Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est aut

Yleinen Jaguar-keskustelu
tlinkku
Viestit: 1
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 4:47 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est aut

Viesti Kirjoittaja tlinkku »

Terve

Volvistia on ruvennut kiinnostamaan Jaguaari vallan mahdottomasti. Syystä tai toisesta - rohkeus puuttuu käytetyn Jaggen ostamiseen. Auto on joka tapauksessa hakusessa - farkku pitää olla, kun perhettä ja koiraa - ja dieseli, koska ajoa vuodessa tulee vajaat 30tkm - ja automaattiin on jo niin tottunut, että sekin pitää olla.

Olen "kuolannut" nettiauton kautta http://www.nettiauto.com/jaguar/x-type/5371732 ko. versiota.

En oikein edes tiedä, että mitä kysyisin. Sain myyjältä tiedon, että ko. versio on ollut leasing autona Finnairilla.

Onko X-Type farkku järkevä perheauto? Ei me sitä tilaa niin älyttömästi tarvita (2 lasta). Eikö tuo kokoluokka ole pienempi kuin nykyinen V70 ja toisaalta isompi kuin kakkosautomme VW Golf variant.

Diesel olisi kaivattu ominaisuus bensarohmun Volvon jälkeen. Eikö tuo X-Type diesilillä kuluta melkoisen vähän matka-ajossa?

Huoltojen hinnat "pelottaa", kun niistä on maailman karuimmalla keskustelupalstalla peloteltu (Suomi24 - tiedän, ei pitäs ikinä siellä käydä…). Huoltoväli ei ole ns. longlife 30tkm vaan onko se 20tkm Jagella sitten?

Onko normaalin Jagen vakuuttaminen jotenkin kallimpaa kuin muiden?

Aina on sellainen mielikuva, että reilu 90tkm ajettu dieseli on vasta "sisäänajettu"? Pitäneekö tämä Jagenkin kohdalla paikkaansa - eli voineeko yleensä ajella huoletta kohti 200tkm?

Koeajoin täällä Tampereella ko. tyyppistä diesel Jaggea manuaalina - olihan se ajokokemus aivan loistava!

Mielessä siis pyörii, että onko X-Type ihan järkevä auto käyttöautoksi? Normaaliin arkeen.

T: tlinkku
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Uskoisin että menee perheautona siinä missä muukin auto. Huoltojen kustannukset ovat yleisessä keskustelussa yleensä aikasta hakuteillä. En usko että x typen huollattaminen olisi minun s type kokemuksista kalliimpaa ja ihan perushintoja ne ovat. Ei mitään mystistä jaggelisää perushuollossa. Öljyjen longlife riippuu pitkälti ihan öljylaadusta ja sen ominaisuuksista ja voit katsoa esim palvelut osiossa olevista "huokeampaa öljyä" kohdasta linkkejä mistä saa halvemmalla huippuöljyjä. Nämä siis ympäripyöreitä vastauksia kun ei juuri tuota x type farkkua ole. Itse vaihdoin s typen perheautoksi ja siinä kulkee pari aikuista ja kolme muksua ihan näppärästi mutta ei siinä kyllä ilman anoppiboxsia katolla voi laskettelusuksien kanssa matkustaa. Kaikille tarpeen mukaan.
Et pääse Jaggekuumeesta eroon joten suosittelen ottamaan sen vasta sisäänajetun x typen heti ajoon !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Ajoin joskus manuaalivaihteista X-Type Estatea, mutta siitä on niin pitkä aika etten muista oikein mitään. Tuo 2.2-litrainen on ilmeisesti kohtalaisen "reippaana" pidetty, ja Brittilän Jaguar-foorumilla on aika moni kertonut vielä "lastuttaneensa" sen saaden näin sekä lisää tehoa että pienemmän kulutuksen. Tuolta Brittifoorumilta voi olla kannattavaa katsella muutamat viestiketjut läpi, dieselit ovat siellä aika yleisiä. Ennen kuin kauhistuu kaikkia "I have a problem"-ketjuja, kannattaa toki muistaa ettei kukaan koskaan tee "I have no issues whatsoever"-ketjuja :D
http://www.jaguarforum.co.uk/f26/

Hm, mikähän malliversio tuo on? Nimi on "Business Exclusive", mutta en tiedä mitä varustelutasoa se käytännössä vastaa. SE:ssä (Special Equipment) ja Sovereignissa olisi jalopuulistat ovissakin, eivätkä nuo ole Sport- tai Sport Premium -mallin penkit.

