XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Yleinen Jaguar-keskustelu
Valmet
Viestit: 29
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 9:32 pm
Paikkakunta: Karjaa

XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Valmet »

*
Viimeksi muokannut Valmet, Ma Maalis 13, 2017 3:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Itsellä ei ole kummastakaan autosta mitään kokemuksia, mutta postaan silti jotain!

Mitkä mallisukupolvet kummittelevat mielessäsi? Ne joissa on "uudempi" sisusta, eli se joka tuli ensimmäiseksi X-Typeen navigaattoreineen yms? Eli S-Typen facelift ja XJ:n X350/X358?

Nuo uudemmat XJ:t (eli juurikin X350 alkaen) taitavat olla alumiinikorisia, joka on Suomen suolaisina vuodenaikoina varmaan ihan kiva juttu. Toisaalta olen lukenut ja kuullut välillä kauhutarinoita ilmajousituksen (juurikin alkaen XJ X350 ja siitä eteenpäin) huimista varaosahinnoista, eli yli tonnin per nurkka.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Valmet
Viestit: 29
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 9:32 pm
Paikkakunta: Karjaa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Valmet »

*
Viimeksi muokannut Valmet, Ma Maalis 13, 2017 3:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Mielestäni X308 XJ onkin Jaguarin parhaimmistoa, visuaalisessa mielessä ^^

S-Typeen liittyen kissaeläin varmaan saapuu pian paikalle kertomaan tarkemmin, hänellä on niistä paljon kokemusta.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Tässä olisi tuosta AJ-8 moottorista ja sen variaatioista hieman http://en.m.wikipedia.org/wiki/Jaguar_AJ-V8_engine
Huolto-osia saa esim briteistä ihan yhtä hyvin molempiin malleihin joten siitä ei varmaan eroa mallien välille saa.
Molemmissa tuon vuosimallin moottoreissa tyyppivikana ne kuuluisat ketjunkiristimet ja ne kannattaa korjauttaa tai olla korjattuna ennen ostoa. Sähkövikoja varmaan ihan yksilöitynä voi olla molemmissa.
S typeissä kannattaa ainakin laatikkoöljyt (5r55n) vaihtaa suotimineen,paisuntasäiliön kunto tarkastaa halkeamisien varalta,vesipumppu(alkuperäinen ei kovin kestävä ja ongelmia ollut, termostaatin torni vuotojen varalta, ikkunan nostimet voivat hajota helposti, kattoikkunan tiiveys ja toiminta,takakontin pohjan kunto(tulee vettä jos luukun tiiviys falskaa),ruoste yleisesti, keskuslukituksen toiminta, oven lukkojen pettäminen. Tässä muutama S typen mahdollinen vika. XJ8 ei muuta kuin ajokokemusta hiukan joten mallin tyyppivioista yms ominaisuuksista ei käytännön tietoa.Tässä yksi linkki jonka alla linkkejä http://m.jaguarforums.com/forum/showthread.php?t=43702 Enganniksi. Ja tosiaan tuolta linkistä alalinkkejä ja pdf.muodossa sivuja yms tietoa jos jaksaa lukea.

Ulkonäöllisestihän ne tietysti ovat aika erillaiset. Mittoja http://www.automobile-catalog.com/make/ ... /1998.html s type mittoja http://www.parkers.co.uk/cars/reviews/f ... imensions/
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Aonsaithya kirjoitti:Mielestäni X308 XJ onkin Jaguarin parhaimmistoa, visuaalisessa mielessä ^^

S-Typeen liittyen kissaeläin varmaan saapuu pian paikalle kertomaan tarkemmin, hänellä on niistä paljon kokemusta.
Kiitos kohteliaisuudesta mutta en pidä itseäni vielä vajaan parin vuoden omistajuuden perusteella vielä kovinkaan varteenotettavana tietäjänä verrattuna niihin jotka ovat esim omistaneet jo mallin alkuajoista asti auton ja perehtyneet sen sielunelämään tarkemmin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Eipä kestä! Olet katsos aktiivisesti kirjoittelemalla satsannut näkyvyyteen ja saanut tunnettuutta :D </markkinointikieli>
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Valmet kirjoitti:Jaguar kummittelee mielessä. Ennen kuin johonkin kallistun, kyselenpä vielä. XJ8 tuntuu omalta, mutta miten tuo S-type V8:lla eroaa tuosta toisesta? Sama moottori? Modernimpi? Pienempi sisältä? Hankalampi itse huoltaa? Varaosien saatavuus? Tyyppiviat ja niiden hinta?

