X-Typen tuontiverot
X-Typen tuontiverot
Katselin Tullin sivuilta veropäätöksiä ja yllätyin. Huhtikuussa on verotettu eräs 123 tkm ajettu 09-mallinen X-Type 2.2 D STW automaatti, ja veron määrksi on saatu n. 5500,-. Saksassa noita autoja myydään ilmoittaen päästöiksi 184 g, ja sillä arvolla Tullin Mahti-järjestelmä ja Automaagin verolaskuri antavat kokonaisveroksi tuon kaltaiselle autolle nyt n. 4500,-. Mistä ihmeestä tuo veron määrä 5500,- ja siinä käytetty verotusarvo runsaat 17000,- on mahdettu saada? Verotusarvo on tietysti laskenut hiukan viime huhtikuusta tähän päivään, mutta ei niin paljon. Mitä päästölukemaa Tulli mahtaa täällä käyttää?
Itse arvioin viime marraskuussa tuonti-Alfan veroja noilla em. työkaluilla ja ne antoivat hiukan yläkanttiin olevan, mutta toteutunutta summaa ihan riittävän lähellä olevan tuloksen, joten yllätyin positiivisesti laskun tullessa.
Itse arvioin viime marraskuussa tuonti-Alfan veroja noilla em. työkaluilla ja ne antoivat hiukan yläkanttiin olevan, mutta toteutunutta summaa ihan riittävän lähellä olevan tuloksen, joten yllätyin positiivisesti laskun tullessa.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-Typen tuontiverot
Terve !
En suoraan osaa sanoa vastausta Tullin logiikkaan tai sen puuttumiseen,mutta oliko auto täsmälleen samoilla varusteilla oleva. Tämä voisi vaikuttaa loppusummaan ratkaisevalla tavalla ?
En suoraan osaa sanoa vastausta Tullin logiikkaan tai sen puuttumiseen,mutta oliko auto täsmälleen samoilla varusteilla oleva. Tämä voisi vaikuttaa loppusummaan ratkaisevalla tavalla ?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-Typen tuontiverot
Verotusvaiheessa kukaan ei tunnu olevan kiinnostunut varusteista. Siksi tuodessa kannattaakin aina etsiä mahdollisimman hyvin varusteltu kohde. Vuosimalli, kone ja kilometrit tuntuu olevan Tullin lähtökohtana verotusarvoa määritettäessä, ja sitten veroa laskiessa päästöt on valitettavasti pääosassa.
Re: X-Typen tuontiverot
Tuon ikäiset X-Typet (eli se facelift -malli) on jostain syystä edelleen Suomessa tosi hyvissä hinnoissa. Esim. tämä:
http://www.nettiauto.com/jaguar/x-type/5717886
Tai tämä:
http://www.nettiauto.com/jaguar/x-type/5637532
Eikös Tulli ota noiden tuontiautojen suhteen Suomen hinnat juurikin nettiauto.com:sta? Ainakin Rover Ystävien foorumilla joku Range Roverin ulkomailta tuonut joskus kirjoitti kun oli saanut Tullilta päätöksen, että nettiauto.com:sta oli haettu verrokit kun oli määritelty verotettavaa hintaa.
Joskus pari kuukautta sitten työkaverin kans selailin noita veropäätöksiä ja hämmästelin miten paljon veroja oli laitettu autoihin. Kaveri totesi että ei taida enää kannata hakea autoa Saksasta. Kaveri oli tuonut Volvo V70 D5:sen Saksasta joskus aiemmin, ajelee sillä edelleenkin. Totesi että silloin se kannatti, siinä oikeasti pääsi voitolle kun vastaavat V70:it maksoi Suomessa useamman tonnin enempi mitä Saksan hinta + verot + kulut.
Samperi kun muistaisisin oliko se artikkeli Tekniikan Maailmassa vai Tuulilasissa jossa oli keskustelua auton ulkomailta tuonnista. Jotakin hemmoa siinä oli haastateltu ja hän kertoi että veroja laitetaan tarkoituksella yläkanttiin, ilmeisesti vain ja ainoastaan testatakseen auton tuojaa että maksaako ja on hiljaa vai valittaako. Sen muistan että se haastateltava hemmo totesi että se ei ole virheellistä toimintaa, sillä on jokin tarkoitus. Koitin tuossa googletella pikaisesti mutta en ainakaan vielä löytänyt sitä artikkelia.