X-Type on periaatteessa Mondeo-kokoluokan auto (ja niitä yhteisiä osiahan oli se jotain 19-20%), mutta alustaa lyhennettiin jotta se asettuisi selkeämmin S-Typen alapuolelle mallistossa. Käsittääkseni takapenkillä on siitä johtuen hieman ahtaampaa kuin vastaavan sukupolven Mondeossa.

Vakuutushinnoista voin sen verran ainakin sanoa, että omani vakuutuskulut ovat alhaisemmat kuin siskoni Mazda 626:lla (90-luku). Toisaalta tämä on ensimmäinen autoni, eikä bonuksia ole ehtinyt vielä pahemmin kertyä.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
markvayr
Viestit: 58
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 1:42 pm
Paikkakunta: Muhos

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja markvayr »

Moro,

Minulla oli uudesta kolme vuotta vm. 2005 2.0D Executive Estate, siis sillä pienemällä 130 hv diisselillä ja manuaalilla.

Itsellä ollut myös kolme Volvoa (V40 Farkku, V70 2.5D automaatti ja V70 2.5T automaatti).

Volvoon verrattuna X-Type on takatiloiltaan hieman ahtaampi, kontti ihan hyvän kokoinen. Mutta kyllä takapenkilläkin istuu, ei siinä mitään. Volvo on hyvä auto, tunnelma Jagessa on kuitenkin omaa luokkaansa. Talviominaisuudet kunnossa, mutta kyllä Volvon lämmityslaite vie voiton, parempaa ei ole tullut noin 30 auton kokemuksella vastaan. X-Typessä tarkenee, mutta en oikein pitänyt säädöistä, oli jotenkin hankalaa saada lämpöä tulemaan talvella tasaisesti (sopivan lämmin jaloilla ja päällä ja ikkunat pysyy auki)...

Suomessahan varustetasot oli ennen tuota, olikohan 2007-2008 aikakautta Classic ja Executive, jossa nahkapenkit sähkössädöllä (kuljettaja, ei muistia), jalopuulistat ovissa, automaatti-ilmastointi jne. vakiona.

Noh, sitten elinkaari läheni loppuaan ja tuli vähän Volvon Classic mallin tapaan nämä Business Exclusive mallit (ainakin Suomen markkinoilla), ja hinnat putosivat huomattavasti, jos muistan oikein niin olikohan tuossa 2.0D:ssä yli 10 kEUR. Siinä varusteet ovat vähän eroavat noista aiemmista varustetasoista, tosiaan esim. jalopuulistat ovista puuttuvat, mutta sitten toisaalta penkeissä muistipaikat jne. Eli aika lähellä tuota entistä Executive tasoa...

Loppukaneettina voin vain sanoa, että osta Kissa, ainoa ongelma on, että siltä polulta ei ole yleensä paluuta. Kohta sulla on näitä jo useampi :lol:

-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

X-type 2.2D automatic oli mukana Tekniikan Maailman vertailussa v. 2009, tosin sedanina. Vertailun lyhennelmä löytyy oheisen linkin takaa, josta löytyy myös linkki koko vertailun ostamiseksi pdf -muodossa. Vertailun täysversiosta löytyy mitattua tietoa sisätiloista, kulutuksesta, varaosista, vakuutuksista ym.

http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertai ... eselmallit

X-Typen kokoluokka menee suunnilleen kuten arvelet, eli se on Golf luokan farkkujen kokoa tai hiukan niitä suurempi, mutta Volvo V70 pienempi.

2.2D automaticin kulutus oli mitattu em. TM testissä. Se oli 6.2 l/100 maantiellä (keskinopeus 82 km/h), ja kaupungissa 8,6 l/100 (keskinopeus 39 km/h).

Huoltoväli on 24tkm tai yksi vuosi.

