5-15% etanolia

Yleinen Jaguar-keskustelu
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Television toisella kanavalla oli ajankohtaisohjelma, missä kerrottiin, että Ruotsissa saa bensiiniä, johon on sekoitettu etanolia. Sekä myös etanolia, johon on sekoitettu bensiiniä. Onko jollakulla tietoa tai kenties mutu-tuntumaa, miten "tavallinen" moottori suhtautuu bensiiniin, jossa on tietty osa etanolia. Tuli vain sellainen käsitys, että naapurissa etanolin sekoittaminen bensiiniin olisi ehkä tulevaisuudessa aika yleistä.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Kun olen jo varttunut henkilö, muistikin (vielä) on varsin kauas ulottuva. Viisikymmenluvun puolivälin tienoilla oli Suomessakin myynnissä alkoholisekoitteista bensiiniä. Kauppanimi oli Bentyl ja oktaaniluku korkeampi kuin tavallisessa sekoittamattomassa bensassa - liekö ollut 86? Bentyliä käytettäessä oli soveliasta hiven aikaistaa sytytyshetkeä, mutta muita toimenpiteitä ei tarvinnut. Tosin jotkut huuhtelivat polttoainejärjestelmän vanhemmissa autoissa, vanhat hartsit ja pikeentyvät kun lähtivät herkästi liuottavan alkoholin ansiosta liikkeelle ja tukkivat kaasuttimen jne...

Bentyylillä uskottiin auton olevan hieman ripeämpi kiihtyvyydeltään - ja miksei ollutkin, kun sytkyä saatiin aiemmaksi kuin tavallisella 70 ja risat oktaanisella bensalla. No, niin nytkin jo pelkkä jäänestosprii vaikuttaa oktaanilukuun - joskus rallien yhteydessä on ollut puhe, että tankin sisältö ei olisikaan siten enää luvallista, siellä kun pitäisi olla ainoastaan kaupallisesti saatavaa laatua, ei mitään spriillä "lisäaineistettua". Saivartelua sinänsä, mutta sääntöjä tarkkaan luettaessa...Nykyisin oktaaniluvut ovat jo niin korkeita, että pirtu ei juuri vauhtia paranna..

Jo reilu parikymmentä vuotta sitten Suomessakin kokeiltiin Brasialaisten käytäntöä, mutta täällä alkoholilla ajo kohtaa vaikeuksia matalissa lämpötiloissa, puhumattakaan pakkaskeleistä. Kyse on tuon viinan bensiiniä huonommasta höyrystymislämmöstä, kylmällä ilmalla puhtaalla etanolilla ajelu ei onnistu, kun moottori ei kylmänä starttaa. Pitää siis olla käytössä bensiiniseos tai käynnistys tehdään sitten erikseen bensalla ja moottorin lämmettyä kytketään viinakset palamaan. Voi helkkuna, tämähän on kuin veronkiertoajat petroolimoottoreilla, tärpäteillä jne. Tosin tulevaisuudessa elektroniikka hoitaa automaattisesti sen, mihin ennen tarvittiin taitava masinisti.

Varmaa on, että kyllä aina tulee uusia kokeiluja, sinapinsiemenistä alkaen, mutta Suomessa ahne verottaja yleensä tappaa yritteliäät...mitenhän etanolin kanssa käy? Se tulee ja pysyy, jos perusteena on pmavaraisuus ja valmistautuminen kriisiaikoihin, mutta jos verottaja saa vapaasti mellastaa, kaupallinen etu leikkaantuu pois verojen vuoksi eikä jakeluyhtiöillä ole intressiä asiaan...
kari tt
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

TM

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Eilen ilmestyneessä TM:ssä on juttu aiheesta. Muistaakseni meni jotenkin niin että silloin kun bensassa on 5-15% etanolia, ei tarvi moottorille tehdä mitään ja onpa ST1 jopa kokeilumielessä myynytkin Suomessa moista ihan normaalimittareista muutama vuosi sitten. Mutta Ruotsin E85 on sitten toisinpäin, eli 85% etanolia ja loput bensaa ja se vaatii jo asian huomioimista moottorissa tai ainakin moottorinohjauselektroniikassa.

Ja joo, rakas eduskuntamme/hallituksemme tekee kaikkensa moisen estämiseksi Suomessa, EU:lta saamastaan huomautuksesta huolimatta. Miksihän tämän suhteen ei ollakaan EUn mallioppilaita?

