Nettiautosta bongattu.

Yleinen Jaguar-keskustelu
savijo
Viestit: 23
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 9:46 am

Nettiautosta bongattu.

Viesti Kirjoittaja savijo »

Terve.

En löytänyt vastaavaa Topiccia niin tein sellaisen.

Eli itselläni on kiikarissa tämä nettiauton XJ12 http://www.nettiauto.com/jaguar/xj12/5764549

Kertokaa mitä mieleen tulee tästä mallista tai jopa juuri kyseisestä yksilöstä.
Tutkittavat kohteet ja vaaran paikat, tyyppiviat sun muut...

Minua tässä hieman hiertää nuo jenkkimallin puskurit.
Onko millainen homma päivittää sirompiin?


-Joni
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: Nettiautosta bongattu.

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Ruoste ja pimeyden ruhtinas Lucas oli ainakin omassani vikoina,joskus menneinä vuosina.
savijo
Viestit: 23
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 9:46 am

Re: Nettiautosta bongattu.

Viesti Kirjoittaja savijo »

Jotain tietoa mallista on tullut yksityisviestillä ja tämän foorumin aiheet on kahlattu läpi.

Mitä ulkomaan foorumia suosittelette tiedon hakuun.

Ja laittakaa tännekkin tietoa mitä kannattaa huomioida.

Huomenna saatan käydä katsomassa laitetta.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nettiautosta bongattu.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Juu, yleensä jos menee katsomaan, niin se on sitten menoa... ;)

En tunne tuota yksilöä, mutta muutama pikahuomio.

-varmaan tehty 1978 koska on kakkossarjalainen, JHT sertifikaatista ilmenee kaikki faktat, voi tilata siis tehtaan säätiöltä n. €50 sis postituksen

-tyypilliset tuon ajan värit, vaikuttaa ihan oikeilta, ratti vaihdettu Motolitaan tms.

-myös vanteet on tarvikesellaiset, mutta ihan kivannäköiset, makuasia toki

-kylkilistat ei kuulu mihinkään XJ:hin, paitsi ne kromilistat jotka on tehty muotoon ja ovat kylkipokkauksen yläpuolella

-konehuone vaikuttaa siistiltä, pieni öljyvuoto ei ole paha, mutta jos keittää helposti tai jos yhtään vuotaa jäähdytysnestettä jostain, voi olla iso (ja kallis) remontti edessä, tosin ruoste on se pahin vihollinen! Kaikki muu on pientä, mutta korin A- ja C-pilarien juuressa olevat kotelorakenteet ovat hankalia korjata ja voivat ruostua puhki sisältäkäsin... :(

Helmatkin on työläät vaihtaa oikein tehtynä, mutta osia saa kyllä suht-edullisesti.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nettiautosta bongattu.

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Tässä saattaa olla jotain infoa http://www.oldclassiccar.co.uk/buyers_guide_xj.htm
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nettiautosta bongattu.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Ai joo, itse kysymykseen vastausta. :oops:

Ei ole omaa kokemusta, mutta olen lukenut, että takana puskurin vaihto on helppo. Edessä se ei olekaan niin helppo koska noissa ol muistaakseni jostain 1974/1975 sellainen iskarin tyyppinen vaimennin etupuskurn alla jotta täytti vaatimuksen muistaakseni 5mph törmäyskestävyydestä ilman muodonmuutoksia! :? (amer. Parking-by-bumpers-menetelmä) vaatinee myös hieman pelti-/kori-/metallitöitä vaihtaa Euro-malliin. Osia saa kyllä.

Taas kovin makuasia, USA-mallit voivat olla melko ruosteettomia, mutta kyllä aitoja Euro-autoja ilman sivuheijastimia, ilmapumppuja, bensahuurujen suodatusta ja kierratystä, smog-kaasareita ja jakajaa ja noita "turvapuskureita" on olemassa ja myynnissäkin silloin tällöin. Yksi tosi hieno kolmossarjan Suomi-autokin oli vielä ainakin alkuvuodesta...

Hinta voi toki olla toinen mutta oman kokemukseni mukaan "täydellinen" auto tulee vaikka €20-25k hinnallaan halvemmaksi kuin €10-15k auto jossa on vähän sanomista!

Coupeen on mennyt nyt jo yli 2.5x hankintahinta kaikkiin remontteihin, toki nyt se alkaa olla aika täydellinen ja kone- ja ylivaihde ovat kuin uusia, mutta on se maksanut aikaa ja pelimerkkejä!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nettiautosta bongattu.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

savijo kirjoitti: Mitä ulkomaan foorumia suosittelette tiedon hakuun.
http://www.jag-lovers.org/

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
savijo
Viestit: 23
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 9:46 am

Re: Nettiautosta bongattu.