X-Type sopii nimenomaan käyttöautoksi normaaliin arkeen. Keräsin itse rohkeutta 3,5 v. sitten, hankin X-Type 2.0D:n, enkä ole hankintaani katunut.
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Vielä joidun kannustamaan hiukan. Itse mietin välillä ennen jaguarin hankintaa että millaista olisi ajaa sillä ja s type oli se mitä erityisesti katselin sillä silmällä. Kun koeajolle pääsin niin se oli sitten siinä. Jaggessa on sitä jotain vaikka se ei kaikissa vertailuissa olisikaan aina se "ykkönen". Autonhankinta on aika pitkälti tunneasia jos vaihtoehdot ovat lähes samankaltaiset. Suosittelen ottamaan jaggen ja uskon että et kadu valintaa. Jos nyt jostain kumman syystä et olisikaan tyytyväinen niin ainakin olet koittanut etkä pode kuumetta. Nimim reilu vuosi ja kaksi s typeä pihalla ja yksi ostettu ja kunnostettu ja myyty. Nyt neljäs ehkä xk8 haussa...
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

markvayr kirjoitti:X-Typessä tarkenee, mutta en oikein pitänyt säädöistä, oli jotenkin hankalaa saada lämpöä tulemaan talvella tasaisesti (sopivan lämmin jaloilla ja päällä ja ikkunat pysyy auki)...
Jep, toi on ihan älytön suunnittelukukkanen :D
viewtopic.php?f=1&t=5357
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Täällähän on oikein ex.volvistien kokoontuminen. V70:isestä vaihdoin X:ään ja sitä ennen oli diesel S40:inen alla. Hyviä käyttöautoja ei siinä mitään, mutta tuossa onkin sitten ainoat ns. tavalliset autot joita olen omistanut ja noihinkin kyllästyin heti ;)
X:ä on loistava sekoitus järkiä ja tunteita, rullailen 40tkm vuoteen ja istun autossa joskus tuntejakin päivässä eli sanomattakin selvää että siinä on viihdyttävä. Kuluihin en osaa sanoa kun teen suurimman osan asioista itse ja ostan osat netistä, ainoa isompi remppa on ollut ohjaustehostimen pumppu reilun vuoden aikana ja se olisi maksanut "kissatiskillä" noin 750 euroa kun brittiläiset toivat vastaavan vuoden takuulla kotiovelle seuraavaksi arkipäiväksi reiluun kahteen sataan. Remontin kokonaiskustannukset työkaluineen siis noin 250e (Ei ollu hydrauliikkaputkille vielä tallissa työkaluja) Jarrurempan olen tehnyt myös ja siihen käy Fordin palikka joiden kustannus ei päätä huimannut. Jos teetät kaiken merkkihuollossa niin maksaahan se, mutta niin maksaa Volvokin. On ollut joka sentin arvoinen peli ja jokainen joka autoa kehuu niin kysyy myös että mahtaa viedä paljon bensaa johon heitän että 5.2-5.6 litraa satasella diisseliä ja vakuutukset tippuivat V70:istä niin paljon että vaikka otin tuulilasivakuutuksen niin silti jää kuukaudessa muutama kymppi rahaa kunnon hoitotuotteisiin ;) Hieno peli ajaa ja omistaa sekä ilo kiilloitella ja pitää arvoisensa kunnossa. Ainoat miinukset mitä keksin on hieman epälooginen ilmastoinnin toiminta josta joku muukin kerkesi jo mainita (automaatti) eli joko kädet ovat kylmänä tai lasi huurtuu talvella, mutta onneksi on tuulilasinlämmitin. Seuraavakin auto tulee olemaan melko todennäköisesti Jaguar, vaikkakin kaipaan vielä hieman hiljaisempaa kyytiä eli on siirryttävä isompaan joko XF:ään tai edelliskoppaseen XJ:hin dieselillä myös. En ota kantaa mahdollisten vahinkovankkureiden.yms kuljettamiseen sillä itselläni on Saloon malli eikä siellä kulje kuin vaimo ja kääpiövillakoira+työssä tarvittavat välineet mutta luulisin Estaten vastaavan aika pitkälti V50:isen volvon kapasiteettia. Kissakuume ei lähde kuin ostamalla kissa, ja kääreliinoissa ei ole taskuja joten syytä ajella autolla joka päivästä toiseen jaksaa miellyttää :)

