Jaguarin takuu ja huollot?
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 3:14 pm
- Paikkakunta: Hyvinkää
Jaguarin takuu ja huollot?
Ostin tuossa Jaguar X-Typen ja kohta olisi aika tehdä 40000 km huolto.
Onko niin, että jos teen huollon itse niin takuu lakkaa kaikilta osin?
Vai lakkaako takuu tällöin ainoastaan esim. koneeseen tulevien
vikojen osalta? Pitääkö huollot aina tehdä merkkiliikkeessä jotta
takuu pysyy voimassa kaikilta osin?
Onko niin, että jos teen huollon itse niin takuu lakkaa kaikilta osin?
Vai lakkaako takuu tällöin ainoastaan esim. koneeseen tulevien
vikojen osalta? Pitääkö huollot aina tehdä merkkiliikkeessä jotta
takuu pysyy voimassa kaikilta osin?
Riittäiskö jos vastais vain tähän toiseen postaukseesi (et raski tuhota tuota tuplapostausta?)
Uudet säännöt menee jotenkin näin:
--------
Kuluttaja-asiamies ja Autotuojat ry ovat yhdessä laatineet uudistetut mallitakuuehdot kuluttajille tarjottaville uusille henkilö- ja pakettiautoille. Niiden mukaan kuluttajalla on velvollisuus huolehtia omistamastaan autosta huollattamalla sitä asianmukaisesti ja huolto-ohjelman mukaisesti. Takuu voi raueta, jos takuunantaja osoittaa, että autoon tulleen vian syynä on asianmukaisen huollon tai käyttöohjeen laiminlyönti, tapaturma tai muu asiakkaasta johtuva seikka.
Uusien mallitakuuehtojen mukaan kuluttaja voi valita korjaamon aiempaa vapaammin. Aikaisemmin kuluttajan oli teetettävä auton määräaikaishuollot maahantuojan valtuuttamassa korjaamossa uhalla, että takuu saattoi muuten raueta. Nyt hän voi valita itse, missä asiantuntevassa korjaamossa teettää autonsa määräaikaiset ja itse maksamansa huollot. Takuu on voimassa huoltopaikasta riippumatta, mutta voi edelleen raueta, jos takuunantaja osoittaa, että auton vika johtuu virheellisesti tai puutteellisesti tehdystä työstä. Takuukorjaus eli takuunantajan kustantama korjaus teetetään edelleen takuunantajan määrittelemissä korjaamoissa ja takuunantajan määrittelemillä osilla.
Uusissa takuuehdoissa todistustaakka on takuunantajalla. Hänen on osoitettava, että autoon tullut vika johtuu asiakkaasta, ennen kuin hän voi kieltäytyä takuuvelvoitteiden täyttämisestä. Tällainen asiakkaasta johtuva syy voi olla esimerkiksi tapaturma tai se, että asiakas on käsitellyt autoa käyttö- tai hoito-ohjeiden vastaisesti tai muuten väärin tai laiminlyönyt Suomessa voimassa olevan huolto-ohjelman mukaiset huollot.
-----------
Eli jos teet huollot itse, niin huoltokohteiden osalta takuu helposti katkeaa (aika helppo takuunantajan sanoa että johtui siitä ettei huollettu) mutta muilta osin takuunantajan pitää pystyä todistamaan että "osa A hajosi kun osaa B ei huolettu" eli rippuu kuinka hyvä asianajaja sulla on...
Onko tämä periaatteellinen juttu vai menikö sulla tosiaan kaikki rahat auton ostoon etkä enää raski edes jossain muualla kuin merkkiliikkeessä huollossa käyttää? Tulee mieleen peltivanteet 50keuron autossa, joita kans näkee...
Köpi
Uudet säännöt menee jotenkin näin:
--------
Kuluttaja-asiamies ja Autotuojat ry ovat yhdessä laatineet uudistetut mallitakuuehdot kuluttajille tarjottaville uusille henkilö- ja pakettiautoille. Niiden mukaan kuluttajalla on velvollisuus huolehtia omistamastaan autosta huollattamalla sitä asianmukaisesti ja huolto-ohjelman mukaisesti. Takuu voi raueta, jos takuunantaja osoittaa, että autoon tulleen vian syynä on asianmukaisen huollon tai käyttöohjeen laiminlyönti, tapaturma tai muu asiakkaasta johtuva seikka.
Uusien mallitakuuehtojen mukaan kuluttaja voi valita korjaamon aiempaa vapaammin. Aikaisemmin kuluttajan oli teetettävä auton määräaikaishuollot maahantuojan valtuuttamassa korjaamossa uhalla, että takuu saattoi muuten raueta. Nyt hän voi valita itse, missä asiantuntevassa korjaamossa teettää autonsa määräaikaiset ja itse maksamansa huollot. Takuu on voimassa huoltopaikasta riippumatta, mutta voi edelleen raueta, jos takuunantaja osoittaa, että auton vika johtuu virheellisesti tai puutteellisesti tehdystä työstä. Takuukorjaus eli takuunantajan kustantama korjaus teetetään edelleen takuunantajan määrittelemissä korjaamoissa ja takuunantajan määrittelemillä osilla.
Uusissa takuuehdoissa todistustaakka on takuunantajalla. Hänen on osoitettava, että autoon tullut vika johtuu asiakkaasta, ennen kuin hän voi kieltäytyä takuuvelvoitteiden täyttämisestä. Tällainen asiakkaasta johtuva syy voi olla esimerkiksi tapaturma tai se, että asiakas on käsitellyt autoa käyttö- tai hoito-ohjeiden vastaisesti tai muuten väärin tai laiminlyönyt Suomessa voimassa olevan huolto-ohjelman mukaiset huollot.
-----------
Eli jos teet huollot itse, niin huoltokohteiden osalta takuu helposti katkeaa (aika helppo takuunantajan sanoa että johtui siitä ettei huollettu) mutta muilta osin takuunantajan pitää pystyä todistamaan että "osa A hajosi kun osaa B ei huolettu" eli rippuu kuinka hyvä asianajaja sulla on...
Onko tämä periaatteellinen juttu vai menikö sulla tosiaan kaikki rahat auton ostoon etkä enää raski edes jossain muualla kuin merkkiliikkeessä huollossa käyttää? Tulee mieleen peltivanteet 50keuron autossa, joita kans näkee...
Köpi
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 3:14 pm
- Paikkakunta: Hyvinkää
kai ne nyt vähän muutakin tekee? vai onko sielläpäin erityyli,vaik olen kyllä samaa mieltä et ilmaa on huoltohinnoissa,juhakuronen kirjoitti:Ei menny kaikki rahat autoon. Eli kyse on enemmänkin periaatteesta.
Ei kiinnostais maksaa 370 euroa siitä, että merkkiliike vaihtaa
öljyt ja pyyhkimen sulat. Ihan törkeetä rahastusta...
Ite teen saman homman alle satasella.
Huollon hinnasta
Viime viikolla tehty 40 tuhannen huolto x-typeen maksoi merkkiliikeessä noin 270 euroa. Minullakin on sellainen käsitys, että muutakin siihen huolto-ohjelmaan kuuluu kuin öljynvaihto...
Niin, siis takuuasian pointti oli se, että merkkiliikettä ei hommaan tarvita. Takuu säilyy voimassa, kunhan leima on joltain korjaamolta.juhakuronen kirjoitti: Ei kiinnostais maksaa 370 euroa siitä, että merkkiliike vaihtaa
öljyt ja pyyhkimen sulat.
Voit kiikuttaa öljyt, suodattimet ja Jaguarilta saamasi 40tkm:n huoltolistan halpaan ja hyvään pajaan. Otat leiman vaan eikä tässä mitään asianajaja-apua tarvita. Tuskin maksaa 370€. Merkkiliikekin saattaa tulla vastaan, kun kerrot muut tarjoukset.
kuinka paljon lompakko ohenee
Kyllä minunkin mielestäni Espoon merkkiliikkeessä laskun kohdassa "määräaikaishuolto" on hinnaksi mainittu jotain 350-390 euron välistä, en muista tarkkaan. Mutta kokonaisuudessaan hinta on aina hirvittävän paljon enemmän, kun erilaisille osille ja usein myös ylimääräisiä laittoja joudutaan tekemään. Tosin minun tapauksessani on määräaikaishuollot 156000 km ja 168000 km! Kohta tulee 180000 km huolto. Harvoin alle tonnin selviän, nyt on toiveita selvitä. Toivottavasti mikään paikka ei hajoaisi autosta...