Tulee siis kakkosautoksi alle 5tkm vuotuiseen ajoon, myös talvella. Hintaluokka 10-14 tonnia.
USA:laisia mielipiteita alla joten ala ota liian vakavasti Suomen verotusymparistossa:

1) Oma, 45-50v demografiaan kuuluva mielipiteeni on etta X300/X308 ovat Jaguarin kauneinta mallistoa. Omistuskokemusta ei ole ja ajaminenkin on jaanyt muutamaan kertaan.

2) S-type on persoonallinen valinta ja jalleenkin omien varsin rajallisten kokemusteni pohjalta suosittelisin facelift V8:a. Mielestani ajettavuudessa iso ero pre- ja post-facelift malleissa. Ja Fordin V6 ei kuulu missaan mielessa nain painavan auton keulalle. R-malli on rayhakka ja nayttaa hyvalta mutta alustaltaan liian kova Jaguaariksi olematta kuitenkaan aidosti mikaan urheiluauto.

3) XJ 350/358 ei ole yhta kaunis kuin X300/X308 mutta melko lahella kuitenkin. Ja Jaguarin kayttotarkoitukseen jalleenkin omasta, rajoittuneesta mielestani paljon parempi auto kuin S-type. Ajettavuus, koettu hiljaisuus ja yleinen mukavuus paljon modernimmalla tasolla.

Vaikka et kysykaan niin jostakin syysta omaan silmaani X250/ XF ja X351 korinen XJ eivat ole "Jaguaareja" vaikka autoina molemmat ovatkin edeltajiaan huomattavasti parempia milla tahansa objektiivisella mittarilla mutta jos haluaisin tuon oloisen auton ostaisin Tesla S:n. (Siina on muuten auto jossa liiketilan muutos "kaasu"polkimen liiketta vastaan on valiton. R-mallin Jagget ja Turbo Porschekin tuntuvat Teslan jalkeen hitaasti reagoivilta.)

Terveisia muuten taas Yangonista. Ei yhtaan Jagge pongausta viela talta keikalta, sen sijaan Hindustan Ambassador on nahty. Aikanaan tuli Intian keikalla oltua moisen kyydissa useastikin.

http://www.caranddriver.com/features/ca ... agen-kombi
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Tai sitten etsiä hyväkuntoinen x300:nen,ulkoisesti lähes sama kuin x308,mutta ylläpito on edullisempaa,eikä kärsi lastentaudeista moottorin ja vaihteiston osalta.
Valmet
Viestit: 29
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 9:32 pm
Paikkakunta: Karjaa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Valmet »

*
Viimeksi muokannut Valmet, Ma Maalis 13, 2017 3:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
markvayr
Viestit: 58
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 1:42 pm
Paikkakunta: Muhos

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja markvayr »

Moro,

Mallejahan voi täältä vaikka "opiskella":

http://www.jagclub.net/Jaguarmallit.htm

X300 oli tuotannossa 1994-1997, monen mielestä laadukkaimpia Kissoja kautta aikain, omaa kokemusta ei ole.

Yleisesti ottaen osat eivät ole kalliita, varsinkin jos näkee vähän vaivaa ja tilaa UK:sta.

Tuolla mainitsemallasi budjetilla kyllä löytyy facelift S-Typeäkin myynnistä, tosin joutuu kutoskoneeseen tyytymään. Tosin meikäläinen on ehtinyt ihan hyvin tuollakin moottorilla.

Sinun täytyy käydä vain koeajamassa autoja, kyllä se mieluinen tyyppi löytyy. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, vai miten sitä sanotaan.

-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
En nyt hirveästi lähtisi tuolla ajomäärällä per vuosi mitä olit suunnitellut niin pelkästään siksi vaihtamaan haluamiasi malleja pelkästään huollon hintoja katsellen koska ei niissä nyt oikeasti ole suuria eroja jos lähtökohtaisesti auto jonka ostat on kunnossa. Tuohon hintaan mitä aioit laittaa niin varmaan saat toimivan pelin ihan kohtuu kilometreilläkin varsinkin s typeistä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Kyllä se huoltojen ja varaosien hintakin on hyvä kriteeri,koska käyttö kuluttaa autoa,mutta jos huollon hinnalla ei merkitystä niin miksi ei hakisi esim ruotsista tai saksasta xj12 tai daimleria x300 koppaisena,siinä tulee sitten jo rahalle vastinetta.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tere !
Tietysti, mutta jos nyt kuitenkin pysytään ketjun aloittajan vaihtoehdoissa niin ei niissä nyt varmaan hurjasti eroa huolto-osien hinnoissa ole. Sitä tässä hain enkä ruvennut vertailemaan muita malleja keskenään kuin näitä koska sitä kysyttiin kaiketi ?!
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Valmet
Viestit: 29
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 9:32 pm
Paikkakunta: Karjaa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Valmet »

*
Viimeksi muokannut Valmet, Ma Maalis 13, 2017 3:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Tässä vielä tuota jakopääinfoa. Ei pitäisi olla huolia 2001 malleissa: http://www.jagservice.net/jaguar_v8_sec ... ioners.htm Lohkoasiaa viewtopic.php?f=2&t=5131&p=24519&hilit= ... tin#p24519.

Kannattaa samalla ottaa huomioon jos jakopäänpäivityksen joudut teettämään että sieltä kannattaa vaihdattaa samalla vesipumppu, tiivisteitä yms osia samalla. Itse tilattuna nuo jakopäänosat yms voit ehkä päästä tuohon 1000€ pintaan töineen. Kannattaa haarukoida työn suorittaja koska niissä kustannuksissa eroa tulee paljon. http://britishparts.co.uk/products/1088 ... kit-HTK100
En tiedä kannattaako ottaa enempi ajettu 2001 malli kalliimmalla kuin vaikka 2000 malli vain sen takia että nuo kiristimet joutuu vaihdattamaan jos hinnoissa on iso ero ja autojen kunto olisi suunnilleen sama ulkomuodollisesti?

Onnea etsinnälle-kyllä se oikea löytyy sieltä kun maltatetsiä ja tiedät mitä haluat etsiä...
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja matsu »

Toisen sukupolven ketjunkiristimet eivät olleet lopullinen ratkaisu. Vasta 4.2 litran V8 moottoriin tuli kevetmetllirungolla varustetut kiristimet ja vasta ne ovat riittävän kestävät. Tietääkseni X308 mallissa ei koskaan ollut 4.2 litraista versiota. Se tuli vasta S-Type R:ään ja X350 malleihin, jossain 2003 tienoilla.

Nyt kun sitten hankkii uudet kiristimet, ne ovat tietenkin tuota uusinta mallia eli kolmatta sukupolvea.

Vesipumpun vaihto on varmasti yhtä tärkeä kuin kiristimet. Alkuperäisessä pumpussa kun on muoviset siivet, Fordin politiikan (vertaa Mondeo) mukaisesti. Muovi siivet tunnetusti hajoavat nopeasti. Siihen kun vielä yhdistää V8 moottoristen omituisen lämpömittarin, lämpöhalvaus on aina nurkan takana.

Tuli vertailutua XK8:n lämpömittarin näyttöä dignostiikka laitteen antamaan lämpötilanäyttöön. Mittarin neula tuli keskelle 76 asteessa ja tasan siinä se oli vielä 92 asteessa. Kuumemmaksi en moottoria käyttänyt. Olisi kyllä kiinnostavaa nähdä, missä lämpötilassa mittari lähtee keskiasennosta ylöspäin. Siitä olikin kyllä jo juttua täällä Kissankulmalla, toisaalla.