Ah, kas tässä, nyt löysin:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kayt ... uussa-2013
Kannattaa lukaista
http://www.nettiauto.com/jaguar/x-type/5717886
Tai tämä:
http://www.nettiauto.com/jaguar/x-type/5637532
Eikös Tulli ota noiden tuontiautojen suhteen Suomen hinnat juurikin nettiauto.com:sta? Ainakin Rover Ystävien foorumilla joku Range Roverin ulkomailta tuonut joskus kirjoitti kun oli saanut Tullilta päätöksen, että nettiauto.com:sta oli haettu verrokit kun oli määritelty verotettavaa hintaa.
Joskus pari kuukautta sitten työkaverin kans selailin noita veropäätöksiä ja hämmästelin miten paljon veroja oli laitettu autoihin. Kaveri totesi että ei taida enää kannata hakea autoa Saksasta. Kaveri oli tuonut Volvo V70 D5:sen Saksasta joskus aiemmin, ajelee sillä edelleenkin. Totesi että silloin se kannatti, siinä oikeasti pääsi voitolle kun vastaavat V70:it maksoi Suomessa useamman tonnin enempi mitä Saksan hinta + verot + kulut.
Samperi kun muistaisisin oliko se artikkeli Tekniikan Maailmassa vai Tuulilasissa jossa oli keskustelua auton ulkomailta tuonnista. Jotakin hemmoa siinä oli haastateltu ja hän kertoi että veroja laitetaan tarkoituksella yläkanttiin, ilmeisesti vain ja ainoastaan testatakseen auton tuojaa että maksaako ja on hiljaa vai valittaako. Sen muistan että se haastateltava hemmo totesi että se ei ole virheellistä toimintaa, sillä on jokin tarkoitus. Koitin tuossa googletella pikaisesti mutta en ainakaan vielä löytänyt sitä artikkelia.
Ah, kas tässä, nyt löysin:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kayt ... uussa-2013
Kannattaa lukaista
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-Typen tuontiverot
Tervehdys !
Kyllä ne nettiautosta katselee joidenkin merkkien ja harvinaisempien hintoja mikä sinällään on aika hölmöä koska vääristymää tulee mikäli autoja ei ole kuin muutama ja myyjät pitävät autoaan merkittävästi kalliimpana kuin pitäisi.
Kyllä ne nettiautosta katselee joidenkin merkkien ja harvinaisempien hintoja mikä sinällään on aika hölmöä koska vääristymää tulee mikäli autoja ei ole kuin muutama ja myyjät pitävät autoaan merkittävästi kalliimpana kuin pitäisi.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-Typen tuontiverot
Nyt positiivista ajattelua kehiin! Maailma on taynna mahdollisuuksia. Esimerkiksi tata Suomen PiiperoByrokratian Kaikkein Pyhimman luomaa idioottijarjestelmaahan paasee sitten manipuloimaan todella hienosti.kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !
Kyllä ne nettiautosta katselee joidenkin merkkien ja harvinaisempien hintoja mikä sinällään on aika hölmöä koska vääristymää tulee mikäli autoja ei ole kuin muutama ja myyjät pitävät autoaan merkittävästi kalliimpana kuin pitäisi.
Esimerkiksi:
Kuinka monta Jaguar XKR-R:aa on Suomessa? Olisiki yksi? Tai ehka kaksi?
Pitaisiko sopia XKR ja XKR-R omistajien kanssa etta niiden myynti-ilmoituksia tulee nettiautoon jonakin tiettyna kuukautena runsaasti. Sopivilla 5000EUR pyynnoilla, luonnollisesti.
Ja sitten hakea ihan oma XKR-R ulkomailta sopivilla veroilla. Olisi hieno nahda tullibyrokraatin itkupotkuraivari.
Voisi tamakin kaikkien idioottimaisuuksien aiti eli pyyntihintoihin kaukaisesti liittyva hintojen arvonta-automaatti kadota maailman kartalta kun byrokraatti huomaa etta hallintoalamainenkin voi joskus voittaa....
Positiivisuutta ja innovaatiota peliin, hyvat kanssa-autoilijat! Niinhan poliittinen eliittimmekin meita kehoittaa!
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-Typen tuontiverot
Pahoin pelkään että "ystävämme" Verottaja tai Tulli käyttää nettiautoa vain siksi koska siellä yleensä hinnat ovat korkeammat kuin "oikea" hinta ja mikäli sitä yrittäisi näin räikeästi sumuttaa niin varmasti keksisivät vielä jonkun lisämaksun V tuilusta. Autokauppias kertoi juttua kun ostin tuon toisen kissan että taannoin jokunen vuosi sitten tulli ei jotain automallia tajunnut siksi kalliimmaksi versioksi ja toivat sitten maahan kasapäin niitä kun kate tietty oli melkoinen kun karvalakkimallin hinnalla veroja mätkivät.
Se oli ennen ja nyt on nyt. No onneksi bensa taas kallistuu kohta niin ei tule halvaksi tämä ajaminen...
Se oli ennen ja nyt on nyt. No onneksi bensa taas kallistuu kohta niin ei tule halvaksi tämä ajaminen...
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-Typen tuontiverot
Tarkistelin asioita hiukan paremmin, ja kyllä tuo alussa mainitsemani tapaus taitaa sittenkin olla ihan ok nykysysteemien mukaan. Tuontiauton verotus on itse asiassa tällä hetkellä jopa kohtuullisen selkeä juttu, ja hiukankin normaalin kulkineen osalta kaikki veron laskuun tarvittava löytyy Tullin sivuilta. Mahti-järjestelmä antaa suoraan autolle sovellettavan yleisen myyntihinnan, mistä sitten lasketaan päästöihin pohjautuva autoveroprosentti. Nuo prosentit on taas julkaistu Tullin sivuilla omana taulukkonaan.
Esimerkki:
Saksassa myydään Jaguar X-Type 2.2 D 107 kW autom. STW rekisteröity 1.7.2008 ja ajettu 100000 km hintaan 12000,-. Tuossa on kerrottu autoyksilön perustiedot ja lisäksi sille on annettu papereissa päästöt 184 g. Mahti-järjestelmä antaa autolle suoraan vertailumyyntihinnaksi Suomessa 15719,-. Prosenttitaulukko taas antaa 184 g päästöille veroprosentiksi 32.3, joten autovero on tuosta suoraan laskien 32.3.x 15719 / 100 = 5077 €. Käsittääkseni tuo laskentatapa on aika lailla luotettava, ja sillä nyt ainakin itse uskallan arvioida kustannukset.
Mahti-järjestelmästä löytynee suurin osa tavalliseen käyttöön tuotavista autoista, mutta jos kyseessä on joku harvinainen peli, niin silloin vertailuhinta arvioitaneen jonkun "raadin" kautta. Silloin saattaa tulla "vääriäkin" arvioita, mutta uskoisin siinäkin tapauksessa löytyvän ainakin jollain tasolla oikea hinta.
Auton ikä pudottaa veron määrää, ja vieläpä siten, että museoikäisten tai lähellä sitä olevien osalta verot nykykäytännön mukaan ovat lähinnä "karkkirahoja" muihin kuluihin verrattuna. Tämä johtaa myös Suomen autokannan vanhenemiseen etenkin saastuttavampien bensakoneellisten osalta. Yleisesti runsas vuosi sitten muutettu verotuskäytäntö muutti asioita siten, että tuonnissa kannattaa hakea vain mahdollisimman pienipäästöisiä vehkeitä. Se taas kannustaa valitsemaan dieselillä tai mahdollisimman taloudellisella bensakoneella varustettuja manuaalivaihteisia autoja. Huomattava on kuitenkin, että nykyisillä polttoainehinnoilla dieselin tuoja joutuu dieselveron kautta kuitenkin käytännössä korvaamaan auton tuonnissa saavutettua hintaetua.
Esimerkki:
Saksassa myydään Jaguar X-Type 2.2 D 107 kW autom. STW rekisteröity 1.7.2008 ja ajettu 100000 km hintaan 12000,-. Tuossa on kerrottu autoyksilön perustiedot ja lisäksi sille on annettu papereissa päästöt 184 g. Mahti-järjestelmä antaa autolle suoraan vertailumyyntihinnaksi Suomessa 15719,-. Prosenttitaulukko taas antaa 184 g päästöille veroprosentiksi 32.3, joten autovero on tuosta suoraan laskien 32.3.x 15719 / 100 = 5077 €. Käsittääkseni tuo laskentatapa on aika lailla luotettava, ja sillä nyt ainakin itse uskallan arvioida kustannukset.
Mahti-järjestelmästä löytynee suurin osa tavalliseen käyttöön tuotavista autoista, mutta jos kyseessä on joku harvinainen peli, niin silloin vertailuhinta arvioitaneen jonkun "raadin" kautta. Silloin saattaa tulla "vääriäkin" arvioita, mutta uskoisin siinäkin tapauksessa löytyvän ainakin jollain tasolla oikea hinta.
Auton ikä pudottaa veron määrää, ja vieläpä siten, että museoikäisten tai lähellä sitä olevien osalta verot nykykäytännön mukaan ovat lähinnä "karkkirahoja" muihin kuluihin verrattuna. Tämä johtaa myös Suomen autokannan vanhenemiseen etenkin saastuttavampien bensakoneellisten osalta. Yleisesti runsas vuosi sitten muutettu verotuskäytäntö muutti asioita siten, että tuonnissa kannattaa hakea vain mahdollisimman pienipäästöisiä vehkeitä. Se taas kannustaa valitsemaan dieselillä tai mahdollisimman taloudellisella bensakoneella varustettuja manuaalivaihteisia autoja. Huomattava on kuitenkin, että nykyisillä polttoainehinnoilla dieselin tuoja joutuu dieselveron kautta kuitenkin käytännössä korvaamaan auton tuonnissa saavutettua hintaetua.
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: X-Typen tuontiverot
TexPat kirjoitti:Nyt positiivista ajattelua kehiin! Maailma on taynna mahdollisuuksia. Esimerkiksi tata Suomen PiiperoByrokratian Kaikkein Pyhimman luomaa idioottijarjestelmaahan paasee sitten manipuloimaan todella hienosti.kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !
Kyllä ne nettiautosta katselee joidenkin merkkien ja harvinaisempien hintoja mikä sinällään on aika hölmöä koska vääristymää tulee mikäli autoja ei ole kuin muutama ja myyjät pitävät autoaan merkittävästi kalliimpana kuin pitäisi.
Esimerkiksi:
Kuinka monta Jaguar XKR-R:aa on Suomessa? Olisiki yksi? Tai ehka kaksi?
Pitaisiko sopia XKR ja XKR-R omistajien kanssa etta niiden myynti-ilmoituksia tulee nettiautoon jonakin tiettyna kuukautena runsaasti. Sopivilla 5000EUR pyynnoilla, luonnollisesti.
Ja sitten hakea ihan oma XKR-R ulkomailta sopivilla veroilla. Olisi hieno nahda tullibyrokraatin itkupotkuraivari.
Voisi tamakin kaikkien idioottimaisuuksien aiti eli pyyntihintoihin kaukaisesti liittyva hintojen arvonta-automaatti kadota maailman kartalta kun byrokraatti huomaa etta hallintoalamainenkin voi joskus voittaa....
Positiivisuutta ja innovaatiota peliin, hyvat kanssa-autoilijat! Niinhan poliittinen eliittimmekin meita kehoittaa!
Enpä tiedä nykytilannetta mutta aikanaan mun yksilön veropäätöksessä oli "tupla ärrät" huomioitu...
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: X-Typen tuontiverot
Miten tama huomioiminen nakyi ja oli perusteltu?Jykkepoika kirjoitti: Enpä tiedä nykytilannetta mutta aikanaan mun yksilön veropäätöksessä oli "tupla ärrät" huomioitu...
Jokin arvottu 20%-30% lisahinta laitettu Suomessa myytavana olevien XKR:ien hintojen paalle?
Vai oliko heilla jokin lahde joka osoitti etta UK:ssa XKR-R maksaa 23.5% enemman kuin XKR?
Laitapa nyt siis tupla-R:si markkinoille alehintaan ja ilmoitukseen pre-paid puhelinnumero niin saadaan Suomeenkin sopiva "virallisten saantojen mukaan arvottu" hintataso mahtaville autoille!
Re: X-Typen tuontiverot
Vähän OT, mutta liittyy asiaan:
Tullin nykyisin käyttämä veroprosentti tuontiautoille on EU-sääntöjen vastainen (yllätys yllätys ...) kun uusimmassa autoveromuutoksessa rukattiin päästöjen ja veroprosentin suhdetta. Uudet prosentit pantiin heti voimaan kaikille tuontiautoille, vaikka ne olisi otettu käyttöön vanhojen prosenttien voimassa ollessa. Tämähän rikkoo sitä velvoitetta, että tuntiauton vero ei saa olla suurempi kuin vastaavassa Suomi-autossa on jäljellä.