Eihän nämä ujoille pojille ja tytöille ole eli ainahan jengillä riittää sanottavaa hiemankin erilaisesta autosta mutta meikäläinen ei osta mitään tuotetta koska se on menestynyt testeissä.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
markvayr
Viestit: 58
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 1:42 pm
Paikkakunta: Muhos

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja markvayr »

Moro,

Vielä sen verran noista Estaten tiloista, että olikohan niin, että litramääräinen ilmoitettu tavaratilan tilavuus oli 455 litraa, ja V70 oliskohan ollut 485 litraa.

Käytettävyys Estaten kontilla hyvä, toimii siinä missä V70 ("mk2", vm. 2000-2007) konttikin. Hyvin selvittiin Volvon jälkeen.

-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
Avatar
kjk
Viestit: 119
Liittynyt: Su Syys 04, 2005 10:04 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja kjk »

Vakuutusmaksusta sen verran että omassa S-typessa on halvemmat maksut kuin vaimon Fiatissa. Syynä kuulemma se, että tilastojen mukaan Jagella ajetaan keskimääräistä vähemmän kolareita. Tiedä sitten. Aikanani harkitsin että otanko 6 v vanhan 96 tkm ajetun S-typen vaiko uuden Toyotan, Jagen otin enkä ole katunut hetkeäkään vaikka Toyota olisi ollut uusi. :D
Jaguar S-Type, vm 2000 (3,0 V6 manual)
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

kjk kirjoitti:Vakuutusmaksusta sen verran että omassa S-typessa on halvemmat maksut kuin vaimon Fiatissa. Syynä kuulemma se, että tilastojen mukaan Jagella ajetaan keskimääräistä vähemmän kolareita. Tiedä sitten. Aikanani harkitsin että otanko 6 v vanhan 96 tkm ajetun S-typen vaiko uuden Toyotan, Jagen otin enkä ole katunut hetkeäkään vaikka Toyota olisi ollut uusi. :D
Juurikin näin. Mun filosofia on aina ollut se että olen ostanut käytetyn premium ellei jopa luxusluokan auton joka on maksanut uutena 50.000-170.000 kun niissä on jopa 80 luvulta ollut sellaiset varusteet että menevät huomattavasti uudemman ohi. Vaihtoehtoina X:lle oli joku perus A4 TDI saman ikäisenä ja ei tämä kyllä häviä varusteissa tai ajettavuudessa mitenkään, saati sitten kiinnostavuudessa. Tuo mitä sanoit vakuutusmaksuista, pitää paikkansa ja sen olen joskus todennut omakätisesti bemariaikoina sillä niillä kikkaillaan varmaan eniten näistä premium-merkeistä etenkin siitä lähtien kun saksasta alkoi tulemaan kutoskoneista takavetoista kolmossarjan pulkkaa nuorempienkin kuskien lompakolle sopivaan hintaan :D
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
EXÄ-1
Viestit: 42
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 12:25 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja EXÄ-1 »

X-type 3litran sedan neliveto ja joka ajometri on nautinto! 8)
Ostin auton tammikuussa, sitä ennen ajoin 20 vuotta Jeep Cherokeella... :mrgreen:
Katsos avioeron jälkeen olin yksin päättämässä mitä haluan, mitä teen. Minulla oli hetken, muutaman kuukauden, Ford Probe mutta kun alaikäiset kääntyivät perään katsomaan niin tuli vähän semmonen pedo-olo niin hukkasin sen keksinnön äkkiä. Äijällä kun on paria kuukautta vajaa viiskyt mittarissa...
Ystäväni 2.5l Xtypen farkkua kokeilin ja se oli menoa. Koskin Pisaan oli lauantaina ilmestynyt myyntiin tuo, maanantaina varasin sen ja torstaina hain pois. :mrgreen:
Koko runsaat 400 kilsaa virnistelin tyytyväisenä niin että minulla oli kramppi suupielissä loppuviikon.

Joskus elämässä tulee vastaan tilaisuus johon pitää tarttua niinku heti, ei jahkailla, niin; olen tyytyväinen... :wink: :wink: :wink:
markvayr
Viestit: 58
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 1:42 pm
Paikkakunta: Muhos

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja markvayr »

Moro,

Pakko oli kaivaa kuva, jossa näkyy hyvin X-Typen kuljetuskapasiteetti. Mökille ollaan menossa, taisi olla laiturin teko silloin työn alla. Tavaraa on mukana "jonkin verran" :)

Tässä muuten näkyy nuo Business Exclusiven ulkoiset erot myös Executiveen, eli kromia ulkoisesti enemmän Executivessa, olikohan se silloin ~2005 joku "Sport" varustetaso, jossa ei ollut ulkoisesti kromia juuri laisinkaan...

-marko-
Liitteet
X_Type_lastissa.jpg
X_Type_lastissa.jpg (48.71 KiB) Katsottu 10370 kertaa
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

markvayr kirjoitti:Tässä muuten näkyy nuo Business Exclusiven ulkoiset erot myös Executiveen, eli kromia ulkoisesti enemmän Executivessa, olikohan se silloin ~2005 joku "Sport" varustetaso, jossa ei ollut ulkoisesti kromia juuri laisinkaan...
Business Exclusive ja Business Exclusive Plus-varustetasoilla myytiin alkujaan vm. 2007 "ei facelift" X-Typejä, jollainen itselläni on. Omassa Business Exclusive Plus:sassa on kromia vielä enemmän kuin tuossa Executivessa, eli puskurien nurkkalistojen, maskin (kromattua verkkoa) ja ovikehysten lisäksi myös peilien kotelot on kromattu.

X-Typelle tehtiin facelift v. 2008 keväällä, ja kromit katosivat samalla kun puskurien mallia muutettiin. Business Exclusive Plus -varustetaso säilyi myynnissä loppuun asti. Tässä lista vm. 2008 X-Type Estate Business Exclusive Plus -facelift mallin hinnoista ja vakiovarusteista :

X-Type 2.0D Business Exclusive + 39400 €
X-Type 2.2D Business Exclusive + 41900 €
X-Type 2.2D Business Exclusive + aut 45700 €
X-Type 2.5 V6 AWD Business Exclusive + Aut 54400 €

70/30 taittuva selkänoja
ABS-jarrut
Ajotietokone
Alumiinivanteet 17" Barbados
Automaattinen ilmastointi
Automaattisesti himmenevä taustapeili
Bluetooth™-valmius puhelimelle
DSC, Dynamic Stability Control - ajovakaudenhallintajärjestelmä
Etu- ja takapysäköintitutka
Etusumuvalot
Hätäjarrutehostin
Kaukosäätöinen keskuslukitus, kaksivaiheinen
Kokomittaiset turvaverhot. Turvavöiden esikiristimet edessä.
Kromilista etupuskurissa, takaluukussa ja sivulasien kehysten yläosassa
Krominen verkkoetusäleikkö
Kuljettajan ja matkustajan etu- ja sivuturvatyynyt
Liukuva etukyynärnoja
Metalliväri
Mukiteline edessä
Murtohälytin
Nahkainen monitoimiohjauspyörä
Nahkasisustus, tuplatikkaus viimeistely
Niskatuki takaistuimen keskipaikalle
Ohjauspyörän kallistuksen ja etäisyyden säätö
RDS radio, CD soitin, 6 kaiutinta, 140W vahvistin
Ruusupuukoristelu (Rosewood) kojetaulussa
Sateen tunnistavat tuulilasinpyyhkijät
Sähköikkunat edessä ja takana
Sähköisesti säädettävät lämmitettävät taustapeilit
Sähköisesti taittuvat taustapeilit
Sähkösäätöiset etuistuimet (10 x 10 säädöin), kulj istuimen ja peilien muistitoiminnolla
Tekstiilimatot
Vakionopeudensäädin
Xenon ajovalot
Talvipaketti: lämmitettävä tuulilasi, ajovalojen pesurit,
diesel-malleissa polttoainetoiminen lisälämmitin, bensiini-malleissa lohkolämmitin
Estate malleissa: kattokiskot (mustat), tavaratilan verkko
2.0D ja 2.2D malleissa: TC luistonesto
2.2D malleissa: 6-v manuaalivaihteisto
2.2D Aut malleissa: 6-v Jaguar Sequential automaattivaihteisto
2.2D Aut malleissa: cDPF diesel partikkelisuodatin
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja juge »

Hei!
Täältä suunnalta ainakin suuret suositukset ko. Jaguariin.