Discoveryltä(vai oliko se normaalikanavilla?) tuli hiljattain mainio dokumentti siitä, kuinka aikoinaan bensiini öljy-yhtiöiden toimesta lobattiin (suunnilleen valehtelulla ja lahjonnalla) korvaamaan alkoholi, jota autoilun alkuaikoina käytettiin lähes 100%:sti.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Ruotsiin tankkaamaan

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Aika yllättäen meidän niin viisaan hallituksemme kauppa- ja teollisuusministeri ei ainakaan suoraan tyrmännyt ajatusta, että alkoholipitoista bensiiniä voisi suomessakin myydä. Ruotsissa vain asia oli niin, että siellä ei verotettu polttoaineeksi tarkoitettua alkoholia, ja sen takia alkoholibensa onkin halvempaa. Kaiken tämän takana on se, että ympäristö saastuu vähemmän (ja tietenkin valmistautuminen siihen, että öljy loppuu joskus). Jos siis uskaltaisin tankata rakkaaseen XJS:ni bensiiniä, jossa on tuo 5-15% alkoholia, tekisin sen Ruotsissa, säästäisin silloin luontoa, sekä omia rahojani (jos ei lasketa matkakuluja ruotsiin)

Ehkä ryhdynkin maanviljelijäksi, ja alan tuottaa sekä biodieseliä, että alkoholia polttoaineeksi. :wink: Kunhan ensin niin viisaat päättäjämme viisastuisivat vielä lisää.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Maanviljelijät tosiaan valmistivat rapakon takana polttoaineensa aina kieltolain tuloon asti, maissiviinaa alias etyylialkoholia alias sitä "uutuuskeksintöä" etanolia. Autot kulkivat viinalla jo 1890-luvulla (ensimmäinen bensanjakelupumppu avattiin kuulema vasta 1906). Vaan ainakin meillä kieltolakimentaliteetti jatkuu aina vaan. Tislaapa täällä kotitarpeiksi muutama tynnörillinen ja jo käy lakituvan ovi?

Brasiliassa sokeriruokoon perustuva tuotanto on ollut käynnissä yli 30 vuotta. Lämpimissä maissa ei käytölle ole talviongelmia. Miten E85 pelaa Ruotsin lapissa, nimenomaan muuttelemattomassa autossa, en tiedä. Mitä sanoo eberi-lämmitin jne? Alkoholista on tiedossa haittojakin, mm. moottorin tiivisteet käyvät lyhytikäisemmiksi ja ennen kaikkea kulutus nousee paljon. Jenkit puhuvat todella suurista nousuista, ruotsalaiskirjoittelun mukaan puhtaalla E85:lla nousu lie 20 - 40 % ja bensiiniä tankkiin sekoittaen vähemmän. Vain se, että Ruåtsissa ei ole vero rasitteena, tekee etanolista siltikin asiakkaille halpaa.

Kuitenkin, jos auton kaikki kustannukset, pääoman korko, arvon pudotus, verot, rengas-, akku-, huolto- ym ym kulut ynnätään unohtamatta pienimpiäkään menoja, lohkolämmittimen sähköjäkään, polttoainekulu on vain pieni osa autoilun vuotuismenoista. Vaikka polttoaineen hinta puolittuisi, ei sitä vuoden lopussa omista kivitaloja. Järki päähän ja bensaa ostamaan, niin kauan kuin sitä saa rahalla ! Vielä saa nauttia ajelusta. Kiihdyttelyistä saa mukavat vibrat !

PS Neljäkymmentä-luvun lopulla bensa oli kortilla, ei edes tarpeeseen saanut kuponkeja riittävästi. Tuolloin eräs kunnanlääkäri eli isäni oli pakoitettu kirjoittamaan "reseptilääkettä": Apteekista saatiin puhdistettua bensaa ohutkaulaisissa galvanoiduissa peltipöntöissä, lievätkö olleet 25 litraisia. Hinta oli hirveä, 85 penniä litra, jos oikein muistan. Viidellä pennillä sai jo puolukkapuuroainespussin - meidän lasten karamellikorvikkeen (oikeat karamellitkin olivat kortilla!).

