiton tärinä ennenkun saivat puntitettua oikein! Huomattavasti mukavammat ja hiljaisemmat+kissamaisemmat oli nuo 16 tuumaiset talvirenkaat ajella kylläkin. Meidän pitäis melkein Aonsaithya treffata ja ajaa autot ristiin, kenties sillä selviäisi onko rengaskoon ominaispiirteitä vai ei? Tosin omasi on nelivedolla ja bensakoneella joka tuo tietty omat juttunsa tuohon käyttäytymiseen.
Hyväthän nämä on kunnon teillä ajella mutta mistäs tästä paremminvointivaltiosta sellaisia löydät
Hyväthän nämä on kunnon teillä ajella mutta mistäs tästä paremminvointivaltiosta sellaisia löydät
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
En tunne aloittajan rengasta ns. takapuolituntumalta mutta tassa ketjussa onkin perussaannot jo kerrattu hyvin:
1) Suomen tiet ovat paitsi kuoppaisia niin myos uraisia, varsinkin talven jaljilta.
2) Leveammat renkaat ovat uraherkempia.
3) Samanlevyisetkin renkaat voivat olla selkeasti uraherkempia jos niissa jaykemmat sivut ja/tai teravammat olat.
4) Renkaan sivun jaykkyys on yleensa profiilin ja nopeusluokituksen funktio. Run Flatit sitten viela erikseen.
5) Jos renkaan halkaisija/leveys/offset muuttuu huomattavasti niin alustageometriakin muuttuu. Jotkut autot herkkia talle. (e.g. E30/E21 BMW:t aariesimerkkina.)
6) Autot ovat paasaantoisesti suunniteltu isoille markkinoille joissa tiet voivat olla kuoppaisia mutta urat siina maarin mita niita loytyy Suomesta ovat todellakin erikoisuus eli alustan suunnittelijat eivat ota huomioon paremminvointivaltion olosuhteita.
7) Jos saadat alustaa enemman (auraus/haritus - camber) niin tarkempi ohjaustuntuma saa auton kuin auton "uraherkaksi" ihan tasaisellakin asvaltilla.
8. En usko etta Jagge on herkka jousittamattoman massan suhteen mutta varsinkin tarvikevanteista loytyy todella painavia. Paasaantoisesti kun halkaisija kasvaa niin painokin nousee. Ja osa renkaista on muuten painavia. e.g. Michelin PS2 joka nyt sitten on jo korvattukin PSS:lla.
Itse olen ratkaisut ongelman asumalla Suomen ulkopuolella ja hankkimalla eri autot eri kayttoon. Suomessa todennakoisesti laittaisin Jaguariin niin pienet vanteet ja niin korkeat renkaat kuin auton alle vain saa. Possuihin ja muihin leluihin sitten Michelinin PSS 35-profiililla kadulle ja Toyo R888:t tai Michelinin Sport Cupit sitten ratapaivia varten.
1) Suomen tiet ovat paitsi kuoppaisia niin myos uraisia, varsinkin talven jaljilta.
2) Leveammat renkaat ovat uraherkempia.
3) Samanlevyisetkin renkaat voivat olla selkeasti uraherkempia jos niissa jaykemmat sivut ja/tai teravammat olat.
4) Renkaan sivun jaykkyys on yleensa profiilin ja nopeusluokituksen funktio. Run Flatit sitten viela erikseen.
5) Jos renkaan halkaisija/leveys/offset muuttuu huomattavasti niin alustageometriakin muuttuu. Jotkut autot herkkia talle. (e.g. E30/E21 BMW:t aariesimerkkina.)
6) Autot ovat paasaantoisesti suunniteltu isoille markkinoille joissa tiet voivat olla kuoppaisia mutta urat siina maarin mita niita loytyy Suomesta ovat todellakin erikoisuus eli alustan suunnittelijat eivat ota huomioon paremminvointivaltion olosuhteita.
7) Jos saadat alustaa enemman (auraus/haritus - camber) niin tarkempi ohjaustuntuma saa auton kuin auton "uraherkaksi" ihan tasaisellakin asvaltilla.
8. En usko etta Jagge on herkka jousittamattoman massan suhteen mutta varsinkin tarvikevanteista loytyy todella painavia. Paasaantoisesti kun halkaisija kasvaa niin painokin nousee. Ja osa renkaista on muuten painavia. e.g. Michelin PS2 joka nyt sitten on jo korvattukin PSS:lla.
Itse olen ratkaisut ongelman asumalla Suomen ulkopuolella ja hankkimalla eri autot eri kayttoon. Suomessa todennakoisesti laittaisin Jaguariin niin pienet vanteet ja niin korkeat renkaat kuin auton alle vain saa. Possuihin ja muihin leluihin sitten Michelinin PSS 35-profiililla kadulle ja Toyo R888:t tai Michelinin Sport Cupit sitten ratapaivia varten.
Viimeksi muokannut TexPat, Ti Huhti 23, 2013 3:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Corvetessa mulla oli runflatit ja voi jeesus että olikin kamalat ajaa verrattuna tavallisiin, melkein yhtä hirveän uraherkät kuin katusliksit urissa. En ikipäivänä moisia enää osta.
Katuslikseistä kadulla on myös aika jäätävät kokemus. Kivikova runko, tilliskiven mallinen rengas ilman ääntä eristäviä ominaisuuksia on ikimuistoinen kokemus uraisella ja karkealla asvaltilla. Drag Radiaalit on asia erikseen, kerran ajoin yhden siirtymän Kiikalaan Turusta ja sen jälkeen kiihdytyskummit matkustikin kontissa.
Katuslikseistä kadulla on myös aika jäätävät kokemus. Kivikova runko, tilliskiven mallinen rengas ilman ääntä eristäviä ominaisuuksia on ikimuistoinen kokemus uraisella ja karkealla asvaltilla. Drag Radiaalit on asia erikseen, kerran ajoin yhden siirtymän Kiikalaan Turusta ja sen jälkeen kiihdytyskummit matkustikin kontissa.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Itseasiassa kun profiili muuttuu 50 -> 35, leveys 225 -> 245 ja halkaisija 2" niin kyseessa ei ole enaa "pieni" ero.Aonsaithya kirjoitti: Ja joo, en aavistanut että noin pienellä erolla renkaan leveydessä ja profiilissa olisi noin huomattava vaikutus.
En tunne X-type ABS:n ja ajonvakautuksen sielunelamaa etta pystyisin kommentoimaan mitaan oikeasti mutta oletan etta X edustaa viela kohtuullisen "mekaanista" aikakautta. Olen kuullut tarinoita kun naihin ihan uusimpiin pyorilla liikkuviin elektroniikan ihmeisiin vaihtaa "non-standard" kokoisia renkaita niin ABS/ESC/ESP/DSC/Torque vectoring/active differential/ jne. kirjainlyhenteet alkavat kayttaytymaan hassusti varsinkin jos ajaa ihan rajoilla. (radalla)
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Kokeillaan vaan, itsellä on tosin lähiajat sairaalloisen kiireisiäMarcusV kirjoitti:Musta X-type muuttuu vähän kuvatunkaltaiseksi kesärenkailla kun itsellä on vastaavat koot kesä ja talvi. Kesäksi mulla on Nokia ZG2:set jotka on nyt kolme kertaa tasapainoitettu viimeisen kerran kun ne oli noksulla tarkistettavana jossa totesivat vannepaketin ehjäksi ja tasapainoituksen olleen edelleenkin reisillä. Nyt on dokumentitkin tasapainoituksesta ja kyllä siellä selkeä muutos on, hieman tuntui edelleen vetelevän urissa pienessä vauhdissa mutta rengaspaineissa oli kesärenkaiden allelaiton jälkeen puolen baarin ero edessä ja tällä oli varmaan tosi suuri vaikutus tuohon hieman outoon tuntumaan. Näissä oli oikeastaan se keskeinen ongelma holtiton tärinä ennenkun saivat puntitettua oikein! Huomattavasti mukavammat ja hiljaisemmat+kissamaisemmat oli nuo 16 tuumaiset talvirenkaat ajella kylläkin. Meidän pitäis melkein Aonsaithya treffata ja ajaa autot ristiin, kenties sillä selviäisi onko rengaskoon ominaispiirteitä vai ei? Tosin omasi on nelivedolla ja bensakoneella joka tuo tietty omat juttunsa tuohon käyttäytymiseen.
Hyväthän nämä on kunnon teillä ajella mutta mistäs tästä paremminvointivaltiosta sellaisia löydät
Itsellä muuttui siis 55->45 ja 205->225 ulkohalkaisijan säilyessä käytännössä muuttumattomana (jotain 2% luokkaa laskurin mukaan), kai se on se kasvanut leveys (ei sovi uriin) ja jäykempi rakenne.TexPat kirjoitti:Itseasiassa kun profiili muuttuu 50 -> 35, leveys 225 -> 245 ja halkaisija 2" niin kyseessa ei ole enaa "pieni" ero.Aonsaithya kirjoitti: Ja joo, en aavistanut että noin pienellä erolla renkaan leveydessä ja profiilissa olisi noin huomattava vaikutus.
En tunne X-type ABS:n ja ajonvakautuksen sielunelamaa etta pystyisin kommentoimaan mitaan oikeasti mutta oletan etta X edustaa viela kohtuullisen "mekaanista" aikakautta. Olen kuullut tarinoita kun naihin ihan uusimpiin pyorilla liikkuviin elektroniikan ihmeisiin vaihtaa "non-standard" kokoisia renkaita niin ABS/ESC/ESP/DSC/Torque vectoring/active differential/ jne. kirjainlyhenteet alkavat kayttaytymaan hassusti varsinkin jos ajaa ihan rajoilla. (radalla)
Ainakin tässä X-Typessä ainoa elektroninen turvahärpäke on ABS, nelivetosysteemissä on toki se viskolukko mutta se on hyvää perinteistä "älytöntä" tekniikkaa. Auto on siis sangen ennalta-arvattava. Sport-malleissa DSC taisi olla varusteena alusta asti ja tuli vakiona kaikkiin malliversioihin myöhemmin.
Ei ole kyllä yhtään vaikea kuvitella rengastuksen sekoittavan äärimmilleen vietyä pikkutarkkaa suunnittelua. Alkavatkohan autot mennä samaan suuntaan kuin hävittäjäkoneet; ihminen ei pysty enää pilotoimaan ilman tietokoneen jatkuvia pieniä optimointeja ja korjauksia?
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Sama vika meikällä että kiire kevät ja kesä tuleeAonsaithya kirjoitti:Kokeillaan vaan, itsellä on tosin lähiajat sairaalloisen kiireisiäMarcusV kirjoitti:Musta X-type muuttuu vähän kuvatunkaltaiseksi kesärenkailla kun itsellä on vastaavat koot kesä ja talvi. Kesäksi mulla on Nokia ZG2:set jotka on nyt kolme kertaa tasapainoitettu viimeisen kerran kun ne oli noksulla tarkistettavana jossa totesivat vannepaketin ehjäksi ja tasapainoituksen olleen edelleenkin reisillä. Nyt on dokumentitkin tasapainoituksesta ja kyllä siellä selkeä muutos on, hieman tuntui edelleen vetelevän urissa pienessä vauhdissa mutta rengaspaineissa oli kesärenkaiden allelaiton jälkeen puolen baarin ero edessä ja tällä oli varmaan tosi suuri vaikutus tuohon hieman outoon tuntumaan. Näissä oli oikeastaan se keskeinen ongelma holtiton tärinä ennenkun saivat puntitettua oikein! Huomattavasti mukavammat ja hiljaisemmat+kissamaisemmat oli nuo 16 tuumaiset talvirenkaat ajella kylläkin. Meidän pitäis melkein Aonsaithya treffata ja ajaa autot ristiin, kenties sillä selviäisi onko rengaskoon ominaispiirteitä vai ei? Tosin omasi on nelivedolla ja bensakoneella joka tuo tietty omat juttunsa tuohon käyttäytymiseen.
Hyväthän nämä on kunnon teillä ajella mutta mistäs tästä paremminvointivaltiosta sellaisia löydät
Itsellä muuttui siis 55->45 ja 205->225 ulkohalkaisijan säilyessä käytännössä muuttumattomana (jotain 2% luokkaa laskurin mukaan), kai se on se kasvanut leveys (ei sovi uriin) ja jäykempi rakenne.TexPat kirjoitti:Itseasiassa kun profiili muuttuu 50 -> 35, leveys 225 -> 245 ja halkaisija 2" niin kyseessa ei ole enaa "pieni" ero.Aonsaithya kirjoitti: Ja joo, en aavistanut että noin pienellä erolla renkaan leveydessä ja profiilissa olisi noin huomattava vaikutus.
En tunne X-type ABS:n ja ajonvakautuksen sielunelamaa etta pystyisin kommentoimaan mitaan oikeasti mutta oletan etta X edustaa viela kohtuullisen "mekaanista" aikakautta. Olen kuullut tarinoita kun naihin ihan uusimpiin pyorilla liikkuviin elektroniikan ihmeisiin vaihtaa "non-standard" kokoisia renkaita niin ABS/ESC/ESP/DSC/Torque vectoring/active differential/ jne. kirjainlyhenteet alkavat kayttaytymaan hassusti varsinkin jos ajaa ihan rajoilla. (radalla)
Ainakin tässä X-Typessä ainoa elektroninen turvahärpäke on ABS, nelivetosysteemissä on toki se viskolukko mutta se on hyvää perinteistä "älytöntä" tekniikkaa. Auto on siis sangen ennalta-arvattava. Sport-malleissa DSC taisi olla varusteena alusta asti ja tuli vakiona kaikkiin malliversioihin myöhemmin.
Ei ole kyllä yhtään vaikea kuvitella rengastuksen sekoittavan äärimmilleen vietyä pikkutarkkaa suunnittelua. Alkavatkohan autot mennä samaan suuntaan kuin hävittäjäkoneet; ihminen ei pysty enää pilotoimaan ilman tietokoneen jatkuvia pieniä optimointeja ja korjauksia?
Itseasiassa ainakin tässä meikän diesel X:ssä DSC on suhteellisen moderniin tapaan toimiva minun käsitykseni mukaan eli saattaa jo jotain haistellakin toisin kun joku vanha vetoluistonesto, siitä ei mitään tietoa miten paljon se vaikuttaa tuohon kesärenkaiden ajokäyttäytymiseen. Paljon autoja olen omistanut ja tuntuu olevan kaikkein herkin rengastuksen suhteen kyllä.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Kyllahan auto kai sentaan on perustilassa stabiili toisin kuin helikopteri tai JAS. Sateella kylla pidan miellani "stability/traction control" ominaisuudet paalla mutta se johtuu vain siita etta olen surkea kuski...MarcusV kirjoitti: Ei ole kyllä yhtään vaikea kuvitella rengastuksen sekoittavan äärimmilleen vietyä pikkutarkkaa suunnittelua. Alkavatkohan autot mennä samaan suuntaan kuin hävittäjäkoneet; ihminen ei pysty enää pilotoimaan ilman tietokoneen jatkuvia pieniä optimointeja ja korjauksia?
Viimeksi muokannut TexPat, Ti Huhti 23, 2013 10:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Näin uskoisin. Tietysti kun alla on hiljainen ja täsmällinen auto niin kaikki pienetkin asiat vaikuttaa enemmän, myöskin viat ja pielessä olevat säädöt, puhumattakaan siitä miten ylimääräiset äänet ja värinät tulee läpi. Jos auto muuten heiluu kun horkkatautinen kilisten ja kolisten niin siinä ei tunnu sitten pikkujututTexPat kirjoitti:Kyllahan auto kai sentaan on perustilassa stabiili toisin kuin helikopteri tai JAS. Sateella kylla pidan miellani "stability/tracktion control" ominaisuudet paalla mutta se johtuu vain siita etta olen surkea kuski...MarcusV kirjoitti: Ei ole kyllä yhtään vaikea kuvitella rengastuksen sekoittavan äärimmilleen vietyä pikkutarkkaa suunnittelua. Alkavatkohan autot mennä samaan suuntaan kuin hävittäjäkoneet; ihminen ei pysty enää pilotoimaan ilman tietokoneen jatkuvia pieniä optimointeja ja korjauksia?
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Laitoin alle auton mukana tulleet 225/45/17 Pirellit ja järkytys oli kauhistus... X-type ei meinannut pysyä käsissä ei sitten millään. Todettiin sitten raadin kanssa Pirellit veks ja uutta kumia alle. Samaa kokoa mutta kohtuulliset Viking pro "jotain" Loppui ujellus, jurina ja EXÄ pysyi kiltisti mun hallinnassa. Meitin tiet täälläpäin ovat katuojia muistuttavien urien valtaamat mutta ei silti kiskonut mihinkään suuntaan...
Nöjd eli tyytyväinen
Ai niin; ystäväni X-farmariin tungettiin alle 205/55/16 ja oli oikein mukava ajaa niilläkin
Nöjd eli tyytyväinen
Ai niin; ystäväni X-farmariin tungettiin alle 205/55/16 ja oli oikein mukava ajaa niilläkin
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
No voi...EXÄ-1 kirjoitti:Laitoin alle auton mukana tulleet 225/45/17 Pirellit ja järkytys oli kauhistus... X-type ei meinannut pysyä käsissä ei sitten millään. Todettiin sitten raadin kanssa Pirellit veks ja uutta kumia alle. Samaa kokoa mutta kohtuulliset Viking pro "jotain" Loppui ujellus, jurina ja EXÄ pysyi kiltisti mun hallinnassa. Meitin tiet täälläpäin ovat katuojia muistuttavien urien valtaamat mutta ei silti kiskonut mihinkään suuntaan...
Nöjd eli tyytyväinen
Ai niin; ystäväni X-farmariin tungettiin alle 205/55/16 ja oli oikein mukava ajaa niilläkin
Harmi kun ei oo ees takavetonen ni ei pysty polttamaan näitä Nokioita nopeasti karrelle, eivät meinaan ole tähän autoon sitten varmaan ihan optimit. Tietty saishan näistä myytäessä ihan rahaakin mutta ei ole kun kesän vanhat renkaat ja pitäisi olla laadukkaat niin ei viitsis vaihdella.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Eilen meni kissaan kesärenkaat alle. Vaihdoin eteen vanhojen 255/45-17 SportContactien tilalle 225/50-17 Hankookit.
Huomattavasti mukavammin menee näillä ihanilla suomalaisilla urateillä ! Nuo leveät eturenkaat olivat varsinaiset uratutkat!
Hieman helpotti, kun nosti paineet kolmeen kiloon. Nuo kapeammat paransivat kyllä ajettavuutta valtavasti!
Taakse jätin nuo 255:set.
Voipi tietenkin olla, että ne kuluvat loppuun kesän mittaan... Outo taipumus takarenkailla kulua nopeammin kuin eturenkaat
Huomattavasti mukavammin menee näillä ihanilla suomalaisilla urateillä ! Nuo leveät eturenkaat olivat varsinaiset uratutkat!
Hieman helpotti, kun nosti paineet kolmeen kiloon. Nuo kapeammat paransivat kyllä ajettavuutta valtavasti!
Taakse jätin nuo 255:set.
Voipi tietenkin olla, että ne kuluvat loppuun kesän mittaan... Outo taipumus takarenkailla kulua nopeammin kuin eturenkaat
X 350 Tdvi
quartz/champagne
ex XJ8 4.0 Executive 1999
meteorite pearl/warm charcoal
quartz/champagne
ex XJ8 4.0 Executive 1999
meteorite pearl/warm charcoal
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Klara Vappen !
Mulla lastenrattaissa takana emmaljungan sliksit täyskumit 100/40/8 ja edessä ilmatäytteiset run flatit 50/40/10 ! Ei vetele ja ohjautuu nätisti !
Mulla lastenrattaissa takana emmaljungan sliksit täyskumit 100/40/8 ja edessä ilmatäytteiset run flatit 50/40/10 ! Ei vetele ja ohjautuu nätisti !
- Liitteet
-
- 2013-04-30 10.17.52-1.jpg (105.58 KiB) Katsottu 12814 kertaa
S Type R (2002) -Black Edition-
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Leveät slicksit takana? Räyhäkkään näköinen, mutta aikamoinen tappopeli jos sattuu liukkaammat kelit
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Ilmeisesti takavetoiset vahinkovankkurit ?
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Morjensta !
Tämä on kolmas näissä vankkureissa. Ihan suunniteltu tosin. Hyvin menee lumessa ja jäässä juoksulenkilläkin. Iskarit on monroe tasoa.
Tämä on kolmas näissä vankkureissa. Ihan suunniteltu tosin. Hyvin menee lumessa ja jäässä juoksulenkilläkin. Iskarit on monroe tasoa.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Nyt ajettu vajaa 500 kilsaa noilla Vikingeillä ja ovat erittäin mukavat!EXÄ-1 kirjoitti:Laitoin alle auton mukana tulleet 225/45/17 Pirellit ja järkytys oli kauhistus... X-type ei meinannut pysyä käsissä ei sitten millään. Todettiin sitten raadin kanssa Pirellit veks ja uutta kumia alle. Samaa kokoa mutta kohtuulliset Viking pro "jotain" Loppui ujellus, jurina ja EXÄ pysyi kiltisti mun hallinnassa. Meitin tiet täälläpäin ovat katuojia muistuttavien urien valtaamat mutta ei silti kiskonut mihinkään suuntaan...
Nöjd eli tyytyväinen
Ai niin; ystäväni X-farmariin tungettiin alle 205/55/16 ja oli oikein mukava ajaa niilläkin
Ja se mikä noissa Pirelleissä jäi mainitsematta oli se että ne olivat epätasaisesti kuluneet, siksi kauhee meteli.
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Nostin profiilia S-Typen alkuperäisestä 235/50-17 (Michelin Primergency) koosta 225/55-17 (Nokian Zline).
Koossa ja ulkonäössä ei suurempaa eroa, mutta voi jeesus mikä ero ajettavuudessa!
Urat katosivat Suomen teiltä kokonaan!
Hieman ovat pehmeämmät jos tullaan vanteet soikeina moottoritien rampille, mutta en kyllä enää tuohon leveämpään kokoon mene.
Ehkä voisin kokeilla 235/55-17 kokoa niin mittarivirheenkin saisi vielä pienemmäksi.
Suosittelen lämpimästi noita Nokian Z-sarjalaisia S-Typeen. Tähän saakka parhaat renkaat mitä minulla Jaguarin alla on ollut.
Hieman enemmän mukavuuspainotteiset kuin Michelinit tai Pirellit, mutta kyllä ohjautuu kuitenkin suht tarkasti ja ohjaustuntuma on hyvä.
Koossa ja ulkonäössä ei suurempaa eroa, mutta voi jeesus mikä ero ajettavuudessa!
Urat katosivat Suomen teiltä kokonaan!
Hieman ovat pehmeämmät jos tullaan vanteet soikeina moottoritien rampille, mutta en kyllä enää tuohon leveämpään kokoon mene.
Ehkä voisin kokeilla 235/55-17 kokoa niin mittarivirheenkin saisi vielä pienemmäksi.
Suosittelen lämpimästi noita Nokian Z-sarjalaisia S-Typeen. Tähän saakka parhaat renkaat mitä minulla Jaguarin alla on ollut.
Hieman enemmän mukavuuspainotteiset kuin Michelinit tai Pirellit, mutta kyllä ohjautuu kuitenkin suht tarkasti ja ohjaustuntuma on hyvä.
t. Esko S-Type
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Tervehdys !
Vastarannankiiskenä tilasin 255/45/18 kumit alle ! Katsotaan kuinka kissa kulkee sitten ?!
Vastarannankiiskenä tilasin 255/45/18 kumit alle ! Katsotaan kuinka kissa kulkee sitten ?!
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Kerro toki millaiseksi muuttuu, tietty isompana takavetoisena autona ei välttämättä kärsi niin paljon. Verrokkina mulla on ollut ton kokosia lähinnä 500 ja 800 sarjalaisen bemun alla.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Terve!
Olen menossa hankkimaan uudet talvirenkaat x-typeen 3.0 -02 lähipäivinä ja vanteina ovat 17 tuumaiset jaguarin alkuperäisvanteet. Onko kellään kokemuksia talvirenkaista koolla 225/45? Onko tämä koko mahdollisesti järkevin vai onko muita kokemuksia? Tarkoitus olisi, että auton ajettavuus pysyisi mahdollisimman hyvänä.
Olen menossa hankkimaan uudet talvirenkaat x-typeen 3.0 -02 lähipäivinä ja vanteina ovat 17 tuumaiset jaguarin alkuperäisvanteet. Onko kellään kokemuksia talvirenkaista koolla 225/45? Onko tämä koko mahdollisesti järkevin vai onko muita kokemuksia? Tarkoitus olisi, että auton ajettavuus pysyisi mahdollisimman hyvänä.
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Sen huomasin, että esim. Hakkapeliitta 8 -sarja maksaa 250-300€ enemmän koossa 225/45/17 kuin 205/55/16. Itse en sen kannalta varmaan edes harkitsisi 17" talvivanteita, kun samalla rahalla saisi mahdollisesti laadukkaammat renkaat.
Aika iso osa talvirengastesteistähän tehdään rengaskoolla 205/55/16, en tiedä miten testitulokset kääntyvät isommille versioille samasta renkaasta.
16" ja 17" välillä on selvästi havaittava ero, vaihdoin juuri viikonloppuna 17" kesärenkaiden tilalle 16" talvirenkaat. Nämä ovat rahtusen pehmeämmän ja löysemmän tuntuiset, mutta siihen löysyydentunteeseen tottui päivässä. Jossakin vaiheessa talvea tiet ovat kuitenkin kynnöspeltoa tai loskaa/sohjoa, ja silloin vähän korkeaprofiilisempi rengas on sekä mukavampi että kapeampana ei ehkä kanna niin helposti sen loskasohjon päällä. Erot voivat toki olla aika pieniä sillä rintamalla.
Aika iso osa talvirengastesteistähän tehdään rengaskoolla 205/55/16, en tiedä miten testitulokset kääntyvät isommille versioille samasta renkaasta.
16" ja 17" välillä on selvästi havaittava ero, vaihdoin juuri viikonloppuna 17" kesärenkaiden tilalle 16" talvirenkaat. Nämä ovat rahtusen pehmeämmän ja löysemmän tuntuiset, mutta siihen löysyydentunteeseen tottui päivässä. Jossakin vaiheessa talvea tiet ovat kuitenkin kynnöspeltoa tai loskaa/sohjoa, ja silloin vähän korkeaprofiilisempi rengas on sekä mukavampi että kapeampana ei ehkä kanna niin helposti sen loskasohjon päällä. Erot voivat toki olla aika pieniä sillä rintamalla.
Viimeksi muokannut Aonsaithya, To Loka 24, 2013 6:34 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Itsellani myoskin 17" kesarenkaat ja 16" talvirenkaat X 3.0:ssa. Suosittelen 16" koko samoista syista kuin jasen Aonsaithya. Eli +1 hanen kommenteilleen.
Re: 205/55 R16 vs 225/45 R17?
Terve!
Kiitoksia vastauksista. Alle laitettuna nyt uudet 225/45/17 hankookin winter ipike rs w419 nastat ja tuntuvat oikein hyviltä renkailta. Kyllä tuo neliveto on hyvien renkaiden kanssa mahtava yhdistelmä. Ei edes harmita enään (pahasti) vaikka jouduin vaihdattamaan "kuuluisan" jakolaatikon kesällä.
Kiitoksia vastauksista. Alle laitettuna nyt uudet 225/45/17 hankookin winter ipike rs w419 nastat ja tuntuvat oikein hyviltä renkailta. Kyllä tuo neliveto on hyvien renkaiden kanssa mahtava yhdistelmä. Ei edes harmita enään (pahasti) vaikka jouduin vaihdattamaan "kuuluisan" jakolaatikon kesällä.