Meillä oli neljän vuoden ja yli 100tkm ajan kyseinen pirssi, tosin vuosimallia 2004, farkku, 2L dieselinä ja manuaalina.

Hemmetin hyvä ajaa kelillä kuin kelillä - siis oikeasti. Ei tarvitse paimentaa että menee suoraan, oli sitten talven liukkaat tai kesäkuuma asfaltti, sivutuulet ei nakkele ja mitä vielä. Aivan nauratti kun sillä lähti ajelemaan, oli matka pitkä tai lyhyt.

Ainut, mikä noissa dieseliversiossa pitää olla täällä Suomessa, on Eberi ja Minikellolla tai kaukosäätimellä varustettuna. Sitten tarkeneekin, oli mittari miinuksella 32 astetta, lämpöä riitti.

Farmarin peräkontin aukon muoto on vähän puolihuono siinä mielessä, että isompia laatikoita sinne ei tahdo saada sopimaan - siinä mielessä häviää Volvo V70:lle tai Avensikselle.

Varustelutasoissa kannattaa etsiä Executivea, se on X-Typeissä paras mahdollinen vakiona. On kokonahkaverhoilu, täysautomaattinen AC, sähköjakkaraa, yms. isompaa ja pienempää himmeliä. Sport -varusteluista saattaa uupua takaa sähkölasit - riippuen onko Suomi-auto vai ulkoa tuotu. Lisävarusteltuja Classiceja on markkinoilla, Classicin ja Executien näkyvin ero on siinä että Exe:ssä on nahkaverhoilu, Classicissa kangas, ja Exe:ssä on ratissa radion ja vakkarin säätimet, Classicissa ei kumpaakaan. Nämä siis vakiovarustelista verrokeissa. Ja ENNEN faceliftia.

Halvat vakuutukset, ainakin Pohjantähden vakuutusyhtiössä. Halvemmat kuin aivan uudessa Renault Megane 3:ssa.

Ennen faceliftia kromia löytyy Exe:stä ihan kivasti. Faceliftin jälkeen kromisina on myös ulkopeilien kopat.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
Jubax
Viestit: 23
Liittynyt: La Huhti 27, 2013 12:54 pm
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Rohkeutta puuttuu, Jaguar X-type 2,2D Business Excl+est

Viesti Kirjoittaja Jubax »

Tere,

Itse olen ajellut kuukauden päivät vastaavalla, mutta sedanilla. Minulla oli tätä ennen Octavia Kombi-mikä on järkevin auto ikinä!- ja myös kanssa ensialkuun katselin myynnissä olevia estate-farmareita, perusteluina käytön järkevyys. Mitä enenpi katselin kuvia, sitä vakuuttunemmaksi tulin siitä, että kyllä autolla pitää olla aito klassinen muotoilu! Lainaan sitten vaikka pakettiauton, kun kuljetustarvetta tulee.

2,2D on mainio kone, joka käy nätin värinättömästi ja automaatti jakaa voimaa sivistyneesti siinä 1500 r/min molemmin puolin. Kulutus minulla on ollut rauhallisessa seka-ajossa siinä 6 l/100 km tuntumassa eli juuri täyttää minun kriteerit järkiautolle kun toimintasäteen tulee olla 1000 km. Autoa ostaessa en edes selvittänyt vakuutusmaksuja, iloinen yllätys oli se, että tämä maksaa vaivaiset 40 € enemmän vuodessa kuin Octavia. Päästölukemista päätellen-jotka ovat korkeahkot- voi todeta sen, että tätä mallia ei ole luotu EU:n testipenkkiä varten, vaan perheen nautinnolliseksi menopeliksi!

Summa summarum, nautinnollisen tyylikäs ja järkevä perheauto!
XJ8 Executive 2004
ex X-type 2.2D Business Exclusive+ Sedan 2008
Vastaa Viestiin