Vesipumpun vaihdon yhteydessä kannattaa tietysti vaihtaa termostaatti ja termostaatin muovinen kotelo kevytmetalliseksi. Ahdetussa mallissa kotelo on jo valmiiksi kevytmetallia.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Kaikko Matsun huomiot ovat oikeita, tosin esim. meidän autoon oli vesipumppukin vaihdettu uudempaan, vaikkei siis huoltohistoria sitä kertonutkaan! (Auto on siis Suomi-auto, jolla on aukoton huoltokirja, mutta silti Inchcapella ei aikanaan kun kaikkea tuota selvitettiin, ollut tietoa tehdyistä toimenpiteistä, yhdeksi syyksi epäiltiin auton aikaa Oulun suunnalla, jolloin Wetterillä tehtyjen merkkikorjaamohuoltojen ja remonttien sisältö ei kirjaantunut systeemiin), vaihdoin sen kuitenkin uuteen samanlaiseen tuon termostattikotelotornin ilmausruuvin kierteiden haljettu pari vuotta sitten (oli muistakseni kestänyt ainakin 13 Suomen talvea ja 260tkm eli ei sitä oikein voi mielestäni miksikään lastentaudiksi kutsua!).

En kehottaisi katsmaan paljoakaan kilomterejä, vaan mielummin auton yleistä kuntoa ja mitä on tehty. Jos on maalisumua tietyissä paikoissa, herää epäilys hätäisesti korjatuista ruostepommeista varsinkin takapyöränkaarien, C-pilarin juurien ja tullilasin ja takalasin kumitiivisteen ja katon (A-pilarissa) tai takalokasuojan saumojen kohdalla, ne on helppo tarkastaa, kun tietää mitä katsoo. Samoin jos tietää, miltä auton kuuluu näyttää (maali + kylkiraidat) erottaa yleensä aika helposti uudelleenmaalatut yksilöt, joista saattaakin sitten äkkiä maali kesiä, kuten kävi ex-rahastonhoitajan Ruotsista tuodussa autossa.

Nämä autot eivät myöskään liiasta seisomisesta tykkää, ainakaan jos ovat säiden armoilla, paras on säännöllisesti ja asianmukaisesti käyetty ja huollettu yksilö, jonka huoltokirja ja omistajahistoria ovat aukottomia. :) Vähäiset ajokilometrit yleensä kertovat joko liiasta seisomisesta tai jostain muusta ongelmasta, tai jos auton kunto, kuskin penkin kuluneisuus yms. kertovat jotakin muuta, on se aika varmaa etteivät kilometrit pidä paikkaansa.

Tuon kilometrilogiikan mukaan ei sillä ole sitäpaitsi paljoakaan väliä, meidän autolla oli mitarissa 204tkm seitsemän vuotta sitten, meillä on tullut vajaat 11tkm keskimäärin per vuosi, 5tkm vuodessa tarkoittaisi se jo yli 15 vuotta, missä vaiheessa auto olisikin jo valmis museoleimaan! ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Nykyisin taidetaan myydä jo neljännen sukupolven sarjaa kolmannen jatkoksihttp://jaguarspares-northeast.co.uk/sho ... d%3D156%26.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

matsu kirjoitti: Tuli vertailutua XK8:n lämpömittarin näyttöä dignostiikka laitteen antamaan lämpötilanäyttöön. Mittarin neula tuli keskelle 76 asteessa ja tasan siinä se oli vielä 92 asteessa. Kuumemmaksi en moottoria käyttänyt. Olisi kyllä kiinnostavaa nähdä, missä lämpötilassa mittari lähtee keskiasennosta ylöspäin. Siitä olikin kyllä jo juttua täällä Kissankulmalla, toisaalla.
XK8:ssa (ja ilmesesti myös XJ8:ssa ?) sekä lämpömittari, että myös öljynpainemittari on 'idioottivaloja', eivätkä siis näytä todellisia lukemia. Saman asian ajaisi molemmissa kolme LED-valoa, keltainen, vihreä ja punainen, mittarit toimivat käytännössä samalla tavalla. Molemmat lukevat auton tietokoneelta tiedon lämpötilasta ja siitä, onko öljynpaine tiettyjen rajojen välissä ja askelmoottorilla mittarin viisari ajetaan näytön puoliväliin, mikäli arvot ovat 'vihreällä' alueella. Itselläni neulat ovat olleet aina olosuhteista ja kierroksista riippumatta täsmälleen samassa paikassa.

Molemmat saa kyllä modifikaatiolla (http://www.thejagwrangler.com/about-realgauge.html) näyttämään oikeita lukemia; onko muuten kellään täällä kokemusta tuosta Real Gaugesta?

JaakkoK
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
Valmet
Viestit: 29
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 9:32 pm
Paikkakunta: Karjaa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Valmet »

*
Viimeksi muokannut Valmet, Ma Maalis 13, 2017 3:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve
Minulla on ostokokemus tuosta ABC autokaupasta. Auto oli mitä pitikin paikanpäällä ja auto hinnoiteltu juuri samoin eli pienet kilometrit ja melko alhainen hinta verrattuna vastaaviin. Myös Jaggeja tosiaan tuntuvat tuovan sinne euroopasta omin toimin kuten monet muutkin autonsa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Valmet
Viestit: 29
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 9:32 pm
Paikkakunta: Karjaa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Valmet »

*
Viimeksi muokannut Valmet, Ma Maalis 13, 2017 3:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Valmet kirjoitti:Onko näissä XJ8:ssa vuosimallien suhteen juuri eroa, jos ei ota huomioon näitä jakopääasioita? Esim. vm 1998 vs 2001. Penkit ovat ainakin erinäköiset, mutta muuta en erota :oops: Eli kannattaako sijoittaa vähän enemmän vain 3 vuotta uudempaan? Saako katetta?
Terve,

Ei penkeissä pitäisi olla mitään eroja vuosimallin mukaan, tosin sport-malleissa ja XJR:ssä oli kai aina toisenlaiset penkit. Kai niiden idea oli antaa enemmän sivutukea, mutten ole mitään huonoa sanottavaa keksinyt seitsemän vuoden aikana näistä penkeistä jotka käsittääkseni on kaikissa Sovereigneissa ja Executiveissa. Meillä on "osin sähkötoiminen" eli korkeus menee sähköllä mutta etäisyys manuaalisti, samoin kallistus ja ristiselän tuki yms. mikä on mielestäni vain hyvä, vähemmän vikakohteita ja vähemmän painoa. Muisti on hieno ominaisuus kokonaan sähkötoimisissa, mutta esim ratin sähköinen syvyyssäätö on sekin herkkä hajoamaan, manuaalisäätö toimii aina! ;)

Daimleriin ja LWB-malleihin sai toisenlaiset penkit, jossa oli takana paikat vain kahdelle ja mahdollisesti omat lämmitykset, ilmaroinnit ja viihdejärjestelmät.

Ulkonäössä on paljon pikkuisia yksitysikohtia, mikä tekee mielestäni vm. 1998-1999 Executivesta varsinkin tummissa väreissä paremmannäköisen, mm. musta ikkunalistat, harmaa syylarin ritilä, korin väriset peilit yms. makuasioita toki, mutta esim. 70-luvun XJ-coupen vieressä tarkastelu tukee teoriaani, kylki on yhteinäisempi kun on vain se kromimen kaari koko ikkunapaketille kyljessä.

Btw varhaisissa autoissa ei ollut ollenkaan mm. läppäkotelon ohjelmavirhettä.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Tällaisen löysin ihan vaan liittyen tuohon kaasuläppä ohjelmistovikaan, jotta voi haarukoida numeront jossa sitä on esiintynyt-
Service Action Number: 
S514 
Publication No.: 303-S514 
Model: XK Series N/A vehicles 
Model Year: 1997 to 1998 
VIN Range: 001036 to 031302 
Model: XK Series SC vehicles 
Model Year: 1998.75 to 1999 
VIN Range: 024695 to 042775 
Model: V8 XJ Series N/A vehicles 
Model Year: 1998 
VIN Range: 812256 to 853935 
Model: V8 XJ Series SC vehicles 
Model Year: 1998 to 1999 
VIN Range: 812256 to 878717 
Subject 
Throttle Closed Position Operation 
Date of Issue: 13 May 2004 

To: All Jaguar UK Authorized Repairers 
For the Attention of: The Managing Director 

Copies to: The Service/Aftersales Director/Manager 
The Parts Director/Manager 
JAGSA - 13/05/04 303-S514V1 Page 1 of 8 

RE: Throttle closed position operation 
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja matsu »

2001 malleissa ei enää ole Nikasil pinnoitetut sylinterit, jos nyt joku sattusi vielä Nikasiliä pelkäämään.

En muista vuotta, mutta jossain välissä nokka-akselin (imu-puoli) ajoitus muutto mekanismi muuttui kaksi-asentoisesta portaattomaksi.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Tässä olisi aika kattava opas xj8 ostoon ja sisältää myös aika hyvin nuo ajanjaksot milloin mitäkin ongelmaa on esiintynyt. http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=195961

Tuo nikasili poistui syyskuu 2000 jälkeen käytöstä. Mielenkiintoista että 1. tammikuuta 2000 jälkeen valmistetut nikasil pinnoitetut eivät ole kärsineet tuosta korkearikkibensasta koska sen käyttö loppui tuolloin eli tammikuun alussa.
Mielenkiintoiseksi tämän tekee mielestäni se että nikasililla päällystetyt koneet voivatkin olla kestävämpiä kun eivät ole vahingoittuneet tällä aikavälillä rikkibensasta. Tästä voi jopa olla hyötyä koneen ikään, painoarvo sanalla voi.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Joo mutta Suomessa kun ei käyeytty muutenkaan enää rikillistä bensaa edes 1997, enkä ole koskaan kuullut yhdestäkään AJV-8 koneen nikasil-pinnoitteen pettämisestä Suomi-autoissa. Onko joku muu?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Valmet
Viestit: 29
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 9:32 pm
Paikkakunta: Karjaa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Valmet »

*
Viimeksi muokannut Valmet, Ma Maalis 13, 2017 3:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

jakuvaari kirjoitti:Terve,

Joo mutta Suomessa kun ei käyeytty muutenkaan enää rikillistä bensaa edes 1997, enkä ole koskaan kuullut yhdestäkään AJV-8 koneen nikasil-pinnoitteen pettämisestä Suomi-autoissa. Onko joku muu?

-Jakuvaari

Niin, mutta keskustelu ei rajoittunutkaan ilmeisesti vain suomiautoihin(?) ja ilmeisesti tarkoitus oli ketjun aloittajalle antaa haluaamaansa tietoa yleisesti joten siksi tämäkin huomio kun hänen listassaan ulkomaanautoja oli parikin kappaletta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Edelleen suosittelen x300 koppaista xj6:sta,siinä kun ei ole enää lastentauteja,ostaessa tarkistaa korin kunnon,ja tekniikka on hyvin pidettynä lähes ikuinen.
Valmet
Viestit: 29
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 9:32 pm
Paikkakunta: Karjaa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Valmet »

*
Viimeksi muokannut Valmet, Ma Maalis 13, 2017 3:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Osa on kosmeettisia, kuten kojelaudan uudistus, vaikka on siinäkin teknisiä eroja myös, aikoinaan omaan päätökseen vaikutti mm. mittaristo ja kello. Yksi iso ero on laatikko, v8-koneisissa on silloin aivan uusi ZF:n varta vasten Jaguarille kehittämä "älykäs" 5-v laatikko, joka esiteltiin XK8:n nokalla kuten itse konekin. Poikkeus on V8-koneinen XJR jossa on Mersun tekemä laatikko.

Sisustuksessa, äänentoistossa ja hälyytysjärjestelmässä on eroja, mutta toisaalta niissä oli vaihtoehtojakin. Näitä on paljon erilaisia ja ne ovat kaikki hienoja, se kuka nyt tykkää eniten mistäkin, X300, X308, X350, X358, Sport, Executive, Sovereign, vai XJR (tai Daimler mallit) ja 3.2, 4.0, 4.2, 3.0, 3.5, 4.2 vai 5.0L kone onkin sitten jo ihan makuasia, hinnatkin varmasti vaihtelevat kunnon ja mallin mukaan viidestä tonnista viiteenkymmeneen.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja TexPat »

jakuvaari kirjoitti:Terve,

Osa on kosmeettisia, kuten kojelaudan uudistus, vaikka on siinäkin teknisiä eroja myös, aikoinaan omaan päätökseen vaikutti mm. mittaristo ja kello. Yksi iso ero on laatikko, v8-koneisissa on silloin aivan uusi ZF:n varta vasten Jaguarille kehittämä "älykäs" 5-v laatikko, joka esiteltiin XK8:n nokalla kuten itse konekin. Poikkeus on V8-koneinen XJR jossa on Mersun tekemä laatikko.

Sisustuksessa, äänentoistossa ja hälyytysjärjestelmässä on eroja, mutta toisaalta niissä oli vaihtoehtojakin. Näitä on paljon erilaisia ja ne ovat kaikki hienoja, se kuka nyt tykkää eniten mistäkin, X300, X308, X350, X358, Sport, Executive, Sovereign, vai XJR (tai Daimler mallit) ja 3.2, 4.0, 4.2, 3.0, 3.5, 4.2 vai 5.0L kone onkin sitten jo ihan makuasia, hinnatkin varmasti vaihtelevat kunnon ja mallin mukaan viidestä tonnista viiteenkymmeneen.

-Jakuvaari
Eikos tuo 5.0 (V8) tullut vasta X351 myota ja X300 V12 oli 5.3?

X350 ja X358 peruskonehan oli 4.2L V8
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Vai oliko 6,0 se x300:sen 12 pyttyinen kone.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Juu, se XJ40 näköinen XJ81 ja X300 eli olikos se nyt X305 tms XJ12 olivat kaikki 6.0L.

Siis 5.3L oli vikat 1992 Series 3 XJ12:ssa, XJS muuttui jo hieman aikaisemmin kuusilitraiseksi ja takana levyt ulos ja takalamppujen facelift. 5.3L ehti olla tuotannossa yli 20 vuotta!

5.0L en ole varma mutta luulin että tuli vikoihin X358:hin, 4.2L V8 oli ainakin jo 2004 X350 sekä vaparissa että XJR:ssä.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja TexPat »

jakuvaari kirjoitti:Terve,

Juu, se XJ40 näköinen XJ81 ja X300 eli olikos se nyt X305 tms XJ12 olivat kaikki 6.0L.

Siis 5.3L oli vikat 1992 Series 3 XJ12:ssa, XJS muuttui jo hieman aikaisemmin kuusilitraiseksi ja takana levyt ulos ja takalamppujen facelift. 5.3L ehti olla tuotannossa yli 20 vuotta!

5.0L en ole varma mutta luulin että tuli vikoihin X358:hin, 4.2L V8 oli ainakin jo 2004 X350 sekä vaparissa että XJR:ssä.

-Jakuvaari
I stand corrected, X305 kone on tosiaan 6.0L V12.

Ainakin USAssa kaikki X358:t ovat 4.2L koneisia ja suorasuihku 5.0L tuli vasta X351 myota. On muuten hieno kone tuo 5.0L V8! Vaantaa ja kiertaa komeasti.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Jokos auto pötköttää pihassa vai vieläkö on projektina ?!
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Valmet
Viestit: 29
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 9:32 pm
Paikkakunta: Karjaa

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja Valmet »

*
Viimeksi muokannut Valmet, Ma Maalis 13, 2017 3:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XJ8 vai S-Type, kas siinä pulma!

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Valmet kirjoitti:Monien mutkien ja hankaluuksienkin jälkeen kissa pötköttää pihalla. Päädyin siis X308:iin. Kyselen toisessa topicissa vähäsen tekniikkajuttuja.
Onnittelut komean ja klassisen auton hankinnasta! Nyt odotamme valokuvia jossa X308 on puunattu kiiltavaksi palstan gurujen oppien mukaisesti. :)

Nain muuten vahan aikaa sitten parkkipaikalla "navy blue" (tai mika Jaguarin nimi talle varille onkaan) X308:n uuden mustan X351 vieressa. Vanhempi versio miellytti omaa silmaani huomattavasti enemman. Klassikko vs. moderni auto joka voisi olla lehtolapsi tuloksena siita kun Hyundai ja Ford pitivat hauskaa yhdessa.
Vastaa Viestiin