Viesti Kirjoittaja savijo »

Kiitoksia vastauksista.

Lisääkin saa laittaa mitä mieleen putkahtaa.
savijo
Viestit: 23
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 9:46 am

Re: Nettiautosta bongattu.

Viesti Kirjoittaja savijo »

Niin ja Jakuvaari mainitsi että jäähdytinnesteitä ei saisi vuotaa tahi hävittää.

Eli kärsivätkö nämä kuinka helposti kansivaurioista? Voidaank luokitella ihan tyyppiviaksi.

Entä muuten lämpöongelmia? Onko yleisiä täysmoottoreissa?
tommia4
Viestit: 37
Liittynyt: Su Marras 20, 2011 4:42 pm

Re: Nettiautosta bongattu.

Viesti Kirjoittaja tommia4 »

savijo kirjoitti:Niin ja Jakuvaari mainitsi että jäähdytinnesteitä ei saisi vuotaa tahi hävittää.

Eli kärsivätkö nämä kuinka helposti kansivaurioista? Voidaank luokitella ihan tyyppiviaksi.

Entä muuten lämpöongelmia? Onko yleisiä täysmoottoreissa?
Hei! Varmaan tuon moottorin osalta kannattaa lukea soveltuvin osin XJS-raamattua (Experience in a Book: Help for the Jaguar XJ-S Owner), joka on saatavilla ilmaiseksi täältä http://www.jag-lovers.org/xj-s/book/Jaguar.html

Sieltä selvinnee kaikkea _mielenkiintoista_ :D

Ja kyllä, ao. kone kehittää runsaasti lämpöä, joten jäähdytyksen syytä toimia kunnolla. Se eroaa normaaleista systeemeistä kaksine termostaatteineen ja muine erilaisuuksineen. Vakio kone ei kestä keittämistä paljoakaan, sillä kansissa on taipumusta pudottaa lämpölaajenemisen vuoksi seetejä.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nettiautosta bongattu.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

savijo kirjoitti:Niin ja Jakuvaari mainitsi että jäähdytinnesteitä ei saisi vuotaa tahi hävittää.

Eli kärsivätkö nämä kuinka helposti kansivaurioista? Voidaank luokitella ihan tyyppiviaksi.

Entä muuten lämpöongelmia? Onko yleisiä täysmoottoreissa?
Ei! Ei ole vika, mutta valitettavan usein on nähty että joku älypää Jenkkilässä on laittanut systeemiin pelkkää vettä ja silloin alkaa tapahtua!
Samoin jos jäähdytysneste on vanhaa ja siellä on ilmaa alkaa kansipahvien jäähdytyskanavien kohdalta vahvikerenkaat ruostua, ruostehan laajenee ja sitten saattaa vettä päästä vääriin paikkoihin.

Hyvin hoidettuna ja asiallisesti huollettuna olen nähnyt tehtaan kansipahvien kestävän kevyesti yli 30 vuotta ja 200tkm joten mikään tyyppivika se siis tosiaan ei ole. Mutta lämpöä 12-sylinterinen tuottaa ihan kivasti ja jos jäähdytys ei ole kunnossa, seokset on liian laihoilla, sytkä myöhässä jne. alkaa tapahtua ikäviä asioita.

Usein merkkinä siitä, että ongelmia on ollut on mm. ylimääräisiä tuulettimia asennettu syylarin molemmin puolin, ilmastointi on tahallaan jätetty pois käytöstä yms. Jos kaikki toimii ja kaupunkiajossa ei neula nouse yli sen "Normal" tekstin viimeisten kirjainten on kaikki ok. Jos jäähdytysnestettä kuumana pullahtaa ylivuotoletkusta on sekin ihan ok, tod.näk on systeemi vaan ylitäytetty. Mutta jos nestettä tulee hiemankin lohkon/kansien sivuista, ei siihen auta kuin yksi asia: tiivisteiden vaihto ja koko hoidon läpikäyminen. Ei sekään ole mitään ruostuneeseen koriin verrattuna, mutta aikaa palaa taatusti, ja usein ongelmat alkavat muodossa: pakosarjat eivät lähde irti -> kannet eivät lähde irti -> kannenpultit ruostuneet kiinni ja turvonneet jäähdytyskanavien kohdalta niin että ne joutuu leikkaamaan poikki jne.

Kun kannet on sitten saatu pois voidaan todeta että seetejä on tipahdellut ylikuumenemisen takia, pikareita on halki tai kuopalla kun joku on säätänyt välyksiä vahan miten sattuu ja on hionut (karkaistuja!) säätöpaloja jne.

Em. remontin on nähty maksavan ammattikorjaamolla viisinumeroisia summia.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin