Coupé
Re: Coupé
Hetkinen, Coupe missä on Series 1:n keula ! Eihän tuollaista olekkaan? Joku näkyy kuitenkin tuollaisen synnyttäneen. Ja hyvän näköinen onkin.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: Coupé
Ei vissiin pitäisi. Mistä kuva on? Vierellä näkyy samanlaista kattoa, keulat kiinnostaisi.
Re: Coupé
Terve,kk1 kirjoitti:http://www.xjc.com.au/prototype.htm
Ei se kyllä ole mikään selitys, vaan ihan täyttä totta.
Hauskinta tarinassa on se, kun silloinen englantilainen omistaja on ihan oikeiden numeroiden kanssa kysellyt tehtaalta tietoja, eikä kukaan siellä ollut vielä silloin hoksannut mistä autosta oli kyse! (omistaja kummasteli joitakin yksityiskohtia ko. autossa)
Koska se on varsinainen prototyyppi ja kehitysmalli on siinä tosiaan kahdet johtosarjatkin, sekä 6- että 12-syinterisen.
Ja tietenkin se on ollut alunperin ykkössarjalainen, sillä vuona 1969 oli tuotanto vasta päässyt käyntiin, eikä loppuvuodesta 1973 esiteltyä kakkossarjaa ollut vielä näköpiirissä (se syntyi lähinnä US puskurimääräysten takia) vaikkakin V12-projekti oli kovassa vauhdissa, kone esiteltiin E-typen nokalla 1971 alkuvuodesta ja XJ12 kesällä 1972.
Toki tämä yksilö on laittomasti selvitytynyt, koska tehdas oli sen lähettänyt romutettavaksi, ihan kuten monta muutakin protoa. Joku on sitten myynytkin sen eteenäin, tehtaillut paperit mahdollisesti jonkin kolariauton avulla (valitattavan mahdolista Englannissa ja Jenkeissä). Ironista vielä, että se oli 80-luvulla Englannin Jagge-touhuissa mukana mutta kolmossarjalaisen näköiseksi tuunattuna, kuten moni muukin coupé (tiedoksi niille jotka eivät tiedä, kaikki myydyt autot jotka valmistettiin 1975-1977, lähtivät tehtaalta 1975-1978 ja olivat aivan varmasti kakkossarjalaisia, niin Jaguarit kuin Daimleritkin)
Niin ja ne eivät tosiaankaan keränneet itse silloin mitään museota, päin vastoin, kaikki mista saatiin rahaa, myytiin, aivan viimeinen E-type vuodelta 1974 oli ensimmäinen auto, jonka tehdas yllättäen halusikin pitää itsellään. Amerikkalainen keräilijä halusi ostaa sen, mutta joutui tyytymään toseksi viimeiseen, joka oli sekin RHD kuten kaikki 50 viimeistä autoa, mutta maalattin sentään ostajan toivomuksen mukaan BRG:ksi kun kaikki muut olivat mustia.
Tämän auto, jota tehtiin sitäkin vain tasan 1 kpl ikinä, kuten XJ13, mutta tämä myytiin ihan laillisesti eteenpäin, siinäkin on erikoista, ettei sitä lasketa mukaan 26 kpl LHD Daimler Double Six Coupéa (ja 6-syl Sovereigniakin tehtiin coupéna vain 119 kpl, olen nähnyt autot numero 2. ja 26.) koska sillä on XJ12C valmistenumero! Eli auto on ollut Browns Lanella kasattavana XJ12C:ksi, kunne se on päätetty lähettää Vanden Plasille Lontoon Kingsburyyn:
http://www.xj6data.com/cars/detail/?car=2G50002
Auto on ensin Jaguarilla ollut valkoinen punaisella sisustuksella, mutta sitten Vanden Plasilla on se verhoiltu "Chamois" eli vihertävä "säämiskä" nahalla ja ulkoväri on ollut tummanpunainen "Regency Red."
Myyty ilmeisesti kuitenkin vasta 1978, sillä se on rekisteröity vuoden 1978 "mallina" vaikka se on siis tehty heti alkuvuodesta 1975.
Kiva pisteosa, kaiketi ainoat maailmassa!
Myös toinen XJ12C on hieman erikoinen, siihen liittyvät myös tehtaan 4 kpl kilpa-autoa, nk. Jaguar Power Coupé:
http://www.xj6data.com/cars/detail/?car=2G1008BW
Harmi, ettei näiden noin 20 kpl protojen varsinaiset valmistenumerot ole tiedossa, niitä voisi yrittää urkkia JHT:ltä ja Skilleteriltä tai Thorleyltä. Tässä kuvassa on LHD XJ6C vuodelta 1973 tehtaan silloisen pääkonttorin oven edessä "tiimin" ja tehtaan silloisen johtajan Lofty Englandin kera, sanotaan "prototype chassis #3" mutta mitä se tarkoittaa?
Mahdollisesti kori numero 5J1003? Auto numero 2J50003BW?
Oma autoni on 41. LHD XJ6C, mutta siinä on kori numero 59. (5J1059) Jostain oudosta syystä XJ6 ja XJ12 korit olivat omilla numeroillaan (XJ6C = 5J ja XJ12C = 5G) ja Daimlerit vielä omilla numeroillaan (Sovereign = 5H ja Double Six Coupé = 5F), kaipa etteivät ne menisi linjoilla sekaisin. Sitävastoin kuten E-typessä on RHD ja LHD korit samoja joten niillä ei ole eri numeroita. MKV on vielä oudompi tapaus, koreilla on vain juoksevat numerot, mutta RHD ja LHD korit ovat erilaisia, mm. rintapelti on erilainen eikä niissä ole "turhia" reikiä, vahinkoja linjoilla aivan varmaan sattui!
Tässä mielestäni paras tuon jälkeen tehty coupé-design, todella harmi ettei tehdas nähnyt tämän arvoa, tämän hetkinen XJ ei ainakaan minun mielestäni ole mikään XJ, on se hieno auto, mutta mielestäni enemmänkin XL kuin XJ.
Jaguar B99 concept by Bertone (Geneven autonäyttely vuonna 2011)
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: Coupé
Tuo Bertonen konseptihan ei ole coupé vaan sedan, takaovet on ovat kaapparimalliset eli saranoitu takareunasta. Rolls-Royce Phantomin tyyliin siis.
Ja onhan se kaunis, mutta voimakkaampia tunteita herättävänä muotoiluna varmaan liian suuren tuntuinen riski tuotantomalliin.
Ja onhan se kaunis, mutta voimakkaampia tunteita herättävänä muotoiluna varmaan liian suuren tuntuinen riski tuotantomalliin.