Tämän totesi kai yksi hallinto-oikeuskin päätöksessään, mutta tulli odottaa että jokin valitus menee EU-tuomioistuimeen ja muuttaa vasta sitten käytäntöä. Sitten ne, jotka eivät ole valittaneet, saavat nuolla näppejään ja taas on valtio säästänyt vähän rahaa ...
Näinhän kävi juuri ns ei-ALV-veron kohdalla. EU-tuomioistuin päätti että se on peritty lainvastaisesti. Moni vain ei saa rahojaan takaisin, koska tulli hylkäsi aikanaan valitukset (siis nyt EU-oikeuden päätöksen mukaan lainvastaisesti) ja nyt tullin mukaan oikeus vaatia vahingonkorvausta on jo vanhentunut ...
Tullin nykyisin käyttämä veroprosentti tuontiautoille on EU-sääntöjen vastainen (yllätys yllätys ...) kun uusimmassa autoveromuutoksessa rukattiin päästöjen ja veroprosentin suhdetta. Uudet prosentit pantiin heti voimaan kaikille tuontiautoille, vaikka ne olisi otettu käyttöön vanhojen prosenttien voimassa ollessa. Tämähän rikkoo sitä velvoitetta, että tuntiauton vero ei saa olla suurempi kuin vastaavassa Suomi-autossa on jäljellä.
Tämän totesi kai yksi hallinto-oikeuskin päätöksessään, mutta tulli odottaa että jokin valitus menee EU-tuomioistuimeen ja muuttaa vasta sitten käytäntöä. Sitten ne, jotka eivät ole valittaneet, saavat nuolla näppejään ja taas on valtio säästänyt vähän rahaa ...
Näinhän kävi juuri ns ei-ALV-veron kohdalla. EU-tuomioistuin päätti että se on peritty lainvastaisesti. Moni vain ei saa rahojaan takaisin, koska tulli hylkäsi aikanaan valitukset (siis nyt EU-oikeuden päätöksen mukaan lainvastaisesti) ja nyt tullin mukaan oikeus vaatia vahingonkorvausta on jo vanhentunut ...
XJ6 4.0 Vanden Plas "Miss Las Vegas"
Re: X-Typen tuontiverot
Bullshittiäeeimmon kirjoitti:Vähän OT, mutta liittyy asiaan:
Tullin nykyisin käyttämä veroprosentti tuontiautoille on EU-sääntöjen vastainen (yllätys yllätys ...) kun uusimmassa autoveromuutoksessa rukattiin päästöjen ja veroprosentin suhdetta. Uudet prosentit pantiin heti voimaan kaikille tuontiautoille, vaikka ne olisi otettu käyttöön vanhojen prosenttien voimassa ollessa. Tämähän rikkoo sitä velvoitetta, että tuntiauton vero ei saa olla suurempi kuin vastaavassa Suomi-autossa on jäljellä.
Tämän totesi kai yksi hallinto-oikeuskin päätöksessään, mutta tulli odottaa että jokin valitus menee EU-tuomioistuimeen ja muuttaa vasta sitten käytäntöä. Sitten ne, jotka eivät ole valittaneet, saavat nuolla näppejään ja taas on valtio säästänyt vähän rahaa ...
Näinhän kävi juuri ns ei-ALV-veron kohdalla. EU-tuomioistuin päätti että se on peritty lainvastaisesti. Moni vain ei saa rahojaan takaisin, koska tulli hylkäsi aikanaan valitukset (siis nyt EU-oikeuden päätöksen mukaan lainvastaisesti) ja nyt tullin mukaan oikeus vaatia vahingonkorvausta on jo vanhentunut ...
ei millään pahalla ...
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
Re: X-Typen tuontiverot
Landshark kirjoitti:Bullshittiä
Perustele.
Ei millään pahalla
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: X-Typen tuontiverot
SEUT 110 - artikla käy perusteluksi.
Kouvolan hallinto-oikeuden perustelu minun ja rouvan Jaguar - caseissa ... Eli nyt siis odotellaan KHO:n vastausta tulliasiamiehen valituslupahakemukseen noissa caseissa.
Kouvolan hallinto-oikeuden perustelu minun ja rouvan Jaguar - caseissa ... Eli nyt siis odotellaan KHO:n vastausta tulliasiamiehen valituslupahakemukseen noissa caseissa.
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo