Kokemuksia,eroja?

Yleinen Jaguar-keskustelu
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Kokemuksia,eroja?

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Ajattelin kysyä "heimoveljiltä" autoista XJR ja XJ8 X300,kaikki ovat vissiin jo hyvälaatuisia mutta varsinkin tuo ahdettu versio kiinnostaisi.
Nouseeko näistä mikään toisten yläpuolelle tai onko jossain erityisiä huolia&murheitä?,bensakulutukset?.
Toinen joka kovasti kiinnostaa on tuo 75 Rover mutta silti haluaisin pysyä Jaguar lajissa joten,antaa tulla vaan-kestän kyllä.
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Olen mainisemistasi kokeillut X300 XJR:ää -95 ja Daimler Super V8 -01, enkä voi muuta todeta kuin että ovat hyvin lähellä täydellisyyttä, molemmat tavallaan. XJR 6-koneella on aavistuksen raaempi, sporttisempi (kuten varmasti ahdettu Jaguar V8), mahtava ajaa. En ole koskaan ajanut manuaalivaihteista mokomaa, mutta sita kehutaan niin taivaisiin asti, että toivelistalla on ja pysyy! DSV8 taas on täydellinen luksuskokemus, ehdottoman upea vehje! Ja ensimmäisiä V8 kokemani V8-koneita jotka myös äänen perusteella ovat sivistyneitä - ääni on kuin V12:ssa! Daimler oli huomattavasti pehmeämpi kokonaisolemukseltaan, vauhtia aivan samalla lailla, mutta se ei oikein tunnu yhtä urheiluautomaiselta kuitenkaan kuin XJR. Ulkonäköseikat ovat tietenkin makuasioita, mutta pidän kromisemmasta kuoresta (Daimler tai Sovereign).

Eräs huomattavan varteenotettava vaihtoehto alkaa olla X300 V12!! Aivan USKOMATTOMAN halpoja peräti - lieköhän nykypäivän bensanhinnat syynä? Tosiasia on että ahdettu 4.0 kuutonen tai V8 kuluttavat aivan samalla tavalla, eli paljon! Ja V12 kulkee samalla lailla... JEC:n lehdessä joka tipahti laatikkoon toissapäivänä löytyi myytävänä UPEA Jaguar V12 X300, vaivaiseen 2500 punnan hintaan!! Vertailuna mainittakoon että -93--94 Sove hyvässä kunnossa ja historialla on suurin piirtein samassa hinnassa.

Laadussa Jaguar teki aimo harppauksen ylöspäin vuodesta -93, ja sen jälkeiset autot (viimeiset XJ40/XJ81 ja X300 ja siitä eteenpäin) ovat todellista huippulaatua - onhan Jaguar aina ollut varsin laadukas ja kestävä ajopeli - tähän tulee varmasti kommenttia, mutta pitäkää mielessä että monet niistä joita haukutaan huonosta laadusta ovat 200-300 tuhatta km ja enemmän ajettuja, 15-20 vuotiaita autoja. Laittakaa vapaasti vaan Volvoja tai Mersuja/Bemareita vertailuviivalle ja uskon Jaguarin pärjäävän varsin hyvin laatukisassa!

X300 ja siitä eteenpäinhän jo yleisesti pidetään jopa laadukkaimpina autoina, muistelen mielessäni kirjoituksen JWM:ssa joskus loppukeväältä, jossa X300-omistaja oli harmistunut laatupuheista. Totesipa että edellinen käyttövuosi tosin oli tullut hänelle kalliiksi, kun joutui vaihtamaan toisen etupolttimon, viimeisen vuoden aikana sen sijaan talous pysyi hallinnassa kun ei tarvittu mitään korjauksia!

V8:ssa lienee syytä ainakin muistaa n.k. Nikasil-ongelma, eli sylinterien vuoret joita valmistettiin k.o. aineesta, ja ilmeisesti reagoivat huonosti rikkipitoiselle bensiinille. Niitä koneita Jaguar on vaihtanut takuuna aina viime vuosiin saakka. Sanotaankin yleisesti että mikäli Nikasil-kone edelleen pyörii ongelmitta, ei kannata huolestua. Toisaalta, mikäli autoon on JAGUARIN toimesta vaihdettu kone, asia on niinikään hallinnassa. Kyseessä siis ensimmäiset V8 vuosikertaa, -98--99.

Ja, Mr Norton, aitona brittimielisenä tietenkin toivon että 'uusi' Jaggesi on aito RHD!!

Roverista: upea, kertakaikkiaan upea vehje! Klassikko jo syntyessään ja varsinkin nyt valmistuksen loputtua. Niitähän saa tuliterinä syntisen HALVALLA vieläkin, jotkut itkevät mielestäni aivan turhaan sitä että täällä Suomessa kuten muuallakin joutuu ostamaan takuun erikseen. En ole ikinä ajanut, mutta vanhana Roveristina sydän sykkii lämpimästi näille! Varaosatilnne lienee Unipartsin kautta erittäin hyvin hallinnassa pitkälle tulevaisuuteen. Eli osta 75 Rover, aja minkä ajat, sen jälkeen talliin säästöön!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
mile
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 4:43 pm
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja mile »

Kokemukseni on XJR X308:sta. Kulutus riippuu ehkä normaaliakin enemmän ajotavasta, ajotietokoneen mukaisen hetkellisen kulutuksen kun saa 40 litran yläpuolelle käytännössä pienimmässäkin mäessä. Käytännön sekakulutus runsaalla kaupunkiajolla on asettunut 15,8 litran tuntumaan.

Kyseinen mallihan on erittäin hiljainen, kulultaan tavallisessa ajossa kissamaisen pehmeä mutta tarpeen tullen auto on suorituskyvyltään todella raju. Vaihteistossahan on kaksi asentoa ja niiden välinen ero on suuri, sitä en tiedä säätääkö tietokoneet samalla muutakin kuin vain vaihteiston toimintaa. Ohjaus on ehkä vähän liiankin kevyt mutta sopii auton kokonaisuuteen mainiosti.
XK -07
ex Boxster S -01
ex XJR -01
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

30 000 km:n keskikulutus (90% pelkkää kaupunkiajoa, mukana myös talviajo) meikäläisellä 16,8 litraa/100 km.

Niin, autohan on susi lampaan vaatteissa kuten tuossa jo annettiin ymmärtää 8)
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Hyvältä kuulostaa

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

No hyvä että tuo himoitsemani XJR on saanut kiitosta,tosin tuo Roverkin farkkuna kiinnostaa kovasti,Turun seudun kokous näyttää ikään kuin liukuvan kissamaisen hiljaa "kynsistä"lomalle kun tulen näillä näkymin 2209.
Vastaa Viestiin