Ostaisko X-typen?

Yleinen Jaguar-keskustelu
MGB
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 8:29 pm
Paikkakunta: Turku

Ostaisko X-typen?

Viesti Kirjoittaja MGB »

Käyttöauto olisi nyt päivtysvuorossa ja kuinka ollakaan, tuli mieleen, että vaihtaisko sittenkin Alfasta X-Type-farkkuun. Saksasta olisi joka tapauksessa tarkoitus auto löytää, mutta vielä sen kummemmin Jaggeista tietämättömänä ihmettelen Classic- ja Executive-varustelujen eroja. Classicissa on yleensä vain puolinahat ja muutama puu- ja kromilista sekä tuulilasin lämmitys puutttuvat. Molemmissa tuntuu kuitenkin olevan mukana sähköpenkit, automaattikylmästöinti, sadetunnistimet ja muut sen semmoiset. Ottaen huomioon, että esim. kokomusta Classic-farkku ilman turhia kromilistoja on Executivea tyylikkäämpi, niin noitten em. puutteiden kanssa voisi varmaan hyvin elää ja erot muutenkin tuntuvat merkityksettömiltä (ottaen huomioon, että parkkitutkat, kattoluukku, muistipenkit ja navi ovat kai olleet kaikkiin autoihin ruksattavia lisävarusteita). Jossain jutuissa törmäsin jopa mainintaan, että Classic-varusteltuja pitäisi välttää, joten mihin tämä perustuu, kun itse en kovin olennaisia eroja huomaa? Mitkä ovat sellaiset 08-09 Executiven ja Classicin varusteluerot, että tuollainen em. ohje olisi perusteltu? Onko vanhemmissa vuosimalleissa tilanne ollut toinen ja onko asiassa ehkä myös maakohtaisia eroja esim. Suomen ja Saksan välillä?

Omassa mielessäni on ensisijaisesti siis 2.2-diesel farkku automaatilla. Tuo diesel tuntuisi olevan jopa Alfan 1.9-dieseliä taloudellisempi, ja sen verokohtelu tuonnissa on kai aika siedettävää. Manuaaleja Saksassakin tuntuisi olevan enemmän tarjolla, mutta onko silti syytä pitää kiinni tuosta automaatista? Entä sitten ajokilometrimäärät? Joku 85-95000 km tuntuu äkkiseltään paljolta, mutta onko noin paljon ajetut 08-09- mallit vielä ihan hyvässä käyttökunnossa ja mitä on odotettavissa, jos huoltokirjaa on aikaisemmin täytelty?
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostaisko X-typen?

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

MGB kirjoitti:Jossain jutuissa törmäsin jopa mainintaan, että Classic-varusteltuja pitäisi välttää, joten mihin tämä perustuu, kun itse en kovin olennaisia eroja huomaa? Mitkä ovat sellaiset 08-09 Executiven ja Classicin varusteluerot, että tuollainen em. ohje olisi perusteltu? Onko vanhemmissa vuosimalleissa tilanne ollut toinen ja onko asiassa ehkä myös maakohtaisia eroja esim. Suomen ja Saksan välillä?
X-Type Classicia ja Executivea oli Suomessa myynnissä noin v. 2007 alkuun asti. Tämän jälkeen myynnissä oli vain Suomen markkinoita varten räätälöity Business (Exclusive) varustetaso, eli maakohtaisia eroja varustelutasoissa on ainakin v. 2007-2009 ollut.

Vanhoista keskusteluista löytämäsi maininta Classicin välttämisestä johtunee juuri näistä varustelueroista. Esimerkkinä Classicin kangasverhoilu v. 2005-2006, kun Executivessa penkit olivat nahkaa.

X-Typelle tehtiin facelift v. 2008 alkupuolella, joten myynnissä voi olla myös vm. 2008 "ei facelift" autoja. Faceliftin yhteydessä jäähdyttäjän säleikkö muuttui yksiosaiseksi ja puskurin nurkkien törmäyslistat poistuivat. Mainitsemaasi 2.2D automaattia on saanut vain faceliftattuihin autoihin, 2.2D manuaalien moottorit olivat samat ennen ja jälkeen faceliftin. Automaatti sopii paremmin Jaguarin tyyliin, ja vastaava manuaali on todennäköisesti jonkin verran taloudellisempi.

Alle 100 tkm ajetut X-Typet ovat ihan vastaavassa käyttökunnossa kuin muut saman ikäiset & kilometreillä olevat autot, jos edellisen omistaja on pitänyt autostaan huolta. Kuluvien osien vaihtoa (renkaat, jarrut, alustaosat jne.) voi olla tiedossa. Omalla vm. 2007 X-Typelläni on nyt ajettu 89 tkm, ja joudun uusimaan tänä vuonna renkaat ja jarrupalat & -levyt.
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
Vastaa Viestiin