Niin vain vanha "pomeranssimme" eli 1938 Citroen B11 kulki iloisesti sairaskäynneille, vaikka kuponkeja ei ollutkaan.
kari tt
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

No nyt se muisti pätki kuitenkin: kun kerroin hirveästä bensan hinnasta, hinta oli sen ajan markkoja, ei pennejä. Katselin sitten taulukkoja ja näyttää siltä, että silloin tankkiin lorotettu puhdistettu bensa olisi ollut nykyrahassa ollut noin 4 euroa litralta. Johtopäätös: eihän siis nämä tämän syyskuun huippuhinnat ole olleet edes kovin korkeita !?!? :wink:
kari tt
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ruotsiin tankkaamaan

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Mursu kirjoitti:Aika yllättäen meidän niin viisaan hallituksemme kauppa- ja teollisuusministeri ei ainakaan suoraan tyrmännyt ajatusta, että alkoholipitoista bensiiniä voisi suomessakin myydä.
Ei varmaan kauppa- ja teollisuusministerillä olekaan mitään sitä vastaan, mutta kysykääpä valtionvarainministeriltä! Taatusti sillä puolella halutaan etanolille semmoinen vero ettei touhu kannata ja voidaan sanoa että olishan me se sallittu mutta ei kansa haluakaan sitä.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

suomen ministerit

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Ettei vain olisi niin, että kun toimittajat tekevät juttua, ja vertailu tehdään läntiseen naapurimaahan, niin alkavat ministereiden päät nyökkäämään. Kun Ruotsissa tehdään näin ja näin, niin jees jees, kyllä meilläkin pitäisi... Otetaan mallia Ruotsista. Ottaisivat nyt kerrankin! Ympäristön suojelustahan siinä on ensisijaisesti kyse, verottomuus on vain porkkana.
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

jopas jotain!

Viesti Kirjoittaja Mursu »

No eihän mennyt kauan, kun meidän viisas kauppa- ja teollisuusministeri päästi julkisuuteen, että etanolilla terästetyn bensiinin myynti voitaisiin aloittaa lähiaikoina. En ehtinyt lehtiä lukea, enkä katsoa kolmoskanavan aamuteeveetä. Mitä siellä sanottiin? Tuleeko viinalla laitettua bensaa vai ei? Ja tuleeko sille verohelpotuksia vai ei?
jagcorner
Viestit: 9
Liittynyt: To Joulu 08, 2005 8:38 pm
Paikkakunta: oxelösund ruotsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagcorner »

sorry että sekaannun keskusteluun tästä etanoliasiasta mutta minulla on omakohtaista kerrottavaa kyseisestä asiasta jos nyt unohdetaan nämä verokeskustelut tästä artikkelista niin kerron kuika täällä ruotsissa. ostin xj4.0 -90 daimlerin ja teimme siitä kompostin ruotsin tekniikan maaliman toimittajan kanssa että kokeillaan mitä tapahtuu kun ajetaan etanoolilla joka tankataan suoraan mittarista tankki täyteen . no ninn ei siinä sen kummempaa kun kaasu auki ja paanalle ensi keikka meni nappiin kun oli tuota bensaa suonissa ja kissa hyrähti sillä käyntiin mutta kun tankkasimme seuraavan tankillisen tuli ongelma aamutartissa liian vähän polttoaineen painetta ja akku melkein tyhjäks ennenkuin sano brum. tuumasta toimeen ja vaihdettiin painetunnistin ja nostettiin 5.6psi ja jo lähti käkyttään mitään muuta ei olla tehty ajettu ollaan nyt noin 15000km teho nousi 4hp ajokilometrikustannus putosi noin 100sek 100 km kone voi hyvin jatkamme testiä ja avaamme bensapumpun ja filtterin ja kannen noin 20000km ajon jälkeen ja mittaamme vähän jos jotain on muuttunut huonompaan suuntaan auto on mennyt 280000km ja rullaa kuin unelma että ei se ole aina varjopuoli että auto on tehty hyvistä tarpeista niinkuin nyt olemme havainneet t. jagcorner
ppohja
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 10:40 am
Paikkakunta: Helsinki

tarkennusta?

Viesti Kirjoittaja ppohja »

jagcorner kirjoitti:sorry että sekaannun keskusteluun tästä etanoliasiasta
No mutta, eihän siinä ole mitään anteeksipyydeltävää, kun kerrankin on ensi käden tietoa asiasta! :)
jagcorner kirjoitti:ajokilometrikustannus putosi noin 100sek 100 km kone voi hyvin
Tuota, tämä kohta jäi itselleni hieman epäselväksi. Tarkoittaako tämä siis, että kustannus putosi sadalla kruunulla per 100km, vaiko että kustannus putosi sataan kruunuun per 100km ?

Omalla mobiililla 12,5l kulutus / 100km tarkoittaa 1,2eur litrahinnalla noin 15 eur (eli 140 SEK) bensoihin per 100km.

t.Pietu
'96 XJ6 4,0 (X300)
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

sanoista tekoihin

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Nyt on sitten käynyt niin, että 5% etanolia sisältävää bensaa alkaa olla saatavissa. Minulta on kiireessä mennyt ohi, miltä asemilta tätä ihmettä sitten saa. Onko se Neste? Hinnassa ei ilmeisesti tingitä, kannustimia ei ainakaan ole biopolttoaineisiin siirtymisissä!
Aikani kuluksi tavasin autoni (saksankielistä) ohjekirjaa, ja siellä oli präntättynä, että autossa voi käyttää lyijytöntä bensiiniä, johon on sekoitettu enintään 10% etanolia. Metanolia sitten saakin olla korkeintaan 3%.

Missä voisi osoittaa mieltään, että biopolttoaineiden hinta pitäisi saada alaspäin, koska siinä käytetään uusiutuvia luonnonvaroja.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Biopolttoaineet? Hurraa ja maailma on pelastettu!

Nykyisillä suunnitelmilla viina tuodaan Brasiliasta, mutta voi kysyä härkävankkureilla ja purjelaivallako kuljetus Suomeen tapahtuu, siis korvaantumattomia luonnonvaroja kuluttamatta? Tuskin. Brasiliassa tiedetään tuhottavan sademetsiä sokeriruokopelloiksi läänien kokoisina pläntteinä, jolla on jo ilmastollisia haittavaikutuksia. Toki brasseille tilanne on houkutteleva, EU-maat kun kilvan haluavat ostaa etyylialkoholia. Kerrankin helppoa kauppaa ja saa maa tuloja. Kokonaisuutena, kun alkoholia ei tuoteta täällä kotimaassa järkevin keinoin, koko homma haiskahtaa.

Eikä tuo sekoitusmäärä bensiiniin vielä maailmaa mullistavaa säästöä tuo. Toisekseen tällä vähälläkin alkoholin lisäyksellä pakokaasuissa aldehydi(myrkky)päästöt kylmässä ovat moninkertaisia biobensaa käytettäessä. Entäs räjähdysvaara, Ruotsissa on jo mietitty erillisien tankkauslaitteiden rakentamista kohonneen vaaran vuoksi...

Eivät asiat ole vielä loppuun keksittyjä, työtä riittää?
kari tt
Avatar
Blue Cat
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:47 pm
Paikkakunta: Jämsänkoski

No niin...

Viesti Kirjoittaja Blue Cat »

Nyt kun päästiin vauhtiin niin... toivottavasti yhä useampi on myös tietoinen siitä, että öljy loppui maailmastamme viime Joulukuussa. Eiks olekin kivaa. Mitä... eikö joku ole vielä tietoinen asiasta?

No tämä tietysti tarkoittaa sitä, että voimme vielä jonkin aikaa kuluttaa varastoissamme olevaa mustaa kultaa, mutta enää ei ole millä niitä varastoja täydennettäisiin. Eli hinnalla ei tule olemaan rajoja.

Jagenhan voi kätevästi muuttaa myös kaasulla toimivaksi. Valmiita sarjoja on saatavissa.

Niin... jos on enää mitään syytä ajaa minnekään kun tuo maailmantalous romahtaa.....
XJ40, -89, USA -versio
3,6
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

etanolin tuotanto

Viesti Kirjoittaja Mursu »

No, kyllähän koko idea on se, että öljy joskus loppuu, ja toisaalta en haluaisi rahoittaa niin paljon arabimaita. Naapurissani on sokeritehdas, jonka tulevaisuus oli vähän katkolla, kun sokerintuotannon tuki lopetettiin EU:ssa. Eihän etanolia tarvitsisi brasiliasta asti tuoda. Kaikki pakettipellot viljelyyn, ja ryhdytään tuottamaan etanolia...

Ehkä joku kehittää asian toimivaksi, ja on toimiva, ennenkuin öljy lopullisesti loppuu.
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Ja etanolista taas...

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Aikaa ei ole mennyt kovin paljoa, niin on tullut kummia uutisia. Kolmosteeveen kymmenen uutisetko laittoivat eetteriin jutun, että nyt on amerikoissa ruvettu olemaan sitä mieltä, että etanolipohjaisten polttoaineiden käyttö on isänmaallista. USA kun haluaa irrottautua lähi-idästä tuodun öljyn riippuvuudesta. Jos he siellä meinaisivat pärjätä öljyn suhteen omavaraisesti, niin viinaksia olisi pakkokin käyttää autoissa. Uutisen mukaan hyvin monet maissinviljelijät ovat ryhtyneet tekemään viljastaan polttoainelaatuista etanolia. Siihen heitä jopa kannustetaan.

vaan mitä sanotte siihen, kun meidän oikeistopuolueen johtaja on mennyt ilmaisemaan, että Suomen pitäisi olla Ruotsin tapaan öljyriippumaton vuoteen 2030 mennessä! Saahan sitä sanoa! Mutta oliko hän ehdottavinaan, että suomessakin pitäisi ryhtyä tuottamaan ja myymään 85-prosenttia etanolia sisältävää polttoainetta, ja vielä kaiken lisäksi sille antamaan verohelpotuksia? Kuinkahan kauan menee, ennenkuin alkaa olla kannattavaa ryhtyä virittelemään AJ6 siihen malliin, että se toimisi moitteettomasti viinan voimalla?
Avatar
akutus
Viestit: 59
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 4:56 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja akutus »

Mutta mitä tekee Shellin uusi 99 oktaaninen, näin asiaa ohimennen sivuttaen?

Kuka uskaltaa, eli kenestä koekaniini? :)

Kuva
Daimler DoubleSix | S3 | 1987
Jaguar X-Type 2.2D Executive Estate | 2006
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Taisi olla vuonna 2002, kun Suomessa useimmilta Shellin asemilta katosi 99 oktaaninen, joillakin kilpailevilla ketjuilla jo aiemminkin. Sinä vuonna tein kolme retkeä Tsekinmaalle ja kas kummaa, syksyllä asensivat pitkin via Baltica-reittiä Virosta alkaen Shelleille uusia pumppuja, juuri tätä edellisessä kirjoituksessa mainittua 99 veepoweria, formula-nimellä ja Schumi mainosveikkona! Suuresta uutuudesta ei kai sittenkään ole kyse!??

Bensaa kuin bensaa ja nimenomaan korkeapuristeiseen moottoriin tämä on vähän mukavampaa käyttää kuin matalaoktaaniset! Nykyautoissahan 95 on yleisesti käypää, mutta esimerkiksi 70-luvulla brittiautoista löytyi yli 10:1 puristeisia moottoreita eikä niissä ei ollut vielä mitään tunnistimia eikä tietokoneohjauksia. Väärä bensa, seurauksena nakutusta, kohta detonatio poltti mäntään reijän!

Tulisten italiaanojen kärryihin sai jo kauan sitten kelpo bensaa: muistan jo 50-luvulla Italiassa asemilla olleen tarjolla 100 oktaanista! (meillä kotona ajeltiin parhaimmillaan silloin 86:lla!!!). Kyllä isävainaa tykkäsi, kärry kulki selvästi terävämmin ja suorituskykyä todella käytettiin, vaikka auto oli täyteen kuukaudenlomatavaroilla lastattu...
kari tt
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Tuon vpowerin tv-mainoksesta näkyy, että vapaassa pudotuksessa saa vibroja aiheuttavia kiihtyvyyksiä! Kiihtyvyyttä haettaessa tosiaan aikaistetaan sytytystä sen kun sielu sietää, ts. sille rajalle, ettei nakutus ala eli bensa syty itsestään hallitsemattomasti ennen aikojaan ja törmää tulpan kipinän sytyttämään liekkirintamaan, jolloin se ääni moottorista kuuluu. Oikea sytytystuokio tietty riippuu bensan laadusta, mitä korkeampi oktaaniluku, sitä enemmän saa puristaa, ennen kuin bensa-ilmaseos syttyy ilman kipinää. Oikean ajoituksen määrittämiseen, ts. "ylärajalle" säätämiseen löytyy vanhasta Jaguarin suomenkielisestä käsikirjasta todellinen kenttäolosuhteisiin soveltuva ohje...ei vain taida enää olla aivan paras uusiin autoihin, XJ8:aan, X:ään jne? Kuitenkin hätäkeinona, jollei ole ajoituslamppuja tms. instrumentteja, ohje on edellen tyhjää parempi!

".....sytytys on säädettävä niin, että ajettaessa tiellä neljännellä vaihteella moottorin kierrosluvun ollessa 1500-2000 kierr./min. täydellä kaasulla juuri alkaa kuulua "nakutusta"......."

Näin siis aito Jaguarin huoltokirja: Alustan numerot 710001, moottorin numerot A.1001 eteenp. ja julkaisijana suomeksi Suomen Maanviljelijäin Kauppa Tampere.
kari tt
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Nostetaanpas ketjua ylöspäin, kun E10-aika lähestyy.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 911199/139

Aussisivuston mukaan uudempiin Jaguaareihin tuo E10 sopii ongelmitta, mutta milläs
minä tuota vanhustani tankkaan 2013 jälkeen, kun E5 myynti loppuu. Vai loppuuko?
Ja jos jo nyt on 5%, niin eipä tuo siihen ainakaan ole hajonnut. Oisko se toinen 5%
kuolemaksi?
Köpi

Jaguar All vehicles imported and sold by Jaguar cars Australia since 1986 will operate satisfactorily on unleaded petrol containing ethanol blended up to 10% (E10) provided the fuel octane recommendations in the owners hand book are adhered to. To avoid any operational issues, the vehicles should also be maintained in accordance with Jaguar servicing procedures using genuine Jaguar replacement parts.In general, some pre - 1986 cars will operate on E10 ULP, however Jaguar Recommends that they do not use ethanol blended petrol due to the aging of the vehicle fuel systems. It is important however that Jaguar vehicles with carburettors do not use ethanol blended petrol.
http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Niin tuolla E85:lla ajavat harrastajatoverit, jotka ovat modernisoineet mobiileitaan kertovat, että litkua menee vastaavasti 25-35% enemmän, eli varsinaista säästöä ei löydy, ja tehotkin ovat melko samat, tosin kiihdytysporukoista on tuttua, että sitten puristuksia voi vielä nostaa, jos kone ja kantti kestää (kai ne hurjimmat on siten metanoli ja nitrometaani cocktaililla kulkevia).

Vanhat Jaguarithan ovat sikäli hyvin sopeutuvia (minkä jotkut saattavat petrooliajoista muistaa) kun toisessa tankissa voi pitää bensaa, millä lähtee hyvin käyntiin kylmemmälläkin ja sitten voi vaihtaa esim. etanolitankkiin kojelaudasta (ainakin MKVII-MK X ja 420G, XJ S1-S3). Silti ei sitä bensaa kannata turhan kauan tankissa pitää, väittävät ettei varsinkaan nykyinen talvilaatu kestä millään kolmea kuukautta kauempaa. Kesälaatuakaan ei ainakaan vuoden ympäri saisi pitää samaa tankissa, tankki kannattaa myös silloin tällöin (ainakin parin kolmen vuoden välein) huuhdella ja puhdistaa, tai tulee tämmöistä:

Kuva

:shock:

Hollannissa olen paljon nähnyt myös LPG eli kaasulle muutettuja XJ:tä sun muita.

Me ainakin ajetaan niin vähän, että bensalla mennään, ehkä palataan vielä noihin 1920-lukua edeltäneisiin aikoihin, jolloin bentsiiniä piti hakea apteekista pullossa! ;)

-Jakuvaari

Jk. Vaikken niin vanha olekaan, mutta olenpahan lukenut ja kuullut yhtä sun toista...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tässä tuorein tieto (Suomen?) Jaguarilta:
"E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Jaguar-malleihin alkaen mallivuodesta 1992."
http://www.e10bensiini.fi/files/46/E10- ... toihin.pdf
Eli hieman tuoreemman rajan laittaneet kuin tuo Australian Jagge aiemmassa viestissä.

Ja vanhempiin sitten 98E5:sta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Mr. Grayhead
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja Mr. Grayhead »

Autoliiton moottori lehti ilmestyi eilen 27/5 , tiesi kertoa, että alkoholi-bensiini sopii Jagauaareihin vuodesta 1992 lähtien. Ei ollut mainintaa muuta kuin vanha 95 jää käyttöön, joten vanhemmatkin kulkupelit saavat "juotavaa" toistaiseksi!!!!
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Vein Bentleyni huoltoon, Jag-Finn:iin tietenkin, ja kysyin, pitääkö nyt ruveta vm. -89 Bentleyhyn tankkaamaan 98E:tä, vai kestääkö niin vanha moottori 10% vahvaa etanolia? Ari heitti siihen heti, että muutetaanko koko auto etanolikäyttöiseksi. On kuulemma jo yhteen Jaguariin asentanut boxin, jonka kanssa voi tankata mitä hyvänsä bensiiniä, etanolipitoisuudeltaan 0-100%. Uskaltaisinkohan laittaa? Vaikka XJS:äni?
Bentley Mulsanne -89
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja dida »

Taitaakin olla melkoinen boksi... :-) Tai sitten kontti, jonka sisällä on uusi auto?

Oikeasti etanoli vaatii puristussuhteen muutoksen ja lisäksi etanolin höyrystymispiste on aivan jotain muuta, kuin bensiinin, mikä käytännössä merkitsee käynnistysvaikeuksia talvella, kun etanoli lakkaa höyrystymästä.

Väittäisin, että tuollainen boksi on puhdasta huuhaata. Joskus 70 -luvulla, kun kotitekoisia kärjettömiä- ja transistorisytytyksiä yms. myytiin postimyyntinä autoihin vastaava oli mahdollista, mutta ei kyllä enää reaalimaailmassa.

Toivottavasti boksin ostaneella kaverilla on hyvät hermot, jos aikoo etanolipitoisuutta kovasti nostaa :-D!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
sampop
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 7:59 pm

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja sampop »

dida kirjoitti:Taitaakin olla melkoinen boksi... :-) Tai sitten kontti, jonka sisällä on uusi auto?

Oikeasti etanoli vaatii puristussuhteen muutoksen ja lisäksi etanolin höyrystymispiste on aivan jotain muuta, kuin bensiinin, mikä käytännössä merkitsee käynnistysvaikeuksia talvella, kun etanoli lakkaa höyrystymästä.

Väittäisin, että tuollainen boksi on puhdasta huuhaata. Joskus 70 -luvulla, kun kotitekoisia kärjettömiä- ja transistorisytytyksiä yms. myytiin postimyyntinä autoihin vastaava oli mahdollista, mutta ei kyllä enää reaalimaailmassa.

Toivottavasti boksin ostaneella kaverilla on hyvät hermot, jos aikoo etanolipitoisuutta kovasti nostaa :-D!
Ei tarvitse puristussuhteen muutosta, joskin siitä on hyötyä etanolin korkeamman puristuskestävyyden takia. Tehojahan on vähän vähemmän, heikomman energiasisällön takia. Ja tosiaan, kylmäkäynnistyvyys voi olla ongelma, tosin jaguarithan käynnistetään tallista tai narun nokasta ;-)

Ruiskulla varustettuihin autoihin on tarjolla bokseja jotka muuttavat suuttimien ajoitusta. http://www.fuelflexfinland.fi/index.php
Harmillisesti noita ei ole tarjolla kuin vajaamoottoreihin. Lisäksi vanhemmissa autoissa ongelmia voi syntyä tiivisteiden kanssa, tuo E85 kun syövyttää joitain materiaaleja.

Overdrivellä ( http://www.overdrive.fi ) on runsaasti keskustelua asiasta, haulla löytyy.
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja dida »

Katsoin tuon linkin ja olen edelleen samaa mieltä, kuin aiemmassa viestissäni.

Tuossa linkissähän puhutaan vain puhtaan bensiinin ja E85 -bensiini-etanoliseoksen käytöstä tällä boksilla. E85 sisältää käsittääkseni bensiiniä 85% ja loput 15% etanolia, korjatkaa, jos olen väärässä. Eli boksilla voi käyttää maksimissaan 15% etanolia sisältävää polttoainetta, jota esim Ruotsissa on kaupan.

Mikäli etanolilla aiotaan päästä samaan ajokäytökseen, kuin bensiinillä, pitää saman tehon saamiseksi nostaa puristussuhdetta, muuttaa sytytyksen ajoitusta ja lisätä polttoaineen syöttöä. Lisäksi polttoaineen höyrystyminen vaikuttaa mm venttiilien ja tulppien jäähdytykseen, eli venttiilien kesto saattaa olla ongelma myös, puhumattakaan venttiilien tiivistepintojen syöpymisestä.

Mutta pikkutenulisäys todennäköisesti menee ihan huomaamatta, tuo 15% on kyllä minusta ihan maksimi ja ilmeisesti Ruotsissakin se on oikein tutkittu. Muistan lukeneeni artikkelin, jossa joku aiheeseen perehtynyt ja asiaa valmistellut henkilö totesi, että Suomessa suunniteltu etanolilisäys ei vielä MERKITTÄVÄSTI lyhennä moottorien käyttöikää. Siis lyhentää kuitenkin. Boksia, jolla moottori toimii bensiinin lailla 100% tenulla ei taatusti ole keksitty :-).
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
sampop
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 7:59 pm

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja sampop »

dida kirjoitti: Tuossa linkissähän puhutaan vain puhtaan bensiinin ja E85 -bensiini-etanoliseoksen käytöstä tällä boksilla. E85 sisältää käsittääkseni bensiiniä 85% ja loput 15% etanolia, korjatkaa, jos olen väärässä. Eli boksilla voi käyttää maksimissaan 15% etanolia sisältävää polttoainetta, jota esim Ruotsissa on kaupan.
Oisko kuitenkin toisin päin? http://fi.wikipedia.org/wiki/E85_(polttoaine)
http://www.st1.fi/index.php?id=2801

Eikä kai kukaan ole 100% puhunutkaan tenusta, sillä se kai vaatisi jotain polttoaineen esilämmitystä jne... taikka koko moottorin suunnittelua etanolin ehdoilla. Tuo E85 on kuitenkin saatavana ihan nurkilta ja ainakin raporttien mukaan sen käyttö on edullisempaa kuin perinteisen bensiiniseoksen.

dida oli varmaan ajatellut tuota E10 bensiiniä, josta viestiketjun otsikkokin puhunee. Vähän on rönsyillyt kieltämättä keskustelu.
Thazz
Viestit: 55
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 1:40 am

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja Thazz »

Löytyykö kokemuksia Jaguaarin toimivuudesta ja kulutuksesta 95e10 bensan osalta?

Itse siirryin 98 käyttöön ja bensan kulutus tipahti roimasti. 95:lla ajaessa välitankaus kertoja tuli kuukauden aikana 2-3 kertaa n. 20e-30e kerta ja nyt mennään 98:lla ajaessa tankillinen per kuukausi eli tankaan täyteen kuukauden alussa ja loppukuusta alkaa punaraja häämöttämään, ei tarvitse välitankkauksia tehdä.

Vielä en mitään suurempaa kuitit kädessä laskemalla suoritettua tarkkailua tehnyt vaan ihan käyttökokemusten pohjalta.
Ajaminen on ollut tasaista sahaamista työpaikan ja kodin välillä.
Jaguar S-Type 3.0 V6 -03 Executive Navi
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Pistän kaksitoistapyttyiseen ihan rohkeasti 95E10:tä, ja vähän vaikea sanoa kulutuksesta mitään, kun on ollut näitä pakkasia, ja Kirkkonummelta rakennetaan moottoritietä kaupunkiin. Siksi aamuisin vielä ahtaampaa, kuin normaalisti. Keskikulutus on ollut tuolla 16,9 l/100 km, mutta taannoisella Turun-matkalla oli kulutus ihan normaaleissa 13 litran (jopa vähän alle) tuntumissa. Se niin riippuu aamun pakkaslukemista, liikenteen sujuvuudesta, kaasujalan painosta, että on vaikea arvioida, mikä on polttoaineen etanolipitoisuuden osuus.
Eräs tuttavani kertoi, että Volvo ei lähtenyt käymään ysivitosella. Oli laittanut sekaan ysikasia niin paljon kun sai mahtumaan, niin jo vain taas moottori kävi... tämä siis pakkasaamuna.
Bentley Mulsanne -89
Thazz
Viestit: 55
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 1:40 am

Re: 5-15% etanolia

Viesti Kirjoittaja Thazz »

Sunnuntai ilta 98:sia tankissa -1 asteen lämmössä kissa kehräsi 130km matkan vakionopeudensäädin asetettuna 90 km/h ja ajotietokone antoi keskikulutukseksi huimat 6,3 l/100km. Kyllä siinä hymyilytti kuskiakin kun entisellä 95:sella ajaessa kesäkeleillä pääsin parhaimmillaan 7 l/100km.

Uudella 95e10:llä en ole vielä tällaista reissua rohjennut tehdä mutta pakko se kohta on kun kerran hinnat näyttää pompsahtavan taivaisiin..
Jaguar S-Type 3.0 V6 -03 Executive Navi
Vastaa Viestiin